27 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

27 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Imtiyazlı şirketlerle müzakereli Nafıa vekâleti ile imtiyazlı şirketler arasında müzakereye gelecek hafta rabhası M. Mauter.
 - Dil bayramı dün çok parlak surette kutlulandı Saffet beyin nutkundan: “İrdeğimiz Türk dilini her yönden 7engınleşiırerek
 Sayım vergisi — Bu seneden itibaren yarı indirilecek Ankara 26 (Telefon) — Bu sene — Millet —Meclisine — sayım vergisi kanunu
 Traıgîh—alları Maçka tramvayı silâhhaneye kadar işliyecek Bugünlerde şirket nezdinde teşebbüste bulunulacaktır Maçkadan...

Bu ne pehriz... Beğaziş Bu ne lâhana turşusu! Sene 17 — No: 5736 — Flatı her yerde 5 kuruş PERŞEMBE — 27 Eylül 1934 Telefon 24240 (dare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matba) - 20113 (Klişe) Dil bayramı dün çok parlak surette kutlulandı Saffet beyin nutkundan: “İrdeğimiz Türk dilini her yönden zenginleştirerek acun dilleri kıtın TAN Rıza Türk dili bayramını kutlula- mak için dün halkevinde bir top- lantı yapılmıştır. Merasime kız muallim mektebi talebe: . Bundan sonra halkevi Ali Riza bey açış nutkunu söyle miştir, Ali Riza bey nulkunda bugünün ehemmiyetinden wendil meselesinde Gazi Hz. nin yuca önderliğinden bahsederek demiş- tir kiz «0, bundan 15 yıl önce Türk budununu kıyısına yuvarlandığı ölüm kuyusunun tam karanlığına, düşmek üzere iken nasıl elinden tutarak kurtuluş yoluna soktu ite, bundan iki yıl önce de, Türk di. Tini içine düştüğü melezlikten, ka- rışıklıktan / kurtararak kendi öz- benliğine giden . yola yöneltti Sürekli | alkışlarla kürsüden inen Ali Riza beyden sonra ku- söylenmiş, bundan Ahmet bey kürsüye çıkmış, sözlerini «Ben Türk kül dürünün yarınki üstünlüğünün ge- Jen sesini duyar gibiyim, Onun yer yüzünde ana kültür yerini yüz binlerce yıl sonra gene alacaj na inanıyorurm, Yolumuz, bayra- ımız kutlu olsunla diyerek biz Girmiştir. Refik Ahmet beyden sonra üni- t#alebesinden Rükneddin bey gayet coşkun ve güzel bir dille Türk tarihini ve Türk dil nin geçirdiği miş, sonunda: «Ben bir avucumda Orhun, bir versite inkılâpları anlat avucumda Ankara ve başımda Mustafa Kemali yaşatıyorum.» demiştir. Bundan sonra eski, yeni şi ler okunmuş, müzik parçaları ça- lanmıştır. Dünkü © merasimde binlerce genç ve münevverden başka halk fırkası umumi kâtibi Recep, Türk dili tetkik cemiyeti başkanı Saffet beylerle fırka idare heyeti Âzası bulundular, Saffet beyin nutku T.D, T. C. başkanı Erzincan mebusu Saffet bey dün akşam bayramı münasebetile radyo- da bir nutuk söylemiştir. Saffet beyin nutku büyük alâka ile dim- FE; lenmiştir, Nutku yoruz Hanımlar, beyler, Bugün, bü: yük Önderimiz ata türkün, budu- mumuza armağan ettiği bayram. lardan birini yaşıyoruz: Dil hay» ramı... > Kutlu olsun yurtdaşlar! aşağıda yazı: Başbuğ, on beş yıl önce, yatla ariklr ri, yurdun dokunulmaz. Zında boğacağını bu adadı, onu gür sesi ile na haykırdı. O günkü, bu, engin dü- şüncenin Budunumuzu hangi amaç- lara ulaştırmak istediğini, geçen içinde, birer, birer gördük; rlü yatlar ana yurtta bağuldu; yurdu kemiren yabanlar kovul. du; Türklüğün benliğini saran paslı ağlar koparıldı; buduna yı- kılmaz. bir emel olarak lâyık Türk Cümuriyeti kuruldu. Okuma yazmadan uzak bıra- kılmış Ulusumuz, yeni alfabeye kavuştu. Bu güzeyde, ulusun kafasıni yak. | trmak kolaylaştı; Ulusluk tü resi daha iyi anlaşıldı, bütün ül. küye yayıldı. Budunumuzun öz benli mesi için en güvenli açar bilirsi- niz, gerçek Ulus tarihidir. Bu en değerli gömüç; özlüğünden uzak- laşmış, gerçeğe karşı gözleri ke penklenmiş kişilerin yat bitikler. den topladıkları dipsiz, değersiz. yalanlarla doldurulmuştu. Ulusluk gömücümüzü bu de- Zersiz düzmelerden ayıklamak, onu gerçek bilgilerle doldurmak gerekti. Bumun için düşünüldü, çalışı. dı, arandı, tarandı. Gerçek, dı ru yol bulundu, acunun bilgi gö- zü önüne serildi. Bu Tü nün bütün acunu ulusları kültürle. rine yaltırık saçmış olduğunu, bütün açıklığı ile, bütün gerçek- liği ile bilği alanına koymuştur. Tarihçiler; beşiği Orta Asya: da olan Türk kültürünün çok er. kenden üneldiğini, yayildı ulaştığı yerlerdeki kültür den en aşağı yedi bin yıllı liğini söylüyorlar. Türklerin yük- da seçkin kılmaktır ,, (Devamı 2 nci” sahi nulkunu söylerken ve dinleyici Sayım vergisi Bu seneden itibaren yarı yarıya indirilecek Ankara 26 (Telefon) — Bu sene Millet Mecli sayım vergisi kanunu verilecektir. Maliye vekâleti bu kanun etrafındaki tetkikatını bitirmiştir. Yapılacak ir koyundan senede ağır bir resim alın- maktadır. Her tarafta köylünün neticesinde 50 kuruş gil bu vergiyi veremediği anlaşılmış. tar. Sayım vergisi bugünkü i Şeraite ve bugünün gocuk: — Ben mektebe gitmececem! Tramvay hatları Maçka tramvayı silâhha- neye kadar işliyecek Bugünlerde şirket nezdinde teşebbüste bulunulacaktır i iğ İ haneye giden cadde ve mevcut tramvay hat Tramvay seferlerinin Mecidiye | #““ ” öyü yakınlarına kadar uzatılma- «1 üzerine Mecidiye köylüler ge- çen perşembe günündenberi bü- yük bir sevinç içindedirler, Nafia ve belediye şirketler ko- miserlikleri halkın tramvay sefer- lerine olan ihtiyaçlarımı düşüne” rek tramvay şirketi nezdinde bazi teşebbüslerde bulunmağı muvafık görmüşlerdir. Parlâmentolar konferansı Dün emniyet ve silâh- sızlanma meseleleri gö- İ rüşüldü, hararetli nu- İ tuklar söylendi. Müza- kerenin tafsilâtı altıncı sahifemizdedir. Komiserlerin yaptıkları tetkik. | | ler neticesinde Maçka tarafların- da nüfusun günden güne arttığı ve buna göre bu hatta i baların az olduğu gi amaaan Imtiyazlı şirketlerle müzakereler Nafia vekâleti ile imtiyazlı şir- ketler arasında müzakereye gele- cek hafta tekrar başlanacaktı Elektrik ve tramvay şirketi mu- rahhası M. Mater birkaç güne kadar Ankaraya gidecektir. Bunun üzerine tramvay şirketi Harbiye ile Fatih hattı arasındı ki arabaları eksiltmiş ve Maçka - (Devamı 4 üncü sahifede) BARBAROS Yeni tefrikamızı bugün 11 inci sahifemizde okuyunuz.. Ben eve gitmeceee,