1 Mart 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

1 Mart 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Yazam Merhumun Oğlu Dr. Kâmil Yazgıç “Acele İş,, Serlâvhası Konulan yz — Yy demiş ve ilâve etmiş: — Yalnız ikinci sayfada bir sü- tün kadar yazıya ihtiyacımız Var: Bugün, hem havadis kıt, hem de telgraf az. Yerimiz kaldı! Çünkü, üstelik, Ahmet Rasim de yazısını göndermedi! Bu talep, Ahmet Mithat Efen- dinin canını sıkmış: Oturup bu ta- lebi yerine getirdiği takdirde, va. puruna ye iyeceğini düşün- müş. Fakat, çok kısa bir tereddüt geçirdikten sonra, sermürettiple İ- ki mürettibe: “.— Öyleyse haydi, demiş. nüz de kasaların başına geçin!, Mürettipler, içleri harflerle dolu kasaların başlarına geçmişler. Ah- mot Mithat Efendi, evvelâ en baş. taki mürettibe, iki cümle söylemiş ve: “— Çabuk, demiş, sen söyledik. lerimi diz!,, Sonra ikinci mürettibe sokulmuş iki cümle de ona söylemiş ve ona da söylediklerini derhal dizmesini emrettikten sonra üçüncü müretti- bin başına dikilmiş ve iki cümi de ona söyleyip, ilâve etmişi “— Sen de bunları diz!,, nlar kendilerine söylenilenle o ri yaparlarken, Ahmet Mit- hat Efendi de, oradan aldığı bir sayfa kâğıda bir kaç cümle yaz. mış. O zamana kadar, birinci mü. rettip kendisine söylenilen cümle- leri dizmiş bulunuyormuş. Ahmet mithat, elindeki kâğıdı ona vere- rek “.— Şimdi de bunları diz!, de, Ve çok geçmeden işini bitiren & kinci mürettib daha 5 leyip, onları da dizmesini emret- tikten sonra, sermürettiba; » — Şimdi, demiş, bu cümleleri dizdikten sonra söylediğim sıraya göre biribirine ekleyin: Üstün “Acele iş!,, serlâvhasını koyun. Al tma da Ahmet Rasi at. Yazı iyi olduysa, şerefi ona he. Mi olsun. Fakat fena olduysa, ya- ısını göndermemesinin cezasıdır: çeksin! Bastonunu alarak çıkıp giderken Hive etmiş: — Yalnız, musahhihe, sıkı siki tenbih edin. bu yazıyı dikkatli o- kusun!,, Sermürettip, evvelâ, kendilerine yaptırılan bu acaip işin ne netice vereceğini bir türlü kestiremiyor. Fakat alelâcele dikte olunan o cüm- leleri dizip altalta yerleştirince, ya. hayretle görüyor ki, ortaya çıkan yazı, mükemmel bir fıkradır. O kadar ki, ertesi gür manı Hakfkat, te kendi İntişar eden bu fıkrayı, bizzat Ah- met Rasim bile, memnuniyet, hat- tâ belki de iftiharla benimsiyor. Ben bu vâkısyı, Ahmet Mithatın hudutsuz velüdiyeti hakkında na- çizane bir fikir vörmek ümidile an. lattam; Hürmetlerimin d3 kabulünü rica ederim, B" samimi mektupta anlatı. lan vâkıa da bana şahadet etmektedir. Maamafih, Ahmet Mit- hat Efendiyi yakından tanımış © larlardan bir çokları, hanüz hayat tadırlar, ben, mübalâğaya kaçmâ- dığımı, onlar arasından daha bir çok şahitler bularak ısbat edebile. ceğimden de eminim. Zaten Ahmet Mithatın, hazırla- dığı bir mevzuu ne kadar kolaylık- Ja işleyip yazdığına daha yakından şehit olduğumda çok vâkidir: Çünkü babam, romanlarından bir- Kaç tanesini de, tatil günlerimde bana dikte etmişti. Çok çabuk ya- 71 yazdığım halde, ona kalem ye. tiştirmekte çektiğim güçlüğü unut- görmediğim tuhaf hususıyetlerin- i de, kendisini yakından tanıyan bir dostundan dinlemiştim: u zat, bir gün, Ahmet Mit, hatı matbaada ziyaret et *ş ve babamın ne halde çalıştı.” aniştiş Bir Fıkra ğını görünce, katıla katıla gük mekten kendisini alamamış. Çün- kü insanı buram buram terleten O ağustos gününün boğucu sıcağı. na mukavemet etmenin yollarını düşünen babam, çok pratlk bir ça- re bulmuş: Pantalonunun paçala. diz kapaklarına kadar Svs mış ve kunduralarını, çoraplarını da çıkarıp bir kenara koyarak, a- yaklarmın birini bir kovaya, di. ğerini de başka bir kovaya sok- muş, Ceketini çıkarıp sandalyası. nın ârkasına atmış, mintarunın kol larını sıvamış, ve o kıyafette ça lışmıya koyulmuş. Işin daha yarip tarafı şu ki, matbaanın kahvecisi ikide birde, elinde içerisi buz par- çalarile dolu bir bardakla Ahmet Mithatın odasına girer ve tipki nargile ateşi tazeleyen çırak gibi, kovalara buz parçaları atarmış. Babamın hususiyetlerinden biri si de, kalemine olduğu kadar, ica- bında, yumruğuna da güvenmekti. Meselâ, bir defa, Rumları kızdıra- cak bir yazı yazmış. Rum delikan- Maları, bu makaleyi . hazmedeme. mişler, içlerinden üç palikarya s0 çerek, babamı dövmiye gönder. nişler. O tarihte Babil caddesinde, müşterilerinin çoğu mürettiplerden müteşekkil olan bir kahve varmış. Bu kahveyi de Pavli adında bir Rum işletmekteymiş. Ahmet Mit- hatı dövmiye gönderilen palikar- yalar, evvelâ, « şimdiki TAN mat- baasının üst tarafındaki o köşenin ikinci dükkânı olan - bu kahveye uğramışlar. Birer kahve ısmarla” yarak oturmuşlar ve aralarında konuşmuya başlamışlar. Kahveci- nin Rum den ve o sırada kahvede de bir tek » kahveciden ve kendi. nse bülun. madığından kendi. dillerile, yük- #ek sesle konuşmakta bir mahzur görmemişler, Fakat, kahveci Pav- 3, biraz kulak kabartınca, mesele- Yi ve bu yabancı müşterilerin fena niyetlerin» anlamakta zorluk çek. memiş. O esnada kahvede bulunan diğer müşteri Ahmet adında bir muhbirmiş. Pavli, onun yanına o. turarak, meseleyi yavaşça anlat “.— Aman, demiş, koş, vaziyeti Ahmet Mithat Efendiye anlat ta, ona göre davransın: Ya polisten yardım istesin, yahut ta münasip bir tedbir alsın!,, ME Ahmedin kanveden çıkışından biraz sonra, Pav- 1, kahvenin kapısında bizzat Ah- met Mithatı görünce, hayretle ir. kilmiş. Babamın elinde, o meşhur ve kalın bastonu varmış. Pavli iie göz göze gelince, orada oturmakta olan üç palikaryayı göstererek sor. muş: “— O Serseriler bunlar mı?,, Pavli, vereceği cevabı kestiremi- yerek kekelemiş, Babama doğru #okulmak istemiş. Defikanlılar, işi anlamışlar, hattâ içlerinden birisi vaziyetin vahametini kavrayarak yerinden fırlamış, ve önünde otur- makta bulundukları açık pençere- den sokağa atlıysrak tabanları yağlamış. Fakat Ahmet Alithat, diğerlerinin de davranıp kaçmala. rına meydan vermemiş. Iki adım. da yanlarına varmış. Ve ikisini birden yakalarından kavrayarak çekmiş, sonra, bütün kuvvetile İ- terek, sırtüstü yere yuvarlamış. Bereket ki, Ahmet Mithata bir tanrruza uğrayacağını bildiren Ah- met Efendi, onun pürhiddet fırla- dığını görünce, hemen koşup mat. baadakilere, hattâ polise de haber vermiş bulunuyormuş. Bu sayede, onların hepsi de, tam o sırada ye- tişip dükkâna dolmuşlar ve Ahmet Mithat, Efendiyi tutarak palikar yaları kaçırmışlar, hâdisenin fena bir netice vermesine. meydan bi rakmamışlar: Yoksa o gün, Ah- met Mithatın kalın bastonu, o bas. tondan daha kalın olan mütecaviz başlarda parçalanacakmış! Ahmet Mithat, bu vakayı anlatır. ken, sözlerini şu cümlelerle bitir- Devamı Var) DAİR TİFTİK İhracı Yasak Değil Tiftik ihracının muvakkat bir za. man için durdurulmuş olduğunu yazmıştık. Bu kararın, Ticaret Ve. kâletinin emrile verildiğini ileri ren tiftik" birliği, yeni bir karar ve. rilinceye kadâr tiftik satmamalarını | taahhüt © Tarın Vekâletten geldiğine işaret &- dilmeden Ticaret Borsasına bir ilân asılmış ve bu ilânda, muvakkat bir i i tik gönde d, yat verilmemesi bil Dün Ankaradan verilen ri | malümata göre, Vekâletin ti ihracını menetmediği anlaşılmıştır. Muvakkat bir müddet için mal gönderilmemesine ve fiyat veri mesine gelince; bu tedbirin Vekâle. tin tiftik Kaliteleri ve fiyatlarına gö. re fiyat takriri yapması için birkaç günlük tetkikatin neticelenmesini beklemek özere alındığı anlaşılmış. tır. Türkiye tiftik ve yapağı Miracatçıları birliği de bu hususta şu maliümatı ver- mektedir: Tiftiğin yen'ine dair yoktur. Ancak; Birlik görangü lüzum ü; hiçte karar) Meclisi İdarı sk oferteları: | an bazı kararlar al- mak Üzere bir, fi gün için Azanım barie memleketlere yeni istemiştir. Bu, sadece tel lardan doğmuş bir kara: Yapak ihracına izin isteniyor Yapak ve tiftik birliği & Mehmet Ali Yasin, Tolokyan, Şe fettin Alemdar, Ticaret Vekâletile görüşmek üzere Ankaraya giderek, temaslara başlamışlardır. Bu heyet, tiftik fiyatlamın tesbiti etafında gö-| | rüşmelerden » başka, 50 bin balyalık büyük bir stoku mevcut olan yapak. ların da ihracı için teşebbüslerde bu. lunacaklardır. Yapak kirkımı w KİRAM EE erdil SARİ | depoları dolmuştur. Bunlar, yeniden kları için, mühim bir ser. ve müstahsil depo. iin) mektedir. Piyasamızda yapak koyacak depo kalmamıştır Her gün müvaridat artmaktadır. Tüccarlar, bü vaziyetten endişe his. setmeğe başlamışlardır. Yeni kırkım başlarsa, yapak piyasası müstahsil. lerin yeni mallarını eritemiyecek bir vaziyete düşebilecektir. Bu sebeple ihraç müsaadesi istenmektedir. Depolarda tetkikat Ticaret Vekâleti, bütün depo ve ardiyelerde standard şeraitinin tat. bik edilip, edilmediğini kontrol et. buralarda tetkikata başlanacaktır. Diğer taraftan tüccarlar, standard şartlarına uygun depo bulamadık rmdan ve bütün depoların dolmuş! olmasından şikâyet etmektedirler. İtalya ile yapılan konuşma İtalya ile yeni ve bir sene müd. detle yapılan tlearet o mübadelesine dalr 50 milyon liralık anlaşmanın martın on beşinden evvel tatbil na başlanacağı haber veril talyan gazeteleri, bu anlaşmanın metnini neşretmişlerdir. Dün İtal yadan piyasamıza yeni talepler gel. miştir. İtalyan firmalarına simdiden iihalât permileri tevzi edilmiştir. İtalyanlar şimdiden pamuk piyasa larrmızla temasa geçmişlerdir. Tüc. carlarımızın İtalyadan empermeabi bezlerden ithal için yaptıkları müra. saata cevaben, Türkiyeden pamuk ithalâtı başladıktan sonra, bu mal. larin gönderileceği bildirilmiştir. Bu haftaki ihracat Bu hafta içinde Almanya, Frsnsa, Macaristan ve Mısıra 320 bin liralık tütün ve Romanyaya 350 bin liralık! oamuk ikraç olunmuştur. Bu sene| Ege mınlakasında Akala pamukları | ikinci cins olarak fazla yetişmiş ol. duğundan, Romanya ve Macaristana bu mallardan gönderilmiştir. ri ristana 3 bin balva pamuk ihraç e.| dilecektir. Akala fiyatları 60,5, Klev-| land fse 60 kuruştur. İhracatı esnaf, ahali bankası yapmaktadır. Şükrü Ulay geliyor Fındık kooperatifleri birliği u. mum müdürü Şükrü Ulay, vekâlet. le temastan sonra, birkaç güne ka- dar Giresundan şehrimize gelecektir. İstanbulda kurulan İcra Komitesi, umum müdür gelince, Almanyaya yapılacak fuldık ihracatını tetkik e. decektir. vi rından yaklaşmakta ve!“ tirmeğe karar vermiştir. Bugünlerde |” TAN KI Yapılması ten ve plânları ikmal edilen bu bina Parkın bulunduğu sahada yapılacak! köşes'nde bulunan bir ronun alt tarafından Kuleye doğru uzanan caddede genişle cektir. E oğluna gidecek o- tomobil ve otobüsler bu caddeyi ta. kiben Tünele çıkacaklardır. Böyle Ekle, esasen dar olan, Şişhane Kara. ki Meşru izdihamı hafifi miş olacaktır. Gerek bu caddeye, & rekse ayni tiyatro binasına git plân. lar bitmek üzeredir? Bunlar Mayısta münakasaya konulacaklardır. Belediye Taksim kışlasının bitiriL. mesi işini münakasaya koymuştur. Kışla 18 Martta ihale edilecektir. Yıkma şartnamesine göre, Stad. omda yapılacak spor hareketlerine nl olmamak İçin evvelâ kışlanın dış duvarları yıktırılacak, ancak Temmuzda İç duvarlar yıktırılacak. tar. Belediye, Emlâk Bankasiyle müş. tereken Taksimde bina inşa etmek meselesinde barkayla uyuşamamış ır, Bir hal çaresi bulunamazsa Bele. diye Taksimdeki inşaat için başka Sarıyer Ortamektebi Yakında Açılacak Maarif Müdürü Tevfik Kutla, vali muavini Halâk Nihat Pepeyi, e açılacak yeni ortamektep 1 zarılacak. bit etmek üzere dün Sariyer ve Ru. na gitmişlerdir. Ru kavağındaki mektebin p: olduğu in yeri tesbit edi! lerin yardımile tesis edilecektir. Bir Köy Halkı Toprak İstiyor Hacıbektaş (TAN) — Buradan iki saat uzakta kâln ve Hacı Bektaş Çe. lebinin çiftliği namiyle maruf İlcek höyüğünde oturan halk, 40 — 50 se- nedenberi — işledikleri (toprakların kendilerine verilmesi için Dahiliye Vekületine müraesat etmiştir. Yüzlerce dönümü fhtiva eden bu arazinin vaktiyle halkin elinde bu- lunduğu, fakat parça parça alınıp çiftlik haline getirildiği anlaşılmakta dır. Tekkelerin-seddi Üzerine, tekke. ye ait olan arazi evkafa geçmiş, di- Zerleri mülkiyetini muhafaza etmiş. tir, Ortakçı olarak çalışan 40 evli köy halkının süreceği kendilerine ait bir İkarış toprak yoktur. Bunlar, 40—50 senedenberi hep ortakçı olarak ça. İışmaktan veya İş bulmak İçin başka yerlere gitmekten kurtulamamakta- dır. Hepsi de çok fakir insanlardır. — Sıddık Sami Derslerine Başladı Amme grubu, idare hukuku pro- İfesörü, Bay Sıddık Sami, hastalığına biraen bir senedenberi Üniversite deki dersine devam edemiyordu. İadel afiyet eden profesör, dün ye niden derslerine başlamıştır. — Hayvan sağlık küşük sıhhiye memurluğu mektebine girme gartları nedir? Ç — Hayvan sağlık irüçük sıhhiye iş- yarları okulu, baytarların mwiyetinde, baytarlık İşlerinde — çalıştirılmcak mes surları yetiştirmek üzere açılmış bir müessesedir. Yaşları 16 ile 25 srasında iyi ahlâk sahibi, vücutça elverişli ve askerlikle ilişiği olmuyan ortemektep merunları kabul edilir. Tahsil müddeti 3 senedir. Mektep yatıhıdır. Arru edene ler meharl olarak da devam edebilirler. Yalnız mektebi ikmal edenlerin, hükü- metin Tüzen eiştereceği yerlerde cahu İİAB Belediye, Tepebaşında yapacağı tiyatrodan vazgeçmiştir. Şehir Meclisi Son İçtimaını Yapıyor Yeni Tiyatro Binasının Şişhane Yokuşunda Kararlaştı': Etütleri bi. Karakolunda eski Lüna Kaymakamlık binasının karu dir ki burası da istimlâk edilmek işhane tır. suretiyle caddenin genişliği temin edilecektir. İbir tedbire başvuracaktır. Şehir Meclisi müzakereleri Şehir Meclisi halk hamamlarının açılması ve İşle. tilmesi hakkındaki mazbatayı kabul miştir. Bu mazbataya göre beledi. ye şimdilik Kasımpaşa ve Balatta birer halk hamamı açmaktadır. Kaza doktorları tarafından bu hamamlara sevkedilecek olanlar parasız yıkana- çaklardır. Bunlardan başka bu ha- mamlara gitmek istiyenler de ufak bir ücretle yıkanabileceklerdir. “Bu ücretin tesbiti hakkı belediye riyasc. tine verilmektedir. Belediye lüzum gördüğü takdirde ilerde, Beşiktaşta, Eyüp Sultanda ve Eminönünde de birer hamam açacaktır. Bundan sonra Meclis, belediye ti. yatro, gazino ve konservatuvarının tesis ve işletilmesi masrafı olarak bütçede bir milyon liralık bir mü. naksle yapılması hakkındaki teklifi | kabul etmiştir. Meelis bugün sof top. lantısını yapacaktır. Tarife Komisyonu Çalışmalarını Bitiriyor Liman tarife komisyonu bugün li. man riyasetinde toplanacaktır. On beş gündenberi liman reisi Ankara. bitireceği tahmin olunmaktadır. Köprülerin Açılma Saatleri Her sabah köprülerin açılma ve kapanma saatleri 15 şer dakika geri alınmıştır. Bundan böyle köprüler, saat 5.15 de açılacak ve 6.15 do ka. panacaktır. Liman İşletme Müdürü Ankaraya Gitti Devlet liman işletmeleri umum İmüdürü Raufi Manyes, Münakale Vekâletinin daveti üzerine Ankara. ye gitmiştir. Etibank Yeni Binalar Yaptırıyor Zonguldak (TAN) — Cumayanı köyünde, Çatalağzı btasyonu civa. rında, beş kilometre murabbaı sahs. mn İstimlâkine başlanılmıştır. Eti. bank mühendisleri lâzım gelen hari. taları ve inşaat plânlarını hazırla. maktadır. Burada, kömür ocakları amelesi için üç yüz kadar ev yapıla. caktır. İnşaata nisanda başlanılması muhtemeldir. Etibankın Kelik kömür ocakları civarında, Karadon mevkiinde yap- tırdığı elektrikli, kaloriferli, su te- satlı altı büyük bina bitirilmiş, o cağın memur ve müstahdemleri içi. ne taommastır. Ölünün Altın Dişlerini Sökmüşler Mardin — Teker mahallesinden Recep ve Savur kapısı mahallesin- den İbrahim adli sabıkalılar, Şirin Dede mezarlığında geceleyin bir kab ri acıp ölünün altın dişlerini sökmek ve kuyumcuya 46 liraya satınak #u- Janmişlardır. CEVAP. şacaklarına dalr noterden muzuddak bir #enet vermeleri şarttir, 8 — Kocamdan 3 tra dul maaşı alıyorum, babamdan yetim maaşı alır sam daha fazla olacak, acaba müracaat etsem kocamdan bağlanan maaşı kesip babamdan maaş bağlarlar mı? G — Hangi rnaaş fazla İse © maaşı tercih hakkınız vardır. Fakat bu ko- canızın ve babarızın ölümü tarihine göre değişir. Resmen müracmat etme- den evvel bir kere İstanbul defterdarlı- Bına giderek bizzat deflerdarı görünüz ve vaziyetinizi izah ederek malümat ab- niz. 2 İN İki Kişinin İdamı İstenildi Abdurrahman ve Emin isminde i kardeş, 938 yılı şubatırın yedinci gü nü Beyoğlunda Parmakkapıda ki öld İnm yattığı odada bul ürmek kastile yara! nun sebebi, bir Bofaz İnüşü Abdurrahmanın ki danının Hasan tarafınd olması ihtimali idi. O va devam eden muhakeme dün dünkü içtimamda |şmi rahmanın idamini ve kardeşi Em de, ağabevine yardım suretile e ıstirakten dolayı teeziyesini İve Abdurrahmanın 21, Emini yaşmı bitirmemelerinin göz lınabileceğini bildirmiştir. Dava, suçluların müdafaalarını yapmaları. için başka güne bırakıl" miştir, Diğer idam talebi Dün birinci ağır ceza mahkeme: sinde müddelumumi yine bir idam talebinde bulunmuştur. İdamı ist İnen Resul bir gece arkadasları İle be, raber Üsküdarda Pirinççi köyü İlarla baskın yapmış ve kö Hasanın evine girerek eş ma etmiş ve ev sahibini öldürmüş. hü. . Dinlenen şahitlerle Resulün, bas» kan reisi olduğu anlaşılmış ve cürmü tesbit edilmişti, Müddetumumi dün Resulün idamını, arkadaşlarının da tceziyesini istemiştir. Mahkeme, Resulün müdafaasmnı yapması İçin muhakemeyi başka İgüne bırakmıştır. in irmel istemiş de 18 ne a“ POLİSTE : ki gece kör kütük sarhoş olduğu de Çarşı kapıdaki polis noktası önün. den geçerken nokta polisine: — Bana niçin selâm vermiyorsun” Demiştir, Memur kendi dığım söyleyince İbi — Ben polis müfettişiyim. Beni tanımamanın ne demek olduğunu sana yarın soracağım demiş ve uzak. laşmak istemiştir. Fakat memur selim isteyen bu sahte müfettişi doğru karakola gö- türmüştür. Suçlu hakkında kanuni takibat yapılmaktadır. Bir Yaralı Bulundu Kasımpaşada Tersane önünde de. mirli Ege vapurunun tayfalarından Rizeli Ruşen oğlu 30 yaşında Meh- met Hamdi vapurun 2 numaralı an. barında iade veremiyecek derece. de ağır yaralı olarak bulunmuştur. Vücudü yara bere içinde bulunan! Mehmet Hamdiyi muayene eden hü. kümet doktoru, Mehmet Hamdinin en az 3 gün evvel miş oldü- ğunu tesbit etmiştir. Yaralı Beyoğ« Ju hastahanesine kaldırılmış ise de henüz ifadesini almak mümkün ol mamıştır. Vaka etrafında tahkikat yapılmaktadır. aral ünden Maza üm oğlu Mustafa, gittiği Hacı Os men oğlu köyünde, kayın biraderi Osman Sarı tarafından öldürülmüş ve Osman Sarı tutulmustur. Bir Arabacı Öldürüldü Balıkesir — Köseler köyünden Ra. şt Bozkurt ve Uçpmar köyünden Recep, buraya gelip bir meyhanede geceliyin içtikten sonra Ahmedin faytonu ile dönmüşlerdir. Köy civa rında sarhoşlar silâh atmıslar, ara bacı Ahmet vurulup ölmüştür. —— — TAKVİM 1 Mart 1940 CUMA Gön: 31 3 üne ay Arabi inap Müharrem: 27 Güneş: 6.35 — ÖR Tirindiz 18.35 — Akçamz Yat: 1 İmsike Kasim: 115 Rumi 1336