13 Ocak 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

13 Ocak 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

— SAYFA: 2 D iklâl Marşı Şâiri| hmet Âkif.. Üstad İdmancı id:.. IX Mehinet Âkif; gençliğin de aldığı (Heden” terbiyesi) sayesinde emsali arasında parmakla gösterilir Tdmancı | olmuştu. Adalâtı kuvvetli, | âzası çok mütenasip idi. Da- | ha mektep hayalında müsa- bakalarda birinciliği alırdı. Zaman zaman alalurka gü- reşlere iştirak eder, bu ma- ksatla Çatalcaya kadar gi- derek, kendinden kuvvetli pehlivanlarla güreşir, galip gelirdi. Onun sırtı bir. defa bile yere gelmemişti! Üsta. din kendine mahsus kisbeti bile vardı! Onun zuru (par- | sa) toplamak, (öğdü!) almak ( değil, sadece galip gelmek ti.O, parsayâ da, öğdülede, alkışa da hiçbir zaman ilti fat etmedi. (Safahat) nın altıncı cil dini teşkil eden (Âsım) da- ki peblivan güreşleri tasviri ne kadar canlıdır! O istila hat, o erki ve heyecanlı Türk an'aneleri Âkifin - biz: zat yaşadığı pehlivanlık ha- yatının füiilleridir. Eğer Âki fin o şiiri olmasaydi - bizde Türk pehlivanlığının, Türk gü- reşi derneklerinin halki ve manzum bir yazısı henüz yazılmamış bulunacaktı. Za- ten Âkifin kahvehanesi, me:- yhanesi, köfesi, ve daha bi- rçok şiirleri de halkçı de- ğil midir? Onlar yazılmasay- di o âlemler de yoktu. (Bu noktaları Üstadın şiirleri, sanat telâkkileri - üzerinde do'aştığımız zaman açmaya çalışacağız.) Âkif iyi bir (sportmen) di; gençliğinde deniz yarış: larında, yaya koşularında, | atlama ımüsabakalarında hep, birinciliği kazandı. O, iyi taş da atardı Ankarada bu: lunduğu zamanlarda da ta. | til günlerini bu gibi idman- | larla geçirirdi. O vakit bile binnisbe daha genç ve da- ha idmanlı bazı arkadaş'a- rına tefevvuk ederdi. Değirmen arkının en ge niş yerlerinden öyle bir at- layışı vardı ki insan bhaleca- nından bakamazdı - Su de- rindi, Arkın kenarları ivica eli idi Bir gün Etlik) bağların da iki arkadaşile birlikte iddialı arttırma taş atışı yap. tılar. Biri taşını Âkıfın at tiığının mesafesine — kadar ulaştırmıştı. Âkif bu mösa- ! vatı tabli isleyemezdi! İkin: ci, üçüncü, dördüncü... On- uncu defa attı, nihayet in adcı arkadaşını geçt! O ar kadaş tekrar israra başlayın- ca Âkil: — iHayibay ' dedi; benim ölümüm de yete Bereket versin: Biz a: girdik. güç hal ile müsaba - | kayi durdurabildık, : * AÂkifr gükeşi Çoti severdi. | Bir gün bana dedi ki: Tapılacak bir. Allah öolmasaydı ben güneşe ta size 'lâde komiseri pardim! Üstadın, İstanbul hayatın da, Shalletce mesalelerde her gün yaptığı yaya ceve- Tânlara dair gazetelerde ba: | 55 Randıman un 950 H. Basri Çantay Zi yazılar inlişar etti. Ümründe tramvay, otom" ebil. araba... Gıbi vasıta'ara —fevkalâde muztar aksızın — binmemiş, yaya yürümeyi tercih etmiş olan bu çelik adamın ben de bir hikâyesini söyliye yim: Âkifin sevdiklerinden biri İstanbuldan Ankaraya gel mişti. Birkaç gün kaldıkten sonra dönecek olan bu zat Üstada bir vedalaşma siya- reti yapmıştlı. Üstad da ya- gn teşyle geleceğini söyle mişti. Bana uğradı yüne giltik. müsafir Üüç çeyrek saat evvel yaylı araba ile hareket etmiş Vaktinden önce vuku bu- lan bu bareketin saikı da arabacının isticali imiş. Ben: Vazifemizi yaptlık. Na- sip değilmiş, dedim, fakat Üstad bilâ ihtiyar ai n gittiği yola düzülerek, bir anda gözden kayboldu. Tam| öğle zamanı idi Üstadı kar- | şumda gördüm. K onuştuk: — Ne yaptınız? olm daima birlikte teş- akat, — Eriştim, vedalaştım. Se: lâmı var. — Nerede eriştiniz?- — Üç saal mesafede ( ..| de. — Üç saat mesafede mi? Avdetiniz de o kadar sü rdü. Demek, altı saat - Evet! — Bari bir vasıta bulay: dmiz, Üstad |gülerek:| ayıp olurdu. — Peki arabayi tutama- saydınız ne yapacaktınız? — Varid değildir, made- mki bir kere yola çıkınış bulundum... —| O gürbüz, o tunç adamı ölüm döşeğinde ümitsiz, der mantız ziyaret eltiğim za man hep bu vakalar gözü- mün önüne dikildi, ağladım ağladım .. ——— - Devlet plânı faaliyeti 1936 yılının ilk on ayı zarfında, Sovyet endüsltrisi, bu busustaki plânın yüzde 84 7 sini latbik etmiş, de- miryolları nakliyatı yüzde 92.3 ünü ve dış ticaret ise yüzde B7,4 ünü başarmış bu unmaktadır. -— eski — Misir inuiltereıiin komiseri böyük elçisi oldu Kahire, 12 (AA) gilterenin exki Mısır fevka İn büyük elçi sıfatile bugân Masir Kralına itimatnamesini takdim miştir. üüık&'fiıîlııı: , Asgari Azami K. K. 975 925 875 et- #Y A LAŞ » 900 B0 vil4 » 850 | Orhangazi hâkimi 80 » » 715 # l İa LiMiZDEN HABERLER Zavallı Bir Kadın Yolda Soğuklar Şiddetlendi Düştü Ve Öldü.. Birgün önce Ahmet çeş- | mesi önünde ihtiyar bir ka | dın düşmüş ve ölmüştür. Öğrendiğimize göre İzmi- rler mahallesinden. Ahmet kızı ve. Şahin karısı 70 ya şlarında Fatma adında olan ve muhtaç Bir halde bulu nan bu kadın, kendisine ve kocasına bakmıyan oğlu iç in Çâzım gelen — yete baş Koruma kanununa aykırı hareket - edenler hakkında yapılacak muzmele Buğdayı koruma kar şılığı kanununa aykırı hara ket edenlerin idari mercile re vermeleri lâzımgelen mu nzam vergilerden başkaca bu — malların musaderesine karar vermek salâhiyetinin adli mahkemelere mi, yok- sa idari mercilere mi, ait olduğu etrafında çıkan içti- had ihtilâfını Temyiz mah- kemesi umumi heyeti tetkik etmiştir. Temyiz mahkemesi umumi heyeti bu gibi mu- sadere kararlarının mali me: reilere ait olduğuna karar vermiştir Müraruzamanla sukıt ol- en davalar hakkında te- myiz mahkemesinin kararı | Müruru zaman sebebiyle | amme davasının sukuüt etti- | ğine dair kararların davanın i esasını halleden kararlardan | D olup olmadığı hakkında te myiz mahkemesi birinci ce za dairesinin vermiş olduğu iki ayrı karar üzerine hasıl olan içtihad ihtilâfını tetkik eden temyiz mahkemesi um- umi heyeti bu gibi kararla rın davanın esasını halleden kararlardan olduğuna ekse riyetle karar vermiştir. Kakara ağır ceza azalığı. | Şehrimizde mezuniyetini | geçirmek — üzere bulunan Rasim Üngör Ankara — ağır ceza | mahkemesi azalığına tayin edilmiştir. Rasim Üngör birkaç gün sonra yeni vazifesine buşla mâk üzere Ankaraya gide- cektir — Giğerte Takatlamış Yenice- maha lesinden di: | kici Muhittin Oğlu Saadettin bir alacak meselesinden Di nkçiler mahallesinden terzi çırağı Yakupla kavga etmi- şiir Sardettin çırak Yakubu tokatladığı şıkâyeli üzerine yakalanarak adliyeye veril: | miştir. vurmak üzere belediyeden bir ilmühaber çıkartmıştır. Kadıncağız elinde kâğıt ile | işini takibe giderken Ahmet çeşmesi önünde birden bire bir baygınlık geçirmiş yere düşmüştür İhtiyar kadın derhal biraz ilerideki sıhhat dairesine ka Idırılarak muayene edilmişse de öldüğü anlaşılmış ve gö mülmüştür. ve 'Her Yere Kar Yağıyor. Yetmişlik ihtiyar elinde kâğıtla bir işini takibe gi- - Dün kar devam etti. Soğuk şiddetlendi. Gelen haber- diyotdu. Baygınlık geçirerek düştü. | Karlı ve soğuk havnalar | dan sonra bir hafta açan haralar birkaç günden beri. yine bozulmuş bulunu yor, Soğuk ve sert rözgâr kı şin bütün şiddetini duyur maktadır. Dün sabaha karşı başlıyan kar — öğ'eye ku- dar mühtelif fasılalarla de- | vam etti. Kiremitler ve yer önce Kış Ve Fakirler.. Belediye Yoksul Ailelere Kö- mür Dağıtıyor. Kızılay da Ya- rdımlara Başlıyacak.. Kış dçolayisile belediye fa kir ve kimsesizlere kömür ve ekmek — vermektedir. Dün yine muhtaç olanlara bele diye tarafından kömür ve | ekmek tevziatı yapılmıştır. Bu kış günlerinde ya- pılan yardımlar memnuni yetle lı.gııılınmıiı değer. Geçen yıl şehrimiz Kızılay cemiyeti de muhtaçlara şef katli elini uzatarak — birçok yöoksul allelere yardımlarda bulunmuştu. Haber aldığımıza göre Kı zilay bu yılda bu yardımla rına başlamak üzeredir. Böylece bu cemiyet tara fından da birçok yoksulların kışın en şiddetli - olduğu bu günlerde mühim ihtiyaçları gideri'miş olacaktır.. İlkokul Öğretmenlerinin akşanki foplanlısı İlkokul öğretmenleri ak- | şam Halkevinde aralarında bir çay ziyafeti tertip etmiş” lerdir. Ziyafette öğretmen ler samimi bir şekilde vakit geçirmişlerdir. —iblibü Tahkir etmiş -. Kepsüdün Eşeler köyün- den Salim kızı Hanife, av- ukat Emin Vedadın yazıha nesinde çalışan Cumhuriyet Maballesinden Hasan oğlu Ahmedi İlsanen tahkir et miştir. Şıkâyet üzerine suç: lu Hanife müddei umumili- üe verilmiştir. Hava kınıhı teşakkürü BVün Hava Kurumu baş | kanlığından şu meklubu al dik. Aynen yazıyoruz: Sayın gazetenizin 6 | 937 günlü ve 10133 — sayısının (İlimizden haberler) başlığı altındaki yazınızın bir fıkra- sında Tütk Hava Kurumu büyük piyango talılilerinden on ikişer bin beşer yüz lira alav Mehmet ve Nevzadın kurumumuza yüzer lira te berruatta bulundukları — ya- zilidir. Yalımız. Mehinet Er kan yüz lira teberruda bit lunmuştur. Kendisine bu ve- | sile ile teşekkür ederiz. Di Pğer talili hemşehrimizin de bu yurt severliği gösterece ğine şüphemiz yoktur. Yan lışlığın bü şekilde . dözeltil mesini rica ederiz. Halkevinin | İetden birçok yerlere kar düştüğü anlaşılmaktadır. ler bembeyazdı Akşama doğru soğuk bü sbütün arttı Dün termemetre - sıfi altında üçe kadar düştü. Mülhakattan gelen habe lerden de birçok yerlere kı yağmakla olduğu an'aşılm - aktadır Kış, bu yıl geçen yıldan | daha şiddetli olarak devi etmekltedir. Daha teşrinsanide başlıya! — soğuklar hemen hemen ada hiç bir fası'a vermed devam etti Bu yüzden Ba hkesirin hemen her yılki ha ff geçen kışına — alışanla bu devamlı kış - hazırlıksız olarak yakalamıştır. Eğer bu defaki soğukla: fasıla vermeden uzunca müddet devam edecek olu sa daha kâünunsanide - il sıcağa tutulan bir. kar mesi gibi gittikçe eriyen od- un ve kömürlerine baka! ve içi titriyen ihtiyatsızların saşısı her halde bir hayli artacaklır Kursla Çok Rağbet Görüyor. mektedir. Her kurs Halkevi kurslar şubesi ta- rafından bu yıl açılan lisan dershanelerinden Almanca, İngilizce, Fransızca ile Tür kçe dersleri bay ve bayan lar tarafından büyük bir al âka ile takip edilmektedir. Alişvüri okulunda açı'an bayan ,ve baylar için Türk çe okuma yazma derslerine devam edenlerin adedi 231 dir. 57 si bayan 174 ü bay dır. Almanca kursuna 7, İngi lizceye 44, Fransızcaya da 43 genç devam etmektedir. V Ayrıca Mithatpaşa oltulunda bayan'lar için açılan Fran sızca kursuna 12 bayan gel mektedir | — Alişaüri okulunda verilen Türkçe dersleri dörl sınıfdır. Okuyup yazma hesap ve yurtbilgisi dersleri görülmek tedir. Bu derslerin öğretmen leri Mithatpaşa öğretmeni Ferit, Kayabey öğretmeni Hikmet, Altı Eylül öğretme- ni Ekrem, Gazt okulu öğ retmeni, Gökalptır 6 iki — kısımdır. okulu Fransızça öğretmeni Niyazi ve Mithat tarafından verilmektedir. Almanca dersi — Doktor Ferit Bayburt, İngilizceyi de Doğumevi Başhekimi Halit vermektedir. Bayanlar'için açılan Müu; hatpaşa okulundaki' Türkçe Fransızca Öğretmen Açılan muhtehi kurstara birçok - kimseler devam - &t İaaliyet içindedir. derslerinide- — Namıkkel okulu öğretmeni Beyza, zi öğretmeni Zakire ve Gül söm, ( d Fransızca derslerini —i Lise FHranszca — öğretmi Mahir. Dilmaç tarafındı verilmektedir. Kursların gördüğü raği! sevinilecek kadar geniştir: Geceleri okulların önü rülmiye değer bir kitle ta rafından dolmakta bir p çe daha bilgi arttırmak içli ha'k birbirile yarış etmek tedir. Kurslar — şubesi aynı za” manda Gazi okulunda yal miz ilkokul — öğretmenlerli mahsus olarak bir. resim ” Bu kur iş kursu açmıştır sun dersini de Ressam * verecektir. Diğer taraftan Halkevitt* de haftada iki gece ılkok! öğrelmenlerine ait olan Z€ birli gaz kursu da muntâ zaman devam etmektedir —ai İlmanyurdu —. Saşkanlığından Kulübümüz senelik k gresini ayın 27 inci ça ba günü akşamı yapacağı! dan bütün — Yurtlularım * akşam saat 1930 da kuül kurağına gelmeleri rica bür.