28 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife2. IM MİRİIRİAm,—-—- >> ZÇş,—,,jm—çee-— -j». AKŞAM 28 Eylül 1934 SON TELGRAFLAR Yugoslavya kral ve kraliçesi Sofyada Hariciye nazırları arasında! mühim konuşmalar olacak Sofya 27 — Yugoslavya kral ve kraliçesi, refakatlerinde Yu: goslavya hariciye nazırı M. Yev- iç bulunduğu halde bugün saat 16 da Sofyaya vâsıl oldular. İstas- yonda Bulgar kral ve kraliçesi, kral ailesi erkân, Bulgar hükü- met erkâm tarafından karşılan- dılar, Otomobillerle doğruca sa- raya gittiler. Hükümdarlar sarayda biraz is- tirahatten sonra askerin geçit res- mini balkondan seyrettiler. Bun- dan sonra Sofyaya 11 kilometre uzaktaki Verana sarayına gittiler. Misafirler bu sarayda kalacaklar. dir. Bu akşam Bulgar kralı hususi bir ziyafet vermiştir. Yarın büyük bir ziyafet verilecek ve kabul res- mi yapılacaktır. Yugoslavya kral ve kraliçesi Sofyada kalacaklardır. Bulgar gazeteleri misafirleri hararetli makalelerle selâmlıyor- ar. Hariciye nazırları arasında mühim müzakereler olacaktır. Çinin protestosu Londra 28 (Hususi) — Çin hü- kümeti şarki Çin şimendiferler nin satılmasını protesto etmi Çin, muahede mucibince bu satış, iptida kendisine müracaat et- geldiğini söyliyerek Cenevre 28 (Hususi) — Millet- ler cemiyeti umumi heyeti Afgı nistanin Milletler cemiyetine kı bulünü ittifakla kararlaştırmıştır. Komsey Sarre meselesini müzake- Te etmiş ve içtimama nihayet ver- miştir. Teşrinisani ortasında tek- gar toplanacaktır. Ingiliz - Alman müzakeratı k Ü Berlin 28 (Hususi) — İngiliz - Alman ticari müzakeratı bir neti- ceye varmamış ve kesilmişt Müessif bir İm Bir fransız murahhası otomobil kazasında başından yaralandı Dün sabah Yıldız mü: sarayında f bir otomobil kazası olmuş tur, Fransiz grupu murahhasların- dan M. Hamelin ile üç arkadaşını hâmil olan şoför Kâmilin idare- sindeki otomobil Yıldız sarayının bahçesine girerken, yukarıdan gel- mekte olan şoför Nedimin otomo- bili ile çarpışmıştır. Bu çarpışma esnasında, otome- arak M. alnından yaralanmış ve alelâcele Amerikan hastanesine nakledilerek tedavi altına alınmış. tır, Otomobilde bulunan diğer üç Zata bir şey olmamıştır. Bu müessif kaza haberi, konfe- ranta derin bir teessür uyandır. miştir, Konferans reisi Hasan bey, mi içtima esnasın: beyan etmiş ve iki celse arasında hastaneye giderek M. Ham: yaret ve arkadaşlarının bir an ev- İzmir su şirketi 236 bin lira verecek Bu paranın 86 bin lirası hükümete, 150 bin lirası halka aittir. Kumpanyaya tebliğat yapıldı İzmir 26 (Hususi) — İzmir su şirketi şimdiye kadar yüksek bir tarife ile çalışmıştır. Halbuki bu tarifenin müddeti kümet mütemadi ziyan iddiasile bu müddeti uzatmış, hükümete ait hisseyi de almamıştır. Bu vaziyet, bir müddet evvel şehrimize gelen Nafıa vekilimiz. Ali beyin nazarı dikkatini celbet- miş ve verilen bir emirle şirketin muamelât ve hesabatı tetkike baş- lanmıştır. sene idi. Hü- Alınan netice çok mühim olmuş” tar.. Çünkü hükümet hissesi ol rak ödenmemiş paranın yekünu 86 bin liradır. Halktan fazla ola- Vira, Tetkikatı yapan komisyon bu neticeyi, uzun bir rapor halinde vekâlete bildirmiştir. Gelen cevap şu merkezdedir. Hükümet hissesi- nin tediyesi, hal it paranın da iadesi, Aradan seneler geçtiği için pek olarak bu paranın hakiki sa- tirdat esna cektir. Çünkü şirket, "sında tesisatının mühim bir kıs minin yandığını, harap olduğunu ve yeniden birçok masraflar yap- mak mecburiyetine düştüğünü bil- dirmektedir. Keyfiyet belki de devlet şürasına gidecektir. Eğer bu itirazın da neticesi dev- let lehine yetine, yahut ta diğer bir hayır mü essesesine verilecektir. Bütün bunlardan başka şirke- gerekse bele- t su tarife Hükümet ve Nafın vekâletinin, adalete, rakama ve hakka istinat eden bu radikal tedbirleri, bu ti- #izlik ve alâkası, bütün İzmir mu- tadır, “Belediye intihabı Asli ve yedek âza tefrik edilmemiş Dün bir İl ie CHF Istanbul vilâyet re heyeti reisi Antalya mebusu doktor Cemal be- yi ziyaret ederek kendisile beledi- ye intihabatı hakkında mü tta bulunmuştur. Muharririmizin in- tibabatta asli ve yedek âzanın ne suretle ayrılacağı hakkındaki su- aline doktor Cemal bey şu cevabi — Astanbul umumi > meclisine âza seçimi işinde asil ve yedek âzanın fırka teşkilâtınca evvelce tayin ve tesbit olunduğu tarzında bazı lar döndüğünü haber almaktayım. Ötedenberi fırsat düştükçe si im veçhile asil ve yedek u a doğrudan doğruya muhterem bal. kımızın sandık başında kullandı. ğı reylerinin muhassalası olarak belli olacaktır. C. H. Fırkası bu hususta kendine çizmiş olduğu yol- mızın şiarı her işinde dai rüst ve açık hareket etmekti mesele hakkında bir türli mek diğ Bir söyle- taraftan da el altından başka türlü hareket etmek gibi cak işleri sathi görenlere yakışır. Binaenaleyh kati olarak tekrar edeyim ki bir zatı tercih etmek ve onun nam ve hesabına çalışmak gibi dar zihniyetten uzak bulun- maktayız. meclisi İstanbul umumi öze İstanbulun le» namzetlerinin her bi ve fırkamızın kıymetli şal rindendir. Hepsini müsavi şeref ve! kıymete tanıyoruz. Namzetlerin her biri diğer namzet aleyhinde olmamak şartile kendi için çalışa” bilir ve propaganda yapabilir, bun- da serbestir Istanbul - Diyarıbekir hattı Ankara 27 — İstanbul - Diyari- bekir arasında uçuş tecrübeleri muvaffakiyetle « neticelenmiştir. Yakında seferlere başlanacaktır. Seferler her hafta pazar günü ola» caktır, Ermeni vatandaşların gayreti Ermeni vatandaşlarımızın teşkil ektiği 1 numaralı dernek, geçen: lerde 4000 lira toplamıştı. Bu ke- re de 3000 lira toplamış ve mer- heze vermiştin. Gazi Hz. nin Dil bayramı tebriklerine| cevapları Ankara 27 (A.A.) — Ri; kâtipliğin- seticumhur umur den gönderilmiştir Dil bayramımızdan ötürü Türk dili araştırma kurumu genel özeğinden, ulusal ku- rumlardan, türlü orunlardan bir çok kutun bitikler aldım. Gösterilen güzel duygulardan | çok kıvanç duydum. Ben de kamuyu kutlarım. ? Gezi M, Kemal aaa a Yastık altındaki tabanca patladı Çıkan kurşun tabanca sahibinin karısını yaraladı Dün gece Küçükmustafapaşa- da garip bir kaza olmuştur. Kü- gükmustafapaşada oturan Ha- mit isminde birisi geceleri yatar- ken yastığının altına altı ateşli dolu bir tabanca koyuyormuş. Hamit dün gece karısı Emine hanım ve eniştesi Ömerle bir müd- 'det oturduktan sonra ömer oda sına gitmiş Hamitle Emine hanım da yataklarına yatmışlardır. Karı ve koca geç vakit derin uykuda iken şiddetli bir patlama sesile uyanmışlardır. Hamit kur lağının dibinden gelen bu şiddet” Ii gürültünün ne olduğunu anla mak üzere etrafına bakınırken yanında yatan karısı Emine ha- nım yatakta inliyerek çırpın: makta olduğunu “ve göğsünden kanlar aktığını görmüştür. Kadınin gittikçe fenalaştığını gören Hamit derhal koşup polise haber vermiştir. Zabıta memurla- rı Emine hanımı ifade veremiye- cek bir halde hastaneye kaldır. mışlardır. Yapılan © muayenede kadının sol kolundan ve sol me- mesinin altından yaralı olduğu gö- rülmüştür, Yapılan tahkikata bunlar ya takta yatarlarken nasılsa yastığın altında duran dolu tabancanın patladığı ve çıkan kurşunun Emi: ne hanimin sol kolunu deldikten sonra sol memesinin altma sap» landığı anlaşılmıştır. Kurşun kas dıncağızın kalbinin üzerine sap- anıp kalmıştı Liman şirketi Dün heyeti umumiye toplandı, hararetli müzakereler oldu irketi heyeti umumiye top- lantısı dün yapılmıştır. vekâleti na- müdürü Talât ve tahsil müdürü Ali Rıza beyler, iktisat vekâleti namına komiser Hidayet ve dün Ankaradan gelen e mi müdürü Hamdi beyler bulun- muşlardır. Bu sene başından şirketin fes hedildiği 12 ağustos tarihine ka- dar geçen yedi aylık müddete ait idare meclisi raporu, bilânço ve tasfiye heyetine devredilen mev- cut eşya defteri okunmuştur. Şirketin devrettiği vesait, bina ve demirbaş eşya kıymeti 1/307,326 Tira, alacak miktarı 22,338 lirasi memur ve diğer şahsi avanslar ol- mak üzere 62,986 lira, tahsili şüp- heli alacaklar 8,566 lira, şirketin para mevcudu 12,316 lira, nizami ibtiyati 87,838 lira, fevkalâde il tiyat parası 199,640, İş bank borcu 237,458 lir sına borcu 101,250 lira, hissedar- lara ödenmemiş para miktari 186,761 liradır. Şirketin bu sene Fi kadar varidatı 772,402 lir rifi 718,302 lira, kârı 54,107 li- radar. Şirketin yedi yükleme vi mür varidatı radır. İdare meclisi raporu ve bilânço Emlâk banka. ylik boşaltma ve 399,987 ira, kö- 2,271, su 55,131 li münekaşaları mucip Dö, 'n müzakereler neti- cesinde hükümet mümessillerinin gösterdikl çonun esaslı surette tetkik ett in 19 teşrinisanide umumi tekrar toplanmağa davet edilmesi kararile içtiman nihayet lüzum üzerine bilân- verilmiştir. Yatı mektepleri kapatılacak Aldığımız malümata göre, Ma- arif vekâleti bütçe darlığı dolayi- sile yatı mekteplerini peyderpey kapatmağa karar vermiştir. Son bir sene içinde Anadoluda bir ki- sım yatı mektepleri esasen kapa» tılmıştır. Şimdi Anadoluda (3), ıstanbulda (2) yatı mektebi kal mıştır, Pürüzlü işler hallediliyor Imtiyazlı şirketlere air tetkikat devam etmektedir. Nafıa vekâleti imtiyazlı şirket- ler başmüfettişi ibrahim bey Ga- lstada Merkez Rıhtım hanındaki dairesinde şirketlerin müdürleri- le, henüz halledilmemiş pürüzlü işler üzerinde üç saat kadar mü- zakerelerde bulunmuştur. Halka kolaylık gösterilmesi için yapılan bu temaslardan yakında müsbet neticeler almacağı şalmıştır. re, başmüfet- yetlere yol açan in ıslahı mese- tişlile, abonman senetler lesile de meşgul olmağa başlamış- tır. Bu senetlerle, bilhassn saat bozulması yüzünden abonelerden fazla masraf alınmak suretile bir nevi para cezası tatbiki cihetine ilmesi muvafık o görülmemek- tedir. bonelerden şimdiye ır tahsil edilen fazla parala- rin 200,000 lirayı mi Tunduğunu z Abonman senetleri tadil ettiri- lerek şirketin hakiki istihkakı hı ricinde tahsilât yapmaması temin olunacaktır. Tünel şirketi, zarar ettiğini ileri sürerek tünelin Galata cihetinde mukavelesi mucibince inşası lâ- zim gelen üç katlı ve 30,000 altın lira kıymetinde binayı vücuda ge- mı istemişti, Hükümet zarar iddiasını tani- mamış ve şirketi taahhüdünü ifa Şirket, bu tebligat üzerine Bel- sikadaki merkezile muhabereye iştir. Henüz cevap alınma- Elektrik tarife komisyonu gele- cek hafta içinde Metro toplanarak yeni elektrik tesbit edecektir. Bunu müteaki tramvay ücretleri kararla, caktır. Tarife formülünü esaslarından olan kömi hakkında İktisat veki ceği rapor esas tutulacaktır. Yedi buçuk sene elektrik şirken #ine para veren abonelere ait si atlerin bedeli ödenmiş sayılma: dar abonelerin heraplarının yok lanmasına başlanmıştır. Bu iş bir aya kadar tar olması gelen aboneler, bundan sonra şite kete yalnız umumi masraf bedes lini vereceklerdi Mühim bir kanun (Baş tarafı 1 inci sahifede) 1 takdir etmektedir. Bu heyet te, ts caret odası âzasından iki zatla kös mür müessesesinin adamlarından" mürekkeptir. temin edilmiştir. Bunun! için, komisyonda İktisat vekâleti namına bir memur bulunduğu gi bi, ameleyi temsil eden murahhas lar da olacaktır. Bu suretle, het hangi bir İş fı ve kaza mai! selesi, bir komisyonda devletin bit mümessili riyasetinde, müşterek bir surette halledilecektir. Bu swf vetle iş kanununda devlet her ik taraf arasinda uzlaştırıci bir roj. almaktadı