8 Mayıs 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

8 Mayıs 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

—— 6 —— “ BERLİNLİLER : KARŞISINDA “TUNALILAR VE MANŞLILAR f (Başı 1 incide) hek en basit tabiye emridir. Norveçte şöyle böyle tutunabil- Ik için iki yüz bin. Danimark yüz bin çok bile. Holandaya üç yüz ve Belçikaya bes yüz bin hazırlamış olduğu malüm değil mi? Polonya ile İAvusturya ve Çekoslovakyanın asa- İyişi için beş yüz bin lâzımdır. Bun. tutarı dört milyon altı yüz bin der. Geriye dört milyon daha kalı. yor. Riyazi bakım böyle. 'Norveçte tutunsa, tutunabildiği biçin zaman ve imkân bulup gelecek. Mağlüp olsa, prestijini kurtarmak İçin gelecek. Bundan sarfınazar, Ce. up dostunun yüreğine su serpmek e manevi kuvvetini yerinde tutabil. mek kaygusu ile gelecek. © Bütün dünyada kendine karşı tah. Kik ettiği derin antipatiyi kuvvetle We spikerlerle değiştirebilmek ümi. diyle gelecek. Tek taraflı ve hayali bitaraflıkta #hat ve ısrar edenleri yıldırmak fik. Tiyle gelecek. İ Her dilim ekmeğin, ber geçen za. manın, her altın şilinle altin frangın, We yıprstma metodunun karşı taraf in müthiş bir yardımcı ve zafer si. İbi olduğunu bildiği için gelecek. Siyasi bakım böyle. W Alman asker! metodu üç esasa da- hr: Sürat, manevra ve takip harp. İ © Dinamik tabiye ile yetiştiği İçin © ölatik tabiyeye dayanamaz. Marn'de "dinamikliği sayesinde kurtulabildi We Ren'de statikliği yüzünden teslim Şayılmak, sonra bu yayılışın göstere, vaziyete göre bir veya iki nok. Kitada toplanmak vedaha sonra can İhevliyle bir noktayı zorliyarak sonuç iyi tahmin edecekleri askeri ba. da böyle. # Sonu ne olacak? K İngilterenin girdiği harplerin tari. bini okuyanlar ve İngilterenin Fran. 8A ile elele girdiği vaziyeti görenler # bilirler ki Almanya mağlöp olacak. © © Fakat hiç bir hakiki ordu “sonun- İmağlöp olacağım,, diye harpten Son iki büyük misal: Bir Fin kahramanı ile yarım avuç acemi çocuğu. f B» de şu yazrmızdaki tahlili ter. kip edip neticeye gelelim. Almanya, etrafındaki bütün bita. gelip birer birer bertaraf et. çalışıyor, Ondan sonra büyük e yenilmez hasımlarının karşısında ir vermiye çabalıyacak, “Bunun böyle olmaması için şu yol : Birer birer bertaraf olmamak tek başına bitaraflık iddin eden. topyekün ve silâhlı bir (bitaraf. Mar ittifakı) yapmalı idiler, Yapmak- ) mi korkutular, yapmak mı iste. , bir birinin gözünü çikar. Yapmıya imkân mı bulama. ir? Bunu araştırmak politika ne. uymaz. Fakat bugün de ay. yol tekerli bitarafların önünde üz ve apaçık duruyor. Tehlike ile tutulacak derece yaklaşmış. “Artık bu yolda ir ittifak nizamı Bilip, bir ittifak tabiyesi kurup bita. topyekün ve silâhta mü. dafsaya azmetmek zamanı —Kated. Yal çanı gibi gümbürdeyerek— gel. miştir, Hiç kimseye (bitaraflıktan çıkmız) | demeğe salâhiyetimiz ve niyetimiz 8 Yoktur. Fekat (bitaraflığınızı ancak İN Müşterek bir azim ile ve silâhla mü- sn başka çare yoktur.) demeği luk ve insanlık vazifesi biliriz. bitaraf olsaydık böyle yapardık, şükür ki değiliz. “ Bir Heyetimiz Dür 222: Londraya Gitti İstanbul, 7 (A.A) — on mebus, iki Milli Müdafaa Vekili, bir e amiral, ajans umum müdürü, matbuat kâtibi umumisi, t umum müdürlüğü müşaviri Adana ve İzmir gazeteleri mü. lerinden mürekkep bir heyet, İfere hükümetinin daveti üzeri. bu akşam Semplon ekspresi ile hareket etmiştir. Salâhaddinieyyubi “ Yanlarımızın çokluğu yüzünde #efrikamızı buzün koyamadık ucularımızın bizi mazur göre, Önce bütün bir sürat ve enerji ile| ” âlmak. © Ve ötelerini askeri mütehassısların | TAN ——> ——— 8.5.9410 Chamberlain Dün Norveçteki Son | Harekâta Dair Beyanatta Bulundu (Başı 1 incide) ifade ettiğini anlıyarak aradaki fark. tan istifade ettiler ve hükümete şid- detle yüklendiler. Muhalefete göre, İngiltere zaferi kazanacaktır. Fakat bu iş, bugün başta bulunan ricalin kârı değildir. Çünkü bunlar 1931 den beri muvaffakıyetsizlikten muvalffs. kıyetsizliğe uğrayan ve her fırsatı kaçıran adamlardır. Daha sonra muhafazakârlar içinde hükümeti beğenmiyenler de taarruza İ geçerek hükümeti mevkiinden endi- şelendiren sözler söylediler ve bu- günkü karşılaşma bu şekilde geçti. Müberezenin yarın (bugün) daha şid. detli bir mahiyet alacağı anlaşılıyor. Çünkü (muhaliflerden Lloyd George ve eski Harbiye Nazırı Hoor Belicha ikinci içtimada söz söyliye. cekler ve hükümete yüklenecekler. dir. Hükümet namına söz söyliyecek hatip te Mister Chürehil'dir. Bütün İngiltere müzakereyi en bü- yük alâka ile takip ediyor. Chamberlain'in Beyanatı Londra, 7 (Hususi) — İngiltere hükümeti bugün harbin sevk ve ida. resi, ve Norveç harekâtın neticesi hâkkında Avam Kamarasına hesep verdi ve Avam Kamarası mühim bir müzakereye sahne oldu. Meclis dopdoluydu. Norveç Hariciye Nâzıri doktor Koht ta celseyi takip edenler arasında bulunuyordu. Londradaki sefirlerin çoğu diplomatlara mahsus locadan müzâkereyi takip ediyorlar. Mister Chamberliain, nihayet nut kuna başlıyarak geçen hafta Trond- heim'ir. yalnız Cenubundan yapılan ricatten bahsettiğini, o zaman Trond. heim'in Şimslindeki Namsos'tan çe- kilmek üzere hazırlıklar yapıldığı i- çin bu bahçe temas etmediğini 3n- latmış, daha sonra ricatin zayiatsız yapıldığını izah ederek, İngiliz Bah. riyesini takdirle yâdetmiş, Namsos ve Andalsnes'teki askerlerin: İngil. tereye dönmüş bulunduklarım söy- yerek demiştir ki: “Bugün size Norveç Cenubundaki askeri harekâttan bahsetmek niye- tinde değilim. Asıl maksadım vaziye. tin bir izahını yapmak ve hükümetin, icraatında maruz kaldığı bazı tenkit. İere cevap vermektir. “Kıtaatımızın Norv çekilmesi haberleri, Avam Kamarasında şiddetli bir dar. be tesiri yaptı —işçi mebuslar tara fından alkışlar. Stokholm'den ge. len ve belkide düşman tarafından tasni edilmiş olan haberler, asla ta- hakkuk etmiyen bir takım ümitler uyandırmıştır. Esasen, bu haberler, nezaretlerimizin hiç biri tarafından teyit edilmemiştir. Beyanatın bu noktasında Başveki. lin sözünü kesecek bazı müdahaleler yapıldığmdan, Avam Kamarası Re- İsi ayağa kalkarak bu mütemadi mü. dahâlelere müsamaha edemiyeceğini söylemiştir. Norveçe gönderilen kıtaat Chamberlain, sözüne şöyle devam etmitşiri “Bu asılsız haberlerin yaptığı te- sirleri akim bırakmak için elimizden göleni yaptık. Düşmana hakiki vazi, yeti anlatabilecek en küçük malüma- tı vermekten içtinap için çok tedbir. li davranmak zâruretinde kaldık. “Norveç Cenubundan geri çekiliş hareketi, Gelibolu ricatile kıyas edi. lemez. Norveç Conubuna gönderilen kuvvetlerimiz e ehemmiyetli değildi. Ve hakikatte, bir tek fırkadan ibaret. ti, Biratça zaylatımız ağır olmamış- tır. Külliyetli malzeme de terketmiş değiliz. Biz zayiat verdikse, Alman. lar harp gemisi, tayyare, nakliye ge- misil ve efrat bakımından çok daha ağır zayiat verdiler. Son hâdiselerin Beticesi hakkında fikir edinebilmek için şırf mevzli zayiatı hesap etme. nin kâfi olmadığına eminim. Chamberlain, sözüne devam ede. rek demiştir kiz “Biraz prestij kaybettiğimizi, AL manyanın karada namağlüp olduğu- ha dair söylenen masalları a2 çok inantldığını, dostlarımızın cesaretle. rini biraz kaybettiklerini, düşmanla. rımizin zaferden basettiklerini ve bu vaziyeti muvakkaten kabul etmemiz Cenubundan hgilterede ve | gerek sir, taarruzla daha şiddetli “hir su. rette mücâdele hususundaki azmini kuvvetlendirmiştir.,, “Müttefikimiz Türkiye, süküneti. ni muhafaza ediyor. Mısır, müdafaa tedbirlerini arttırmaktadır. Yakın ve Orta Şarktaki vaziyetimiz, Akdeniz filamuzun norma) şekilde taksimi sa. | yesinde muvazene bulmuştur. (Alkış. lar). Esasen tahmin edildiği gibi, İs. veçte husule gelen aksülâmel, diğer her yerdekinden ziyade olmuştur. Bunun sebeplerini tamamen takdir #diyorum. İsveç matbuatında pole. mik mahiyetinde tefsirler intişar et. miş olmasına müteessifim. Ümitsiz. Tiklerini #fade etmeleri tabii görüne. bilir ise de, müttefiklerin düvasına yardım edecek mahiyette değildir. Bizi allikadar eden şey, her iki ta. raftan gelecek olan şikâyetler değil, ileride alınacak tedbirlerdir. Eğer İsveç hükümeti ve milleti, herhangi tazyik karşısında bitaraflık siyasetini tskibe elân azimli iseler, hiç bu bitaraflığın, her Iki muharip ta. raf hakkında sıkı bir bitsraflık ola- cağın: ümit etmek isterim: (Alkışlar). Nasıl müdahale edildi? “İsveç demir madenlerinin Şimal denizine başlıca mahrecini teşkil e. den Narvik'e kuvvet sevketmek hu. susundaki kararımızın fenâ karşılan. dığını işitmedim ve bu kararımızın slenen tasvip edildiğine inanmek is. terim. Bununla beraber yapacağımız sevkiyatın birçok muhafarslara ma. ruz kalacağını idrak etmemiş değil. dik. Trondhöim'ı zaptetmenin ve bu mıntakaya Alman takviye kıtaatının mütezayit bir şekilde akin etmesine mâni olmadıkça, mevzilerimizi mü. hafaza etmenin de güç olacağını keza biliyorduk. Trondheim'da tayyarele. tin karaya inmesine müsait arazi ki. fayetsizliğinin ihdas ettiği müşkülüt. lada karşılaşacağımızdan bihaber! değildik. Diğer taraftan Merkezi Norveçi işgal teşebbi e bulun. mazsak Norveç hükümeti, Norveç kuvvetleri ve Norvec milleti üzerin. de yapacağımız tesiri de koza nazarı itabara almamız lâzımdı. Trondheim başkumandanı, bize müteaddit defa. lar âcil müracaatlarda bulunarak; her ne pâhasina olursa olsun Trond. heim'a taarruz etmemizi istedi. Çün. kü bu mıntaka, gerek liman olarak, hükümetin ve kralın mekarrı olarak hükümet için hayati bir ebem. miyeti haizdi. Kumandan, Norveçli. lerin enmüsbet telâkki ettikleri yol. da yürümezsek, yani Trondheim'â taarruz etmezsek, Norveçlilerin mu. kavemet t ve bütün memleketin Almanlarm eline düşe. eceğini iddia ediyordu. Bu serait dahi. Mnde, muhatarayı göze almanın vazl femiz olduğunu düşündük. Adetçe binnisbe az olmalarına rağmen, mem. İeketlerinin hürriyetini ve istiklâlini kurtarmak için, bütün gayretlerini, barikulâde bir cesaret göstererek sarfeden kahraman Norveç milleti. ne yardim hususunda elimizden ge. leni yapmak mecburiyetinde idik. Eğer, bu müracasta mukabele etme. miş olsaydık, İskandinavyadaki ye- hedefimizin demir madeni ol. duğu ve küçük milletlerin hürriyeti. ne ehemmiyet vermediğimiz iddiası haklı görülebilecekti. Üzerinden de. miryolları geçen köprüleri berhava etmek veya Oslo'dan gelen yolları tı. kamak suretile, Alman takviye kuv. vetlerini durdurmak değilse bile, hiç olmazsa geciktirmek irikânı buluna. ecajı tahmin edilebilirdi. Maalesef bu tedbirlere müracaat zemanı çok geç- mişti ve Britanya kıtaları, yalnız iki köprüyü berhava etmişlerdir. Fin. Tandalılara yardim etmek üzere ha. cekete geçirilen İngiliz . Fransız kuvvetlerinin dağılmaması muvafık olacağını, bü sayede Norveç liman. larını Alman istilâsmdan masun kil. mağa, hiç değilse harekât sahasına, daha fazla kuvvet göndermeğe mu. vaffak olabileceğimizi söyliyenler bulunmuştur. Her şeyden evvel şu. nu söyliyeyim ki, elimizde bulunan küvvetlerin nisbeti ne olursa olsun, Norveçliler memleketlerine girme. mizi talep etmedikçe veya bunâ hiç olmazsa müsaade vermedikçe Alman. lar: püskürtemezdik. Norveçi Alman. lardan evvel istiliya kalkışsaydık. lârımgeldiğini hesaba katmalıyız, Vaa) zannederim bu hareketimiz tasvip e. ziyeti vaimleştirerek düşmanlarımı. za yardım etmemize Jüzüm yoktur.,, Ricatin bıraktığı tesirler Başvekil Norveç hödiselerinin Fran. 8a üzerinde yaptığı tesiri mevzuu basederek şu sözleri ilâve etmiştir: Bast bpşö "“Pransa, metanetini bir kere daha ispet etmiştir ve bu mağlöbiyetin Fransa üzerinde yaptığı yegâne te. dilmiyecekti. Bir iddiaya göre, yuka. rıda mevzuubahs ettiğim İngiliz. Fransız kuvvetlerini dağıtmakla, Al. mantara, yaptıkları ohücumlardan sonra, muvaffakiyetli taarruzda bu. Tunmak fırsatını kaçırmısız. Bu iddi. anin, baştanbaşa hatalı bir telâkkiye stinse ettiğini sövlivereğim.” İşikârdır. Fakat, Ricatin başlıca sebepleri Chamberlain, icabında Finlandava yardım etmek üzere hazırlanan ilk kuvvetlerin Büyük Britanyada ah. konulmuş olduğunu, bunları takiben sevkedilecek olan daha büyük kuv. vetlerin Fransaya gönderildiğini söy. lemiş ve demiştir kiz “Norveç'e sevkedilecek kıtastın o. rada o yapacakları tesir sevkiyatın süretiyle değil; Norveç'in açık kala- bilen tek tük bir kaç limanına yapı. labilecek ihraç hareketindeki süratle mütenasip olacaktı. Bu barekâta da. ha fazla gemi tahsis edilmesi lüzu. muna kani olanlar vardır. “Biz kaniiz ki, takviye kuvvetleri gelinciye kadar binrisbe mahdut kuvvetler, bu limanları işgale ve mu. bafazaya kifayet edecekti, Kuvvı lerimizin Trondheim'i zapta niikie,, dir olamadıklarını gördüğümüz 22. man çekilmemiz mi, yoksa yehi bir teşebbüs yapmak üzere kıtaatımızı takviye etmemiz mi doğru olurdu? İlk teşebbüsten sonra yan! vaziyetin ümitsiz olduğunu gördükten sonra kıtağtımızı geri çekmekle doğru ye- lu takip'etmiş olduk. Plânımızın a. kâmete uğramasının iki-âmili vardır: “1 — Tayyare karargâbları temi. nindeki imkânsızlık, “2 — Alman takviye krtalarının süratle yetişmesi. “Bu vaziyet karşısmda, kuvvetle, rimizi OTrondheim'de tuttuğumuz takdirde, efradı ve malzemeyi gayri- tabit bir nisbet dahilinde tevzi mec. buriyetinde kalacak ve son derece külliyetli kuvvetlerle karşılaşacak. tık. Şimdiye kadar alınan neticeler den hüküm çıkarmak hususunda faz la gcele etmemelerini, meclisten ricâ ederim. “Almanların, bu muharebeden ba. zı istifadeler temin ettikleri gayet a- bu #stifadeleri pek pahalıya aldıkları da muhakkaktır Terazinin hangi tarafa eğileceğini kestirmek henüz pek mevsimsiz olur. Muharebe henüz bitmemiştir. Nor. veçin büyük bir kısmı, henüz Alman- larin elinde değildir: Kral, hükümeti, elân Norveç topreklarındadırlar. Ve müstevliye karşı, bizimle bir safta mücadeleye devam etmek üzere geri kalan Norveç kuvvetlerini bir araya toplıyacaklardir. “Almanya mükemmelen müceh hez, büyük ordularile o kadar iyi bir vaziyettedir ki, her an, başka nokta. lara taarruz edebilir. Taarruz nerden gelirse gelsin göğüs germiye hazır olmak azmindeyiz. Hayati ve en mü. bim mesele hazır bulunmamızdır. Chamberlain, sözüne devam ede. rek şöyle demiştir: “Milleti yalancı ümitlerle aldat mak istemem. Meelis, âzaları, bir çok defalar o ,,Hitler otobüsü kaçırdı” cümlesini tekrarladılar. Bizzat ben; nutuklarımdan birinde, “Hitler oto. büsü kaçırdı, dediğim zaman Nor- veçten bahsetmemiştim. Zira, nut. kum 5.Nisanda yani istilâdan üç gün evvel yazılmıştı. Norveç harbinden çıkarılan hükümlerin pek fazla mü- balâğalandırıldığına kani bulunmak- la beraber, nihai zaferimize olan iti. madımı muhafaza ederek, şu ciheti de söylemekliğim icap eder ki, Bri, tanya milletinin yaklaşan tehlikenin yakınlığını ve şümulünü idrak etti Bini zannediyorum. —Bu cümle o ka. dar alkışlarla ve itirazlarla karşılan. mıştır ki, Chamberlain Meclisi sü. küla davet eliniye mecbur olmuş. tur—. Harp kabinesinin vaziyeti Başvekil, daha sonra düşmanın muhtemel tecavüzlerine Karşı hazır. lıklı bulunmak lâzım geldiğini, va. ziyetin ittihad: ve bütün o kuvvetle silâhlanmayı icap ettirdiğini anist. mış ve lüzumsuz münakaşalardan tevakki edilmesini tavsiye etmiştir. Chamberlain bu münasebetle, 11 mayısta, Churchill, Askeri Koordi. nasyon Komitesi reisi sıfatile, Lord Chetfield'i istihdaf etmesi teklifinde bulunduğunu hatırlatmış, oChur. ehili'in, Askeri Koordinasyon Ko. misyonu namına Genel Kurmay Şef. leri RKonütesini idareye kabine tara. tından salâhiyettar kılındığını söy. lemiz ve demiştir ki: “Churehili, bu karar mucibince, harekâtın her günkü kontrolü vazi. fesini deruhde edecektir. Şüphe et. miyorum ki. bu söyede, askeri siya. setin bütün safhalarını görmeğe ve bu siyaseti, inceden inceye tetkikten geçirmeğe muvaffak olacağız, bu sa. hada alınacak kararlar süretli ve e- nerjik olacaktır, Churehill, Amiral, lik, Birinei Lordu mevkiini muhafa- za edecektir. Kanaatim şudur kl, kendisini Amirallik mevk'inde tutan ehemmiyetli vazife, onun uhdesinde kalmalıdır. Fakat kendisine tevdi et- tiğimiz vazifeyi, Amiralliğin bütün Ve bu çekilme, muharip kuvvetleri. işlerini tedvire mâni olacak mahiyet. te telâkki ederse, bunu bana bildir. | mesini kendisinden beklerim. Ve bu takdırde, halin leap ettirdiği bütün tedbirleri alacağım. Chamberlain sözlerini şöyle bitir. ir? 'Bir kere daha israrla söylerim ki, bu müşkül günlerde, harbe de. vam maksadile gayretlerimizi arttır. raamız daha isabetli olur, Harp mal. zemesi, tayyare, tank, top, mühim. mat imal ederek daha fazla enerji ve daha fazla hüsnüniyet göstermek azmindeyiz.,, Muhaliflerin Sözleri Mister Chamberlain'in mutkubi. tirmesi üzerine amele lideri Mister Atlee muhalefet namına söz söyledi ve hükümete hücum etti, Mister AC lee evvelâ Norveçten çekilmenin çok mükemmel bir askeri hareket teşkil ettiğini söyledikten sonra gerek Mister Chamberlain'in, gerek Mister Churchill'in evvelce söyledikleri nu. tuklarda lüzumundan fazla nikbin görünmelerinin hikmetini anlamadı. Bini izah ederek şu şekilde devam etti; “Mister Chamborlain, bize hüküm vermekte #cele etmemeyi tavsiye e. diyor. Fakat neticeyi düşünmeden hüküm veren hep kendisi, Onun an. latışina göre, Norveç harekâtının muvazenesi müttefiklerin lehinde. dir. Bunaimkân mı var? Mister Chamberlain vaziyeti bu şekilde an. latmakla kendini mazur göstermek istiyor, Fakat hakikat, apaşikârdır. Müttefiklerin Cenubi Norveçten çe. kilmeleri bir mağlübiyettir. Hükü. met bunu itiraf etmek İstemedi ve üstelik bize ümit vermeğe uğraştı. Bu hareketin neticesi olarak memle. ket, inkisar içindedir. Halbuki bükü. metin bundan çekinmesi Jâzımdı. Şimdi hükümete soruyorum: “Hüğümet, niçin şüratle hareket etmedi? “Niçin; ötveğe kâti Luvvet gön dermedi? “Hükümet istihbarat servisi ken. disine malümat vermedi mi? “Malümat verdiyse ne mahiyette idi? “Ve hökümet bu malümat dahilin.. de mi hareket etti? “Nihayet hükümet harekete giri. şirken, faik hava küvvetlerile kargi- laşmak meselesini düşünmerli mi? “Mister Chamberlain, bu nokta ları tenvir etmiyor. Bugün balk, hükümetten müştekidir. Fakat halk, son hâdiseler yüzünden mıştır. Halkın istediği şey: canlı ve azimli harekettir, Hükümet ise, kör ve sağır hareket ediyor. Halkın şi. kâyeti, yalnız Norveç hâdiseleri yü. zünden değildir. Daha beşka şikâ. yetler de var ve bütün bunlara se. bep olan Amil, hükümet başında bu. lunanların iktidarsizlığıdır. Hükü. met, Hitlerin Norveç ve Dânimar. kayı istilâ etmesi üzerine, onun fır. satı kaçırdığını anlatarak Hitlere karşı: “yaya kaldın tatar ağası,, di- yen bir tavır ald:. Asıl fırsatları ka- çiran taraf bizim hükümetimiz, Belki bizim hükümetimizin işi gücü, 1981 denberi fırsat kaçırmaktan ibarettir. Onun fırsatları kaçırması yüzünden Çekoslovakya, Polonya, Norveç ve Danımarka istilâya uğradı. Ve hü. kümet bütün bu hâdiseler karşısın. da ne kadar gevşek davranmak mümkünse o derece gevşek davran. dı. Hükümetin başında bulunan a. damlar, mütemadiyen muvaffakı. yetsizliklere uğramış adamlardır. Halbuki biz, bir hayat ve memat mücedelesine girmiş bulunuyoruz. Ve bu sırada, mukadderatımızı ha. yatların muvaffakıyetsizlikler için. do geçirmiş olan.adamlara tevdi e demeyiz. Hükümetin bâşndaki a damiar, hayatlarını muvaffakıyet- sizlikler içinde geçirmiş olduklari halde Meclisteki (o taraftarlarından mütemadiyen alkışlanıyorlar ve bu sâyede iktidar mevkiinde kahyor. lar, Bu halin deyumına razı değiliz. “Bugün bütün memlekette hüküm süren his, harbi kaybetmek değildir. Bilâkis bütün memleket harbi Kaza. nacağımıza inamyor. Fakat harbi kazanmak için idare dümenini baş. ka eller kullanmaldır.,, Sinelair'in Sözleri Daha sonra muhalif Hberaller nâ- mına Sir Arehibald Sinelair, hükü. mete hücumu devam ettirerek dedi ki “Norveçten çekilmenin askeri bir felâket teskil etmediği muhakkak, i mize karşı beslediğimiz itimat üzeri. ne ketiyen tesir etmemiştir. Fakat İ hükümetin gevşek siyaseti yüzün. | den siyasi ve iktisadi kayıplarımız çok büyüktür. İsveç, Norveç ve Danimarka ile t& Bunları bir de Almanların hareketle. riyle mukayese edelim. Mukayese e dersek takip olunan siyasetin ne ka dar zararlı olduğunu görürüz. Çünki kümet, halkı iğfal etmiştir. Artık iş Isiddiyetle tutmak, harbi lâyıkiyle idare etmek, iktisadi ve siyasi mağ, lübiyetleri bertaraf etmiye çalışma) zaruridir. Muhafazakârların Sözleri Krolt söz alarek, bütün fırkaların siyaset takip etmeleri lâzım geldiğin söyledi. Müstakil mebuslardan Wedgewood hükümeti hâdiselerden ibret almıyı davet etti. Ve Almanya gibi yıldirın hareketler yapmak lüzumundan bah setti, Daha sonra söz alan muhafazakâı Amiral Sir Roger Keyes şu mühin beyanatta bulundu: “Trondheim'ı zaptetmek bizim £ çin zaruri idi ve bunu zaptetmek mümkündü. Ben tecrübelerim dola. yısile bahriye nezaretine müracaat ettim ve ne yapılacağım anlattım. keti deruhte edebilir ve başarabilir. di. Halbuki bu şekilde hareket edil. memiştir, Bunun sebeplerini izah et. mek kizımdır.” Daha sonra yine mubafazakârlar. dan Mister Emery hükümete şiddet. le hücum etti ve hükümetin daha ciddi ve daha kati hareket etmesi i.. çin cezri tedbirler almak lâzim gel. diğini söyledi. . buldu ve müzakereler yarına tâlik olundu. Makedonyada Yunan Kralının Tetkikleri Atina, 7 (A.A.) — Mirina . Tsa. yezi yeni demiryolu, Pazar günü Kral George, Veliaht Prens Paul ve birçok sivil ve askeri yüksek devlet memurları huzurunda İşletmeğe a. çınaştur. Bu münasebetle, Makedonya'da Kral huzurunda, Krala, Veliahta ve hükümet relsi Metaksas'a karşı sa. mimi halk tezahürleri yapılmıştır. Kral ve Veliaht, bundan sonra Amrigolis'e giderek, Amerika Birle. şik devletlerinin Atina Elçisi Mac Veaght'ın gayretile dikilmiş olan ta. rihi Amfipolis arslanı heykelini görmüşlerdir. Bu ziyaret esnasında Mae Veaght ta bulunmuştur. Kral, bundan sonra da Kavalayı ziyaret etmiştir. —— Hasta ve Yolcu Vapurlarma Bomba Atılıyor Londra, 7 (A.A.) -—- Reuteri Almanlar, hastane gemilerine ve yolcu vapurlarına bücumirına devam etmektedir. Yeniden böyle Üç vapur bombar. dıman edilmiştir. Bunlardan birisi, Dronning Mavd hilstans gemisidir. Bu gemiye iki bomba İsabet etmiş ve 27 hastabakıcı ve hasta ölmüş veya. but yaralanmıştır. İçinde bir kısmı Finlanda muhaciri olmak üzere ka. dın ve çocuk bulunan Küçük Tordeus Kiold vapuru da bombardımana tâbi tutulmuştur. Diğer bir yoleu vapuru. na da bombalar atılmıştır, fakat in. sanca zayiat yoktur. Kl Holandaya Kaçanlar Amsterdam, 7 (A.A.) — 17 Polon. yalı, bü gece, Arnhem eivarmda Almanya - Holanda hududunu geç. mişler ve Holandaya iltica etmişler. dir. Bunlar, enterne edilmiştir. a Ankarada Yeni Cadde ve Meydanlara Ad Verildi Ankara, 7 (TAN) — Ankara Bele. | diye Meclisi bugün Ankaranmn yeni cadde ve yollarına konan meydan, isimleri görüştü. Millet Meclisi ak | Umdakt meydan Mehmetçik adını ai. | dı, İstasyondan helkevine gelen, o radan musiki musllim mektebine u- zanan caddenin ismi İnönü Bulvarı ölarak tesbit edildi. caretimiz durdu. Baltık kapalı. Bal ! kanlarda iktisadi vaziyetimiz sarsık | harp ancak neticeleriyle ölçülür. Hü. İpi tehlike karşısında birleşerek kati bi Donanma doğrudan doğruya bu hare. | İha ibi Sir tü, ca hü ka bu re Daha sonra muhsfazakârlardan | gam JEESE2 ESER 5345“ 3 10 x ES > ŞO EEE