19 Ekim 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

19 Ekim 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

Ne Acıklı, termeliyiz.-İki Bulgaristanlı bir dostum, telâşla yanıma geldi ve elin- deki mektubu uzatarak: — Oku; dedi.. Okudum; işte: «... Bugün — Varnadayım. Niçin geldiğimi tabmin ede- rsin. Akşama, yine dönece- ğim.. Vaziyet fena: Kurşun oyunu — dönüyor... İki aya kadar Türkiyedeyim. Merak etme Allaha ismarladık.» İmza yok,. Okuyunca ben de ürperdim . Bu kadar telâ- şla yazılan bir mektup, anc ak etrafında hor, saniye teh- like hisseden ölüm çemberi ile sarılmış bir adamın elin- den çıkabilir.. Cinaf romur larda şöyle vakalara sık sik tesadüf ederiz: Bu köşk, düşmanlar veya hırsızlar tarafından — sarılır. İçeride — öldürülecek — olan adam, — çok kısa cüm- lelerle, bir mektup yazar ve bunu, gizli bir yoldan po- lise gönderir.. bunun gibi.. Arkadaşım anlatıyor: Halbuki, bir hafta evel. ki mektubanda, ağaboeyim, o civarda zülüm olmadığını daha birkaç sene - kalabile- ceğini yazıyordu. , Fakat bir hafta sonra gelen bu mek- tüp, sanki onun — elinden çıkmamış... Son mektubun- dan — tehlikenin — apaşikâr olduğunu anlıyoruz.. Bu no rezalet — canım?. Avrupanın göbeğinde bu ne? Muhaceretin vehametini dü şün bir kere... Bütün ur!ı. bağ, bahçeler, muntazam iİŞ liyen ev idaresi ve her şey. hor şey öylece hırıkılı.yıırî Sonra, yolda, bin müşkü- lât.,. H Ve nihayet, burada yeni- den yerleşmesi. buraya alı- şıncıya, — işi tanzim edinciye kadar çekilen sıkıntılar... Hiç olmazsa or.ıdıki em- lâkimizin onda birinin para- &ı alınabilse.. Ve biraz durdukten son- ra ilâve etti: ' — Hepsinden vazgoçtim... Bugünkü — maçlar. Bugün idman sahasında muhtelif maçlar yapılacaktır. gücü birinci ve ikinci takı- mları arasındadır. Mesut bir nişanlanma Mebuslarımızdan İbrahim Yöyük beyin kızı Zarife ha nımla Giresun Vilâyeti İsme- tpaşa mektebi başmuallimi Şevket beyin nişanları dün gece İbrahim beyin evinde kalabalık davetlilerin önünde Yapılmıştır. Mebusumuzu tubrik eder ve gençlere sandet dileriz. Mesut bir evlenme Çivici Molla Mehmet efe ndi kızı Nihal hanımla bey zade Mehmet bey oğlu Zira at bankası memurlarından Hüseyin beyin dün düğün- eri iera edilmiştir. Yeni ev- Kari sen de gör! — Yukarıdaki mektbu yaza- | nın vaziyeti de, aşağı yukorı Maçlar İdambirliği-İdman- | Ne Acıklı! Bulgaristan Türkünün vaziyeti. Kurşun oyunu dönüyor.- Muhacirlere, ber kolaylığı görs- ay zarfında memleketimize gelen gençler, Canlarını — kurtarabilseler bari, zavallılar # 3 İmzasız tehdit mektupları, geceleyin ansızın yol kosm- eler, Türklüğü tahkir eden soysuzlar venihayet dayak. Ve huttâ sebepsiz öldürüle- nler.. İşte Bulgaristan Türkün- ün her an başında dolaşan tehlikelerden birkaçı.. Geçen gün, Bulgar hükü meti, vilâyetlere birer gizli tamim göndermiş: | — Hiç bir surette, Türk em- | Jaki, Türk malı satın alınm- sın diye. Öyle ya; nasıl olsa, gide- ecekler; niye para verilsin.. Evvelâ, bir tehdit mektubu, gönderilir, eğer ses çıkarmazsa, canlı — tehdit- ler gider... Yine para etmedi mi vur kancayı, bas sopayı, çek kurşunul . Bunlar, dost görünen Georgiyef hükümetinin ma- rifetleridir, hey ... Bulgar lisesini bitirdikten sonra Bulgar gençlerinden gördüğü fena mameleye da- yanamıyarak Türkiyeye ye- ni gelmiş olan bir arkadaş. ım yazıyor: — Bulgaristandaki vaz - iyeti hiç sorma, Feci mi, fe- ci Zulüm neticesi — olarak Türk gençleri dağıldı, per- işan oldu. Hemen ber yerde cebir ile Turan cemiyetleri kapatıldı. Denebilir. ki Bul garistanda, Türk genci kal- müadı. Hergün yüzlercesi hu- | düdu aşarak geliyor. Yalnız Eskicumadan |*| 90 genç kaçtı. Bizim arkadaşl. ardan... İki ay zarfında, hemen bütün Türk gençlerini, ora- dan kaçırtan Bulgar — zul- münün — dehşetini tahmin edersiniz... M. Tuğrul (*) Eskicuma, 13 bin nüfus- |Ju bir şehirdir... Nüfusunun üçte | biri Türktür. Yalız oradan, iki | ay zarfında 90 genç gelirse di- şehirlerden kaçanların mik- | tarı çok fazladır, çünkü, Eskicu- | mada zulüm yapılmıyordu... Mecmualar: ( Teni Adam Her Perşembe günü çık- | makta olan bu. 'M_ır mec- | muasının kırk ikinci numarası | da çıkmıştır, Şehirciliğimiz, | müallim meklepln_ıindon üniversiteye koşun, bir nok. ta, siyaset âlaminde olıı_lııı, | şijefreni arziyatı, Firdevsinin | | hayatı sanatı Ve ıghı!ııîıe | üzerine düşünce, gözümüzün Körmediği ışıklar, karıncalar gibi kıymetli yazılarla, uğur- suz adlı bir hikâye ve bazı yazıları süsliyen Necati hey' muallim mektebinin değerli | çesim muallimi Sırrı beyin güzel resimleri vardır. ; M Okuyncnlunmııa Yeni Adamı hararetle tavsiye ede- | riz. hlere mesut menni ederiz. Lüln bir. hayat te- 1 Selimiye köyü mektebi talebeleri MEKTEP.. Köylü kardeşler, size tepten sık sık bahsediyoruz.Bunun sebebi bugün köylü sayfamızda mek- artık mektepsiz millet olamaz. Mektebe ehenm- iyet vermiyen miller günün birinde türlü teca. vüzlere maruz kalırlar. Ellerinden ekmekleri kollarından kuvvetleri ajınır.. Mektep insana ins- an olduğunu öğretir.. Nerede niçin yaşadığını öğretir. İşinin, evinin düzenini nasıl temin ede- ceklir. Bunu. öğretir. Mektebi ekmek gibi sevmeliyiz. Çünkü biri yücudümüze kan verir. Diğeri milletimize can verir. 19 BİRİNCİ 'I'ERİX_ SAYFA: 3 iİGÜNÜN HABERLERİ Devlet Demiryolları idare- sinin varidatı artıyor. Dövlet Demiryolları — hat- larında varidat, geçen sene- lere göre büyük bir farkla yükselmektedir. Bu senenin Ağustos — ayındaki — gelir 1794462 lira 85 — kuruştur. Helbuki 933 senesi Ağusta sundaki gelir 1,407,413 lira 15 kuürüştür. Bu geçen sene | Ağustos ayına nispetle bu sene Ağastos ayı - fazlalığı 386, 989 lira 70 kuruştur. Sılolar faaliyete geçti, Ziraat Vekâleti tarafın- dan yaptırılan Konya, Sıvas, Ankara ve*EBskişehir siloları faliyete geçmiştir. Şehrimi- zeki silonun da makinisti tayin edilmiştir. Şimdi bazı büyük köylerde yatı mektepleri | açıldı. Bu mekteplerle alâkalanınız. İcabederse yardım ediniz. Koruyunuz.. Çünkü bu mektepl- | etinin tesssür ve matemine, er bizim çocuklarımızı bizim işimize bizim ize uyğun olarak yetiştireceklerdir. devlet ve müttefik bir milet «Bibi iştirak etmektedir. Üç sütun üzerinde kalın Mektep için yapılacak her harflerle neşrolunan bu yaz- fedakârlık ocağımızın kıyam- ete dek sönmemesine yardım eder. Dost Kralın Cenazesı büyük Merasımle kaldırıldı (Üst tarafı birinci sayfada ) vasıl olmuş ve Prens Ar- sen - Karayorgiviç tarafın- dün — istikbal — edilmiştir. İtalya Kral hanedanını kra- ln yeğeni Prens Dipoleto temsil etmektedir. Başların- da amiral Ficher bulunan 120 İngiliz bahriyelisi Bel- grada gitmek üzere Dubro- voikten aarılmışlardır. Belgrat, I7(ALA ) — Pro- ns Kirilin reisliğindeki Bul gar heyeti ile — Cekoslovak Erkânıharbiye re'si Ceneral /| Sirovi ve birçok teşekkülle- rin mümessilleri bugün mu- vasalât etmişlerdir. Belgrat, I7 (A A.) — Fra- nsız kıtaatın, hamil tren saat 9,5 te muvaselât etmiştir. | Kıtaat, muhabbekârına bir suretto selâmlanmıştır. Balgrat, 17 (A.LA.) — Kral Aleksandrın cenaze — mora- siminde bazır bulunmak üze- | re gelen ve adetleri 29za ba- lig bulunan ecnebi heyet- | ler reislerinin dün — kâflesi müteveffa Kralın tabutu üzerine çelenkler koymuş- lardır. Muhtolif parlâmento- lar murahhas heyetleri Yu. goslavya — parlâmentosunu ziyaret etmişler — ve orada Ayan ve mebusan meclisleri divanlarının azaları tarafın. dan kabul edilmişlerdir. Bulgar po'isinin tahkikatı Sofya, 17 (AA.) — Emn iyet müdirüyeti Kral Alek- sandrın' katilinin Marsilyada alınmış parmak izlerinin Ma- stermekte ve Yugoslay mill- kedonyalı Gorgiyefin parmak izlerine tetabuk etmekte ol. duğanu dün öğleden sonra Paris ve Belgrat polis idar- elerine bildirmiştir. Matmazel Kalamen mı Atina, 17 (A.A.) — Polis müdüriyeti bir Atina gazete- sinin katil — Kalemenin, kız kardeşinin son xamanlarda Atinada, ikamet etmiş oldu- ğu suretinde vermiş olduğu haberi kati surette tekzip etmektedir, Filhakike —mat mezel Kalemen - isminde bir bar artisti 1928 tarihinden beri Atinada, ikamet etmek- te ise de Yugoslavya Kralının katili ile hiçbir ulâkası olm. adığı — zannedilmektedir. Londra, !7 (AA.) — Ma. rsilya suikastından mesul olan tethişçilere ait tahkik. at esnasındaki itiraz ve mü- nakaşaların Milletler Cemiye- ti konseyine intikal etmiye. ceği zannolunmakta ve ha- ttâ bu meselenin Cenevrede ileri sürülmemesi temenni edilmektedir. Zirn mesoleyi hükümetler arasında alelâde diplomasi yolu ile halletmek daha eyi olur. Kral Meksendrin katli «Le Matin»Kralın katli ha- kkında yazdığı bir baş ma- kalede derin bir tocssür gö- ıda deniliyor ki: Marsilya facjası gibi me. nfur ve müthiş bir facja vu. kubulunca — feveran etmek va acınmak tabil bir şeydir. Hadise mesullerini — dorhal cezalandırmak — eyi birşey olur. Çönkü bu facia vuku bulmamalıydı. Bir Çekoslavak pasaport- unu hamil olan ve Fransa konsolosluklarından hiç bir. inin vizesini hamil bulunmı- yan bu sözde Hırvatın Mar- silyada işi ne idi? Nasıl ol. uyorda kendisine hiç bir su. al sorulmadan Vallobredan geçmesine müsaade edilmiş oluyor? Nasıl oluyorda şüp- heyi davet etmeden Bouches du Rhöne vilâyetinde oturup dolaşmasına müsaade ediliy- or? Bundan maada Kralın ra- kip olduğu araba niçin, Le- nin zamanında Pariste yapı. Idığı gibi yalın kılıç veyahut #llerinde ruvelver olan suva. rilerle — sarılmadı? — Neden, hiç olmaz ise araba etrafın- da velospit veyahut motosi- kletli polis memurları bulu- ndurulmadı? Tabii, bir sui- kastçının hslk — arasından sıyrılıp bomba atmasına ve- yahut ruvelver kullanmasına mani olmak — kabil değil- dir; fakat — bir suikastçı- nın resmi bir arabanın ça. DIŞTA: Gandi Siyasi hayaltan çekiliyor mu? Meşhur Hint vatanperveri Gandinin siyasetten çekile. ceği haber verilmektedir. Gandi gazetecilere yaptığı beyanatta bu haberi teyit etmiş, — kongrenin gelecek toplantı devresinden sonra çekileceğini ve bu kararı kanunu esasinin tadili hak. kındaki — teklifinin. kongre azası tarafından — reddedil- mesi üzerine verdiğini söy. lemiştir. Macaristanda — grev Macaristanda beş maden kuyusunda, 910 amele el'an açlık grevin» dovam ediyo. rlar. Bunlar, kurutma tu- Tambalarını iptal ettikleri- nden, dehlizlerin — 48 saat içerisinde su ile dolmasın- dan korkuluyor. Grevciler- den 45 kişinin ağır hastg düştükleri söyleniyor. Crov- ciler, akçama kadar dışarı- ya çıkmadıkları — takdirde, maden idaresine Lokant ilân edeceğini bildirmiştir, Hal- buki onlar çıkmaktan imti- na ediyorlar, M. — Gömbös, çıkarlarsa, tavassut etmeği valetmiştir. Yeraltı hattı Tas — Ajansı — bildiriyor: 1931 senesi nihayetinde baş- hiyan 110 buçük — kilometre uzunluğundaki ile — yeraltı hattının inşoatı bitmek üze- redir. Dün — akşam iki bu- çuk kilometrelik bir kısım üzerinde yapılan ilk tecrübe, Sövyet fabrikalarında yapı- lan makine — ve — âletlerin mükemmel olduğunn göster. miştir. —DT Bir hâkim mahküm oldu Seferihisar hâkimi Cevat murluğuna çıkıp araba içinde| bey ihtilâstan suçlu olarak bulunanları öldürmesine ma- ni olmak habildir. Bu, sırf | de muhakeme teknik bir işidir. Hükümet eğer vazifesini takdir ediyor ise suçluların ve bilhassa iktidarsızlıkların derhal ezeli kararlarını al- malıdır. Evvelâ kararlar alın- malı ondan sonra da nutük- lar söylenmeli. — Memleket bunu istiyor, memleket bu. nu israrla talep ediyor.» lunmuştur, İzmir ağır ceza mahkemesin- edilmiş ve beş sene on ay hupse mah- küm olmuştur. Hilâliahmerin yardımı, Hılâliahmer Cemiyeti Um- ümi merkezi Murmara faci- asında boğulanların ajleleri- na bin lira muavenette bu-