16 Ekim 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 7

16 Ekim 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 7

16 Blkmmf%nm Belçika Erkânharbiye Reisi Brüksel 13, (A-A.) — Mil- N Mudofaa “Nazıri ile ara> larındaki — teknik — ihtilâflar sebebila, Büyük Brkânıhar- biyo Reisi Jeneral Nytten vazifesinden affedilmiştir. Nezaret bununla beraber, kendisjine Anverstepi ikinci ordu kumandanlığını tevcih edecektir. Müdafaa Nazırı M. Döviz (Deveze), — birinci müdaflfa hattını şark hududu üzerin- de tesis etmek istediği halde Jeneral Niyetten — bu hattı Möz (Mense) nehri üzerine çekmek taraftarı idi. ea ça gibi, ipin ucunu kaçırmamak şartı ile içmeli.. «Dikkat etmişinizdir. İçi- mizdeki muharrirlere, şair lere sorunuz. Ea — meşhuür muharrir ve mütefekkirler en fazla içki içen insanlar. dır. «Demek ki, muhayyelelerin en büyük münebbibidir içki.. «Sonra, içen adam, meml- eketinin iktısadıyatına yar- dim eden bir insandır!. «Üzüm, incir, fındık.. «İşte bizim içkimiz ve me- «Yaşasın «içki sevenler ce- miyeti. » Ktraftaneyaşasın! » nidol- Arı,. «Arkadaşlar, içiyorum .» Kadehler, bir anda kalktı , Gürültü, tekrar başlamış dni Söz söyliyenin, cemiyetin reisi elduğunu öğrendiğim zaman, derhal yanına gittim, gazeteci olduğumu söyledi- kten sonra, çemiyetin gaye- | sini sordum Reis, bana da bir kadeh takdim etti: N v — «Bfondim, cemiyetimizin bir iki sene zarfında dal bu- dük salacağı muhakkaktır.. | «Yuva yıkanları ıslah ede. ceğiz ve sıhhat için içilme- sini telkin — edeceğiz.. İşte gayamiz budur.. «İçki sevgisiv isminde bir mecmuamız, yarın peşir sa- | hasına çıkacaktır.. #Öyle zannediyorum ki, m ecmuamız satış rekorunu ki racaktır.. v Ayrılırken, rois, arkamdan buğı.-ıynıılu — « Toplantımızı olduğu gibi yaz, ha...» dt “Bütün patronların telâşına rağmen «lİçki sevenler cemi” yeti» ne ait yazı ve resimler çıkarıldı, — yerlerine derhal başka bir havadis kondu... Fakat en fazla « İçki sov- gisin mecmuasına yazık olmuştu... Aylardan beri, hazırlan- makta olan bu mecmua, tam basılmışken, birkaç cümle ile tatil olunuyordu... Zavallı mecmua, henüz a nurahmıda iken ölmüştü... «İçki sevenler cemiyeti» ni merak odiyorsuz, onun da akıbeti aynı oldu. M. Tuğrul sıhhatimize | mıldatan bu siyosl | ultihapta, | parcalarına suhip eski köy. Yabancı memleketlerde. Sovyetlerde Seçim Mücadelesi Başladı Sövyetler Birliği Merkezi lera Komitesinin bir. kararı bütün memlekatte Sovyetler | intihabı gününü tespit etmiş- tir. İktidar unsurlarının bü- tün merhaloleri için intihabat | ikinci teşrinden 15 ikinci kânuna kadar devam edecek- tir. Önce köy — Sovyetleri, sonra şehir Sovyetleri se- çilecek ve mahalli Sovyet köngreleri içtiman çağıra. caktır; sonra mintakavi Sov- | yet kongreleri ve muhtar cümhuriyetler kongreleri yıpılıuılmr; bunun — ardın- dan da federe cümhariyet. | ler Sovyetleri koügresi top- lanacak ve en nihayet mın. taka cümburiyet köngrele- rini en büyk teşrif ve icra organi olan Sovyet Ruüsya B jinci konresi mümessi!leri- | ni sececeklerdir. Hükâmet kararının ilânı bütün memlekette intihap mü- endelesi devresini — açmıştır. Mamleketin bötün — çulışon | halkını intihapta faal bir rol oynamıya davet eden ba- yannamesinde merkezi icra komitesi bu intihabın ma- nasını anlat yor ve esas çi- zgilerile Savyetlerin faali- yet programını iyzah yor. Bu yıl 90 milyona yakın müntehip, yanı — 18 yaşını kadın erkek bütün halk rey ' vörecektir. Yalnız bu rakata bile, şimdiden bütün intihop I sistemini karakterize — eden Soövyet demokrasisinin ruhu- nu aşikâr bir surette gös. termektedir; bu rakam, go- vyetlerda doğrudan doğru- ya temsil edilen jinsan küt- lelerinin ne kadar geniş ol- duğnnu anlatır. Aymı zama nda gelecek — intihapların, geniş memleketin bütün re. git halkının iştirak etliği ve birliğin en uzak köşelerine kadar insan kütlelerini kı- hüdise- | nin büyük şümulünü gös- | torir Bu yılki intihap mücade- leleri 1931 de toplanan son Sovyet köngresinden beri geçmiş zamanın pilânçosunu tesbitte imkân verecektir. Fabrikalarla — yeni sınai şehirler Kolhozlar ve Sov kozlarla baştunbaşa kapla norak nasil memleket mün- zara değişmişse müntehipler kütlesinin içtimai manzarası da aynı süratle değişmiştir. küçük — toprak adi- lüler yerine, büyük ziral is- tihsal tecrübesini — edinmiş | Modera makinelerinin kulla- nılmasını bilen ve kollekti vite içinde yeni zihmiyet sa- hibi olan on mılyonlarca kol. kozlu gelecektir. Bütün Sov-| birliğinde kadınlar çalışmıya — ve — siyasi ha- yata gitgide daha fazla ra gbet ediyorlar. Milli cümh- uriyetlerde tahsil ve terbiye giı;ikı;ı- daha — derin halk tabakalarına nüfüuz etmekte ve halk tobakaları — siyasi | hayata karşı uyanıklık gös- | terimektedirler Bundon baş- | ka bu yıl müntehiplerin mü- him bir kısmını Sovyet me- yotlar da namuslu bir şekilde çalışmş | nakliyatın yeni baştan tek- köylü ve işçi olan yeni So. vyet münevverleri teşkil ed- ecektir Bu yenileşmiş müntehipl erin yanıbaşında 15 milyon- dan fazla yoni müntehip ilk defa olarak gelece intihapta rey kullanacaklardır. Bunlar son — intihaptan — sonra 18 yaşını hitirmiş olan, Sovyet mektebi ve Sovyet fabrikasında — özleşmiş yeni nesil odamlarıdır. Müntehipler kütlesi bu yıl eskiden Sovyet hükümetinin düşmanı olup ona korşı müc- adale etmiş bulunan fakat © zamandanberi namuslu ve faydalı işçiler haline gelen yutdaşlar zümresile zengin- Filhakika intihap nizamnamesindeki — tadilâta dair çıkan bir karar bu ins- an zümrelerinden birçakları- na ve bu arada eski zengin çiftçilerin çoçuklarına fayda. he çalışmalarile umumi refa- ha iştirak etmiş — olmaları ve şuurlu bir Larzda çalışm- aları şürtile iotihap hekkı ni jade etmektedir. Sovyet hükümetj ve zirai taazzuvlar aleyhine faaliyette bulunma- ları dolayisile koğulmuş olan « Kulak» lar bile koğulmalarından üç veya beş yıl sonra vo bu zaman leşiyor. ve Sovyet hükümetinin ese rine yardımda — bulunmuş | olmak şartile yeni mahalle- rinde intıhap hakkını kana- bileceklerdir. Hükümetin — beyannamesi yeni Sövyetlere — mümessil ibtihabi. keyfiyet — üzerine hassaten dıkkati çe mekt edir. Hükümet, dadın — veya erkek işçiler ve — köylüler, askerler ve zabitler, memu- rlar ve münevverler arasın- dan en çalışkanlara rey ve- rilmesini. Sovyetlere Sovyet Rusyanın şehir ve köylerin- deki en eyi iş teşkilâtçılar- | inin, fabrika ve tarlalarda yeni kültürü en fazla yaza- nların getirilmesini, Sovyet- lerde kadın genç ve — milli azlıklar mümessilleri nispe- tinin artırlmasını — tavsiye ediyor. Böylece Sovyetler hükü köylerinden | r Doktor ;H Memduk Ahmet — |) Daoğum ve çocuk bakımevi | ÇOCUK hastalıkları Muayenehanosini poılalı-[ıî ane civarında Zemen 80- kağına naklatmiştir. mütlehassısı. | daha fozla komfor - ve kült. ür hayatı teminine çalışaca- klardır. Köy — sovyetlerinin ziraf toplulukları küvvetlen. dirmak ve inkişaf ottirmak yolunda hassaton ehemmiye ti yazifelori vardır. Toprak verimjnin arttırılmas aa nezaret etmek, köylü mokinelerin kullanılma sını öğretmek, hayvancılığı inkişaf ettirmek onların işi- dir. Maemleketin çalışan kü tlelerinin hakların: müdafaa eden Soövyetler bundan baş- ka bu kütlelere ait haklırın asla çalınmasına dikkat et mek ve kanuna — uymiyan her harekete karşı gelmekla de mükelleftirler. Yeni So. vyetler, yalmız mekleketin sulhçu —çalışmasına nezaret etmekle — kalmıyacaklardır. Bu sulhçu çalışma ve hükü metin sülh siyaseti Sovyat | Rusya haricinde bütün sulh döstlorı tarafından — tanılımiş vatasvıp edilmiştir. Fakat memlekete düşman ve yeni bir harbe hazır — küvvetler faaliyetlerini arttırd kları müddetçe Sayyetler de mem-| leket müdafaası imkânlarının | kuvvetlendir.lmesine — Kızıl ordunun kuüdretine nezsret edeceklerdir. Sovyet Susyanın 90 mil- yon seçisisi — fasliyetlerini rey atmakla bitmiyecek rey atımakla — bitirmiyuceklerdir. İntihap edecekleri Sovyetlerit büyük vazifesine ve bu ça. Lışmanın devamlı müraka, besine kütle halinde iştiraki nin zarar ve ziyonlarının tazmin işlerini konuşmak iç- in toplanan komisyon işi bitirmiştir. Komisyon zarar gören Amer rın talep. lerini tetkik etmiş ve muay- yen bir paranın bu zarara mukabil — Amerika hüti. kümetine ödenmesini Türk toplantılarda şehir - veya metibin kudretli organı. su- İhçu çalışmanın ve — milli müdufaanın teşkilâtçıları ol. acaktır. Bu yolda yeni Sovyetle- rin başarması — lâzimgelen işler pek büyüktür. İdara makanizmesin.n eyi işleme sinv onlar gezaret edecek, devlet idaresinde ve devlet- ler halk arasındaki münase betlerde bürokrası usulleri le onlar mücadele e decekler- dir. ikinci beş senolik plâ nın tahakkuku için munzzam çalışmanın idareciliği onlara düşüyor. Sanayiin, ülraatin nik bir suretta tanzimi, is thsal veriminin ve - işçiler refahının artırılması bütün bu birinci — derecede ebemmiyetli işleri Sovyotlar göstereceklerdir. Şehir, işçi, şehirleri, va kasaba Sovyet- leri gittikçe — artan bütün halk ihtiyaçlarının — tatmin Aseiş kolkuzlarının — ihtiyaçlarını sayarlar ve bu — talimatlar Soövyetlere, halkın ihtiyaçla- rıinı tütmin için takip edecek bir rehber olur. — ve böyle pek çok toplantılarda - Sov- yetlerin kötü çalışmaları en şiddetli tenkitlere maruz kalırki bu da hakiki va derin bir surette Jdemokrat ik olan Sovyet rejiminin ka- rakterini ifade oder AVUKAT DAVAVEKİLİ YUSUF KENAN — | Yazıhanesi hükümet caddesin- | de Ahmet çeşmesi karşısında Merkez ve kazalarda her nevi dava kabul ve surat- le neticelendirilir. H. Tevfik - Sadık E ğ ; ; SAYFA: (7 Doların kıymeti azalıyor mu? Vaşington, 13 JAAJ — Dolar kıymetinin indirilmes-- |" ine ait olup M. Ruzvelt tara- ndan takip — edilmekte olan programa işaret etmiş olan profesör Core Varen dün Re- isicümhur ile görüşmüş ve Avrupada yapmış olduğu te- tkik seyahatindenberi — ilk defa olarak Boyaz Sarayda görüşmesi enflasyon yapıla. cağı hakkındaki — şayialara kuvvet vermiştir. M. Varren bundan; birkaç hafta evel hali hazırda kıy- meti 59 çent olan altın do- ların kıymetinin — 59 çente indirilmesinin zarurf oldu- gundan bahsetmiştir. Bunun neticesi şu olmuş- tuür: Nevyork borsası bir ile üç arasında — tehalüf eden tereffüler kaydetmiştir. Frank 6.64 olarak — tescil edilmiş yani iki pucon yük- selmiştir. İngiliz lirası 4,91 | 3-4 olnrak tescil edilmiş ya ni iki çent yükselmiştir. » Üç gündenberi yükselmek- te olan ve evelki gün onsu 5,12 çente çıkmış bulunan gümüş ki bu mıktarı 1929 senesinden beri borsada toe- | cil edilen en eyi gümüş kı. | ymetji olarak kaydetmek i- “Gap eder. Bugün iki buçuk çent yükselmiş — ve bu hal borsada heyecana bdis ol. mn$tur, Gümüşün bu — sağlamlığı M. Morgantavın ahiren vaki bayanatının Uzaşarkta uyan- dırmış olduğu alâkaya atfedi- lmektedir. — M. Morğehtav bu beyanatında Amerikanın mübayaa oedeceği — gümüş miktarını altın ithalâtını ta- #liye için zaruri olan mikt- ara göre tespit — edeceğini söylemişti M. Ruzvaltin şimdiye ka. dar milli kalkınmıya — yar- din — etmemekle muahoeze ve itham etmiş olduğu Bar raflarla bir mütareke akti. ne haz bulunduğu tahmin edilmektedir. Hulâsa, hali hazırda bir enflasyonu derpiş — etmeğe kâfi gelecek esbop mevcut olmadığı gibi hattâ pek ya- kın bir zamanda dolar kıy- metinin düşürülmesinin de mühtemel olmadığı zanne- dilmektedir. Edremit icra Memurluğundan: Edremitte taşçılık yopmış | halen ikometgâhi — meçhul Novgehirli Ali ustaya, . [ Hükümet binasının inşans- inda kefilleriniz. — tarafından | ödenen borcun bu kere kefi- İleriniz İera düiresine müra caatla kesbi katıyet eden bo- renuzun temini için Edremit- | to mukim helvacı Hüseyin efendi yedinde » bulunan ve size ait olduğu ikrar edilip edilen 1 adot sudlağarı | mozayik — musluklu 2 adet somaki direk beheri iki me. tro tülünde — mozayık masa taşı birmetro mürabber | has mam kurnası dağor 2 pirç- adan ibaret 2 çift 4 udet be- yaz mermer ineza rtaşından ibaret bulunan menkül mallu- rıiniz 30 10 - 934 tarihinde çarşamba günü — Edremitte oşa.çarşıda saat 16 da satıl- acaktır. Tebliğ ma ilân olunur. — - — NASIL İKTISATÇA YARI MÜSTEMLEKELİ GEÇİYORSAK DİL SAV MÜSTEMLEKELİĞİNDEN | NLÜĞÜNE GİDİYORUZ. ü METAZSA A Tzttt aei YA Sit A ASN Ai aei AA Tn t Sıhhat ve içtimai mu Balıkesir Doğum ve çocuk bakımevi ve köyleri ahalisinden lerin tabii ve müşkülât mühterem - halkımızın lâzınıdır, 1 — Vilâyetin merkez ve mülhakatı, şehir ni ve alelimum kadın ameliyatlarını mües- sesede meccanen yapar , Çocuk düşürmek tehlikesinde bulunanları da kezalik mecca- nen yatırarak tedavi eder* ; 2 — Süt çocukları ve iki yaşına kadar 0-, lan küçük hasta yavruları dahi mücssesede yatırarak her zaman meceanen tedavi eder. 8— Süt çocuklarının bakım târzları hak-” kında müstakbel validelere ve gebelik esna- sında vukuu melhuz arızalara karşı tatbiki lüzim gelen tedavi ve tedbirlerin alımmasıni da gebelere öğretmek üzere dersler verilir. — 4 — Cumhuriyetimizin - Balıkesire -bah- 5 şeylediği — faideli ve hayırlı müesseseden KTEN KURTULUP ERKİNBUDUN İKTISADINA- ŞINA DA KÜLTÜR ÇIKIP BUDUN-BÜTÜ- enet müdürlüğünden:. müracaal eden gebe- ı her nevi doğumları- * istifadeye, koşmaları Ş