23 Ekim 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

23 Ekim 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

VTT * GARLB SA vı 45%5 __ 23 BİRİNCİTEŞRİN Salı 1934 —— Dukuzüncu sene MEBENER TÜREKDİLİ OCUMARTESİDEN MAADA HER GÜN SABAHLARI ÇIKAR. | DAREEVİ Bahık Sahip ve başmuharriri: Bilecik mebusu Hayrettin Umum Haşriyat Müdürü: Kenan Emn — Balıkesir Şahmehmet sokağı dairci | | mahsusa TELGRAF: Balıkesir Türkdili; TELEFON: lTurkdılı ABUNA ŞERAİTİ: Seneliği Yugoslavya birliğini muhafaza etm etmek her endişenin üstündedir Yugoslavya başvekilinin sözle Hariciye Vekilimiz Yugostavyalı bir yazeteye beyanatta bulunarak dedi ki: Birçok muhakkak sebeplerle milletlerimizin daha eyi bir - İstikbale müstehak olduklarına ıııııııılıyq. Belgrat, 22 (AA ) Avala ajansı bildiriyor: Başvekil M. Uzun gazetecilere yeni kabineye şimdiya kadar tatbik edilen siyasete kayıtsız ve şartsız olarak — taraftar olduğunu açıkça bildirmiyen Öviç kimselerin — alınmıyroağın söylemiş ve demiştir. Biyasetin esşas prens pleri Kara Görgeviç honedanı m! Ki birlik movcat — teşkilâti "HE!W_V(! ve _V!*L' pare | zun kahul — ctmez Yugos siyasat döst müttefik mamlekotjne istinat eden bir sulh siyasati munhedelerile ihdas edilen yaziye- tin bütün Yugoslavya milletinin çoktan beri tasvip ve kabul — ettiği ve bütün dünyanın son — hazin günler zarfında kani oldukları veç- hile muhafazasıdır. Budapaşte, 22 (A A) Macar tolgraf ajansı (bildiri. yor: Küçük İtilâf ile Balkan antantinin Belgratta neşret- tikleri tebliğ Macar siyaseti mehafilinde büyük bir alâka ile — karşılanmıştır. Macar matbuatı tebliğ mündereca- tını sükünla mütalsa etmek- todir. Hükümete yakın bu- ve bil- vya vo lunan — gazeteler hassa — Büdapeşto — herlap gazetesine — nazaren tebliğ son günlerde bazı matbuat tarafından yaplan neştiyat- tan sogra tetkik edici bir tesir yupmıştır Tebliğin —mutedil — lisanı takdir. edilmektedir Bolgrat, (A A.) — Ava - la Ajansı bildiriyor: Hariciye Vekili Tevlik Rü ştü bey Poletika gazetesine aşağıdaki beyanatta bulun- müştür: « — Sizler büyük Kralın 1z için bizlerde Gazinin kar- deşi için uğlıyoruz. Belgr” tto va Topolats ile A! binatsa kadar yollarda gördüklerim Kral birinci Aleksandr Haz retlerinin hukikaten Yugos- lav milletinin hiç bir zaman unutamıyacağı çok - sevilen bir hükümdar olduğu hak- kındaki — könaatimi takviye #tmiştir Morasjm müecssir ve muh- teşem oldu. — Burada şunu tebarüz ettirmek isterim ki Yalnız milletinizi de ı_ıl fakat Balkanlarda bepimizi ye'se düşüren bu büyük felâket huzurunda yapılan morasim- de hergşey — çok muntazam bir tarzda tertip odilmişti-» Tevfik Rüştü bey mütlea- kiben mesul Yugoslav mü- kamlarile Yugoslav milleti nin büyük mü; kıılllç lık ka- biliyetile yüksek - vicdanını tobarüz ettirmiş va sözüne | stafa Komal $0 surotle devam eylemiştir | Y « Yugoslavyada — bulunan herkes bu vicdan — ile bu müşterek hissiyatın, bu teş- riki mesainin ve ayni zaman- da Yagoslav milletinin kuv vetile disiplininin şahidi ol- muştur. Milletlerimizin muk- adderatı ile menfaatleri ara- sındaki büyük ayniyete ret etmeğe bile hacet yokt- işa. ur. Şimdi sükün içinde, önü, müzde biti bekliyen | büyük — “iği düşünme- | miz ve kahraman — kralinız | samdar şefin, Gazi Mu. Hazretlerinin başladıkları esere gerek zin gerek bizim devam et memiz lâzım gölmektedir Onların bu eserleri, beynel- milel teşriki mesal ve bey- nelmilel sulhun temini ese- ridir ve bizler bu işe vam ödeceğiz. Bir çok muhjk ler — dolayisile milletle - rimizin — aha iyi — Bir istikbale müstehak oldukla- de- #obep - rına inanmalıyiz Kahraman Kralın menfur bir suikaste kurban gitmesi Yağoslavyanın zayıf lamasını — bekliyenler hâyal inkisarınn uğraşmış ve hu- yün iki olan dahili ;nvvel nja harici satveti üz- arinde ve Holayısile Balkan- ların ve umümiyotle Avrup- anın tesanüdü üzerinde tes mühteşem üzerine mislı irini göstâre diği îııunulnvvıyı herkes hayran- lıkla müşahedeye imkân bu- lunmuştur. ıııv(nıln ) (P Devamı altı! Maısılya salkastı «be Journals Le Journal bugünkü nüs- hasınde neşrettiği bir. yazır de, Marâilya #uikastının da hilde |m|ıı işlerinin tanzimi meselesini şiddetle — ortaya attığını, hükümet ve parlâ mento mahaflinin bu işle cid- di surette uğraşmağa başla- dıklarını yazıyor. Gazetenin bu nüshasında. Sandt Barice imzosile naşrolunan - bir fık rada denliyor ki «Buna intizar lâzım geli Almınlar, — hem, ne | ordü. samimiyetinden ve nede kıy. metinden şüphe etmediğimiz hürmet — hislerini sunuyor, hemde gizli ümitler izharın- dan kendilerini alamıyorlar. Bu ümitler de Marsilya, fac- lasının, orta Avrupanın yatı- şması ve — Yugoslavya ile İtalyanıno anlaşması husus- unda yopılan gayretleri kan içinde boğup boğm yacağı ususuna bağlıdır. Bu gibi ümitlerin açıkça — maydana çıkmasına toessüf etmemeli. yiz Ölüm, nazik bir meselenin halli için gayet dikkatle ha. zırl nan bir işi tatile uğrat mıştır. Maamafih bu mesele baki kalmakta beredevam- dir; — hattâ halledilmesi lüzumu daha ziyade müsta- celiyet kesbetmektedir Tabil bunu vücuda getirenler| arasında değişiklik olmakta- dır. Fransanın duğu kararın olduğunu söylememize lüzu- m yoktur. M. Bartu. Roma ve Belgrat arasında yakın- laşma hususuna sarfı gayret ederken Fransa hükümettnin ve bütün Fransonın duygu- larına tercüman — oluyordu. Bütün — milletin dileklerine tercümun ölan Kral Aleksa drı Fronsaya sevkeden aynı itimat hamlesideğil mi? idi. Hâdise İtalyanların dür- binlik ve basiret gösterme- leri hususunda kendileri için hir fırsat teşkil etmektedir Bunu firsat diye tavsif et mekten — çekinmiyoruz. M. Müseslini — gibi bir devlet adamının bunu anlamadığını görürsek hayrete düşariz. İtalya jle Yugoslavya ara- sındaki — anlaşmamazlıkların lehinde İtalyanların on sene- denberi, Yugoslavyanın rüç hanlı bir vaziyet alması kor- kusunu beslemoleri ve Yuüg- oslay camiasınin dağılmak istid dında olduğu kanaatını istismar etmeleri kurşısında Sirpların itimatszlık göster- mesinde başka ne vardır? Artık Romanin uzun zam- vermiş bulun an — sürecek olan — bir vesayot devresine nige hban — olmak endişesile Yugoslavların, küçük Kralın tahtı etrafında birbirine daha ziyade sokulacaklarını unla- maması mümkün değildir. Şüphe ve hınçları yok eden sempatili itimadın tezarürü için bu zamankinden daha iyi bir firsat olabilir mi?.. Ceviz kütüğü hracatı Haopa, 22 (A.A.) Hopa iskelesinden ecnebi memle- ketlerine khiliyetli miktarda eeviz kütükleri ihraç edilme- ktedir. Bir Haziranda şimdiye kadar ki sevkiyat bin met- re mikdptan çoktur. lâyetegayyir | ri Yugoslav Kğlîîîıesi Eski başvekil kabineyi taşkil ediyor. Belgrat, 22 (AA.) Kr. aliyet Najbi eski Başvekil M. Uzuniviçi tekrar yeni ka bnoyi teşkile memur etmiş- tir. DORüR — Komiteler fııliyıtlııiiıi devan edi- yorlar. Sofya,21(Hususi)Makedon - ya VMRO komitesi çalışması | na devam etmektedir. Dün Patriç kazosındaki — Ziraat kooperatif şirketi — müdürü M. Yakim Çokof bu cemiyet taralından feci - bir - surette Almvn malümata göre bu Zirnat kooperatifi VMRO ce- miyelinn senevi muayyen bir Son zamanda vergi yarırdı. alınan VMRO — cemiyeti vergiyi arttırmaktadır. mak istemiş fakat M. Yakim | Çokof bunu kabul etmewiş- | ti. Bunun üüerine dün gece evine dönerken yolda ölüne üç komiteci çıkmış ve vücu- Juna 27 kurşun sıkmak sur. etile kendisini öldürmüşler- ir. Komiteciler tevkif edilm- içlir Buyu Meclis yarın toplanıyor. Mebuslar akın halinde An- karaya dönüyorlar Ankara, 23 (muhabirimiz den) — Büyük Millet Mec- lisinin içtimar — münasibetile intihap dajrelerinde bulunan mebus beyler akın — halinde Ankaraya — dönmektedirler Mecliste hazırlıklar görül moktedir. , Bir - Mecmua Ankara, 22 (A A ) — Fron sıda çıkan Lüvie - Parisien ne Paris Müsichalle — Frou Lartetlamu Mefmuabari ümuümi ahlâkı bozacak res im ve yazıları muhtevi olm ası hasobile memlekete gir- meleri İcra Vekilleri heyo- tle yasak- edilmiştir. Ordu Şampıyonluğu Ankara, 22 (A A,) — Ünü müzdeki perşembe ve cuma katledilmiştir. | günü şehrimizda — ordu hiz- meti şampiyonları — yapıla- caktır.. Bu — müzabakalara Viyanada yapılan beynelmi lel kongralara giren — zabit- lerimizden bir komita iştirak, | edecektir. " DEADADAREA DAT AAA KN Balkan Antantının Tebliği Nasıl Karşılandı? | Büyük Sanayıe DOğru Başvekilimizin çok ok değerli cümleleri. |«Dördüncü şeker fabrikasını kuran millibankaları sekizinci fabrikayı kurmağa da teşvik etmek isterim.» Başvekil İsmet Paşa Haz- ) gşeker fabrikası hiç olmazsa retleri — işletmeğe — açtıkları Turhal geker — fabrikasını defterine şu kıymeddar sözle. ri bırakmışlardır: «Turhal fabrikasını bugün açtık ve gerdik. Fabrikanın en son sistem bir eser ol- ması seyrine doyuülmaz bir eser tadını vermektedir. Fa- brika kendi sanat ve yard. umcı tamirhanelerinde büyük bir mektep ve geçim mer- kezidir. Pancar — yetiştiren gçiftçinin kendi — mahsul leri önündeki neşeleri dikkati — celbediyor. — Her dört Vıllyoı için büyük bir kazanç yeri oluyor. — Fabri- kanın momur, amolo ikamet. gübları, mektep ve hasta bakimı için tesisleri de ay- rica bir bir,faydalı - mevzu. dur. Dördüncü şeker fabri kasını kuran'İmilli bankala- rı, zinci fabrikayı kurma. Ba da teşviketmek islerim.» Büyük sanayıa doğru atı. lan adımların salâbetiaj Ba- şvekimizin yukarıda — derç ettiğimiz yazıları ne güzel ifade ediyorlar, YeniGümüş Paralar Basılmağa Başlanıyor Yeni gümüş paraların bu hafta içinde basılması kati- Teşmiştir. — Paraların çelik kalıpları yapılmış makineler para kesmok üzere hazırlanımış — bulunmayırdır Bu işin — biraz — geri kal mız olması, makinelerin uz. un zamandanberi işlememesi ve yeni paraların kenarları- na Türkiye Cümhuriyeti ib- aresi yazılmakta olmasından neşet etmiştir. Çünkü yazı meselesi pek — müşk-İdür Maamafih yazılmasında mu- vaffak X olunmuştur. Bu iş — şimdiye — kadar ancak — İngiliz — şilinlerinde p | bir. parça tatbik ediliyordu. — Londra darphanesinden — gsonra bu kenara yazı yazma işini İs- tanbul darphanesi — yapmış olacaktır. Bunun için başıl- ma faaliyeti esnasında her- hangi bir pürüz ç.kmaması- na çalışmakta, bu — yüzden tehir — olmak- tadır. Yenji paraların Cüm- huriyet bavramında piyasa- ya çıkarılması matlüp oldu. ğundan eğer bu gün veya yarın para basılma işine ba- şlanırsa paralar perderpey piyasadr. çıkarılmış olacak- tir TÜRK DİLİ BUGÜN (8) SAYFA - .