3 Nisan 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

3 Nisan 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Tarihi Tefrika:a No. 22 Yazan; ULUNAY Halife Ordunun Başına Mutlaka Geçmelidir “Şaverin mektubu Şirkoh üzerin. de İyi bir tesir bırakmadı. Ordunun Mısıra gelmesi melhuzdur. Buna mâni olmak için her şey yapılmalı, aver, bu haberi alır almaz, her zamandan ziyade süt ansy Ümmüllatin'in âkilâne nasihatlerine ihtiyacı olduğunu anladı. Kadın: — Oğlum, dedi, Seni Mısırın mu. kadderatına hâkim edecek olan se. bepler birbiri ardınca kendini gös. teriyor. Bunlardan iyi surette istifa de edilirse, muvaffak olacağına şüp. he etme. En ulak fırsatı kaçıracak olursan, bir daha onu eline geçire. mezsin. — Talih, diye kadar yardım m şimdiye r — Talihten bahsetme. İnsan ken- di talihini kendi yaratır. Eğer Afiile derhal hücum ettiğin zaman, teşki- lâtsız ve perişan bir kuvveti harp etmiş olsaydın, mağlüp olurdun. On. dan sonra felâketler birbirini takip ederdi. Buna talih mi diyeceksin? Vaziyeti bu şekle sokan sebeplere bak! — Azid gibi, milletinin, memleketi. nin halinden haberi bile olmıyan bir hilkümdarın meveut olması, se. nin için en mühim fırsatlardan biri. dir. Halk Adeta, halifeyi unutmuş, halife de halkı unutmuş. Şairlerden, çalgıcılsrdan başka yüzünü gören muzdur, Onlarla şimdiye kadar Iyi geçindik. Şarkta en kuvvetli düşma- nımız olan Atabek Nureddin, şim: Mısır işlerine müdahale etmek İsti. yor ve bu bahane ile bütün hur'sti- yanlar elinde bulunan yerleri tehdit ediyor. Bunun önüne geçmek ıçin Mısıra muavenet edeceğiz. AAmori'nin kumandanları arasında mukaddes telâkki ettikleri geyeye taassupla taraftar olanlar vardı İlaç- Uların sultan Nureddinden yedikleri darbe, tabiatile onlarda bu cesur ve kurnaz Türke karşı derin bir hu. samet uyandırmıştı. Kralın fikrini hemen kabul ettiler. Büyük bir kuv. vet toplıyarak, derhal Mısıra doğru yola çıkardılar. Şirkeh'un ordusu Kahireniin karşı. sında göründüğü zaman, Kudüs kra. a Amori'nin Misir ordusunu takviye için sevkettiği büyük bir kuvvet, Şa. ver'in teşkil eylediği Mısır ordusile birleşmiş bulunuyordu. Mısırdan Şirkoh'a karşı istikbal & çin bir heyet çıkmadı. Bu istiskal karşısında Şirkoh, Salâhaddine: — Şaver, hiç ince düşünceli bir adam değilmiş. Bize karşı daha gü. zel muamele eder ve yine bildiğin. den şaşmazdi, dedi. Salâhaddin: — Şaver'in bu tarzda narexet et. mesi için, her halde güvendiği bir şey var. Bakalım elbette bir hüber yok; bundan şikâyet etme. Memnun ol Şimdi ilk hatayı, yani Adile kar. şı muavenötini istemek suretile su). tan Nureddinin Mısıra dikilen haris gözlerini başka tarafa çevirmek lâ. m. Tehlike daha geçmedi. Hamda. nın gönderdiği habere göre, Şam or. dusu muhakkak buraya gelecektir. Bundan nasıl kurtulacağız? — Orduyu yeniden tensik ederek dayanmakta başka çar? gürmüyo- sum. , — Yisırlilardan mürekkep olan ordu, Şirkoh gibi bir kumandanın Ordusuna karşı durabilecek mi? U- nutma ki Mısırlılar, Adilile senin mücadelenizden bıktılar. Birbirlerile bu kadar zaman uğraşıp, kan dök- tükten sonra, bir de Nureddinin küvvetlerile nasıl çarpışırlar? Onla. | rı hareket ettirecek manevi kuvvet yok. — Azid — Halife, cariyeerm xolarmnın arasından çıkıp, ipek kumaşlı yumu. şak tüylü şiltelerden sıyrrlip, katı e- gerler üzerinde ordunun başına ge- çer mi? Adil ile olan mücadelenizde size kaç defa söyledi: “Rahatımı boz. Nihayet: — Başka bir kuvvete ihtiyacımız. VE Ne giir — Ne — Sultan Nurecame sl aayan, inak için, bir musvenct temin etme. &. e — Tekrar ecnebi bir kuvvete da. yanmak değil mi? O halde, yine Şir. kohla ğ doğru. — Sultan Nureddin hiçbir şey fle kandıramam. Fakat başka bir devle. le bazı menafi temin etmek suretile hiç olmazsa, müdahalesini tehdit &- debilirim. — Kimi düşünüyorsun? — Kudüs Kralı Amor! — Amori'nin muavenetini iste. meğe nasıl cesaret ediyorsun? Bu suretle Şirkohtan kurtulsak, sonra Kudüs Kralı ile uğraşmak lâzım ge. Yiyor. Ona karşı da tekrar kuvvet mi arıyalım? — Haklısın ana, dedi, fakat Amo. Ti para sever. Mısır hazineleri altın. Ta dolu. Onun şerrini, belâsını para ile defedebilirim. Halbuki sultan Nureddin Mısırı zaptetmeyince kar. ni doymaz. Ben Amori'den muavenet #stemiyeceğim. Onunla ittifak yapa- cağım "ÖN imori, hakikaten Şaver'in dedi. Hi gibi, paray: her şey> tercih edecek kadar hasis bir adamdı. Şa- yer, kendisine ittifak teklif etmek bi en hırsını uyandı eni Misir hükümetinin teklifini ttığı zaman: “ Fatımi . halifesi sâkin komşu. çıkacak! Her zaman oldüğu gibi, Salâhad. dinin bu düşüncesi de doğru çıkt. Ordu, Kahirenin karşısında yerleş. tikten birka t sonra Misir tata. fından bir si idi, Şirkol'a Kahi- ieceği hal verdi. ve, Şirkoh'a Şeyh Hamdan de. Dış Ticaretimiz (Başı 1 incide) tütün ihracatımız miktar itibarile henüz geçen senenin seviyesini bul. mamış İse de bilhassa maden kömü- rü ve buğdaylarımızm ve kısmen de tütünlerimizin geçen seneden daha iyi fiyatlarla elden çıkarılmış olduğu şayarı dikkattir. İki aybk vassti Taç fiyatları geçen senenin ayn! dev. resindeki fiyatlara nazaran tütünde 84 kuruştan 90 kuruşa, buğdayda 4/1 kuruştan 6.5 kurusa, maden kö. mürünün tonunda 560 kuruştan 1200 kuruşa kadar yükselmiştir. İh: dilen fındık miktarının artmış olma. sına rağmen fiyatların yarı yarıya düşmüş bulunması bu mzddenin ih- raç kymetinde görülen tenezzüle $$. bep olmuştur. Maddelere göre mukayeseli cetvel Aşağıdaki cetvel ihracatımızın tak. riben yüzde 835 ini teşkil eden muhte. lif maddelerin 1939 ve 1940 seneleri ilk iki aylarının yekün itibarile u. mümi ihracatımızda ne mevki aldık. larını göstermektedir: İhrasatımızın maddı “Şubat nlhayetleri #4 göre ayrılışı rile” T. L. 1000 1930 1940 Tütün 4380 4.ron Üztüm, finale 1400 2170 Fındık, fistik, 2890 2000 Zeytinyağı 190 1440 Tiltik, sapağı 1980 1480 Fasulye, nohut v8, 60 Lis0 Arpa, buğday, e0 1.199 Balıklar 20 8m Eron s0 es Bakır * ma s0 Maden kömürü mw Kendir, koza v&. 40 4 Deriler «0 620 Palamut ve buldsası 50 49 Yumurta 20 2 Diğer 4040 209 Tekân — 20700 22200 1939 senesi (ik iki ayına nazaran, 1940 senesinin ayni devresi zarfında kıymet itibarile bir tezaylit arzeden bazı ihraç maddelerinin miktar ve fi. yat hareketleri şöyle olmuştur: Zey. tinyağı ihracatı 590 tondan, 4690 ta. na ve ihraç fiyatları 32.5 kuruştan 39,3 kuruşa, balık ihracatı 2900 ton dan 7400 tona ve İhraç fiyatları 8.8 kuruştan 9,3 kuruşa, yumurta ihra. recesinde kurnaz bir elçi gönderme. ğo lüzum görmemişti. Şirkoh'a tebit- gat için, sadece maiyet zabitanından birini izam ile iktifa eylemişti. Şirkoh bunu öğrendiği zaman hid. detlendiz — Ben ordunun Amiri olduğum halde, bana bir Emir göndereceğ'ne, ufak bir zabit gönderiyor. Geleni bağlatıp geri göndereceğim. (Devami var) ——————>d1852.£ Bütün Memleket İnönü Zaferini Kutledı Ankara, 2 (A.A) — Bugün aldığı- mız telgraflar İnönü zaferinin yıl. dönümünün yurdun her tarafında , | büyük tezahüratla Kutlulandığını bi). dirmektedir. Başta Halkevleri ve Odalarında ol. mak üzere, yer yer yapılan her sınıf hakın iştirak elmiş bulunduğu bu toplantılarda söz alan hatipler Mili Şefin dâhiyane sevk ve »daresile kabraman oldumuzu ulaştırmış ol. duğu bu zaferin harekât safhalarını ve nihayet bunun Türk milletinin kurtuluş yolundaki o mücedelesi te- sirlerini izah eylemişler ve bu büyük eserin yaratıcısı olan İnönü'ye karşı milletçe duyulan sonsuz bağlılık ve sevgi duygularına tercüman olmuş. lardır, Bu hitabeleri temsiller, milli oyun- lar takip eylemiş ve bazı yerlerde de milli mücadeleye alt fümler gösteril. miştir. — — Felâketzedelere Yardım Ankara, 2 (A.A) — Yumımistanda, Pirede Chamber o! Sehipping of Greece “Yunan Vapurculuk Odası” nın bir şubesi olan Londradaki Greek Sehipping Cooperation Corhmitter, kâtibi Bernardis, yine ayni komite. den Lykartopoulos, Yunan sefiri M. Limopoulus ile Londra büyük elçimiz Dr. Tevfik Rüştü Arasın ziyaretine gelerek hareketiarz felâketzedeleri | için ş oldukları 250 sterling. lik bir çeki kendisine tevdi etmişler. dir, Büyük elçimiz mezkür çeki Mili yardım komitesine gi ögle liği kooperssyon komitesi kâtipiiğine bu aşil hareketlerinden dolayı teşekkür etmiştir. Tren Altında Parçalananrır İzmir, 2 (TAN) — Alsancak istas- yonunda Seydiköy katarının altında iki amele Bunlardan K3- sım 'ü de ağır ve tehlikeli surette yaralanmıstır. o « von adetten 104 mülvon #lar da 1,7 kuruştan Zi uruşa yükselmiş ve üzüm ihrasatı 5.800 tondan 14.300 tona ise de ihraç fiyatı 16.9 kuruştan 12.5 ku. Tuşa inmistir. Pamuk ihracatı her ne kadar 12.700 balyeden 9.500 balyeye düşmüş ise de vasati ihraç fiyatları. nin 43 kuruştan 9İ kuruşa çikması ihracatın kıymet itibarile artmesmi mucip olmuştur. Fasulye fhracatı iki ay zarfında 4780 tonu ve ihraç va- sati fiyatı 15 kuruşu bulmuştur. İthalât vaziyetimize gelince Ecnebi memleketlere olan eski borçlarımızı ve yeni aktedilen kredi anlaşmasına ait amortisman taksitle. rini ödeyebilmek için aktif bir tica. ret muvazenesi temininden, yani da. imi surette ithalâttan fazla ihrecat yapmaktan başka çaremiz olmadığı melümdur. İthalât rakamlarının tet. kiki bu bakımdan endişeye mahal ol. madığı ve filhakika 1939 senesinin ilik iki ayındaki 18 milyon liralık it halâta mukabil 1940 senesinin ayni devresinde ancak 10.5 milyon liralık bir ithalât yapıldığı ve yalnız isi ay — TAN — Müttefiklerin Kararı (Başı 1 inelde) ların yaziyetine temas ederek şun. ları söylemiştir: “Yüksek Şüranın ne avdet ediyorum, tefiklerin gözü önünde canlanan lev. hası şu ddi: “Bitaraflara, vecibeleri bahsinde, ,. | kendi telâkki tarzını kabul ettirmek istiyen ve arzularına mutavaat et. medikleri takdirde onları en fena â- kibetlerde tehdit eden Almanya, bu suretle ortaya, (oObiri haki. ki mânesile, diğeri Almanların ver. diği müna ile iki cepheli bir bitaraf. lik meselesi atmış oluyor. Şimdi bi. taraflarla bizim bu meseleyi hallet. memiz lâzımdır. Müttefikler siyaset. lerini, bitarafların hukukuna havi. yen riayet esasına gö olmalarına mukabil, Almanya, siya. sötine uygun geldiği zaman, bi ların mülkiyetini tahri devletler tebaasını boğazla, ikta te- reddüt etmemiştir. Almanya, bitaraf memleketleri istilâ Ile tehdit etmek. te de hiç tereddüt duymamıştır. Bu tehdidi fka ederken maksadı tecavtize | uğramış bir komşu memlekete yar. dımda bulunmalarma, hulâsa kendi menfaatlerini korumalarına mâni ol. maktı. Bununla beraber bitarafların nukukuna karşı beslediğimiz hürmet ve uğradıkları müşkülât dolayısile kendi haklarında duyduğumuz mu. habbet gözlerimizi dumanlandırma. malı ve bitaraflar, Almanyaya çok fazla cömertçe yardım cttikleri fak. dirde, bü yardımın Alman siyaseti. | ne daha evvel kurban olanların uğ- radıkları vahim âkibete onları da sürükliyebileceğini bize unutturma. maldır. Müttefiklerin yeni silâhı Chamberlain, daha sonra, Alman- yayı, taarruz siyasetinin idamesi için en fazla muhtaç olduğu maddelerden | * mahrum etmek lâzım geldiğini, müt- tefiklerin iktisadi nin azami haddine kadar şiddetlen. dirmiye karar verdiklerini söylemis. tir. Başvekil, bir çok memleketlerle harp zamanma mahsus ticaret mua- hedeleri aktedildiğini, bir kısmı ile de müzskereler yapılmakta olduğu- nu anlattıktan sonra mütlefiklerin diğer bir silâhından bahsetmiştir: “Elimizde diğer bir silâh daha vardır ki o da, mubayeaf silâhıdır. a e debilecekleri Bütün mahsulâtı ve bütün malları satın almaklığımız im- kânı, elbette mevzuubahis olmaz. Fa kat, maden cevherleri ve yağlar gibi münasip gördüğümüz maddeleri sa. tin almıya çalışıyoruz. Bu suretle Al manyaya tahsis edilebileck olan mik tarı, gitgide azaltıyoruz. Bir misal Norveç balıkçıları tarafından tutu- lan veya tutulacak olan ihracate mahsus bütün balık yağlarını satın almak üzere Norveele olan anlaşma. larımız itmam ettik. Tafsilât verme mekliğim daha iyi olur. “Keza, müttefiklerin, Avrupa Ce- nubu Şarkisinde, pek cok maden cevheri satın aldıklarını da söylemek le iktifa edeceğim. İngilterenin Almanyaya komsu o. lan müteaddit bitaraf memleketlerle yaptığı ticaret, elbette arttırılabilir. bil menafiimiz bakımmdan tasari yorum. Fakat bu memleketler de id- rak etmelidirler ki, İmparatorluğu. muz eyaletlerinden İstihsal ettiği maddeleri kendi emirlerine lik kısa bir zaman zarfında tıcarst muvazenemizin 11,7 milyon Jiralık bir atkif fazlası arzettiği görülmek. tedir. 1939 senesinin flk iki ayında iha. ltımızın yüzde 48 ini temin etmiş olan Almanyanın 1040 senesindeki ithalâtımıza ancak yüzde 28 nisbetin. de iştirak edebilmiş olduğu ve Tür. kiye ithalâtında bu suretle kaybetti. 4 hissenin yüzde 40 ıma Amerikenin, yüzde 33 ine İtalyanın, ve yüzde 15 ine de İngiltere ve Fransanın ka. im olduğu görülmektedir. Aşağıdaki cetvel muhtelif memleketlerin Tür. kiye ihracatındaki hisselerinin son senelerde ne şekilde değiştiğini gös- termektedir: İthalatımızın memleketlere göre ayrılışı “Şubat nihayetlari Mikarile yüzde” 1man/sn 1989 1940 Almanya (Avust Dahil) 44 © 48 26 tiye 5 8 18 Amerika Birleşik Der, 11 4 15 İnsiltere ve Fransa . 9 n Balkanlar 2 alg Diğer memilekeler | 29 O 2 10 10 109 İhracatımızın artmasına mukabil ilhalâtımızın azalmasının, kuvvetli bir turist faaliyeti olmıyan ecnebi memleketler hesabına nakliyat, si- gorta ve banka muameleleri gibi hiz. metler görülmeyen memleketimizde tediye muvszenesinin temini için ye. gâne çare olduğu düşünülebilirse de memleket ekonomisinin rahatça iş- edeceklerine dair garantiler verme lerile kabil olur.,, Jskandinavya sularının kontrolü “Iktisadi harp cephaneliğimizi . ki en kuvvetli silâhimız doranmamız. dır . müttefikler, bu silâhın istima. line devam etmiye ve kuvvetlendir. miye karar vermişlerdir. İngiliz karp m Alman ticaret vapurlarının skandinavya sularından, gayri meş. ru suretle geçmelerine katiyen mâ. ni olacak tedbirleri almışlardır. İngi. e tanzim etmiş | barbi Kudretleri Bunu, biterafların ve bizim müteka. imiz âmade kılabilmekliğimiz için ancak ileride, Almanya ile olan ticaretlerini tahdit hürü ne kadar beyhude olduğunu medana koymuşlardır.” Balkan sulhit için “Pek yakında, Avrupa cenubu şâr- kisinde, vaziyetin inkişafı İhtimali; den bahsedildi. Hattâ Alman propa- gandacıları, hedefimizin, Balkanlar sulhünü bulandırmak olduğunu iddia ettiler, Bu iddia tabistile yanlıştır. Kaldı ki, Türkiye ile yapılan anlaş- maların, Avrupa cenubü sarkisinde, sulhü muhafaza ve emniyet ve selâ. meti temin hususunda çok faal tesir icra ettiğine kanaatimiz vardır. “Avrupa cenubu şarkisi veziyeti. nim icabı olan, siyasi ve iktisadi ma. hiyette pek çok meseleleri tetkik ve kendilerile istişare etmek Üzere, İn. gülterenin Ankara büyük elçisi ile, Atina, Belgrat, Bükreş, Sofya ve Bu- dapeşte elçilerinin Londrsya davetle. 1. ri kararlaştırılmıştır. Kısa bir mezi. pte, bitaraf | niyetle gelecek olan Roma elçimiz Sir Perrey Lorrain'in burada bulun. masından istifade edeceğiz. “Hem müttefiklerimizin, hem bu mıntakada sulhün ve emniyetin mu. hafazası bakımından feyizli netice- ler verecek olan bu teşebbüsün, A. vam Kamarasınca tasvip edileceğine eminim.” Muhalefet liderinin sözleri Mister Chamberlain'den sonra söz alan muhalefet lideri Mister Atles, iktisadi sblokayı sıklastırmak, eko. nomik ve diplomatik sahalarda âzami | faaliyeti göstermek lâzim geldiğini söylemiş ve: “Harbi yapmak değil, süratle bitirmek lâzımdır. Bıturafla. ra gelince; bütün demokrasilerin dü- vamızı benimsediklerine ve onlarm | harbini yaptığımıza iinandıklarma hükmediyoruz” demistir. Daha sonra liberaller namına Söz söyliyen Harris fırkasının hükümete n kuvvetile müzaheret ettiğini ıylemiş, ve: “Nezistler, insani, her müesseseye kastediyorlar. Bu tehli. keyi ortadan kaldırmak lâzimdir." demi: Norveç Hariciye Nazırına göre İktısadi harbi şiddetlendirmek me. selesi her yerde bahis mevzuu olmak. tadır, Röyterin muhabiri Norveç ha. rieiye nazırı ile görüşmüş, hariciye nazırı su sözleri söylemiştir: “Müttefiklerle Almanyanın #stih. daf ettikleri gayelerin farkını benim vatanım tamamile müdriktir. Fakat bilaraf lehinde vaziyet almâktün iç tihap etmemizi o âmirdir. Memleke- tim bitaraftır, çünkü yapabileceği yegâne şey, bitaraflık siyasetidir. Her hususta bitaraflık prensiplerini idame etmeğe mecburuz. Öyle zan. nediyorum ki, Norveçin mubarebe harici kalması, hem müttefiklerin, hem de Almanyanın lebinedir,,, tığı ticaret anlaşmasına işaret etmiş, bu anlaşmaya göre, Norveçin Aİ. menya da dahil olduğu halde, bü- İtin memleketlere normal ihracatını idame ettiğini anlatmıştır. e Fransız abloka Nazır Mormet hufta sonunda Londraya gelecektir. Londrada bulunan Fransız istibba. rat Nazırı temaslarını bitirmiştir. Italyada n Hazırlık <Başı 1 ine. taktelbahirleri ve tayyareleri icabın. da İngiliz ve Fransız filoları için müthiş bir mania teşkil edebilir ve harp halinde İngiliz ve Fransız sahil. leri eri beklenilmedik ve müthiş ta- arruzlara hedef olabilir.,, Nevyork Times'in zikretmeyi unut tuğu Kara harp meydanı hakkında da Gicnale d'İtulia, müttefiklerin İ- talyan ovalarına doğru ihtiyatsız bir *sarruzda bulundukları takdirde da. ha seri bir şekilde kemiklerini kır- mek fırsatını bulucaklarımı yazmal- ir, Bu gazete, netice olarak yalnız kâ. Hiz harp sefineleri bu harekâtı, Al, |ğıt üzerinde yapılan hesap yanlışla- man deniz üslerinin ta yakınında icra etmişler ve bu suretle, Şima! denizi hâkimiyetinin kendi ellerine geçti- ğini iddia eden Almanların bu tefa. leyebilmesi için birinci derecede rına meydan vermemek Üzere vazi. yeti aydınlatmak için bunları hatır- İatmak istediğini ilâve etmektedir. — ——— Amerika, Sovyetlere ih- üyacımız olan bazı maddelerin ithali Tayyare Vermiyecek icap edeceği de tabiidir. İthalât ra. kamllarımız bu bakımdan tetkik edi. ince, mayimahrukat if bin liralık bir tezayüt gösterdiği, kat, buna mukabil muhtelif iplik po- zisyonlarından 1.170.000, demir ve makinelerden 1.070.000, nakil vasıtalarından 500 bin v.s. ceman 7.5 milyon liralık da. ha az ithalât yapıldığı anlaşılmakta. dır, Almanyadan ithal edilemiyen bir çok maddelerin önümüzdeki aylarda gerek İngiltere ve Fransadan ve ge- çelikten 1.550.000, rek diğer bitaraf devletlerden daha büyük mikyasta celbine imkân bulu- nacağı muhakkaktır. Miz fa | Hull ile görüşmüştür. Mivter Hull, Nevyork, 2 (Hususi) — Sovyet 98- &iri bugün Harlelye Nazır Mister gazetecilere vuku bulan beyanatı. da Finlanda harbi sırasında Sovyet. lere karşı tatbik edilen silâh embar. gosunun devam ettiğini sövlemistir. Bu sözlerden Sovyetlerin Amerika. dan tayyare alamıyacakları anlaşılı- yar. Mısır, İhtiyatları Çağırıyor Kahire, 2 (A.A) — Milli müdafaa nezareti, ihtiyat efradı bir aylık bir talim görmek üzere silâh altına da- vet etmeğe karar vermiştir. Nâzır, Norveçin İngiltere ile yap- | 3.4.9040 SANKARA Sükün ve Emniyet Şehri (Başı, T incide) kiyenin vaziyetin! anlatan bir ay ka- dar evvelki açık nutkundan sonra değişmiş bir şey yoktur: Türkiye harbe girmemek kararın. da sebat etmektedir. Türkiyeye hiç kimse tarafından, hiç bir tazyik, hattâ hiç bir teklif yapılmış değildir. Türkiye Sovyetlere karnı bir harbe girmek niyetinde değildir. Türkiye sulh içinde yaşamıya, ve sulhü muhafazaya karar ver. miştir, Balkanlarda şimdilik hiç bir harp tehlikesi yoktur. Müttefiklerin Karadenize geçmek istedikleri hakkında hiç bir malü- mat mevcut değildir. “ Bu malâmatı aldıktan, bu temiz havayı teneffüs ettikten sonra, İs. tanbulla Ankara arasındaki bu bü. yük telâkki ve hava farkım hisset- memek mümkün olmuyor. Ankara, Avrupayı kaplıyan bedbin bulutlar. dan uzak, temiz ve emin bir hava içindedir. Sükün, huzur ve emniyet istiyor. sanız Ankaraya gidiniz. Yeni Sovyet - Fin Hududu Çiziliyor Helsinki, 2 (A.A.) — Sovyet kıla larının Sor$ava) Moskova itilâ€. larile tesbit edilen mühletten iki gün evvel işgal ettikleri bildirilmekte. dir. Şehrin civarında Sovyet kıtala- rının tahaşşüt etmekte oldukları gö. rülmüş “ve Sovyet orkânmharbiyesi nezdine bir mümessil gönderilerek, şehrin tamamile tahliye edilmemiş olduğu söylenmiştir. Sovyet kuman. danı şehri o gün işgal için emir aldı. £. cevabını vermiştir. Sovyet kıta. lar, girdikten sonra şehir halkı em. val ve emlâkini terketmiştir. Yeni hudut çiziliyor Sovyet komisyonile yeni hududun çizilmesine tevessül edecek olan Fin komisyonu Viborg'a vasi olmuştur. Komisyonların ibzari mesaileri :ki hafta sürecektir. Möskovada da Fin heyet! ıle Sov. yot mümessilleri arasındaki müza. Almanyanın vaziyelüi meselesi Stokholm, 2 (A.A.) — Parlâmen. toda cereyan eden müzakereler ç8- nasında hükümet Köalisyonuna dâ- hil bütün partilere mensup hatipler, hükümetin Fin . Sovyet ihlilâfında takip ettiği umumi siyaseti tasvip | etmişlerdir. Muhalifler, balihazwda bir wllli birlik temin edilmesini've milli mü. dafaanın takviyesine çalışılmasını ısrarla talep etmişlerdir. Kısa bir müdahalede bulunan Ha- riciye Nazırı, Almanyanın tarzı ha- reketi hakkında bir şey söylemediği için eksik beyanatta bulunduğunu müdrik olduğunu söyledikten sonra surları ilâve etmiştir: “.— Bu hususta alenen söylenemi. yecek bazı şeyler vardır. Almanya. nır noktal nazarı esasında pek ssr:h değildi. Fakat yavaş yavaş bu hu. susta pek sarih bir fikir edindik,, Vesikaları Almanlar Uydurmuşlar *Nevyork, 2 (A.A) — Havas bildi. riyor; Alman Beyaz Kitabındaki dip- lomatik vesaikin Amerikan elçilerini mahçup etmek için telsizle gönderi len fotografları bu vesikaları tasni etmişolanları mahçup etmektedir. Bu vesikaların tetkiki ve tercümesi kiz 1 — Bu vesikalar hiçbir elçinin kullanamıyacağı iptidai bir lisanla yazılmıştır. 2 — Alman gari gn gayret göstererek hiçbir İhgatte lanmıyan yeni Polonya kelimeleri kullanmışlardır. Türkiye « Suriye Muahedesi Ve Arap Devletleri Kudüs, 2 (A.A.) — Türkiye ile Su. riye arasında aktedilmiş olan dest. luk muahedenamesinin büyük bir memnuniyetle ape olduğu haber verilmektedir. Arap gazeteleri, demokrat devletlerin ittihadımi Ye Yakın Şark devletlerinin teşriki me. saisini alkışlamaktadır. Fransız Fırkaları ve Yeni Kabine Paris, 2 (Hususi) — Başvekil Rey: naud, bugün Belçika ve Yugoslavy? sefirlerini kabul etmiştir. Daha son- ra radikal sosyalistleri tömsi! eden bir heyetle görüşmüştür. Fransız fir. kaları, Reynaud kabinesi hakkındaki fikirlerini, Ayanm gizli celsesinden sonra anlatacaklardır.