28 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

28 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Türkiye iktisatçılar birliği Ankara 27 (Hususi) — Ankı rada Türkiye iktisatçılar  birliği teşkiline teşebbüs edilmiştir. Bu
 Mühim bir kanun sı bu ten çıkacak n tatb İ...
 Parlâmentolar birliği konferansında Dünyayı kavuran işsizlik meselesi görüşüldü Ekseri murahhaslar, haftada 40 saat çalışma
 ——— — — — K — Zongulçalışan ameleden bir kısmı ücretlerini alıp köylerine giderlerken ağustos ipında yolda bir kaç...
 Şirketi hayriye . ücret tarifesi Yalnız birinci mıntakadâ vinci mıntaka bilet ücretlerinde, yalnız bu mintakada — oturanlar
 Hlariciye vekili pazartesi geliyor Cenevre 27 (Hususi) — Milletler cemiyeti konseyi müzakeratı bitmiştir. — Hariciye - vekili
 ekçilere gene sopa verilecek Fakat bu sopalar eski: gibi uzun olmıyacak Alınan malüma çi teşkilâtında yenik ılması...

Bülbülün çektiği ... Sene 17 — No: 5737 — Fiatı her yerde 5 kuruş CUMA — 28 Eylül 1934 Telefon : 24240 (dare) - 24249 (Tahir) - 24248 (Matbaa) « 20113 (liye) Parlâmentolar birliği konferansında Dünyayı kavuran işsizlik meselesi görüşüldü Ekseri murahhaslar, haftada 40 saat çalışma prensibini müdafaa ettiler Halya murahhası M, Pezetli kürsüde nutuk söylerken Beynelmilel parlâmentolar kon- feransı, dün sabah Yıldız sarayın. da Hasan beyin riyasetinde top- landı. Ruznameye işsizlik meselesi dahil bulunuyordu. i meseleler komisyonu, işsizlik hakkında uzun bir rapor tanzim etmişti, Işsizliğin sebepleri Raporda beynelmilel işsi tarihçesi yapıldıktan ve beşeri bir * olduğu beyan edi imrü haddi vasatisi- nin mütemadiyen uzaması, Bu hal, ikten son- | in sebepleri şöyle sayi” | süren anarşi, piyasada daha fazla işci. bulun- masını intaç eder. 2 — Kadınla çın çalışması, 5 — Tekmik terak- kiler, rasyonalizm ve insan yeri- ne makinenin ikamesi, 4 — latih- arttığı halde her memlekette sınıfının satın alma kabiliyetinin müthiş surette azalması, 5 —— Mü badele serbestisi usulünün hemen ün hülümetlerde lâğve- 6 — Müfrit devletçilik, -ambiyo sahasında hüküm Komisyon raporunda bu sebep- leri saydıktan sonra işsizliğe bir (Devami 4 üncü sahitede) Amelenin 700 lirasını alan 3 soyguncu tutuldu Yakalanan soyguncular ve takipte LI onbaşı Call, 9 onbaşı Mehmet, 8 Osman, 4 Rizeli Osman olendler, 6 soygunculardan 5 Düzce 27 (Hususi) — Zongul- dak kömür ocaklarında çalışan ameleden bir kismı ücretlerini alıp köylerine giderlerken ağustos ip- ında yolda bir kaç soygun- Gunun taarruzuna uğramışlardı. Soyguncular bunların 700 lirala. Fin almışlardı, O zamandanberi yapılan şiddet- Ji takip iyi netice vermiştir. Soy- gunculardan Vakfıkebirli Veysel Düzcenin Darıyeri nahiyesine tâ- bi Sarıçöken Veysel, 8 Aziz, 7 Ahmeti Faf ederek arkadaşlarını da haber . Bunlar da dört saat s0n- ra yakalanmışlardır. Diğer iki şar ki Aziz ve Ahmettir. Soyguncular Zonguldağa gön- derilmişlerdir. Üzerlerinde - para bulunamamıştır. Kendilerini mey- dana çıkarmak hususunda | Zon- guldaktan onbaşı Celâl, Düzce: den Bolulu Mehmet onbaşı ve Nail oğlu Osman ile Rizeli Osman efen- dilerin büyük © gayretleri Şirketi hayriye . ücret tarifesi Yalnız birinci mıntakadâ ücretler indirildi iktisat vekâleti & Zirlanan Şirketihayriyenin yeni ta- vifesi dün İstanbul deniz ticareti müdürlüğüne tebliğ edilmiştir. Yeni tarifeye göre, şirketin Us- küdar, Beşiktaş, Harem ve Sala- cik iskelelerin muhtevi olan bi- vinci mıntaka bilet ücretlerinde, yalnız bu mıntakada * oturanlara mahsus olmak üzere tenzilât ya- pılmıştır. Birinci mıntaka iskelelerinden alınan fından ha- idip gelme birinci mevki kuruş noksan olarak 23 inci mevki bilet ücreti 60 para ucuzlatılmak suretile 18 kuruş 20 paraya indirilmiştir. Köprüden bu mintaka iskeleleri için alınan biletlerle Boğaziçi ü vetlerinin, &vvelce teklif edil gibi Akay tarifesine müsa cak kadar tenzil edilmesi muva- fık görülmemiştir. Bunun sebebi, in vaziyetinin daha ziyade müsait olmamasıdır. Zaten «on tadilâtn da, şirketin 11,000 lira kadar zararını mucip olacağı iddia edilmektedir. Hariciye vekili pazartesi geliyor Cenevre 27 (Hususi) — Milletler cemiyeti konseyi müzakeratı bit- miştir. Hariciye vekili Tevfik Rüştü bey yarın hareket edecek ve pazartesi sabahı İstanbula vasıl olacaktır. Genevrede bir suvare Cenevre 26 (A.A.) — Türkiye. nin konseye intihabı münasebetile Bern elçisi Cemal Hüsnü bey g: yet parlak bir suvare vermiştir. Suvarede Tevfik Rüştü bey ve Türk heyeti murahhasası ve bu- rada bulunan muhtelif devletler hariciye nazırları ve murahha: ve refikaları, Milletler cemiyeti erkânı, şube müdürleri, mesai bü- rosu erkânı, beynelmilel matbuat mümessilleri ve Cenevre şehrinin ola- resmi erkân ve tanınmış ai, suvarede hazır bulunmuşlardır. Dostane bir hava içinde geçen bu suvarede samimi mükâlemeler olmuştur. Yüksek tedrisat Ankara 27 (Hususi) sek tedrisat müdürü Hâmit b Galatasaray lisesi t ligine tayin edileceği, yerine eski darllfünün - Fransız edebiyatı profesarl Şeref beyin getirileceği söyleniyor. Maamafih bu bususta resmi malümat yoktur. Istanbul maarif müdür muavl ii edi ir. Türkiye iktisatçılar birliği Ankara 27 (Hususi) — Anka- rada Türkiye iktisatçılar teşkiline teşebbüs edili teşekküle, İktisat vekâleti teşki- lâtındaki iktisatçılarla, ziraat ens- titülerindeki profesörler girecek- tir. Birlik kurulduktan sonra, ber hafta bu mevzu üzerinde konfe- ranslar verilecektir. İktisadi saha- | (da neşriyat yapılacaktır. Ankara 27 (Hususi ne Meclis açıldıktan sonra ilk çi- Kacak kanımlar arasında iş kanu- nu da bulunmaktadır. Kanun lâ- yihası bugünlerde devlet tarafından tetkik edilmektedir. Diğer taraftan İktisat vekâleti ileride çıkacak olan iş kanunu tat- bikatı içi diden hazırlıklar yapmıştır, bürosu müdürlüğü kurulmuştur. Bu müdürlük memleketimizin muh telif yerlerindeki işçilerin vaziyeti hakkında tetkikat yapmaktadır. Ticaret odaları, sınai mücssese- ler, çalıştırma usulleri, patron ve amele. münasebetlerindeki tea- müller halkındaki tetkikat ilrile- miştir. Yeni çıkacak olan iş kanununun Türkiyenin iş bünyesine ve bura- | deki patron ve amele münasebet- İ lerine uygun olmasına dik | kat edilmektedir. Bu münasebetle | 920 senesinde Zonguldak kömür amelesi hakkında yapılan kanu mun tatbikatından alınan tecrübe- ler göz önünde bulunduruluyor. Bu kanunun tatbikatından nasıl neticeler elde edilmiştir? Hangi mahzurları vardır. Bu cihet araştır rılmaktadır. Yeni kanunda içtimai ya büyük bir mevki ayrılmı maksatla işçi bürosunda içtimai in bir şeflik teşkil sigortalar edilmiştir. Lâyihaya göre, ondan fazla işçi çalıştıran müesseseler, bu sigorta” ya girecektir. Sigorta işçilere, ka- Zazedelere, ve ölümden ileri gelen aile felâketlerine, ihtiyarlığa kar- şi teminat vermeki Zonguldak kör Akayın fayrapzedeleri! Mühim | bir kanun Iş kanunu İâyihası bu sene Meclisten çıkacak Iktisat vekâleti kanunun tatbiki için şimdiden hazırlıklara başladı nununda da büna benzer madde- ler vardır. Bunlardan birinde, bir iş başında ölürse, ailesine 400 lira teminat verileceğine dair Ka- yit vardır. Amelenin ailesi, bu parayı al- mak için müşkülâta ve bazı ihti lâflara düşmektedir. Ki &sseseleri, fenni ihmal yüz kaza olduğu takdirde bu parayı ve virler. Fenni ihmali de bir heyet (Devarm 2 nci sehifede) Bekçilere gene sopa verilecek Fakat bu sopalar eskisi gibi uzun olmıyacak Alınan malümata nazaran bek- gi teşkilâtında yeniden bazı de- öişiklikler yapılması kararlaştırıl- mıştır. Bu meyanda bugünkü bek- çi elbise şekilleri değiştirilecektir. Eskiden mahalle bekçilerinde tabancadan maada birer de bü yük sopa bulunuyordu. Bilâhare bu sopalar kaldırılmıştır. Yeni teş- kilâtta bekçilere gene sopa verile- &ektir. Fakat bunlar evvelce oldu ğu gibi büyük olmayıp boyları kı- sa ve icabında kaçmakta olan bir hirsizın arkasından fırlatılıp atılar bilecek şekilde olacaktır. Gene yeni teşkilât meyanında bekçi a ye muayyen zamanlarda bu dok- torlar muntazaman muayene ya- pacaklardır. Bu teşkilât sene başından iti- edilecektir.