11 Mart 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

11 Mart 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ Muallimlerin ve-mektep telebesinin en kuvvetli yar .dımcısı, çoruğun en zengin kötünhanesidir Coruğunu s0- ven ber babanin yavrusuna verebileceği en gilzel nediye- dir. Müessesemiz tarafından neşredilmiştir. Evinizde Bir tane bulundurunuz. TELGRAF: TAN, İSTANBUL TELEFON; 24310, 24318, 24319 BEŞİNCİ YIL — No. 1655 5 KURUŞ Fin Başvekili Moskovada İki Taraf Murahhasları Görüşmeye Devam Ediyorlar, Henüz Bir Karar Verilmiş Değildir Londra, 10 (Hususi) — Fin - Sovyet harbine nihayet ver- mek için iki taraf arasında başlıyan müzakerelere Moskovada devam edildiği artık sarahaten anlaşılmıştır. Moskovada bulu- Ban Fin heyeti, Finlanda Başvekili Rite'nin riyaseti altındadır. Geçen defaki müzakerelere iştirak eden Passaivki ile Mareşal Mannerheim'i temsil eden bir zat da heyet erkânı arasındadır. Finlerin makul şartlarla karşılaş- GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ Ribbentrop Romada Italya, Gayrı Muhariplik Siyasetinden Ayrılmıyor Mussolini Ile Alman Hariciye Nazırı Bugün gönüllülerinin kumi Kermit Roosevel M uhariplerin ve | — Bitaraftiarın— | Vaziyeti Yazan: Sadri ERTEM Messripler harbetmiyorlar. BL deyi, raflar ve bilhassa küçük letler dünyayı saran harp vazi. Meni sıkıntısını çekiyorlar. Mu. ipler bitarafları kendi cepheleri. 28 almak için hergün ortaya yeni bir atıyorlar, Müttef'kler muhtelif - kanallarla orlar kiz “ —— Görüyor musunuz? Eğer bu miz. Almanya kazanacak olursa he- çe birer Avusturya, birer Çekos. Bi, ya, birer Polonya olacaksınız. 2 hürriyet ve adâlet için dövüşü. Tuz. Gelin bizim cepheye!” Beriki taraf diyor ki: Xe |, Bitaraf kalınız. Hiçbir devlet. du laşma yapmayınız!.. Hattâ or. ya larınızı terhis ediniz. Ablokayı ya. 2. bana yardım ediniz!” di, Htefiklerin delili çok kuvvetli. 4 üsturya nasıl istiklâlini kaybet. yor ekoslovakya nasıl bir gecede ma odu? Polonya nasıl kısa bir za. Pe imha edildi? ör misaller küçük devletleri uzun iye düşündürmeye sevkedecek mu. Yettedir; dei lmanyanın harpten evvel yaptığı ot blokları çözme hareketi bugün tedi şekilde devam edip gitmek. Son. senelerde - istiklâllerini (Sonu Sa, 6 Sü: 4) YENİ TARİHİ İTİ NYİKAİ BUGÜN NEŞRE BAŞLADIK: tikları takdirde sulhü kabul edecek- leri muhakkaktır. Fakat, fki taraf ta tam bir ketumiyet dairesinde hareket ettikleri için, bu hususta benüz hiçbir şey malüm değildir. Bir tebliğ neşredildi Sovyet - Fin müzakereleri hakkın. da bu akşam Helsinkide bir tebliğ neşrolunmuştur. Tebliğde, iki bükü. metin bir müddettenberi temasa gel dikleri ve bu temasın İsveç hüküme. tesis edildiği kaydedile. rek deniliyor ki: “Bu temasm gayesi, muhtemel barış imkânlarını tetkik etmek ol. muş ve İki taraf doğrudan doğru. 'üşmelerdeki faydayı teslim Sovyet hükümeti, hükümetinin mümessillerini, rüşmelere başlamak üzere Mos. kovaya davet ettiğinden Ryte ile İlk müzakereleri idare etmiş ölan Paasikivi, General Valden ve me. bus Velnman'dan mlrekkep bir heyet 6 martin Moskovaya git. miştir. Bu heyet, Sovyet hüküme. ti mümessillerile iki öç görüşme yapmış, Fin mümessilleri Sovyet barış şartlarını öğrenmiştir. “Şimdiye kadar hiçbiz karar ve. a a m Börlinde bulunan ecnebi müşehit. lerin bildirdiğine göre, Alman hükö- met merkezinde Almanyanın ve İs- kandinav memleketlerinin Finlanda. nın istiklâlini garanti etmeleri mev- zuubahis olmaktadır. Bütün İskandinav memleketlerin- de Sovyetler tarafından Finlandadan talep edilen fedakârlığın evvelce zan nedildiği kadar ağır olmadığı söylen. mektedir. İskandinav matbuatı, Al manyanm, Sovyetlerin yanında bir müdahalesinin önüne geçmek üzere Finlandanın bir kaç mevkii feda et- mesi lâzım geldiğini ihsas ediyorlar. Askeri harekâta gelince Finlanda cephesi, 10 (A.A) Mos. kovada müzakereler cereyan etmek- te olduğu halde Sovyet kumanda he- yeti, Kareli berzahına karşı müteva. (Sonu; Sa: & Sü 2) Bulunduğu için alınması Jâzım gelen ted- birlerin tatbikatı üzerindeki İ tetkikler ilerlemektedir. Bilhas- sa, ahşap evlerin pek kesif bir şekilde toplandığı semtlerde yangın bombalarının tahribatı- ini tahfif c mek ve bunun içinde şimdiden bazı çareler araştır- mak zarureti hâsıl olmuştur. ziyaretinde va a Ribbenirop geçen defaki Roma er öm Hitler, Dün Bir Nutuk Söyledi: " Bugünkü Harpte, Almanyanın Mukedderatı, Asırlar Sürmek Üzere Tayin Edilecektir., Berlin, 10 (Hususi) — Her Hitler, harp ölülerinin hâtırası- nı ihya için askeri müzede yapılan merasim esnasında Alman milletine hıtaben bir nutuk söylemiştir. Alman Devlet Reisi, 15 dakika süren bu nutkunda, Almanyanın çok ciddi anlar ya- şadığını kaydederek demiştir ki: Ahşap Evlerin Sık Semtlerde Geçitler Açılacak Pasif Korunma İçin Alınması Lüzumlu Tedbirler Etrafında Tetkikler Yapılıyor Şehrimizde pasif korunma! Bu-arada,. Üsküdar, Aksaray ve Beşiktaş gibi ahşap evlerle Adeta ö- rülmüş vaziyette bulunan semtlerde ki binalardan bir kısmının yıktırıl ması, evlerin kesafet gösterdiği yer. ler arasında cadde ve yollar açılması lüzumu akla gelmiştir. Bu tedbir tatbik sahasına konulur» 8a, her sekiz, on evin etrafı açılarak sık evlerin toplanmış bulunduğu ma- halleler, küçük adalar haline ifrağ (Sonu Sa. 6 Sü: 6 NN DİDNİREZİİ Aİ TEORİK CI SAYFAMIZI ÇEVİRİNİZ | | “— Etrafımızı kuşatan tehlikeler büyüdükçe daha fazla takdir ediyoruz. Plutokra. tik demokrasiler, nasyonal sosyalist Almanyaya karşı vahşi bir mücade. leye girmiş ve en yüksek hedefleri olarak nasyonal sosyalizmin imhası. nı ilân etmiş olmakla, ancak, bizim Yindiye kadar tahakkuk © ettirmekte olduğumuz bir şeyi teyit ediyorlar. Yani, nasyonal sosyalist camla fikri. Alman milletini birleştirerek, onu pek tehlikeli bir hale getirmektedir. Çünkü düşmanlarımız anlamıştır ki Alman milleti bu fikre inandıkça nâ. mağlüptur, “Mukadderat bizi, sandet ve felâ. ket devirleri Dünya, bizim ittihadımızı bozmak is. tiyor. Cevabımız, bütün devirlerin en büyük camiasi, içinde, daha kuv. vetle elele vermek hususunda yeni. den yemin ettiğimizdir. Alman mil. letini parçalamak İstiyorlar. Yemi. nimiz “Alman ittihadi” dır. Kapita. Uzmin muzaffer olmasını istiyorlar fakat biz. nasyonal ve nasyonal «0s. yalıst exmlanın zaferini temin etmek istivoruz. Takriben 15 senedenberi nasyonal sosyalizm. Almanyayı “feci Akıbetinden ( kurtarmıya ( nefsin! hasretmiştir. Tarihte misli Ool- mıyan gâyretler sarfederek mille. tit şuurunu yükseltmiş ve teslihatın umum) ve'siyasi esaslarını yaratmış. fr. Senelerce müddet-hakiki'bir an. taşma. yapmak için dünya ile'elele vermeğe hazır olduğumu > söyledim Fakat, dünya, umumi hakların mü. (Sonu Sa. 6 Sü: 5) camiamızın kıymetini) - için birleştirmiştir. Tekrar Görüşecekler Ribbentrop'un Başlıca Vazifes , Duçenin Fin - Sovyet Harbirde Tavassutunu İstemek ve Bu Suretle İtalya İle Sovyetleri Uzlaştırmakmış! Roma, 10 (Hususi) — Alman Hariciye Nazırı Von Ribben- trop, bugün saat 10 da buraya gelmiş, Kont Ciano ve Alman Büyük Elçisi tarafından karşılanmıştır. Ribbentrop, muvasala- tını müteakıp derhal Mussolini tarafından kabul edilmiştir. Bu mülâkat 20 dakika sürmüştür. Neşredilen tebliğde, görüşmenin çok samimi olduğu amiatılmakta ve yarin (bugün) ikinci bir mülâkat da- ha yapılacağı ilâve edilmektedir. Alman Harlelye Nazırı, daha san ra Ciano ile görüşmüş ve öğle yeme. ğini beraber yemişlerdir. Von Rib- bentrop, yarın, (bugün) Papa tara.| fından kabul edilecek, Mussolini ile| ikinel bir mülâkat yaptıktan sonra kşam saat 21 de Romadan ayrıla- Görüşülecek meseleler Zannedildiğine göre. Alman Hari ciye Nazırı ve İtalyan ricali arasında Romada cereyan edecek müzakereie- rinin vaziyeti, Rus — Fin harbi, ik, mihver devletinin Sovyetlerile mü. nasebetleri, Balkan yarımadası ve yakın şarka müteallik meseleler teş- kil edecektir. Roma radyosu ise, Ribbentropun seyahatini şu şekilde izah ediyor: “Roma da Von Ribbentropun se vahatinin arzettiği ehemmiyet inkâr edilmemektedir. Esasen bu ehemmi. veti ecnebi matbuat dahi tebarüz et. *iriyor. Romada başlamak üzere olan müzakerelerin şimdiye kadar tahad düs etmiş bulunan yahut ileride ta haddüs edebilecek olan vahim hâdi- Dağ Dağa rin mevzularını, İskandinav devletle. | Kavuştu | Ankara, 10 (TAN) — Kızılcaha. Çaltikçe saniyesine yoğ Ya köyü civarında bulunan iki dağ İyavaş yavaş kaymak suretile birbi- rine kavuşup birleşmiştir. Bu iki da. ğın ârasından akarak köyün bütün ihtiyaçlarını temin eden dere de or- tadan kaybolmuştur. rinin Bayraklı nahiyesine bağlı Buatakseki köyünün de kaymı. ya başladığı bildiriliyor. Köyün etra- fındaki dağlar çökmüştür. Evlerin bir kısmı çatlamış, bir kısmıda ye kılmıştır. e Bir Alman Vapuru Kendi Kendini Batırdı Londra, 10 (A A.) — Almanyanın 5600 tonluk Hanover vapuru 7/8 mart gecesi Saint - Domingue İle Porto Rico arasında bir İngiliz kru- vazörü tarafından yakalanmıştır. Al man tayfa vapuru derhal ateşe vere- (Sonu Sa. 8 Sü: 5) Fenerb Lig maçlarına dün de devam edil miştir. Fenerbahçe Beykozla 1 — | Galatasaray Vefa ile 2 —2 berabere kalmışlardır. Bu netice karşisind” Beşiktaş şampiyon olmuştur,. Beşik; | lat: ahçe Berabere Beşiktaşlıla rek terketmiştir. Ile Beykoz Ka'dılar, r Şampiyon Dünkü Fener - Beykoz maçında : yo #aş Hilâli 13 — 0, Kasımnası İstan. bulsporu 3 — 1, Süleymaniye de Topkapıyı 4 — 1 yenmişlerdir. Maç. 'arın tafsilâtını spor sayfamızda bu. aksınız.