19 Ekim 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

19 Ekim 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

p SAYFA 2 | HALK BİLGİSİ DERLEMELERİ İ Balıkesirde Doğuni Görenekleri ve Çocuk. 9 Toplıyan: A. OSMAN Muşamba: buna amumlu» da derler. rak dikilmiş bezi erimiş bal mumu içinde kayratmak su. retile yapılır. Bugün «lâat k muşambay lar mevcut oldu- ğundan Balıkesir merkezinde amumlu» terkedilmiş olmak- la beraber köylerde halen dahi kullanılmaktad r. Tülbent: takkenin üzerinden çocuğun haşımı beğlamak için kallanılır. Uçları kundağın içine soku'ur Kordelâ: iki enliliğinde olur. Kırmzı renktedir, Tül- bendin üstünden alnı kapatacak voziyette bağlon.r. Bura «bağırdakota derler. Nennilerde de söylenir: Nennisine yatırayım A (hağırdak) beledeyim. 2 — Doğum esnasında: Doğum esnasında evin içinde mütbiş bir telâş ve he yecan vardır. Hayata gözlerini açacak hir yavrunun vüru- du beklenmektedir. , Ebe icapğ eden tedabiri almış, hazırlığını yapmıştır. Ai- lenin hususi bir ebesi vardır. O ailede kaç çocuk olursa hepsi de aynı ehe tarafından alınır, başka ebe getirilmez. Çocuklar büyüdükleri zaman ona «ebenine» derler. Ebe aldığı çocuklardan kaçmaz. — Onların en yakın akrabası mesabesindedir. Çocuğun kundağı bir tarafa hezır edilmiştir. Bir teraf. ta da lâzım olacak sıcak suü, loğen, tuz, limon vesaire vardır. Doğumu müteakıp ebe bayğın olan çocuğu alarak iki avucu içinde birkaç defa çevirdikten sonra nevzadı ayılt- mak için limon koklatır, yahut yüzüne bir iki hafif tokat vurur. Bu ameliyeden sonra çocuk gözünü açar. Hazır o” lan leğendeki ılık sn ile yıkanır, tuzlunır, kundoğa - sarılır ve «geçmiş olsun» denerek annesinin kucağına verilir. Ortadaki malzeme kaldırıldıktan ve ana yatağına yat- tırıldıktan sonra ajle efradı gelir. Anaya Ggeçmiş olsun, gözün aydın» dendikten sonra ebe çocuğu alarak baba, nine, dede ve diğer aile efradının kucağına vererek bahşiş alır. Daha sonra hazırlanan yemek yenir. Ebenin karnını doyurduktan sonra el hakkı olarak bir miktar pa- ra verilir ve ebe gidor. 3 — Doğumdan sonra: — Doğumu takip eden saatlerde çocuklar tarafından . hı- sun, akrabaya ve eşe dosta müjdeci gönderilir. Çocuklar vardıkları evlere: — Müjdel! Oğlumuz -yahut kızımız. var, diyerek tebşir ederler ve müjde parasi alırlar. Haberi işiden komgular ve yakın hısımlar agöz aydınsa gelirler. Bunlara şerbot, şeker veya kahve ikram edilir. lik gün böyle geçer Anaya su verilmez Eğer harareti fazla ise birer parça karpuz yedirilir. Yahut sakızla kay- natılmış su soğutularak azar azar içirilir. Doğan çocuklar ekseriya «gelincik»li olur. Bunun önü- ne göçmek için şu munlece yapılır: Eba tarafından çocuk göbeği üzerinden şişle yakılır ve hususi bir tertip ile yapılan jlâç sürülür. Aynı zamanda «Lâle, sedef bir (ottur), Hindiston cevizi, Çivit, Soğan ile 41 defa iğno botırılmış sarmısak karıştırılır. ve bu mah- lüt çocuğa yalatılır. Çocukta gelincik olup olmadığını anlamak için bezino yumurta kırarak bağlamır. Eğer gelincik varsa yumurtanın sarısı kaybolur, Çünkü gelincik bunu çocuğun kıçından çeker ve içer. R «Löhusa devrinde» yani ilk agöz aydın» ziyaretinden üç gün sonra hakiki ve hediyeli ziyaretler başlar Löhusa ziyaretçileri «löhusa yatağında» kabul eder. — Devamı Var — Romanyanın Harıci Borcları Hakkında Tetkhikler «The Observer» den: İngilterenin — ecnebi ala- caklılar Mmeclisi, son iç- timaında, Romanya hüküm- etinden alacağı olan âz ılara 1983 B. Teşrini ile 1934 Martı arasında tediyesi İüzimgelen kuponlar hakkında Roman ya hükümetin tekliflerini ka- bul etmelerini tavsiye etmiş. tir. Romanya hükümeti şim- di teklifini icra mevkiine koyuyor. Nonopol Enstitüsü, geçen hafta desi bir — Ağustasta hitam bulan ve yüzde 7 — eterlin garantn isi ola kupanlarının | tediyatına ecnebi alacaklılar | meblisinin kabol rait dahilinde ilân etmiştir. Bir dikili taş Londrada Avusturalya g- ranitinden dikili taş yapıl- mıştır. Bu taş, keşif seaya- hatleri ile İngiltereye yeni bir kıta kazandırmış ve bu | köyde doğmuş olan kuk namına dikilmiştir. Kukun doğmuüş — olduğu köşk, Avusturalyaya nakle. dilmiş vo Melburn da yeni- den kurulmuştur. Yukında bu şehrin 100 üncü — kurtuluş yıldönümü yapılacaktır, etliği şe başladığını va- Dda Önce iki kat ola- | * TÜRK DİLİ Türkofis servisi: Yunanistanın tütün Teko- « İtesi Selânikten aldığımız ma- lümata — göre Yunanistanın bu soneki. tütün rekoltesi 35- 36 milyon okka arasın- tahmin — olunmaktadır. Kalite itibarile çok eyi ol- duğu bildirilen bu tütünler. in Yunanistanın, son zaman- larda aktetmiş olduğu yeni takas ve kliriag anlaşmaları dolayısile kolaylıkla — satıla- bileceği ümit edilmektedir. Holândada kontenjan takyil- leri hafifletiliyor. Amsterdamdan nlınan ha. berlere göre iktisst nezore- ti Hollândada bazı sanayiin ham madde buhranından do- layı geçirmekte olduğu mü- şkülâtı — hafıfletmeğe karar vermiş ve bu maksata ihr. acat ve ithalât — ofislerinde muayyen bazı — maddelerin memloket dahilinde tedariki imkânı olmadığı ispat edildi- ği takdirde ithalât ruhsati- yesi verilmesinde daha faz. la müsaadekâr hareket edil- mesini bildirmiştir. Bu tedbirden maksat, Hol. landa sanayiinin bizzat is- tihsal edeceği: maddelerle hariçten alınmasi zaruri olan emtia ithalâtını daha esaslı bir şekilde tevzin ve tanzim etmektadir. Romanya Ihracat ve - ithalât müsaadelerini — muvakkalen kaldırıyor, Bükreşten alınan haber- lere göre Romanya Ticaret Nezareti yeni ithalât sistemi kati surette tespit edilince- ye kadar” ihracat ve ithalât için ruhsatiye — vermemeye karar vermiştir. Bu tedbir mevcut siparişlere ve mu- kavelelere — şamil - olmadığı cihetle ortada — mutlak bir memnuniyet yok demektir. Yeni vaziyet dolayısile itha- Tât emtialarının fiatları Ro- manya dahilinde yüzde yir- mi beş yükselmiştir. Bulgaristanın pirinç rekoltesi Sofyadan bildirildiğine göre busene Bulgaristanın Filibe ve Burgav mıntaka. larında 70,000 Dekar arazi- ye pirinç ekilmiş ve takri- ben 10,000,000 — kilogram mahsul elde edilmiştir. Bu mahsulün — 8,000,000 kilosu memleket ihtiyacına ayrıla- cak ve mütebakisi Macaris- tana ihraç olunacaktır. Fransa Ve Ingiltere ( Üst tarafı birinci sayfada) ölümü, beynelmilel sulh için pek çok ve muvaffakıyetle çalışmış bir devlet adamının siyasi sahadan gaybubiyeti- ni intaç etmiştir.Ben, şahsan 9 zatın mesajsine işlirak et- miş bulunmakla, kendimi buhtiyar adoddiyorum. Eveldenberi şahsen tanı- mak şerefile mübahi bulun- duğum zatı devletleri gibi bir şahsiyette, sulh lahinde- ki müslakbel ve müşterek messimiz ve memleketlerim iz arasındaki dostluk müna- sebetlerinin idame ve takv iyesi için kıymetli bir şerik dıha - bulabildiğimden do layı seviniyorum.» » ğ grrte Yeni Belediye heyeti. Ralsliğe kim geliyor? Yeni belediye — heyeti şu birkaç gün içinde toplana- caktır, Riyasete kimin getirilece- ği şimdiden bilinememekte iso de Müstecabi zade Esat Adil beyin roeisliği için be- lediye azaları arasında kuv- vetli bir cereyan — vardır. Maamafih reisliğe kimin so- çileceğinin anlaşılması için meclisin toplanmasını bekle- mek lâzın gelmektedir. Dursunbey - belediye roisliği Dursunbey, 18 (Muhabiri- mizden) — (Yeni — belediye heyeti bugün ilk toplantısını yepmış, Emin — efcndi zade Arif beyi roislığe seçmiştir. Yeni reise muvaffakıyer dilariz. — Ekmek imali kontrollu şartlar saltına alınıyor, Vilâyet Sıhhat Müdürlüğü şehrimizde ekmek imalinin daha eyi ve kontrollu şartlar altında bulundurulması için bazı tedbirler — almaktadır. Bu cümleden olarök asgari 8 glotin derecesinde bir ikinci nevi ekmek — nümünosi vü- evde getirilmiştir. Fırınlar bundan sonra bu nümuneye muvafık olarak ekmek çıkaracaklardır. İaimi encümende Daimi Vilâyot Encümeni İ dün de toplanmış, husus! idareye ait işleri müzakoro etmiştir. Şiddetli tüzgâr Dün akşam — şehrimizde ğ SEHİRVEMÜLHAKATT SERNEN NN GA A T RETERE NU NE MA YA RE CYY N Köy Konakları. Aysabacı, Ovaköy, Yakupköy, Ginge, Kabl ve Beyköyde köy Kanakları - yapılıyOl. Diğer baş köyümüz de kendi yollarını yaplı Ovaköyünfögörünüşü güne kadar Vilâyetimizde köy kanu- nunun tatbiki yolunda giri- şilen faaliyete devam edil- maektedir Çalışma — gimdiden güzel neticeler vermektedir. köy konakları. Haber aldığımıza göre O- vaköy, Yakupköyü, Aşebacı, Çinge, Bayköyü, — Kaba- kdere — köylerinde — plâna göre birer (Köy konağı) yaptırılmaktadır. Köy konak- ları bir muhtar, bir ihtiyar açılma rosmi ) h birer köy konüb yi Bu köylerden ” ve Naipli gi ması takarrür kında inşaata köy Köseler, Ay: köylerini dırma gosi lıyan köy yollari Çandır,Balıklı rini Bahkesir - hoyeti ve bir olmak üzere üç odadan iba ve kârgir olarak inşa ret edilmektedir. köy konakları konuk odası | sino bağlıyan elverişli bir hall ktadır. Buralardaki on, on beş mıştır. Bu yollar genişliğinde S'J" j akasına girme şartlarını olacağını ypzıyorz: Jini şiddetli bir rüzgâr esmiştir. Rüzgüâr bit saat kadar sür- müş ve kesilmiştir. — Arabacıların kavgası Arabacıların Ekavgası hiç eksik olmaz. Dün de Üdil ve Devriş isminde iki araba- o1 idareevimiz - civarındaki taksi önünde kavyga etmiş- ler ve herkesi ayağa kal- dırmışlardır. Kavganın s0- bebi şu imiş: Âdil umumhane sermayele- rinden üç kadınla taksi yo- rinden — geçmiş. — İçlerinde Dervişin de bulunduğu bir arabacı grubu Âdilin arka- sından; — Voyvooo! . Diye bağırmışlar.. Âdil de müşterilerini bıraktıktan sonra gelip Dervişe çatmış Kuvga zabıtanın müdaha lesine lüzum kalmadan di- ğer arabacılar — tarafından yetiştirilmiştir. lııMaM talebesi Kız ortamektep “talebeleri dün Halalca meydanına gi- derek tetkikat — yapmışlar- dır. Yazı Müsabakami Hikâyelerin neşrin€ I. Teşrinde başlıya? Gençler - arasında açtığımız güzel » ve müsaba Gönderilecek yazılar. Gönderilecek yazıların «tezli küçük h& haiz olmaları yegâne şarttır, ğ Müsabakamıza iştirak eden gençlerden cekleri «tezli küçük hikâyeleri» gazelemlzit * ununu tecavüz etmiyecek bir. hacımda tefti arini rlca ediyoruz. Seçim heyeti Gelecek yazıları tetkik etmekle bunlare nanları seçmekle edebiya muallimleri, 97 in tahrir riyasetine yardımcı olacaklar ve eklerdir, uj Kazanacaklar Müsabakamız şöyle başlıyacaklır. GÖ «lezli hikâye» leri 29 Yeşrinevelden itibaref * başlıyacağız. Bu hikâyeleri seçmekte okuyt”') arasında ayrıca bir müsabaka terlip ediğ0” çme heyelince birinelüği kazan:cak hiküğy” verimiş olan elli okuyucumaza muhtelif *” dağıttacağız. En güzel tezli k sük hikâyeyi y# znce gazelemiz bir ( kol saati) hediy€ cektir. İkinci ve üçüncüye güzel bi ma kalem, dördüncüden onuneuyâ , kiymetli birer kitap hediye edilecek? Bu müsabakada okuyucularımızın nasl' anacaklarını ileride yazacağız. Gençler, sizi kaleminizi tecrübeyt ” ediyoruz.. Birçok gençlerin biraz daha müddel KU hkakkındaki müracaatı üzerine gönderilecek İğ ft ay başına kadar kabul elmek kararin! Hikâyelerin neşrine 29 Teşrinevelde başl0”