29 Ağustos 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

29 Ağustos 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

HARAÇÇI KARDEŞLER İzmir ve Ankarada olduğu gibi İstanbulda da büzük bir MOB İLYE Satış mağazası açtığar. Salonları geziniz Adres: Fincancılar,.Rızapiş” Yokuşu Numara 61 #7MİN ANKARA — İSTANRIL TELGRAF TAN, 20 Ağustos 1940 TANEVİİstanbul Ankara Cad. No. 102 ALTINCI YIL Ne. 1828 Perşembe İSTANBUL TELEFON: 24310, A$keri Terfiler Rumen - Macar İhtilâfı Viyana Mahkemesinde Wiyanada fki tar gesi ümali teklif edi- olan şekli, kü. tashihi ile ahali tehlikesinden Kurtulmuş olacaktır. M. Zekeriya SERTEL R omanya ile Macaristan ara. sındaki ihtilâf nihayet İnihver devletlerinin hakemliği. he havale edilmiştir. anada toplanacak olan Alman, talyan, Macar ve Rumen Harici. e nazirları iki Tuna memleketi irasındaki ihtilâfı hal için bir lormül arayacaklardır. Hitler, İngiltereye taarruza İteçmeden evvel Tuna ve Balkan İhemieketleri arasındaki arazi ih. vel Salzburg'a çağırmı da kendilerine direktifler ver- i. Romanya bir taraftan Bul. laristan, diğer taraftan Macaris. nla olan hudut ihtilâflarını h: ermiş olan Romanya içli edakârlığı yapmak güçtü. Fah obruca ve Transilyanyayı el tutmak için yirmi senedenberi akip ottiği siyaset iflâs etmişti manya mihver devlelerini hemnun etmeğe ve komşularile Man ibtilâflarını halle mecbur. hu. Ancak, yapılacak fedakârlı. hım bir hududu vardı. 1 da hüsnü niyet gösterirlerse 'elki dostane bir hal şekli bulu- İnbilir, diye umuyordu. Fakat ilacarların bu meselede Berline layanarak çok müthiş taleplerde 'ulunâcağını biliyordu. Bu sebep- 8 evvelâ Bulgaristanla Dobruca heselesini hailetmeği tercih etti. lessrabyadan çekilmekle Sovyet lusya ile ihtilâf kalmamış olu- ordu. Macaristana karşı daha uvvetli bir vaziyette çıkabilir. L Nihayet icap öderse Macaris. inla tek başına harbetmekten #kinmek için sebep kalmamış. & Bu sebeple Rumen ve Macar Yarahhasları, Turnu Severin'de iluştukları zaman, iki taraf da tlaşamiyacak müfrit taleplerle argılaştılar. Romanya, Transil.| Anyanın bir iki vilâyetini ter. etmeği ve Transilvanyada dajı- İk bir balde bulunan Macarları ki sahaya teksif etmeği teklif et. İ Macaristan ise “Transilvanya. im üçte birinin tamamen terkini İtedi, İki taraf ta tekliflerinden İr adım geri dönmedikleri için tüzakere kesildi. YY spiacak iki şey kalmıştı. Ya mihver devletlerinin #kemliğini istemek, arbetmek. Mihver devletleri Orta Avrupa 3 Balkanlarda yeni bir harp çık. asını istemiyorlardı. Bu sebep Romanya ve Macaristanın çar- $ması Berlin ve Romanın arzu. ina muhalifti. Şu halde biricik ii, mihver devletlerinin hakem. Bini istemekti, İşte bugün Viyanada Alman ve alyan Hariciye nazırlarının hal Tesini arayacakları dava, bu- ir. Bu ihtilâfı, sulhan halletmek o dar basit bir Iş olarak görü iyor. Almanya, Romanyayı derecede gücendirmiştir, bun. hn fazla gücendirmek İsteye- ?z. Çünkü, Romanya Almunya. ni hiçbir yardım görmiyee kani olursa, a her tehi göze alarak Sovyet Rusyaya İca edebilir; yahut Romanya hde bir kargaşalık çıkabilir. inlar da olmasa Romanya, Ma- bistanla harbi göze ,a)abilir. Übuki, bu ihtimallerden ».her. hgi birinin tahakkuku Alman. Yı Romanyanın petrol ve buğ. pından mahrum birakabilir. ve yahut ike. Bugün Vi. | >İkal, M. Zeki Doğ Kom$ula. | Ankara, 28 (A.A.) terfi listesi, bugün Rei run tasdikma iktiran eylemiştir. Bu listeye göre, Orgeneralliğe terfi eden Korgeneraller şunlar. dır: Korgeneral A. Nafiz Gürman, Korgenerat Salih Omurtak | Tümgeneralliğe terfi eden Tuğ- generaller: Tuğgeneral Zekâi Okan Tuğgeneralliğe terfi eden tuğ- baylar: M. Nuri Berköz, Zeki Erkmen, Şahap Gürler, M. Kenan Esen. kut, H. Fehmi Atakan, İ. Hakkı Uluğ, Saffet Pozantı, M. Rasim Topsever, Tahsin Erserim, M. Sırrı Seyrek, M. Celâlettin Ya. M. Şefik Çakmak, Y. Razi tan, Riza Yavuzalp. Tuğamiralliğe terfi eden Dz. tuğbayları; Sait Halman, (Sonu, Sa-3, Sü 5) 15 Tuğbay, General Ve İi Deniz Tuğbayı Da Amiral Oldu Abdürrahman Nafiz Gürman ve Salih Omurtak Orgeneralliğe Terfi Ettiler Orgeneral Salih Omurtak Hayfaya Dünkü Hava Taarruzu İtalyanlar Civarda Yangın çıkardıklarırı iddia Ediyorlar Kahire, 28 (A.A) — Akdeniz İnçi- liz kuvvetleri Başkumandanlığının teb. Iğit Bu sabah erken, İskenderiye ve Portsait üzerine bir hava hücumu ya, pılmıştır. Hiç bir basar ve hiç bir ya. İralı ve ölü yoktur. Gayri resmi haber. lere göre, hücum 70 dakika sürmüş. tür. Hiçbir bomba düşmemiştir, Top- çu ateşi de işitilmemiştir. İTALYAN TEBLİĞİ İtalyada bir mahal, 28 (AA) — talyan orduları umum! karargâhının İ82 memaralı tebliği: Petrol #hraç mer olan Hayfa şehri, güpegündüz re filolarımız tarafından şid banesine isabetler vâki olmuştur. Her (Sonu, Sa: 2, Si: 2) Tevkifhanede Bir Cinayet Bir Mevkuf, Koğuş Arkadaşını Şişle Yaralıyarak Öldürdü Dün Tevkifhanede bir cinayet işlenmiş, mevkuflardan Ürgüplü Mehmet oğlu Recep, koğuş arka. daşı El dokuz yerinden şişliyerek öldür. müştür. Vaka şöyle olmuştur. Her ikisi de katil suçun- dan mevkuf olan Şükrü ile Recep, dün öğle den sonra koğuşun bir köşe sinde zarla kumar oynamağa baş. lamışlardır. Bu sırada aralarında münkaşa çıkmış ve ağız patırtısı İe elemi edilmiştir. ia pe sonra boğuşma halini al. fer istasyonu ile yeni petrol tasfiye, | miştir. Recep, hasmının elinden | Havzanın Bu Seneki Kömür Istihsalâtında Mühim AÂrtma Var kurtulup yatağına koşmuş, (Sonu, Sa: 2, taşa 5 iğ Ali oğlu Şükrüyü| yemeğin -| İNGİLTEREDE Alman Hava Hücumları Devam Ediyor Londra Müdafaasını Aşmak İçin Yapılan Teşebbüs Akim Kaldı Londra, 28 (A.A.) — Düşma. nın dün gece İngiltere üzerinde. ki faaliyeti, Londra mıntakasile Kent Kontluğu ve Times Halici ile sair müteaddit mıntakalar ü. zerinde münferit surette yapılan bomba hücumlarından ibaret k mıştır. Bu arada bilhassa Lo dra mmtakasile Taymiş Halici müdafaasını geçmek için teşebbüsler akim kalm İkat diğer müteaddit da cenubu şarki; bombaları düşmüştür. Şimali şar. kide bir tren, Alman tayyaresi le civardaki tünele sokarak yok cuları felâketten kurtarmı: Londra ve civarma atılan bom. baların hemen ekserisi hâli ara. ziye düşmüş; fakat cenubu şarki. de bir şehre düşen bombalardan altısı hedeflere isabet ederek, bir kaç kahve, lokanta ve meskeni tahrip etmiş, birkaç kişinin ölü- müne sebebiyet vermiştir. 24 TAYYARE DÜŞÜRÜLDÜ Bundan başka düsman Manş üze. rinde İngiliz tayyareleriyle yaptığı bir harp te kısa bir zamanda Alman tayya İ ve filolarının geri dönmiye mecbur e. dilmeleriyle meticelenmiştir. Ba harp. te düşmanın ikisi denize, on biri kara. ya olmak üzere 13 tayyaresi düşürül. müştür. Bunlarla birlikte bugün di manın 24 tayyaresi tamamiyle imha e. Gülmiştir. 12 İngiliz tayyaresi üssüne dönmemiştir. İNGİLİZ TEBLİĞİ En son İngiliz teblifi sudur. “ingiliz hava kuvvetleri borbardi | man tayyareleri dün gece Almanya, İ- talya ve iygal altında bulanan Fransa. da askeri hedeflere hücum etmişler. dir. Almanyada: Kiel ve Wilhelmshaven dokları, Frankfurt civarında Kelster. bach elektrik tesisatı. Angıburgda Mes serchimtd fabrikası Manhelm'de pet- rol ve iaşe depoları ve muhtelif ma-| hallerde bir çok tayyare meydanları bombardıman edilmiştir. İtalyada: Torino'da Piat fabrikala. İ 24318, 24819 di Rl 40 Münevver Genç YOL'u Çıkarıyor. 30 Ağustos'u Bekleyiniz. İngiliz hava kuvvetlerine mensup tayyareciler, uçuştan evyel harita üzerinde tetkikler yapıyorlar Viyana Konferansı Dört Hariciye Nazırı Bugün Buluşuyorlar Ribbentropla Ciano Transilvanya. İşinde Hakemlik Edecekler dil Kanada Arazisinde Üsler Tesisine Başlıyor Ottnum, 28 (A.A) — Birleşik A dün faaliyetinin ilk devresi. saisini tatil etmiştir. Bu tarihte mez. kür komite Vaşingtonda faaliyete çe- gecektir, Müzakerelerin tatili esnasın. da askeri azalar Kanadann Şarki hu. dutlarını gezerek, mevcut müdafaa kolaylıklarını tetkik edeceklerdir. Amerikan murahhasları reisi Lagu. ardia, matbunta şu beyanatta bulun. muştur; Komite, dikkat nazarım Atlantik sahillerinin stratejik noktaları üzerin. de temerküz ettirmiş bulunmaktadır. Komiti gizli içtimaları esna” sında, Kanada ve Terneuve arazilerin. de, Birleşik Amerikanın kara, hava ve deniz kuvvetleri için üsler tenis etme. sini derpiş eylemiştir.., ORDU İHTİYATLARI Vaşingion, 28 (A-A.) — Beyaz Sa ay filli hizmet görmek Üzere 396 bin mil muhafız ve ordu fhtiyatının si, lâh altına al ütenllik ka- nun projesi dün gece Roosevelt tara- fından imzalanmıştır. Şimali Yunanistanda İhtiyati Tedbirler Alındığı Bildiriliyor Atina, 28 (A. 1940 sırıfları şimdi silâh a maktadır. Şimalden gelen raporlarda, geçen hafta diğer dört sınıfın sakere çağrıldığını bildirmektedir. Ayrıca ma lim olduğu üzere, makamat tarafın. dan Şimal muntakasında gizlice ihtiyat tedbirleri almıştır. Maamafih İtal. yan radyo ve matbustmda müşahede edilen gevşeme üzerine, resmi mahafli de daha nikbin bulunmaktadır. Yeni Gümüş Liralıklar Tedavüle Çıkarılıyor rphanede © yeni basılan gümüş klar, zafer bayramı günü piya- saya çıkarılacaktır. Yeni Jiraların bir tarafında Mi Şefimiz İsmet İnönü- H ni ikmal ederek, 9 Eylüle kadar me- Alman Hariciye Nazır Ribbentrop Roma, 28 (AA) — Silefani: Sal burg'dan bildirildiğine göre, siri Von Ribbı İtsiya Hariciye Nazıri Kont Ci: milleti slâkadar “eden meselele- müzakeresi için biacaristan. ve Romanya Hariciye Nazırları Kont Kont Olana, bu sabah Salzburg'a bereket etmiştir. NELER GÖRÜŞÜLECEK Viyana, kon rin görüşüleceği eni yle lâ Mialüm olduğu üzere, Cenübü Şar» ki Avrupası devlet adamlarile Salz. burg'dı yapi xları görüşmelerde, mih bu mıntakada sulhün i mentaştine alarak, bir taraftan -arla'an ve Bulgaristan ve diğer tarsftan Romanya arasında: mevcut afi ve arezi İl Memlekette Bir Şeker Sıkıntısı Askeri Vaziyet Hava Harbinin Birinci Safhasını Almanlar Kaybetmiştir Almanya şimdiye kadar bütün zaferlerini | sürprizlere medyun- dur. Gerek. Polonyada, . gerek Norveçte ve gerekse Garpta düş- manlarını: dalma ünl baskınlarla şaşırtrış, sürpriz karşısında bi- rakmış İngiltereye karnı bu sürpriz taktiğini tatbik edemedi. İngilte, reye. bir istilâ“ ihtimaline karşı müdafaa tedbirleri almıya imkân bıraktı. İngiltere de bu sayede, sahillerini ber türlü müdafan va- stalarile teçhize vakit buldu. Bugün bu imtihanın nelcele- rini görüyoruz! İngiltere üzerine hava hücum. lari başlıyalı, üç hafta ol- duğu halde, müsbet bir netice el- de edilememiş olmasının en bü- yük sebebi budur, Âri baskılarla Alman kuvvet- Veri düşmanıh cephe arkasın! tah- rİp ediyor, halk arasında panik vücüde getiriyor ve orduyu tay- urolarile © şaşırtıyordu. İtereye yaptığı hücumlarda, bu neticelerin hiçbirini elde ede- memiştir. . İngiliz hava kuvvetleri, hâlâ te- cavüz kabiliyetlerini - kaybetme- mişlerdir. Halbuki, Almanyanın İngiltereyi istilâya teşebbüs ede- bilmesi için, İngiliz kuvvetler taarruz kabiliyetini kaybederek müda geçmesi, sonra da mü- dafan kabiliyetini kaybetmesi Jâ- zmdı. Ve Almanya, şimdiye ka- dar bu neticeyi elde edeceğini u.. muyordu. bu helicenin elde edile- memiş olması; hava harbinin bi- rinci safhasim (Almanların kay- betmesi demektir. Bugü: İtalyanlara Göre Transilvanya İşi Süratle Halledilmeli Almanya ve İtalya Müzakerelerin Çabuk İntacını İstiyorlar Roma, 26 (A.A) — Stefani Giornale &'İtalia yazıyor: x “Mihver “devletleri Hariciye Nozırları Macaristanla Romans ya münasebatı meselesini tetkik & etmek ve bunun için muslihane bir hal sureti bulmak üzere VE yanada Macar ve en Harici, ye Nazırlarına mülâki olmusları dır. Bu mesele nazik ve karışık. tir. Çünkü, Avrupanın bu mın. takasında henüz ihtilâfı İtal, ve Almanyanın arzusu hilâfıng tevsi etmek teşebbüsünde bulu. $ nan İngilizler tarafından mobi lize edilmiş şuriş kuvvetleri ie, rayı faaliyet etmektedir. Geçen Temmuz ayında & Salzburg'da Kont Ciano ile Von Ribbentrop £ yekdiğerine mülâki oldukları za man mihver devletlerinin Bal, kan meselelerindeki şartlarını tesbit etmişlerdir. Bu bapta taz. yik yapılmıyacaktır. Yalnız alâ, kadar devletler doğrudan doğru, ya aralarında müzakerede bi lunmıya davet edileceklerdir. Bu suretle Almanya ve İtalya, mü, zakereleri tacil edecekleri gibi Tuna Avrupasile Balkan Avru pasını düşman manevralarındali muhafaza etmek için nezareti bulumacaklardır. Macar heyeti, Tumsseverin'de Tran- (Sonu, Sa: 2 Sü; 3) Dahiliye Vekili Dün Gece İzmirden Geldi Maarif - Vekili Bugün Mevzuubahis Değil Ankara, 28 (A.A.) — Bu yıl Şeker| Fabrikalarımız Ağustos ortasından İti baren Kampanyalarını başlamıştır.) Dünya ahvalinin bugünkü vaziyetine | rağmen, fabrikalar, normal şartlar için 'de bulunduğumuz günlerden fârketr 0- larak çalışmaktadırlar. Turhal, Eski. şehir, Uşak ve Alpullu fabrikaları tam | kapasiteleriyle faaliyetteğirler. Bu fab | rikaların istihsal edecekleri şeker için lüzumlu olan malzemeleri tamamiyle hazırlanmıştır. Fabrikaların bu yal ie. | #ihsal edecekleri şeker miktarı, İ lâki tamamiyle karşılıyacık miktarda olacaktır. Buna göre, önümüzdeki se. ne'bir şeker sıkıntısı katiyen mevzuu bahis olmadığı gibi, gelecek yıla bu seneden daha fazla stok ta devredile. İzmire Gidiyor Faik Öztrak, İzmirdeki ziyaretleri sırasında. Dahiliye Vekili Faik Öztrak | Vekili Hasan Ali Yücel, dün ge, dün gece saat 22 de Bandırma) manya, bu sırada bu mahru- cektir. Bu suretle istihlâk, normal ce Kastamanudan şehrimize dön. yete katlamcak vaziyette de. (Sonu, Sa: 2, Süz: 5) nün bir büsü yardır. Şekil iübarile evvelce basılan: llraların öynldir. Yal- vaz 1940 tarihini taşımaktadır, N nelerdeki hadleri aşsa bile, istihsal | yolile şehrimize gelmiştir. Vekil, | bütün Ihtyaçları karşılıyacak - kadar şehrimizde bir hafta kalacaktır. yüksek olacaktır. Ankara, 28. (TAN) — Maarif | Zonguldakta kömür yükle me faaliyetinden bir görünüş Yazısı ikinci .sayfamızdadır) müş ve bugünkü trenle hareket etmiştir. İzmire