5 Ekim 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

5 Ekim 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYFA 2 Amerikan edebiyat tarihnie kuş bakışı.. —S Yazan: KEÇECİ OGLU HİLMİ Bundan sonra İrvingi İspanya seyahatinde görü- rüz. İspanyaya Kristof Kolomp — hakkında — yazılınış İspanyolca bir eseri tercüme etmek maksadile gittiği- iHi rivayet gattilerse de orada — tercüme yapmadı, ııııııll uıkınhnın verdeı en- Başkasının eserini tercüme — etmektense — yeni bir | dişeleri izale için olan tas kitap yazmayı tercih etti. 1828 de Kristop Kolom- | avvurları hakkında kâfi iz- bun hayatı ve seyahatleri adlı bir. kitap — yazdı. | ahat vermediği merkezinde- Bu eserin zamanımızda bile büyük keşifler ve se-| dir. Müntehipler — üzerine yahatlor hakkında yazılan kitaplar arasında — büyük | olan psikolojik — tesirine bit ehemmiyeti vardır. gelince, nutkun “M. — Roose- Bu sırada İrvingin edebi — şöhreti Amerikan | celtin halk nezdinde fevku- siyasetçilerinin de gözünden kaçmadı. Bdebiyattaki | Jade şöhretini takviye de- hizmetine mükâfat olarak Londra kavanin veznedarı ğilse bile muhafaza Ğİ yaptılar, bu vazifede ancak iki sone kalabildi. On. mahiyette olduğu itiraf edil- yedi #senedenberi hasret — kaldığı — anavatanına — dön- | mektedir. Fakat nutuk bütçe dü. Amerikada bütün halk Amerikan kitabını — kim | çe para messleleri gibi bir okur? Sualine cevap veren bu edebiyat kabramanını çok mühim meseleleri mes- pek parlak bir surette karşıladı, Bundan sonra | küt geçmiştir. —Hiç kimse İrvingin — hayatı /— müuvaffakıyet ve — refah içinde | Reisicümhuran eyi tasavvur- geçti. Dört sane İspanyada Amerikan sefirliği yap- | larından şüpho etmemekte ti. Anavatanda Tarrytoumndaki köşkünde — ömrü- | ye fakat horkos hakiki düş- nün son günlerini yaşamış ve 1859 da ölmüştür. | man olan buhrana karşı ta- Büyük küçük yirmi kadar Bsorlerinin mühimlerinden 1 Sketch Book, 2 Bracebridge Hall, aveller, 4 The Göngüestof — Sarmada, 5 sp anish Voyages of Discovery, 6 Oliver - Joldamith, 7 Ma- homet and his Succossors 8 Thısife of 9 The Olham- bra, 10 Moorish Ühronicles, 11 — Legente of the Göngüestaf Spain, 120 Tour — on the Prairies, 13 Ost- orisanl Ödventares of Coptain Bonneville. eseri 3 Talesofa Tre William Culle Bryant «1794 - 1878» Sovyet TRÜKDİLİ Rusyada mebus- intihabatı Moskova, 3 (A.A) — Bü- tün Sovyet Rusyada mebu- san intihabatlna başlanmış- tır. Muğlada nüfus sayımı Muğla, 3 (A.A) —935 nü. fus sayımı için vilâyetin her yerinde numarataj yaplıma- ktadır Hacimbey müntehiplerile görüşecek, Mebusumuz Hacım Muhittin bey Mebusumuz Hacim Muhittin bey şehrimize gelmiştir. Muhterem mebusaumuz bir savvur ettiği çareleri öğren- Vold telegram gazetesi iktı. sadi faaliyetin, işsizliği ve amele meselelerini ortadae kaldırılarak pek âlâ herşeyi yoluna koyabilirdi dedikten sonra fabrika kapalı durdu. ktan sonra ücretleri çoğalt- makta ne fayda olabileceği- Di soruyor ve diyor ki: «Müstakbol idaronin siya setine kaeşı itimatsızlık ve Amerikan — şarkısının babasıdır. Amerikan edebiyâ- | kararsızlık işlerin te- tında hüzün ve olem timsali olarak tanınmıştır. Öl- | krar başlamasına Rer üm ve tabiat adlı iki eseri, yazdığı ve — tercüm- kikt engeldir ve — nutuk bu me ettiği kitaplar içinde en meşhurlarıdır. William | husustaki şüphe ve mesum Cullen Bryant zamanına kadar birçok Amerikan şa- | korkuları takviye — edecek irleri İngiliz şairlerinin tesirinden kurtulamamışlardır. mahiyettedir.» Bryant fevkalâde bir orijinalite ile yeni bir çığır Gazete yazısını şu süretle açtı. Kendinden sonrakilere nümune olacak milli şa- bıurmekl;diı: rkı tarzı yarattı. Çok mükemmel bir aila ve me- «M. Ruzveltin, intihabat- ktep terbiyesile yetişen Bryant 18 yaşında yazmış olduğu iki eserle akıl yaşta değil başta — olduğunu pek açık bir surette ispat etmiştir. Yaş teer- übe itibarile en olğun zamanında yozdığı — eserler on sekiz yaşında yazmış olduğu — Eserlerden — daha eyi değildir. Bryantın koyu dindar annesile ded- esinden aldığı dini terbiyede Allah, tabiatın akıllara sığmıyan — geniş esrarengiz kuvvetleri hakkındaki tefekkür ile doktor bab- asının ilmi terbiyesi genç şairin kafasında harükü lâde inkılâp yapımış küçük yaşta ölüm ve — tabiat adlı olgun eserlerini yazmakta çok büyük — amil olmuştur. Hattâ bu iki zit tesir — Bryanın bütün eserlerinde hatırı sayılır. bir rol oynamaştır denilebilir. ölüm, varlığı — tabiatı Eserlerinin mühimlerinden bazıları I, Pocms Doath, 2, Poems of Nature 3, The Ga- rland, 4 The Token, 5 Thantopsis, 6 waterfoul, 7 So Live, 8, Evening winf 9. Gisdnese of Nature, 10 Ro- bort of Lincoln M. Rozveltin Nutku. Yenı mutku ile M. Roozovelt mavküini takviye edebil- di mi? Amerika gazetelerinin mütaleaları, Nevyork, 2 (AA) — Bİ. | da çok müşkülüâta tesadüf kârı ümuümiyenin, M. Ruzv- | ettiği görülmektedir. Cazet- eltin dün millete — hitabon | elerin kısmı azamı inkisurl- söylediği nutuk hakkında | arını gizlememektedirler. Um. bir karar vermek hususün- | umi his, reisicâmhurun ikt- ASKERLİĞE DAVET: İ vardır. iği bazılarının — isimleri: mek istemektedir. | gini görmekle tan endişe etmesine mahal yoktur. Asıl olan işlerin te- krar başlamasıdır.» Kansas City Star yazıyor: «M. Ruzveltin, insaniyet sever ve — ferdi — hürriye- te zarar vermeden vaziyeti ıslah lüzumuna kanı olöuğunu ye bunu arzu etti- bahtiyarız Fakat müşkülât bunda de- ğil aldıhi. - tedbirlerin neti- cesindedir. Bu Tedbirlerin bazısı hayranlıkla karşıla- nacak derecede güzel, bazır ları jise tehlikelerle doludür ve bu tehlikelere çare — ola- rak ne düşündüğünü bilmek çok ehemmiyetlidir.» Nevyork, 3 (AA.) — M. Ruzvoltin bir sanayi mütar- ekösi akti hakkındaki teklifi amelenin muvafık olmakla beraboer teonnili cevabile ka- rşılanmışlır. Sermayedarlar ise mukabil bir teklif serd- etmişlerdir. Filhakika Ame- rikan fabrikatörler - birliği, aktojunacak mütarekenin şi- mdiki çalışma şartlarının da- ğişmemesi şartına bağlı ol- masını jistemiştir. Teşrinievel 934 de aşağıda doğum ve sınıfları yazılı henüz askerlik yapmamış yeni efrat celp ve kıtaata sevkedileekerinden keyliyet askerlik mükellfiyeti kanunun 43 ünecü maddesi mucibince ilân olunur. L « dandarma ve Hava sınıfları 316 ilâ 329. 2 - Suvari, Işıldak, Muhabere, Nukliye, 316 ilâ 3388. Muzika, Demiryolu - sınıfları müddet şehrimizde kalacak ve bu müddet içinde münt. ehiplerle görüşecek ve ihti. | yaçlarını tespit edecektir. Mebusumuza hoş geldin de- riz. Karasığır Mayıırlanndan ılımıılını yarıyanlar ayrılıyor. Vilâyet bayter. — müdürü Behçet bey Kepsüde gitmiş- tir. Behçet bey Kepsüt nahi ye merkezi ile köylerindeki karasığır hayvanlarını — bi- rer birer muayene — edecek damızlığa yarıyan ve yaram- ıyan hayvanları ayıracaktır, Damızlığa yaramıyanlar ihsa edilecektir. Ruam mücadelesi Ruam mücadelesine devam edilmektedir. Şimdiye ka- dar ipi hayvan muayeneden geçirilmiştir. Terfi eden hâkimlerimiz Adliye terfi listesi neşre- dilmiştir. Bu İisteyo nazaran Bilikesir hukuk hâkimi Ah- met Ata bey altıncı dereceye, Susığırlık sulh hâkimi Zıya; Dursunbey — müddeinmumisi Mehmet Cemil, Gönen müd- deimumisi Mehmot Kema- lettin beyler üçüncü dereceye terf; otmişlerdir. Kıymetli hâkimlerimizi te. brik ederiz.. —— Ağır yaralı olarak meml- eket hastahanesine yatırılan kahveci Rüstem dün akşam üzori hastahanede ölmüştür. Katil Hakkı bapishanededir. Yurt Eşya giyangosu İdmanyorda kulübü tara- rafından tertip edilen (Eşya piyangosu) bugün Halke- vinde çekilecektir. | | i ŞEHİRVEMULHAKATT Muallim Mebusumuz — şehrimizde | Vilâyetimiz ilk tedrisat muallimlerinden bir muallim hirer Vilâyet ilk tedrisat mual- limlerinden bu yıl yirmi bir muallim birer derece terfi etmiştir. Bu muallimlerimizin isimlerini yazıyoruz: İffet hanım Balıkesir Altı eylül mektebi muallimi, Na dire hanım Balya birinci me- ktep muallimi, Cavide hanım Sındırğı ikinci mektep mu allim;, Hacor hanım Ayvalık Istıklâl mektebi — muallimi, Sabiha hanım Ayvalık Cüm hüriyet mektebi muallimi, Fahri bey Bürhaniye — ikin- ci mektep muallimi, — Bedia hanım Bandırma birinci me. ktep muallimi, Ahmet Cevat bey Bandırma ikinci mektep muallimi, Huyrıyı hanım Su- kçuda bütün çocuklar Selimiye köyü mektebi talebeleri bir aradâ İşte vatanın yarın kendilerinden büyük — vazi doğu küçük mekteplilerden bir grup.. Hor biri mektep sırslarız lâzım olan — bilgileri almak gelen her Türkün çocuğu mektep bilgi verir, etrafını tanır, insanlığını öğre” için hor Türk çecuğu her şeyden evel bir « mek malıdır. İdmanyurtluların bugünkü Bugün Idman yurdu birinci ve ikinci — takımları maç yapacaklar- dır. İkinci takımı teşkil eden gen- çlerin teklifi ile yapılmakta olan 'f;» bu maçın güzel — - ve zevkli olacağı söylenmektedir. Kadınların liviısı Dün İzmirler mahallesinde oturan ve Kudriye — isminde iki kadın arasında kavga ol- muş, kayga neticesinde her ikisi de mecruh düşmüştür. Kavgaya bir ço- cuk meselesinin — sebebiyet verdiği anlaşılmaktadır. Mesele hakkında zabıtaca tahkikat yapılmaptadır. ÖZ TÜRKÇE, ÖYLE LIKIK AKACAKTIR. Pamukçu ve Selim Köylerinde maarife karşı büyük bir alâka va TIR Kİ ONDAN DİLİMİZE SAĞLIK V Terfıle derece terfi etli sığırlk birinci ME İlimi, Fatma hatif Gazi mektebi W vkiye hanım ! rinci mektep mdi bey Edremit muallimi, Hüse; üçüncü mıntakâ Fatma Naşide — B kesir Alj Şuri bi müallimi, AĞ Balıkesir Kayabey muallimi, — Hacâf Balıkesir — İstikli ebi — başmuallimir ” Hüsnü bey Gö mektep mektep Niyazı bey Balık lâl — mektebi $ Mehmet — bey | Salor köyu mualll mektebe devam nda vatanı yül için çalışıyorlar.. O mektebe — koşmalıd —ej Mecmualar' Kadıa. Kadronun otuz * yısı çıktı. İçinde | reyya, Dr. Vedat mail Husrev, B Yakup Kadri, M | ylerin tetkik yazılt | nmaktadır. Okuyu” i tavsiye ederiz GÜR BİR KAYA'