31 Ocak 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

31 Ocak 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

Yabancımemleketler_ de Puşkin ihtifali 10 şubat 1937 tarihinde ölümünün yüzüncü yıldönü- mü kutlanacak olan büyük Rus şâiri Puşkin için Sov yetler Birliğinin her yerin- de muazzam ihtifal'er yapı- lacağı gibi. yabancı memle ketlerde de bu yıl dönümü- ade büyük Rus şâirini tesid için şimdiden hazırlıklarda bulunulmaktadır. Çekoslovakyada: Çekoslovakyada Slav ce- miyetinin teşebbüsü üzerin- de resmi bir Puşkin Komi tesi kurulmuş ve bu komi- tede büyük edebiyat, ilim, sanat müesseselerinin müm- essilleri yer almıştır. Puşkin gününün progra mında şunlar dahildir. Büyük bir toplantı Sovyetler Birliğinden naklen radyoda Puşkin koönseri, Milli Tıyat roda “Boris Godunov, ope rası, dört ciltlik ve bir cilt lik iki Puşkin eserinin neşri ve saire, ÂAyni günzarfında, Çekoslovak ediplerinin, şâ irlerinin ve münekkitlerinin Puşkin hakkındaki düşünce lerini havi başka bir kitap da intişar mevkilne konula- caktır. Fransada: Fransız Puşkin Komitesi teşekkül etmiş bulunmakta - dır. Bu Komite azaları için: de, Sorbon Üniversitesi mü messilleri, büyük edipler, Akademi azaları, Güzel Sa- natlar Akademisi azaları ve sair yüksek zevat vardır. Pu şkin gününün programı da ha tamamiyle tesbit edilmiş değildir. Mamafi muhakkat olan bir şey varsa o da me. rasime, bizzat Kültür baka- nının riyaseti altında Sor- bonda bir toplantı ile bap- lanacağıdır, Büyük Operada bir Paşkin gecesi yapılacak ve ayrıca “Kültür ide muharrirler ve edipler top Tanacaklardır. Milli - kütüp hanede de büyük bir Puşkin sergisi hazırlanmaktadır. İngilterede: İngilterede de Puşkin gü nüne hazırlıklar yapılmağa başlanmıştır. Londradaki So vyetler Birliği ile kültür mü- nasebetleri cemiyeti, Slav mektebi ile birlikte. bir Puşkin . sergisi ve bir Puşkin gecesi | hazırlamaktadır. Bu toplan- tıyı profesör Lassales büyük bir nutuk ile açacak ve mü- teakiben bir çok edipler ve bu meyanda Bernad Perce de müsahabelerde buluna- caklardır. Slav mektebi, me: emun: nüshada, profesör Elton ta rafından tercüme edien “İv de neşredile- evi, gen Önegin, cektir. Amerikada Amerika birleşik devlet lerinde Amerikan Rus ens- titüsü (Sovyetler birliği ile kültür yakınlığı cemiyeti), Amerikada Sovyotler Birliği dostları cemiyeti saire mümessillerinin iştirakiyle bir Puşkin Komitesi kurulmuş- tur. Nev York Merkez kü- tüphanesi binasında bir Pu ve da hususi bir Puşkin | ya, | küçük bir #kin sergisi açılacağı gibi bir Yurtıaş, Bugun Yapılacak Hatay Toplantı ında Sende Bulun çok mitingler, içtimalar konferanslar da ve tertip olu nacaktır. Danimarkada Danimarka Puşkin ihtilâ flarının yapılmasını Sovyet ler Birliği ile kültür. müna- sebetleri cemiyeti ve Dani- Muharrirler - Birlıği üzerine almış bulunmakta dir. — Politiken gazetesinde Puşkin hakkında bir seri ma marka kale neşredilmeğe başladığı gibi Puşkinin bazı eserleri nin tercümesi de hazırlan maktadır. Norveçte Norveçte bir Puşkin top- lantımı - yapılacağı gibi. bir Puşkin sergisi de açılacak tır. Litvanyada Puşkin günlerini Kaunas Üniversitesi hazırlamaktadır. Puşkinin yüksekliği hakkın da birkaç gecearka arkaya toplantılar yapılacaktır. Ka unasdaki Devlet — tiyatrosu bir Puşkin temsili verilecek ve bu toplantıda Puşkin ha kkında bir kenferan verile: ceği gibi Puşkin eserlerinin bestelenmişlerinden bir kon- ser verilecektir. Iranda İranda Puşkin ihtifalleri resmi bir mahiyet almış bu lunmaktadır IÜ şubatta Tahranda mu azzam bir toplantı yapılacak ve aynı zamanda Puşkin ha kkında bir kaç risale ile bi zzet kültür bakanının mu- kaddimesile bir ciltlik bir Puşkin müntehabatı neşre dilecektir. Çinde Sovyetler Birliği ile kül tür münasebetleri Çin cemi- yetinin Nankin ve Şanghay merkezleri tarafından Puş kin hakkında hususi mec mua nüshaları hazırlanmak | tadır. Ayni zamanda Puşkin | gününde büyük bir toplan ti da yapılacaktır. Puşkin heykelleri Sovyet hevkeltraşları Pu şkinin yüzüncü yıldönümü münasebetiyle Puşkin sergi- si için büyük şâlre ve onun ölmez eserlerine ait bir çok heykeller hazırlanmaktadır- lar Heykeltraş Domogatıki, | Puşkinin bir büstünü Zlat ovraski de “Puşkin ve sanat perileri, isminde pozlayon hazırlanmaktadır. bir kom- Heykeltraş bayan Lavro “Genç Puşkim, heykel üzerinde çalışmaktadır. Bayan Rıad *Lise Puşkin heykelini isminde ziunsknya talebesi, bitirmek üzere olduğu gibi Merkurov | da granittean üç metre yük sekliğinde muazzam bir Pu şkin heykeli yapmaktadır. Puşkin hakkında heykeltraş lardan Krandievskaya, Mor- gaçev, Âyzenşlad ve aaire de çalışmaktadırlar. Puşkin tesim ve gravürleri Moskovada sanat evi sa ( Sonu 4 üncü sayfada ) iM Bi ae GRLENTETT e Eri iZDEN HABERLER Balıkesir Heyecanlı Gönende Bır Gününü Yaşıyacak Tütün satışı başladı Fakat Sıst (4 d aski belediyo meydanında heyecenlı bir tozahürat yapılacak, | Bugün yurdun her yanın- da olduğu gibi şehrimizde de “milli Hatay, mitingi yapılacaktır. Mitinge 14 de başlanacaktır. Balıkesir birkaç günden- beri bu milli hazırlanmaktadır. Bugün bütün binalar bayraklarla donanacak - binalar, müesseseler gece bol aydınlanacaktır. Eski belediye meydanın da yapılacak olan toplantı- da birçok hatipler söz ala- rak milli davada hükümeti” mizin kazandığı muzafferi- yetini anlatacaklardır. Program Mili Hatay toplantısı programını yazıyoruz: Bütün yurttaşların iştira ki ile yapılacak — olan bu milingin tesbit edilen pro ğramı şudur: Parti, bülün Hayır Cemi yetleri, Spor teşekkülleri ve Esnaf Cemiyetleri meydan saat milli ışıkla | da kendi bayrakları ile yer acaklardır. Lise ve Öğretmen okulu talebeleri — bayrakları — ile toplantı için | | mitinge iştirak ederler. Mitinge İstiklâl Marşı ile başlanacaktır. Büyük Hatay zaferi hak kında müteaddit söz söyliyeceklerdir Miting mukarreratı sek makamlara caktır. Meydanda intizam parti- ilçeyönkurul Başkanlığınca ve belediye zabıtasınca te min olunacaktır. hatipler yük arzoluna- Mitingten sonra alay hü kümet caddesini takiben ha rekel edecek ve — hükümet meydanında dağılacaktır. O gün bütün hususl bina lar, milli mücaseseler ve te- şekküllerin kurağları dona tılacak ve gece de ışıklarla süslenecektir. Balıkesir, Atatürk Türki yesinin kazandığı siyasi mu vaffakiyeti yarın arada temiz heyecanlarile kutlulıyacaklar, Büyük Kur- hep — bir | | | | sek fiatlarla satılmıştır. Zür | denbire alıcılar fiatları tarıcıyı, bu — vesile ile bir daha saygı ile — anacaklar | her şeyden üstün ve başa rı ile çıkan hükümetimizin muvaffakiyetini — bir daha açıklıyacaklardır. Halkevinde Yapılan Tiyatro Gecesi Gece Halkevinde tiyatıo Sanatı hakkında verilen bir konferanstan sonra iki kıymetli eser sahneye kondu Gece Halkevinde tiyatro , gecesi yapılmıştır. Toplantıda öğretmen Ra- mazan Gökalp tiyatro sana- tı hakkında bir konferans vermiştir. İyi bir tetkik eseri olan bu konferansta tiyatro sana- tinın ilk insanla — birlikte kurulduğunu — söylemiş ve tiyatro nevilerini bir arada vodvil. opera ko- | | tarafından aynı muvaffakı- mik, dram, trajik komedi nevilerini açık bir ifade ile anlasmıştır. Daha sonra aktör, mak yaj, ışık, dekor. seyirci ba- hisleri üzerinde durmuştur. Nihayet bizde tiyatronun Meddah, Karagöz oyunu ile başladığını, asıl tiyatronun — 1689 da Gedik Paşada kurulan tiyatro ile temeli atıldığını, daha sonra Bursada Ahmet Refik Paşa nihayet Darülbedai ile bu yolda ileri bir adım atıldığını ve gittikçe inkişaf etmekte bulunduğunu izah etm'ş ve konferans alâka ile dinlenmiş ve alkış ile ve miş- tır Öğretmen burada İHam- letin ilk perdelerinin kısa bir hulâsasını okudük- tan sonra Hamletin mezar. | lik Sahnesinin temsiline ge- çilmiştir. ve orta | VDünkü unve zahire fiatları | lündeki Fadıl Hamlette rol alan Sandet tin, Gökalp, Fadıl, Fethi Abdurrahman, Muzaffer bu çetin eser parçasını muvaf fakıyetle başarmışlar ve çok alkışlanmışlardır Bilhassa 2 nci mezarcı ro- dinleyicilerin yerinde olan — takdirlerini toplamıştır. *“Gömdüğüm Ocağım, ad h ever de yine bu gençler yetle sahneye konmuştur. Böylece Halkevinde veri- len konferansıla, iki güzel eserle muvaffakiyetli gecesi oynanan hakıki ve bir - tiyatro yaratılmıştır. —aRSTTDN DcEaan — UNLAR: Asgari K. 970 920 860 790 ZAHİRE: Buğday (Yerli) 5 Sert 5 5 Yumuşak 5 50 — 5 6 50 6 75 Hariç piya | sadan geleh | buğday | Misir | Arpa | Azami S 980 930 870 BO6 55 Randıman 60 70 80 875 4,7 5,1 25 S A 25 5. fiatlar düştü, Gönen, 30 (Hususi) OÖnbeş gündenberi Gönende tütün satışı başlamış bulun maktadır. İlk günlerde satışlar ge çen yıllara nisbeten çok yük | ta bu yüzden çok memnun kalmışsa da sonradan bir kır mışlardır. Şimdiki halde tü 50, 40, 15 ku ruş arasında hıılunmnk!ırlır tün Fiatları Kültür Diroktörü akaradan döndü Orta okul ve İise müfbi dat proğramlarının için toplanan komisyonut Kültür Bakan'ığınca davi edilen Kültür direktörü Em” in Ergün Ankaradan şehi mize dönmüşlerdir Emin Ergunun ve diğ tanınmış tabilye öğretmeni! rinden müteşekkil olan komt yon on beş gün süren çalı malarından sonra bu de! ait proframı hazırlamıştır. Bürhaniyede Fabrika- lar İşlerini Bitirdi.. ' Taytinyağ fatları hu yıl yüksektir. Köyler kendi arâ zlerinin geliri ile İşlerini görüyorlar., İV W e Vilâyelimizde zeylin yağ fabrikalarından biri Bürhaniye, 30(Seyar mu- habirimizden) — Eğe mın takasından temiz zeytin ya:- ği çıkaran bir. — mıntaka | olan — Bürhaniyede mahsul | toplama işi on beş gün ev | vel nihayet bulmuş ve fab | rikalar da faaliyeti tatil et mişlerdir. Bu sene mahsul vasat derecede olduğundan | fiatlar çok iyidir Kazanin 44 köyünün 33 | ünde köy kanunu tatbik edil mektedir. Bu köylerde sal | ma usuli yoktur. Her köyün! arazisi vardır. Her yıl zeytin ağacı dik mek ve arazi getirmek su- retile köylerine varidat min edilmektedir 936 da bu 33 köyün va- ridatı 56 bin lirayı geçiyor: du. Varidatın her köyde —imar te çok'uğu | ve ye- ni yeni eserler yapılmasını temin etmektedir. Kayma kam İbrahim Dikmen, köy | idari heyetlerinin çalışmala rına “önayak — olmaktadır Merkeze bağlı Şarköy, Pe lit, Kara ağaç, Dereköy ve birde kaza mak üözere beş yerde ziraat | kredi kooperatili vardır. Ko operatifin çok yardımı do kunmaktadır Köylere haftanın bir kaç | günü müstesna daima oto mobiller işlemektedir. Köy | yollarının kaldırımları | merkezinde ol ta mamen bitmiştir. | Bürhaniye kenarından ge çen büyük çaym üzerine yapılmakta olan beton arma köprüsü bitiiş şosa kalmıştır. Yakın burasıda bitecektir. H(ıyİrıe Ayvalık yolu üze- kısmı zamanda | mail, rinde işliyen otobüsler ni köprü ve yoldan — gidi geleceklerdir. Yalnız Edremitten haniyeyegiden ve Havrand gelen derenin — üzerindi | köprüler tamire muhtaç & | halde bulunmaktadır | Otobüsler bu — köprüle güçlükle geçmektedir. O —a spomane— — Neticelenen bir muhı—kııî,d suçlul beraot etti, Asliye Birinci Ceza maf dün şöyle dava netlcelenmiştir: İvrindiye bağlı Kayafi köyünden Mehmet oğlu Vi İsmail oğlu Mehimfi Mehmet oğlu Mehmet ad! kemesinde | da üçkişi bir kaç ay ev' gece vaktı bir sürüden * yun üç danberi mevkufen muhakf me edilmektedirler. Dün de asliye birinci © çalmak suçile mahkemesinde muhakem€ | rine devam edilen suçl ” hakkında müddeiumumi / avini Şahap - iddianamt?' | yapmış ve suçluların betf larını istemiştir Bundan sonra muhak' müzakereye çekilmiştir. 'E dim saat sopra suçlular * » rar çağrılarak hakim H Hasbi yapılan — tahkik suçlularının olm gından beraat kararı veti” bili ğ sabit iğini mamaznunlara miştir