26 Mart 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

26 Mart 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

i İ 4 —— Tefrika No. 9 Dramın Son Faslı Berlinde Bir sene için buğiların sayısı 12 Dine vardırılacaktı. İngiliz tayyare karargâhları bilhassa İngilterenin şark sahilinde inşa olunuyordu. Ye. niden yirmi kadar karargâh Inşa olunmuştu. Weisner, bu malâmatı aldıktan sonra, İngiliz « Amerikan cemiye- kini kapatarak Berline döndü. İ Dramın son faslı Berlinde oynan... di. i Welsner, Berlinde çok iyi karşı. lanmış ve tebrik edilmişti. Günün birinde erkânı harbiyede istihbarat şefliğini yapan miralay Weisner'e sordu: — Getirdiğiniz malümat son da. rece mühim... Bunları kimden al, diz? , Welisner, tereddüt 61$i, fakat mis ralayın ısrarına dayanamadı ve alacağı 200 bin markı düşünerek İrma'nır İsmini verdi ve ilâve etti: —Kendisini belki hatırlarsınız. Viyanada dans ediyordu. Hali ha. sırda bir İngiliz miralayının karı. sıdır. Miralayın adı Halliday Harg fax'tır. elsner üç hafta sonra 'stih. barat dairesine bir kere daha çağırıldı ve kendisine yeni bir iş verilmesini bekledi. Fakat miralay onu hiç iyi karşılamamış ve sert bir tavırla: — Otur! demiş, sonra söze başlamıştı: — Bize getirdiğin malümatı tah. i etmeyi aklından geçirmedin — Tahklke ne lüzum var? Bü. tün bunları en mükemmel mem. badan aldım. Miralay bağırdı: — Demek ki İngiltere üç söne 800 milyon sarfedecek. Demek ki Berline gelebilecek 1000 bombar- dıman tayyareleri ve 5000 pilotla. ri var, öyle mi? Amma sersem a. dammışsın! Seni aldatmışlar, seni de bir sürü yalanları toplıyarak bi. ze göndermişsin! İrma dediğin ka- dının kocası kimdir, biliyor musün? Weisner mendilini çıkararak te. rini sildi. * | Miralay devam etti: 7 — Senin budalalığın bu noktayi” Hahkik etmemektedir. Miralay Hal Hday Harifax İngili askeri İs barat dairesi erkânındandır. Ans Jadın mı? Weisner ezildi, büzüldü, sonra a- yağa kalkarak yerlere kadar eğdi ve çıkıp gitti. Ayakları birbirine dolaşıyor ve ne yapacağını bilmi. yordu. Sokağa çıktıktan sonra derin bir nefes alarak yürüdü. Almanyanm Harp Plânı W eisner, bir çok sebepler yüs zünden, bir Avrupa harbi nin yaklaşmakta olduğunu hissedi, yordu. Onun kullandığı sayısız a. janların hepsi ayni şeyi söylemek. teydiler. Gestaponun casusları her iarafa dağılmışlardı. Mektuplar a- pılıp okunuyordu. Bütün bavullar © açılıp muayene ediliyor ve ajan provakatörler her yerde çalışıyor. lardı. Nazistlerin İlderleri, Welsner'. den pek memnun değildiler ve bil. bassa Iki tarafa hizmet edenlere düşmandılar. Weisner ise, bu ba, kımdan bir hayli suçlu idi, Onun is gin, vaziyeti büsbütün bozulmadan evvel, çekilmek istedi, Çünkü gü- eteler, hemen her gün bir halnir kellesi uçurulduğundan buhsediyor. Sardı. Weisner'in düşündüğü şey, Av. Zupadan ve Avrupanın bütün teh. Bikelerinden uzaklaşmak ve huzur çinde yaşamaktı. Onun İçin Ari Yantine gitmeyi tasarlıyor ve orada mükemmel bir hayat züreceğini saz niyordu. Weisner'in inanmadığı bir sey; nazizmin müstakar bir rejim ola. bileceği idi. Bilhassa bunların Lon. dra seferi esnasında kendisine ra. va gördükleri muamele, unutula- cak bir şey değildi. Weisner, bu yüzden fırsat gözet- Biyor ve ilk fırsattan istifade ede. rek tası tarağı toplamıya bakıyor. du, Nihayet fırsat hulül etti: Onun hesabına Fransada calısan Suzette Oynandı Lefrage, ona bir mektup göndere. rok şunları anlattı: “Bir İtalyan erkânıharp zabiti, Fransa erkin harbiyesile teması tesis için mütes madiyen uğraşmakta idi. Meselede her halde çok mühim sırlar vardi. Weisner, Frankfurttuki Kalserin Augustin otelinde oturarak, Pa. risteki ajanının bahis mevzuu et. tiği İtalyanı bekliyordu. Fakat derin endişeler içinde idi, Çünkü bir çek insanların ayağı altına karpuz ka. buğu koyduğu için başkolarının kendisine ayni şekilde mukabele etmelerinden korkmakta idi, Derken kapısı vuruldu. O da bir. denbire kendini derleyip topladı — Giriniz! dedi. Hademe girdi ve dedi k'* — Bir zat sizi görmek istiyor, Her doktor! Gelsin! Welsrier, otuzuna varmamış, ya- kışıklı bir genç ile karşılaştı, Me. nekşe renkli yi ve koyu renk. 1 teni onun İtalyan olduğunu gös. #eriyordu. Yabancı sordu: — Doktor Welsner siz misiniz? Yabancının almancası da geyet mükemmeldi. Weisner: — Evet, deği, siz de dostum Su- Zette'in bahsettiği genç misiniz? İsminiz Marinelli değil mi? — Şimdilik ismim ö Frank- furta niçin geldiğimi biliyorsunuz. — Malümatım Suzette'nin an. Tattıklarından ibarettir. Onun bü. tün söylediği, sizin enteresan bir takım malümat sahibi olduğunuz- dur. İtalyan birdenbire sordu: — Bu sene içinde bir Avrupa harbi kopacağını söylersem ne der. siniz? — Hayret etmem. Bütün alâ. metler bunu gösteriyor. Burada takriben bir milyon asker manev. rada, Rhin üzerindeki şehirlerin hepsi de asker dolu, Burada bile iki fırka asker var... İtalyan, muhatabının sözünü ke şerek anlat: — Benim söylemek istediğim şey hakiki harptir. Yoksa, beş senedir Almanya İle Fransanın yaptıkları karşılıklı blöfler değildir. Her hal de yaz mevsimi nihayet bulmadan harp olacak. — Bunu da biliyorum. Çünkü, Almanya, İngilizlerle Fransızların arzularına rağmen Çekoslovakyaya girecek. Bundan da büyük bir harp çıkabilir. Çıkarsa, Almanlar hazır. lıklıdırlar, Ben, beş senedir, har. bin yaklaştığını görüyorum. Onun İçin bu gibi şeylerle üğreşmaklan ve vakit zayi etmekten çekinerek sadede girelim. Satılacak bir mali- hiz var mi? İtalyan bir lâbza süküt etti ve sonra anlattı: — Almanyanın harp plânı eldo- dir. Bu plân mukabilinde ne vere. bilirsiniz? Weisner, birdenbire ayağa kalk. fi ve sordu: — Almanyanın harp plânı sizde mi? Bunü nasil ele geçirdiniz. — Ben Romada erkânıharbiye isihbaratında çalışıyorum. Plânlar bir ay evvel mübadele edildi. Weisner, tereddüt içinde idi ve bir mücrimi isticvap eder gibi sert sert sordu: — Bu kadar mühim bir vesika nasil olur da #izin elinize düşer. Bu, sizin harbiyenizin bu kadar €- hemmiyetli bir vesikaya bu derece kayıtsız olduğunu gösterir. Yalan söylemediğinizi ne İle isbat edebi lirsiniz? Ftaiyasi 1; öebinden bir kaç kâğıt çıkardı ve bunlari Weisner'e takdim etti. O da bun. ları tetkik ettikten sonra şunları söyledi: — Demek ki, siz hakikaten er. kâniharp zabitisiniz. Fakat bu ev- rak ait olamaz mı? — Pasaportum da var. Buyurun bakın. Welsner, pasaportu da tetkik et- ti ve nihayet: — Mükemmel, dedi. Fakat harp plâni nerede? iDevamı var)... Yazan: Theodore Felstead m m 263.940 Lee rig #BE Yapancı att imtınanına giren memurlar, dün imtihan esnasında Şeker ihtikârından suçlu yağcı Seferoğlu dün mahkemede Yağ Tüccarı Seferoğlu Mahkemede Milli korunma “kamununum 32 nci maddesine muhalif hareketle şeker saklıyan ve bu suçtan mahkemeye sevkedilen Seferoğlu Nikolekinin muhakemcds ceza mahkemesinde başlanmıştır. Müddeiumumi, kendisinin milli orunma kanununun 32, 59 ve 66 ncı maddelerine göre tevkifini İstemiş. tir. Mahkeme bu talebi kabul etmiş ve Seferoğlunun O muhakemesinin mevkufen görülmesine karar ver. miştir. Dosyada mevcut zabıt vara. kölarile polis fezlekesi okunduktan sonra sorguya çekilen Seferoğlu de. miştir kiz “ Ben esas itfharlle peynir, pas- tırma, yağ, sucuk vesaire satışı İle meşgul olmaktayım. Gelen müşteri. lerimize şeker de vermiş olayım di. ye komşumuz Samoolidis'den 22 şu. batta beheri yüz kiloluk 120 çuval toz şekeri satın almıştım. Ortağım Dimitri yağ ve peynirler arasında şeker satılmasını doğru görmediği için bunları Samoolidise iade etmeğe karar verdik. Ben bir hafta kadar rahatsız olduğumdan dükkâna uğra. mamıştım, Bu sırada ortağım 8ö ka. dar çuvalı Samoolidise iade etmiş, yalnız bir çuvalı evime götürmüş- tüm. 10 çuvalı da bir bakkala satmış. tım. Mütebaki 77 çuval bizim hesa- bımıza satılmak üzere aldığımız yere inde edildi. Benifh suçum yoktur.” Dinlenen şahitler, hâdiseyi anlat. mışlar ve Seferoğlunun ihtikâr yap. mak maksadile şeker stok ettiğini söylemişlerdir. Müddelumumi, 120 çuval şekeri fazla fiyatla satmak maksadile kaçırıp başka dükkânları nakletmenin kanunen suç olduğunu söylemiş ve suçlunun tecziye edilme. sini istemiştir. Seferoğlu hakkındaki karar, bugün bildirilecektir. Kara Bir Günün Yıldönümü Bugün (28 mart) Balkan harbinde Edirnenin kahramanca bir müdafaa- 'dan sonra düşman eline düştüğü ka- ra günün yıldönümüdür. Her yıl ol. duğu gibi bu yıl da Edirneliler bu ka- ra günün hazin hatırasını anacaklar- dır, Tertip olunan program mucibin- ce bugün saat 17.30 da Edirne halk. evinde bir ihtifal yapılacak ve Edir- e dün seklrikci asliye kara günün kahraman şehitlerinin Karaağıç yolu üzerindeki mezarları ziyaret edilerek çelenkler konacak. tır. Ihracatımızın Gittikçe Azaldığı Görülüyor Yapursuzluk Yüzünden Evvelce Satılan Malların da Sevkleri Mümkün Olamamaktadır İhracatın gittikçe azalmakta olduğu nazarı dikkati celbet- miye başlamıştır. Bilhassa İngiltere ve Fransaya az mal satıl- mıştır. Vapursuzluk yüzünden evvelce satılanların da sevki mümkün olmamıştır. Yunan vapurları, yükselmiş olan navlun- lardan istifade için Türkiye limanlarından mal yüklemiye talip olmuşlarsa da navlun bedellerinin güçlükle tediye edileceği zehabile nakliyat taahhüdünde bulunmamak. tadırlar. Türk - Yunan anlaşmasından isti. fade ederek limanlarımızda çalışınak istiyen Yunan vapurlarının Nisan. dan itibaren ihracat mallarımızı taşı. mak istiyecekleri ümit ediliyor. Mallarımız, geciktirilmeden teslim edilecek Geçende Amerikan Eksebitor va. purunun piyasamıza getireceği de- mir vesairenin İnziliz kontral heyeti i tararından - Pireye Çikârukuğuul VE sonra bize iade edildiğini yazmıştık Hükümet, Amerika vesalr memleket. lerden Türkiyeye getirilecek olan malların teahhür &tmeden teslimi için teşebbüslerde bulunmuştur. Bu teşebbüsler, müsbet “şekilde netice. lenmiştir, Manifatura piyasasında yine anormal hareketler başladı Son günlerde . manifatura ithalâtı azalmıştır, Bu yüzden piyasada ia nifatura üzerinde yenidn bazı hare- ketler göze çarpmıya başlamıştır. Alâkadarlar, milli iktisadı koruma kanununa göre, kurulacak teşkilâtin derhal faaliyete geçirilmesini lüzum. lu görüyerlar. İhracat tüccarları zarar görüyorlar Sterlinin 481 kuruş üzerinden te. diyesi piyasamızda olduğu gibi İzmir piyasasında da tereddütler tevlit et. miştir. İhracat: birliklerince ihraç mallarımıza fiyat tesbit edilmiş ol. duğu için tüccarlar bu fiyatı sabit telâkki ederek teklif yapmış, satışta bulunmuşlardır. Mallarımızm fiyatı düşmemiş e de Sterlinin 40 kuruş kadar tenezzül etmesi, bu tenezzülün ihracat mevsi. mine rast gelmesi tüccarlarımız için zararlı olmuştur. Piyasalardaki bu tereddüdü izale edecek tedbirlerin alınması bekleni. yor. Çıkacak Hususi Komisyon, Bugün Halen yabancı sularda beş Türk vapuru yardır, Armatörlere ait ve müttefikler tarafından kiralanmış o. lah bu gemilerin vaziyeti bugün tet. kik edileğektir. Ankaraya giden ar. matörlere İstanbuldaki komisyona müracaat etmeleri tavsiye edilmiştir. Armatörler son karar üzerine, Fran. sada bulunan yapurlarının vaziyetin- de bir değişiklik olup olmıyacağı hakkında komisyona Müracaat et. mişlerdir. Sakarya şilebinin vaziyeti fiieiizde, durdurulan Sadık oğlu maldan allğı ve muhte İngiliz müstemlekelerine vizeli Yahudileri İskenderun limanında başka vapür. lara aktarma etmek üzere yola çik- mıştır. Cebelitarıktan harice çılul. ması memnu olduğu için Yahudileri sevkeden müteahhit ile bu şekilde mukavele yapılmıştır. “Sakarya, Bozcaada civarında Türk kara suları dahilinde muayene için İngiliz kuvvetleri tarafından tevkif edilmiş ve yolu değiştirilerek fn limanına gönderilmiştir. Mu. haeirler Hayfaya çıkarılmış ve gemi mevkuf tutulmuştur. Vapurun sahibi Sadık oğlu Aslan bu hususta şunları söylemiştir: “—Gemi uzun lanberi mev. kuf bulunuyor. Ayrıca müteahhidin İskenderunda bulunduracağı gemi. ler de fuzuli olarak işgal edildiğin. den zarar ve ziyan istiyeceğiz. Key- fiyeti hükümetimize arzeltik. Mü. racaatimiz üzerine hâdise devlet ta. rafından takip edilmektedir.,, Bekâr Odalarını Teftiş Edecek Ekipler Belediye, Beyoğlu ve Eminönünae- bulunan bekâr odalarını dâimi su. rete kontrol altında tutmak üzere altı ekip teşkil etmiştir. Bu ekipler, kirli bekârları belediye hamamlari- na sevkedeceklerdir. Kasırapaşıda ve Balatta yapılmış olan hamamla- rın inşaatı bitmiştir. Önümüzdeki İhafta içinde açılacaktır. —— ———— ee 8 — Istilah lügati var mı, nerede bus tabiilrim? C — 40 sene evvel böyle bir kitap ba- sılmıştı. Şimdi nâdir, bulunur, &e çarşısında aramak lizimdir. “Teley, kütüphanesinin eskirlen bastığı Lilgatçel Istlahat 20 kuruş fiyatla Babıâli kitap- çılarında satılmaktadır. 8 — Cihan Harbine Nasıl Girdik ki- tabının üçüncü cildi gıkti mı? C — Çıkmıştır. Babıdlideki kitapçıs larda elli kuruş fiyatla satılmaktadır, . 8 — Tehellim yarıda kaldı, Ancak ilkmektep tahsilli görebildim. Hayati Dil gileri kazanmak İçin hangi eserleri, hangi mevzuda yazılmış kitapları oku- malıyım? C < Umum! malömat kazanmak ve imifadeli mevzular üzerinde iptidat bil- ler, ansiklopedilerdir. “Tan” ansiklope- dilerinde tarihi, içtimai, fenni ve eoyra- fi her mevzuda çok meraklı yazılar var- dir, . 8 — Bizde orta ve yüksek Thtisen mektepleri hangileridir? İkinci derece- deki orta İhtisas okullarını bidirir mi: siniz? Bunların hangi mektepler eldu- ğunu, girme şartlarını ve mezunlarının kazanacağı hakları nereden ve nasıl öğ“ rönebiliriz? € — Istanbul Maarif Müdürlüğü her sene bir “Mektepler Kılavuzu” neşre- diyor, Bu kılavuzda orta ve yüksek ib- tısas mehteplerile #nnat ve munllim mekteplerine, enstitülere kayit ve ka- bul şartlarını kolayca bulmak kabildir. Yabancı Limanlara Gemiler Müttefikler Tarafından Kiralanan Şileplerimizin Vaziyetini Tetkik Edecek Türk bayrağını taşıyan gemilerin ecnebi sulara sefer yap- maları hususi müsaadeye tâbi tutulduktan sonra armatörler ta- rafından vaki müracaatleri tetkik edip Münakalât Vekâletine bildirmek üzere şehrimizde kurulan komisyon, bugün Liman Reisi Refiğin riyasetinde toplanacaktır, ATRONUNU Şikâyet Edemiyen Kız Amirinin çirkin teklifleri karpsm. da çalıştığı müesseseden ayrimıya mecbur olan genç kız, şikâyetini an- latmak üzere dün Mıntaka İktisat kikata ehemmiyetle devam olunuyor. Suçlu kim? Mıntaka İktisat müdürlüğü müfet- tişleri dün kızın çalıştığı müesseseye giderek tahkikata başlamışlardır. İş- çilerin malümatına 'acaat edilmiş. tir. Yapılan tahki Jenç kızın Şi- kâyet ettiği adam aleyhine bir neti- rirse, bu zat mıntaka iktısat mü- dürlüğü tarafından o müesseseden uzaklaştırılacaktır. Adli tahkikat Hâdise etrafında açılan adi! tahki- kata dün Müddeilumumi muavinles rinden Cevat memur edilmiştir. Mu- avin Cevat kızın adresini polise ver imiş ve bulunup getirtilmesini bildir- miştir. Bir depo önünde dünkü izdiham Galata polis merkezi civarında bir tütün deposunun işçi alacağını ân etmesi üzerine kadınlı erkekli yüZ- lerce amele, dün sabâh erkenden d& po önünde birikmiştir. Bu vaziyet karşısında smele kaydına İtukân gö- rülemediğinden polisin müdahalesine zaruret hasıl olmuştur. Galata polis İmerkezi derhal intizanı temin etmiş” tir, Nişanlısının Yanaklarını Kesen A dam :Mahküm Oldu Nişanlısı Herakliyanın yanaklari- nı jiletle kesen Ekremin muhakeme- sine dün devam edilmiştir. Müddels umumi iddianamesini okumuş, EX* Temin cezalandırılmasını ve bu 0828“ nın 457 inci maddeye göre Davacı Herakliya da mahkemey* bir istida vererek 1500 lira tazminât* maneviye İstediğini bildirmiştir. EK rem bir sene İki ay hapse mahkü”” olmuştur. Eski nişanlısına 100 Jire 26 Mart 1940 SALI Kasım; 140 Rumi: 1380 Mart: 19 1200 1320 432 3 Üncü ar Arabi: 1858 Safer: 18 A Güner 554 — Öğle İkindi: 15.50 — Ak; > Yatsı : 1050 — İmsâk: Gün:31