27 Eylül 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

27 Eylül 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

" * allim - bey.. SAYFA: 2 Çocuklar için DOGRU YOL. Başmuallim — Öğleden sonra muallim meclisini toplı - yalım. Cozası derhal verilsin.. ol Muallim —- Çok güzel müsaadenizle ben sınıfıma gidi- yordum. (Bu sırala kapı vurulur. Muallim çıkmak için kapıyı açar Kapıda Kaya ile karşılaşır. Çocuğun gözleri yerde ve kendisi çok durğundur. Muallim başmuallimin yüzüne bakar ve çıkar ) Başmnallim — (Sert) Na istiyorsun? Niçin geldin. (Çocuk birkaç adım atar ve yine gözleri yerde sess- iz dürür.) Başmuallim — Cevap vermiyorsun. Çünkü — suçlun- “an büyüklüğünü anlıyorsun değil mi? — Arkadaşlarının dişinden, tırnağından Aarttırdığı pnraya el — uzatiırken vücüdun ürpermedi mı? (Çocuk gözlerini siler; başmuallim devam eder.) Bu göz yaşlarının hırsızlık . lekesini sileceğini zannd - ediyorsan — aldanıyorsun. Bunu daha evel düşünmek lâzımdı. (Kaya ellerile yüzünü kapayarak hıçkırıklar — ar- asında, inler:) — Ben hırsız. değilim.. " Başmüallim — Ya bunlar üzerinde ne arıyordu? (Kaya susar.) Başmuollim — Susuyorsun? Çünkü suçun — ortada.. “Artık bugünden — sonra — seni ben bir dolandırıcı olarâk tanıyacağım. Yazık Kaya.. Sende böyle dü. “şkün bir ruh bulunduğunu bilmezdim. Kaya — (Ayaı hıçkirıklarlağ) İnanin bana başmu- Ben hırsiz. değilim.. Başmuallim — Artık seni dinlemiyorum. Bu ka- dar” alçalan, sönra da bu alçalışını göstermemek - iç- (Dörs zili çalar.) - Arkadaşların derse giriyor. Ha- ydi kızim Ben de — sinifina.. Muallimin - bekler, Sovim — Hayır hsyır gitmiyeceğim.. — Omuzlarım- “in “göz yaşlarını ve yalanı kendine- siper yapan senden - iğreniyorum. (Kaya ağlamaktadır. — Kapı — vurulur. Başmnallim “ gir der. Sevim içeri girer. Yüzü sapsarıdır. Ünun * da gözleri yerdedir.) Başmuallıim — No var kızım?. Hasta misin? Sevim — Hayır efehndim.. Başmuallim — Birşey mi söyliyeceksin?. ** Sevim — Evöt efondim.. (Kayayı göstererek) — ar- ; kadaşımın - cezalandırılmamasını — istiyeceğim. - Başmual'im — (Başını — sallıyak) Buna imkân yok,. Sevim — Niçin imkânı yok başmuallim bey?.. Başmuallim — Çünkü suçlu. Sevim — Ona birşen yapmayın başmuallim — bey, yazık - olur. Başmuallim — Senin gibi temiz bir kızın böyle1 bir. arkadaşı körumak istemesine yaşıyorum. Sevim... .. RBu gibi işlere karışmanı dağru bulmam.. TÜRKDİLİ Folklor Maniler Toplıyan: V. E. , Ponçereden bakıyor | Şeker olmuş ukiyor | Senin orda bakışın I Beni burda yakıyor | | | | Oğlanın abası var Cebinde lirası var Oğlan kendi güzel amma Ne güvur anası var Tabakası aynalı Şu oğlana varmalı Oğlan alacak amma Ne güvür anası var Karşıdan geçip gider Sevdayı saçıp gider Evlensene ey oğlan Gençliğin geçip gider Ben seni pekmez sandım Yüreğimi yakmaz sandım Pek güvendim sevgilim Kimseye bakmaz sandım Ocak başında güvüm | Uçları düğüm düğüm Kara gözlü yârimi Ne dün gördüm ne bugün Merdivenim kırk ayak | Kırkına urdum dayak Bugün yârimi gördüm | Ne el tutar ne ayak Şapkanı eğdirsene Kaşına değdirsene Sen bir kostak çocuksun İ Kendini bildirsene,. Odalarda idare Vallahi etmem müdane Öyle hir yâr sevdim ki Gelmemiştir. cihane Dağda fıstık olur mu Ottan yastık olur mu Ikimize bir yastık Acap kısmet olur mu Kuzular melemesin Gel desem gelmezsin Guürbeti icat öden Can verip ölmesin. Karşılarda durursun Dudakların kurusun Sana çektiğim sevda İki gözünde dursun. Pangermanizm «L Ere Nauvellerden: «Almanlar — yanlız kalmış olmalarından ve — dünyanın kendilerini — anlamadığından | şikâyet ediyorlar. Fakat bu- daki büyük bir yükü utmak ve hafiflemek istiyo- rüm. T (Kayanın göz yaşları dinmiştir. Sevime — sevinçle bakar:) Kaya — Sevim hiçbir şey söylemiyeceksin . (Sonra başmuallime dönerek:) — Arkadaşımı — söyle- , tmeyin başmuallim bey, Dışarı çıkarın.. Artık inkâr | etmiyeceğim. Bu paralar benim değildir. Onları ku- mbaradan ben aldım. Cezama razıyım, Başmuallim Ne oluyor. sevim? İkinizinde ağ- 'zihda — birşeyler var, söylemek istemiyorsunuz. Sen sus bakayım Kaya.. Söyle Sevim. (Kaya — ilerliyerok:) — Hayır söylemiyecek Başmuallim bey. *Başmuallim — Seni dinliyorum Sevim Sevim Söyliyeceğim efendim. — Söyliyeceğim. Ö hata - sizde — söylemiyeceksin diye haykırsanız, bağı- rsa ızda göyliyeceğim. Çütkü büyük bir yükten vicden azabından kurinlmak — istiyorum. Bunu saklamak alçakça olur. Ben herşeyi olduğu gibi anlatacağım. | Evet kumbaradan para alınmıştır. Fakat onu alan Ka ya değildir. (Durur.) Başmuallim — “Sevim — Bon. Başmuollim — (Ilayretle ilarler:) Ne? Son mi?.. —Yalan söylüyorsun Sevinç.. Arkadaşını kurtarmak için kendini bilmiyerek büyük bir tehlikeya atıyorsun, Kaya — Yalan söyliyocek inanmayınız efendim.. Sevim — Hayır doğrudur. Tekrar ediyorum: Kumbar- » adan gıı. benim.. Anlatayım: Sabahleyin birinci dersa he- Peki ya kim?.. çok | ndan mütevellit kabahat ki- mindir? Umumi harbin verdiği de- rsin Almanlara kâfi gelecoği zandedilmişti. Panceramniz- min birşey — olmadığı ve bunun efsanevi bir usul ile inkişaf ettirilmiş olduğu sö- ylenmekle beraber basiret saatinin duracağı zannolu- nuyordu. Almanlar — büyük bir millettir. Bunu inkâr | Detmek delilik olur Fakat diğer milletler de tarihteki vazifelerini — yapmışlardır. Almanların bu hakikati inkâr etmeleri kendilerine has olun bir karakterdir. Umumi harp Almanları in. saf haddine çekmek için kâ- fi gelmemiştir. Almanlar ye- niden işe başlıyorlar. Ve dü. nyayı hükümleri altına alm. ak hususundaki — yanlış kudretlerinden bahsedi yar- lar. Dünya da kendini arıyor. ve Almanları yalnız birakiyor Dünyanın bundan başka bir hareket hattı ıaki[: etmesi kabil midir. —— ı KÜ A İke | yeni Orta Karoda bir değişiklik yok. Balıkesir orta — tedrisat kadrosu gelmiştir. Haber aldığımıza — göre, orta tedrisat — kadrosunda bu yıl hiç bir değişiklik yapılmamıştır. Geçen yılki kadronun aynıdır. — Yalnız lisan derslerine Almanea da ilâve edilmiştir. Musiki moallimliği Musiki muallim mektebi mezunlarından Fehmi bey — Ayvalık Ortamektep musiki muallimliğine tayin edilmiştir. İlk tedrisat kadrosu birkaç güne kadar hazırlanıyor, Vilâyet ilk tedrisat kad - rosunun hazırlanmasına başlanmıştır. Kadronun şu birkaç gün içinde hazırlan- ması beklenmektedir. Vilâyetimize beş muallim daha verilmiştir. Bu mu- allimlerin isimleri şunlardır: Bursa - Yenişehir Bogaz köy muallimi Mustafa bey, Karacabey - Sultaniye kö- yü muallimi Naciye hanim, Orhaneli - Resuller — köyü ” muallimi — Feyzulluh — bey, İnegöl - Cemiyet — mektebi muallimi Salih bey, İznik - Akçalanr — köyü — muallimi | Atıf bey. Yoni bir ticaret muahedesi | | ikada, yöleu trenleri on dört Türkofisten gşehrimize gelen malümata göre, hük. ümetimizle Holanda arasında * Klerinğ — esasına müstenit bir ticaret muahedesi akte. dilmiştir. * Yazı Müsabakamız. Gençler arasında bir güzel yazı müsabakası açacağımızı yazmıştık: müsabakaya girme şartlarını ve müsabakanın nasıl olacağını ypzıyorz: Gönderilecek yazıların şartlır. Müsabakamıza iştirak eden gençlerden gönderecekleri «tezli küçük hikâö” gazelemizin iki sülununu decuvüz etmiyecek bir hacımda lerlip etmelarii” ediyoruz. Gelecek yazıları tetkik elmekle bunlardan kazananları seçmekle muallimleri, gazetemizin lahrip riyaseline yardımcı olacaklar ve rey vere! Müsabakamız şöyle başlıyacaklır: Gönderilecek «tezli hikâye» leri on sonra derce başlıyacağız. Bu hikâyeleri seçmekte okuyucularımız arasındd V bir müsabaka terlip ediyoruz. Seçme heyelince birinciliği kazanacak hikd vermiş olan elli okuyucumaza muhtelif hediyeler dağıtacağız. En güzel tezli küçük hikâyeyi yazan gence gazelemiz bi saati) hediye edilecektir. İkinci ve üçüncüye güzel birer dolü! lem, dördüneüden onuncuya kadar kıymetli birer kitap edilecektir. y ŞEHİRVEMÜLHAKATTA Balıkesirden İstanbl Tetriset kadrısageldi 13,40 Saatte Gidile€ İzmir - İstanbul yolculuğu 17 saate inmişlik tarifeleri | teştinievelde değişiyor. İzmir-İstanbul szasında iki mühim merker: Balıkesir ve Bandi! İzmir- Kasaba hattı tren tarifesi | teşrinievelden iti. baren değişecektir. — Buna nazaran haftanın iki günün- de(pazar, çarşamba) saat 13 de İzmirden kalkacak sürat treni (ekspres ) — 18,48 de şehrimizden — geçecek — ve 21,45 te Bandırmaya va. Tacaktır. Cumartesi ve salı günleri eaat 23,50 de Bandırmadan kalkacak sürat treni — 2,28 de Şşehrimize gelecek ve 8,25 de İzmire varacaktır. Haftunın cuma, cumartesi, pazartesi, salı, perşembe günleri yolcu treni - işliy- ecektir. Bunların Bandırmadan ha reket saati Ö,35, — İzmirden hareket saati 7,15, şehrimize geliş saati Bandırma 10,23 İzmir 16,39 dur, Bu trenler şehrimizde telâki edecektir Şu hale nazaran İzmir- Ban. dırma arasını sürat trenl. eri sekiz saat kırk beş dak- saat yirmi dakikada katede- cektir. Diğer taraftan Bandırma ile Iatanbul arasında mun. tazam vapurlar işletilecektir. Gönderilecek yazılar. Seçim heyeti Kazanacaklar Teşrinievelde müsabakarmız başlamış bulunacaktır K E e OERĞR c AT Nİ «lezli küçük hikâye»y vasfını haiz olmalari i e Cumertesi ve sali 15 de — İs kalkacak vapurla Pt ya gelecek yola gün ekspres Pazar ve çarşambü İzmirden saat 13 kacak ekspresle ” ya gelecek yolcü dırmadan derhal ha rek pazartesi ve B günlori saat 7 de V varacaklardır. Bu suretle İzmir * yolculuğu 17 saat | kesir - İstanbul 13,40 saate — inmi$ | demektir.. sadt Vilâyet Emniyet — müdür Bir hafta muk8€ tasiyon civarında — çanta içinde ğ para bulunarak teslim edilmiştir- zuhurunda — memüf' müracaat etmesi nur. eee $ Bu müsabakada okuyucularımızın nasıl rey kullanacaklarını ileride YA7 Gençler, sizi kaleminizi tecrübeye davet ediyoruz.. k Göndereceğiniz yazılar on beş Teşrinievele kadar kabul edilecektir- n