8 Mayıs 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

8 Mayıs 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

A / “Iki # Düşüren 82 lik Çapkın Sicak kadar da sevilen ve E geldik. İşte şu evde oturuyorum, İparır alimallah!... yeni karmsa, ben de eski karın Bini anlayınca İşin Şakası: Halk Dalgınlaşıyormuş! azetelerde okuduğuma (göre, İstan» | lanması icap etmiş. Arkadaşları ondan a- Yazan : Naci Sadullah G bul halkı, gittikçe birer daha dal- | yağındaki eski pantalonu (değiştirmesini muş. Bu da, tramvaylarda, va. | rles etmişler. Lenin: “May hayi” demiş, purlarda, trenlerde, otobüslerde, sinema. | fakat ertesi gün, arkadaşlarının yanına yi İarda, Uyatrolarda, gazinolarda, kahveler: | ne ayni pantalonla gelmiş. Onlar, ricala de unutulan eşyaların hergün biraz daha | rını tekrarlamak mecburiyetinde kalınca, Lenin goğalmasından anlaşılıyormuş. Şu birbirini tutmayan siyasi havadişler | “— Tuuuut demiş, dalgınlıkla unutmu- arasında hakikati aramıya çalışmak han- | tum! Varın mutlaka değiştirip de gelirim!” gimizde sağlam aliil bıraktı ki? | takin. arkadaşları. Lenini ertesi gün yi- lalgınlık, Bazan çok faydala: İ ne ayn! kıyafette görünce, bu işl kendisine sek bir hastalıktır: Veter ki, | yaptırtamıyacaklarını anlamışlar. Ve © es ki pantalonu değiştirmesini refikasından Maamari ri görül İnsanlar, unutacakları şeyleri kestirmek, İN İnsiyak! bir ienbet görtersinler. Mese Bir gün, rahat bir soluk alabilmek için. | Ertesi sabah Leninin ayağındaki caki “Hitler” 5 “Mussolini” yi unutmak kâfi | pantalonun değiştiğini görünle, sevinçle: değil m1? Dalgınlıkla şemslyemiz!, çanta. | ““— Haydi, demişler, artık ecnebi heyeti kabul ediniz! O zaman, pantalonunun karım tarafın- dan değiştiriidiğinin bite farkında olmıyan mahlubiyetle kizarmış İrımizı, bastonlarımızı unutacağımıza, İseaieiılarımızı, barçiularımızı unutşak fe- na mı? Lenin, masum bir vak Hem” dalgın tanınmamn, daha Birçek faydaları vardır. Meselâ, bir gece bir yer- 'de keyfinize dalıp, evinize sabaha karş Piyorsunuz. Sayan kaşlarını çatarak çıkış yer: | vu değiştirmeyi yine unuttu “— Bu zamana kadar nerdeydin?” Fakat arkadaşları ona, bu İşi zevcesine rıyoraa, hiç | gördürdüklerini söyleyince, Lenin, büyük ile ayağındaki pantalona bakmış - Affedersiniz! det bırakalım: Çünkü ben, şu körolan pantalo- iş, bu Işi yarına Eğer zevceniz sizi dalgın çekinmden şu masum mâzereti bildirip a- |bir sevi kan guları durdurursunuz: “« Kusura bakma karıcığım! Dalgınlık- İn evin möresini unutmuşum!" Zaten, ınlık, ekseriyetle, büyük w- k astalıktır. Meselâ, “Le nin” e atfolunan bir fıkra vardır! Okuyup ve “ Yahu... demiş, şu iyi bir am evvel yaptırsaydınız ya?” Gağstelerdeki o havadise bakılırsa, tanbul halkı, Lanini, ve oni ik gibi görünüyor: Ma: kılık. kıyafet | mizin, hergün biraz daha dalgınlaşmamız Bahsinde hayil kalendermiş. Sir gün, ya: | gayet tabildir: Fakat, bu, bir dalgınlık de» bancı bir heyetie resmi bir temasta bu: İğil, siyaset “esrar” ının dalgasidiri, dinlediğimize göre, Lenin, | Şirketin Bu İş İçin 50 - 60 Bin Lira Verdiği Anlaşılıyor Son zamanlarda şehrin muh- telif semtlerinde birçok fırınlar kapalı durduğu halde bunları kiralamak için mal sahiplerine müracaat edenlere şöyle garip Cevap verilmektedir: — Biz fırınımızı ekmekçiler şirke. İtine kiraladık, aybeny muntazaman paramızı aldığımız gibi aramızda no. terden musaddak o mukavelemiz de vardır. Binaenaleyh onlara müracaat etmeniz lâzımdır. Bir arkadaşımız dün otuzdan fazla kapalı fırının sehiplerine müracaat etmiş, filhakika hepsinden de ayni şekilde cevap almıştır. Arkadaşımı. an tahkikatına göre, ekmekçiler şir. keti, esnaf içine yabancı adam girip rekabete başlamasına mâni olmak için İstanbulun bütün fırınları kira. Mahkemelerde Kadını Biribirine Mahkemede Tevellüt Tarihini Hatırlıyamıyan Kİhtiyar, Sokakta Eski Metresini Tanıyıvermiş! <— İsmimi sorarsafuz Ahmet Zarif. Yaşıma gelince artık he- K saplıyıverin. Sultan Hamit tahta çıktığı gün ben İşkodrada tam 17 yaşımda idim, 82 yaşında bir hovarda kadının saç saça, baş başa di mahkemeye düşmelerine © İstanbulun muhtelif semtlerin. de bir çok hırsızlıklar yapan Topal Hasan dün Sultanahmet birinci sulh ceza mahkemesinde tevkif edilmiştir. | © Darphaneden 4i lira 70 kuruş çalmaktan suçlu işçi Rıza dün Sultan. ahmet birinci sulh ceza mahkemesin. de iki ay on gün hapse mahküm ol. bir hovarda... Mahkemede tevellüt tarikini hi tırlayıp yaşını söyliyememesine ra, men, sokakta eski metresini görün. Dün Universitede imtihanına giren memurlar yapılan yabanet dil ce hemen tanımış. Konuşmuşlar, | muştur. eski günleri hatırlamışlar, yan ya. Bina, kol kola yürümüşler, nihayet Ahmet Zarifin şimdi duğu Direklerarası Rin önüne gelmişler. oturmakta ol civarındaki evi. Yeni Açılan D epolara Bia nenni “| İRömür Sevkediliyor — Nereye? — Müsaadenizle ayrılayım. Eve — Ben de geleyim. — Nasıl olur? Refika kıyameti ko. — A, niçin kıysmeti koparsı e — İyi ama, iki gözüm, olmaz, mü. hasebet almaz.. Kızılca kıyamet | Fakat sözleri boşa gitmiş, Şaziye (bütün kö bir hamlede kapının tokmağına asıl. İbu depolara kömür kevkine başla. miş, yeni refika Bayan Müzeyyen de mıştır. kapıyı açıverihce, kızılca kıyamet| Banka bütün kömürler için tek bir kopmuş... fiyat tesbit etmiştir. Kömürler, İs. Şaziye: tanbulda Etibank deposunda teslim. e Kırk yılık kocamı tonu 20,19, İzmirdeki depoda teslim ilimden al- GM ba, diye kadıncağızın üzerine) 6, Ankaradaki depoda teslim Çullanmış, Müzeyyen neye uğradığı | 9. Bi anlamamış. Ahmet Zarif: 23,56 kuruştur. Banka bu işler için merkezde — Yapmayındı, etme meyindi, ile işi bertaraf edemiyece- yeni karısına yar. İdim: tercih edip sokak kapısma da. Yanmış, karı koca kapıyı kapayıp Şaziytyi sokak ortasında bırakmış. Jar. “Mahrükat ve kok işleri” ismile bir organizasyon tesis etmiş ve bu işe 250 bin liralık bir sermaye koymuş- tur. Şehir Meclisi Şehir meclisi, dün ikinel reis veki. Wi Faruk Verelinin relsliğinde, dop» lanmıştır. Toplantıda meclise gelen muhtelif teklifler, tetkik edilmek ü. zere alâkadar encümenlere gönde. rildikten sonra zabıtai belediye tali. matnamesinin kasaplar, balıkçılar konserve ve gıda maddeleri yapan. Şaziye bu sefer de, yerden kaldı. rumları söküp evi ta: iya başla. İmiş, mahalleli ayağa kalkmış, niha. | Yek iş karakola, karakoldan da mah- kemeye aksetm Hâkim, iki tarafı da dinledikten ve icabı düşündükten sonra hük- münü verdi: Eski kocasma tekrar kavuşmak is- yen Şaziye 11 gün hapis yatacak.İlar, sucukçular, pastırmacılar, balık üç buçuk lira da ağır para cezanı ve- tuzlama yerleri ve bakkal dükkânları hakkındaki maddeleri üzerinde ko. Buşulmuş, kabul edilmiştir. recek, 5. K. Kuruçeşme İle Kadıköy ve Haydarpaşa Arasında 24 Bin Tonluk İki Depo Tutuldu İstanbulun kömür ihtiyacı üzerinde yapılan tetkikler neti- celendirilmiş; bir rapor hazırlanmıştır. Bu rapora nazaran şehrin kömür ihtiyacı için Kuruçeşmede 20 bin, Kadıköyle Haydarpaşa arasında da 4 bin tonluk olmak üzere 24 bin tonluk iki depo tutulmuştur. 1 Mayıstan itibaren ir işlerine el koymak zaruretinde bulunan Etibank, : Cümh ilânlarla süsledik, yarar” binalar kurduk. Rekabete Mâni Istanbul Ne Idi? Birkaç ay evvelisine kadar Taksim vuç içi kadar Taksim tepesini, para harcıyarak cadde ve sokakları ile metrelerce aşağı indirip yet meydanı yaptık. Etrafındaki duvarları layrat çeşme köşesine “her işe Kapalı fırınlardan biri lamıştır. Halihazırda İstanbulda ka. palı altmış kadar fırın vardır. Bun. ların bir senelik icarı 50 - 60 bin lira. dır. Bir şirket mensubuna göre Dün kendisine müracaat ettiğimiz şirket mensuplarından bir zat, fırın. ların kiralandığını itiraf etmiş, ancak bu paranın ekmek kazancından de. gil, bakkallara verilen ondalıkların kaldırılması suretile temin edildiği. ai söylemiştir. Narh komisyonunun exmegin ma. liyet fiyatını hesaplarken ondalığın ilga edildiğini de nazarı dikkste al. ması lâzım gelirdi. Fakat bu, her na. sılsa unutulmuştur. Ikinci mesele Daha sonra şirketin bir kısım si. İmitçi fırınların ekmekçi fırını ha, line getirilmesine de mâni olduğu an. Ekmekçiler Şirketile anlaşlıklan sonra simit çıkarmıya başlıyan bir fırın eni Bir Mesele! Ekmekçiler Şirketinin 60 Kadar Fırını, Kira Vererek Kapaâttısi Ve Oldugu Söyleniyör laşılıyor. Şirket mümessilleri, mel sahiplerine müracaat ederek fırını, şirkete vermeleri İçin yüksek kira teklif etmektedirler. Ezcümle Beyoğlunda Aynalıçeğme- de Emincami sokağında 21 numaralı simitçi farınını işleten Naum, bundan dört ay evvel ekmek yapmağı düşün. müş, fakat bunu haber alan şirketin adamları Nauma müracaat ederek ni. çin ekmek yapmak istediğini sormuş. lardır. Nihayet pazarlık sonunda ve ekmek çıkarmamak şartile, fırın kirasının yirmi Mananmım. girls denafımdam A. denmesi kararlaştırılmıştır, Bu ka. rar üzerine Galatada Fermenecilerde 117 numarada boya ticeretile meşgul olan fırın sahibi Behzada müracaat edilmiş, hep birlikte Beyoğlu ikinci noterine gidilmiş, bir kira mukavele. namesi yapılmıştır. 1 Şubat 1940 da yapılan bu mukavelenamede aynen| Şu cümleler yazılıdır: “Ekmekçiler şirketi baki oldukça, | #imitçi Naum dükkân kirası olarak ayda 20 lira verecektir, Şirket dağıl- diği veya lâğvedildiği takdirde, gene eskisi gibi 40 lira vermeğe mecbur. dur.” . Simitçi Naum buna çok memnun olmuş ve ayda 40 lira vermekten kur. tulmuştur. Şirketin daha bunun gibi birçok simitçilerin ekmekçilik yap. mamak şartile dükkân kiralarını or. İtaklama verdiği anlaşılıyor. Mesele, Belediye tarafmdan ehem. miyetle tetkik edilecektir — sem ——— Ayvalık ve Dikilide Zelzele İzmir, 7 (A.A.) — Evvelki gece saat 1:40 ta Dikilide üç saniye süren hafif bir zelzele olmuştur. Haser yoktur. # valıktan (o bildirildiğine göre, gece 135 te Ayvalıkta birbirini takip eden üç zelzele olrauştur. He. İsen LL A ga Teknik Tedrisat Şürası Toplanıyor o KAM San'at Okulları Muallimleri İçtimaa Çağırıldılar Arherada Ağustos içinde topla masına kafür-erilen “Teknik ted sat şürasi” nda Düteamak için mizden birçok sanat mektepleri mi alimleri davet edilmiştir. | risatm bugünkü vaziyeti, akşam sağ nat okullarının inkişafı için alınacak tedbirler ve atölye işleridir. Bundaf başka ecnebi mütehassıslar tarafın dan hazırlanan raporlar da tetkik gö dilecek ve bir neticeyo bağlanacal& tr, Sari Hastalık Yok benzer hastalıkların görüldüğü şöy4 lenmektedir. Bu hâdise etrafında mâ lümatına müracaat ettiğimiz sıhhi ye müdürü, hastalığın söri olmadığls nı, bu hastalığa “kizamıkcık” deniki diğini söylemiştir, Başmuallimlerin İçtimat İlkokul başöğretmenleri, dün Mw arif idaresinde aylık toplantıları dan üçüncüsünü yapmışlardır. Topw lantıda imtihan vaziyetleri ve müfe redat programları üzerinde görüşü müştür, ER BİNE TARİ Yeni Yumurta Siparişleri İtalyadan yumurta siparişleri gek mektedir. o Piyasamızdan altı yüf sandık satılmıştır. Taleplerin artmas si ve kliring yolile muamele yapık mas yüzünden fiyatlar Fob olarak 32,5 liraya yükselmiştir. İtalyaya ihracat yapan tüccarlar, kliring alacağımız iki milyon lirayf bulduğu için, İtalyaya fazla mal gön- dermek istemiyorlar. Bankalar İtalya için üç aylıkta? fazla müddetle avans vermemekte" sar yoktur. dirler, | B Birkaç ay içinde ortaya çıkan Taksim Ne Olacak? e aş X ugün “mahalle” olmuş olan “Tâlimhanesi” ile birlikte saltanat devrinde birkaç ya satilan Taksim kışlası ve müştemilâtımı Cümhu, riyet hükümeti geri alarak İstanbula hediye etti, Bir kae ay icinde harabeden bu meydan çıktı. üz bin Jira. | Yazan: V. BİRSON ıkılmakta olan kışla enkazı be delile meydan. park, akar el de etmek imkânını bulan Beledive- Yazın meydanı Taksim bahçesine ka” dar uzatacaktır. Konuşulacak meseleler; teknik tedi ' ba pekfenlerde e) |