28 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

28 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

28 Eylül 1934 Gayri mübadil bonoları Ziraat bankası müdürü Ahsen beyin beyanatı Gayri seltmek ve alâkadarlara müzaye- delerde kolaylık göstermek için yeni tedbirler alınması kararlaştı- yılmıştır. İstanbul Ziraat bankası müdürü Ahsen bey dün bir muharririmi- 7e demiştir kiz «— Bonoların kıymetlerini kay- betmesi için hiç bir sebep mevcut değildir. Bonoların karşılığı vardır ve pürüzleri izale edilen emlâk süratle satışa çıkarılmaktadır. Her gün müzayede yapmağı temin için de lâzım gelen tedbirler pek ya kında ittihaz olunacaktır. Müzayedeye çikarılan emlâk kiymet itibarile bir sıraya tâbi tu- #almıyarak muamelesi tamamla” anlar mektedir. Fakat kısmı bonoların istisna satışa arzedil gayrimübadillerin bir sattıklarındanı müzayedelere giremiyorlar ve bu yeziyetten bonoları satm alanlar İstifade ediyorlar. Gayrimübadil. ler bonolarım muhafaza ederek müzayedelerde hazır bulunmalı» dırlar. Bu takdirde hem bonola- nı değerlerine uygun olarak sar fetmeğe ve hem de çok kıymetli emlâk sahibi olmağa imkân bula- eaklardır. Satışlarda müzayedelere gelen- lerin çoğu gayrimübadil olmıyan- lardır. Bonolardan asıl istifade temin edetler de bunlardır. > Gayrimübadillerin olan bu vaziyete meydan verme mek alâkalarların elindedir. Satışların smumtazam ve çabuk olması ve müzayedelere kâfi mik- tarda mal yetiştirilmesi için icaş eden bütün tertibat alınmıştır, Pi süzsüz olan eralâkin hiç biri bek- etilmiyecekti Iki manitacı Istanbula yeni gelen birinin 300 lirasını aşırdılar Bandırmadan İstanbula gelen Şükrü efendi isminde birisi Tap- hane rıhtımından geçerken önüne ir adam çıkmış ve yerde bulduğu zarfı Şükrü efendiye göste yerek: «— Bunu şimdi yolda buldum, Içinde para var. Kimseye söyle- mezsen seninle beraber paylaşı: nz» diye yanına sokulmuştur. Bunlar konuşurlarken öteden başka bir adam telâş içinde yat larma yaklaşmış ve: * «— Ben biraz evvel içinde pi ya dolu zarfımı düşürmüşüm. Siz almışsınız, üzerinizi arıyacağım.» Diye bağıra bağıra Şükrü efem dinin üzerini aramış, nihayet zar- fu diğer adamın üzerinde bulunca karakola irmek bahanesile onu da beraber alıp savuşmuştur. * Bunlar ayrıldıktan sonra yalnız kalan Şükrü efendi bir şey almak ü karmak is- zaman ceketinin iç cebine koyduğu üç yüz lirasının aşırılmış olduğunu görmüştür. ü efendi polise mü &aat etmiş, bunların o Hızır ve İsmail ismilerinde iki azılı ma- nitacı oldukları anlaşılmıştı Zabıta bu iki hırsızı yakalayıp GUNUN HABERLE Kanser hakkında bir alman tebliği Doktor Brehmerin buluşuna inanılmıyor Ankara 27 VA.A.) — Sihhiye vekâletinden — tebliğ edilmiştir: Son zamanlarda Almanyada, ihti- sasının kimya olduğu sonradan iğrenilen Dr, Brebmer isminde bir zat kanser mikrobunu keşfet- tiği hakkında bir takım neşriyat yapılmıştır. Bu mesele hakkında Almanya imparatorluk sıhhat ida- i in gazetelerde yaptı ği resmi tebliğin bir sur ğa aynen meşrediyoruz «Tıp dünyası ismindeki tıbbi mecmuanın 25 ağustos 1934 rihli 34 üncü namarasında Dr. W. Brehmer tarafından - fithomofto- ra hpolymorpha - kanda bulunan yeni bir mikrop ve bunun tinörler usulü ile olan münasebeti ünvani altında bir makale neşretmiş olup bu makale kanser âmili olan mik- robun keşfedilmiş olduğu iddiasını havi olması sebebile umumi dik- kati celbetmiş ve yevmi matbuatta Kısmen kabul ve kısmen reddeder mahiyette bir takım neşriyata se bep olmuştur. Dr. Brebmerin bu tebligatı halle arasında huzursuz” luk doğurmaya ve mazur görülmi: vi aşan yecek şekilde esassız ümitler uyan- dırmaya müsait mahiyettedir. M. von Brehmerin. beyanatı müstacelen ve resmi bir. surette tetkik edilecek olup bu tetkikat neticesinde şimdiye kadar elde edilmiş olan bakteriyoloji tecrü- belerine tamamen 21t olan bu ji dianm hakikatte yeni bir buluş mu, yoksa telmik yanlışlıklar ve ha- alı bir takım tetkikler mahsulü mü olduğu anlaşılacaktır. Bu tet- kikat bir neticeye iktiran edin- ciye kadar kanser mücadele ve te- davisinde hususi bir tecrübe ve ih- tisas sahibi tabiplerin müttefikan ciddiyetinden şüphe ettikleri hattâ tamamen reddeyledikleri bu iddinlara karşı kati surette ihti- yatkâr davranmak icap eder.» Italyada af ilânı Roma 26 (A. A.) — Velialitim kızı prenses Marina Pianın doğumu münasebetile, kral bir af ilân et- i mum. para cezaları ile, dar olan hapis ceza- ları tamamile affolmuş, ondan yukarı cezalardan ise, ikişer sene tenzil edilmiştir. amme EE 300 ka cazip resim. Yıldızlarle yenlere mı husust adre sar Bu salı AK < pEnZ—w ILDI Bir Album kadar güzel bir kitap Parlak kâğıda basılmış, fevkalâde zarif ciltli bir kitap. AKŞAM GUNUN MESELELERİ ingilterede faşizm düşmanlığı Son zamanlarda İngilterede faşizm cereyanı epeyce ilerilemişti. Bu hal, bi gok İngilizleri endişeye düşürmüşt Halbuki son zamanlarda büyük şizm aleyhtarlğı başlamıştır. er Tageblat gazetesinin Londra muhabiri bu hususta şayanı dikkat bir öndermiştir. Bu. mektupta de- İl altini itihdaf eden bir iükamet vermiştir. Bu temayülde, b gilir demokrasisinin muhafazam uğrun- da mücadele etmek emel de vardır. Bu senenin iptidalarında İngilterede antidemokratik © kuvvetler kendilerini göstermeğe başlamışlardı. Sir Onvaldı Moslyin Karagömlekliler aylarca is tihzalara maruz kaldıktan sonr Mosle- Yin hükümet merkezinde ve vilâyetlerde toplıyabildiği taraftarlarının büyük içi maları, İngilterenin demokratik hü yet mücahitler için birdenbire ciddi bir tehlike teşkil etmeğe başladı. Karagömlekliler hareketinin meni vetile Morleye karı doğrudan doğruya harekete geşmeği İngiliz hükümeti mu- | vafik bulmadı. Ancak Mosleye karşı mücadele vasıtası olarak (faşizmin kad- vü kaymet ve itibarı düşürmek) kararı ütüihaz olundu. Bu münasebetle Musro- | nize kazı hareket etmek doğru bun unmadı. | Fakat Almanya ile vaziyet bambaşka idir Almanyada irk mesele. ilâların harp kokusu propaganda ile yaratir. Bı hava, Almanyayı İngiliz hürriyeti mi abitlrinin âdeta ideal bir muhasımı haline sokmuştu. i $ i İngilerede teker- İşle bu suretle Wey- ele bir ile ama | almağa © muvaffakiyet bâsl olmuşlu. Kongre açlr açılmaz reis Andrew Con- ley <Almanyada amele teşkilâtlarının tahribi focaatinden bahsetmeğe başladı. Conleyin fikrine göre, diktatörlükler, amele teşkilitları aleyinde mücadele sinek için vücuda getrlmişlerdir. ve amele teşkiütla aleyhindeki bu mi cadele, © teşkilitlarm güya muvaffak oldukları için ortadan kaldırmaları maksad değil, bilikiz © teşkiliların gök muvaffak olduklarından ve ba yüz- den irücam kendi hayatımdan korktu. Zundan dolayı açılışı. Bu Weymouhde husele getirilen te faşizme “karşı mücadele işini paouühde içtima edecek olan yolda mu terenmüm etmiştir. İngiliz amelelerinin. artık ve nihai surette faşizme karş yet aldıkları söylenebilir. Binaenaleyh İngiliz amelesi artk milli sosyalizmin bütün sağırdır ve Almanya deniline | Röehswebrin hâkimiyeti den, erkek Yıldızın en leri ve tercemet halleri, * muhabere © etmek ist ide: Kitabın sonunda eslerini bulacaksınız. * günü satışa çıkıyor “a ŞAM KITAPHANESİ Batanbul Ankara, caddesi ZLARI | yazılmıştır. .CIHAN IKTISADIYATI Londra esham bors Sahife 5 asındaki yükselme- altın mikyasından ayrılmıyan devletler aralarında anlaşma! çay ve tütün Haftanın en ziyade dikkate şa- yan noktası Londra borsasında İngiliz devlet eshamının mütema- diyen yükselmiş olmasıdır. Bil hassa harbi umumide yapılan da- hili istikrazların fiati yeni bir re- kor teşkil edecek bir derecede yük- selmiştir. İngiliz sanayi mü leri eshamı dahi hayl İngiliz devlet eshamının yüksek mesinde başlıca âmil hariçteki memleketlerin sermayelerini ya- turmak için şimdi en emin yeri İn- gilterede bulmuş olmalarıdır. Ec- nebilerin İngilterenin mali vazi- yetine itimat göstermeleri İni leri çok sevindirmektedir. Bu es- nada Amerika devlet eshamının Amerikanın dahilinde bile pek rağbet bulmaması dikkate şa- yandı Amerika hükümetin son zaman- da bir milyar yedi yüz milyon do- larlık dahili harp istikrazını tah- vil etmek için yeni esham çıkar mıştı, Bu eshama ancak bir milyar kırk dört milyon dolarlık müşteri İngilterede ise tah- Yil olunan devlet istikrazları esha- mı bile kat kat fazla müşteri bul maktadır. İngilterede gayet ucuz faiz ve şartlarla para bulunmakta olmasi dahi memleketin mali vaziyetinin sağlam bulunduğuna delâlet edi- yor. Kırk senedenberi İngilterede faizlerin ve iskontolar bu kadar zladığı görülmüş bir şey de- dir. Londrada İngiliz. eshamından sonra en ziyade yükselen esham cenubi Amerika devletleri ve bil- hassa Brezilya eshamıdır. Cenubi Amerika memleketlerinde iktisa- di vaziyetin salâh bulması ve re- fahın bir kaç aydanberi avdet et- mekte olması bu memleketlerin eshamına karşı borsalarda itimat uyandırmıştır. Altın mikyasına tabi devletler Belçika hariciye nazırı M, Jas- par altın mikya devletlerin müme: işleri hakkında gi Cenevreye gelmiştir. Nazır Fran- sa, İtalya, | İsviçre, | Holan- da ve Belçika arasında iktisadi bir anlaşma vücuda getirmeğe ça- lışacakıtır. Dünyanın ihtiyat altın- larının yüzde kırkı bu memleket- lerin elindedir. Bu memleketlerin beynelmilel ticaretteki de 24 tutuyor. Paris borsası Geçen hafta? Paris borsasının. &n gevşek haftalarından biridir. Filvaki Fiatler tutkun ise de mun. mele pek az olmuştur. 1935 sene: bütçesi ve yeni hazine bonoları bor- sa üzerinde bir tesir yapmamıştır. Çünkü yeni bütçe, kanun olunci- ya kadar çok değişiklikler geçi- recektir. Yeni bonoların çıkarıla- cağı çoktan beklenildiğinden ona göre evvelce hazırlık yapılmıştır. Yalnız bazı sermayedarlar elle- rindeki eski rantları yeni bono almak için satmışlardır. Fakat pi yasa bunları hazmedebilmiştir. Hariçten yeni hazine bonoları için külliyetli talep vukubulmuş- tur, Paris borsasında İngiliz lirasi yeni bir rekor teşkil edecek dere- cede 74,67 franka düşmüştür. Ta- vihte İngiliz lirası ancak il issesi yüze k istiyorlar - Iranda yetiştiriliyor tahvil edilemez bir hale gelmişti, Biri 1797 de başlayıp 24 sene sür- müş ve diğeri 1919 da başlayıp al- tı. sene sürmüştür. O zamanlar âmil harici ihtilâf idi. Bu defa ise iletisadi buhran ve tazyiktir. Şim- di İngilterenin, zaruret m de meydana gelen bir vaziyeti is- tifade maksadile devam ettirmek istediği Pariste zannolunuyor. İngiliz lirasının daha senelerce altın mikyasına avdet etmiyeceği- ni anlıyan Fransanın mali maha- Fisin Londra yerine altın para mu- olmasına çalışıyor. Fransa parlâ- mentosunun tekrar faaliyete baş- laması üzerine bu yolda bir teklif yapılacağı bekleniyor. Iranda ziraat İranın sa 71 teşebbüsler mevcut olmakla be- raber daha ziyade bu memleketin. iz ıslaha çalışıyor. Memle- kette olmıyan zirai maddelerin ye- irilmesine çok ehemmiyet ve- riliyor. En ziyade çay ve tütün ve muk yetiştirilmesine gayret terilmektedir. Hayvan cisnleri ıslahı ve hayvan hastalıklarının. meni en mühim faaliyetler sırasın- dadır. Geçen sene Lahicanda bir çay enstitüsü vücuda getirilmiş ve köylülere meccanen iki milyon çay fidanı dağıtılmıştır. Geçen sene iranda 1,200,000 ton buğday ve 540,000 ton arpa ve 300,000 ton pirinç ve 15,000 ton kuru yemiş ve 450,000 ton ceviz ve 75,000 ton afyon ve 8,340 ton tülün yetiştirilmiştir. İranın hay- vanat servetine gelince 117,862 at ve 151,934 kısrak ve 892,452 öküz ve 1,269,711 inek ve 953,838 mer- kep ve 8,544,200 koyun ve 8,087,820 keçi vardır. İranın balık istihsalâtı dahi çok imdir. Geçen sene Rusyaya on on riyallık balık ihraç etmiş- tir. Bahrihazer saydı mabi şirke. tinin senevi balık istihsalâtı on milyon kiloya yakındır. Havyâr istihsali beş yüz bin kiloya ya- kındır. İran hükümeti tütün zeriyatıni tetkik ettirmek üzere Amerikadan Dr. Friedlief isminde bir mütehas- $ıs getirtmiştir. < Londra borsa haberleri * Londranın son borsa haberleri Buğday 100 libresi 5 şili; pens ve rüısır 480 libre: 11 pens ve şeker 50 kilosu 4 şilin 3i pens ve bakır tonu 274 terli ve kalay tonu 2305 sterlin ve pa- muk Amerikan ibresi 7,05 pens ve yün libresi 25 pens ve kauçuk libresi 7,38 pens ve keten yağı tonu 22 sterlindir Yumurtacıler birliği toplandı Yeni teşkil edilen yumurtacılar birliği, şehrimizdeki bütün yu- murta tacir ve ihracatçılarının iş- ” ürakile mühim bir toplantı yap- | mıştır, Bu toplantıya Türkofis mar | mına, İstanbul şubesi müdür mu- | ayini Hayrettin Şükrü bey de iş- k etmiştir, İçtimada, yumurta ihracatımızı arttırmak ve raslanan müşkülleri in alınması İcap eden tedbirler etrafında görüşül. üştür.