11 Mart 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

11 Mart 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

—32 Ağzına bir tek yudum haram koymamıştır. Hele tütünün dume- nından bile nefret eder. Hulâsa, bir erkek değil, âdeta, kız oğlan kızdır diyebilirim, Bendeniz mahdum kölenizin ah- Mikının bozulmasına meydan bi. trakmak istemiyorum. Bunun için. dir ki, onu, yoldan çıkmadan, gö- zü açılmadan baş göz etmek isti. yorum. Sebebi ziyaretim de, bu mukaddemeden idrâk buyurduğu. nuz gibi, Allahın emrile, mahdu- mâ, kerimei İsmet yesimelerini ta- ep etmektir!,, Ben babamın, bu talebe ne ce. vap vereceğini merak ediyordum. Hattâ, çocukça bir hevesle, içim- den: — Ah, diyordum. Ne olur? Ba- düğün daha yapılsa! Fakut babam, bu talebi, çok na. zik bir lisanla ve hiç tereddüt et- meden reddetti ve o zat, tabii te- essür duyarak çıkıp gittikten son. Ta, vakayı annelerime anlattı. Sözlerini de, gülerek söylediği şu cümlelerle tamamladı: — Kız gibi erkeğe kız mı veri- Mir? Damadın öylesi, değil karısı- na, kendisine bile hâkim olamaz. Hattâ, öyle adamı damat odin. mek şöyle dursun, öyle birkızı gelin edinmek bile işime gelmez! . Ahmet Mithat için “her mev. ki ve şöhret yapmış insanın arkasından olduğu gibi- lehinde ve #leyhinde bir çok şeyler söylen. miştir. Vâkıâ; bu dedikodulardan « her kuvvetli şahsiyet gibi - Ah. met Mithat ta hiç bir zarar görmüş değildir. Fakat, ağızdan ağıza do. lâşan o dedikodular yüzünderi, bu gün bazı kimseler, Ahmet Mithat hakkında bazı çok yanlış Zanlar beslerler, Meselâ, ben ondan bah. - sedenlerin: — Ahmet Mithat Efendi Karun kadar zengindir! - Dediklerini ku- laklarımla kaç defa duymuştum. Ve bunları duyarken, zavallı Ah. met Mithat Efendinin hayatını ve 6 tertemiz göçmiş hayatının bütün hesaplarını çok iyi bildiğim için, içim sızlıyor. ii Duyuyorum: Ahmet Mithat E- fendi, Abdülhamide dalkavukluk etmiş diyenler var. Alımet Mithat Efendi, tüccar gazeteci idi diyenler yar, Hattâ, matlesef Ahmet Mit- hat Efendinin, bazı masüm kim. seler aleyhinde Jurnallar yazdığını iddia etmiye dilleri varanlar bile var, Bunun içindir ki, ben, bazı noktalar hakkında bildiklerimi bu sütunlara geçirmeyi, matbuat ta- rihine karşı başarmak mecbyriye- tinde bulunduğum bir vicdan va. zifesi tanıyorum B“ kafasız 've cahil kimse- ler, Ahmet Mithatı dinsiz. tikle itham ederlerdi. Dünyada bundan büyük bir küstahlık tasav. vür olunamaz. Çünlkü o, hakiki bir Müslüman idi, Din üzerine yazdığı ve hocaların bile takdirini kazan- mıştır. Hele İslâmiyeti, hıristiyan- lara karşı müdafaa eden eseri, çok süfuzlu ve kuvvetlidir. Babam, her zaman şu sözü söy. lerdi: — Bizim dinimiz olan İslâmiye- tin hakkaniyetini Avrupaya tanıt- muş olsak tekmil hiristiyanlar, ş6- yeti İslâmiyetle müşerref olurlar. dı. ği Uzun söze ne hacet? Vefatının ken, tanınmış Hadisi şerife itiraz etmesi üzerine hiddetlenmesidir. Yazan: Merhumun Oğlu Dr. Kâmil Yazgış O, Darüşşafakalı'arın | Kolları Arasında Hayata Veda Etti bam: “Olur!,, dese de, yallda bir , bir çok eserler, en derin âlimlerin Bu elim hâdiseyi, mektep mü- dürü, derhal telgrafla Beykozdaki silesine bildirmiş, ertesi sabah da- matları ve çocukları, mahalle kom şuları, merhum Mithat Efendinin cenazesini tesellüm etmek, onu çok sevdiği kızı Saniye Harımın yanı- na defnetmek üzere mektebe gii- mişlerdir. Fakat Darüşşafakalıla. rın güz yaşları arasında karşılanan bu kafile hazin bir manzara kar- şısında kalmışlar. Merhumun kadirşinas talebeleri şöyle bağırmışlardır: — Ahmet Mithat mektebimizin mülessisleri arasındadır. Haftada bir gecesini de senelerdenberi bize Vakfetmiştir. Onun Beykozda on evlâdı varsa, burada da bizlor, bin- den fazla çocuğu varız. Bizi ön- lardan fazla sevdiği, mübarek ru. hunu kollarımız arasında teslim etmesile sebittir.Cenaze bizimdir, vermeyiz. Orada toplanan yüzlerce münev- ver ve binlerce halk Darüşşafaka. llara hak vermişlerdir. Bunun ü- zerine teçhiz ve tekfini mektep ta- rafından yapılmıştır. Binlerce dost, ahbap ve telebe tarafından el üstünde taşınarak Fatih camiine götürülen cenazenin namazı kılındıktan sonra, türbe. nin karşısında yol kenarında ha- #ırlanan medleni mahsusuna göz yaşları arasında tevdi olunmuştur Beykozdaki efradı ailesine de w- zaktan göz yaşlarile merhumun hazin üfulünü selâmlamaktan baş- ka yapacak bir iş kalmamıştır, alkan harbine tessdüf eden B o meşum günlerde, ben Yanyada esir olduğum Için baba- min kiymetli vücudünü omuzlarım- da taşıyamadığımdan hâlâ hicran duyarım, Ahmet Mithatın öleceği dahi kal, bine doğmuştu. Babam, o müthiş günün sabahı evden çıkarken an- nemin hazin hazin yüzüne baka- rak gözleri sulanmış: - Ben bugün kendimi iyi gör. müyorum. Çıkmak istemiyorum. Fakat Darüşşafakadaki çocuklarım beni beklerler. Gitmezsem mahzun olurlar, demiş ve kordiyal şişesini cebine koyarak annemle helâllaş- miş, evden ayrılmıştır. Ben, babam rahmetli Ahmet Mit. hat Efendi hakkında bildiklerimin aricak onda birini yazabildim. Merhumun başından geçen daha bir çok hâdiseler vardır ki, tarih meraklılarının malümudur. Gönül arzu eder ki, bir ehli kalem çıksın da Ahmet Mithat Efendi hakkında şimdiye kadar yazılan perakende evraki toplasın, tasnif etsin, güzel bir hatıra, bir eser meydana getir. sin. O zaman sevgili milletimin kadirç'nas gençleri Ahmet Mithat hocalarının kadir ve kıymetini da. ha iyi anlayacaklar ve merhumun namına hiç olmâzsa bir kerecik ol- sun bir ihtifal yapacaklardır. Bir heykel olmasa bile küçük bir taş dikeceklerdiz. (Devamı Var) Bir Milyon Liralık Tahsisat Veriliyor Maarif Vekâleti, Üniversitenin en mühim ihtiyaçlarını temin için bir milyon lira sarfına karar vermiştir. 550 bin liraya kimya enstitüsü ve 150 bin liraya 800 kişilik modern bir talebe yurdu binası inşa edilecek, ge- ri kalan parada diğer moksanlara Asılsız Şayialar Zaten demevi bir adam olan ba- Bütçede muvazeneyi temin için bam, kan başına çıkmak suretile |arttırılması düşünülen vergiler ara- Üniversite Edebiyal Fakültesi talebeleri, dün Parkolelde bir çay verdiler. Yukarıdaki iki resim, bu çayda bulunan talebe ve davellileri göstermektedir. Bütün Bir Semti Telâşa Düşüren Adam Damadile Kavga Ederken Canı Yanan Hayınpeder, ( Yangın Evvelki gece Fatihte bütün bir semti telâş ve heyecana dü- şüren bir vaka olmuş, itfaiyeyi kavgacı hakkında tahkikata başlanmıştır. Hâdise etrafında edin- - diğimiz malümat şudur: İsmall Hakkı isminde biri, Fa- tihte Dülgerzade sozağında oturan damad: Azizin yanına misafir gel miştir, Damatla kayın peder bir müd- det, şuradan buradan konuştuktan sonra aralarında bir münakaşa başla. miş, bu münakaşa yavaş yavaş bir kavga halini almıştır. Çok sinirli bir adanf ölan Aziz, bir aralık o kadar kızmıştır ki, kayın pederini tekme ve yumrukla dövmiye başlamıştır. Damadını elinden bir türlü kur. tulamıyan İsmail Hakkı “Yangın var!” diye avan çıktığı kadar bağa | m:ya başlamıştır. Feryadı duyan kom şular, hakikaten yangın var zannile| itfaiyeye telefon etmişlerdir. Birkaç dakika sonra İtfaiye, hödise mahalli. ne gelmiş, ortada böyle bir yangın olmadığını görünce polise müracaat | etmiştir, Azizle İsmall Hakkı yakalan'p ka | takola götürülmüşlerdir. Azizle ka- yın pederi hakkında tahkikat yapıl. maktadır. | Dokuz Aylık Vergi Tahsilâtı 1939 mall yılının şubat sonu itiba. rile dokuz aylık tahsilât miktarı 193 milyon 728,786 lirayı bulmuştur. #v- velce kısmen azalan gümrük varida- tının bazı yeni ticaret anlaşmaları. nın İşlemiye başlaması dolayısile mart, nisan, mayıs aylarında çoğala- cağı zannedilmekte, bu suretle 199 bütçesinde 57.875,000 Jira tahmin e- dilen varldatın 40 milyon liraya ya. kın bir açıkla kapanmıyacağı anla- şılmaktadır, POLİSTE : Çamaşır Asarken Düştü. Beyni Parçalandı Galatada Kapıiçi sokağında Estard İ , #partmanında oturan Avram kızı 31 |” yaşında Dellah, apartmanın dördün. cü kat balkonunda çamaşır asmakla meşgul iken muvazenesini kaybede- rek sokağa düşmüştür. Dellanın kal- dırımlar üzerinde beyni parçalanmış ve derhal ölmüştür. Yaralanan Çocuk Pangaltıda Silâhşor caddesinde 23 numaralı evde oturan Behzadın kızı Naciye, sokakta oynarken, ekmekçi Rahmiye alt beygirin attığı çifte ile başından ağırcn yaralanmıştır. Ya. salı tedavi altına alınmış, tahkikata başlanmıştır. Ağır Yaralandı Şoför Ahmedin idare ettiği 3118 numaralı otomobil, Sirkeciden geçer. ken, Salkımsöğüt caddesinde oturan Mustafaya çarparak, zavallının muh. Var ) Diye Bağırmış! boş yere harekete getiren iki Yeni Anlaşmalar YunanistanlaMüzakere , Son Safhaya Girdi Yunan hükümeti ile aramızdaki ti- caret ve kliring anla; nın müd. deti dün bitmiştir. Anlaşmanın, iki tarafın rızası ile on gün daha uzatıl- dığı bildirilmektedir. Bu on rün icim- de, yeni anlaşma imza edilecektir. Bu yeni anlaşma için Ankarada ya. ekta olan müzakereler sön saf- rmiştir, Fransa İle aramızdaki kliring an- laşmâsının müddeti de bu ay sonun. da bitmektedir. Yeni bir anlaşma İ- çin yakında müzakerelere başlarıe- caktır. | İtalya ve Fransada ithalâtımızın tezyidi için tetkiklerde bulunan Türk tacirlerinden sekiz kişilik bir kafile de dün sabahki Avrupa ekspresi ile şehrimize getmişlerdir. De ne Amerikalılar, Meşe Palamutu Alıyorlar nmerika piyasaları için Çanakka- le ve Ege mintakalarından mıeşe pa- lamutu toplanmaktadır, Kilosu 3.5 kuruştan külliyetli miktarda pala- mut ihracatı başlamıştır, Fransa ve İngiltereye tiftik, Romanyaya çekir.! deksiz üzüm. keten ve kenevir tohu-| mu sevkedilmiştir. Amerikalılar, ta-| kımı 25 « 27 kuruştan koyun barsağı toplatmışlardır. Mözı talepleri de art- mıştır, Kilosu, cinslerine göre, 25 — 35 kuruş Üzerinden satılmaktadır. 2 Tâbiiyetimize Kabul Edilenler Romanya, Bulgaristan, Yugoslavya ve diğer yabancı memleketlerden hie- ret etmek suretile yurdumuza geler Memlekette Bir Senelik Gaz ve Benzin Var Fiyatların Artıp Artmı Beraber Buhran İhtimali Görülmüyor Son zamanlarda piyasanın | yadan temin edilmekte, Rumen gaz ve petrol müesseseleri şeh- rimizde yeni kurulan Petrol Limited Şirketinin teşebbüslerini iyi karşılamaktadır. Yol Vergisi a Bcdema Müesseseler Tarafından Kesilecek Yol vergisinin tahsili hususunda şimdiye kadar tstbik edilen usul iyi netice vermediğinden değiştirilmiş- tir. Bu sene tatbik edilecek yeni usu- Te göre, yol verisi maaş ve'iörer sa. hibi kimselerin her ay almakta, ol dukları paradan müesseseler tarafın- dan kesilecektir. Şehrin her semtin. deki tahakkuk ve tahsil memurları mıntakalarindaki mahalle mümessil- lerile temas ederek her mükellefin çalıştığı müesseseyi tesbit edecektir. Bu yeni usul sayesinde tahakkuk et tirilmemiş yol vergisi kalmıyacağı zannedilmektedir. Almanyadan Dönen İranlı Talebeler Almanyada tahsilde bulunmakta iken İran hükümetinden derhal geri dönmeleri hakkında emir alan beş İranlı talebe dün sabah şehrinize gelmişlerdir. Bunlar Toros ekspresi ile memleketlerine gideceklerdir İL 2 Türk - Yugoslav Afyon Anlaşması Temdit Edildi Türk . Yugoslav afyon anlaşması, üç ay uzatılmıştır. Yeni bir anlaşma yapmak üzere müzakerelere yakında başlanacaktır, Bir İtalyan Zabiti Şehrimizde İsmini ve sifatını bildirmek İste. miyon bir İtalyan zabiti dün sabahki Avrupa ekspresile şehrimize, gelmiş- tir. Seyahatinin sadece hususi ol Bunu söyliyen bu zabitin bir et 3764 millettaşımızın tabliyetimize kabulü kararlaştırılmıştır. 8 — Dertli Âşık ile Âşık Dertli ayni gahe'yet midir? Bunlar hakkında tatsilât verir misiniz?" C — Âşık Dertli ile Dertli Âşık ayni şahsiyettir. 18 İnel asır sonlarında ve 19 uncu este başlarında yaşamış, halk dilile Şiirler #9ylemiş olan bu saz şals rinin ami ismi imdir, Gereğenin Bskiçağı sahiyesinin Şahneler köytinde doğiştur. Babanı Bayraktar AN Ağa- dır, LOY, Dertlinin mahlasıdır. Burun işin ismi İbrahim Lotf olarak söylen- mektedir. Bir kere İntihara teşebbüs etmiş, bunun üzerine de halk kendisine Dertli unvanını vermiştir. Kendisi de Bundan sonra şiirlerinde Dertli mahla» sini kullarmıya başismeş'ır. Derilinin babam rençberdi ve genç yaşında ölmüştü. Mülezaliibe elinde kas telif yerlerinden ağırca yaralanmam. na sebebiyet vermiştir. Yarah Cer- sn Dertli, “babasından kalan tarlaları işletmek imkânı bulamamış, başkam- Bin hiznetinde rençberlik yapmıya da katlanamamıs. getinmek irin İstanbula, dettenberi Balkanlarda seyahat mekte olduğu anlaşılmıştır. sonra da Koriya ve Mısıra giderek Aşik kabvelerine devama başlamış, saz çal- mayı ve şilr söylemeği öğrenmiştir. Ta- savvuf ve tariksi silkine de girmiştir Bundan sonra elinde sözile köyüne dö- nen Dertli orada evlenmiş, Iki çoduk sa“ hibi olmuş, fakat geçinmek İhtiyhelle yine gurbete çıkmıştır. Bu seyshafler osnaxında ve 70 yaşını aşmış olduğu hal- de Ankarada ölmüş, Koyunpazarındek camlin kabristanına gömülmüştür. Dertlinin hem parmak hessbile, her de aruz vemnile şüirleri vardır, “nevlevidir sevdiğim herdem külâh eyler bana” Misrm onundur ve dilimizde darbi- masl hükmünde kalmıştır. Divanı bir- kaç defa taş basmasile bastlmıştır. Pa- kat hatadır. Çankırılı Talât 1026 de neşerttiği eserinde Âşık Dertlinin bü- $ün şilrlerini toplamış ve hayatı hak- kında malimat vermiştir. Bu eser Bo- Yt Beilmeter yacağı Belli Olmamakla petrol ihtiyacı tamamen Roman- Romanyadan ayda 5 - 6G bin ton petrol ve müştekatı gelmektedir. İcap ederse bu miktar arttırılacak. tar, Senelik sarfiyatımız 130 bin ton kadardır. Memleketimizde bir sene- lik ihtiyaca kâfi gaz ve benzin bu- İlunduğu bildirilmektedir. Petrol fiyatlarının ilerde ne vazi. yet alacağı bilinmemekle beraber buhran olmak ihtimalinin mevcuif | bulunmadığı temtin ediliyor. Memle- ketimizdeki bütün ecnebi . kumpan yalar da petrolü Romanyadan getirt. ri cik fiyatlar umumi olarak 'asalarına tâbi bulunmak Rumen pi tadır, Diğer taraftan, geçen sene Roman yadan Bulgaristana ihraç edilen pet rollerin muvazaa yolile Almanyay gönderildiği duyularak Bulgaristan ihracatın kesilmesi üzerine fk taraf arasında başlayan müzakerelere de vam olunduğu bildirilmektedir. İhti- 1âf halledilirse, Romanya, bu mem. lekete ihracata tekrar başlayacaktır. Bükreş Büyük Elçimiz Geliyor Bükreş büyük elçimiz Hamdullah Suphi Tanröverin, bugün Bükreşten hrimize gelmesi beklenmektedir. elçi, buradan Ankaraya girip bir hafta kaldıktan sonra, - tek'ar Bükreşe dönecektir. Moskova büyük elçimiz Ali Hay. dar Aktayın da bugünlerde şehrimiz. den geçerek Ankaraya gideceği bil dirilmektedir. Bir hafta evvel şehrimize gelerek Ankaraya gitmiş olan Roma sefiri. miz Hüseyin Ragıp Baydur ile Sof ya sefirimiz Şevki Berker de Anka, radaki temaslarını o bitirmişlerdir. Bu sabah Ankaradan şehrimize gele- cek ve vazifeleri başina hareket edeceklerdir. Memurlar Hakkındaki Tahkikat İçin Bir Muhtıra Hazırlandı Maarif Vekâleti mensupları hak. kında lera edilen adli ve idari tahkik lerin bazılarında noksanlar görül müştür. Maarif Vekâleti bu ciheti önlemek maksadile bir muhtıra ha- arlamıştır. TAKVİM 11 Mart 1940 İİ PAZARTESİ | 3 Üncü ay Gün: » Kasım: 125 Arabi: 1858 Rumi: 1558 Şubat * 74 1811 440