9 Mart 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

9 Mart 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

> 5 RUMEN Kralının Güzel Bir Jesti (Başı, 1 incide) havalisinde felâketin vukua geldiği mıntaka Üzerinde çok sembolik bir dostluk eseri yaratmağı düşünmüş- tür ki, bu düşünce, bütün Rumen dü. şüncesinin sadık bir mümessilidir. Romanya, felâket mıntakasında ye- niden kurulacak yuvalar arasında bir köy yapacaktır. Bu köy tam mo- dern, örnek bir köy olacaktır. Bütün malzemesi, kerestesi, çimentosu, kı. sası bütün levazımı, ustası, işçisi, mi- Romanyadan gelecektir. unlar bir şefkat ve dostluk heye- canile çalışarak bir oba kuracaklar. dır ve buna yiğit Kral İkinci Karo- Yun, milleti ile beraber Türkiyeye ar- mağan ettiği Romenoba adi verile. cektir. Kral Hazretlerinin, milletin isteği- ne tercüman olan bu arzularını ka- nunlaştırmak için lâzım gelen teklif dün açılan Rümen Millet Meclisine bu hafta içinde verilecek. tir. Teklif lâyihasının müzakeresi es- nasında, büyük döstane nümayişler yapılacağını ayrıca işittim. Mevsim de yaklaştığı için lâyiha kabul olunur olunmaz tertibat alın- mıya başlanacak ve yeni inşaat yer. lerinin fenni şekilde tayininden son- ra işe başlanacaktır. Bir defa daha söyliyeyim: Roman- yada bugünkü Türkiyeye karşı bes. lenen sevgi, inan ve saygının dere cesini benim kirk yıllık o palaçalmış kalemim enlatmaktan Acizdir vesse- Jâmi Aka Gündüz .|.. * Filistin Meselesi Londra, 8 (A.A) — Avam Kama. rası, Filistin meselesini ve İugiliz hükümetinin Filistinde Arap toprak. larının yahudilere satılmasım tandit kararını müzakere etmiştir. İş. çi muhalefet partisi liderlerinden Noel Barker, hükümeti şidietle ten. kit ederek, hükümeti geçen harpte çok kuvvetli olan yahudilere yapı'an vaatleri tutmamakla itham eylemiş. tir, Müstemlekât Nazırı Mac Donald, verdiği cevapta, İngilterenin Fiiis. tinde sükün ve asayişi muhafaza et. mekle mükellef olduğunu, orada yal. yelinde olduğunu ve Fillstinin yal tuz yahudilere değil, Araplara da sit olduğunu söylemiş ve demiştir ki: “Eğer Araplara haksızlık edecek Mursak bu, yehi tahrikâta meydan erecektir ki, bunun akisleri İrân, rak, Mısır ve Hindistana kadar sıra. set eyliyecektir.,, ——— diyorlar ve işe yarayan hiçbir şey me7- dana getirmiyorlar... 18 İnci asrın başlangıcında, eski zamanlardanberi tekniğin inkişafı. na mâni olan telâkkinin ortadan kalktığını görüyoruz: Sanat tablat- u hazırlanıyor, faa- yet tefekkür seviyesine yükseli. yor, mekanik sanatlar tamamile i- adei İtibar etmek üzeredirler: İlim, atölyelere giriyor; ilmin keşiflerin- belen Fırt ınası İzmiri TAN FİNLANDADA Çarpışan Altüst Etti. Motörler | Siyasi Kuvvetler Battı Yaralananlar Var (Başı 1 inelde) yası 35 tir. İsmetpaşada bir evin du- varları yıkılmış, yanındaki bir bara- ka çökmüş, içinde mangal başmda 0- turan Penbe adındaki kadın enkaz al- tında kalıp yanarak ağır surette ya- ralanmıştır, Ağırceza zabıt kâtibi İsmail de ba. şına cam parçası düşmek suretile ya- ralanmıştır. Vaziyetleri tehlikeli görülen iki ev tahliye ettirilmiştir. Bayraklı önünde 80 tonluk Cüm- huriyet motörile iki yelkenli batmış- tır. Kaptan İbrahimle mürettebatı yüzerek kurtulmuşlardır. Yolda bulunan bir Holanda ve bir İtalyan vapurile Erzurum vapuru, an cak bugün Ilmana gelebilmişlerdir. Lodos fırtınası, öğleden sonra seat 15 te nisbeten hafiflemiş, yağmur yağmıya başlamıştır. Kazalardaki tahribatın da mühim olduğu haber verilmektedir. Bergama ovaları su altında Bergamadan gelen haberlere göre, yağan şiddetli ve sürekli yağmurlar yüzünden Sarıca, Yenice, Develiler, ve Bakır çayları tasmıştır. Ovalar ta- mamen $u altındadır. 'Turhallı nahiyesinin Kadıköy ve Doğancık köylerini sular istilâ etmiş” tir. Bu köylerin etrafla irtibatları ke. silmiştir. Akşam geç vakte kadar bu köyler halkının vaziyetlerine dair ma Tümat alınamamıştır. Bergama » Turhallı yolu kapan miştar, * Denizlerde fırtına şiddetli Evvelki gün yağın sürekli yağ- murlardan sonra, dün sabah şehri- mizde hava birdenbire soğumuş, kar yağmıya başlamıştır. Bir aralık yağ- mur halinde devam eden yağış, ge- ce tekrar kara çevirmiştir. Denizlerde günlerdenberi hüküm süren fırtına da şiddetlenmiştir. Ka- radenizde münakalât hemen hemen durmuş gibidir. Seferde bulunan bü- yük, küçük bütün vapurlar Uinanla. Limanımızdan Karadenize henüz vapur çıkamamaktadır. Salı günü gelmesi beklenen 'Tarı vapuru fle ev- velki gün muvasalatı icap eden İzmir vapuru limana ancak dün girebil (Başı 1 incide) rafından şu şekilde hulâsa edilmiş. den, sanayide istifade edilmek is. teniyor. Âlimler, tekniğin hizme. tine giriyorlar. ngiltere bu sahada, diğer memleketlere yol gösteri yor ve bilhassa Fransız ihtilâlindeni sonra, İstihsal Vasitalarının ve ti. caret faaliyetinin, baş döndürücü bir süratle inkişafına şahit oluyo- uz. Ve hiçbir umumi teşkilât plânr- na tâbi olmaksızm, bir anarşi için. de vukun gelen bu inkişaf, namü. tenahi insan hayatım, eski anane- leri ve eski güzellikleri mihver e. derek ve - devri buhranlar halin- de - refah ve inhitat safhalarından geçerek, Umumi Harbe kadar de vam ediyor. Bu vaziyetten mütevellit, nik- binlik ve bedbinlik: Cendercet, Auguste Comte, Proudhon, Carlyle, |" Darwin, Miehelet, Hugo, Pasteur, Janres'in yazılarında göze çarp. maktadır. Şunu da ilâve edelim ki, on do- Kkuzuncu asırda ve yirminci asrın başlangıcında, geniş halk kütleleri tekniğe karşı büyük bir itimat bes- Jemekte, ona gittikçe daha kuvvet. İe bağlanmakta, ondan bir çok şey- ler beklemekte idiler. ç İnsanların böyle düşünmeleri ta- bii idi. Çünkü, tarihten evvelki de. virlerdenberi yarattığı ve mütems- diyen çoğalttığı ve tekemmül ettir. diği teknik vasıtalarla tabiata kar. $ı savaşan İnsan, tabiata hâkimiye- tini tesis etmiş bulunuyordu. Fakat yirminci asırda teknik, in. sanları ezmiye, ahlâklarım: bozmı- y» başlamıştır. Ve diyebiliriz ki, Umumi Harpten sonra: mücadele yeni bir safhaya girmiş, teknik ile insanm mücadelesi şeklini almış- tır, Gelecek makalede bu meseleyi tir; “Sovyetlerle şerefli bir sulh yapmak İsteriz, aksi takdirde harp devam eder ve o zaman Av. rupahın bütün Şimaline de sira. yeti beklenir... Finlanda Hariciye Nazırr Tanner de bugün, “artık sözle kanacak va. ziyette değiliz., demiştir. Finlere teklif olunan sulh şartla. rı, henüz sarahaten malüm değil. dir, Fakat şartların ağır olduğu muhakkaktır. Bu vaziyet karşısın. da Finlanda harbe devama karar verirse, Parisin en salâhiyetli .mahfillerine göre | müttefikler, Finlandaya doğrudan doğruya ve en geniş ölçüde yardım edecekler. dir. Yalnız Finlandanın bunu is. temesi kâfidir. Le Temps de, bu- günkü yazısında, bunu oöylece tesbit ediyor ve Fransanın Sovyet tehlikesi ile nazizm tehlikesini bir. birinden ayırdetmediğini iebarüz ettiriyor., Buna mukabil ul devletleri . tarafından Finlandaya vukubulacak her yardımın yerine varmaması İçin her şeyi ya karar verdiği anlaşılıyor. My Bu yüzden Almanya İsveçi tazyik ediyor, ve bir taraftan garp devletle. rinin gönderdikleri yardımı Finlan- daya sevketmemesi, diğer taraftan Finlandaya sulh tekliflerini kabul ettirmesi için her şeyi yapıyor. liğinin kaynaklarından en geniş öL çüde istifade etmektir. mişlerdir. Fırtına yüzünden bir haftadan car eşyası birikmiştir. Dün gelen iki vapur, İneboludan başka diğer İske- lelere uğrayarak eşya yükliyebilmiş- lerdir. Marmarada da şiddetli bir ados fir tınası hüküm sürmektedir. Fırtına, bazı ufak tefek hasarata sebep ol muştur. Karadeniz iskelelerinde bir çok tüc-| a earbin kendi Gölcükle, Değirmendere arasında | rasındaki (Başı 1 incide) nüllü de harp sahasına dökülünce, Sovyet — Fin harbi mahalli bir harp olmaktan çikacak, Sovyetler istemi. yerek dünya harbine girmiş olacak. beri lardı, Halbuki Moskova, Almanlarla müttefikler arasında cereyan eden hudutlarına siraye. tine katiyen muhalif. Hattâ Fin harbini bile bu maksatla göze sl mıştı, binmenaleyh Pin harbi henüz mahalli mahiyetini muhafaza €der- ken buna bir nihayet vermek Sov- yetlerin menfaati iktizası idi. Almanya da Sovyetlerle Finler a. harbin bir an evvel” bit. seferler durmuş, bir motör 300 tene. İmesini istiyordu. Çünkü Moskova keden ibaret bulunan hamulesini de- | Finlanda ile meşgul oldukça, Al nize atmıya mecbur kalmıştır, Sigera |manyaya verilebilecek olan petrol ve #ve tütün yüklü bir mavna da parça. |ham maddeler bu harp uğrunda sar. lanmış, hâmüle denize dökülmüştür. |folunuyor, Almanya umduğu kadar Almanya, Finleri Sulha Razı Etmek İçin Isveti Tazyık Ediyorlar Limanda ve şehirde İnhisârlar idaresinin bir motörü, dün sabah saat 7 de Hallote bağladığı mavnaları Köprünün altımdan geçir- mekte olan bir liman romorkörüne çarpmiştır, Motör ve romorkör hasa- ra uğramıştır. Müsademe esnasında köprünün dubalarını bindiren bir. kaç mavna ehemmiyetli zarar gör - müştür. Hâdise etrafında tahkikata başlanmıştır. Şehirler arası telefonu Fırtınanın şehirde ve mülhakatta yaptığı tahribat ta mühimdir. An-| kara » İstanbul telefon hattile bazı şehirler arasındaki muhabere şebe- kesi bozulmuş, bir müddet Avrupa şehirlerile telefon ve telgraf muha- beresi yapılamamıştır. Şiddetli yağmurlar, bazı semtlerde sel halini almış, Yeşilköyde !ki bina- yı su basmıştır. İtfaiye grupları, ev- erin alt katlarını dolduran suları boşaltmıştır. Sinop ve Eskişehirde Sinop, 8 (A.A) — Dün öğleden sonra başlıyan lodos bugün sabaha karşı durmuştur. Fırtına en ziyade Gerzede zararlı olmuş, evlerin kire- | mitlerini uçurmuş, ağaçları devirmiş ve bir ilk mektepte çatlaklık husule | getirmiştir. , B (A.A) — Şiddeti bir Eskişehir, es taşmış ve halk geceyi bü yü den U- İ yanık geçirmiştir. Porsuk civarında ki evler sularla mahsurdur. Bazı du. varlar yıkılmıştır. Sular kabarmakta devam ediyor. Nüfusça ziyat yoktur. “F'inlanda realist olmalı ve kendi. ni kurtarmıya bakmalıdır... Yalnız Vatikanm gezitesi, alyan gazetelerinden ayrılıyor ve ii lan. danm yalnız hürriyet ve istiklâlini müdafaa ettiğini anlatıyor. Sovyet iktisadi anlaşmasından İsti- fade edemiyordu. Bu sebeple Al manyanın da Moskovayı Finlerle Sulh yapmıya teşvik etmiş olması ih. timali çoktu. Sovyet «— Fin harbinin bir an ev. vel bitmesinde Şimal hükümetleri de alâkadardır. Onlar da, Finlandaya yardım vesilesiyle, yavaş yavaş har. be sürükleniyorlardı. Ve Sovy: Fin harbi mahalli mahiyetini kaybe. dip müttefiklerle Sovyetler arasında bir harp şeklini alınca, bu harbin İsveç ve Norveç'e sirayetine mâni ol- mak hayli güç olacaktı. Binaenaleyh İsvoç ve Norveç hükümetleri de Mos- kovanın sulh teklifini memnuniyetle karşılamış, hattâ aralarını bulmak hususunda tavassut etmek Vazifesini bile kabul etmişlerdir. akat Sovyet —b.. harbinin bitmesi, ve iki hükümet ara sında bir sulh akdi müttefiklerin ho- şuna gitmez. Çünkü müttefikler Fin. lere yardım ederek bü harbi uzat. mak, Sovyetleri burada meşgul et- mek, ve Almanlara yardım etmele- rine mâni olmak isterler. Finlandaya yapılan fiili yardım, İnsani maksat. lardan ziyade, bu gaye ile yapılıyor. du. Ve bu yardım genişletilerek ted. ricen İsveç ve Norveç hükümetlerini de içine alacak, bu suretle Şimalde Sovyetlere karşı kuvvetli bir cephe vücude Bu itibarla Sov. Metyerin Filan” Ye sy yapım müttefiklerin menfaatine muhalifti.., Helsinki'de bu mütezat menfaatle. rin siyasi çarpışmalar halinde teza- hür ettiğini görüyoruz. Almanlarla Şimal memleketlerinin Finleri Sov. yetlerle sulh yapmıya, müttefiklerin de sulh tekliflerini reddederek mu. kavemete teşvik ettikleri bildiri- iyor. 5 Bu satırları yazdığımız dakikaya adar nda hükümetinin verdiği miştir. Yalnız şüpheli kaynak gelen bir habere göre Finlanda, Sov. yetlerin sulh şartlarını milli şeref ve istiklâlleriyle telif edemiyerek, red. detmişlerdir. Bu haber teeyyüt eder. se, müttefikler Helsinki'de gelebe çalmışlar demektir. Sovyetlerle Finler arasında sulh yapılamamasının peticeleri, bütün dünyayı alâkadar edecek derecede mühim olacaktır. Çünkü bu takdirde Hulâsa vaziyet, tam bir vahamet |müttefikler Finlandaya âzami dere- arzetmektedir. Ve neticenin nereye |cede yardımda bulunmıya, ve orada varacağını bir kimse de kestireme- | Fin istiklâlini kurtaracak müessir mektedir. harekâta girişmiye mecbur olacak- İngiltere - İtalya minasebetleri | lardır. Bu da Sovyet — Fin habinin bir Sovyet ve müttefikler harbine Londra, 8 (A.A) la ağir müncer olmasına sebep olacaktır yan protestosuna vi giliz | Dünkü nüshamızda Near East mec- cevabı hazırlanmış gibidir. Uzlaştı. |muâsından naklen neşrettiğimiz bir rıcı bir lisanla yazılmış olan bu ce.| yazıya göre İse, bir memlekete karşı vap müzakerelerin devamı İçin açık /harp açtıktan sonra bunu yalnız bir bir kapı bırakmaktadır. noktaya inhisar ettirmek mümkün “Daily Mafl,, esinin siyasi değildir. O vakit müttefikler, Pin. ee diye 98 İlandada cephe kurmakla iktifa etmi. Sad liğin - Kalya hü. İYe* diğer noktalarda da yeni cep. gergin a >” rt /heler kuracaklar. demektir. Bunun kümetinin tarzı hareketine göre Art-| ise karbi Garpten Şarka nakletmiye, ması imkânı var veya yoktur. Son üç ve harp sahasının genişlemesine se. gal ak bp lc yp e SOYA Sİ Onun için bu akşam Helsinki'nin le bir itilâf akdi hi tek- lifleri tamamile sole) mi eray Moskovaya vereceği. cevabın fevka- GarP| istinat ettirmek suretile müşkilâtın |'âde büyük ehemmiyeti vardır. önüne geçmiye çalışmıştır. Yüksek siyasete müteallik meselelri işe karış tırmamak için elden gelen yapılmıştır İngiliz notası hazır olduğu zaman Lord Halifax, ayni zamanda İngil, terenin takip ettiği harp siyaseti mu- eibince, bütün Alman ihracatma mâ- ni olmak istediğini, çünkü İngiltere. Memuriyet İlânlarında Eski Türkçe Kaydı Ankara, 8 (TAN) — Resmi daire. lerde açılan memuriyetler için gaze. telere verilen ilânlarda bözan “caki nin Almanya ile harp halinde bulun- | harfleri bilenler tercih olunur, 8 duğunu açık bir lisanla söyliyecek-| etinde bir kayda tesadüf edilmek. tir, Li tedir. Adliye Vekâleti, yaptığı *amimde 9.3.940 Von Ribentrop Romaya Gidiyor (Bam 1 ineide) bentrop tarafından kabul olunmuş. tur, Daha sonra da Ven Ribbentropun istirahat için İtalyaya gideceği ha ber verilmiştir. Diğer Fin murahhası olan Passa- iviki de bugün Stokholmden hareket etmiş, fakat nereye gittiği anlaşıla. mamıştır. Bir habere göre, Passalvi- ki ile, Fin Başvekili Ryle yarın (bu- gün) Moskovaya gideceklerdir. ve i ki taraf arasında doğrudan doğruya müzakereler başlıyacaktır. Bu habo- rin ne dereceye kadar hakikate ya- kın olduğu belli değildir. Bir aralık Mareşal Mannerheim'in bu sulh müzakerelerile alâkadar ol. mak üzere Stokholme gittiği sayi ol- muşsa da bunun aslı olmadığı lanla- şılmiş ve Mareşalin vazifesi başında bulunduğu Helsinkiden tekit edil. miştir. ai e Sovyet Taleplerinin Mahiyeti İki taraf arasındaki temas ve mü- zakerelerin hangi esas dairesinde vu- ku bulduğuna dair alınan malümata göre, Sovyet Birliğinin tavassut neti. “ İcesinde vuku bulan teklifleri bir ülti- matom mahiyetinde değildir. Fakat Sovyet taleplerinin mahiyeti hakkm- da biribirini tutmıyan haberler ve. riliyor. Bir habere göre, bu talepler, har- bin başlamasından evvel ileri sürü- len taleplerden daha ağırdır. Diğer bir habere göre, talepler daha mute. dildir, Fakat iki tarafın resmi maha- Kili de bir şey söylemedikleri için ba noktanın tahkikine imkân kalma- maktadır. İsveç gazetelerinden birine güre, Sovyetler, Kareli berzahının tama. mı mukabilinde Karelinin Şimalin. deki Sovyet arazisini terketmek tek- lifinde bulunmuşlardır. Renterin istihbarına göre, teklif 0. lunan şartlar şu mahiyettedir: Petsamo ile nikel madenleri Rus. yaya terkedilerek, Sovyetler Birliği. ne Finlanda sahillerinde balık avı hakkı verilecek, bütün sahil batarya. ları tahrip olunacak, Viburg ve La - yetlere terkedilecektir. Buna mük bil Rusya Hanrö üzerindeki talep. lerinden vaz £ ir, . Sulh Yapılmadığı Takdirde Bütün teşebbüslere rağmen harp, henüz devam etmektedir. Finlanda. nin eski harbiye nazırı Erko da bu- nu hatırlatıyor ve diyor ki: “Dünyanın nazarı dikkate alması lâzım gelen yegâne cihet, Finlanda rk “olduu “e > İharbinin devam etmekte bir mütareke vâki olmadıfıdır.,, O halde sulh olmadığı takdirde ne olacak? Buna İsveç Başvekilinin gazetesi olan Soclal Demokraten cevap vere. rek diyor ki: “Eğer İsveç Hi şıktan birini tercih mecburiyetinde ise, milletimizin en az vüzde doksan dokuzunun haxgi tarafı tercih edeceğini biliyoruz. Fa. kat diğer taraftan İsteçlilerin yüz- de doksah dokuzu, bu feci tercih metburiyetinden vareste kalmak te. mennisindedir.,,, Diğer taraftan Parisin salâhiyetli #mahefili, Finlandanın kendi mulead. deratma kendisi hâkim olduğunu söylemektedirler. o Finlanda İsveçin teklif ettiği yola girmek. yahut mü. dahaleyi arttırmaları içli müttefik devletlere baş vurmak gibi iki şık ortasında bulunuyor. Cenevrede Fin. landa lehine verilen Kararları tötbik eden Fransa ve İngiltere, bu milletin istiklâlini korumak İçin yaptıkları gayrete devama âmödedirler Gazetelerin Mütalâaları Londra gazetelerinden Daily Mail şu fikirdedir: “Finlandada alelâcele yapılacak o. lan bir sulh böyle bir sulhün yapıl. mesir temine uğraşmakta olan Hit ler için bir diplomasi zaferi olacak. tır. Hitler, Sovyetlerin menabi ve vesaitinin teli ehemmiyette bir ta. kım sergüzeştler uğrunda heder ol. mamasını istemektedir. Hitler, bu menabi müstefit olmasını istemektedir.,, Daily Herald diyor ki “Sovyet İlderleri. halihazirda an. cak uzun sürecek ve pek pahalıys mal olacak bir harp yapmadan tam bir muzafferiyet elde edilemiyece- ğine kani bulunmaktadırlar. Sa Wi. Okuyuculatımız. Finlanda le SOY-| padema ilânlara böyle bir kaydım | derler böyle bir muzatferiyetin yet Rusya arasındaki sulh müzake. İtalyaya gelince, İtalyan matbua-!relerine dair daha evvel alınan tafsi- tanın ve radyo birden- İlâtı birinci sayfamızın ayrı bir sü- istasyonlarının bire dillerini değiştirmeleri hayret |tununda ve (Ribbentrop Romaya gi. uyandırmıştır. diyor, başlığı altındaki kısımda bula- eaklardır....., | konulmamasını bildirmiştir. Develide Zelzele memleket için tevlit edeceği netayı cin hemen hemen bir hezimetin 76 receği netayiç kadar ağır olacağın. dan korkmaktadırlar Almanyanın baş vurmakta olduğu muhakkaktır.,, Son Harp Vaziyeti yet harbine dair alınan son haberlere göre, Sovyetler, Viborg körfezinin kara tarafında olan ve Viborgun ar. kasındaki müdafaa hattının ötesinde bulunan Verula! işgale teşebbüs etmişlerse de muvaffak olamamış. lardır. Bu mevki Viborg ile Helsinki arasındaki mesafenin . aşağı yukarı ortasındadır. Burası işgal edildiğ takdirde Finlerin vaziyeti büsbütür ciddilesecektir. Sovyet resmi tebliği Son Sovyet tebliği şudur: “7 Martta kaydedilecek mühim bir hâdise olmamıştır. Şimal cephesinde Sovyet kıtsatı Petsamo'nun 143 kilo metre Cenubunda “bulunan oNantsi şehrini İşgal etmislerdir. Ladoga'nın , | Şimal mıntakasında Pitkaranta şeh- rinin Garbinde Sovyet kuvvetleri Mansimansari, Petajasari, Pajmion. sari ve Horksar! adalarını ele geçir. mişlerdir. Sovyet tayyareleri düş- man kıtaatını bombardıman etmiş ve 15 tayyaresini düşürmüştür... * Paris, 8 (A.A) — Havas: Salâhi yettar bir membadan bildirildiğine göre Fransa Finlandaya 175 tayyare, 496 top, 795.000 obüs, 50.00 otoma. tik tüfek, 400 deniz mayini, 200.000 el bombası ve 20 milyon marmi gön. dermiştir. — Gizlice Şeker Depo Edenler (Başı, 1 incide) kından istifade etmek istiyenlerin ek. lerinde bulunan şekerler, kaçak te- lükki olunacaktır. Lion ve Melba çikolata fabrikasi- nın depolarında bulunan beyanname ile ihbar edilmemiş 102 bin kilo şe. kerin martın birinci gününden evvel alınıp alınmadığı ve nereden müba- yan edildiği araştırılmaktadır. Bazı toptancıların mevcut malle- rım, beyanname vermekten kurtul. N satışa teşebbüs edenlerin — şiddeti cezalara çarptırdmaları kararlağtınıl. mıştır. Mintaka ticaret müdürlüğü ihtikâr mahiyetinde görülecek her ha reketin mesulleri hakkında takibata geçileceğini alâkadarlara bildirmiş tir, Şeker fiyatının yükseltilmiş olma» sından istifade suretile evveloarimai olunan şekerli maddelerin Yiyatları, nın arttırılmasına meydan verilmiye İP. Yağ ticaretile mesgul bulunan Se feroğlunun martın 2 inci günü gizli, ce 3200 kilo şeker toplayarak dep ettiği yolundaki iddialar üzerine tah- kikata başlanmıştır. Haddi zatında şeker tücearı olmadığı için kendisini beyanname vermekle mükellef gör mediğini söyliyen bu yağ firması hak kında takibat yapılmaktadır. Bu ta. kibat, bugün neticelendirilecek (ve tahkikat evrakı adliyeye verilecektir. Toptancılar, kilo başına 10 kuruş hesabile, ellerindeki stok malın fiyat farkı mecmuunu beyannamelere gö- Te tahakkuk ettirerek mal sandıklas fına yatıracaklardır. Bundan sonra beyannamesiz ola. rak bulunacak şekerlerin fiyat fark- Iarı, cezasile birlikte kaçakçılığın vu- kuu tesbit edilir edilmez mahkeme kararile tahsil olunacaktır. Şeker şirketi, şehrin ihtiyacını kar. şılamak ve sıkıntıya meydan verme mek üzere tertibat almıştır. İzmirde vaziyet İzmir, 8 (Tan Muhabirinden) — Şehirde şeker kıtlığı baş göstermiştir. Bir çok bakkallarda şeker buluna- mmıyor. Bir kısım bakkaler, yeni fiyat. lar üzerinden toptancılara satış Ya- pılmadığını, bu yüzden şeker alama- dıklarım iddia etmektedirler. Bu a. rada bazı perakendeciler de şekeri eski fiyatla satsalar zarar edecekleri ni.on kuruş zamla verseler (İhtikâr yapıyor) diye takibata maruz kalacak ların, onun için ellerinde mevcut malı satamadıklarını söylemektedir” Kibrit fiyatlarına zam yapılmıyacak Şekerden sonra bazı İnbisür mad- delerinin fiyatlarma ve bu aradı kibrite de zam yapılacağı yolunda dün çıkan bir sayin üzerine bazı kim seler ve bir kısım perakendeciler, pi. yasadan paket ve sandıklarla kibrit toplamışlardır. i Yaptığımız tahkikat, ba savianm yersiz olduğunu göstermistir. Kibrit ve vesaltten Almanyaninİler, Develi, 8 (TAN) — Bugün burada |Sovyetleri Finlanda harbine nihayet fiyatlarına bir zam yapılması mev- vermeğe sevketmek e sevi her çareye zuubahis değildir. — — ——k, ame m Ryan mama