18 Şubat 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

18 Şubat 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

Kafesler Kaldırılırken.. Türkiye, onun aradı dekordan Piyerloltinin kulakları çınlasın.. ydiği, ilelebel devam elmesini- istediği x'ı/rıl.ılı çok oldu. Arlık ne gecelik entarilerile mahalle kahvelerinde nargile tokurdatan Türk erkeğl.. Ne hülyalı yıö:(crtııi beyaz yaşmağı İle örimeğe çalışan Türk kadını. Ne es rar perdesi allında pinekliyen Türk şehri... Ne kuşak, ne polur, ne de peçe... Piyerlotinin hayra- nı olduğu Osmanlı Türkiyesinin yerinde yeller esiyor. Türk kadını; artık kafes ardında gergef dokumuyor O, İsliklâl Savaşında alduğu gibi; hayat savaşında da erkeğinin yanında yer alalı çek oldu ü Türk şehirlerinden yükselen fabrika bocaları da üter- lerindeki esrarlı perdeyi yine çoklan yırttı. Belediye umumi meeclisinin son toplantılarının — bi- rinde pençerelerdeki kafesleri kaldırmak üzere — verdiği karar bana bu satırları yazdırmak için bir vesile oldu Kafesin içtimai bakımdan iyi bir Işaret olamıyacağı malüm.. Fakat Türkiye sınırları içinde kafesin hâlâ bu noktadan yaşamakla olduğunu zannetmek çok gülünç olur. U zihniyet bu topraklara Piyerlotinin yaşamasını canı gönülden dilediği Osmanlılık ile birlikle gömül. dü Sasyal hayatın her cephesinde büyük bir ilerilik içe risinde bulunan Balıkesirin, eğer bazı evlerinin pençere lerinde hâlâ tektük, kırık dökük kafesler duruyursa ni hayel bunlar ihmalin — yaşatlığı şeylerdir. Bu da nihayel yüzde bir İkiyi geçer mi bilmem?.. Belediye umumi meelisinin verdiği karurada nihayl ihmalin yaşatlığı bu köhne lahla parçalarına son - dar- beyli vurmak İçindir. Yüzde bir ikt de olsa, hiçbir. ev ar- tık güneşe, ışığa, hasret çekmiyecek. Bu yaratıcı ve ya: şalıcı kuvvetlen, yani güneşlen her ev hissesini bol bel alacakltır. Şehir mümessillerinin kararı, herşeyden evel bu nok tadan, sağlık noktasından büyük bir değer taşımakta dir Tarihten Fıkralar: T Defterdar.. Üçünçü — Murat — devri rüşvelin pek açığa — vurul- duğu bir. — devirdi. © zamanın — Rumell - beyler beyisi olan Doğancı Mehmet Paşa, padişahın sevgili kul- larındandı. Diğer vezirlerin Jevkinde olarak sık sık hu- zura çÇınıyor ve İstediği ira- deleri de istihsal edebiliyordu. Faşanın bu hareketini gören | muhalifleri onubu mevklin den kaydırmak ve haltâ kellesinin bile uçrulmasını gözlerine alarak harekele geçtiler. Bir gün, sikke işlerinde çalışan yahudinin birl def terdar Mahmut Çelebiye aya rı bozuk bir sikke gelirmiş, anın kabülü halinde kendi sine iki yüzbin akça rüşvet vereceğini söylemişli. Çok namuslu ve halim, selim bir adam olan Mahmut Çelebi yahudinin daha söze baş ladığı bir zamanda; Bre yobaz herif.. Yıkıl önümden, diyerek yanından kovmuşlu. Lâkin Rumeli beyler beyi si Mehmel paşa, yahudinin teklifini hemen kabul etme sini deflerdara emrelmişli. Bu surelle paşanın deftar- sdarla arası açıldı Mehmet paşanın aleyhine harekele geçen — muhalifler bunu fırsal adderek uaskeri isyana leşvik etliler. Saray üzerine yüründü. Mehmel paşu İle hiç kabahati olmı yan Mahmut Çelebinin kel Sevin Sel-Akan de talebe iken arkadaşları kendisine “Fran. sız Puşkin, derlerdi. Puşkin Fransızcayı daha mektepte iken çok iyi bilir, okur ve yazar, Fransız ede biyatile meşgul olurdu. Puşkinin eserlerine birçok RLER || * Gönende Hususi Bir Belediye Orta Okul Gönen Maarif cemiyati şubesi bir hina - satın aldı. B hina ikmal edilerek okul açılacak.. Haber aldığımıza göre Gö- nende maarif cemiyeti şu besi bir ortaokul açmak için faaliyete geçmiştir. Halk ce miyete yardımda bulunma - | ktadır. Bu sene Gönende bu ya rdımlarla hususi bir. ertao kul açılabileceği ümit edil mektedir. Maarif cemiyeti okula bi na olarak hükümet civarın da birinci katı ikmal edilm- iş olan ve — ortaokul işin elverişli bulunan beton bir binayı satın almıştır. Bu bi- na gelecek seneye kadar ik.- Mevkuf Bulunan &ĞE Cezaevİ tevirinde öldü Zimmetine para geçirmek- ten suçlu olarak mevkufen muhakeme edilmekte olan eski milli emlâk - tahsildarı Muhittin hasta olarak yat makta olduğu cezaevi revl- rinde ölmüştür. Bu suretle hakkındaki am 4 —— Sorhoşluk İnönü mahallesinden Os man oğlu İsmail, Aygören mahallesinden Ahmet oğlu terzi Ali serhoş olarak bir ge- nel evde hâdise çıkardıkla. Fransız şâir ve ediplerinin eseri büyük bir tesir yap- mıştır. Gene far Malümya, Hindistanda versir. memleketlerde fare ler © kadar mızır bir. vazi yet almışlardır. ki, buralar a “İ numaralı halk düş manı,, ilân edilmişlerdir. Bu defa da farelerin ye ni bir zararından bahsede ceğiz Fransada İzerde bir Çıftçi, karagünler için 50003 frank biriktirmiş bir dolaba saklamış Fakat bu paranın çalındığını görmüştür Yapılan tahkikatta bu ba- nknotların fareler ta aşırıldığı anlaşılmıştır Fareler bir de banknotla ra musallat BI fından olurlarsa, vay halimize! leleri İsltendi. Yuraı/ !e!dşa düştü. Şeyhülislâm İle kadı askerlerin lavussulları para elmedi. İsyancılar ayak di- rediler. Nihayet Mehmet pa şa isyancılara leslim edildi ve kellesi kesildi Arkasın dan da hiç bir kabahati ol- madığı halde, sırf ayarı bozuk bir sikkeyi kabul et mediği İiçin deftardar Mah mul Çelebinin de kellesi uçu- ruldu. (992) Ka - Do rından yakalanmışlar ve ad. liyeye verilmişlerdir. — Bıçak gösteren şoför muavi Şoför muavini Durmuş oğlu Tahsin ile Okçular ma | hallesinden İsmail oğlu ş0- | Eöe Refikle müşteri almak yüzünden kavga etmiştir. Tahsin bu esnada Refike bı çak teşhir ettiğinden yaka - lanmıştır. Meelisi lîıırmıliııııı dün san verdi. Belediye Umumi Meclisi 4 gece yaptığı son bir toplan Dti ile Şubat içtimalarına ni- hayet vermiştir. Mecliste verilen kararları Açılacak .. mal edilerek tahsis olunacaktır. Onbinden — fazla nüfusu bulunan Gönenin ilkokulla- rından — her yıl birkaç yüz talebe mezun — olmaktadır. | Bu talebelerin mühim Mrı kısımı Bandırmaya, İstanbula, okula yarınki sayımızda vereceğiz. Ghksüğbüd. Bir - çocuğun - yaptığı hırsızlık Bursaya ve şehrimize gele- | Karaoğlan mahallesinden rek tahsillerine devam et- | Nuri oğlu 15 yaşlarındakt mek mecburiyetinde kalmak.| Halil; İnönü mabhallesinden tadır. Halbuki birçok aileler | Halil oğlu zahireci çakır Ah bu masrafa katlanamamak- (medin evine kimse bulunmadı tadır. ği bir sırada girerek bir pan Bu itibarla Gönen Maarif | talon çaldığı şikâyet olundu cemiyetinin bu teşebbüsü | ğundan hakkında tahkikata çok ycnndedıı h;lıımıııır İlmıat Vekâleti iplik bğhranı- nın önüne geçmek için tetbir- Ekonomi Bakalığı, — ih- tikârın önüne geçmek üze. re, endüstriyel mamulâtın maliyet, ve satış Hatlarının kontrolu ve tesbiti hakkın- daki 3003 numaralı kanu ederek toptan satışlarda tü: ecar ve fabrikatörlerin ria- yete mecbur oldukları hü MüRa — ee 24) Gerek fabrika gerekse | ticarethane satışlarında bir paket dahi toptan satış ad- dolunur. b) Fabrikasının bulundu Bu şehirlerdeki tüccorlar fa- brika fiatından azami yüz de bir yükseğine toptan sa tış yapabilirler. €) Fabrikasının bulundu ğu şehir haricindeki tüccar. lar ilân edilen fiatlara ken: di kâr ve masrafları olarak azami yüzde 3 fiat farkı ilüve edebilirler. d) Fabrikalar başka şe birlerde satışlarını satış ma Bazası veya büro nçmak su retiyle bizzat yaptıkları ta ktirde o şehirlerde açacak- ları satış mağazası veya bü: ro masrafı olarak — fiatlara Yeni Adam Puşkine tahsis ettiği 163 sı çıktı İclnde dik- kate değer yazılar çoktur Bilhassa Andre Gidein bü- tün dünyada büyük alâka uyandıran (Rusyadan dönüş) adlı. kitabının — tefrikasını takip ediniz. Gene bu nus hada Yeni Adam Dr. İzed din Şadanın (Akıl Hastalık ları) adlı mühim eserini tef rikaya boşladı. Ayrıca İsma il Hakkı, Hüsamettin Bozok- n yazıları halk üniversite. vi dereleri, terçümeler ve tenkit'er — var Yeni Adam bilhassa münevverin okuya cağı gazetedir. #zâmi yüzde 2 fark edebilirler e) İlân edilen fiatlar aza- mi o'duğundan fabrikalar bu fiatlardan daha ucuz sa- tış yaptıkları takdirde yu karıki fiatlarda yazılı tüccar kâr ve masraflarının azami fiat üzerinden hesap edil meyip fabrikaların bu ucuz satışı Özerinden hesap edil- mesl meşruttur. f) Fabrikasının bulundu. ğu şehir. haricindeki satış larda toptan fiatlara ayrıca nakliye ücreti zammedilir. g) Paket ambalaj masrafı fabrikalara balya, ambalaj masrafı müşteriye aiddir Balya ambalaj masrafı ha kiki masrafı ede- mezrz h) Gerek tüccar ve ge rekse fabrikalar depoların- ilâve tecavüöz ler alıyor.. da iplik olduğu halde mü bayaa için müracaat eden müşterilere satış yapmaktan istinkâf ettikleri — taktirde kannna mugayir harekette bulunmuş — olacaklarından nun verdiği salâhiyete Istinat| konunun seza! hükümlerine tâbi tutulacaklardır. - daramtar 4 - Yaralanan Yayaköylü ismail dün has- tahanede öldü Gömeç nahiyesinin Yaya köyünden Ali oğlu İsmailin geceleyin evinde iki meçhul adam tarafından tabanca ile ağır — yaralandığını dünkü sayımızda yazmıştık. Yaralı İsmatl tedavide bu lunduğu Memleket Hasta- hanesinde dün ölmüştür. -0000000- Teşkilâtıesasi- ye kanunu ( Baştarafı Birincide ) ormanların istimlâk bedelle- ri ve bu bedellerin tediyesi süreti, mahsus kanunlarla tayin olunur. Fevkalâde hallerde kanu- na göre tahmil olunacak pa ra ve mal ve çalışmaya da- ir mükeilefiyetler müstesna | olmak üzere hiç bir kimse hiçbir Fedakârlık yapmağa zorlanamar. Madde 8 — Teşkilâtı Esa siye kanununun 75 nci ma ddesi aşağıda yazı'ı şekilde değiştirilmiştir: Hiç bir kimse mensup ol | duğu felseli içtihat, din ve mezhebden do'ayi muahaze edilemez. Asayiş ve umumi , Muaşeret âdabına ve kanen lar hükümlerine aykırı bu lunmamak özere her türlü dini Ââyinler yapılması ser: besttir Madde 9 — Bu kanun neşri tarihinden muteberdir. SONU VAR surette | 18 ŞUBAT 95/ Futbol ) Antıminü ü işinden çık İstanbul, 17 (Hususi) Futbol baş - antrenörü: karaya gitmek isten den mukavelesi feshed kendisi mezun addedile! Fılıımmılf Berlin, !7 (A.A.) —P se ârız olan böceklere * beynelmilel — bir mü yapılması maksadile de bir konferanı İspanyadua Çarpışmala (Baştarafı birinci sa go Kabalero ve diğer yol bakanlar tetifa lerdir. Bu istifanın sebebi, rid müdafaası hakkındi alarında çıkan ihtilâftır Rusyanın Madrid Rozenbergin Parise — yöf seyahat ve İngiliz amirt!" Nelson zırhlısi ile Baret” ziyareti, İspanyanın veF tini daha nazik bir se!i sokmuştur. | Sen Jan Doloz, 17 Ü) yo) — Madridin — cef” şarki cephesinde âsilef: ni bir taarruz daha yal lardır. Üç milis — tay düşürülmüş ve pek ço himmat elde edilmişti Valönsiya ve Barselt” asi sefineler tarafından " bardımanı devam etmif Bilbao 17 (Rad.) yetperver bask idaresi — kayide âsilerle — mümt” kararını vermişlerdir. BU" wkiin tes'imi için * .v vardır Va'ânsiya, 17 (Rıdi.' İıpınyı hariciye nazırı V vares Delvayol) radyodt söylev vermiş ve ( mağlübiyetinden İngilte'” Franssnın mesul oldu; ylemiş ve İtalyanın, gaya asker göndermekli vam eylediğini ilâve ey” iştir. ' Cebelüttarik, 17 ( İspanya hükü mensup donanma, a Kastajen limanından "! miış ve meçhul bir tevcih etmiştir Son haberler, ihtiiâl on iki kilemetre imti daki — Valânsiya - yolunu işgal ımkleıild dirmektedir. Zekâ va saç , İagiliz doktorlarında? Solçz insan zekâveti il€ nisbetini alâkadar bult” tur. İnsanların saçı n€ ” dar çok olurma zekâvt” kadar az olurmuş. Bu doktor. bir — 1 başında bir ıınlıııııln ’d rabbar yerde 312 saç ©' etmiştir. Bu miktar g' rde 317, küçük maymt da 203 imiş. Bu doktor, yalnız bi" heti unutmuş; zencilerde *, çlar daha seyrektir, ırk! farda ise en azdır Şu zenciler beyaz ırktan saçsız olduğu için dahö ki midirler? | 4