13 Ocak 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 4

13 Ocak 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 4

Sovyet inkı'âbından beri geçen öon dokuz yıl içinde kütüpbaneler mıktarı mühim suürette artmıştır 1914 yılında çarlar. Rus- yasında 12627 — kütüphane halbuki bundan iki yıl önce yapı'an bir ie- tatistik. — yalnız köylerdeki kütüphaneler mıktarının 25 257 ye ba'iğ olduğunu gös- termiştir. 1936 yılı bidaye- tinde Sovyetler — Birliğinde mevcut kütüphanelerin ade- dı Fabrikalarda sovkhozlarda ve endüstri köylerinde bulu- nanlar hariç 67.286 ya var miştir. Ayrıca Sövyetler Bi rlığinde bugön, gün geçtikçe miktarı artan, seyyar kütü phaneler de vardır. Dovyetler Dirliğindeki kü- tüphanelerin her kıamı. ha- kikaten düaya kültürü bakı mından birer hazinedir. Er- ivan kütüphanesindeki kit. apların adedi dir milyonu geçmektedir. Harkovdaki Ko- ro' enko kütüphanesi bugün 1 milyon 230 bin kitabı ih. tiva — eylemektedir. Halen Moskovada inşa edilmekte olan *Lenin, kütüphanesi ise on bir milyon kitap isti- ap eyliyecektir. Savyetler Birliğinde kitap yeni olarak milyonlarca ok mevcultu; uyucu bulmuştur. Kitapların | gittikçe artmakta olan tabı | adedi, bu keyfiyeti parlak | sürette İsbat eylemektedir. 1917 yılından 1935 yıhıaa kadar 75 lisanda Leninin 2389 kitabı basılmış ve bu- | nların umumi tirajı 846 mil- yonu bulmuştur Stalinin kitapları da mil- yonlarca nüsha olarak satıl- maktadır. Puşkinin eserleri- nin inkı'âp yıllarındaki tabı adedi, (1 mi'yonu geçmiştir. Tolstoyun eserleri, 11 mil- yon nüsha o arak bası'mış- tr. Diğer Rüs ve yabancı eserlerin tabları da buna gö | redir. Sovyetler Birliğinde ayrıca çocuk edebiyatına da büyük bir ehemmiyet veril- mektedir. Bu yıl 40 milyon nüsha olarak 480 çocuk ki Sunl kauçuk ıııuıı ııııııı Suni kauçuk Sovyet end- üstrisi, beş yıllık — plânı, üç yıl onbir ay içinde bitirmiş tir. Bu muvaffakiyetli çalış ma neticerinde — Sövyeller | Birliği şümdiden kauçuk ih tiyacının yüzde 50 sini da hilde tedarik eylemektedir Halbuki 1932 yılında - ihti yacatın yüzde 93 kadarı ha: riçten getirilmekte idi Dev: let plânı mucibince, gelecek yıl zarfında yapılacak istih: sal, bu yıl istihsalâtının ıki misline çıkacak ve Sovyet ler Virliği bu suretle süni kauçuk istihsalinde dünyada üçüncü mevkil alacağı gibi hariçten hiç bir kauçuk tt- hal eylemiyecektir. Posta - Telyraf " Müdürlüğünden: 28 Birinciteşrin 936 tari- hinden itibaren tedavüle çı karılan Boğazlar hütırasına ait pu larımn sürşarzlı kollek siyonculuk itibarile büyük bir kıymeti vardır. 95 kuruş gibi az bir para ile kıymet: li bir hâtıraya aahip olmak istiyenler P. T. T. Kişele- rinden alabilirler. Sovye Iııi | vanın terikisine Şovyet'er Birliği Dmt- | yalları. İki yıldan daha az bir zaman zarlında — Sövyeller Bırliği demir yolları nakliy at işçileri gönde vasati ola- rak yükletilen vagon — mik- tarını 30 bin fazlalaştırmış lar ve günde 91 binekadar çıkarmışlardır Demiryolu ile nakliyat, Sovyetle; mhili ekonomisinin en fani bir gu- besi halini almış ve demir- yolları idaresi, kocaman me- mleketin bir köşesinden öb Gür köşesine endüstri ve zı- mahsullerinin tedavü lünü muvalfakiyetli bir su rette mümkün khılmakta bu- lunmuştur. raat Demiryollarında aynı za manda işin kalitesinde de bir inkişaf ve ilerleme kay- dedilmiştir. Vagonlar, vak tüyle, yahi daha geçen yıl oen güönde gittikleri yere bu gün, bir yıl sonra, vasati olarak altı buçuk günde gidebilmektedirler. Trenle rin teknik sürati, bir buçuk misli artmış bulunmaktadır. Vaktile lokomotifler bir gü nde vasati olarak ancak 152,9 kilometre katetmekte idiler; halbuki bugün loka | motiflerin Sovyetler - birli | gindeki vaseti süratleri 241 | kilometreye varmıştır. - Bakimliğinden; Balıkesirin Martlı mahal lesinden olup tarihten yirmi vefat eden veresesi meçhul kalarak teri- kesi yazılan Salih kızı Hav- sene evvel bulunanların kanunu mede- ninin (534) maddesi ahkâ- mına tevfikan isbatı verasel etmeleri lüzumu iiân o'unur. 9-1-937 Balıkesir Vilâyeti merke zinin Aziziye mahallesinin punar sokağında (1! numa | ralı evde — oturan Türkiye | cumhuriyeti tabaasından o'up büyük cami civarında (35) Onumaralı dükkâcı ikamet gâhı Licari — itt.haz ederek 928 yılındanberi kasaplık ticareti'e işt gel ettiğini be- yan eden Mehmet oğlu Mehmedin unvanı ticareti bu kerre ( Mehmet Aktan ! o ve | müstahak | Balıkesir tiearat ve —— sanayi odasından: | larak tesçil edildiği gibi bu unvanın imza şek i de Türkçe el yazısile (Mehmet Aktamn! olarak ticaret kanununun A2 inci madnesine göre Ba hkesir Ticaret ve sanayl odasınca 896 şicil sayısına tesçil edildiği ilân olunur. ilân numarası: 156 ni | TURKDİLI Pazartesinden başka her | | gün çıkar- Siyasal gazete. | Yıllığı: BO0 Kuruş Altı Aylığı:400 — . | Sayısı: 3 . / Günü geçmiş sayılar 75 kuruştur ADRES: uAı.ıı(Eis TÜRKDİLİ ) Baııkesı* Hayayyakıği pür B. ş Müdüriüğünden: Çakır inhisarlar anbarlarından Bandırma anbarlarına deve ile nakledilecek kabili tezyit ve tenkis olmak üzere (100 C011) kılo idare mali 16 V| 937 gününe Gönen ve Balıkesir inhisarlarıne müracaatları yaprak tütürlerin eksiltmesi, kadar temdit edilmiştir. Taliplerin 2 D-18 Balıkesir Kültür Direktörlüğünden: Balıkesir merkez okulları için pazarlık'a 100 tane sıra yaptırılacaktır. Talipleri 15-1 937 cuma günü sant 15 de kültür dairesine gelmeleri ilân olunur Bahkesir iera Memurluğundan: Kukağaç Tütüncüler ban kasına borç u Börekçiler ma hallesinden Sacit oğlu Hü seyin Şadinin borcunun te mini İstifası zımmında baciz edilmiş olan çarşıda küçük şadırvan karşısında vaki sa ğı Sacit karısı Emine ve so:- lu Sarfaklarlı Ahmet oğlu ; Sabri ve arkası eski mektep ve önü yol ile çevrili taban ve tavanı ve bir ©0 metro ve altımış santım | Balıkesir Sulh Kukuk — arsa Üzerine — bina edilmiş ahşap ve tamire muhtaç bir bap dükkânda 9984 payda 3706 sehmi ve Kara oğlan mahallesinde vaki sağı aba- c1 yuvançodan Metruk Mil W Em'âk hanesi ve solu Hi- Fistodan metruk hane ve ar- kası Budak oğlu Mehmet Tevfik hanesi ve önü yolla çevrili ve ön tarafı dıvarsız arsanın 19968 payda 65845) payı ve Börekçiler mahalle- tinde vâki sağı Sacit kızı Firdes ve solu Sacit ; oğlu Ahmet ve arkası Keş- kek oğlu Raci ve ve yol önü yine yol ile çevrili ve inhisarlar — idaresinin tahtı teticarında bulunan ve 286 metre murabbaında arsa üz erine inşa edilmiş Fevkani ve tahtant olarak iki kısma ayrılmış ikinci kat tavansız çatı ağaçlı arka ve cephe kısımlarında — yollara açılır iki kapulu mazanında 432 sehimde 411 sehmi 3328 sehim itibar edi'erek bunun 1424 gehmi ve Belediye dairesi ve Ai enmiüi havlusu ve medresesi ve ar- kası Raıf efendi hanesi ve s0'u Hacı önü yol Ve çevrili 121 met re arsa Üzerine bina edilmiş ve Üst katta cam ve çerçe- valeri tamam üç oda ve bir heâ ve büyük salon ve ar- ta kalta yine cam ve çerçe- veleri tamam 3 taban ve tavanı mevcut 3 cda ve bü- | yük bir. salon ve bir helâ | ve bir kiler ve bodrum kat ta vine 3 odla ve bir helâ ve bir kiler ve aldalar tavan ve tahanlı ve bodrum salo mu tabanı kara taş döşenmiş ve hanenin bodrum katında bir ufak bir kapu ve 9 ay ak kıura taştan yapılmış me- rdivenle orta kata — çıkılır, ve büyük kapıdan girilir ve ayrıca yokarı kata Çinko - kaplanmış kurutmağa mahsus geçilir. çamaşır kapısı ve | önünde bir camekân mevcut | “nisbetinde pey akçesile bir Hacıgaybi | mahallesinde vaki ve sağı | | Balıkesir eumba ve 14 metre bahçesi müşte mil hanenin de on parçada A payı açık artırmaya çıka- rılmıştır. Bu babda yazı'an şartname herkes tarafından | görülmek üzere icra daire- sinde açık bulunduğu — satış 122937 tarihine tesadüölf eden cuma günü saat on üçte başlıyacağından talip olanların ogün gayri men kullerinde muhammen kıy- metlerinin yüzde yedi buçuk likte Balıkesir icra salonun da hazır bulunmaları ve o gün konulan pey muham men kıfmetinin yüzde yet- miş beşini bulmadığı taktir de son artıranın taahhüdü baki kalmak şartile artırma on beş gün daha temdid edileceği yani 13 937 tari | hine tesadüf eden pazartesi günü ayni saatte yapılacağı ve! ogün en çok arlırana kati | ihalesi ıcra edileceği ve ip- ötek sahibi alacaklılarla dığ- | er alâkadarların bu gayri menkuller üzerindeki alac akları h: susile faiz ve mar rafları dehil olduğu halde tddinlarını evrakı müsbite lerile birlikte yirmi gün iç inde icra dairesine bildirme | dik'eri taktirde hakları pu sicilile sabit olmadıkça satış bedelinin paylaşmasın dan hariç kalacakları ve arttırmadan doğma rüsum ve ait bulunacağı ve bu gayri menkullerin vergisinin — ter cıhan ihale — bedellerinden | ödeneceği ve arttırma günü hazır bu unmıyanların müs tenkif addedilecekleri — ilân olunur DOKTOR EKREM KAFİZ SAYSAN Bilamum deri, 80 tırnak — hastalıklarile her şekil firengi, belss- ukluüğü ve — yumuşak karha haslalıklarını id rar yolü darlıklarını, ademi iktidan en son üstllerle tedavi eder. Hastalarını hükümet addesinde numara 56 da hergün saat on beş £ ten sonra kabuleder ŞA 5 B | * » » * * » * » * » * . Tneesomi dellaliyenin müpşteriye ANKARA Avukat Ekremı ARGUN Ve Şerı'ki Z;ya S/DAL Tanınmış değerli avukatlardan. dır. Hernevi hukuk. ceza davalarınızı emniyetle tevdi edebilirsiniz. Temyiz | ve Devlet Şürasında murafaa kabul ederler. ADRES ANKARA Sanayi esd- desi ALİ RİZA Apart manı NUMARA : 3 r UUD ARPARARAPARARARRRA P n Her Tecimenin En Büyük Dileji: Şatış Sürümünü Arttırmaktır, FAKAT Satısta Birinci Şart: ; “REKLÂM,, DIR. — £ Satacağınız Malınızı Herhalde Reklâm Ediniz. $ VeBu Reklâamlarınızı ; (TÜRKDİLİ) ne Veriniz-i TÜRKODİLİ Ba/:kesırın Biricik Gazetesidir * Her Yerde Okunur. 3$ Ve DA S LA AD YA YZ SĞ YZ YEREELİ, Balıkesir Askerlik Şubesinden: Yedık Yursubaylardan 313 (Dahil) den 326 (Dahil) & kadar slanlar sitaj için | Şubat 937 tarihinde Balıkesirde- ki topcu birliklerine sevk olunacaklardır. 25 2 nel kânu! 937 de şubeye Hususi M:hasebe Müdürlüğünden: 14 Lira maaşlı Manyas kazası İdarei Hususiye -varidat Kâtipliği münha'dir. Ta'ip o'lanların müsbitlerile birlikte Muhasebei müracaatlarıi ilân olunur PK AR Yü MMMMWMM PEARA BAA AAAT SAA müuracaatları ilân olunur. evrakı hususiye Müdüriyetine Balıkesir Askeri Satın Alma Komisyonundan: Temdit suretile eksilimiye konulan 10000 kilo sabuna vakti muayeninde isteklisi çıkmadığ ndan mezkür sabuft 19 1-937 salı günü sast (5 de pazaruıkla alınacaktır. Mu> hammen bedeli 3500 liradır. Muvakkat teminatı 262 lira görmek üzere hef gün ve pazarlığa iştirak edeceklerin de adı geçen günd€ 50 kuruştur. İsteklilerin şertnamesini ve saatinde teminat makbuzlarile Kolordu satın alma ko' misyonuna müracaatları 1 1 4 Balıkesir saylavı H KARAN Çıkarım Genel Direktörü FUAT BİL'AL Basım Yeri İl İyesi ve Başyazmanı: Basın evi