3 Mayıs 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

3 Mayıs 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

“Altıncı Hamle © Balkanlara Karşıdır Gaşı 1 incide) Yer'oşti. Siyasi bir dinlenme yaptı. | wi merhale, 2 — Südetlere hümle etti, Muvaf. oldu. Durdu. Yerleşti. Dinlendi. i merhale, — Çekoslovakyayı istilâ etti, w. Yerleşti. Dinlendi. Üçüncü hale, — “Ya'nız koridorla Danzig, cek hamle etti. Fakut Polonya. in yarısından çoğunu ei? geçirdi. düncü merhale, 5 — Altıncı hamleyi yapabilmek beşinci tekayyüt ve teyakkuz ini yapması, strateji bakımın. eizemdi. Çünkü gerisini sağla. bağlamadan altıncı hamleyi ya. iamazdı. Onun için beşinci bir ham- İle Dunimarka ve Norveçe girdi. leşinci hamle, “Oralarda uğradığı ve uğrıyacağı brluklar, Hattâ mağlübiyetler Ber. site metodik hamlesinden vaz İ#çirmiyecektir. Böyle bir hüsnü kapılanlar, memleketleri ve nilli menfaatleri hesabina büyük ve zor gafletlere düşmüş olurlar. Bunun için her hâdiseyi, her va. iyeti histen, heyocandan uzak ola. tam bir soğukkanlılıkla mütalâa gerektir. — Altıncı hamlenin iki konaklı duğunu görmemek mümkün değil. Birinci konak Macazya ve Hır. intyadır. İkincisi de Transilvanya. 1914 Romanya hududuna kadar). “Buna inanmak için, Almanyanm iedenberi gizlemediği büyük idea. İni hatırlamak yeter. Bugünkü AL ianya kendisini dağılan Habsburg öaretorluğunun tabii varisi sayı, ör. Ve yaptığı işlere bakılınca; bü i varisliği tatbikat sahasma koy. Zu görülür. “Alman mütalâası şüdur: Avustur. & kan bana bağlıdır. Aldığım yer. ir aşağı, yukarı bin yıla yakın bir mandanberi Habsburg'ların siyasi E kültürel hâkimiyeti altında kal. tır. Bir yere sahip olmek için, o bin yıl hükümran olmak yet. mi? Sonra, bu yerler tamamile ivusturya, yani Alman kültürile allihamur olmuştur. Buna binsen, bii varisliğim eski Macaryaya da, vatyaya da, Dalmaçyaya da şân naldı D bunu bileiyor mu? Elbette or. Ve onun içindir ki, harbe ta- düm eden aylardanberi Adriya. Şimali Şarkisinde — güya vyetlere karşı — bir tampon blo. kurmıya uğraştı. Mavarya, Yu. vya ve İtalyadan mürekkep o. bu blok, hayalde Şimalden caryaya İnmek istiyecek bir Sov. et akınına, fakat hakikatte bir Al. Nan Akınına karşı idi, Roma, bu a. 4 İnvorize edebilirdi. Bir şartla: çya kendisine birakılsın. Hat. Hırvatya da. Brenner'de olsa olsa bu şart zerinde bir anlaşma olmuş olabilir. ıkat bu demek değildir ki, Berlin İe uğrıyacağı hezimetler yü. metodunu, merhalesini ve i. palini terketmiştir. Müttefikimiz, stumuz ve meslekdaşımız “Le emps,, nin bu nokta üzerine nazarı tini celbederiz. manın tasavvur ettiği tampon ik neden kurulamamıştır? Bunu hek kabildir, fakat z©rini, z0. v kadar gelmemiştir ki, bu iyi geçiyoruz. “Yalnız şu kadarını söyliyelim ki, Eğer Brenner'de bir muvakkat an. olmasaydı, ve Almanya altın. nlesine başlasaydı; Roma der. >ve her ne pahasına olursa olsun, tif alarak Dalmacyaya karşı harekete teşebbüsten çe. ecekti, Netice ne olacaktı? A. larların bileceği bir iş. Fakat iyle olacaktı ve Berlin, Romanın iyak bastığı bir yere (Polonyada du gibi) ses çıkarmamayı muvâ. bulacaktı. neticeye gelelim: Le Temps ımızın hüsnüzannı bu terkedilmiş değildir. Realist ol. alı ve hakikatler ne kadar çetin o #& olsun, mütalâa edip göğüs ver. kter çekinmemeli, Dost Balkarla. (ete düşürmek gafletinden çe. ikkatli ve teyakkuzlu Roma, lin bu plândan vaz geçtiği ka. ortalığa yayıp tesis edebil. enbüyük fedakârlıklara irdir. Bunu, onun hesabına vap. ik ne derece doğrudur? Başkaları insünler. fe yine hatırlanması faydalı olur erlin her hamleyi bu “kanaat İesi,, ni germeğe muvaffak ol. n sonra yapagelmiştir. ki, bu hamlenin hazırlık ire ve delilleri Balkanlılarca gö- ve açığa vurulmuştur. bir takım diplomatlarm in. (Başı 1 incide) itibarla her en zuhur etmesi muhte. mel hâdiseleri karşılamak Üzere müttefikler icap eden bütün tedbir. leri almaktadırlar, Chamberlain, bugünkü beyanatın. da en mühim olarak bir takım hare. kâttan bahsetmiş ve: “Bazı harekât, halen terakki vaziyetindedir. Bu harekâta gi- rişmiş olanların hayatını tehli- keye koyabilecek şeylerden iç- tinap etmeliyiz. Size şimdiden söyliyebilirim ki, bu harekât es- nasında hüsusi mahiyette müş- külât zuhur etmiyecektir.,, Chamberlain'in bahsettiği bu ba- rekâtın mahiyeti hakkında hiçbir malümat yoktur. | Mısırda alınan tedbirler Akdenizdeki gergin vaziyet dola. yisile Mısır hükümeti de yeni bir ta. kım müdafaa tedbirleri almıştır. Hükümetini, milli müdafaaya mü-.| teallik olarak ittihaz etmiş olduğu kararlar,“ bilhassa İskenderiye ve Portsald'in ticaret ve münakalâtının kontrolü hakkındadır. Mısırda ittihaz edilmiş olan ihti. yat tedbirleri hakkında beyanatta bulunan Mili Müdafaa Nazırı, bu tedbirlerin tamamiyle tedafüi mahi. yette olduğunu söylemiştir. Bu ted. birin şimdiki beynelmilel vaziyet do- layısiyle ittihaz edilmiş olup memle. ketin herhangi bir sürpriz karşısın. da kalmamasını temine matuf bulun. maktadır. Portsald ve Süveyş seyrisefain| kumpanyalarına İngiliz gemilerinin bundan böyle Ümit Burnu yolunu ta. kip edecekleri bildirilmiştir. Kahire. deki İngiliz bahri makamatı, İngik tere hükümeti tarafından ittihaz e- dilmiş olan tedbirlerin Akdeniz dahi. lindeki ticari münaekalâta şamil ol. madiğını beyan etmektedirler. Bah. riahmer'deki İngiliz gemilerine Ümit Burnu yolunu takip etmek suretiyle İngiltereye avdet etmeleri için tali. inat verilmistir. Amerika Sefiri dün de Ciano'ile görüşlü Amerika Birleşik devletlerinin Ro. ma Büyük Elçisi William Philipps. dün Mussolini ile yaptığı mülâkattan sonra, bugün de İtalya Hariciye Na. İzi Kont Cleno ile görüsmüştür. Fransa ve Polonya elçileri, Büyük Britanya ve Sovyetler Birliği Masla. hatgüzarları bugün Birleşik Ameri. ka Elçiliğini ziyaret etmişlerdir. Bu diplomatların, Birleşik Amerika EL çisi turafından Mussolini ve Kont Cians ile yapılan mülâkatlar hakkın. 4 üncü İkramiye ve 2 nci Amortileri Ankara, 2 (A.A) — Maliye Ve. kâleti ve Türkiye Cümhuriyet Mer. kez Bankasından: Yüzde 5 İnizli ve ikramiyeli 1938 tahvillerinin bugün 25.940 perşem. be, Merkez Bunkası binasında Mae liye Vekâleti, Merkez Bankas ve di. ğer bankalar mümessillerile noter İ huzurunda yapılan dördüncü ikyamL ye ve ikinci amorti keşidesinde; 61079 No. ya 10.000, 176.178 No. ya 10.000, 158041 No.ya 5.000, 283.342 No. ya 5.000, 15.808 No. ya 0, 18.084 No, ya 1.000,, 70.587 ya 1.000, 112.873 No. ya 1.000, 713.272 No. ya 1.000, 314414 No. ya 1.000, 411.075 No. ya 1.000, 9.073 No. ya 303, 73.890 No. ya 303, 134.642 No. ya 303, 195.606 No. ya 303, 202.218 No. ya 303, 207.794 No. ya 303, 259.587 No.ya 303, 282.332 No. ya 303, 284.562 No. ya 303, 395452 No. ya 308, 351.359 No. ya 303, 353.031 No. ya 303 ve 412,664 No. ya 303 ve ayrıca 596 a- det numaraya 40 arlira ikramiye ve 9570 adet numaraya da âmorti isabet etmiştir. ——— di fikirlerine ve inatlarına uyarak aksini kabul etmek gafletine mi düş. meli? Yoksa, tek taraflı bitaraflık hulyalarının o şairane dalgalarında yelken açmıya devam mı etmeli? Ne yapmalı? Bizim şahsi kanaatimize göre, bu. gün Balkanlar, başta Romanya Kra. lı olmak üzere, iyi ellerin idaresi ol. tindadır. Bu işbaşılara güvenilebi. Tir. O takdirde Türkiyenin vaziyeti ne olacaktır? Bunu söylemek ancak devletimi. İngiltere ve Fransa Akdenize Yeni Harp Filosu Gö nderdiler da malümat almak İstedikleri tah. min eşlilmektedir. Havasın bildirdiğine göre, Birle. şik Amerika Elçisi Philippin bu s8. bah Kont Ciano ile yaptığı mülâkat, kısmen dün Mussolini ile vâki olan mülükatının bir devamı idi. Filhakika, Philipp ile Kont Ciano. nun, umumi vaziyet etrafında görüş. tükleri söylenmekte ve İtalyanın Yu. goslavyaya taallük eden maksatla. fı hakkında, Kont Cianonun, itminan bahşedici beyanatta bulunduğu te. min edilmektedir. Malüm olduğu &. zere son zamanlarda, İtalyanın Yu. goslevya aleyhinde bazı teşebbüsle. re geçmesi ihtimaline dair şayialar dolaşmıştı. Diğer taraftan Amerikadan gelen haberlere göre, İtalyanın Vaşington elçisi bugün Sumner Welles ile gö. rüşmüş ve bu mülâkatı müteakip Roosevelt ile görüşmek üzere Welle ile birlikte Bevaz Saraya gitmiştir. Hultün beyanatı Amerika Hariciye Nazırı Hull, bu. gün beyanatta bulunmuş, Romadan aldığı raporlara istinaden (İtalyanın. simdilik harbe girmesi ihtimali olma dığını ve İtalyadaki Amerika tebaa sının memleketi terketmelerine Tü. zum hisedilmediğini söylemistir. Vaşington mahafili, bu mülâkatta talyanın vaziyeti hakkındaki haber- let etrafında görüşüldüğü kanaatin. tedir, Haber verildiğine göre, Mus. sölini “Birleşik Amerika Elçisine İ. talyanın şimdilik gayrı muhaciplik vaziyetini değştirmek niyetinde bu- lunmadığına dalr teminat vermiştir. Mâamadik, askeri ve #iyasi mahatil, İtalyan siyaseti hakkında tahmin yü. rütülemiyeceğini ve bu siyasetin ani suretie değişebileceğini söylemekte. dirler, “İngiltere harekete hazırdır,, İngiliz gazeteleri İtalyanın vaziye. ti ile meşguldürler. “Yorkshire Post” diyor ki: “Almanlar, daha başlamadan evvel, Trondheim zaferini ilân etmislerdir. Hi- ib, leri le En yolla Üner için Şimal denizindeki e le mi Almanyanın İtalyayı harbe sokma. #a teşebbüelerinin sebebi budur, Nazi en- ikaları, İngiltereyi Akdenizde #cürt sey- setalni ayaltmağı mecbur bırakmıştır. Bu maltmalar, İtalyan mafbuatının hö- cumlarının bir hududu almasi icap etuği- vi tasrih eylemiştir.” Manchester Guatdian gâzetesi di. oki: *İngilterenin aldığı tedbirler, İngiltere- nin İtelyarin niyetlerinden korktuğu mâ- masına alınmamaldır. Bu, İngilterenin ka» *i hattı hareketini bildirmektedir.” deniz tâziykleri- 1938 Tahvilâtının Halkevlerinin Musiki Çalışmalarına Hız Veriliyor Ankara, 2 (A.A) — Cümhuriyet Halk Partisi, halkevlerinin musiki çalışmalarına yeni bir hız vermeğe karar vermiştir. İlk olarak ele koro çalışmaları alınacaktır. Koro ve 805 TAN emi Ulema, eke lekelmederi dar uzektaolurlarsa olsunlar, bugün ALMANYA Asker Tahşit Ediyor (Başı 1 incide) bulerin kontrol altında bulundurul. duğunu ilâve etmektedir. . Paris, 2 (A.A.) — Çekoilavak A. yansın aldığı haberlere göre, hi. maye idaresi arazisi dahilindeki Al man askerlerinin miktarı 300 İsâ 400 bin kadar tahmin edilmektedir. Bu askerler, $ık sık yer değiştirmek. tedir, Himaye idaresi muatakasında ayrıca 80 bin kadarda Gestapo a- janı vardır. Tunada müsellâh Alman gemileri Röyter Ajansı şu haberi veriyor: “İyi bir membadan öğmildiğine göre mavna şekline konulmuş olan müsellâh bir takım Alman karakol gemileri, Aşağı Tunaya gelmişt Bunlardan bazıları Bulgaristan” kâin Ruscuk önünde demirlemişler- dir. Buda gösteriyor ki Almanya kendi kara suları ferisinde de Tuna nehrinin inzibatı vazifesini Üzerine almıştır. Bu ise mezkür mehir inzi. batının ancak nehrin sahillerinde bu. lunan memleketler tarafından ve kendi sahilleri bovunda temin edilme sini natik olan Belgrid konferans kararma mugayirdir.,, Bulgar Ajansı, hu münasebetle şu tekzibi neşretmiştir: “Bulgar gjansı, âdi yelkenli kıya. okulmus Alman karakol ge. in Tuha üzerinde Rusçuk Bul, gar limanına demirlemiş oldukları| hakkında Reuter ajansınm 1 May tarihinde verdiği haberi en kati su. rette valanlamağa salâhivettardır.” Carol - Paul mülâkatı Londra, 2 (Hususi) — Romadan şu haber veri İyi malümat almakta olan mahafil, Romanya Kralı Carol ile Yugoslav Naibi hükümeti Prens Paul'ün Orto. doks Paskalyalarında . iki memleket hududu üzerinde bulunan bir mahal. de bulusacaklarmı bildirmektedir. Gafenkonun beyanatı Madrid, 2 (A.A) — Gafenko, İs. panyol ajansı muhabirine şu beya. natta bulunmuştur: “Tuna sulhü ile Akdeniz sulhü siki surette birbirine bağlıdır. Cenup Av. >. hm yni mukadderata , sahibtirler ve »epsinin arzusu nizam ve hürriyet. tir,” . Rumen matbuntı Bulgar Hariciye Nazırı Popof'un son beyanatını mem. nuniyetle karşılamışlardır. Bu beya. natı mevzuubahs eden Unüiversul ga zetesi, Balkan devletleri arasnda ya. kınlık tesisi lüzumunun, Balkan dev. let adamları tarafıydan birçok defa tekrar edildiğini söylüyor. Bu gazete, Balkan antantı dalmi konseyinin son Belgrat toplantısını müteakıp neşredilen tebliğini hatır. lattıktan sonra, Popof'un sözlerinin, inkâr kabul etmez bir siyasi ehem. miyet taşıdığım, mütekabil itimadı takviye ettiğini, gerek Bulgaristanın, gerek Balkan antantı devletlerinin, müşterek menfaat bakımından oldu. ğu kadar, Avrupa bakımından da taklp etmek kararında oldukları sulh siyasetini kolaylaştırdığını kaydat. mektedir. Londra, 2 (A.A.) — 1913 senesi faaliyetine esaslı: bir surstte başla. mak için bir “ses ve koro repretu. arı,, meydana getirmek İlzım oldu. guna göre, Cümhuriyet Halk Parti. si, kompozitörlerin bu neviden eser. erin, teşkil etmiş olduğu küride tetkik ettirerek muvafık olanları, te- Mf hakkını vererek alacaktır. Telif hakkıns mukabil eserlerin Parti ve kalkevi gayeleri için bastırma, plâk. lara ve filme alma hakkı Partiye ait olacaktır. Bu şarkılar ve marşlar piyano re. İskatile veya yalnız koro için olabi. lir. Piyanolu oldukları takdirde koro için de tanzim edilmeleri lâzımdır. Bunların dışında kompos'törlerin Lied gibi ses için veya koro için or. jinal kompozisyonları da istenmek. tedir. Eserler bir mektupla birlikte An. karada Cümhuriyet Halk Partisi Genel sekreterliğine gönderilecektir. —aiiimame Yunanistanda 1 Mayıs Bayramı Atina, 2 (A.A) — Bir mayıs günü bütün Yunanistanda bütün halkın geniş mikyasta iştirakile kutlanmış. tar. Tezahüratçılar, her tarafta krsla ve milli hükümete bağlılıklarını te. yit etmişlerdir. Başvekil Metaksas, Pirede 150.000 işçiye hitaben söylediği nutukta, hü. 'kümetin işçiler için sarfettiği mese. İyi tebarüz ettirmiş ve demiştir ki: “Yunanistan sulh istiyor ve an. cak tamamiyetini müdafaa Için har. zin hakkıdır. be girebilir.” den 1915 senesine kadar Yunen losina kumanda etmiş olaa Amiral Mark Kerr, önümüzdeki pazar günü İngiliz saatile sanat 20.10 da yani Grenoviç ayarile 19.10 da, İngiliz radyosunda yunanca bir hitabede bü. lunacaktır. — İş Bankası İkramiyesini Kazananlar Ankara, 2 (A.A) — Türkiye İş Bankasının kumbaralı ve kumbarasız küçük cari hesapları arasında tertip eylediği 1940 ikramiye plânınm ma. yıs keşidesi bugün Banka merkezin. de ve noter huzurunda yapılmıştır. 1000 liralık ikramiye İzmirde 6881 numarali Yavuza, 500 liralık ikrami. ye İstanbulda 84578 hesap numaralı Oğuza, iki yüz ellişer lira İstanbulda 35003 numarada Kostantini'ye, An. karada 21378 hesap numaralı Abdul. lah ve Kayseride 3427 numarada Hayrünnisaya isebet etmiştir. Yüz lira kazananların isimlerini ve hesap numaralarını ve bulunduk. ları şehirleri de bildiriyoruz: Neclâ 6481 Ankara, Halime 11733 Ankara, Hasan Saffet 758 Antalya, Nazlı 403 Eskişehir, Abbas 1136 Kars Sabit 3377 Konya, Ulviye 3183 Zon. guldak, Ahmet 53281 İstanbul, Ab. dülkadir 24457 Beyoğlu, Nuriye 22144 İzmir. Bundan başka 50 ve 25 er lira ka. 3-5.940 Mültefikler, Trondheim' den Askerlerini Çekti Başı 1 incide) istilâ teşebbüsü de ayni güne tesadüf ediyor. O gün Alman sevkiyatından haberdar olarak, bunları karşilıys. cak kuvvetler “gönderdik. Maksat Norveçe âzami yardımı temin etmek, Norveç kralını ve hükümetini ko. rumaktı, Trondheim'i zaptetmek bü. tün bunları kolaylaştırdı. Fakat biz, buraya karşı hartketin tehlikeli ol. duğunu bilmemize rağmen, teşebbü. se girdik ve kuvvet ihracı için Nam. İsos ile Andalsnes'i seçti “17 Nisanda 'Trondhelm'm cenu. bunda kâfn Andalsnese ihraç edilen deniz kuvvetlerine, 18 ve 19 Nisan. da kıtaat iltihak etmiştir. Bu kuvvet. ler, demiryolunun mühim bir iltisak noktası olan Dombâsa doğru ilerle. lerdir. Bir kısım “kitaat cenuba doğru ilerliyerek orada, Norveç kuv. vetlerine iltihak etmiştir. “Kıtaatımız Norveçe ihraç edildi. ğindenberi her fki cephede cereyan eden muharebeler hakkında bugün size tafsilât veremiyeceğim. “Bu mınfakalarda müttefik kuv. vetler büyük müskülâtla karşılaşmış. lardır. Bu güçlüklerin çoğu, başlıca tayyare karargühlarmın düşman eli. ne geçmiş bulunmasından ileri geli yordu. Bu şerait dahilinde dü: hava Kuvvetlerinin mahalli gü dolayısile, topların Ve tankların karaya İhracı ve kıtaatımızın cenup. tan gelen düşman kuvvetlerine mu. kavemet etmesi İmkânsızlığır birkaç gün evvel aşikâr surette anlaşılmış. tır. “İngiliz tehtelbahirlerinin ve bir Fransız filotillâsının tahakkuk ettir. diği fevkalâde esere ve İngiliz tay. yarelerinin gayretlerine rağmen, Al manlar, Norveçe, bizim yapabildiği. izden daha geniş mikyasta takviye göndermek imkânını bulmuşlardır. “Geçen hafta Trondheim cenubun. da işgal fikrinden vazgeçmiye, bu mıntakalardan kıtaatı geri çekerek baska limanlara nakletmeğe karar verdik. Şimdi, Andalsnes mmtaka. sındaki b n kuvvetlerimizi bir tek neler zayiatı vermeden geri çekmiş bulunuyoruz. Zaylatımız hakkında meclise tafsilât veremiyeceğim. Fe. 10 bu zayiatm, harekâtın genişliği. ren sebepler mevcuttur.” Alınanlar ağır zaylata uğradılar * “Almanlar, Danlmarkada olduğu gibi Norvecte bir gezinti yapmak fikrindeydiler. Fakat buna imkân kâlmadı. Gerçi biz ilk üç haftada he. defimize varamadık. Fakat Almanlar da hedeflerine varamadılar. Almanlar karada, hava, ve deniz. de ağır zayiata uğradılar. “Almanlar, 2 safıharp, 4 kruvezör. 11 destroyer, 5 tahtelbahir, 32 nakli. ye ve levazım gemisi zayi ettiler, 10 nakliye gemileri de torpillendi ve ağ. lebi ihtimal hattı. Bu suretle Alman. lar altmış parça gemi kaybetmiş 6- luyorlar. “Bizim kaymplarımız İse 19 parça. dan ibarettir. İngiliz donanması kuv vetinden hiç bir şey zayi etmemiş gi. bidir. “Bu münasebetle şu noktayı zik. redebilirim ki, bir müddettenberi Şi. mal Denizindeki ihtiyaçlarımız Ak. denizdeki filomuza tesir etmiş oldu- - İğundan, gemilerimizin Akdenize nor ,, İmal surette tevziine muvaffakiyet hâsıl oldu. Harp kruvazörlerinden deniz tayyarelerinden mürekkep bir İngiliz ve bir Fransız filosu, Akdeni. zin Şark havzasında bulunmakta ve İskenderiyeye doğru yol almakta. dır. Alman taarruzu beklenebilir “Meclise şu ciheti hatırlatmak İs. terim ki, Norveçin ikinci derecele bir harp sahnesi olmasına müsâma. ha etmek niyetinde değiliz. Fakat, tuzağa düşmek te istemiyoruz. Kıta. atımızin hayati merkezde tehlikeli bir zaafa uğrıyacak derecede dağı mağıns mâni olmak arzusundayız. “Düşmanımız merkezi mevkileri işgal etmektedir. Hücuma hazır mu. azzam kuvvetlere sahiptir. Bu hü. cum Norveçin müteaddit cephelerin. den her hangi birinde, yıldırım sü- retile vukua gelebilir. Almanlar Ho. landayı, yahut Belçikayı veya ayni zamanda her ikisini birden istilâya hazırdırlar. Hiçbir kaygu onları bu hareketten alıkoyamaz. Vahşi ordu. larının, Avrupa Cenubu Şarkisinde. ki masum komşularına ait toprakla. Ta doğru akın etmesi de mümkün. dür, “Almanya Garpta büyük bir taar- ruza, yakut İngiltereye karşı kabir bir takrruza hazırlanırken, bu say. dığım hareketlerden “bir kaçına da #eşebbüs &debilir. Almanları hezi- mete sürüklemek için en müsait sev. kulceyşi hareket hakkındaki fikrimi. zanan talihliler de vardır. zi düşmana ifşa etmek delilik olur. Fakat, her an zuhur etmesi muhte. | mel, bayati ehemmiyeti haiz ve bek- lenmedik ahval karşısında hareket serbestimizi işkâl edebilecek (şekil. de, kuvvetlerimizi dağıtmamız veya | teksif etmemiz doğru olmaz. “Düşmana zayiat verdirmek içir, Norveçte, her fırsattan istifadeye de. vam edeceğiz. Fakat bize harbi ka. zandıracak olan sevkülceyşi prensibi gözden kaçırmamaklığımız lâzımdır.,, Chamberlain nutkunu şöyle bitir. miştir: “Bazı harekât, halen terakki vazi. yetindedir. Bu harekâta girişmiş o. lanların hayatını tehlikeye koyabile. cek şeylerden içtinap etmeliyiz. BL. nacnaleyh, gelecek hafta yapılacak müzakerata kadar, mütalâadan isti. zahlardan tevakki etmelerini, meclis âzasından rica ederim. Size, önce. den söyliyebilirim ki, bu harekât es. masında hususi mahiyette müşkülât zuhur atmiyecektir.” İngiliz Sefiri Sofyaya Gitti (Başı 1 incide) ve nikbin oldugumu biliyorsunuz. Fakat umumi vaziyet hakkında be. nim söyliyecek bir şeyim yoktur. Daima ümit içinde olarak bekliyo. KUZ, Bundan sonra, harbin Akdenize si, rayeti ihtimallerinin son günlerde sık sık bahis mevzuu olduğu ve İn. gilterenin Akdeniz emniyeti bakı. mından fevkalâde tedbirler almakta bulunduğu yolunda gelen haberlere karşı Büyük Elçinin fikrini soran muharririmize, Sir Hugötsen şu c6- | vabı vermiştir: *.— Bu mevzular üzerinde ben bir şey bilmem ki size söyliyeyim. Be- nim bir şey bilmediğimi de siz bilir. siniz.,, Roosevelt Üçüncü > Defa Namzetliğini ek Vâşington, 2 (A.A.) — Roosevelt'in üçüncü defa Reisicümhur intihap €- dilmesine taraftar olanlarla buna muarız olan reisicümhur muavini Garner'in etrafında toplanmış bulu. nan muhafazakâr demokratlar ara. sında bir itilâf hasıl olmuş ve mu. hafazakâr demokratlar, bu iddizla. rından vazgeçmişlerdir. Şu halde Roosevelt'in üçüncü defa olarak rel. sicümhurluğa namzetliğini koyma. sının başlıca mâni ortadan kalkmış. tır. Bu itilâiftan o Roosevelt, iki mü. him fayda elde etmektedir; 1 — Demokrat fırkasının vahdeti kurtulmuştur. Fırka, intihabata çok müsait şerait dahilinde girecektir. 7 — Roosevelt, namzetliğini koy. duğu takdirde kazanması ihtimali çok kuvvetlidir. Bu suretle George Wer. hington tarafından üçüncü defa rel. sieümhurluğa namzetliğini koymak. tan imtina etmek suretile vücude ge- tirilmiş olan an'ane ortadan kalkmış olacaktır. Şu halde her şey, Reisicümhurum vereceği karara bağlıdır. Van Gölünde Yapılacak Feribot Tesisatı Ankara, 2 (Tan Muhabirinden) — Diyarbakır istasyonundan (Irak ve İran hudutlarına kadar yapılacak demiryölları hakkındaki kanunun tadiline dalr lây'ha Fuznameye alın. mıştır. Madde şu şekilde değiştiril. miştir: “Diyarbakır istasyonundan başlı. yarak Trak hududuna ve Elâzığ istas. yonundan itibaren İran hududuna kh- dar demiryollarının temdidi ve Elâ. ağ - İran hudut hattının bir nokta. sından başlıyarak Bitlise müntehi oL. mak Üzere bir şube hattı inşası ve demiryolunun Van gölü sahilinde nihayet bulduğu nokta ile Van ara. sında lüzum görülecek yerlerde yas naşma iskeleleri vücude getirilmesi ve feribot yaptırılması için 50 mil yon liranin sarfına ve bu işler hak. kında gelecek yıllara geçici taahhüt. lere girişmeğe Nafia Vekili mezun. dur” Salâhaddinieyyubi Yarılarımızın çokluğu yüzünden bu tefrikamızı büyün koyamadık. Okuyucularımızın hizi mazur güre, ceklerini umarız.