31 Mart 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

31 Mart 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

ği ALMAK CASUSLARI Tefrika No, 14 Iki Kadının Yazan: Theodore Felstead İ Kellesi hi Balta Ile Kesildi 'Buun üzerine gizli zabıta Var. gova ile muhabere ederek Kont Somowsky'in kim olduğunu tahkik elti, Alınan cevap onun halis muh. lis bir casus olduğunu gösteriyor. du. Bunun üzerine onun telefon mükâlemeleri kontrol altına alın. dı. Ve evi des kendiside tarassut edildi, Fakat Kont bütün bunların farkında değildi. Sonra onun he, sabına çalışan kadınlar da, keskin gözlerin onları her yerde takip et. tiğine dikkat etmemişlerdi, Nihayet son teşrinin ilk günle. rinde, müthiş darbe indi. Polonya, lı Kont Charlottenberg'deki apart. manında idi. Saat on bire doğru kapı çalındı. Kont, misafirlerinden birinin geldiğini sanıyordu. Hizmet gi kapıyı açmışı misafir derhal içe. ri girmiş, salonun ortasında dur. muş ve bağırmıştı: — Baylar ve Bayaalar! Hepiniz mevkufsunuz! Sonra bu adam kendisinin Ges. rmuru olduğ tin ciddiyetisi gös teriyordu. Evin içinde bulunanla. rın hepsi de tevkif edilerek götü. rüleceklerdi. Halbuki bunların ç0- gu masumdular, Zabıta vazifesini yaptı. Tahki- i başladı ve üç ay İçinde ele geçirildi ve bir kafile teşkil Bilerek halk mâhkemesine sevkedil, £. Muhakeme gizli yapılmış ve suç. Juların hepsi de suçlarını İtiraf et. mişlerdi. Barones Benita ile Renite şebeke- Bin elebaşıları sayılarak, balta ile kellelerinin kesilmesine mah. Küm oldular. Kont Somovsky ile Katya yabancı oldukları için 15 şer sene ağır hapse mahküm edildiler. dınları ölümden kurtarmak İçin vuku bulan her teysb. 'büs boşa gitti. ' Renite'nin anası kızını kendi eli, le ölüme sevkettiğini görerek biz- zat Hitlere müracaat edip merha- met talep eylemiş, fakat kızının vatanına en büyük hıyaneti yaptığı cevabını almıştı. v 1935 senesinin 16 şubat günü iki soluk yüzlü kadın korkudan titre. ye, titreye mahpeslerinden çıkarı. dılar ve mahpesin avlusuna getirii- Giler, Burada frak giymiş bir adam duruyordu. Yüzünde bir maske vardı ve elinde kocaman bir balta taşıyordu. Bu adam iki kadının kellelerini uçuracaktı. Kadınlardan evvelâ bi. rine işaret edildi. O da, cellâim durduğu yere doğru ilerledi, böy. nunu uzattı ve baltanın bir darbesi kadının kellesini uçurdu, * Daha sonra !kinel kadın ilerledi vo ayni âkıbete uğradı. Ölüler kan içinde yüzüyordu. Ve o akşamki ga. I FRAN zeteler, kadınların idam olunduk'la- rını bildiriyorlardı. Singapurda ingapurda da büyük bir Ja- pon mağazası vardır ki, i pekler, şifonlar, oymalar, lenler ve bunlara benzer bir sürü Japon malları satıyor ve bu satış- ları zarif ve minimini bir Japon delikanlısı idare ediyordu. Adı Yo. şito Nişmura idi, porse. Singapurda beyaz kadınlar bu mağazaya girdikçe, onun burada daldan dala konar gibi müşteril arasında dolaştığı ve altın çerçe. veli gözlüğü ile hepsine baktığı gö. ze çarpıyordu. Onun vaktile Japon donanmasın. du mühendis bir kaytan olduğun bilenler, bu mağazadan vakit ge- çirmekten pekte hazmı olmama. sının sebebini anlamakta güçlük çekmezlerdi. Yoşito, tahsilini bitirdikten son. ra istihbarat dairesine alınma, Çin. de, Filipin adalarında ve Avustral- yada çalışmıştı. Daha sonra 1930 da Japonyanm deniz istihbarat şefi onu k: alarak anlattı: sına — Kaptan! Sana artık mühim bir İş vereceğiz. Bu mühim iş sayesin. de senin meziyetlerin da kemali, le tezahür edecek! — Hazırım Şefi — İngiltere hükümeti, Singapur. da muazzam bir deniz üssü vücu- de getirerek Avustralyayı ve Çin. korumak ist. deki yor. imtiyazlarını — Evet, buna karşı benim vazi. fem. — Singapura gitmek, bu üssün inşaatına nezaret et — Orada hangi kıya vecoğim? — Bir tacir kıyafetle; — Mağâza vesaire hazır mı? — Hazırdır. Senin hemen hare. ketin İâzım.. Yoşito da muvafakat ederek der. hal Singapura hare et etti, oşito, Singapurede mağazada çalışmıya başladı. Ve onun işe başladığı sirada deniz üssünün inşaatı da başlamış olduğu için, Singapure şehri teknisyen ve ma. kine mühendislerile dolmuştu. Üssün inşaatında Malaylı, Çinli «binlerce amele kullanılmakta ve bu yüzden Yoşito da, her geye rağmen İnşaatı adım adım takip © debiliyordu. Asıl mesele inşaatm tahkimat ve teslihata ait tarafını anlamak, t0p- ların ölçüsünü öğrenmek, tesis edildiğini depoların nerede bilmekti, askeri (Devami var) Amiral, Izmirde bir koruma ekipi arasında. Evvelki akşam Trek vapurile şehrimize gelen Fransız pasif müda faa mütehassısı General Muren, dün Vali ve Belediye reisi Lütfi Bır. darı ziyaret etmiştir. SIZ PASİF MÜDAFAA MÜTEHASSIŞI General, bugünden itibaren şehirdeki pasif korunma faaliyetini tet. kike başlıyacaktır. Bu tetkikleri sırasında, Vali muavini Halük kendisi. ve refakat edecektir. Pasif korunma işleri etrafında konuşulmak üzere, dün Vali muavininin odasında Vekâlet Umumi Seferberlik müdürü Hü- samettin, vilâyet seferberlik şubesi müdürü Ekrem ve emniyet müdürü Muzatferin iştirakile bir toplantı yapılmıstır. Silâhtarağada dün yapılan Pasif müdafaa korunmasında itfaiye ekipi iş başında. Galatasaray Klübünde dün başlıyan Ping - Pong şampiyonasının kalabalık seyircileri.. Babaeskide Bir Cinayet o Bir Senç Para Yüzünden Arkadaşını Öldürdü Babaeski, 30 (Hususi muhabirimiz telefonla bildiriyor) — Bugün kaza. mıza bağlı Mandıra köyünde feci bir cinayet olmuştur. Salâhiyettar ma- kamlarla yaptığım temaslara göre, cinayete ait tafsilât şudur: Mandıra köyünde Mustafa Albay. rak ile arkadaşı Ferhat, köy kahve. birdenbire büyü. müş, Mustafa bıçağını arkadaşının göğsüne saplamıştır. Ferhat hemen ölmüştür. Yakalanan katil adliyeye teslim edilmiştir. Adli tahkikata de vam olunuyor, Top Atışları Dün sast 10 ile 11 arasında lima. nımızda tayyare dâfi toplarile de. me atışları yapılmıstır. Haydarpaşa, Harem ve Sa. pur seferleri bir saat için ta- dilei'stir, Büyük, klçük diğer merakip de bu müddet! içinde atış mıntakasından germemişlerdir. Suat Ji den ren limanda seyrüsefer tekrar başla, muğtar, Batan Kayık OT Tlmanına bağlı 7 tonluk bir mo. tör Mehmet oğlu Ali Reisin idaresin. de Yemişten İzmite giderken Sirkeci rıhtımı civarında Hüseyin ile Alinin sevkettiği bir kayığı yedeğine almak | temiş, fakat kayık alabora olmuş. tur. Kayıktakiler kurtarılmışlardır. Sepetin İçinde Sokağa Bırakılan Kız Çocuğu Dün Eyüpte garip bir hâdise ol. muş, bir adamın evi önüne içinde yeni doğmuş bir kiz çocuğu bulunan bir sepet bırakılmıştır. Vaka şudur: Cami sokağında Ekrem isminde bir zat, evinin penceresi önünde otu. rurken 9 - 10 yaşlarında bir çocuk il sokak kapısının önüne bir sepet bi. rakmış, sonra kaçıp ortadan kaybol. muştur, Ekrem eşağı indiği zaman sepette gazete kâğıtlarının arasında yeni doğmuş bir çocuk kımıldandığım görmüş, derhal hâdiseden zabıtayı haberdar etmiştir. Çotuk biraz sonra ölmüştür. Zabı. ta, vaka etrafında tahkikat yapmak. tadır. Gemi Siparişi İngiltereye ısmarlanacak yeni va- İpurlar için İvan Hunter firmasile | Ankarada cereyan eden müzakere. ! lerde bulunan Denizyolları işletmesi | umum müdürü İbrahim Kemal dün! sabah şehrimize dönmüştür, Umum İmüdür müzakereler etrafında bir mu! harririmize şu izahatı vermişlir: * “.— İvan Hunter firmasile müze, kereler ilerlemiştir. Bu müzakerele. rin bir haftaya kadar neticeleneceği. ni zannederim. Esas itibarile bu fir. ma ile aramızda anlaşma hasıl ol! muştur. Teferrüat Üzerindeki konuş. Tazlarımız da bittikten sonra mesele | kalmıyacaktır. Yarın (bugün) tekrar Adalar, |” | Cemal Şahin Giray ve Sedat Erol i. kemesinde devam edilmiş Geçen celsede, İktisat Vekâletinin | Başvekâlete gönderdiği tezkere teki. den istenmiş ve bu ezkere, bu cel sede gelmiş olmasa dahi, müddelu- muml muavininin iddianamesini detmesi lüzim geldiğine karar veri. mişti, Celse açılınca, bütür suçlu sa. yılanlarla avukatları hazır bulunmuş ve Başvekâletin tezkeresinin gelme diği görülmüştür. Söz alan müddetumumi muavin Übeyt, iki saatten fazla süren iddis Bâmesini serdetmiş ve davanın mabi. yetimi anlatarak, muhtelif ifadeleri Müddelumuminin izahatına göre maznunlardan Denizbank umum m dürü Yusuf Ziya Öriş, muavin Ta bir Kevkep ve bukuk müşaviri İs mail İsa, İktisat Vekâletine yazdık- ları tahrirstta, Satie'ye alt binanın halen... bakarim #anreufu altında bulunduğunu S3YİENSEK ve digor umu. riratta da binanın yıllık icarının 26 bin lira olduğunu bildirmek ve kı metin 300 bin liradan aşağı olamıy cağını yazmak suretile yanlış beyan» da bulunmuşlardır. Satie'ye git binanın satm alınma sına esas teşkil etmiş olan birinci ra. porun yırtılıp, yerine ikinci raporun ikamesinde ve Vekâlete ibrazınd mtiştereken hareket ettikleri anlaşt. lan Yusuf Ziya Öniş, muavin Tahir Kevkep ve Neşet Kâsrngilin hare ketleri ceza kanununun 339 uncul maddesine temas etmektedir. İdare| meclisi relsi Yusuf Ziya T dzn r, çin bankayı zarara sokmuş bulunma ları ve memuriyet vazifelerini $ | malden dolayı ceza kanununun 230 uncu maddesinin İkinci fıkrasının 13. zara alınması lâzım gelmektedir. Yusuf Ziya Öniş ile Tahir Kevkep ve Neşet Kasımgilin hareketleri ay. hi kanunun 339 uncu maddesine uy-| gun görülmekte, hukuk müşaviri Is. mail İsa, vazifesini sulistimal etti, Binden, 240 ıncı madde İle teczlyesi istenmektedir. Yusuf Ziya Öniş ile Tahir Kevke. bin: suçları tanddüt ettiğinden, içti- ma ahkâmının nazara alımması talep .|Refi Bi $aiie Davası son safhaya Geldi Müddeiumumi Eski Denizbank Erkânının Yanlış Beyanda Bulunduklarını İddia Ediyor Satie binasının Denizbank tarafından satın alınmasından do- ğan hazineyi zarara sokma davasına dün Birinci Ağırceza Mah- dava son safhaya gelmiştir. delil olmadığından, bu suçtan dolayı Yusuf Önişe, Tuhir Kevkep, İs. mail İsa, Sadun Galip Savcı, Neşet Kasımgil, Hamdi Emin, Âtıf Ödül, ver, Malik Kevkep ve Mat | yos Temelin bera ne karar ve ilmesi istenmiştir. İ Mahkeme, suçları sabit görürse uf Ziya Öniş, Tahir Kevkep ve Neşet Kasımgilin üç seneden on se. neye kadar hapse mahküm olmaları ve İsmail İsanın da üç aydan üç se. neye kadar hüküm giymesi icap et mektedir. Muhakeme, suçlu vekillerinin mü dafaalarını yazılı olarak mahkemeye ibiri «leri için 13 nisan cumar tesi gününe kalmıştır. zlerin Muhakemesi Dün üç dilsizin birbirlerile yaptığ" kavgadan mütevellit hakaret ve darp davasına birine sulk ceza hâkimli. ar, Yusı N: adeleri işaret ve tak. sbit edilen düsizlerin rin celbi &- Mahkemede lit sayesinde muhakemes çin barka göne kalmıştır. Eroin Fabrikası Açan Şadinin Muhakemesi ir eroin fabrika. s1 kurduğunda! tevkif edilip, | adliyeye verilen Kabataş lisesi tale.| besinden Şadi ile suç ortaklarının duruşmasına dün esliye beşinci es?a mahkemesinde devam edilmiştir. Şadinin mahkemede, fabrikayı kurmak için marangoz Şabandan ser- maye aldığını beyan etmesi üzerine, mahkeme Şabanla, gelmiyen şahitle. rin celbi için başka bir güne bıra. kılmıştır. Dümanın Cenazesi Dün Defnedildi Eskişehirde bindiği tayyarenin ka. paklanması neticesinde ölen Fransız tayyarecisi Düma'nın cenazesi, dün sabahki trenle İstanbula getirilmiş. tir Tayyarecilik âleminde büyük bir şöhreti olan Düme'nin cenazesi mo. törle İstanbul tarafına geçirilmiş, as. olunmuştur. Binanın satın alınması, işinde irtikâpta bulunduğuna dair keri merasimle Feriköydeki Fransız mezarlığına gömülmüştür SUAL 8. — Haval yerillerinin geldiği çalgıyı nerede bulabilirim? Bunun pa» #1 galınacağını kendi kendime öğren- mek Için bir kit G, — Haval adası yerlileri Havayen gitar dediğimiz çalınların daha basitle- rini kullamyorlar, Gitsr o çalgicilarda bulunur, Nasıl çalınacağını öğreten bir kitap yoktur. Ukulele, bu yerlilerin meşhur bir şarkısıdır. . 5. — Sabık harbiye mamrı Enverin erkek çocuğu Var midir? Varsa adi ne- Hi? (G. — İki kiz çocuğu İlle bir erkek ço- cuğu vardır. Brkek oocultun tsmt Adidir. Ankaraya gidecek, ayni mevzu ile meşgul olacağım.” CEVAP Kendisi tahminen beş, &lu ay evvel memlekete gelmiştir. *. 8. — Memurlar, 6. H. P. ne Aza ola. bilirler mi? C. — Olabilirler, 8, — İstikidi marşım duymuyorum. Fakat önümdekllerin bu maksatla dur- dukları besbelli. Marşı duyuncaya ka- dar yürüyecek miylmT Yokum oli yerde durayım mıf C. — İstiklâl marşının çalınması do- Wynslle caddede bulunanların durma- ları, sizin de bü harekete uymanım İ- esp ettirir. Yapak-Tiftik Standardı Ihracatı Kontrol Yarın Sabah Başlıyor Nisanın birinci gününden, itibaren tatbikına başlanacak olan yapak ve Üftik standart talimatnamesi için hazırlıklar bitirilmiştir. Yarından i- tibaren bu İki maddenin ihracatı kontrol edilecektir. Bu işi Ticaret Vekâleti teşkilâtı yapacaktır. Nizam. name hükümleri mecburi olarak tat. bik edileceği için Sovyetlere satılsa. cak tiftikler ancak İstanbul teslimi şartile verilebilecektir. Zeytinyağı satışları durdu Bir buçuk aydanberi İtalyaya Ege mıntakasından yapılan zeytinyağı ih. ratatı tamamen durmuştur. “İtalyan- lar Yunanistandan daha ucuza zey- tinyağı satın almağa başlamışlardır. Zeytinyağ ihracat i İtalyanlara satılacak yağların kilosunu 48 kuruş olarak tesbit etmiş bu fiyattan iki bin tondan fazla zeytinyağı satılmıştı. İh. racat birliği yağın fiyatını 52 kuruşa çıkardığı için“İtalyanlar bu fiyattar mal-almamislardir. ua Almanlara satılacak zeylinyağlar Almanyaya satılacak üc zeylinyaş Açan başlanmı: Almanyadan fki mü. messil gelmis, Ankaraya çitmişler. dir, Mümessiller zeytinyağ Ihracat birliği ile fiyatlar üzerinde anlaştık» tan sonra sevkiyata başlanacaktır. Turfanda domates Bu senenin ilk turfanda domatesi Pİyasamıza getirilmiştir. Getirlen bu domateslerin toplan kilosu 90 - 95 kuruş arasındadır. ez Silâhtarağada Dünkü Tecrübe İyi Neticelendi Tramvay idaresine bağlı müessese. lerde pasif korunma (tecrübelerine devam ediliyor. Dün de Silâhtarağa fabrikasında tecrübeler yapılmıştır. Dünkü tecrübelerde evvelâ, mefrul düsman tayyaresinin tahrip bombası attığı farzedilerek sıhhi yardım ve enkaz kaldırma ekipleri İuabyete sevkolunmuştur. Bu ekipler “çalışır. larken tayyarenin gaz borbası attı- ih kabul edilerek gaz arama ekipleri faaliyete geçmiştir. Ekipler bomba. nin düştüğü yere giderek gaz ara. mışlar, elde mevcut öletlerle gazi bulup icap eden tedbirleri almışlar. dır. Bir aralık tayyarenin yangın bombasi attığı haber verilmiş, haki. ki yangını söndürmek üzere yangın söndürme ekipi faaliyete sevkedil- miştir. Aynca Haheroğlundaki askeri H. faiyeye de haber verilmiştir. Fakat itfaiye gelinceye kadar yangın #ön- dürülmüştür. —— ———— TAKVİM 31 MART 1940 PAZAR 3 öncü ay Kanım: 145 Arabi: 1358 Rumk 1366 Safer: 21 Mart 18 Güneş: 545 — Öğr 1218 İkindi: 15.82 — Akşams 1843 Yanı : 20.05 — İnmeli: 42 yüz bin Gün 3l