11 Şubat 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

11 Şubat 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

BELGRAT Konferansında Yugoslavyanın Vaziyeti (Bam 1 incide) âlkanlara karşı dışarıdan gelen çeşitli tesirleri inkâr etmek, Balkanlara hiyanet olur. Bu tesirler | vardır, yürüyor ve olmakta devam) edecektir. Kimimiz hiç aldırmıyor, Roo sevelt'in Avrupa ya Mümessil Göndereceği Haberi Alâka Topladı (Ban 1 ineide) hakkında kendisine malümat ver. miştir. * Parisin yarı resmi mahafili bu zi. yareti memnuniyetle karşılamakta ve Mister Roosevelti temsil eden bir kimimiz mukavemet ediyor, fakat Yugoslavya, bu akınların köprü ba. | şahsiyetin Pariste en derin samimi. İyetle karşılanacağını (anlattıktan şındadır. Bunlara karşı ya silâhla mukavemet etmeldir, ya siyasi ted. birlerle. Silâhlı mukavemetin Bal. kanlara asla uğramamasını bizler gi. bi, bütün Avrupa istiyor. Öyle bir gün gelmemelidir. Fakat tedbirlerin | dir. binbir çeşidi de, binbir türlü tezvir- lere uğratılırsa, ne yapmalı? Bal. kanlar, bilhassa Yugoslavya, ya kuş. tur, ya deve. Ne olduğunu etraf ta. yin etmediği müddetçe, dostumuzun müşküllerini ve her hareketini insaf. Ja, itidal ile ve aklı selim ile mütulda ve kabul etmemiz zaruridir. İ yn bu kadar mı? İyi karakterli, yiğit dostları. mız ayni zamanda dahili zorluklar. Ja da karşılaşmış bir haldedir. Zag- Tep - Belgrat anlaşmasının birinci şartlarından bir tanesi de, hemen u- mumi intihaplara geçilmekti. Bu ta. ahhüt gecikiyor ve geciktikçe, an. daşmanın bağları gevşiyordu. Sırp siyasi partileri birbirlerile henfiz u- ,yuşamadıkları ve bazr kerarnamele. irin çıkmasını bekledikleri için inti- hapların biraz daha gecikmesini is. tiyorlardı. Hırvat partisi bu vaz yet rte büyük bir kazanç elde edeceği için icelecilik gösteriyordu. Nihayet şu, bir, iki gün içinde vaziyetin yeni ha. ikikati Bay Maçekin dilinde patlak verdi: (Şimdi Hırvatyanın istediği, Tbir takım otonomik müsaadeler de. il, tam istiklâldir.) Diğer tarafın ne söyliyeceği, ne Kavır takınacağı henüz malüm değil iz Yugoslav > dostlarımızın da. hili işleri üzerinde tahlil ve terkip yapmak, nazariyeler söyle- şmek niyetinde değiliz. Böyle bir şey saklımizdan bile geçmez. Sadece va. iziyeti objektif bir tarzda kaydede. irek, dostlarımıza karşı ne kadar yu. imuşak ve hayırhah bir yol takip'et- pmemiz lâzım geldiğini göstermek is. | İşte bütün bu harici ve dahili se. İbeplerdendir ki, ilk günler dünyaca Emühim görünen Balkan antantı kon. iseyinin Belgratta toplanması , o gü- izel şehir için pek ağır bir yük mahi. iyetini aldı. O yükten kurtulup, feraha eren idostlarımızı diğer yüklerinden de Maryrilmış görmek bizim için ölçüsüz İbir bahtiyarlık alacağına kimsenin şüphe etmeğe hakkı yoktur. Bugünkü Yugoslavya (iktidarlı, Medbirli ve dirayetli ellerdedir. Bu, İheplmize sükün ve inşirah veriyor. 'Yiğiti Yiğite Ver (Başı, 3 üncüde) hiçbir fark bulunamaz. İmdi, dede. Jerimizin: “Yiğiti yiğite ver, rızkını verici ait hükmü geçmiş bir sözdür. Yiğiti yiğite verirken, bu iki yiğitin nasıl geçineceklerini, çocukları olursa Das! sıl ve ne vasıta ile büyüteceklerini! düşünmek şarttır, Mevlâ insana akıl | vermiştir. Rızk onunla tedarik edilir, “Yoksa herkesin ağzına gökten lokma | yağmaz. Böyle edilmezse ekseri borç. | Ja yapılan düğünlerin 24 saatlik ge. ici heyecan ve zevkinden sonra za. ruret ve alacaklı yakaya yapışır, Bir saadet yuvası olsun diye kurulmuş olan ocak, sıkıntı, elem, yoksulluk ve eçimsizlik kaynağı olur. Ankara Muallimlerinin Kıdem Zamları Ankara, 10 (TAN) — Ankara vi- Jâyeti muallimlerinin barem tatbika. tı dolayısile hâsil olan maaş farkları ve kidem zamları bü ay içinde tama” men tediye edilecektir. Para vilâ- yeti; bunun için muktazi tahsisatı te. min etmiş bulunmaktadır. ÖLÜM Tophane mühürdarı merhum Rifat beyin mahdumu ve ordu müteahhite rinden Bay Salâhattin Rifat Kink al. lahın rahmetine kavuşmuştur. Cenazesi 12 . 2 « 940 pazartesi nü saat İl de Cihangirde Cihan, Palastan kaldırılarak namazı Teşvi- kiye camiinde kılındıktan sonra Yah- fendi dergâhındaki aile kabrista. defnolunacaktır. sonra teşebbüsün sulhe müncer ol. ması ihtimalini ileri sürerek, sulhün ancak müsbet ve kati teminata da- yanabileceğini, aksi takdirde hiçbir şey yapılamıyacağını kaydetmekte. Londranın kanaati Resmi mahafil Amerika Hariciye Müsteşarı Summer Welles'in yakında Londraya geleceği haberini memnu. niyetle karşılamıştır. Londranın selâhiyettar mahafilin. de beyan ediliyor ki Summer Welles Reisicümhur Rooseveltin mümessili sıfatile Londrada çok samimi bir kabul bulacaktır ve Büyük Britanya hükümeti Avrupa vaziyeti hakkında Roosevelte daha açık bir fikir edin. mek imkânını temin edecek olan bü. tün malümatı Summer Welles'e ve. recektir. Tondrada, Amerikanın bitaraf hü. kümetlerle sülh müzakerelerine gi. rişmiş olduğuna dair Amerika Ha. riciye Nazırı Hull'ün yaptığı beya. natı da büyük bir alâka ile öğren. miştir. Şurası kaydediliyor ki İngil. tere ve Fransa hükümetleri muhasa. mata hangi şartlar altında nihayet verilebileceğini çok açıkça bildirmiş bulunuyorlar. İngiltere ve Fransa keza hangi prensipler uğrunda harp ettiklerini de anlatmışlardır. Mezkür prensipler İngiltere ve Fransaya ol. duğu kadar Amerika milleti için de muazzezdir. İngiliz ve Fransız mi etleri işte bu prensipleri müdafaa i. çin silâha sarılmışlardır. geniş mütalâa yürütmek için henüz imkân bulamamıştır. Fakat Daily Te. legraph gazetesi, Almanyayı serbest mütecaviz vaziyetinde tutan ve onu batalarında ısrar ettiren bir sulhün kabulüne imkân bulunmadığını söy. lüyor. İtalya ve Almanyada İtalyadan gelen matümate göre, İ- talyan mahafili de Amerikanm te. şebbüsünden memnundur ve Mister Velles'e hüsnü kabul gösterecektir. Holanda ve Yunanistan gibi bita- rafların Amerika ile yapılacak ko- nuşmalara çok büyük ehemmiyet ver dikleri ayrıca tasrih ediliyor. # Almanyanın düşüncesi henüz ar- laşılmamıştır. Amsterdamda çıkan Telegraf gazetesi diyor ki: “Berlinin ve Londranın moktai na- zarları mutlak surette biribirine mu. haliftir, Berlin, İngiliz kudretinin Londra nasyonal sosyalist rejimin imhasını istiyorlar ve muaraza ha- İlindeki iki taraftan birinin imha e. dilmesinden gayri hiçbir hal sureti mutasavver değildir. Bununla beraber Her Hitler, kısa bir gaybubetten sonra Berline dön- müş ve müşavirlerile bu meseleyi konuşmuştur. Sulh için imkânlar Amerika gazetelerinden Nevyark Times, Vells'in yetişmiş ince görüşlü bir müşahit olduğunu yaziyor. Sul- hün tesisi için yapılacak görüşmeler hakkında bu gazete diyor ki: “Harbin tesiri öyle oldu kt, bizler ve bitaraflar ayni meselelerle karşı karşıyayız. Eğer bitaraflar r aruz bu. lundukları güçlükleri nazarı itibara alarak bir feraset eseri gösterebilir- İerse istikbalin sulhü alelâde müsol. lâh bir mütarekeden daha başka bir Gazeteler bu hâdiseler hakkında! mahiyet alacaktır.,, T. İŞ I | Türkiye İş Bankasına para yatırmakla yalnız para biriktirmiş olmaz. ayni zamanda taliinizi de denemiş olursunuz, 1940 Küçük Cari Hesaplar İKRAMİYE PLÂNI Keşideler: 1 Şubat, 1 Mayıs, 1 Ağustos, 1 İkinciteşrin tarihlerinde yapılacaktır. Kumbaralı ve kumbarasız hesaplarında en az elli lirası bulunanlar kuraya dahil edileceklerdir. —— 1940 İKRAMİYELERİ 1 Adet 2000 liralık m 2000.— Lira I SO. ME, | 6, 50 |, m 300— iş, Eğ 80 in Şİ — 0, 10 , 40— " © ” çekek. Ye Yunanistanda Felâketzedeler için İane Toplanıyor Atina, 10 (A.A.) — Anadolu zel. zele felâketzedeleri namına tertip 8. dilen büyük iane toplanmasına, Att nada, Pirede ve hükümet merkezi valilik hududu dahilinde, bugün er. kender başlanmıştır. Sokaklar v: meydanlar Türk ve Yunan bayrak. larile süslenmiştir. Her iki bayrakla süslenen duvar İlânları, yolcuları dost ve müttefik Türk felâketzedele. ri için lane vermeğe davet etmekte. dir. En uzak sokak başlarında bile kadınlar ve genç kızlardan mürek. kep gruplar verilen ianeleri kabul etmektedirler. Asgari iane miktarı iki drahmi ve âzamisi 5 drahmi ola. rak tesbit edilmiştir. Yoleular masaların öntnde tabur teşkil ediyorlar ve bu iş için hazırla. nan kâğıtlara isimlerini kaydetmek. tedirler. Bu kâğıtlar cilt halinde top- lanarak hatıra olmak üzere Türkiye. ye gönderilecektir. Herkes ianesini verdikten sonra, Türk ve Yunan bayraklarile süslü bir kokard alıyor ve bunu ceketine iğne- liyor. Beş yerine 50, 100 drahmi ve- renler çoktur. Bular 10 veya 220 ko. kard birden alıyorlar ve ceketlerini baştan başa bunlarla donatıyorla, Başvekil Metaksas, bütün hi met erkânı, kordiplomatik ve diğer bir çok zevat bu ianeye iştirak etmiş. ler, aldıkları kokardları yakalarına iliştirmişlerdir. Sabahın onundan İtibaren, erkek, kadın, çocuk, sivil asker veya Ti Atina ve Pire sokaklarında ve civar-| da dolaşan herkes yakasında en az bir kokard taşıyordu. Müteadâit ko. kardları olanlar pek çoktu. | Muhacirlerin oturdukları mahsl| lelerde, ianeler verilirken, müheyyiç sempati teza ri de yapılmaktay. dı. İlân yerlerinde: “Onlarla beraber yaşadık,, aynı ekmeği yedik, ayni tu. za bandık. Biz onlarm yerinde ol. saydık, onlar bize nasil yardım ede- cekler idiyse, biz de şimdi onlara öy. le yardım etmeliyiz., diyorlardı. Muhacir mahallelerinde oturan fa- kir insanlar iane verirken; her biri üç, dört beş kokard istiyordu, Xakında diğer şehirlerde de ayni şekilde inneler tertip edilecektir. m Köylüler, Telefonla Radyo Yapıyorlar İrimizin kabiliyet ve zekâsını göste.- İ edilmiş bazı İ mükemmel şekilde vermektedir. l İ mişler; fakat köylerinde yüksek tepe Kızılcahamam (TAN) — Köylüle- ren yeni müşahedeler vuku bulmuş» tur. Radyoları o hayranlıkla dinliyen köylülerin hepsi bir radyo makinesi almak istemekte iseler de para bula- mıyorlar. Bedava radyo teminini ka. folarma koyan ve askerlikten terhis görgülüler buna çare' bulmuşlardır. Köylerinin arkasına düşen yüksek Iki tepeye, telgraf di- reği gibi iki direk dikip tel çekmişler bunun tam ortasından geçirdikleri diğer bir telin ucunu da, köy odasın- daki telefon makinesine bağlamışlar. dır, Şimdi telefon makinesi, radyo makinesi İmiş gibi bülün neşriyatı | İ Yakın köylerden misafir gelenler, | bu bedava radyonun kendi köylerine | de yapılmasın: mucitlerinden rica et. olmadığı için evvelâ buna imikin gö- rülmemiş, fakat derhal yeni bir çare | bulunmuştur. Bu şekildeki radyolu köyden öteki köye bir tel çekilmiş, | bu telin iki ucu da köy odasındaki te. lelon makinesine bağlanmıştır. Bu- nun da radyo makinesi gibi mükem- | mel ses verdiği görülmüştür. Şimdi birçok köyle, bu şekilde bedava rad- yo temini çarelerine başvurmaktadır. Bulgaristanda İ (Ban 1 incide) Yugoslav Ticaret Nazırı Andres ta- rafından yapılan nüzikâne davet, Bulgar hükümetini olduğu kadar be- ni de sevindirmiştir. Bir haftaya ka- dar Yugoslav "Ticaret ve Endüstri Nazırı İvan'ı Sofyada göreceğimden dolayı bir kat daha seviniyorum.,, # Bükreş, 10 (A.A.) — Rumen nazır. lar meclisi dün akşam toplanarak 4 Balkan devleti tarafından aktedilen âkim olan teşriki mesal e tesanüt fikrini tebarüz ettiren Gafenkonun şifahi raporunu dinlemiştir. Fin Cephesin € Boğz Boğaza Harp (Batı 1 incide) mak için birbiri ardına yaptığı te- şebbüsleri, büyük zayiatla geri püs- kürttük. Sovyet hava kuvvetleri askeri he- defleri muvaffakıyetle bombardıman etmiştir. Düşürülen Sovyet tayyareleri Stokholm bir İsveç gö fi bataryası İsveç - Finlanda hudu. dundan bir Sovyet avcı tayyar: düşürmeğe muvaffak olmuştur. Bi yare cüretkâr uçuşlarla halk a. rasına hakiki bir vahşet salmaktay. du Diğer taraftan bir İsveçli gönüllü| tayyaresinin 9 Sovyet bombardıman tayyaresile çarpışarak bunları ka. ırtmağa muvaffak olduğu haber ve. rilmektedir. Dagen Niheter gazetesi. r Honagda üzerine 1300 e yakın yangın bombası atmış. lardır. Bunlar Sovyetlerin Finlanda. dan koparıp almak istediği bu küçük şehre şiddetli saldırışlar yapmakta. dırlar. Hava ve dahiliye nazırlarının teşebbüsleri üzerine hükümet Fin. landa ordusundaki yarah ve malül İsveçlileri hastanelere kabul için Meclise bir kanun lâyihası tevdi et. mistir. Rooseveltin yeni beyanatı Nevyork 10 (Hususi) — Mister Ro. ösevelt bugünkü beyanatında Ame. rika halkından yüzde 98 inin inya sempati gösterdiğini ten sol miyocek küçücük bir komşuya teca. vüz ettiğini: Amerikalıların bu hattı hareketi tasvip etmediklerini söyle. miştir. Fin harp tebliği Finlanda tebliği şudur: Kareli berzahmda, düşman taar. ruzu 9 şubat günü topcu ve tankla- zın da yardımile devâm etmiştir. Düş man tazyıki Summa'da ve Kikojaer- vi, Punuijaervi ve Taufallekok! mm. takalarında daha kuvvetli olmuştur. Düşmanın bütün hücumları, ağır za. yistla püskürtülmüştür. o Finlanda topçusu bir kaç düşmen bataryasını bildirildiğine göre, müfrezesi hava dü. da ganimet elde etmişlerdir. Mut rebe esnasında ll inci fırka kums danı Albay Boriof ölmüştür. Kuht islimaketinde, Finlandalilar birk düşman mevzii ele geçirmişlerdir. Hava harekâtı meysnında, 9 şuk muharebesi esnasında Finlanda ta İyareleri düşman mevzilerini muvi fakiyetle bombardıman etmişlerd i Düşman memleket içlerinde, birk mmtakayı bombardıman etmiş iİ sivil ahaliden bir kişi ölmüştür. Di man, 9 şubat günü dört tayyare ka betmiştir. Yeni On Paralıkların Nümuneleri Hazırlandı Ankara, 10 (TAN) — Darpha) yeni basılacak olan on 'paralıklar kalıplarını hazırlamış ve dört tal nümuneyi Mallye Vekületine gönde miştir. Vekâlet, bu nümunelerdi birini beğenecek, ondan sonra ye on paralıkların basılmasına başlan caktır, Yeni on paralıklarımız dant lâsız kırk paralıklarımıza yakın b büyüklükte, ortası delik ve bakırda' dır si Malan Fransız - İngiliz Sanayicileri Toplantısı Londra, 10 (A.A.) — Fransız İngiliz sanayicileri kendi hüküme , - İlerinin muvafakatile Londrada bul yledik- Sovyet Birliğinin, diğer her diktatörlük gibi mutlakiyetçi ol. » İduğunu ve kendisine hiçbir zarar ver şarak iki memleketi müştereken al kadar eden iktisadi ve ticari mesek ler hakkında müzakerelerde bulun caklardır. Bu murahhaslar harb devamı müddetince Fransız - İngil sınal teşriki mesaisini âzami dereo de müessir kılmak çarelerini tetki edeceklerdir. lipa | Alman - Holanda Hududunde Bir Vaka Amsterdam, 10 (A.A) — Almar Holanda hududunda Rocrmont yak nında Rodenbah'da müossif bir v ka cereyan etmiştir. Bir hudut n betçisi, emre itaatle durmak İstem yen bir otomobile ateş ederek, ote » bataryasını | mobilciyi “ öldürmüştür. “Maktu susturmuş ve 30 tankı tahrip etmiş)... eaamanmacs çeki ak landalılar, düşmem ağır hezimete ğ- | Ncuwissön olup, © civarın çok tanın indi - Bü muharebede düşman dan 800 nefer ölmüştür. Finlandalı miş bir siması idi. Nöbetçi saboti yapmağa gelen casurlara ateş ettiğ zannı ile hareket ettiğini söylemişti! KODDANLAAZ DARA AA TÜRKİYE CUMHURİYETİ ZİRAAT BANKASI Kuruluş Tarihi: 1888 Sermayesi: 100,00: 0,000 Türk Lirası Şube ve Ajans adedi: 265 Zirai ve ticari her nevi banka muameleleri İKRAMİYE Ziraat Pankasmda kumbaralı ve mx 50 lirası bulunanlara senede 4 Para Biriktirenlere 28,800 Lira VERİYOR İhbarsız tasarruf besaplarında en defa çekilecek kur'a ile aşağıdaki plâna göre ikramiye dağıtılacaktır. * Adet 1.000 Lirahk 4.000 “4 . 500 . 2.000 4 250 5 1,000 40 . 100 - 4,000 100 0 . 5.000 120 40 ” 4.800 200 - 20 Di 3.200 ” DIKKAT: Hesaplarındaki paralar bir sene Içinde 50 liradan aşa düşmiyenlere ikramiye çıktığı takdirde “ 20 fazlasiyle verilecektir. Kuralar senede 4 defa, 1 Eylöl, 1 tarihlerinde cekilecektir. Birincikânun, 1 Mart ve 1 Harran