25 Mart 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

25 Mart 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Tefrika No. 8 Güzel Irma'nın Verdiği Mühim Devlet Esrarı Alman casusu ümidini Kesmek Üzere idi. Fakat bir akşam, Wes. tendde bir bara uğradı. Burası ga. yet muhteşem bir yerdi ve doktor Weisner buraya devam etmekten zevk alıyor, konuşmak istediği a“ damları buraya çağırıyordu. Weisner, hislerini gizlemek husu, sunda son derece hünerli olmakla beraber, barın içinde bir kaç adım star atmaz birdenbire heyocana kapıldı. Buna sebep olan âmil, u. Zun, sarışın bir kadının bir erkekle konuştuğunu görmesi id, Onun Londrada karşılaşmayı hiç umma. dığı bir kimse varsa o da bu ka- dındı, z u kadın Irma Helnwurth'dul Ve bu kadını görmiyeli iki sene olmuştu. Birdenbire bir sürü hatıralar, hafızasına hücum etti, çünkü İrma mazisi, son derece renkli olan bir kadındı. Hayatında bir kaç defa welsner ile karşılaş. mıştı. Son mülâkatları Viyanada i. di. O zaman İrma Viyana operası” nin bir baletinde çalışıyordu. İrma'nın o sirada bir arşidükle geçirdiği macera ve bu maceranın sebep olduğu bir skandal, az kal sın, bu kadım hapise sürükliyecek. ti. O zaman weisner müdahale e. derek nüfuzunu kullanmış ve İr. ma'yı kurtarmıştı. Welsner'in bunları düşündüğü sı, rada İrma da bara doğru yürüdü ve Alman casus, onun bütün gü. gelliğini muhafaza ettiğine dikkat etti, İrma ile Eki arkadaşı yüksek san- dalyalara oturarak konuşmaya baş- ladılar. Çünkü İrma, Alman ca- susunun kendisine baktığına dik. kat etmedi. Yarım saat sonra İrma'nın arka. daşı kalkıp gitti ve casus lırsatı ka- çırmıyarak güzel kadının karşi tana çıktı. Kadının gözlerinde birdenbire korku hissi parladı ve birdenbire sordu: — Londrada işin ne? Weisner, yerlere kadar eğilerek kadını selâmladıktan sonra cevap verdi: — Bir iş peşindeyim. Ya sen ne Ölemdesin? İrma, birdenbire sözün mecrası. mı değiştirerek: ' — Size, dedi, kocamı takdim e- deyim. Ve devam ederek: — Corç, dedi, Doktor Welsner; benim eski dostumdur. Viyanadan tanışırız. Doktor, kocam. miralay Eallidey Harifax, ' fenetmi Londrnda bulunmaz sı, ve bir İngiliz miralayı. mın karisi olması, umulmaz bir te. sadüftü, Tali, yeniden onun yüzü. ne gülüyordu. Weisner, miralayla cemilekârane gözler tsati ediyor ve bir taraftan da bu kadından nasıl istifade ede- geğini tasarlıyordu. Welsner kadın. dan ayrılıyorken adresini fı. sıldamıış, ertesi gün kendisini zi. yaret etmesini de rica etmişti. Kadın, razı oldu ve Weisner, ba- ra koşarak hâdiseyi bir kadeh da. ha içerek tesit etti. Çünkü İrma'. nın yardımile Berlinin istediği ra- porları elde edeceğine ve bunları göndereceğine inanıyordu. * | Ertesi gün, Welsner ile İrma, İn. giiz — Amerikan kardeşlik cemi. , yetinde görüştüler, Kadın anlattiz — Sn derece mesudum. Bilhas. * ; anadan uzaklaştığımdan do- İayı memnunum. Hele orada va- ziyetin kötülemesinden sonra bu. ralara gelmiş olduğumdan en bü. yük hazzı duyuyorum. Siz ne hal- desiniz? Hâlâ yaramazlık peşinde , — Almanyada vaziyet iyi değil Pura yok. Avukatlıkla geçinemez oldum. — Bu İngiliz - Amerikan cemi, yetinin mânası ne? — Ehemmiyetsiz bir Iş. Sen 6. nu bırak ta bu İngiliz miralayı ile nasıl evlendiğini anlat! Yuda bi- ir, aklıma her şey gelir, senir. bir gön bir İngiliz kadını olacağın ak. ıma zelmezdi. ” — Mesele şöyle oldu. Monteker. Yoda çalışıydrdum. Kocama orada rastgeldim. Seviştik ve bir ay son. ra evlendik. müsa edi- niz de sorayım: Beni neye çağır. din? Cemiyete girmek için mi? sner bir dakika süküt etti. Sonra cevap verdi: — Cemiyete girseniz de girme. seniz de olur. Fakat sizden istifâde etmek İstiyorum. Bana büyük bir iyilik yapabilirsiniz. Bununla ma. zideki iyiliğime mukabele etmiş o. lursunuz! adınm yüzü ciddi — Benden beklediğiniz nedir? — Anlamak istediğim nokta “ kocanızdan kolaylıkla tahkik ede. bilirsiniz. Mesele şudur: Yeni bir Avrupa harbi karşısında İngiltere. nin vaziyeti ne olabilir? Maksadım, siyasilerin hususi meclislerde neler lanmek için bir buçuk milyar s fetmekte olduğunu göylemekle bi yapıp yapmadığını öğrenmektir, İrma cevap verdi: — Bu teklifinizle bana haddimin çok fevkinde olan bir bulunuyorsunuz. Benim kadın bu işlerden ne ar — Siz dünyânm en zeki kadını. sınız. Bunların hepsinin tef ni kolaylıkla öğrenebi canız, her halde bütün bunları bi. len adamlarla düşüp kalkıyor. — Teklifinizi reddedersem, ne yaparsınız? — Kuzum İrma, sesini yükselt. me! Duvarların kulakları vardır. Mesele şudurt istemediğini anlamaktır. Kadın bir Jâhza düşündükten sonra cevap verdi: — — Senin arzularını yerine getir. le vereceğim malümat de edecek? Sana söz vermiyorum. Fakat bu yolda ça- lıştığım takdirde elde edeceğim malümatı kim alacak? — Bu malâmat, bari, nin ik. tısadiyat şubesine gönderilecek. — Yalan söylediğin besbelli, Fa. kat sen bu memlekette ne kadar kalacaksın? — İşimi bitirinciye kadar. B u konuşmadan sonra Irma, Wöisner'i sık sık ziyaret &- “ der oldu ve oha İngilterenin bütün küvvetile silâhlandığını söyledi Bilhassa 40 mil yapan kruvazör. Jerin sipariş edilmiş olduğuna ve bahriyeye binlerce askerin alındı. ğına dair izahat verdi. Fakat Weisner'in en çok merak ettiği nokta hava kuvveti idi, İn- giltere ne kadar tayyare inşa ede. biliyordu? İngiliz bombardıman tayyarelerinin sayısı kaçtı? Pilot kuvvetleri ne kadardı? Tayyare ka- rTargâhları nerelerde Inşa olunu- yordu? Weisner bütün bunları öğrenmek istiyordu, İrma kısaca cevap verdi: — Kocamın bunlardan birile a. Yikası yok. Maksat bunları öğren. mekse para sarfetmek, büyük zi yafetler vermek ve bir çok adam Jarla düşüp kalkmak lâzem. Welsner, derhal cebinden 80 sterlin çıkardı ve İrma'ya verdi. İrma'nın yeni malâmat hazinesi bulduğu aşikârdı ve Welsner bir kaç hafta içinde maksadına erece. ğini sandı. İrma'nın getirdiği malümata gö. re, İngiltere hava kuvvetlerine 500 milyon sterlin sarfediyordu ve bu para üç sene İçinde sarfediletekti. Her hafta yüz bombardıman tay- yaresi imal ediliyordu ve bunlar iç bin mil menzilli idiler, İngilte. yenin elinde 1000 kadar bombardı. man tayyaresi bulunuyordu. Ve bunlar da Berline gidip gelebilir. lerdi, 5000 pilot yetiştirilmekte idi Meyamı var) —— Yeni Esaslar, Resmi Gazetede Neşrolundu 11 martta Ankarada Yunanistanla yeni bir ticaret ve tediye anlaşması imza edilmişti. Anlaşma resmi gaze. te ile neşrolu uştur. Bu anlaşmı göre, pirinç ve hübubattan garbi Yu- nanistan mıntakasına ithal edilecek Türkiye menşeli emteanın fob bedel. Bankasma drahmi olarok Yunanistan milli banka- p ak mal be. dellerinin yüzde 25 i'Türl riyet Merkez bankası emrine döviz Kirin BA ! 7 Yunan mal bedellerinin todiy gümrüklere teb- 13 olunacaktır, Çatalağzında İnşaata Başlanıyor Zongulduk (TAN) «- Çatalağzı is. tasyonu civarında yepilacak büyük elektrik santralı için birkaç mühen. İdis, topoğraf ve sondaj mumuru hallinde çalışmaktadır. Santralı 1 atma merasimi bir nisanda yapı. lacaktır. Kozluyu Zonguldağa bağlıyacak havai hat için de iptidai hazırlıklai başlamıştır. ei işi li POLİSTE : Yanlış İlâç İçerek Zehirlenip Ölen Çocuk Küçükpa, oturan seyyn: ğu bir yaşında yanlış bir il içerek zehirlenmiş, ştür. Çocu fun cesedi morga kaldırılmıştır. la Muhabir sokağında Çarpışan Kamyon ve Tramvay Şi idaresindeki Bele. diye kamy Hüseyinin idaresindeki tramvay, Doğancılar parkı önünde çarpışmıştır. Her iki araba da ehemmiyetli surette basa. ra uğramış, vatman Hüseyin muh. telif yerlerinden ağır yaralanmıştır. Ağır Yaralandı Maçkada Silâhhhane caddesinde Çolakzade Salde ait apartıman in. şaatında çalışan Andon, apartımanın ikinci katından düserek muhtelif yerlerinden ağır surette yaralanmış. tar, : Yananlar Taksimde Havahoş sokağında otu. tan Dimitrinin kızı 2 yaşında Zol kazaen mangala düşmüş, muhtelif yerleri yanmıştır. Zol, Şişli Çocuk hastanesinde tedavi altına alınmıştır Bundan başka Kadıköyde Hamiyet sokağında oturan Ayşe de yaktığı maltızdan sıçrıyan kıvılomla entari, si tutuşarak muhtelif yerlerinden yanmıştır. Otomobilini Çalmışlar! Dün sabah, Osmanbeyde Pokot a- | partımanmda oturan Armanak, za. bitaya müracaatla Doc markalı ve 1116 numaralı otomobilinin çalındı. ğını iddia etmiştir. Zabıta geç vakte kadar otomobili aramış ise de bule- mamustır. Dünkü Balkan koşularından iki inliba: 1 — General Cemil Tan er kupaları tevzi ediyor. 2 — Müsabakaların Kapanış merasimi TÜRK-ELEN | Şehir Bostanlari Ticaret | Konirol Edilecek Anlaşması İki Bine Yakın Sebze Bahçesinden Bazılarının Hâlâ Lâğım Sularile Sulandığı Anlaşılıyor Belediyenin yasağına rağmen şehir civarındaki birçok seb- ze ve meyva bahçeleri ile bostanların hâlâ lâğım sularile sulan- dığından şikâyet ediliyor. Yapıl: an tetkiklere göre, İstanbul ci- varında 2000 kadar sebze bahçesi ve bostan vardır. Bunların bazısı lâğım suları kul. lanmamakta iseler de bilhassa Eyüp, Edirnekapı ve Topkapı semtlerindeki bostanlarda sebzeler iâğım suları ile lanmaktadır. Bundan başka yine mahalle aralarında gübreler birikti. rilmekte, bu gübreler koku yapmak. tadır. Halkın suli hatini tehdit eden bu olarak hazır tutulacak, yüzde 60 1 da | vaziyetin bif"an evöwlönünâ geçti. | kine ge Ankarada Kurulacak Tıp Fakültesi Ankarada kurulacak Tıp fakültesi. | arak lise verilmiştir. it kanun, | arının 939 za! hazırla. rilmesi hukmünü ih. du, Yeni proje bu müdde- uzatmaktadır. | bü sone yapdacak bir hazırlanan ğini Komedi Fransezin Temsillerine Gidecek Talebeler Komedi Fransez, 30 mârt cumar- İtesi günü bir matine yapacaktır. İlk İ matinede temsil edilec: lo la poezi Fri ni taşımak- tadır. Trup yüksek il gençliği için 180 i geleri, 80 ni de koltuk ol. mak üzere 200 pa yer ayırmış. tır, Bu yerler Üniversite rektörlüğü tarafından tevzi edilecektir. Balıkesirde Koyun Teşvik Sergisi Balıkesir, 24 (TAN) — Ziraat Ve. kâleti Merinos yetiştirme şefliği ta. rafından 16 nisanda şehrimizde iyi koyun ve kuzu yetiştiren koyuncular arasında bir teşvik sergisi açılacak. tır. Bu sergiye iştirak edecek olanlar muhtelif miktarda nakdi mükâfat &- lacaklardır. $ — Lise 9 dü bir sene kaldım, malt vaziyetim müaait olmadığından okuya» miyerum. Leyli mectani mekteplerden hangilerine girebilirim? C — Bayındırlık teknik okuluna, or ta orman olculuna, askeri mekteplere, Adana, Bursa ve “İstanbul rirsat mekteplerine örtamektep mezunu sıfa- tile girebilirsiniz. Tedris senesi sonun- İİ da bu mekteplerin girme gartları gaze“ telerle ilân edilir. $ — İstanbulun kaç kurası, kaş nahi- yesi, kaç köyü vardır? Bütün Türkiye- deki vilâyet, kaza, nahiye, köy adedi ne kadardır? G — İstanbulda 18 kaza, 20 nahiye, i surette kontrol edilmesi belediye şu. belerine bildirilmiştir. Kaymakamlar bu mesele ile yakından alâkadar ola- caklar, İesp ederse bahçe sahiplerine yıldırım cezası vereceklerdir. Bir müddet sonra, mahslle arala. rındaki sebze bahçeleri şehir harici. ne çıkarılacakür. Bu kararın tatbi. inciye kadar gübreler acık» A hesabina ksydedilecektir. | mesi kararlaştırı'mız,. gehir dahilin. |ta bulundurulmıyacak, mahalle ara. Öldürülen Tatlıcıya Ait Tahkikat Veznecilerde tatlıcı Abdulkadirin boğularak öldürülmesi etrafında ya. pılmakta olan tahkikat, müsbet bir neticeye varmak üzeredir. Müddeiu. Mmumi müavinlerinden Fethi Sezai, bir ipucu elde etmiştir. Abdülkadirin dükkânına devam e- den gençlerden Kemal ismindeki bir genç araştırı'maktadır. Kemalin © gece, Abdülkadirin dükkâmna gelmiş olması ihtimali, yapılan istlevap ve tahkikat neticesinde kuvvetlenmiştir. Kayseride Bir Cinayet Kayseri (TAN) — Belediye zabıta memurlarından Vasıf, Arpacı . oğul. larından Retep Belirgeni kurşunla | yaralamış, bir gün sonra Recep has. tahanede; ölmüştür. Vasıf tutulmuş, bemen mahkemeye verilmiştir. Ci, payetin, ailevi bir mesele yüzünden ileri geldiği, Vasıfın steş ederken sarhoş olduğu anlaşılmıştır. Vaşıf yedi sene dürt ay hapse mahküm ol. | enuştur. Tokatta Avcılık Tokat, (Hususi) — Spor birliğinin avcılar kolu bir av tertip etmiş, Es. pir oğlu çiftliğine gidilmiş, Yeşilır. maktan çok miktarda balık ve ördeki civardan da yüzlerce keklik avlan. mıştır. Bilâhare vali de.bu kafileye #ühak etmiş, orta okul pansiyon ta, lebesi de beğenilen spor hareketleri yapmıştır 230 köy vardır. Türkiyede Hatay hariç 63 vilâyet, 370 kaza, 807 rahiye ve 44142 köy vardır. Kaza, nahiye, köy hesaplarına Hatayınkiler dahil değildir. * $ — İzmir - Kasaba demleyol zaman yapılmıştır, tarihçesi ne C « İzmir « Kasaba demiryolu, bir İngiliz şirketine 1863 senesinde verilen bir imtiyaz ile yaptırılmıştır. Bir müd- det sonra bu şirketin trtiyarı Fransiz ve Belçika sermeyesinden teşekkül miş olan Reji Jeneral şirketine ini etmiştir. Bu şirket de hattı Afyonka- rahisarına kadar temdit etmiştir. Niha- yet 1084 senesinde hükümet tarafından satin alınarak Devlet Demiryolları me- yanına ithal edil ". SAKARYA Şilebinin Vaziyeti Geminin Bırakılması Için Harekete Geçildi Hariçte bulunan vapurlarımızdan S3. karya şilebinin vaziyeti tetkike muh- taç görülmektedir. Bu şilep, İki ay evvel Ra dan aldığı 2000 Ya- hudi götürmüş ve bunları orada çıkarmıştı. Filistine muhaceretini hoş gemiyi Yahudi taşıdığı için harp kâ- çuğı addederek zaptetmişlerdir purun serbest bırakılması büslere girişilmiştir. Türk bandıralı gemilerin eenebi sulara seferleri' miösükdeye tâbi tu- Yaltaktar ayaz âe“ana rimlze dönmüştür. Yabancı sulara çıkan ük şilep Türk vapur! seferlerini kontrol altma el name mucibince şehrim komisyon ilk içtimaını » İMintaku liman reisinin riyasetinde İyapmış ve Roman, Türk ihraest j eşyası götürecek olan P taş şile- İbi için istenen müsande meselesini tetkik etmiştir. Komisyon, geminin İseferinde bir mahzur görmiyerek Münakalât Vekâletine telefonla key- İfiyeti bildirmiş vekâlst te bu kararı tasvip etmiştir. Demirtaş şilebi Ro- manyaya gitmiştir. Üsküdar Tramvay Şirketinin Vaziyeti Vali ve Belediye Reisi Doktor Lüt fi Kırdar bu akşam Ankaraya gide cektir. o Val, Ankarada Üsküdü ve bhavalisi Otramvay şirketinin vaziyetini tetkik için kurulan komis- İyonun mesaisine iştirak edecektir. İ Kadıköy ve havalisi tramvay Şif- keti hükümete borçlanmıştır. Bu bor- İ cun belediye ile evkaf tarafırdan ö- denmesi İcap etmektedir. Çünkü şir. kette yarım gnilyon ira eykafın, bir milyon lirada belediyenin hissesi 'ardır, Belediye borcu müştereken İemiye razıdır. Komisyonun verede« Bi karara göre hareket edilecektir. İlk Tedrisat İçin Yapılacak İmtihanlar İlk mektep mezunu olduklarını ve” ya herhangi bir engelden dolayı mek- tebi bitirmeden ayrıldıklarını İleri sü rerek imtihanlarını istiyerlerin, bun dan sonra bir ilk tedrisat müfetti; ve İki muallimden teşekkül edecek bir komisyon huzurunda tedristt proğramına uygun şekilde imtihan © İdilmeleri kararlaştırılmıştır. İmtihan” da muvaffak olanlara ilk tedrisat $0“ hadetnamesi verilecektir. 25 Mart 1940 PAZARTESİ #üncüay Günği Kasım i3? Arabi: 1358 Rumt 136 Sater: 15 Mart 12 Güner 558 — Öğle 120 İkindi: 1549 Akşım: yi Yatsı : 10.58 — İmstik: “4 ———