31 Ocak 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

31 Ocak 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

* . - Filim Adam - Şükrü Galip kıyorum © Horribar gibi se fil olmuştur. Bu esnada adaple eden mubayyelesin Kalın dudaklarının arasın- | dan boğuk boğuk bir “valı, mırıldanan sinema kapısından birbirine karışmış kalabalık bir insan yığını boşalıyordu. | Şu beriki adamı bilmem | tanırmısınız. — Hâtıralarınızı | kurcalayıp fazla yorulmamanız için ben tanıtayim. Yüzüne | ezik ve yumuşak hatlar bir | Rarip sevimlilik sı * bur burnunun üzerinde bir damla siyah çini mürekke binin lekesine benziyen bir ben vardır. Kıvrık dudaklarından düp miyen siğara durmadan du man püskürüyor. Boyuna ister uzun - diyiz ister kısa.. Fakat sözlerine ve bakışlarına mutlaka gü Sel dimezseniz cidden hak sızlık olur. Pantalonunun ütü sü dsaima ütüye muhtaçtır. Ceketi şurasından burasın- dan sarkmasa pek de fena denecek gibi değil.. Sarı l« karpinlerinin üstüne düşen şorapları pantalonunun kı- salığını büsbütün meydana Yurmak istiyorlar. Tıraşına ne kadar — itina etse kireçli bir araziyi ha tırlatan yüzünden bir asfal olamı> tin geçmesine mani yor. Eğer kör jiletlerin eline düşte asfalttan fılan ezer almaz, iyi biçilmemiş bir Yonca taj a dönerdi. Es- ki foter şapkasının kelliğini itina ile biriktirdiği bir toz abakası gizliyor. Onu size bir şurasından bir burasından anlatıyorsam | kabahat bende değil Çünkü ©, daima parça parça görü | Nür. Onu bütünile görmek hiçde imkân içinde değildir. | Kıslmak — bilmiyen — sesl anlattığı namütenahi filim lerle dikkatinizi kulakları hizdan ayırmaz. Şapkasındaki tozların bo Zulmasına dikkat ve ehem Miyet göstererek her “Sino Mani, yi müpte â gibi ar Hstik bir selâm verdi. Siz *0 Aayrıldıklarından sonra ondan ayrılamadım. Hiç bı takırmiydı?. Akşama kadar beraber gezdik. Onün bir egzantirikliği Vardır ki kendisini size tanı> maktan maksadım bu nok AYI anlatmaktı. Dinleyiniz! Onun kendisinde ve şeni- Yette yaşadığı an'ar hemen ;“IÇ yok gibidir. O, okadar Him seyretmiştir ki her sa Diye o filim'erden — birinin ahramanıdır. Bu yüzden adını filim adam koydular Bütün hayatı filimdir Ve ::loıııdın.. bir filimi sey- | &r sanki.. Muhitini der hal bir filime nakleder ve endisi de münasip rolü alir bundan sonra kördelâ , ale ve icabe göre artık de. | Vam eder Onun yanında ik. | €n kendinizi bir fFilimin fi | Büraplarından biri olmaktan | Urtaramazsınız. Bir gün gezerken dikkat tttim anlatayim! Sokakta; k Yürürken bazan — kendi *ndisine süs veriyor, bazan NÇ âşık olvyor, arasıra 'Oris şuvalye, gibi seki- Yordu. Zamamı geliyor ba onun — fi'im de şahsiyetimin ne kadar kostüm değiştirdiğini siz va: rın hesap edin... İhtimal bazan bir genç kız gibi ko Tona iliştim. Kâh bir uşak gibi arkasından süründüm Kâh bir polis hef.yesi gibi oDU takip ettim. Ve Ihti mal geçtiğimiz sokak'ar kâh Pari# kâh Nevyork oldular. Lokantada: O bir yıldızdır. Etraftaki masal, oturanlan hep larda onun figüranlarıdırlar. Hep onün miknatisi — etrafında hareket ediyorlar. Şuradan muhayyel bir rejisör ona ukalâlık ediyor. Fakat © kulak asmıyor ki. Bakıyo- rum biran etrafa şuh tebes- sümler gönderiyor, biran ba- na kaşlarını çatıyor, arası- ra da masalar arasında do- lasmağı ihmal etmiyor Vapurda: Ellerimizde İüks bavullar, İşte rıhtımda bizi teşyi ed enler. Amade büyük tran satlantik... Halbuki biz An adolu sahlinden köprüye geçiyoruz, Trende: Yataklı vağondayirz.. Ba kırköyü, — Yeşilköy şurada Belgraddır, burada Viyana- dır kâhda Berlin. ya indiğimiz zaman Nise gelmiş gibiyiz.. Ve bütün bu değişik hallerde ne kı lıklara girdim çıktım onu bır kendisi bilir, bir. Zati sungür birde Allah. Görüyorsunuzya onun ha kiki şeniyette geçirdiği bir saniye bile yoktur. Ve bü tün eşya onun kafasında işliyen kurde'âda şahsiyeti Fılorya ni değiştirmekten kurtula maz. Bilmiyorum, eğer bu “Si- no Mani, den kurtulup her şeyin hakikatini gibi his halleri yaşıyacak.. Mes'ut mu 0'acak betbaht mı? . Birgün kendisini bu rü- yadan uyandırmak - istedim Yahu Al'ah aşkına,sen nerde yaşıyorsun Bu da sözmü yani ? Dünyada.., Baktım gayet tabil konu- şuyor. Üsteledim , görse ne Hayır dünyada yaşa miyorsun Acaip -. — Belki dünyada — yaşa- yorsun da dünyayi yaşami yorsun, kendini yaşamiyor. sun. - Dünyayi yaşıyorum, Ben kendini en iyi yaşıyanım Baktım filim adam bu se- fer Neron rolünü almıştır. Bana uşağım teresler gibi bağırıyor. Şahsiyetimi kur tarmak için gelmiş onun gö- zünün önünden kaçtım Filim adam uşağını koğ muş, hükümdar gibi beş aş ağı beş — yukarı dolaşıyordu. haşmetle Üpek kuüvvetli | alâka KAHRAMAN ORDUYA SAYGI VE SELÂM (Baştarafı | inci Sayfada) istediğini yaparsın ve yap mağa kadirsin, ded.. Başbakanın nutkunun son kısmını aynen bildiriyorum: Arkadaşlar, Bu meseleye İngiliz hari ciye nazını bütün Türkiyeyi | mütehassis edecek bir meb zuliyetle emek sarfetmiştir. (Alkışlar). İngilterenin — vaziyeti ilk günden — itibaren iki — dosi | memleket arasında herikisini |- memnun edecek bir hal tar zi bu'mak için ciddi bir kay gı besler halde idi. Vakıt vakıt gazete'erde İngi'tere dea kâh birimizi kâh diğeri- mizi fazla iltizam eder su rette görülen bu manzara bu memleketi İngilterenin | uzlaştırma politikasın da varacağı netice üzerinde vakıt düşündürmekten hâ'i kalmamıştır. Ancak İngilte re Hatay dâvâsında Fran- | sızlarla Türk'er arasında bir uzlaşma olması için sarfet tiği emeklerin müsbet — bir | neticeye varmış olduğundan ne kadar memnuniyet hisse- | derse Türk efkârı umumiye sinin — İngiliz — politikasına karşı beslediği itimadın ay rıca kuvvetlendirilmesinden de menuüniyet hissetmekte haklı olacaktlır Cemiyeti Akvamın — bu | çalışması ve Hatay davası | mvın bü süretle alâkadarları | memnun edecek bir süretle bugünkü vazişetinde su!'h lehine kaz anılmış büyük bir eserdir bitmesi dünyanın Şurasını memnuniyelle zikretmeliym ki Avrupanın mühtelif siyaset kutpunda bulunan memleketler bizim | davamıza memnuniyetle müzaharet gösterinişlerdir. Belki müzaharet sözünü bulacaksınız suürette sem- patile, teveccühle karşılamı yan hemen hiçbir memleket hatırlamıyorum Alman mat- bunti yi karşıladı. - İtalya efkârı umumiyesi bizim bu | Fakat umumi davada noktai ile dinler ve lâkki eder gemedi Türk efkârı bu kadar endişeli — ve dikkatli olduğu bu milli davada büyük Avrupa inikâs eden dostane tezahüralttan | nazarımızı iyi te- manzarayı esir ümümiyesi memleket erinden | mütehassıs olmuşlar ve her birine lâvik olduğu kıymet ve ehemmiyeti alfetnmişler dir. * Alkışlar ) Dr Rüşdü Aras ümid ede rim ki büyük meclisin yük sek itimadına yenilenmiş | ve artmış bir surette maz ancak ben | har olduğu halde yakın bir zamanda İtalya hariciye na- | zırı ile görüşecektir Akdenizde - İngiltere İtalya anlaşmasından sonra ve | huüsüle gelen bava Akdeniz de bulunan devletlerin em niyeti ve birbirlerile iyi ge çinmeleri lehine mühim bir se âh kaydetmiştir | Dr. Levfik Rüşdü Anı| Akdenizin bu yeni bavasın: | da İtalya ile görüşürken ara | mazda bulunan Boğazlar mese lesi üzerine detemas etmek fir-| antını bulacaktır. Ümit edi yoruz ki, muğlâk olan me | kitsiz ayrılışı | Türk genç'iği kafile, k selelerin memnuniyeti mu- cip olacak surette hallolun ması yalnız aramızdakı dost- luk ve emniyet vaziyetini alâkadar eden mesele ola | rak değil bütün Avrupada sulh zihniyetini emniyet ha: vasını - kuüvvetlendirmek iti | bariyle sulh davası için fay dalı olacaktır Arkadaşımız Mahmut Es at Bozkurlun böyle bir mü zakere açmıya vesile olma- | sı kendisine karşı hususi te şekkürümü davet etti. Bize karşı olan iltifatına da çok teşekkür ederim Büyük Atatürkün her bü. yük meselede olduğu gibi bu milii meselede de göster- miş olduğu hassasiyete, sulh yolunda insanlık, ve mede- niyet yolunda milli bir da vayı anlatmak ve müsbet bir neticeye iktiran ettirmek için sarfetmiş olduğu gayret lerini ödemek için teşeb. büsü takdir etmek borcum- uzdur. (Alkışlar) Milletlerin dâvâlarını hu lüs ile ortaya koyabilmeleri bunları ne kadar çetin olsa da açık yürekle münakaşa ettikten sonra varılan netl- celerden nıihayet memnuni- yet hissi duymaları insanlık için mühim bir tekâmül ve değerli bir merhaledir (Şid detli ve söürekli alkışlar Eden | spanyadaHarpŞiddetli Hükümetçiler 4 İtalyan Tayyaresi Tuttu. Tayyaralarden biri parçalandı. italyan pilotlar/ yakalandı üunuırıdm yakitsiz döndüğünü söylemedi Londra, 30 ( Radyo ) — Eden Cenevreden bugün gel- miştir, Kendisinin Cenevreden va hakkında be yanatta bulunmâktan İmti | na etmiştir. Gripten rahat- siz olduğu söylenmektedir. Hatay : “Sonsuz Bir (Baştarafı birinci sayfada) sevgi selâmlarını sunmak- tadır. İstanbul, 3 ' ( Radyo ) Bütün Sancakta — bayram vardır. Hatay Türkleri aylardan beri bekledikleri zafer gün lerint taşkın bir şakilde ya şamaktadırlar. Bütün Hatay ellerinde bayraklarla dolaş maktadırlar Bülün Hataylılar Atatür ke Başbakan İsmet İnönüne evzi | ve saygı ile bağlıkta- rını bildirir. telgraflar gön. dermişlerdir Sancak baştan başa bay raklarla donanmıştır. Hatay hlar sevinç içinde coşmak- tadırlar Bu yüzden Antakyada | bayraklık kırmızı bez kal | madığından Halepden kam- yonlarla — kırmızı bez taşın Hattâ beyaz bez kırmızıya maktadır ler boayanarak bayrak yapılmaktadır. Ankara, 30 (ALA ) Sancak davamızın milli bir zafer halinde neticelenmesin- den doayı yurdumuzun her tarfından Büyük Şefe, Ka mulay başkanlığına, Başve- kile, Parti genel sekreterli ğgine hararetli tebrik ve şük- ran telgrafları gelmektedir. Bugün Ankara, İstanbul ve diğer vilâyet'erde Hatay davasının mesut neticelerin- den balkımızın duyduğu se- vinci haberini ifade yapılacaktır. Bükreşte soğuklar müthiş arllı, Bükreş, 30 (Radyo! Romanyada çak şiddetli so guklar hüküm sürmektedir. Soğuk sıfırın altında (35) e kadar inmiştir. ve şükran maksadiyle mitingler | | | Bütün cephelerde | Madrid, 30 (Radyo) şiddetli vukubulmak muharebeler tadır. Madrid, 30 — (Rapyo) — 4 asi hükümet tayyaresi hü- kümet — hatlarına inmeğe mecbur olmuşlardır. Bu tayyareler indiği za man dördünün de İtalyan tayyaresi olduğu anlaşılmış” tır. Tayarelerden biri inerken yere kapaklanmış ve içinde. kiler ölmüştür. Diğer üç tayaredeki İtal- yan pilotu esir olunmuşlar- dir. Sevinç içinde |Maznunlar Dün İdam Kararı Aldılar. Sovyatlerin iktisadi, askari kuvvetini yıkmak. ma ' keteaskeri bir taarruz | | Moskova, 30 (Radyo) — Tas ajansı bildiriyor: Müvazi merkez davasının mahkemesi bitmiş ve hü- küm bugün tebliğ edilmiş- tir. Maznunlardan bir çoğu idama, bir kaçı on, diğer bir kaçı da sekzer seneye mahküm edilmişlerdir. Moskova, 30 (Radyo) — Mahkeme tebliğ ettiği hük. münde 1931 senesinde maz- nunların — 1936 — senesinde Troçkiden — talimat alarak hazırlamak - istiyorlardı. Moskovada Sovyet düşmanı bir Troçkizim merkezi kur- duklarını, Kapitalizmi ihya, Sovyetlerin iktisadi, askeri kuvvetini yıkmak, memle- kete askeri bir taarruz ha- zırlamak, Almanya, Japon- ya ile müzakerelere giris- mek istediklerinden bahsedi- liyordu. Hükümde maznunların iti- rafı kaydedilmekte ve ecne. bi devletlerle birleşerek yap- mak istedikleri kundakçılık hazırlatılmaktadır öycülük Kalkınma İşleriİlerliyor Sayısı kırk bine yaklaşan köylerimizin şah'slarla bir likte değişmiyecek metodik ve plânlı çalışmalarla kısa bir müddet zarfında kalkın- dırılması işini enerjik bir şe ki'de ele almış bulunan Da hiliye Vekilimizin bu husus- ta beş yıllık plânlar vücuda gelirmiş olduğu malümdur Vilâyetler tarafından tesbit edilerek vekâlete gönderil. miş olan hususi çalışma pr ogramları tetkik ettikten sa nra bütün vilâyetlerde yaz- ilan bir tamimde bu proğr: amlarda görülen bazı noks anların ikmal odilmesi ve hususi programların Vekâ letçe tesbit edilmiş olan ana plânın esaslarına göre tan zim ve ikmal edilmesi - bil- dirilmiştir Aynı zamanda bu tamim- de ana plânın 1937 yılı za rfında tahakkak - ettirilmesi — | gereken esasları da ilişik 0!- , arak vilâyetlere bildirilmiş- tir. İçinde bulunduğumuz yıl zarfında ikmal ve intacına bilhassa dikkat edilmesi ve kâletçe bildirilmiş olan esas ları aşağıya yazıyoruz; Kültür - işleri Köy birlikleri teşkilâtı ta- tbik edildiği zaman birlik merkezi ittihaz edilecek ye rlerde örnek bahçeli mekte- p'er ve yatılı mektepler ku- rulacağından bu sene zarfı- nda bu mekteplerin kuru'a. cağı yerler tesbit edilerek plân, proje ve malzeme ha- zırlanacak. aymı zamanda bu köylerde yapılacak öğre- tmen evleri ve okuma oda- ları için de şimdiden hazır- lıklar yapılacaktır Köy bü- tçelerine yüzde bir nisbetin- de neşriyat tahsisatı konu- lacaktır. iktisadi işler Köylerin pazar, panayır, î sergi, lonca, hal, değirmen ihtiyaçları üzerinde tetkikat yapılacak, işlenilen ve işle- — SONU VAR -