3 Nisan 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

3 Nisan 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

i p iz ME ALMAK CASUSLARI Mas çalhşıyarlar Tefrika No. 17 Yazan: Theodore Felstead Bir Eser Yazmak Bahanesile Casusluk ye memuru ileGo- ertz bir kaç defa görüş tüler. Daha sonra Gocrtz başka bir memura havale edildi. Ve buda o- na casusluk hakkında bir çok tali- mat verdi. Ona İngilterede alâka. dar olacağı yerleri belletti, pos bir şey göndermemesini söyledi. Sonra bir fotoğraf makinesi verd! ve: — Makinenin adesesi, Zelss müs essesesinin yapabildiği adeselerin en mükemmelidir. 400 yardadan re- sim alabilir. Bunu gümrük: girmeğle ehemmiyet ver. Dedi,“ “« Ve ilâve etti; — Sana Londrada gi Fakat kat'i lüzum görmedi İsİRLE Ne km ie bu Goertz'e istediği 2000 mark ves rildi ve o da Hamburga döndü. Onun yazihanesinde 19 yaşında genç ve güzel bir daktilo çalışıyor- du. Adı Marlanne Emig'di. ei o Hamburga döndükten son. ra bir Alman sağeiyal müessesesi- nin ona İngiliz —Alman ailesi hak“ kındaki eserini tamamlamak için cazip bir teklifte bulunduğunu, bu İşi başarmak için Londraya gidece. Bini ve onu da beraber götüreceği. Bi bildirdi. Marianne memnundu. Hele Gol ertz'in motosikletini de beraber gö- türmesi onu bir kat daha memnun simişti, Goertz'in ailesi de onun eser tel MM ile meşgul olduğunu ve bu eser İçin İngiltereye gittiğini sanıyor. du Karısı, gerçi Marianne'nin ona refakat etmesinden hoşnut olma. maştı. Fakat eserile meşgul olmak İçin bir kâtibe muhtaç olduğunu da İakdir ediyordu. Casus ile sevgınsi Dirtika hareket ettiler. Bir ağustos sabshı İngiltetreye ardılar, Goertz kendini avukat - muhar- Tir ölerek takdim ediyor ve eseri- Din müsveddelerini beraber götüre- le lere ve merak edenlere ları yerin. - embriçte ikamet edecek ve buradaki İngiliz ayyare zabitle- Tile temas edeceklerdi. G oertz'in uğramadığı yerler; — otellerdi. Çünkü burada bir sürü yabancılar vardı. Maryan da çok az İngilizce biliyordu. Yaban» cılardan uzak ka) onun için daha hayırlı idi, Goertz de bir iki oda kiralamış ve morosikletile do- laşmıya başlamıştı. Bir yerde teh... Hke başgösterdiği takdirde, bil ME Bebek - İstinye Yolunda İstimlâk Bebek ile İstinye yolu Üzerinde yerleri yola kalbedilecek 123 bina vardır. Bunlardan 81 tanesinin timlâk muamelesi bitmiştir. 12 tane arsanın istimlâk müsmelesi yakında ikmal edilecektir. Bu binalar için simdiye kadar 200 bin lira sarfodi. | miştir. Güzergâhın istimldk edilebil. mesi için daha 100 b a ihtiyaç vardır. Mısırçarşısında istimlâk edi- lecek dükkânlar da tesbit edilmiştir. Çarşının içinde istimlâk edilecek dükkânların miktarı 177 dir. Koskadaki istimlâk işleri de hiz- landırılmıştır. İstimlâk işlerine 200 bin lira tefrik edilmiştir. Haziran sonuna kadar istimlâkler ikmal cdi. lecek, yolun genişletilmesine başla- nacaktır. Orhangazide Feci Bir Cinayet Yalova, 2 (Tan Mana a hangaziye bağlı Dutluca m. a Hacı Halll oğlu İbrahim, ayni köyden Hasan oğlu Hüseyini taban. ca ile kahvede otururken VUrMUŞ- tur, Aldığı Yaranın tesirile çok kan kaybeden Hüseyin ölmüştür. Cina. yetin sebebi, iki genç arasın devi husumettir. Marianne Emig ve Doklor Hermann Goeriz nassa bu motosiklet onun işine ya- rıyacaktı, Goertz evvelâ Cambridge'te o. turdu, Daha sonra başka bir yere nakletti ve buradaki tayyare ka- rargâhlariyle meşgul oldu. Marya- nın her gece yatmasından sonra plânlarını çiziyor ve gördüklerini tesbit ediyordu. Bundan başka her tayyare karargâhının kaç tayyare. yi ihtiva edebileceğine dalr yaptığı tahkikatı kaydediyor, düşman ta. ii ) ehemmiyet veriyordu. Bütün Ağustos ve Eylül ayları bu fanliyet içinde geçti. Ara sıra Maryan onun niçin geç vakitlere kadar oturduğunu ve meler yaz- makla meşgul olduğunu soruyor. O da, esere ait notları kaydettiğini söylüyordu. Goertz muhtelif yerleri dolaşa. rak şu kânmate va: İngilterenin hava kuvvetleri, Almanyanm ha- va kuvvetlerinden çok geri idi. Acaba bu netice doğru mu idi? Yoksa kendisi görülecek yerleri göremiyor muydu? Göeriz bunu düşündükten son ra, ihtiyaç hissettiği takdirde görü- şebileceği iki adamla görüşmek U. zere Londraya gitti. Bunların ikisi de ona İngilterede en kuvvetli hava merkezinin Mar- tlesham'da bulunduğunu söyledi. ler ve orayı ziyaret etmesini tavsi- ye ettiler. Bu merkezin bir ehem- miyeti de yeniden inşa edilmekte olmasıydı. arruzl. (Devamı var) Fen Şehitleri İçin Yapılan İhtifal Meslekleri uğruna canlarını feda eden askeri baytar tatbikat okulu profesörü binbaşı Ahmet ile muavin! yüzbaşı Hüdai için dün bir ihtifal Kile Yapılmıştır, Kalabalık bir 150, yulunduğu bu ibtifale saat ellik Fe mal başlan. » Evvel İbrekim tarafından yaka yi e etrafında izahat verilmiş, müteaki. ben Ahmetle Hüdalnin çalıştıkları lâboratuar gezilmiştir. Bundan sonra şehitlerin mezarı ziyaret edilmiş, fen kurbanlarının hayat ve hatıraları 2. nılmıştır. Hilmi ihtifali iyış rababeti ve eczacı mektepseri nin eski profesörlerinden doktor Hil. minin ölüm yıldönümü münasebetile dün, merhumun Merkezefendideki kabri başında bir fbtifal yapılmıştır. Profasör Ziya Cemal, Profesör Ki. zim Esat ve Doçent Suat İsmail bi. rer nutuk söylemişler, eczacı ve diş. şi mekteplerinin inkişafı hususunda büyük hizmetleri görülen Doktor Hilminin bu uğurda sarfettiği mesa- iyi anlatmışlardır. İhtifalde birçok al. | doktorlar, talebeler ve dişçiler hazır unmuşlardır. bul İlerde temin edilecektir. Pazar gürü b 19 Mays şenlikleri hazırlığını görüşen beden terbiyesi muallimleri dünkü toplantı esnasında Karadenizde Fırtına Dün Hafifledi Karadenizde fırtına dün hafine.| miş, iki gündenberi bekliyen vapur. lr sefere çıkmışlardır. Yolda bulu. nan vapurlar da, iskelelerde biriken 'esyaları alarak hareket etmişlerdir. Vapur seferlerinin intizamı, hugün- Durgunluk lenen Kadeş vapuru, dün gele. ir. Dumlupmar vapuru fırti. naya tutulmuş, şiddetli daylarin u- zun mücadeleden sonra S'nop limanı na İltica etmiştir. Oradan hareket ettiği dün bildirilen bu vapur da, li. manımıza rölarla gelecektir. İki vapur çarpıştı Evvelki gece fırtına yüzünden Ji. manda bir kaza olmuştur. Ayvalık. tan limanımıza gelen Denizyolları işletmesinin Kemal vapuru, sulara kapılmış, Tophane zıhtımında bağlı izmalestiğni ugur vapurüuna LAKE” tir. Kemal vapuru yolcuları telâşa düşmüşler, bu yüzden vapurda bir tedir. 19 Mayıs İçin Hazıriıkiar Dün açılan 3 üncü Hastabakıcı gönüllü kursunda ük derste Arifesinde! Alâkadarlar, Bazı Sanayicilerin Şimdiden Fiyatları Arttırmaya Çalıştıklarını Söylüyorlar Hazirandan itibaren meriyete girecek olan ve halen Meclis encümenlerinde tetkik edilmekte bulunan yeni vergi kanunu lâyihalarının piyasada çok yakında bir tesir husule getirmesi beklenmektedir. Şehrimizdeki sanayi müesseselerinden birçok- larının şimdiden istihsallerini azaltmakta oldukları görülmek- Bunun sebebi muamele ve istihlâk vergilerine yapılacak olan zamdır. | Muamele ve istihlâk vergileri, inti. İkali mahiyette vergilerdendir. Yari büvasıta alınanlardır. Bunlara yapı. lacak zam ile sanayi mamulât, fiyat. kaynaşma olmuştur. Kemul vapuru romörkörler tarafından rıhtıma çe- kilmiş, yolcular dışarıya çıkarılmış. lardır. Hasara uğrayan Uğur vapuru İlarının yüzde 10 dan 50 ye kadar yükseleceği tahmin olunmaktadır. Bu fiyat yükselişi, tablatıle piyasada muvakkat te olsa, bır durgunluk Orta tedrisat mekteplerindeki bo. | den terbiyesi muallimleri, 19 Mayıs jimnastik şenliklerine istirak edecek mektep talebelerinin miktarın: tesbit etmek üzere dün, Masrif Müdürü Tevfik Kutun yanında bir toplantı yapmışlardır. Bu toplantıda veriler karara göre bu seneki jimnastik şen- liklerine, geçen senekinden çok faz- Ja talebe iştirak ettirilecektir. Bu miktar, 15 bini bulacaktır. Bunlar, yalnız vilâyet namma ya. pılacak geçit resmine iştirak edecek olan kısımdir. Bu miktarın haricinde kalacak ortamektep talebelerile ilk. mekteplerin beşinci sını? talebeleri de, Fenerbahçe İle Beşiktaştaki stadına taksim edilecek ve burala da yapılacak geçit resimlerine iştirak ettirilecektir. Vilâyet namına yapılıcak geçit resmine 15 bine yakın talebe, bir o mıştır, Trakyaya otobüs seferleri Şiddetli soğuklar yüzünden İstan. bul . Kırklareli . Edirne otobüs se- ferleri dün yapılamamış, otobüsler ancak Çorlu ve Lüleburgaza kadar| gidebilmişlerdir. Karın 40 santimet. reyi bulduğu haber veriliyor. Yalovada yıkılan ev Yalovaya * bağlı Yeniköyde Tenç- ber Hasan oğlu Zekeriya ile arkadaşı Hüseyin bir müddet evvel birlikte yaptırdıkları bir evde uyurlarken bina şiddetli fırtına yüzünden yıkıl. mış, iki zavallı da enkaz altında ke. larak ölmüşlerdir. Tayyare postaları dün İ ğine Bir bu kadar kalabalığın Tak. sim stadına sığamıyacağı aşikârdır. de yapılamındı Allkadarize iL maras Velat. 1 Nisandan İtibaren başlaması mu. n di çayırında yapılmasını münasip karrer İstanbul - İzmir - Ankara tay-| görmektedirler. Maamafih merasim yare posta ve bağaj seferleri hava e : yerinin intihabı Vali ve Beledive bozukluğu yüzünden dün de yapıla. | Reisinin riyasetinde yapılacak içti. menaştır, mada tesbit edilecektir. Bir Kaçakçı Amiral Mouren'in Şebekesi Nihayet Dünkü Tetkikleri Yakalandı Fransız pasif korunma müteha.si. sı Kontramiral Mouren, dün de şeh- Uzun zamandanberi Paris, N york ve Londraya geniş mi rin pasif korunma işleri Üzerindeki para kaçakçılığı yapan bir şebeke, tetkiklerine devam etmiştir. Dün sa. nihayet gümrük muhafaza başmü. bah vilâyette, Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdarın riyaseti altında yapı. dürlüğü tarafından bütün elemanla. le yakalanmıştır. lan bir toplantıda, Amirale, paftalar İddiaya göre, Sarcı Zade kömür üzerinde İzahat verilmiştir. Amiral şirketi firmasile iş yapan Civanoğ. şimdiye kadar aldığı izahattan mem. nun görünmektedir. İstanbulun pasif lu Onberto ve Şari oğlu Biyati Ad. riyen, birçok yolcular vasıtasile pa. müdafan işlerinin, fevkalâde mas. ra kaçırtmıştır. raflara ihtiyaç göstermeden tanzim olunabileceği zannediliyor. Amiral Mouren, dün öğlöden on. Son defa yine ismi ve gideceği gün |ra da Belediye imar müdürlüğüne tesbit edilen bir yolcuya verilmek | gelerek paftalar üzerindeki tetkik. | üzere 85 bin lira para /hzar eden ve hususi surette ambalâj yapan Anber. to ile Adriyen, suç Üzerinde yaka lerine devam etmiştir. Bugün de şehrin muhtelif yerlerinde gezintiler lanmışlardır. Kasalarında araştır. ma yapılmış ve bu kaçakçılığın bir. yaparak tetkikatta bulunacaktır. çok vesikaları ele geçirilmiştir. Bin Suçlarını kapatmak için, gayet do- İçin 3 üncü Kurs lambaçlı ifadelerde bulunan kaçek.| Üçüncü Gönüllü Hastabakicı kur. çılar, adliyeye verilmişlerdir. Muha. su, dün açılarak tedrisata başlamış. kemelerine pek yakında başlanacak. | tır. Bu kursa 21 gönüllü hastabakıcı kadar da seyirel halk iştirak edece-| tevlit edecektir, Çünkü fiyati yük. selen her mala karşı talebin azalma. sı tabiidir. Sanayicilerin, bü vazi yeti düşünerek, istihsal hadlerini şimdiden azalttıkları görülüyor. Kanunun resmi gazetede neşrini takip eden iki gün içerisinde stok sahipleri İle fabrikalar, ellerinde mevcut olan mamul veya varı ma- müi eşyayı bir beyanaame jle biikü- mete bildirmeğe mecbur tutulacak- lardır. Bir kısım eşyanın da istihlük Tes. minin arttırılacağı evvelce yazıl- muştı, Bu maddeler arasında, keten mensucat, Jâstik, kâğıt, mukavvs, muşambalar, şişe ve cam vardır. Alâkadar iktisatçılar, bu kanun'a. rın tatbike konmasile piyasanın. bir müddet için durgunlaşacağını tabii görmekte, fakat bu durgunluğun muvakkat olacağı ve vir müddât son. ra piyasanın eski canlılığını tekrar elde edeceği noktasında da israr et mektedirler. Fakat yıne bunların fikirlerine İnazaran, vaziyet, bazı sanayicileri şimdiden fiyatları arttırmıya sevke. debilecektir. Hattâ bunun bazı alâ- metleri de belirmiştir. Bunun için, hükümetin şimdiden yani, kanunun tatbik mevktine konuluşundan ev. vel müessir tedbirler alması beklen. mektedir. Dünkü toplarlı Dün Mıntaka Ticaret müdürlü. günde Vali ve Belediye reis doktor Lötfi Kırdarın relsliğinde mühim bir toplantı yapılmıştır. Toplantıda Mıntaka Ticaret ve #ıntakn İktisat müdürleri, Ticare Odası Umumi Kâ. tibi, Belediye İktısat müdürü ile Za- hire ve Hayvan Borsaları Komiser. leri bulunmuşlardır, Toplantıda şehrin iktısaği vi ti gözden geçirilmiş, alâkadı piyasada yaptıkları tetkilerin neti. celeri etrafında görüşülmüştür. Son günlerde darlıkları mevzuu bahsolan bazı maddelerin piyasa va- İziyetleri hakkındaki raporlar da tet- kik edilmiştir. Vilâyst ve Belediye teşkilâtının, perakende satışları kon- trol ederek en küçük bir fiyat teref. füüne ve mal gizleme hareketine bulunanlar Sınai İstihsal Azalıyor Piyasa, Muvakkat Bir Bir Hırsızın Müdafaası ——— Cürmü Tesbit Edecek Parmak İzi Yokmuş! Dün sekizinci asliye ceza hâkimi. Binde dört hırsızlık suçundan adli- yeye verilen mevkuf Fahrinin muha. kemesine başlanmıştır. 18 yaşında olduğunu söyliyen Fahri, ilk defa Balatta Bekri Mustafa sokağında EL yazanın kapısmı kırarak içeri ve manto çalmıştır. Sonra Camiçeşme yokuşunda da Müzeyye. İoin evinden battaniye, entari, çiz İ elbise, çarşaf ve kazak almıstırası |larla iktifa etmiyı öy yaılmy Ez yokuşunda bir evde maştır. özeni Suçlu yalnız Elyazanın es çaldığım, diğerlerile alâkası olmadı. Bim söylemiştir. “«.. Bir cahilliktir yaptın" diyen İ Fabri, Bahriyenin evinde çalacak enteresan eşya bulamadığını da bil- dirmiş, tabii bir şeyden bahseder gi. bi hâdiseyi bütün etrafile izah etmiş ve halı çalmadığını da ilâve ederek, cürmünü tesbit edecek ayak ve par- mak izlerinin bulunmadığını anlat. İ mis, müdafaada bulunmuştur. Şahitler dinlenmiştir. Duruşma başka güne kalmıştır. Adliye Koridorunda Birbirini Yaralıyan Mahkümlar Tanınmış gece hırsızlarından 7 se. ne 6 ayn mahküm Recep ile 2 sene 8 ay hüküm giyen Haydar, dün bir başka suçtan dolayı üçüncü ssliye ceza hâkimliğinde muhakeme edil, mişlerdir. Mahkemede Haydarı suç ortağı olarak gösteren Recep, mah. kemeden çıkarken Huydarın küfür- lerile karşılaşmıştır. Bu sözlere mü- kabele eden Recep ile Haydar arasın. da başlıyan söz kavgası birbirlerini yaralamak kadar ileri gitmiştir. Ke. lepçeli ellerile birbirlerine yumruk vuran mahkümlar cürmü meşbut mahkemesine sevkedilmişlerdir. Mahküm Oldu Belediye tahsildarlığı esnasında makbuzları tahrif ederek sabtekâr, bk yapan İhsanın ikinci ağırceza mahkemesindeki muhakemesi dün ne #celenmiştir. Mahkeme İhsanı bir sene on bir ay on güne mahküm et. miştir. | Kati Tevkil Şamlı tatlıcı Abdülkadirin Katık Hacı Molla, dün, dördüncü sorgu hâ. kimliğinde kati olarak tevkif edil miştir. 3 Nisan 1940 ÇARŞAMBA Gün; 30 o Kasım: 148 Rümt: 1356 Mart: 21 117 18.36 37 4 üncü ay Arsbi: 1398 Safer: 26 Güneş: 540 — Öğle İkinel: 15.59 — Akşam? Yatsı : 20409 — İmelik: TEME ETI TPAKEFPEPER MANA 4 pe