3 Nisan 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

3 Nisan 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

—— 3.1.M0 earaaaaeaaaaaaaaameae. BUGÜN; leeaaeaeeeaaaaiamiee eee Müttefikler ve Bitaraflar Yazan: Ömer Rıza DOGRUL| Ün Mister Chamberlain hir kaş| gün önce de Mister Churehil, bilhassa bitarafların vaziyeti ile alâ kadar oldular ve bitarafların ne yap- maları lâzım geldiğini anlattılar. Me- | sele şudur: İ Bitaraf devletler, Almanya ile ti- taret yapıyor ve bu ticaretle Alman- Yanın mukavemetini arttırıyorlar. Müttefik (devletler Almanyaya karşı tatbik ettikleri iktisadi abloka dolayısiyle, bitarafların da yardımla. Yından istifade etmek ve böylece ab- İokayı sıklaştırmak istiyorlar. | İ Buna mukabil Almanya da bita-| Yafları kâh korkutarak, kâh oksiya- İ Yak, muhtaç olduğu maddeleri kopar- İ uya uğraşıyor. İ Müttefiklerin telâkkisine göre bi. taraflar, Alman arzularına mukave- met etmemekle, kendi davalarına “İhanet ediyorlar ve tecavüz siyaseti- »i besliyorlar. Tecavüz siyasetini beslemek ise kendilerine, başkaları- nn uğradığı feci skibeti hazula. maktan başka bir şey değildir. Yani mtittefiklerle ( bitaraflar © arasinda dava birliği vardır ve bitarafların buna saygı göstermeleri gerekleşi- Yor. Almanlar ise, böyle düşünmüyor. We bitaraflardan alabilecekleri her. Yeyi almak, kendilerine karşı gelen. deri de türlü türlü şekillerde tethiş *tmek yolunu tutuyorlar. Bitarafla Mi öldürmek, bunun en sık tekerrür eden örnekleri arasındadır. Müttefiklerin Yeni Hamlesi : piriz bu vaziyet içinde ol dukları için Iktısadi harp, ka- “i bir safhaya girememekte ve müt. tetikler, bitarafları muahazeye mec. bur kalmaktadırlar, Müttefikler buna rağmen iktisadi harbe azami şiddeti vremiye karar Wwjiler ve bunun İçin yeni hir bam ekte #izismek istediklerini gör- | Baztelere | Ne ik vi ys kendilerine daha $ıkı siz Eide bağlamak ve Alman ««5. sazım olan esaslı maddeleri sa tin alarak Almanyayı bunlardan mahrum etmektir. Bu çarenin anes. taraflar bu hattı hareketten, ancak müstefit olurlar, Ve istiklâllerini tehdit eden tecavüz ihtimallerini de bertaraf etmiye yardım ederler, İktisadi Harp : i Ger Mister Chamberfamin, | gerek Mister Churehil'in nu- İ tuklarından anlaşılan nokta, İngilte Ye ile Fransanın iktisadi ablok; Sıklaştırarak Alm, yı zayıf düşür- mek ve bu suretle onu içten ve dış tan darbelere maruz bırakarak mağ. lüp etmektir. | tinin Almanyaya verebilecekleri de- | Mir gibi kıymetli madenlerin, Bal devletlerinin verebilecekleri aya rmamasi temin olanacak ve tânfa uğramasına bakılacaktır. İktisadi ablokanın tesiri Yok ki, harhi kısaltır. Fakat m; iklerin bu tesiri iyiden iyi hisset tebilmeleri için her fedakârlığı göze *linaları lâzımdır. Yoksa harb, aske- *İ bir çıkmaza girmek üzere olduğu Wibi iktisadi bir çıkmaza da sapar, Temyiz Mahkemesi i Ebe Naciyeye Aif Kararı Bozdu y Ankara, 2 (Tan Muhabirinden) — Temyiz mahkemesi birinci ceza da- İresi burada İzmir otelinde doktor haşmet Aliyi öldüren ebe Nrciye ıkkında Ağırceza mahkemesi tara. ihdan verilmiş olan 6 sene ağir ha. Cezasını esas bakımından boz- Muştur. Bozma sebepleri arasında bancanın Kadınhanda ebe Naciye. YE doktor tarafından tedarik ed $ olması ve orada kullanmasına ran tabancayı İstanbul ve An- İ çirada taşıması sebeplerinin araştı. | Tilmaması, 500 lira alacak yüzünden Malarında kavga çıkarak bu hâdise. İN vuku bulması iddiasına rağmen ipayete tekaddüm eden zamarlarda İ tarafın birbirine yazdığı mek- ublanda bu paradan hiç bahsedil. tags gibi esaslar İleri sürülmek. 5 *ın gemilerini batırmak, denizcileri»! Bu yüzden İskandinavya derki! Petrol ve iptidai maddelerin Alman-| İktsadi sıkıntı yolu ile Almanyanın | Londra, 2 (Hususi) — Almanyaya | g7 sit 4000 tonluk Minhorn vapuru, bu- gün kendi mürettebatı tarafından batırılmıştır. Bu surede Almanların şimdiye kadar kaybettikleri gemile- rin sayısı (28) e varmıştır. Bu gemi. lerin tonajı 303,946 dır. Geçen hafta düşmanın faaliyeti neticesinde yalnız bir sarnıç İngiliz vapuru ile üç bitaraf vapur batmış. tır, Bunların Oomecmu tonilâtosu 13901 dir. Bu rakam harbin ilk haf- tasındanberi kaydedilen en ulak ra. kamdır. Diğer cihetten batan Alman tab- telbahirlerinin tedricen çoğaldığı ve Almanyanın bunların yerini doldur. mak için tahtelbahir inşasında güç- lük çektiği gün gittikçe daha sarih bir şekilde anlaşılmaktadır. İki denizaltı batırıldı mat vermeyi muvafık görmemekte. | dir, Bununla beraber Atlantikte bir Alman tahtelbahirinin battığı ve Trindad'a giden bir İngiliz ticaret İgemisinin ateşile de diğer bir deni | vu bir çare olduğu gayet sarihtir. Bi: | 5 zap yerini, saltının batırıldığı bildirilmektedir “Daily Telegraph, gazetesi, Al. man tahtelbahirleri kumandanları. nın bilhassa Vigo ve Las Palmas'da müttefiklere ait ticaret vapurlarının hareketleri hakkında Alman üjunla- rmdan malimat aldıklarını yazmak. tadır. Verilen bu malümet sayesinde birkaç vapurun batırıldığı mektedir. Holandada ve İskandinav. yada bazı düşman ajanlarının tevkif edilerek, bu şekilde faaliyette bu- lundukları tesbit edildikten sonra mahküm edilmiş olmaları düşün: run ümit ediyorlar. e » 6 leketi son günlerde Şümal denizi sahil halkı. * söylen. | TAN Hükümet erkânile temas elmek üzere Ankaraya çağırılan T 'ürk gazetecileri şerefine verilen ziyaf etten intibalar Almanlar Yine Mİ Scapa Flow'a Taarruz Ettiler wondra, 2 (Hususi) — Amirat- lik tarafından verilen malümata göre Alman tayyareleri hu sabah Scapaflov'a bir kere daha taar. Tuz etmişler ve bombalar stmış. lardır. Mevkideki bataryalar, der. hal mukabelede bulunmuş ve an- laşılan Alman tayyarelerinin biri düşmüştür. Alman bombaları hiç 5 bir İngiliz gemisine isabet etme. miştir, az tetvaymr ını TEErERÇa ÜerAT WSRİİ Zetlerde yapılan tevkifatı nazarı m) bara alarak bu husu ista tahkikata Üçler İHifakı Meselesi Ve Japonya Tokyo, 2 (A.A.) — Hoşi Şimbun gözetesi yazıyor: Üç taraflı bir Alman.İtalyan.Sov. yet ittifakı tekdirinde Sovyetler Bir- İlği hiç şüphesiz derhal Avrupadaki emniyetine dayanarak Uzak Doğu- daki siyasetini takv edecektir. Bu takdirde böyle bir ittifak Uzak Do- Kuda Japonyanın aleyhine olacaktır. Souritz Bükreşte Bükreş, 2 (A.A.) — Sovyetler Bir. liğinin sabık Paris büyük elçisi Su-| |cek olursa, buna hayret etmemek li. İ riç Bükreşe gelmiştir. HÂDİSELERİN © Daily Sketch gazetesinin aldığı haberlere göre, İngilterenin, Balkanlardaki elçilerini Londraya davet elmesi üzerine Almanya da bu memleket» lere yığın yığın ajan göndermiye başlamıştır. Maksat İngilterenin yeni diplomatik hamlesi- nin içyüzü anlaşılır anlaşılmaz ona mukabele etimek ve mümkün mertebe geniş neşriyat yap- maktır. Nazistler bu şekilde hareket sayesinde İngilizlerin tedbirlerini akamete uğratacakla- Almanyada kırk yıl kadar İkametten sonra ayni mem. tekrar xiyanet Daily Telegraph gazetesine yazdığı dört makale ile bu. günkü Almanyanın içyüzünü tasvir etmektedir. Bu ya- xılara göre Almanya, kati zafere inanan birleşik bir millet olmaktan çok uzaktır. Bilâkis Almanyanın muh» telif mıntakalarında huzursuzluk hüküm sürüyor. eden bir bitaraf * Huzursuzluğun hüküm sürdüğü sahalar şunlar dır: Katoliklerin yaşadığı Cenubi Almanya bu- gün atalet içinde yaşayan ticaret merkezleri, © iiaik, azami siddeti gösteren, gözü ve kulağı her yeri gören ceberuttan muztariptir, Fakat halk, harbi kaybet. meden, kurtulmak emelindedir. Hitler, hâlâ halkın ma» budu sayılıyor. Ve onun itibardan düşmesi iç lâbiyete uğraması ve felikete Onun için vaziyeti ancak Garp cephesinde yapılacak mağ. sürüklenmesi gerektir. Almanlar 2 Denizaltı Ve 3 Tayyare Daha Kaybetti Belçika ve Holandanın Bitaraflıkları Yine İhlâl Edildi başlıyacağı tahmin edilmektedir. Yeni hava faaliyeti İ Bugün havada da fasliyet olmuş, İ Şimal denizinde bir Sunkers tayya- resi tahrip olunmuş, bir İngiliz tay. yaresi de geri dönmemiştir. Uç in giliz avcı tayyaresi, Şimal denizinde | iki Alman tayayresile harp etmiş, ve Alman tayyareleri kaçmışlardır. Garp cephesinde Fransız hava kuvvetleri, Alman avcılarile muha- rebe etmiş, muharebe neticesinde &. ki Alman tayyaresi düşürülmüş, bi- ri de tahrip edilmiştir. * Belçika hükümeti, yeli Alman ve bir İngiliz tayyaresinin Belçika bite. yaflığını ihlâl etmelerini Berlin ve Londra rezdinde protesto etmiştir. Bugün Holanda ve Lüksemburg ü- MEYAN areler de düşmüş ve mü. Sovyetlerin Alman Hududunda Tahkimatı Bükreş, 2 (A.A) — Havas muha. birinin Cernauti'den — bildirdiğine göre, Sovyetler, Almanyanın karşı. sında tahkim edilmiş hat boyunca, betonarme istihkâmlar inşasına İfsa. liyetle devam etmektedir. Hudut mntakası ahalisi, bu mın- takadaki köylerini terketmek mec. buriyetinde kalmış ve Alman - Sov« İ Temsilinde Bulundular ; Milli Şef ——. Komedi Fransez'in Ankara, 2 (A.A) — Komedi Fransez artistleri tarafından bu akşam verilen Andromagte pi- yesinin temsili esnasında Reisi- cümhur İsmet İnönü Halkevi Ti- yatrosunu şereflendirmişler ve temsilden sonra ertstlere İltifat ta bulunmuşlardır. Komedi Fransez'in Güzel Bir Hareketi Ankara, 2 (A.A) — Şehrrmizde bulunan Komedi Fransez heveti, 4 nisan perşembe günü saat 16 da An- dromague eserile Le Caresse du Sain sacrement komedisini tekrariıyarak gelirini Kınlay Cemiyeti Ankara merkezine teberrü etmeğe karar ver- miştir. Heyetin bu güzel hareketi An. karada büyük bir alâka ve memnu- niyet uyandırmıştır. Bu oyuna ait biletler yarın saat 14 den itibaren Halkevinde satılacaktır. Vaziyetleri Şüpheli Görülen Otuz “şeker Tü& Toptancı şeker tacirlerinden otuz kişinin daha vaziyetleri şüpheli gö- rülmüş ve bunların isimleri emniyet Canın helva istiyorsa, unu sen al da kendin yap! Hangi Yola Gidelim! Yazan: B. FELEK anı tatlı isüyen birisi bir gün bakkala gitmiş ve görüşmüşt — Sende yağ var mi? — Var, — Şeker? —0O da var, — Un? — Un da var. — Öyle isene duruyorsun be & dam? Helva yapıp yesene! Bu fıkra demek ister ki, bir çok yapılabilecek şeylerin unsurlarını © Tinde tutanlar o şeyleri Eğer fıkranın alt tarafı olsa idi, bak. kalın şöyle cevap kaktı: yapmazlar, vereceği muhak. — Ben bakkalım. Helvacı değilim! şekeri, yağı, Bu fıkrayı neden yazdım? İki gün evvel dostluğumuz baba- larımızın dostluğu ile başlamış ve mektep sıralarmda devam etmiş bir arkadaşıma rastgeldim. Bana önce muhabbetini sunduktan sonra dedi kiz rını! Sen ciddi, siyasi yazı yazamaz mısın? Gönlüm İstiyor ki herkesin pek te kiymetini takdir etmediği, hafif gördüğü bu lâtife yazılarını bi. rakasın da ciddi makaleler yazasın! Arkadaşımın bu arzusunu tatmi. ne mâni olan şeyler arasında evvelâ sütmumuzun vasfı gelir. Orası bir nevi fantezi kronik yeridir. Geçen lerde bir fırsatla anlattığım, Arna vut fıkrasında muhallebicinin: — Hergün dram, hergün dram! dediği gibi hergün ciddi yazı yaza. mayız. Dahası var. Eğer üstüste üç gür eiddi yazarsak, kariler gazeteye ol sun, bana olsun sorarlar; — Felek, mizah mevzuu bulamı yor mu? Nasıl edelim? Nasrettin Hoca bir davacıyı dinle dikten sonra: — Haklısın! Demiş! * Arkasından dava edilen de müda, İnasını söylemiş. Ona da: — Sen de haklısın! Demiş. arasında imiş, Eve — Yuhu! Bugün rüyet ettiğini da, vada hem davacıya, hem de dava e- dilene haklısın dedin! Bir davanm iki tarafı da haklı olur mu? Bu nasıl hâkimlik böyle? müdürlüğüne bildirilmiştir. Emniyet müdürlüğü, bu listede bu. Tunanları defterlerile beraber müdü. riyete çağırarak tahkikata başlamış- tır, Bu arada bunların şubat syında- ki stokları tesbit edilmekte ve bu stoktan ne miktarının, ne vakit ve kimlere satıldığı sorulmaktadır. Alâ- kadarların verdikleri cevaplar ara- sında birbirini tutmıyan noktalar bu. lunduğundan tahkikat henüz netice- lenememiş olup bugün de sorgulara devam edilecektir. Sorguya çekilen. yet hududundan takriben yüz kilo. İmetre kadar geriye götürülmüştür. tire, rakmıştır ; “Hitlerin Sovyet Birliği ile askeri bir iltifak yapmak yolundaki teşebbüsleri boşa gitmiştir. “Sovyet Birliği Almanyadan başka memleket- lerle de münawebetlerini düzeltmek ve yükseli- mek fikrindedir. “Almanya, Sovyetlerden umduğu müzahereti güöremiyecektir.,, wasudır. mesi lâzımdır... IÇYÜZUNE harp tayin edecektir, başka bir şey beklemek ise, abes. Molotofun son nutku İngilterede şu intıbar bi- * Daily Flerald'in siyasi muharriri diyor ki: “Sovyet Bir- liği, Almanya ile yaptığı anlaşmadan elde edebileceği istifadelerin hepsin! elde etmiştir, Ve onun için Alman- ya ile ilişiği keserek tam bir mtistakil siyaset takip edi- yor. Londra mahafiline göre, Sovyetlerin, harp haşla. ması üzerine duraklıyan ticaret müzakerelerine yeniden başlamaları kuvvetle muhtemeldir. * “Bunun mânası, Sovyet hükümetinin geçen son- baharda bir Alman zaferine inandığı halde şim- di müttefiklerin kazanacaklarına kani bulun- » “Mittefiklerin Sovyet Birliğine karşı siyasetleri vazıh. tr. Müttefikler Sovyetlerle harp etmek istemiyorlar. Fakat mitttefikler ile Sovyetler arasmda dostluğun te- essüisti icin Sovyetlerin, Almanya ile müttefik sayılma- ması, müttefikler aleyhinde Almanyaya yardım etme. lerin defterleri müdüriyette alıkonul. muştur. Diyinee Hoca ona daf — Karıtığım! Sen Cevabını vermiş. Mizah istiyenler de haklı, ciddi yazı istiyenler de. Lâkin şu yazdık: larımı okuyanlar da teslim ederler ki ben de haklıyım. Hangi yola gidelim? Bilmem. O. nun için kâh ondan yazıyoruz, kâh bundan, SARACOĞLU Parti Grupunda İzahat Verdi Ankara, 2 (A.A) — C. H. Partisi B, M. Meclisi Grupu bugün (2 4.540) saat 18 de Seyhan mebusu Hilmi U- ranın riyasetinde toplandı: Celsenin açılmasını müteakip kür. süye gelen Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu 15 günlük dünya siyasi hâdiseleri içinde bizi uzaktan yakın. dan alâkadar edenleri izah ve teşrih etmek suretile grup umumi heyetini tenvir etmiştir. Bundan sonra Kasta- monu mebusu Abidin Binkayanın ad. Ui cepheden ihtiyaçlarımızı teşrih et. mek istediği hakkındaki tekriri oku. narak mumaileyhin bu vadide ser- dettiği mütalâalarla gene adli mev- ru üzerindeki Bitlis mebusu Süreyya Örgeevrenin beyanatı dinlenmiş ve kürsüye gelen Adliye Vekili Fethi Okyar tarafından bu mütalâslara ge. lecek celsede cevap verileceği bildi. rilmesi üzerine riyasetçe celseye ni. hayet verilmiştir. İcra Vekillerinin Toplantısı Ankara, 2 (A.A) — İera Vekilleri heyeti bugün öğleden evvel Başve. kâlette, Başvekil Dr. Refik Sayda. mın riyasetinde toplanmış ve ruzna. mesinde dahil işleri görüşmüştür. ——— “Karol Köyü,, Münasebetile de haklısın! Telgraflar Teati Edildi Ankara, 2 (A.A) — Romanya Mec- Misi tarafından Anadolu zelzele mın. takasında bir köy insa ettirilmesi hak kında verilen karar münesebetile Romanya Başvekili Tataresko ile Dr. Refik Saydam arasında telgraflar testi edilmiştir. İMMÜN Lİ İL İİLLİİŞLİLİLLLLLİLMİYDİUGİMİBYİİY — Canım! Bırak şu mizah yazılar |