13 Ocak 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

13 Ocak 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

iy İngiliz - İtalyan Anlaş ması Ve Matbuat.. Deyli Meyl yazıyor: İngiliz — İtalyan anlaşma #anın metni (V ân edildi. Bunun kısaca hulâsa sı, bir dostluk ruhu taşıdığı iyi münasebetlere halel ve recek bütün faaliyetlerin ö. nüne geçmek isteyişidir. Son yıllarda yapılan Mil letler Cemiyeti —paktlarının hepsinden mühim olan bu anlaşma ile İtalya ile İngil- tere arasında itimad yeniden doğmuştur. Gazetemiz, bu iki büyük milletin anlaşması hususun da bir hayli çalışmıştır. Bu anlaşma her iki mi'letin Akdenizdeki karşılıklı men faatlere hürmet müşterek bir suretle sulh davasına yardım etmek mak sadiyle imzalanmıştır. Bun dan başka İspanya toprak larına da hiç bir veçhile dokunulmıyacak ve bu top raklar üzerinde hiç bir tadil yapılmıyacaktır. Bu suretle artık zecri ted blıleı.ılıvıeımdıkı gerginlik ortadan kalkmış bulunuyor. Bundan böyle Milletler Ce miyeti siyasetleri ve iki eski dostun arasını hazamıyacak- Çir. Bu kötü devre bitmiş ol duğüna göre, artık, Alman ya ile sağlam dostluk kurul ması için bütün erjilerimizin sıra gelmiştir Eğer bu da başarılır. ve eğer büyük Britanya Avru panın felâket Mmerkezlerin den dışarıya çıkarsa o za: man — Avrupanın durluğu esaslı sürette küvvetlenmiş olacaktır. Mornig Post dan: Son zamanların en bahti yar anlaşmalarından birisi İngiliz: İtalyan — anlaşması olmuştur. Bundan fazla lâf sarfederek etrafta şüpheler Uyandıran diğer anlaşmala ra benzer bir taraf yoktur. Kısa sarih ve samimi bu anlaşma, hiç bozulmama sı lâzım gelen eski bir düst luğu yeniden canlandırmak- tadır. Bu suretle Müssolininin, ikinci teşrinde Mılanda söy lediği *karşılıklı menfaatleri tanımak şartiyle süratli ve samimi anlaşma, temennisi gerçekleşmiştir. Bugünkü dünya sulhu İn Kilterenin tamaıniyle dışında kaldığı ideoloji zıddiyetleri tarafından tehdid edilmek tedir. Bir takım kimselerin sulhçu ideolojisi, bizi İtalya ile Çatışmak derecesine ge- Ürmiş ve aramızı bozmuşlu, Bunlar, gene, belki, bu ye ni anlaşmadan memnun kal mıyacaklardır. rıkıl yeni yetiye yaralar açmak :F_ıı açılmış yaraları iyi MEYİ tercih edeceklerdir. Hakikatte Tagılizlerle İtal yanların yaşamak, Aldeni zini yaşatmak ve kargılıklı menfaatlere hürmet hususun da- yapmış oldukları anlaş ma, yirmi tane ideolojiden daha fazla tercihe değer. Bu suretle — vakitsiz toplan- miş bulutlar dağılmış olacak- tir. Hiç şüphesiz her iki ta raf da bu anlaşmanın da yanıklı ve sürekli olacağına etmesiyle s$İyaset en sarfedilmesine o'an " ç inanmaktadırlar. Bu anlaşmanın en ziyade tatmin edici Hususiyetlerin- den birisi İspanya hakkında karşılıklı olarak verilen te minattır Bu suretle İtalya, İspanyanın korkunç bir ihtilâf ve tehlike kay- nağı olmaması en esaslı ted. birlerden birisini almış bu lunuyorlar. Eğer bunu diğer milletler de bir. model ola rak ele alır. ve o sürette hareket edecek — olurlarsa o zaman büyük bir korku or tadan kalkmış olacaktır Bundan sonra iki taraf, aralar.ındaki bütün ihtlâf ları halletmiş Yapılan şey, münasebetleri iyi niyetlere koymak olmuştur ki, bu sa yede her hususta anlaşmağa K imkân bulunacaktır. Şimdi esaslar halledilmiş ve işi akamete uğratması ihtimali olan tafsilâta girişilmemiş tir. Deyli Telgraf diyor ki: htalya ile İngiltere arasın- da Akdenizde herhangi bir dan kaldırmak üzerç yapı- lan anlaşma bizi memnun etmişlir Bunu en güzel ta: raf'arından birisi de — statü: konua muhaflazasını garanti altına almış olmasıdır. Akdenizin her — tarafında bugünkü vazıyeti muhafaza etmek teahhüdü, Türkiyede Yugoslavya ve Yunanistan da İtalyan politikasına karşı duyulmakta olan kaygıyı yatıştırmalıdır. Bız'm bu metkez denizin- de herhangi bir. toprak ih- tirasımız yoktür. Ea geniş bir hayal bile böyle bir şey düşünemez. Bizini Akdeniz: de bütün istediğimiz ticaret gemilerimizin serbestçe ha reketi ve bu bölgede sulh fikrinin ve her memleketin ötekinin hakkına hürmet duygusunun kuvvetlenmesi dır. Sinyor Gaydanın “İngiliz lerle el sıkışmak - süretiyle İtalyan — Alman birliğinin gevşemediği, yolunda yapı lan beyanata da lüzum yok tu Çünkü bu iki - mesele birbirinden farklıdır. Bizim bu anlaşmaşı yap maktan maksadımız bir za- manlar taarruza Uuğramak vaziyetine düşen İngiliz Ak deniz mnefaatlerini - koru maktı. Akdenizin *İtalyanın ha yatı — olduğunu, Mussolini söylemişti. Bu yol İngiltere için hayati ehemmiyeti haiz dir. Ve şimdi bu anlaşmanın imzası ile bütün anlaşmaz hık ihtimalleri ortadan kalk mıştır. Delbos, elde edilen anlaş maya Fransanın da katışma- Ga hazır o duğunu bildirmiş Ür süretle - Si Erki Drümondun ki bu anlaşma nın yapılmasında esaslı bir mil olmuştur, sulha ve an laşmağa doğru — büyük bir adım alılıcağı, gerçekleşme ktedir. Hu şüretle Avrupa sülhunun önüne takım pürüzlerin de orladan kalkacağı umulmaktadır, bu- değillerdir | «Hölendin İ lândanın ıssiz bir köyesinde göre yoluna | Bn ei TÜR! Dü Yaşıyorlar mı ? Yeni Zelândanın iç taraf larında erişilmesi çok güç dağlar arasında dünyanın en | büyük kuşu o'an Moalar ac- | İngiltöre - ile aba hâlâ bulunabilir. mi? Bu dev yapıli kuşlar çok eski zamanlarda kadim Ma erilerin yışadıkları Yeni Ze lâadada sürü sörü gezerler di. Moa kuş'larının büyüklük leri dört metre uzunluğunda idi. Futbol yumurtalardan çıkarlardı; 150 sene kadar yöşarla di Bu kuşlar 5,000.000 sene evvel ki hayatın şekli addedilme ktedir. Son zamanlarda Yeni Ze- Moa kuşunun mükemmel ka- Imış birçok iskeletleri bulu nmuş olduğu için bilginlerin düşünceleri yeniden bu kuş lara dönmüştür. En son Moa kuşunun da bundan 100 se ne eyvel yer yüzünden yok olarak neslin bittiği söylen mektedir. İskeletlerin bulun. duğu yerde Moalara ait tüy k | gaga, tırnak ve yumurtaları anlaşmazlık ihtimalini orta- | da bulunduğundan, müteha- suslar bunlardan heyeti as liyeleriyle — birkaç nümune yapmışlardır. Geçenlerde Okland müze sinin göndermiş heyti Yeni Ze'ândanın içlerinde henüz istikşafı yapılmamış Vayka- remoana gölü kıyı'arına git mişti. Bunları henüz insan ayağı basmamış bakir top- raklardır. Heyetin başında Yeni Ze- lândanın ea meşhur doöktoör operatörü Sir karrik Rober tson vardı. Kireç taşı mağa ralarından birinin içinde he yet dev yapılı kuşların beş tane iske'etini Duldu Şimdi müt-hassıs'ar, iskeletleri, ku şların kaç sene evvel ölmüş olduklarını tesbit iİçin mua yene etmektedir. Nort adasında Moa kuşla- rının en çoğunun yanardağı indifalariyle ölmüş oldukları sanılmaktadır. Bu kuşlardan acaba hâlâ yaşıyanlar bulu. nabilir mi diye araştırmalar yapılıyor Mectui hakemlik projesi Paris, 12 (ALA ) — Mec lis mecburi hakemlik p öje- sini âyandan geldiği şekilde 67 reye karşı 490 reyle ka- bul etmiştir. — ——— O nun imzası İtalyanın deniz | çılan bir | anlaşmasına ve Türkiye bo gazlar anlışmasına imzasını koymaktan geri durup dür- mamak hususundaki — vazi- yetini tekrar gözden geçir mek imkânnı verebilir. Nu ufak tefek meselele rin halinden sonra, mühim İspanya meselesinin halline gelecektir. İtalyanların bu tarafta her hangı bir toprak ihtirası beslememeleri gün- den güne teh'ikeli bir ha! alan İspanyol hâdiselerine datr müzakerelere girişilme sine yardım edecek bir ma- hiyetedir. Bu bususta olan nokta devk tlerin tam bir. âbenk - içinde en lüzumlu | etmeleridir. yânın H | İndra adlı A'man hareket | D Londrs, 12 (Radyol Maârid kapilarında yapı'an müsademeler devam etmek tedir. Hükümet tarafdarları- nın evelce hızırlamış olduk ları mukabil taarruz asi ku vwvetler tarafından akim bi rakılmıştır Londra, 12 |Kadyo) — Valânstaki İspanya hüküm meti Londraya, ademi mü dahale komitesine bir nota göndermiş ve Balos vapuru büyüklüğünde | nda tevkil edilen İspanyolun ve müsadere edilen harp eşyatının iadesine imkân ol- madığını bildirmiştir. Valâns, 12 (Radyo) — Largo Kabalero kabinesi bir çok mühim maden imtiya. zlarını Sovyet Rusyaya ter: ketmiştir. Salamanka. 12 (Radyo) — Franko hükümeti resmi ga - zetesinin neşretliği bir ka rarname ahkâmına göre he- nüz âsiler tarafından — işgal elilmemiş olan toprak'ar mahsulü olan ziraat ve en düstri maddeleri ile dış W- caret yapılmas. menedilmiş- tir. İstanbul, 12 (Hususi) Ovideoda kaçan âsl asker lerden bir kismi hökümeçi lere iltica etmişlerdir. Bunlar pazar gönü yanlış bir haber alan |2 âsi tayyarenin, ken- di hatlarını mitralyöz atışi- ne tuttuklarını, 75 kişinit öldüğünü ve 8 kişinin yara landığını söylemektedirler Balgrad, 12 (Radyo) Cumhuriyetçiler, Madridi bütün kuvvetlerile müdalaa etmektedirler — Son sistem Rus tayareleri, âsilerin faa liyetini durdurmaktadır “Sovyet tayarelerinin mü kemmeliyeti, Frankoyu bu- yrette bırakmıştır. Maama fih, general Franko, Mad ridi bu ay içinde ele geçir - mek üzere tekrar kali bir taarruz hareketine başlıya caktır. Belgrad, 12 (Radyo) Buraya gelen haberlere gö re, İogiltere ve Fransa hü kümnetleri, İspanya işlerinde Almanya ve İtalyaya ademi müdahaleye ikna edemezler se, İspanya sahillerini müş- tereken ablokaya karar ve rmişlerdir Marsilya, — 12 (A.A.) — Dok ame'esi âsilerin işgali altında bulunan topraklardan vapuru ile getirilen bakır,bakır pri W yükünü limana indirmek ten imtina etmişlerdir. Bu hamule maddeler derilmiştir Salamanka, 11 CALA.) — Resmi tebliğ: Madrid cep hesinde kuvvetlerimiz Ara vaca kasabasını ellerine ge çirerek — ileri hareketlerine devam etmişlerdir Kıtaalımız Madritin garbına sekiz kilometre yaklaşmış lardır Muharebe pek - kanlı ol- muştur. Düşman binden fa zla zaylat vermiş, zırhlı bir trenle mühim miktarda ha rp malzemesi — bırakmıştır. Birçok milisler hatalarımıza iltica etmişlerdir. Endülüste kızılların Por | uncaya yaptıkları bir taar- bir. kimyeyi kümet Kuvve En böyük Taşları hat | detle Mukabelede Bulunuyo fabrikasına — gön | ruz tardedilmiştir. Asıler döün hükümetçilerin | küvvetli mukavemetine ra: | | ömen Madridin — içerisinde kâin *Aravacayı zaptetmiş'e Drdir İşgalden sonra halkta bü yük bir panik baş göstere- Üzek, Mazaneres - la - Co | sögne yoluü ile Madrit - Bur gös yolu Aarasındaki arazi ahalisine sirayet etmiştir. Bu | suretle asiler Casa del Ca | mpodan Üniversite mahalle- tine kadar olan sahada ta- mamile serbesttirler | — Roma, 12 |Radyo| — Ko- nt Ciyano, Almanyanın Ro- ma sefiri ile mülâkatında, | cevabi notanın esaslarında ittifak elde etmiştir. Roma siyasi mebafili, M | Mussolinin İspanya hakkın- dâ fikir değiştirdiği ve bu hususta Hitlerin nafız oldu gu hakkındaki haberleri te. hzib etmektedir. İtalya, İs” panya işlerinde fikir değiş tirmemiştir. Bununla bera ber Almahya ile de İtalya nin bu hususta hiç bir ihti | Vâfı yoktur. Verilecek olan nota, gerek Romada ve ge- rek Berlinde aynı esas üze- rine tanzim edilecektir. Paris, 12 (ALA.) — Hayası Ajansının Berlindeki mubha- habirinden: ç Hitler bugün Berchtosga- den de Berline gelecektir | Kendisı üçüncü Reichin dör- betiyle elçiler heyelini ka- | bul edecektir. Siyasi müşahidler Führe rin bulunmamasının muta savver diplomatik mütare keyi temin etmiş olduğunu ehemiyetle kaydediyorlar. Filvaki İspanyol — suların daki Alman — Kruvazörleri yeni senenin ilk günlerinde fevkalâde faaliyet göstermiş lerdir. Bundan birkaç gün evel Almanyanın Burgosda ki mümessili general Fau pel, Berehtosgadene gelmiş ve general Frankonün bir mektubunu Hitlere vermiş tür General Franko bu me ktubunda Madridin zaptedi lebilmesi için 60 bin Alman- dan mürekkek bir sefer he yetinin gönderilmesi zaruri olduğundan — bahsediyordu. Söylendiğine göre Alman askeri ileri gelenleri bu is teğe şiddetle karşı koymuş |lardır. Hattâ general Von F-itsch böyle — bir tedbirin alınması halinde - istifa et mek tehdidini ' savurmuşlur Nihayet Hitler askeri rüesa! nin israrları - karşısında bo | yun — eğmiş ve İspanyaya | birkaç siyah — milis ile bir *’llllllllllllllllllllll 3 BO ğ Mübadil ve gayri tleri A düncü yıldönümü münase- | Bilumı_ım banka ve şirket hisse se- netleri yüzde 5 ve iki faizli. hazine tahvilâtı alınır ve satılır. =Llll_llll"“lllllIlllllllllll'lillIIIII"İIIIIJ silere Şid takım müteha: himmat göndermi etmiştir. Berlin, 12 (A A.) — Ha- ridiye Bakamı — Von Nöart dön Fransa, İngiltere ve (i Iya elçilerini kabul ederek gönüllü mesesi — hakkında Fransa ile İngiltere tarafın- dan yapılan — teşebbüsata mütedair Alman cevabının başlıca maddelerini — bildir- miştir Bu cevap ll İkinci kânundan evel tebliğ edil- miyecektir. Selâhivettar mkhafil Al man cevabının İtalya ile bir istişareden ve Roma ile ta- mamile mutabık kalındıktan sonra verileceğini temin et: mektedirler, Almanya evvelâ bazı no ktalar ve bilhassa kontrol meselesi hakkında izahat is- tiyecektir ' Almanya, İspanya hükü- metçilerinin hizmetinde bu- havon yabancı - gönüllü me- selesini — mevzabahsedecek ve bu — meşele hakkında bundan evvelki beyanatını hatırlatacaktır. Yarı —resmi diplomatik mehafıl — 11 İkincikânuna kadar müözakerenin devam edeceğini bildirmiş olduğun - dan Von Neurat ecnebi se. firlerini davet etmiş olması burada hayret uyandırmıştır. General Fon Sektin cena- ze merasimine iştirak etmek için mezuniyetini yarıda bı- | rakmış olan “Fon - Nöratın resmi Alman notasının tev- düne kadar sefirlerin sabret- mesini temin için bu suretle hareket ettiğine ihtimal ve- rmektedir. . Nevyork, 12 (ALA.) — Vaşingtondaki Rusya — sefa- reti, Rusyanın İspanyaya sa- tilmış olan Amerikan taya- relerinin salış muamelâtına karışmış olduğu hakkındaki haberleri katiyetle tekzip etmiştir. Madrid, 12 (A-A.) — Madrıd valisi sokaklara bir takım ilânlar yapıştırmıştır. Bu ilânlarda yirmi yaşından yukarı olan insanlar cum - huriyet ordusuna asker ya- zılmağa teşvik edilmektedir Madrid, 12 (A-A.)— Ha vas Ajansı muhabirinden: Yedi gündenberi devam eden şiddetll muharebeler Madrit müdafaasını sarsma- miştir. Madrit ile Escuriel arasındaki yol gerçi kesil- miştir. Fakat başka bir yol dalıa üzün olmasına rağmen Sie rna de Guadaramada mev zi alan milislerin iaşesi için kullanılmaktadır. IİİIIIIIIIIIIIIIIIIIIl— NO mübadil bonoların Adres: İzmirdeKemer Altında Hacı £ Hasan Otelinde 60 Numarada -— Cavit Telefon 3903