1 Temmuz 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

1 Temmuz 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

TDİ: DİVA Kaplanları Yazan: ALİ RIZA SEYFİ “Aksungur,, un Müstakbel Hattıhareketi . “|. Bp İçin 5 Kişilik Bir Bayram Reis bu denize çıkı - $ında kafasına büyük bir iş koy- muştu; çocukluğundanberi adı- ru duyduğu uçsuz bucaksız de- mizde, Atlas dış denizinde Türk bayrağını dalgalandırmak! Ö şimdi dış denizin büyülü ka pısına, ve tarihi Cebelitarık ka- yası dibine kadar gelmiş, ulu Ok yanusun uğultusunu (O duymuş, serin havasını ciğerlerine çek- miş, demir yüreği yumuşayarak tatlı tatlı çırpınmış İdi.. Yarın o uçsuz denizin, o maceralar dün- yaşının girecekti, adını duy duğu yabancı topraklar, kimse in daha görmediği yabancı ve bani milletler görecekti. Hal- uki: Bu direk kazası onun Ak- nizden fırlayıp çıkmasını geri bırakmıştı. Biraz düşündükten sonra, pek yakındaki Fas limanlarından bi- rine girmeği ve orada pruva di- ini tamir etmeği kurdu Ve o akşam güneş Atlas dağ- larının uzak, sisli tepeleri arka- sında Atlas dış denizine dalma - dan önce Bayram Reis kalyonu- Gu ve iki aktarma (ganimet) ka- Jirgasını Afrika sahilinde Tetu- an limanına rerek gehrin © Tel tuan'da olup bilenler Bsir 2 bin kişi i kadar 7 nüfu- Su olan Tetuan şehri ve demir yeri o vakitlerde de magnp sultan n mühim bir İskele- kuvvetli, müstahkem bir mev i idi. Akdenizi “hergül direk - Içri,, ne yâni Cebelitarık * boğazı kayalarına kadar korku ve saygı ls dolduran 'Türk eventler! aya vakit vakit uğrarlardı. Bu yılar gün doğuşu rüzgârlarma arşı açık yerler ise de Tetusn hrinin şimdi bile bütün hey- eti görünen kalın duvarlı kalesi ve kuleleriyle sokak savaşına| şok elverişli dar sokakları arası ı İspanyollara karş daimi bir tihkâm halinde bulunduruyor « du. Türk korsanlarının İspanya kıyılarından aldıkları ganaimi sat nak için de buraya geldikleri o- iurdu. O vakit şehirde çok kala- balık olan Yahudiler ile zengin Arap: tacirleri korsanların getir dikleri esirlerin, eşyanın, elmas altın zeynetlerin başına üşer- korsanların kanları bahasına O vakte kadar Müslüman bay- rağı altında görülmemiş şekilde güzel, mükemmel bir kalyon ile, şekillerinden İspanya devletinin olduğu anlaşılan iki kadirganın limana girivermesi Araplarca €- peyce telâş uyandırmışsa da pek| ki z sonra iş anlaşıldığından yer- Mler ve Yahudiler kayıklarla üç teknenin çevresine üşüşmüşler - di Bayram Reis ise, gece karanlı- ğı bastığından, üç tekne takımı - nın da sabaha kadar o yerlilerle görüşmeleri emrini verdi ve böy İcee gece, her gemide üç dört nö- betçi etrafı büyük bir dikkatle gözlemek şartiyle rahata hasro- Jundu. Ve bu gecenin uykusunu Türk korsanları gercekten, analarının âk sütü gibi hakketmişlerdi. eye Gemideki İçlima iç Türk gemisinde herkes, geçirilen kanlı günün yor- gunluğunu dinlenir, yarasını be- resini sararken Aksungur kalyo- nunun kıç salonunda, dört beş kişilik bir toplanlı vardı. Kama- ra tavanından asılı olan büyücek gemici feneri sarı ışığını Salon 'dâkilerin başlarına, omuzlarına döküyordu. Ancak gemi limanda bulunduğunden ve açık denizde yolda olduğu gibi sallanmadığın- dan Bayram Reis masanın orta- sında duran ve İtalya veya İspan. yanın herhangi bir kilisesinden | alınmış altı kollu kalın gümüş şamdanın müumlarını da yaptır- mış olduğundan her taraf parlak bir ışıkla doluydu. Bayram Reisin iki yanında Kaptan Reisle, Kalyonun Koca Reis (ikinci kaptan) vazifesini gören “Dayı Babe” oturüyordu. Bayramın oğlu genç “Tanmyar Kamaranım kiç tarafındaki lum- bar /top deliği) dan uzanmış par- lek pirinç topa yaslanmış, sehrin pek seyrek pırıldayan ışıklarına bakmaktaydı. “İl mun yaşında bir afacan oldi sldıkları şeyleri ölü bahasına on-| di, No. Il Kıç Salonunda Toplantı Yapıldı bir heykeli #hdıran “Salman” ri kanlı bir çevre ile sarıl old! Bu halde uzun bir rampa süngü- | süne dayanmış duruyordu. Okuyucularımız, İspanyol kal. yonu kaptaniyle beraber batar- ken sırmalı İspanyol bandirasını alıp Trablusgarp kalesinin “Ba- bül - Bahr” bürcüna asmak için denize atılmıya kslkışan genç Türk korsanını elbette tanıyacak lardır. Bayram, başını eğmiş önünde. ki bir haritayı dikkatle süzüyor, sonra haritanın yanında duran bir takım kâğıtları karıştırıyor. du. Birdenbire yüzünü Kâptan Reise çevirerek: > Kaptan, demek sen bizi mut lska kendi memleketinin kıyıla- rına götürmek istiyorsun! Kaptan Reis bir kere elini al- mına götürdü, sonra ağır ağır karsılık verdi: — Bayram Reis, oğlum; dik- kat et, sana oğlum, diyorum, çün kü sen bana gercekten bir oğul gibisin. Bir vakitler benim de sa- na benziyen bir oğlum vardı * Turguta ve reise muhabbet u sözü İngiliz Türk korsanı olan, hayatı esrar-| Ja dolu bu ihtiyar cenkcinin ai ylerken bir zaman iken, bugün bir nından çektiği eli hafifce ti yordu ve mavi gözleri bulanmi nemlenmiş gibiydi | — Evet, senin gencliğine bön- zer bir oğlum vardı. Hayatın hükmolunmaz kuvvetleri beni) büyük başbuğumuz Turgudun vanına attığı vakit seni onunla beraber tanımış, tıpkı cocuğu-| eni de Turgudun sevdiği gi- baba yüreğiyle sevmistim. O vakittenberi geçen yıllar, ö- lümler, sevinçler, şanlar ve acı- larla dolu o uzun yıllar içinde bu sevgi azalmadı. çoğaldı; en sonra ma, yine oğluma ben2işen'bir a facan, bir yiğit, yani oğlun Tan- rıyar'ı yetiştirdin. şimdi de vğ. lum, sana karşı duyduğum sev- £iyi sizinle Tanrıvar da paylaş” mış bulunuyor. Bu sözlerimden anlarsın ki: Hayatımda sen ve oğlun en kuvvetli ve en candan birer yer tutmaktasınız. Sizden) sonra sevdiğim sey ise içine gir- im ve icinde ölmek icin bü-| yük Turguda karşı andla söz ver diğim bu Türk kılıc kardesliği yiğitlik yoldaşlığıdır. Ancak, ben| vüreğini ve yüreğinde bir vakit! en saygılı ve değerli yerleri tut- muş hatıraları ve duyguları kalp para gibi kaldırıp atacak bir na- yi değilim. Şunu söyliyeyim : Türklük çevresinde bağlan- dizen bütün büyüklükler, heve-| canlarla beraber sisli ve yeşil İn-| giltere de buzün bence, coktan ölmüş, ancak unutulmamıs tali- siz bir annenin acılı ve tatlılı hatırasını tasir, o annenin koy- nunda iken cekt cılar, gör. düğüm haksız kötülükleri birgün elbet sana da anlafacağım, lâkin ne olursa olsun bugün o eski yur- dun, eski bayrağın baskalar ta- Çizmek İ rezesi, başlarında şehir bandosu n İreket ederek Tepebaşı yoluyla bugün büsbütün e yenileşmis bu- umuyor, cünkü sen yaslandım sef bahcesinde bir toplantı yaparak samimi Bir temmuz denizciler bayTa- mü bugün bütün memlekette bü yük tezahüratla kutlulanacak - tır. Bu müyasebetle şebrimizde yapılacak merasim için bir prog ram hazırlanmıştır. Bu progr. ma göre, denizdeki vesait san - caklarla donanacaktır. daki | denizcilik daire ve büroları da | bayraklarla süslenecektir. Deniz- bugün saat 11 de Cümhu « ciyet âbidesine ve saat 1140 ta Beşiktaşm Barbaros türbesine çelenkler köyacaklardır. Taksimdeki merasim Saat 9,45 te bir deniz müf - olduğu halde Küsımpaşadan ha- Takim gideceklerdir , Yüksek deniz ticaret talebe - devlet denizyolları, devlet limanları umum müdürlüğü, İketi Hayriye, ve armatürler “alt gemilerin zabitan ve mürettebatı #aat 10,30 da Galatasaray lisesi toplanmış bulunacak- lardır. Saat 10,45 te önde bs zabitanı, deniz sporcuları, deniz - yolları, İlman idaresi, Şirketi Hay Tmatörler birliği mensup - i Taksime hareket edecekler - da limanda bulunan m düdükleri çalacak Saat tam 11 de bayrak çekme İ merasimi yapılacaktır. Bunu İs - tanbul komutanlığı, vilâyet, Cüm- huriyet, Halk Partisi, deniz komu tanlığı, beden terbiyesi direktör. lüğü, liman reisliği, Denizyolları ve limanları umum müdürlükleri Şirketi Hayriye, armatörler ve di ğer resmi ve hususi kurumlar nâmına âbideye konacak çelenk - ler takip edecektir. Bundan $on - ra bu büyük günün ehemmiyeti - ni tebarüz ettiren nutuklar söy- lenecektir. Nulukları müteakip, Cümhuriyet Halk Partisi Başka- nı tarafından, yurdumuza bugünü gösterenlere denizcilerin gal ve saygılarını bildirecek olan tel-| graflar okunacaktır. Beşiktaşta yapılacak merasim rafından asağı düsürülmesi beni kederlendiriyor. (Arkası var) azan hayatımdan şikâyet etti. ğim zaman kendi kendimden utanıyorum, Ben herkesin saadetime gıpta ettiği bir kadınım, Kocüm ha- kikaten iyi bir insan, Evlendiğimiz gündenberi bir kere olsun kavga et- Medik, Bana şimdiye kadar bir tek sert söz söylediğini hatırlamıyorum, içkisi, kumarı yoktur, Gözü dışarda değildir. Beni iyi giydirmekten hoşla- nır, Evi ile çok alikadardır. Heryer- de, herkesin hürmetini, itimadını, tak- dlrini kazanmıştır Herkesin mazıtrın- da Reşat ideal bir kocadır, Halbaki ben betbahtım, Kendi ken- dime niçin betbalıtım, nem eksik diye sorduğum rüman hiç bir cevap bula- #mıyorum, Daha doğrusu bulduğum cevaplar çok küçük ve ehemmiyetsiz oluyor, Ben bu evde güneye hasretim, Eş- yalar solmasın diye storlar dalma si- kı sıkı kapanır, Pakat âsi sebep bu değil, Güneş hayat ifade eder, Reşat ine etrafımda her şeyin Kendi ruhu kadar karanlık ve ölü olmasını işter, En ufak bir dağmıklığa tahammülü yoktur, Herseyi yerli yerinde olacak, Şu cigara tablası, şu tabarenin üze- rinde, şa vazo o masanm üstünde du- racak, Yanhanesinin üzerindeki mü- vekkep şişeleri dalma (ayni hizaya kadar dolu olacak, Yatmak, kalkmak, yemek yemek, Kâmaranın kapısında da, tunc- tan yapılmış çok güzel, heybetli işine gidip gelmek, okumak, Yazmak pa HİKAYE Dün saat 15 te Çapa Kız Öğretmen Okulunda okul mezunları hasbihallerde bulunmuşlardır. Toplan- fıya okul mezumlariyle davetliler iştirak etmiştir. Evvelâ okul direk- kısa bir hitabede bulunmuş ve toplantıyı açmıştır. 941 ders yılı -İketi Hayriye vapurlarından” biri) .) niz ticâret m ktebi, deniz tiçaret sonra alay, muntazam yürüyüş” le ve Ayaspaşa yolunu «takiben Beşiktaşa gidecek ve Barbaros türbesi etrafında yer alacaktır. Barburos türbesi önünde yapı: lacak merasime istiklâl iyiyi başlanacaktır, Bunu, Parti erkâ- nından bir zatın, Barbaros hak- kındaki hitabesi takip edecek ve büyük Türk denizcisinin ruhunu tâziz için bir dakika süküt edile- cektir , Buradan sonra deniz ticaret mektebi talebesi mekteplerine ve alayın diğer kısımları da Tophane deki Denizyolları bahçesine gide- ceklerdir. Öğleden sonra Modada deniz yarışları yapılacaktır. Gece yapılacak merasim Bütün deniz vasıtaları elekttik lerle donanacak ve denizde bir fener alayı tertip edilecektir, Fener alayına iştirak etmek Ü- zere Denizyollarından bir vapur sant 21,30 da, ve 21,33 te bir vapur Kadıköyünden, Şi Adliyede Yeni Tayin ve Terfiler Ankara, 30 (TAN) — Altmış li ra maaşla Urfa Hukuk Hâkimli - gine Diyarbakır Hâkimi Fehmi Girit, Kozan Hukuk Hâkimliğine Çarşamba Hâkimi Bahri Ozbay, elli lira maaşla Ankara Hâkim muavinliğine eski hâkim muavin- lerinden Fikret, Arık, Ankara Sulh Hâkimliğine Ankara Cezae- vi Müdürü Abdülkadir - Ulusay, Diyarbakır Hukuk Hâkimliğine Kozan Hâkimi Şuuri Erden, 35 lira maaşla Denizli Sorgu kâkim- liğine Gebze Sorgu Hâkimi Bür - hanettin Sili, Suşehri Hâkim mu avinliğine Şibin Karahisar Hâkim muavini Şevket Türe, Başkale Hükim muavirliğine Gürpinar Hâ kim muavini Tevfik Doğuışıklar, Erzurum Sorgu Hâkimliğine Ağ- rı Sorgu Hâkimi Hürrem Damah ve Şibin Karahisar Sorgu Hâkim- 'Taksimdeki meresim bittikten ri İmre tayin edilmişlerdir. mezunları adına söz söyliyen Şadiye Yılmaz da alkışlanan bir nutuk | <2 cihanın, söylemiştir. Toplantıdan mişlerdir, sonra davetlilej Denizcilik Bayramı Bugün Kutlanıyor Sabahleyin Taksimde ve Onu Takiben Barbaros Türbesinin Önünde Merasim Yapılacaktır, Gece de Büyük Bir Fener Alayı Tertip Edilmiştir saat 21,40 ta Köprüden ve 21,30 da biri Üsküdardan olmak üzere dört vapur kalkacaktır. Diğer kü şe vesait bu vapurları müteakip eket edecekler ve Usküdar ön- alayı sahili takiben Çengelköyü- ne kadar gidecek ve dönüşte Ru- meli sahilini takiben Küprüye ve diğer iskelelere dönecektir. Deniz Hastahanesi bugün açılıyor Devlet limsnları işletme umum müdürlüğünün Istanbul teşkilât na bağlı bilümum memur, müs - tahdem ye işçilerin sıhhi vaziyet | lerini tanzim ve poliklinik mua - yehelerini, tedavilerini ve icâbın- da cerrahi müdahaleleri yapmak için Tophane yolcu sslonu , ya - nında tesis edilen yeni denizciler hastanesi bugün saat 14 te mera- simle açılacaktır. Spor gecesi Denizciler bayramı münasebe- tisle Usküdar Halkevi ta- rafından Şemsipaşada gecesi tertip edilecektir. bir spor Çorap Nizamnamesi Tâdil Edildi Çorap nizamnamesinin tâdili için Ankaruya giden çorap fabrika törleri © şehrimize * gelmişlerdi Fafrikatörler, çorap standart ni zamnamesinin normal zamanlar» da tatbikine imkân olacağı hak kında sanayi umum müdürlüğü - ne izahat vermişlerdir. Nizamna- mede umumiye: itibariyle tâdil yapılacak, yalnız kadın çorapla - Tının jartiye takılan kısmı, ipek yerine pamuk ipliğinden olacak - tir, çorapçılar, çorabın bu kısmı - na jartiye takılmasına imkân ol - mağığını ileri sürerek nizamname de tâdilât yapmıya muvaffak ol - muşlardır. Maliye Hukuk Müşavirliği Ankara, 30 (TAN) — Maliye Vekâleti baş hukuk müşavirliğine Suşehri Sorgu Hâkimi Sab) ayni vekâlet hukuk müşavirlerin) iktisadi, sınai, zirai ve terbiyevi den Cafer Tüzel tayin edilmiştir. MESUT KADIN dakikâsı dakikasına ayni saatlerde lar, Haftann muayyen günlerinde emaya gider, muayyen günlerde 2i- yüret yaparız, * eşat heyecan nedir bilmez, O- Bun İçin garip, yahut hariku- iç dir şey yoktur. Bunun ih- tiyarını da duymaz, Onun nazarında bir geretenin ilân sayfası, bir kadın kalbinden çok daha manalıdır. Her halde şimdiye kadar bir kere olsun benim kalbimle alâkadar olmadı, an- Jamıya çalışmadı, Ondaki bu merak- sırlık ve lâkaydi beni öldürüyer, Ko- casınım gözlerinde, ti ruhumu, kalbini okumıya çalışan bir bakış sezen ka- dın kimbilir ne kadar memuttur! Eğer Reşatla aramda en ulak bir hadise cereyan etse, hayatımın bu manasızlığına, bu hareketsizliğine bel- ki tahammül edebilirdim, Fakat hiç, bir gey olmuyor, Keşke hırçın, geçim- #iz bir insan olsaydı, Kavga etseydi Hiç olmazsa bu da bir hadisedir. Hal buki iki senedir ben Reşadım sesinin bir kere olsun yükseldiğini yahut al- Yazan: B. BİRSON çaldığını duymadım, Bir kere olsan iddetlendiğini, telâşa düştüğünü gö: sedim. Bir kere olsun kızıp bağırdı. kazanmıya çalışırdım, Halbuki benim mücadele edebileceğim içimdeki ener- iyi sarfedebileceğim hiç bir şey yek. Evimizde iki tane bilâmetçi var, İşler bir makine gibi görülüyor, Bana, tuvalet masamı düzeltmekten başka yapacak şey kalmıyor. Bir gün Reşa- 'da iki hizmetçinin bize fazla olduğunu, ben de yardımı edersem bir lanesinin köti geleceğini söyledim: — Hayır, dedi, ben işlerimi para mukabilinde gördürürüm, Çünkü mem run olmadığım yaman onu gönderip tör başkasını balabilirm, Bilmem ama ben erkek olsam, ye- diğim yemeklerde karımın da elinin bulunmasını isterdim, Onunla konuşurken her cümlemi ev- velden düşünür, kelimelerimi tartar, öyle söylerim, Çünkü Reşat mübali- emaseze' gadan hoşlanmaz, Biraz sert bir keli me kullansam derhal ihtar eder, Peneryolunda ev almak üste- diğini söylediği zaman çok tabii olarak heyecanlandım ve pek düşünmeden, cümlelerimi hesplamadan konuştum, Neticede, sörlerimin bu meselânin hal- line hiç bir şekilde yardım etmemiş olduğunu söyledi, İnsan yalnır bir meseleyi İsiletmek için mi konuşur? Halbuki onun için gsyesiz ve maksat- «12 her söz küzumsuzdur. »* a sabah yağmur yağdığı için Reşat öğle yemeğine geldiği saman pardösüsünün etekleri ılan- Muşta, Bana kurutmam» söyledi, Tam © sırada telefon çaldı, ben de par- dösüyü unuttum, Reşat giderken o barit ve ağır sesiyle sadece: — Pardörüm kurutulmamış, dedi, — Pardon yavrum, dedim, tamamen aklımdan çıktı, Beş dakiks beklersen hemen ütü ile kuruturum, — Bilirsin ki, dedi, evden tam bir buçukta çıkmak âdetimdir. Bes daki- ka gecikmek prensibim baricindedir, r hazırlanan büfeden izaz edil. 'iki İddia ve Bir Hakikat Yazan: Naci Sadullah ir iddiaya göre, Almanlar Sovyet Rusyaya hücum et mekle sayısız zaruretlerin bir leşmesinden doğan muazzam bi hata işlemiştir; Çünkü tek başı ma bir cihan olan koca Sovye , Yatanının istilâ edilmesi, bece İrilmesi muhtemel bir iş değil - dir. Bu imkânsizlığı teyit eden sebeplerden birisi de, o kosko - ayni gaye etrafında birleşmiş © milyonlarca İnsanla birlikte, tükenmez, modern harp Terinde birleşeceklerdir. Bu deniz) £ Kahve Tevziine Başlandı vi Evlere Numara Dağıtılmasına Bugün de Devam Edilecek Dün sabahtan itibaren kahve tevziine başlanmıştır. Polislerle! bekçiler kendi mıntakslarındaki gvlere birer numara dağıtmışlar -| dır. Numaralarda hangi kahveci- ye müracsat edileceği yazılı bu.- İlunmaktadır. Numara tevziine bu| ün de devam edilecektir. Kuru kahveciler belediye şubesi me - mürları ile belediye zabıtası me- murlarının kontrolü altında 71 kuruşa 250 gramlık bir paket çe kilmiş kahve vermektedir. Bir nu maraya iki paket ve yahut numa rasızlara bir paket veren kahve- ciler hakkında derhal zabıt tutu- lacaktır, Verilen kahvelerden alı nacak nümüneler belediye kii yahanesine gönderilecek ve tahlil edilecektir. Halis kahve olmadı - ğı anlaşılırsa o pakette etiketi bu- İunan kuru kabveci derhal milli korunma kanunlurına tevfikan ad liyeye teslim edilecektir. Muha - kemesi görüldüğü müddet içinde de herhangi bir kimsenin o kah veci hesabına dükkânını çalıştır » masına müsaade edilmiyecek kahvecinin meslekle alâkası kesi- Jecektir. . Belediye memurin kooperatifi yarın sabahtan itibaren memur -| lara ve müesseselere ve büyük ticarethanelere kahve tevzine| buşlıyacaktır. Kooperatifin | ce çekirdek kahve vermesi karar) laştırılmıştır. Herhangi bir stokj yapma İhtimali gözönünde tutu- İarak kooperatifin çekilmiş kahve vermesi rsünasip görülmüştür. Kahve geldi Ticaret ofisi tarsfından Misir. dan 500 tan daha kahve getiril - miştir. Bu kahveler de Ticaret Ve kâletinin yaptığı talimatname da- iresinde ere tevzi edile - cektir. İskenderunda bulunan 30 bin çuval kahvenin vilâyetlere tevziine devam edilmektedir. l Köylüyü İrşat İçin Sinema Gösterilecel Halk Partisi tarafından bir sey yar sinema gurubu teşkil edile - cektir. Bu grup köyleri dolaşacak ve onlara faydalı ilimle, göste - recektir. Bu filimlerin mevzuunu sıhhi, bahisler teşkil edecektir. Hem benim İçin halisi ehemmiyet olan şey pardösümün salaklığı değil, arsu- Jarımı sistemarikman hafhzanda tat- maya çalışmamandır. Sana bir Şey söylediğim zaman beni dikkatle din- er ve kendi kendine yükxek sesle bir kuç defa tekrar edersen unutmazmn. İş bayatında unutkanlık bir mazeröt sayılmaz, — Resat, niçin büyük bir suç işle- miş gibi söz söylüyorsun? Bu kadar küçük bir hatayı da affedemez misin? — Af kelimesiyle he kasdettiğini anlamıyorum, Bu benim kullndığım bir tâbir değildir. Eğer bu tabiatını değiştirirsen affetmiye de lüzum kal- maz, Affetmek! Evet-bünen manası da | anlamıyor.Çünkü af, herhangi bir ka» bahati kuru kuruya mazur görmek, &- nutmak değildir. Hayır, bence &f sa dece sevgidir, Öyle bir sevgi ki onun sıcaklığında her suç erir. yok olur Reşat sevginin ne demek olduğunu Bilmiyor ki affı anlasın, Bu hayata tahammül edemiyeceğim. #demiyoceğimi Fakat hangi mahkeme bü sebeplerden dolayı bir boşahma| kararı verir? Hangi şahit Reşadın a- Jeyhinde bir tek kelime söyliyebilir? Herkesin nazarımda o ideal bir koca ben, böyle bir kocam olduğu işin me- sut bir kadınım, vel malzemesiyle dolu olmasıdır, Ve günlerdenberi, eski Polonya toy raklarında döğüşen ve heniz, Sovyetlerin hakikaten müstah - kem hatlarma ovarmamış olan Alman orduları, Sovyet toprak » larında karşılaşacağı orduların bir tekiyle uğraşmaktadır. Fakat, bu iddiaların tam aksi - ni besliyenler de yok değildir. ve onlara göre, Sovyet ela hattâ henüz harbe girmemiş lan Sovyet orduları bile, daha şimdiden yenilmiştir. Meselâ, Alman kumsandanlı - ğının ketum davranmasına roğ * men, bir askeri muharrir, bize ilşa ölmektedir ki, Minsk ve Lemberg Cermen ii allına girmiş, ve Hitlerel kıtalar, Mlos- kova yolunu tutmuşlardır. Meselâ, Alman kumandanlığı * nın ketum davranmasına Tağ « men, Stokholm radyosu bize if » şa etmektedir ki, Kizu düşmüş, Litvanyada, Letonyada, Eston - yada tek Sovyet neferi kalma » muşta, Ve meselâ, Alman kumandan - bğının ketum davranmasına Tağ men, bir diğer mütehassıs bize #mnen ifşa etmektedir ki, Sov - yet müdafaa hatlarım yaran Al man motörize kıfalarınn kendi piyadeleriyle atları kesilmiş değildir. Ve Sovyet kumanda: liğnm bunun aksini iddin etme- si, « son Alman - Fransız har « binde Fransızlar larafından neş rolunan tevilkâr tebliğleri andır- ıd | maktadır. Evet... Bütün bu ifşaata göre, radyoların hâlâ bahsini eflikleri harp, bitmiştir, Vâks, Alman kumandanlığı henüz, bu metice - veç istilâsinda, harbinde de yördüğümüz gibi, Al man erkânıharbiyesinin prensi Ural dağlarına gamalı haçlı bay rağı dikmeden kat'i saferi ifşa ve ilân etmemektir. Sanırım ki, koskoca bir harbin neticesini, Alman ve Sovyet ku * mandanlıklarından evvel ilân e- debilen kalemlerin dehasıma bo- yun eğmemek küstahlık olur. 20 bin tankın, 20 bin tayyare” min, en binlerce topun, ve mil » yonlarca askerin henüz ilk safha Snu bile tamamlıyamadıkları mu zzam bir harbi bir kalemde bi- n zekâların, gündüz yakılan, ve ortalığı temmuz güneşinden fazla aydınlatan sihirli projek - törlerden ne farkı var? BELEDİYEDE : Süratle Tamiı Veya İnşa Edilecek Yollar Fen işleri müdürü Nuri dün E- minönü #ntakasında ve diğer yerlerde yeniden yapılması dü - Şünülen ve tamir ettirilmesi iste- nen yolları mahallinde tetkik et- miş Ve öğleden sonra da bu yol lar hakkında karar vermiştir, Ve rilen karara göre yakında müna- kasaya çıkarılacak olan ve den yapılacak veya tamir edile * cek bulunan yollar şunlardır: Yeşildirek Sultan odaları, Ta - Takçılar, Hoca ham ve Sultanah- met Kabâsukal Mehmet ağa se - kakları ile Usküdarda Şemsipa - Şa rıhtımı caddesi, Gureba kadın, Şair Nesimi Selimiye ca * mii, Selimiye çeşmei kebir, Seli - miye Kavak iskelesi, Ayazma, Velioğlu, Beylerbeyi Hünkâr 80- kakları. Bakırköy kazasında da Fi ruzâbad, Mühendis , Hareket Ordusu, Gül ibrişim, İrfaniye yol lan. Asker Ailelerine Yardım — He nüz yeni formül kabul gdilmedi- İl için asker ailelerin yardım i- çin tahsilâta eski esasla dairesin de bu ay da devam edilmesi dun belediye şubelerine bildidrilmiş » tir, Vali Yalovadan Döndü — Bir İ müddettenberi Yalovada bulunan Vali ve Belediye Reisi Lütli Kır dar dün sabah şebrimize dönmüş tür, Ticaret Müdürü Ankaradi. Mıntaka ticaret müdürü Seyit Sarpel, Ticaret Vekâl veti üzerine dün Ankaray miştir