8 Mart 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

8 Mart 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

8.3941 HIKAYE Küçük Lehimci Malachi Vhitaker'den Çeviren: Ha - Ça vss İl lık bir olkbahar sabahiydi. 18 yaşlarında bir lehimci çi- erataramakanı auipamlkumız yem nda porselen bir abdesinane taşıyor ve ıslıkla “Fidan boy- 1, Lürkusünu soyiuyordu. ivi göğe baktı. Içi içine siğ- Ordü, çunkü bu akşam sevgul Pavt'sını görecekli. Bera» kol kola dowişmağa soz ver- di, Amma nerede gezecek- li? Caddede mi, kırlarda mı? Jehimcı bunların hiç birini miyordu. Her halde buraları kalabalık olurdu; halbuki o, 'ree oturup ona bakmak ve $ tarafından rahatsiz edil- istemiyordu. gün, kim bilir, belki de elini bilecekti. Başkaları bir tokat k pahasına da osa, tanıdık- kızların bellerine sarılıp on” öpebiliyorlardı; fakat ne o, bir çocuk, ne de Patti öyle İğ kızdı. Onun için Patti, bu kur Nİ kirli şehrin biricik neşesiy- Mavi gözlü, sarı saçlıydı... O- dünyalar dar geliyordu. Yü- sırtına yeni baştan ştirdi, bozuk kaldırım taşla» zerinden sert ve mağrur &- ilarla yürüdü. 0ok yıkanmaktan solmuş lci- tulumunun ütü yerleri, yer büyücek Yama gözüküyordu. b taşını nereye saklıyabilindi Şim- di?.. Etrafına bakındı. Mas mavi bir gök, köprünün çıplek taşları ve pis kara sular. pis apdesthane taşı? Hayır, asla! Çok değil, daha on dakika evvel, onu gündelik işinin ehemmiyetsiz bir parçaçığı gibi görürken, şim- di o feci beyaz aleti nehre bıra- kıverdi. Alet suya müthiş bir gümbürtüyle düştü. Patti başını kaldırdı, o çok be- Bendiği küçük delikanlı ona doğ- ru geliyordu. Bu akşam beraber gezmeğe' gideceklerdi, Annesi de eline, ne diye bu eski zerzevat tor basını tutuşturmuştu; ne diye bu eski çocuk ayakkabyarını giymiş- ti sanki?.. Mavi tulumuyla deli- kanlı ne kadar da cana yakındı. Kafasından bir düman büklümü kadar hafif bir fikir geldi, geçti; belki bir gün onun elbiselerini yıkayacaktı! Çekinerek;: “Nasıl- sm Lesli?,, Dedi. — Sen nasılsin Biribirlerine baka kaldılar. * * atti, “suya bir şey düşer gi bi Oluu, ışılmienın. ima, Dedi. “Her halde, ya bır köpek, ya bir kedidir.,, Bunu sırı sal olsun diye söyle- yivermişti. Fakat heme: pşiwan lm onün pembe sıhhatli yüzü çok yaraşıyor, ve onu oldu- dan çok daha çocuk gösteri- #du. Koyu saçlıydı, Kasketini İten sola eğmişti. beliydi?. Onunla 'de dolaşmak hiç işine gel- ordu, “Olmaz!,, diye düşün- Ya şöyle yanlarından geçer- meselâ birisi P.#ti'ye doku- ! - bu ihtimale doğrusu kızdı; “hele bir dokunsun, gösteririm ona... diye söy- Nihayet gidilecek münasip yer hatırlıyabildi. Şehirden Mizaktaydı. Oraya bir kaç sene vel mantar toplamağa gittiğini birli 1. Oradan bütün şehir ürdü. Patti isterse şehre ba- bilir, O da doya doya Patti'ye abilidi. » * “(a su seviyorum!,, Diye dü-! şündü. Nehre yaklaşmıştı. di taş köprünün üzerindeydi. İba, o hiç bir zaman beni se- mi? Acaba, yu dakikada | lerdedir? Ne yapıyordur şim- diye mırıdandı. 'ükü biraz yana kaymıştı. Dur- köprünün korkuluğuna da- hdı ve onu sağ omuzundan sol Uzune geçirdi. Ne mükemmel ? ilkbahar günüydü. Nehrin pis TA suları bile bu yanan İlkba- İİ” güneşinde ona âdeta güzel gö- Süyordu. “özü birdenbire karşık! kaldı- ba kaydı. Genç bir kız, elinde- me &rzak çantasını iki yana arak ona doğru geliyordu. inda mavi-beyaz bir entari, tında kısa mavi çoraplar, ve Buğunu tanıdı; fakat kız henüz örmemişti. Şimdi ne yap- aydı? Şu biçimsiz apdesthane y ugoslavyanın Vaziyeti Nazikleşti (Başı 1 incide) ihver devletlerinin Yugoslaya- da Mihvere almak için Belgrad ttinde günden güne artan bir ir yapmakta olduğu haber ve- Or, Unutmamalıdır ki, Almanya #nelerdenberi Yugoslavya İçin- çalışmış, bir çok Yugoslav ri- ülini elde etmiş, dahilde geniş teşkilâtı vücude getirmiştir. fedakâr) çekinmemiş *. Eski başvekil Stoyadinovic'in nlarla olan münasebatı da inüz unutulmamıştır. EE | Yrgotlavyanın Mihvere gir- mesi demek, bile bile ölü- kabul etmesi demektir. O va- ©, Romanya ve Bulgaristan gi- Alman askerlerinin Yugoslav praklarından geçmesine müsa- “e etmesi ve memleketin bir) p sahası olmasına razi olması a edecektir. Halbuki Yugos- anın İstiklâl ve tamamiyetini tan böyle bir vaziyeti kabul esi ihtimali azdır. Başvekilin t reisi Maçek'le beraber ga. 'scilere yaptığı beyanat ta bu ımdan fevkalâde ehemmiyeti ir. Anlaşılan Yugoslavya hvere iltihakla, istiklil ve ta- mefhumlarını evlendi- İçen bir tarz aramakla mesgvldür. ani Almanyayı memnun etme- calısmakla beraber, istiklâl ve amiyetini de feda etmemenin Hlunu aramaktadır. Fakat şimdiye kadar görünen papuçlar vardı. Pattildi oldu. “heşki, havadan, SUgalı, bü- hardan bansetseydum.,,, Diye dü ü, Lesli “Hayır işitmedim, hiç bir şey işitmedim ben..., Dedi. Git- meğe mecbur olduklarını hatırla- dılar; fakat yine birbirlerine bak makta devam ettiler. Kız; “Annem pstates bekliyor; gitmeliyim. Dedi. Fakat yine ayrılmadılar ve gülümsedier. Ve sonra kendi sesinden 'utandı ve — Unutmam... Yan yana yürümeğe başadılar. — Ah, benimle gelme. Unutma ki sen çalışıyorsun. Halbuki ben 'sadece anneme yardım ediyorum. Dedi Patti. Delikanlı istemeye istemeye geri döndü. Ara sıra, mavi-beyaz entarisi ve topuksuz - çocuk pâ- puçlarile Patti'yi görebilmek için arkasına bakıyor, ve kendi her zamankinden çok daba hafif ve irahat hissediyordu. . Fakat köp- 'rünün ortasına geince; iki elini ba şina vurdü ve dehşetle korkulu- ğun üzerinden koşar gibi akan Sulara baktı, ve uzun müddet ha- reketsiz kaldı, ie eğe K ız çarşıya doğru ilerledi. Goyeri parlatyor, uudür- ları tutamadığı garp bir gülüm- seme ile açılıp kapanıyordu. Içten içe: “Ah, zavallı Lesli! şimdi ona ne yapacaklar!?,, Diye ürperdi. Çünkü o Patti'yi görmeden çok daha evvel, Patti onu görmüştü. Orcüzu üzerinden geri baktı, ve köprünün ortasında onu yapa yalnız ve hareketsiz duruyor gör- 'utamadığı acaip gülümsü- mesinin arkasında, içinin acı ile burkulduğunu duydu, ve onu İşte o anda sevmeğe başladı. Amerikadaki İtalyan Diplomatları İçin Tahdidat Vazedildi Vaşinatonı 7 (A. A.) — “Reu- ter,,: Amerikan hükümeti Ame- rikadaki İtalyan konsolosluk me. murlarının Amerika dahilinde se- yahatlerinin yalnız kendi minta- kalarına tahdit edileceğini İtal- yan hükümetine bildirmiştir. İtalyaya verilen nota dün hari- ciye nezareti tarafından neşredil. miştir. Vaşingtonda bulunan İtal. yan diplimatları bu hükümden is- tisna edilmişlers8 de, Ameriken hükümeti İtalyanın Vaşington Büyük elçiliğinden, büyük elçili- ğe mülhak askeri memurlar Va şington şehrinden çıktıkları tak- dirde, keyfiyettenAmerikan hükü metinin haberdar edilmesini rica etmiştir. Hull'ün İtalyan büyük elçisi ne tevdi ettiği notada bu tedbirin niçin alındığı izah edilmemekte- dir. Böyle bir tedbir, Amerika tarafından sulh halinde bulundu- ğu ve diplomatik “münasebetleri kesmediği bir mem'ekete karşı ük defa tatbik edilmektedir. * Vaşington, 7 (A, A) — Hükü- met, İlaiyadan. bu memleketin İ Nevyork ve Detroit konsolösluk- larımın kapatılmasını istemiştir. —— ———a misaller bunun imkânsız olduğu- nu gösterdiği için, Yugoslavya s1- kı bir imtihan devresi geçirmek- tedir. Utancından kızardı. Patti ve çu) -|Berline Göre Alman - Fransız İşbirliğinin Hakiki Manâsı Berlin, 7 (A.A) — mi bir membadan bildiriliyor: Berlinde, gerek resmi, gerek ya ri resmi surette, Vichy'deki si- yasi inkişaf karşısında ihtiraz kayıtları ileri sürülmekte devam olunmaktadır. Alman Hariciye Nezaretinde şu cihet bildirilmiş- tir ki, Alman - Fransız tinde iki merhale vardır. Birin- ci merbale, Fransaya karşı kaza- rılan ve dünya tarihinde mütalâaya misali bulunmıyan yüzde vüz zaferdir. İkinci mer- hale, Montoire merhales'dir; ya- ni Führer ile Fransiz devlet re- isi Mareşal Petain arasındaki gö- rüsme ile başlıyan merhaledir. Berlin siyasi mahfillerinde (- lâveten söylendiği gibi Montoire' mülâkatı ile baslıyan safha, kânunuevvel 1940 hâdiseleriyle baslamak üzere melüm hâdise - lerle inkıtan uğramıştır. Bu in- kıtan sırf Vichy sebebiyet ver- mistir. Daha doğrusu Vichy, bu safh; nihayete erdirmistir. Çünkü hakiki bir Alman - Fran- siz işbirliğinin mümessili La- val'Air, Veygand'ın temasları Vichy, 7 (A.A) “Havas,, ajansının bildirdiğine göre, Ge- neral Weygand dün öğleden sonra Mareşal Petain ile uzun bir mülâkat yapmıstır. Mareşal, itimadını General Wevgand'a te- yit etmistir. General Weygand'ın Afrikadaki vazifesi ve tatbik et- birler hakkında daha bircok ko- ruşmalar yapması bekleniyor. YUNANİSTAN Cevap Veriyor (Başı 1 incide) Aşağıdaki hususatı kati suret- te tekrar ediyoruz ki: | — Korizis'in riyasetindeki hükürset, yalnız her zamandan daha ziyade hiikümdarın itima- dına malik olarak kalmamakta, fakat milli siyasetinde Yunan milletinin ve Yunan erlerinin mutlak, tam ve münakaşa kabul etmez birliği tarafından da tam üzaheret görmektedir. Bu siyaset, tamamiyle mağlüp edilmeden evvel kendi- sivle ne mütareke, ne de sulh yapılacak, İtalyan mütecavize karşı zaferin tam olarak alınma- #ım'bütün kuvvetiyle istihdaf et- mekten bir dakika fariğ olmamış ve olmıyacaktır. Bütün tehditlere ve Ihtilâtla- ra rağmen, bu siyasette en ufak bir değişiklik dahi bahis mevzuu olamaz. Hükümetin asil hattı he- reketinin değiştirilmesini düşü- İnebilen bir tek Yunanlı dabi oktur. YAKA teksin daha Atina, 7 (A.A) — Atina ajan- sı bildiriyor: İtalyan propagan- dası, Yunan hükümetinin Girlde yerleşmiye hazırlandığı hükkin- daki saylaları tekrarlamakla meş guldür. Bu mânasız haberi yalan- lamayı bile lüzumsuz addediyo” ruz. Mağlüp İtalyan hükümeti hâlâ Romada dururken, muzaf- fer bir memleket hükümetinin merkezini değiştirmesini icap ct- tirecek, hicbir sebep yoktur. Azami Mepa temin iç Londra, T(AA)— “A.F.İ, nan azmini ve Türkiyenin uya- nıklığını tebarüz ettirmektedir. ler. “Times,, şunları yazıyor: “Yunanistanın dağlık hududu. hücumdan ziyade müdafaaya el- verislidir. İngilizler Yunanlılara mümkün olan yardımı vapacak- larını vaadetmislerdir. Bir taraf- tan da İngiliz kuvvetleri Afrika- da bircok ceohelerde İtalyanları takip ediyorlar. Simdi İtalyanlar Trablusgornta bir Alman motör- lü kuvvetivle takvive edilmiştir. Eden ile General Dill imkfn da- hilinde bulunan âzami mukav&- ler... Diğer taraftan naziler Yuna- nistoni tehdide devam etmekte ve bir bozgun havası yaratmak icin, pronagandalarının o bütün valanlarını ortaya dökmektedir- ler. Hitlerin Türkive Reisieümhu- ru İsmet İnönü'ne gönderdiği mesajın muhlevivatı hakkında ifsaatta bulunulmamıstır. Fakat Hitlerin. mutadı olduğu vechile henöz tehdit etmek. İstemediği bir memlekete verdiği teminat kabilinden temniat vermis olma- mea Di Slefani ajansına göre Roma, 7 (A.A.) — “Stefani, Yunanistan (e İtalya arasını muhtemel bir mütareke vanıla- ca hskkmdaki savfalar Roma- da kati swratte ovalanlanmakta” dir. İtalean - Veman ibrilâfi şi. Tâhla halledilecek. Yunanistan hatalarını ödeyecektir. Yunan ordusu, hâlâ fens hava zırhinn muhafazası altındadır. Fakat bu himaye uzun sürmiyecektir. l Yarı res- dahali mek istediği muhtelif idari ted-|Şari İngilizler Malta Üzerinde 16 üşürdü İrargâhımın tebliği Maltada, düşmanın 5 martta yaptığı ağır hücum €snasında 16 düşman tayyaresi düşürülmüş. Avcılarımız, 88”, “Junkers - 87”; - 2115, iki “Messersehmitt . 109” düşürmüşlerdir. Geri kalan 9 tay yare de hava dafi bataryaları ta. Talından > düşürülmüştür. Diğer bir çok düşman tayyaresi hasara uğratılmıştır. Bunların üslerine dönebildikleri şüphelidir. Yüz den faza düşman teyyaresinin 1ş- rak ettiği bu münarebede bir tek İngiliz avcı tayyaresi kaybol muştur. Binalarda bazı hasar vu- kun gelmiştir. Fakat Ingiliz hava kuvvetleri mürettebat, arasında 13 İhıçbir kayıp yoktur. Alman tebliğine göre Berin, 7 (4Aj — “evliğ” “Stuka” tayyarelerinden mürex. kep bir Alman hava filosu dün axşam Malta adasında La Valette lımanı tesisatını muvatfakıyetle bombardiman etmiştir. Halfar tayyare meydanı üzerinde yapi- lan keşif Uçuşu esnasında tayya. re meydanı tesisatının geniş mik yasta hasara uğradığı, üç muhare be tayyaresinin; büyük bir atel yenin; bir barakarın tahrip edil- diği ve bir çok hangarların da hasara uğradığı görülmüştür, Htalyanlara göre de.. Roma, T (A.A. “Tebliğ” ki Akdenizde hava filoları. mız, refakatinde mühim miktarda harp gemileri olan kafile halin- deki düşman vapurlarına taarruz etmiş, bir kruvazöre; bir torpi. do muhribine ve 3 vapura isa. betler vâki olmuştur. Çin, Nihai Zafere Kadar Mücadele Edecek Çunking, 7 (A, A.) — Mareşal Çan - Kay - Şek, balk milli siya- si konseyi deleyelerine hitaben bir nutuk irat etmiş ve ezcümle demiştir ki: Sovyetler Birliğinin, Amerika Birleşik devletlerinin, İngiltere- İnin Çin'e karşı hattı hareketleri her ne olursa olsun, ben eminim ki, bu büyük devletlerin hattı ha- feketi Çini mukavemetine za- rar vermiyecek, Çine yardım ede- cektir, Sovyetler Birliğinin ve y: hut Amerika Birleşik devletleri- nin harbe iştirakini ümit etm miyorum, Biz, kendimiz, nihai zafer İçin mücadele edecek kadar kuvetliyiz. Diğer taraftan bizim zaferimiz, Sovyetler (Birliğinin, İngilterenin ve Amerika Birleşik devletlerinin menfaati lehine ola.. caktır. Zira, bizim mağlübiveti- miz, bu devletleri harbe yaklaştı- racaktır. Ben, bu devletler tara- fından Japonyava karsı hic bir hakiki kompromi siyaseti yapil- mıvacağından eminim. Jsponya bütün Çini hicbir zaman tamami. le abloka altına alamıyacaktır. Mareşa)|, Çinin nihai zafere kadar mücadele edeceğini bildirerek ve nihal zafere tam emniyetini bir vi dala, kaydederek sözlerini İngiliz gazeteleri. İngiliz ve Yu-|1SP, © Lizbon, 7 ÇA.AŞ — Bayan Lu peacu İle İspanyadan 'sya (gelen saki Romanya Kral Karol bir Hos tuna yorgün olduğunu ve birki Lupansu şehrin kilemetre mesafe, doktorun köşkün: dir, Eski Kral Ficalho edince otomehili meti temin etmek mivetindedir- | —— o Berlin, 7 (AA) — Arasındaki iktmadi müza memleketin ti gari mübadelelerini arttırmıya matuf bir itilâfnnme İmza edilmiştir. İTAL ADA: Nazırı Kont Grandi, e: hareket etmiştir. Nezsreti muvakra- ten Mussolini deruhte etmiştir. e — ——— Gelen haberler, Arnavutluk cephesinden bir tek Yunan aske- rinin ve bir tek Yunan topunun dahi cepheden çekilmemiş oldu- ğunu teyit etmektedir. İtalyan - Yunan ihtilAfmın tasfiyesi lehinde Berlinin Roma üzerinde sanki bir tazvikte bu- lunduğu hakkında yahancı mem leketlerde vavılan savlaları, İ- talyan « Alman tam fikir bera- berliği ve kardeşliği hakkında hiebir fikri olmıyan mahfiler #ıkarmaktadır. $ eyldl 1929 dan vani anlasmavlıAn ilk giintnen İşimdiye kadar, Almanya; müttefi.. ki üzerinde hicbir sebeple, hiç- bir tesir İera etmemiştir. TAN Yardım Projesi Âyan Meclisi Gece Celseleri de Aktedecek Vaşington, 7 (A. A.) — “Reu- ter,: Roosevelt, bugün gazeteci- ler konferansında, Demokrasile- re yerdim kanunu projesinin tas- vibinde kaydedilen her bir gün- lük teehhürün oDemokrasilere harp malzemesi teslimatı üzerin- de biraz sonra tesiri olacağını söylemiştir. Gazeteciler, Roosevelt'ten bu- günkü teehhürün ciddi bir tesiri olup olmadığını sormuştur, Ro- oseveli, evvelâ buna cevap ver- memesinin daha şayan, tercih ol- duğunu söylemiş, fakat bilâhare Şubat ayı ile Mart bidayetinin belki de Demokrasilere yardım ü- zerinde derhal bir tesiri olmiıya- cağamı, fakat biraz sonra tesli- mat üzerinde tesir icra edeceğini, kanun projesinin kongreye tevdi- indenberi daima söylemiş olduğu- hun gazeteciler tarafından bilin- diğini ilâve etmiştir. Demokratların Lideri Barkley. âyân meclisinin nihai kararını tesri etmek maksadiyle, gece cel- seleri akdedimlesini teklif edece- kini söylemiştir. © —, Gönderilen tayyareler Vaşington, 7 (A. A) — Resmi beyunata nazaran İkincikânun 8- yında ingiltereye, 19.340.590, Ka. daya ise 7.190.717 dolarlık tay- yare gönderilmiştir. İngiltereye ayni ay zarfında 459 tayyare, 8 deniz tayyaresi, 54 ihtiyat tayya- re motörü ve külliyetli yedek ak- samı gönderilmiştir. l # Vashington, 7 (A.A.) — Tica. ret nezareti tebiğ ediyor: Ikinci- kânun syı zarfında İngiliz Ma. lezyasına 2,708.644 dolarlık tay- yare gönderilmiştir. Bunar, bü- yük bombardıman tayyareleridir. * Vasington, 7 (A, A.) — Dahi- liye nazını , evvelce ilmi ve tıbbi maksatlarla kullanılmak ü- zere Fransaya satılmış olan 500 bin metre mikâbı helyum gazının Büyük Britanvaya teslimi için mezuniyet vermiştir. İngiliz Hava Filosunda Yeni Tayyareler mahfilleri, yeni gece muharebe tayyareleri hakkında enteresan tafsilât vermektedir. Bu yeni £6- ce muharebe tayyareleri, gerek İngiltere üzerinde, gerek Boğa- zın öbür tarafında vukua gelen gece muharebelerinde şimdiye kadar birdok mühim muvaffakı- vetler kazanmıslardır. Diğer ta- raftan, İngiliz hava kuvvetleri İle birlikte servise giren son mo- delleri de “Tornado - Hawker,, “Spitfire - 3,, “Avre - Manches- ter, "Whirlwind.. ve “Sterling Court,, tayyareleri teşkil eyle mektedir. “Tornado,, iki bin bey girlik bir Rollsroyce motörü İle isliven tek kişilik bir tayyaredir. “Spirtfire » 3, o tayyaresi, ilk “Spitfire,, den daha sert ve kuvvetlidir. Rollsroyce o motği ile mücehhezdir ve kanatları ki- saltılmıstır.. Bunlardan bir kıs- mma obüs atan toplar yerleşti rilmiş bulunmaktadır. “Avre Manchester, iki motörlü bir bom bardıman (teyyaresidir. “Stir- ing - Court., dört motörlüdür ve cok kuvvetli büyük bir bombar- dıman tayyaresidir. “Whirl Wind. © gelince; bu, iki metör lü bir muharebe tayyaresidir. Bir Alman gemisi batırıldı Londra, 7 (A.A.) — “Tebliğ. Sahil muhafaza servislerine men sup tayyareler. bugün öğleden sonra, Holanda sahili açıkların da bir düsman iase vapurunu batırmıstır. Tayvarelerimiz. bun- dan başka, Denhelder limanı ile Oskenburs'da düsman isgali al tında bulunan bir hava meydanı- nı da bombardıman etmistir. Tayvarelerimizin hepsi üslerine #önmüstür. İngiltere üzerinde «Londra, 7 (A. A.) — “Tebliğ,,; Ekserisi İngilterenin şark ve c#- nubu şarki sahillerinde olmak ü- mak Üzere bugünkü gün ayr ayrı ucan düsman tayyarelerinin bü- vük faaliyeti olmustur Estanglia ile Kent eyaletinde ve Londra mntakesında müteaddit yerlere bombalar atılmıştır. hea Za- viat azdır. Manş denizinde bir İ düsman bomba tavvaresi avcıla- -raniniçaratındavı Hialeölmülşfür * Londra. TA Ai — Terre-Neu- ve'den gelen 14 ünrü bahriveli «rupu Bövük Britanyaya muva- salat etmiştir. Londra, 7 (A.A.) — Havacılık yı | İrotas'ın kumandası altında bulu- Adriyatikte Bir İtalyan Nakliye Gemisi Batırıldı Atina, 7 (A.A) — Bahriye ne- Zaretinin tebliği: 23 şubat yece yarısı Korvet kaptanı Brasidıs. Dan “Nercus” denizaltımız, Adri. yatikte devriye gezerken torpito muhriplerinin himsyesi altında ilerliyen iki büyük nakliye vapu. runa rastlamıştır. Yunan deniz- allısı düşmana hücüm etmiş ve nakliye vapurlarından birini im. ha etmiştir. Hava hücumları Atina, 7 (A.A.) — Ingiliz hava karargâhının tebliği: Ingiliz bom- bardıman tayyareleri perşembe günü Tepedelen mıntakasında Lu | cati'nin şimalinde Italyan topçu mevzilerine hücum etmişlerdir. Atılan bombalar topçu mevzileri. ne düşmüştür. Ingiliz tayyarele- rinin hepsi üslerine dönmüştür, Bulgaristanda Askeri Konferans (Başı 1 inene) tinde Kral, hâdiselerin takad - düm ettiğini söylemekle iktifa etmiştir. Kralın Bulgaristanın Alman tecavüzüne iştirak et- meksizin bir nevi bitaraf müşa- hit vaziyetini muhafaza edebile- ceğini samimi bir surette ümit ettiğine şüphe yoktur. * Yeni Delhi, 7 (A.A.) distan hükümeti neşret kararname ile Bulgaristanın düş man memleketi telâkki edilece- Bini bildirmiştir. Sovyet gazetelerinde Moskova, 7 (A.A.) — “Kras- maya Zvezda,, gazetesi, ilk defs olarak Bulgaristanın Alman iş- Rali altına girmesi hakkında doğ rudan doğruya mütalâasını neş- retmiştir. Kızılordunun nâşiri ef. kârı olan bu gazete, dünkü nüs- hasında diyor ki: “Bulgaristanın üçlü pakta il tihakını müteakıp hemen derhal Alman kralarının Bulgaristana girmesi, Sofyada “Bulgaristanın Sulh davasına er büyük yardı- diye tavsif edilen 1 mart hâ- inin hakiki mânasmı pek küzel göstermektedir. Tass'ın tekzibi Moskova, 7 (A. A.) — “Tass, ajansı aşağıdaki tekzibi neşredi- or: Yabancı matbuat, Sovyetler Birliğinin Romanyadan Karade- nizde bahri üsler vermesini iste- diği hakkında şaylalar yaymıs:! tır. “Tass,, ajansı, manasız uydur | malar olan bu haberleri yalanla” | maya salâhiyettardı Times'e göre Londra, 7 (A.A.) — “Times, in diplomatik muharriri Sovyet Birliği hükümetinin Balkan me- şelelerine karşı aldığı vaziyet hakkında şunları yazmaktadır: Bulgar Nazır ve Generâlleri Alman işgalini sadece kabul ile iktifa etmemişler, bu isgale â- deta iştirak etmislerdir. Alman- ler, her sev istedikleri kibi cere- yan ektiği için sevinmektedirler al Sovvetlerin Bulgaristana gönderdikleri o protestoyu hic beklemedikleri muhakkaktır, Sovyet beyanatı birkac hafta evvel yapılmıs olsaydı, hic süp- hesiz, daha büyük bir tesir ya- pacaktı. Hele Bulcaristana değil de, Almanyavs hitaben vapıl - saydı. tesiri büsbütün fazla olur- du. Bu teahhur gösteriyor ki. Sovyetler Birliği Almanya ile harbetmek niyetinde değildir Beyanatın kıymeti, Almanların Bulgaristana, Macaristana ve Ro- manvava olduğu gibi. Rusların nzâsını almadan girdiğini gös, termekten ibarettir. Almanların. | Bulgaristanın iseal edilmesi üze- rine bu memleketin harbe sürük. | leneceği hakkındaki Rus nokta! nazarına İstirak etmediklerini hildirdikleri (o zannedilmektedir Halbuki harp tekniği bakımın - dan Bulsaristanın harp sahasi olması daha kuvetli bir ihtimal dahilindedir. o Vâkıa Almanlar Balkanlarda istedikleri seyleri harbetmek o mecburivetinde kal- madan elde edeceklerini ümit Belgrat'ın Resmi Beyanatı (Başı 1 cide) tin yüksek menfaatlerini ve ayni zamanda Yugoslav devletinin İs- tiklâlini ve- tamamiyetini gözö- nünde tutacağı hakkında dün ak- şam Belgrad'da neşredilen resmi deklârasyon, son 48 san tzarfında artan diplomatik faaliyetler hak- kında bir çok birbirine zıt sayia- ların dolaştığı Yugoslav hükümet merkezinde çok iyi karşılanmış ve rahatlık tevlit etmiştir. Bazı emarelere bakılırsa, üçlü pakta girmeye hiç te mütemayil bulunmıyan Yugoslavyadan, bel- ki pek yakında, Mihvere ve Sov- yetler B ine karşı ayrı ayn birer dostluk deklârasyonu imza- laması talep olunacaktır. Birbirine nt haberler arasında teyit olunmıyan bir habere göre, Yugoslavyaya, Yunanistan ile İ- talva arasında mutavassıt rolünü oynaması teklif edilecektir. Her hangi bir teyit mevcut olmamak. la beraher, başkaca söylendiğine göre Almanların ileri sürdüğü şartlar arasında İtalyanın arazi taleplerinden vazgeçmesi, fakat Yunanistan'dan Almanyaya Selâ- nikte ve Patrasta üsler İstemesi mevcuttur. Bu esnada, manevrtlar için sı- mıfların silâh altına çağırılması devam etmektedir. Silâh altına aknanların büyük ekseriyeti şi- malde tahaşşüt etmektedir. Bun- ların mikdarı, pek muhtemel ola- e yarım milyonu göçmemekte- ir. Alman elçisinin Zağreb'i ziya- etinin hic bir müsbet netice ver- mediği hakkında umumiyetle İ- vi haber slan mahfillerin aldığı malümat, Belgrad'da ftimadın - | veniden tesisine yardım etmekte- dinr 4227 Times'in bir yazısı Londra, 7 (A.A.) — “Times, in Balkanlar muhabiri şunları yazmaktadır: “Türkiye | İngiltere ile bir dostluk muahedesi yaptığı hal- de, Yugoslavya “muhtesem infi- rat, siyasetinde bugüne kadar ısrar otmstir. Yugoslavya bu si- yaseti, İsvec gibi, rahat bırskı- lacağını ümit ederek takin eyle» miştir. Balkan sulhünü tehdit e- den yeni Alman tesebbüsünden sonrsı İngiltere, Yunanistan ve Türkiyenin vaziyeti gözden ge- cirmeleri tabiidir. Bugün askeri imkânlarda bir değisiklik olma- mıstır. Hâdiseler süratle İnkisaf ettiği takdirde Türklerin muhte- mel taarruz hareketleri, mühim bir nisbette mevcut İngiliz mal- zemesine ve bilhassa İngiliz tay» varelerine bağlıdır. Bu itibarla Atina müzakerelerinde de, diğer meseleler arasında, el altındaki malzeme ve membalar meselesi- nin bilhassa tetkik edildiğini zarmetmek yanlış bir tahmin ol- maz. Bir sulkasiçı grupu Belgrat, 7 (A.A) — “Avala,, Zasren polisi, Split'de & kisiden mürekken bir grubun tevkif ©- #ilmis olduğunu bil ektedir. Bunlar, Adriyatik sahili boyun» ia kâin ecnebi devletlere ait ge- milere ve Yugoslav devletine sit, müessesala suikast yapacaklar» dı. Zabıta. bunların bir deposu- nu da mevdana cikarmıştır. Bu #evoda mühim miktarda ağır fi- sekler ve yangın bombaları bü- tunmustur, Mevkuf eshas, Zaz- “ep hapishanesinde bulunmakta dırlar. Tahkikattan sonra mah — kemeye verilecekleri lir. Yugoslavya Pakta Girmek Üzere (Başı 1 incide) Londra, 7 (A.A.) — “Daily Te- legraph” gazetesi ba; alesinde şöyle demektedir; Al ve Ital yan gazeteleri üçlü pakta girme. diği takdirde Yugoslayyanın ba- şina neler geleceğini İleri süre. rek, bu memleketi tehdit husü- sunda birbirlerile rekabet etmek telirler, Yugoslevyada bir beşin. ci kol yaratmak için mutat usul lere müracaat edilmekte ve gay- retler sarfolunmaktadır. Yugos. lavyaya tahakküm. Yunanistana karş yapılacak bir Alman taarruzünün maruz kalabileceği bazı zorlukları izale edecektir. Fakat Yugoslevlar Aman militar rizminden ve Alman ırkçılığın. dan haklı olarak nefret etmek- tedirler, etmektedirler. Ve Bulgaristana sulbü korumak icin girdikler! hakkındaki iddiaların bu © *ie istinat ettirmektedirler. ml Bir Teberru Frans - İran Ticare: Odası İkinci reisi ve tarihi kumaşlar mütehassisi Buy Hasan Şebisterli tarafından Türk ve İslâm Eşerleri Müzesine üç asır- bk ipek ile nescedilmiş gayet kıy - metli bir seccade teberru edilmiştir. Bu hamiyetli zat geçen sene de müzeye bam eserler hediye etmiştir Alfkalarını temadisinden dolayı Mü- ». müdürlüğü Kendisine alenen “e İşekkir etmektedir ANAPİYOJEN “<t OR İHSAN SAMİ sureptokok. — İstafilrok, pnö- “wkok Koll Biyosiyaniklerin ban. yara akıntı ve hastalıklarına karsı cok 40 tesirli taze andı SAÇ. SABUNU İstemikmedik eller 2 eme