27 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

27 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Sahife, AKŞAM NS MÇğ——5C 27 Eylal 1934 Bir insanın değeri n e kadarmış Kemiklerimizi, beynimizi, adalelerimizi, sinirlerimizi ) dolusu kükürt Lİ pe Yedi kalıp sabun yapacak kadar yoğ Son gelen İngiliz gaze- telerinde Thomas; E. Law- son nde bir İngiliz âliminin garip bir makale- ini okuduk. Çok meraklı bulduk, Bu zat 66 kilo le bir erkek veya vücudunu. teş- kil eden özaların her bi i tahlil edilerek kimya terkipleri meyda- na çıkarılacak olursa vücudumuz. da yedi kalıp sabun yapacak ka- dar yağ, 9000 kurşun kalemine lâzım olacak kadar karbon, 2200 kibrite yetecek kadar fosfor, or- ta boyda bir çivideki kadar demir, bir tavuk kümesini badana ede- bilecek kadar kireç, bir köpeğin | pirelerini öldürmeğe yetecek ka- | dar kükürt, bir parça da magne- Zum bulunduğunu hesap etmiş ve bütün bunlar 45 litrelik bir fıçıyı dolduracak su içinde halledilmiş Dr, Lawson bütün bu maddele- Tin şimdiki toptan satış kıymetles rini de araştırmış ve orta boyda bir adam vücudunu terkip eden hem maddelerin kıymeti bir do- lar, bizim paramızla 120 kuruş kadar bir şey tuttuğunu bulmuş. Filhakika insan vücudunda bu maddelerden başka biraz tuz, şe- ker, iyot, bakır gibi diğer mad- deler de var amma bunların mik- tarı o kadar azmış ki, insan mı kinesi için hayati kıymetleri pek ehemmiy: olmasına rağmen, 9000 kurşun kalemi yapmak için fadar da karbon maddi kıymetisri hesaba katılamı- lüzim olacak yacak derecs. cisi imiş, Şude- #ecede ki bir fabrika yapıp ta oran ibaretmiş. Akıllı, hünerli adamınki de bu kadar aptalınki de... En sevimli sinema artisti, dünyanın en zeki riyaziyecisi ve ağzından adam akıllı üç cümle çıkmayan aptalı hep ayni maddelerden yapılmış dan insanları seri halinde çıkar mak mümlün olsaymış, meselâ yarım kilo bakır, kadın erkek bin kişi için kâfi gelecekmiş, hem şu- rası da dikkate değer ki yapıla- cak insan dâhi de ol olsa vücudunun terki maddelerin nisbeti de, kıymeti de değişmezmiş. Profesör Lawsonun tetkiklerine göre garip bir başka nokta daha var, O da şu: Bütün dünyada ya- şıyan mahlüklar, nebat olsun, bar. hik olsun, karada veya havada yaşıyan hayvanlar oldun, kadın, erkek, akıllı akılsız insan olsun Bir tavuk kümesinin badanasına yelecek kadar kireç topu topu on beş on altı nevi kimyevi maddeden yapılmış bulu- muyorlar. Halbuki kayaların ve madenlerin terkibine giren esas- lı kimya unsurlarının miktarı lâa- kal 92 yi buluyor. Dr. Lawson pahalı bir mad- de olmadiğı için Jistesine tuzu Ve etmemiş amma insan vücudun- da ve belki de kara hayva rının bir kısmında tuz, kan çok lüzumlu bir maddedir. 63 kilo sikletinde ve orta boy ve yaşta kadın veya erkek bir adamın vü- cudunda adi bir tuzluğun üçte ikisini dolduracak kadar tuz var- dır. Su gibi tuz da vücudun zayia- tını yerine koyan bir maddedir. Bu cihetle insanlar her gün bir miktar tuzlu yemek lüzumunu his- sederler ve bunun için dünyanın tuz bulunmıyan yerlerinde yaşı yan bazı vahşi kabileler bir parça tuz için varlarını yoklarını feda ederler. İnsan, kanında münhal olarak terkip eden ham maddelerin kıymeti Bir çay kaşgı yüz yirmi kuruştan Yarım çay &e- sağı kadar soda 2200 kibrit yapacak kadar fosfor başka madde daha vardır, bemen yarım çay kaşığı kadar sod biraz da potas bulu- nuyor. Fakat bu mad- deler, kandan ziyade adaleler için lâzım, vücudumuzdaki pota- sın yekünu bir küçük şişe dolusu klorat dö potas tabletleri kadarmış, Sinirlermizde de potas milbleri Vücu- dun hareketlerini tanzim ve kon- trol etmekte bu maddelerin rolü pek büyük olduğunu fiziyolojist- ler söylüyorlar. Fakat bir insan vücudundaki potasın kıymeti bir kağ kuruştan ibaret imiş. Vücudu muzda bir de az miktarda nitro- jen var, Nitrojen ve kükürt gibi maddeleri vücut hep dahilde ve beyinde vücudun en esaslı ve ha- yati höcrelerinde saklıyor. Vücudumuzun geri kalan kı sımlarında Karbon, yağ ve su ve bulunuyormuş. bunlara karışık olarak oksijen ve hidrogen bulunuyor. Vücuda muh- telif şekillerde giren | hidrogen gazı çocukların oyuncak balonla- rından yüz kadarını şişirtecek kı 'darmış. Oksijen ise bu balonli dan yalmz 20 sine yetecek mik: tarda imiş ve bu kadar oksijen ise ancak bir kilo kömürü yakmıya yetermiş. Dr. Lawsonun listesin- de bahsettiği kireç ve fosfor biraz. oksijenle beraber kemiklerimizin. terkibine giriyor. Fosforun bir kismi adaleleri- mizin terkibinde ve kanda bulu- nuyor, Nitrojen ve potas gibi: fos- for da vücudumuzun mekanizm: Orta boyda bir çiviyi yapacak kadar demir, Insan vücudunu yap» mak için 45 litere su lâzımmış... sini kontrol eden hüceyreler için pek lüzumlu bir maddedir. Insan vücuduna lâzım olan dex | edilmiştir. Tetri oydCorcun harphatıratı bin esrarı Umumi har İngiliz hariciye nezaretinin 1917 telgrafnamenin sureti şudur: Rus hükümetinin tellsinine ce- vaben haşmetlü İngiltere kralı ve | İngiliz hükümeti Çar ile Çariçeyi İngiltereye iltica etmeğe ve har bin devamı müddetince burada ikamet eylemeğe davet eder. Bu haberi tebliğ ederken Çar ve Ça- riçenin İngilterede mevkilerine uygun bir surette yaşamaları için lâzim gelen esbabı tedarik ve te- min etmek Rusya hükümetine ait olacağını açık bir surette anlatır. İngiliz hariciye nezaretinin yu- karıdaki telgrafnamesine 24 mart tarihile İngiliz sefiri sir Bucha- nandan atideki cevap gelmiştir: «Dün Rus hariciye nazerına vet haberinizi söyledim, Bugün de bu meseleye ait 22 mart tarih- li telgrafnamenizin muhteviyatını tebliğ etim ve İngilterenin dave- ti sırf Rus hükümetinin telkini üzere yapıldığı noktasında ısrar ettim. Rus hariciye nazırı bu hakika- tin ilân edilmemesini pek ziyade arzu ediyor. Çünkü sol müntehayi cenah Çarın Rusyadan çıkarılma: şimdiden efkâri umu- etmekte” ması içi miyeyi tahrik ve tehyi dir. Rusya hükümeti sol münte- hayi cenahın muhalefetini berta- raf edeceğini ül ber henüz nihai miştir. Her halde Çar kızamıktan ya- tan çocuklarının iyi olmasına ka- dar seyahate çıkamıyacaktır. Çarın İngilterede yaşıyacağını temin edecek vesait ve esbaba isa ret ettiğim zaman Rus hariciye nazırı Çarın kâfi derecede hususi servet menabii bulunduğunu söy- ledi. Mali meseleye her halde ali- cenabane bakılacakmış, Rus hari- ciye nazırı Çarın emniyet ve selâ- etmekle bera- ir karara gelme- meti hususunda endişeye mahal olmadığını ehemmiyetle kaydetti.» Yukarıdaki telgrafnamenin muhteviyatı Çarın memleketi ter- ketmesi aleyhinde Rusyada bir ce- reyan bulunduğunu göstermekte- dir, Ertesi günü sefir Sir Bucha- nandan gelen diğer bir telgrafna- mede de bu nokta üzerinde ısrar Sefir 26 martta çektiği bir tek grafnamede Çarın İngiltereye s€- yahati mevzuundan bahsederek ceneral Handury Williams ile gö- rüştüğünü ve Çarın seyahati ka- rarlaştırıldığı takdirde kendisine İngiliz ceneralı Headlamın refakat etmesi için mutabık kaldıklarını bildirmiş ve şunları iştir «Bu sabah Rus hariciye mazı- e eti mış. Fakat demirin kan: bir vazifesi var. Oksijeni den alıp vücudun her tarafına gö- türen kan damarlarının iyi işl mesi ve bu vazifesini görebilmesi bu sayede mümkün olabiliyor. Hattâ nebatlar bile yeşil renkleri- ni muhafaza edebilmek ve yaşı yabilmek için demire muhtaç imi ler, İçinde biraz olsun demir ol mıyan topraklarda nebatlar sara- rır, solar, nihayet ölürmüş. Son zamanlarda biolojistler vü- cutta az miktarda bakır bulundu ğunu da keşfetmişler. Tabii saf İs halde değil bir toplu iğne başı.büs, |. kümeti seyahat meselesi hakkın- da henüz Çara bir şey açmamıştır. Çünkü hükümet şimdi her şeyden evvel sol cenah fırkasının bu me- seleye karşı gösterdiği muhalefeti bertaraf etmeğe çalışıyor. Imparatoriçe ve Rasputin Z nisanda İngiliz sefiri sir Buchanan İngiliz hariciye nazırı ma şunu yazmıştı «Çarm İngiltereye | seyahati hakkında henüz bir karar yoktur. Imparator, imparatoriçe ve go- cukları ile birlikte Tsarskoe yaz- dık sarayında mühim bir kuvvetin ltında yaşıyor. Park- ta gezmesine müsaade edi! te ise de sıkı nezaret altında bulun- duruluyor, Hı mahrem bir membadan öğrendiğime göre Çar hayatından memnundur. Her gün yollardaki karı küreklemek sure- tile idman yapıyor. Seyahate çık- masına müsaade edilmiyeceğini muhafazası henüz anlamamıştır. Kendisi Livadyaya gitmek dindedir. Tahtı kaybetmiş olması arı yeis ve fütura sevketmemiş- tir. Bilâkis Çeriçenin şimdiki mev- kiinin zilletinden duyduğu acı çok derindir. İşittiğime göre Çariçe İngiltereye gitmek fikrine muha- liftir. Rasputinin katlinden evvel ve sonra Çariçe tarafından koca- sına çeki Hinleri şimdiden matbuatta neşre- dildi. Bu telgrafnamelerden Çarıni Çariçenin her dediğini yapmış ol. duğu anlaşılıyor; İmparatoriçenin Rasputine yaz- dığı sinirli ve isterik mektuplar da neşredildi. Bu mektuplarda im- paratoriçe keşişe aizzeden biri gir bi hitap etmekte ve ancak omur zuna dayanarak çocuklarına saa- 'det dilemesini rica ettiği zaman huzur ve teselli bulduğunu yaz- maktadır. İmparatoriçe, imparatorla ev- lendiğindenberi bu adamın ruhu habisi olduğundan kimse bu ka- dına acımıyor.» en telgrafnamelerin me Çarn kızları kızamıktan muz- tarip olduklarından ve ikisi hayli zamandanberi çok ağır hasta ok “duğundan Rusya imparatoru aile- sinin nakli hakkında hayli zaman, bir şey yapılamadı. Fakat hastalık geçtikten sonra sanın dokuzunda . İngil Buchanan Londraya çektiği bir telgrafnamede Kerenski ile görüş- tüğünü ve mumaileyhten Çarın akli hakkında bir şey yapılıp yan pılmadığını sorduğunu bildirmiş- tir. Kereneki İngiliz sefirine şu ce vabı vermiştir: (Arkası var) on beş yirmi kişiye yetermiş. Bir bakır metelikte bakir nikelle ka- rışık olarak bulunur, işte bu bir mangırdaki bakır oldukça büyük bir şehir halkının hepsine yete cek bir miktar imiş. Bununla beraber vücuttaki ba- kırın hayat için büyük bir rolü olduğumu ve bir çok anemi has talıklarının sebebini vücuttaki bas nasına atfetmek Vi iddia ediyorlar. 'dumuzda az miktarda mevcut mağneziyom ve arsinik gibi mad- 'delerin de mühim rolleri varmı A, Nerik, 5 mmm NENNİ ENNE