9 Mart 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

9 Mart 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

Man İt Habeşistanı işgal için İtal Yan ordusunun Afrikaya gö hderildiği zamandanberi iki *ene geçmiştir. 9 mayıs 936 Mussolini Habeşistanın hilnyı ilhakını ilân etmiş W O yakittanberi İtalyan Matbuatı hemen her gün Beşrettikleri -tavzihnameler Ve muhabir mektuplariyle İtalyan idaresinin bu memle ette tahkim ve takviyesi İşinin bit ek üzere bulun duğuna dair haberler — ver Mektedir. Haile Selâisenin memle inin işgaline tealıük eden bu teşebbüsün ilk — safhası Tihayete ermek üzere oldu neşredilen — tebliğlerden de bildirilmektedir. — Kral Baibi mareşal Graziani de Müstemlekeciler akınının Abeşistan arazisinde yer- eti için hazırladığı ge- bir proğramı ikmal et Mek üzere bulunuyor. Yağmur mevsiminin tek Tar başlıyacağı önümüzdeki zirana kadar bütün Ha beşletanın İtalyanların elin- de bulunacağını söylüyorlar. Yağmun n durduğu te #inievelde de hemen mu- 'acirlerin — yerleştirilmesine 'anacaktır. 1936 da başlıyan yağmur Mevsimi askeri — harekete 100 verdiği zaman İtalyan * Habeşistanın üçte ikisi- Bİ işgal etmişlerdi. — Fakat Arazinin en büyük kısının- ki işgalleri zaif Idi. Tigre IlCvılııllıd:ıı mada yerlerde İşgal jmeskün olan mühim zlerle yollara münha- ı" :.ulunuyoıdu Geçen se Din teşrinevvelinde çifte Bedefli harekât ba mıişti. M harekâtı bir taraftan iş ı"l edilmiş bulunan yerlerin * tarafında kalan Habeş or döküntülerinin silâhla- N tderidi ile yerli aha inin tükünete diğer taraf l.': da muhtelif kabile reis 'nin mukavemet etmekte Undukları — Habeşistanın P ve garp taraflarının .";" ZŞ garp tarafları 4 işin birinci kısmı hi- tem bulmuş sayılabilir. İkin- k::(nı için de harekete Mek üzere bulunuyor. İtal î:.:h' Habeşistanda ;50,000 he:ıl:d askerinin — ayak Bi © bulunduğunu ve |“.“:;'hlıı mMuharebe yorgun- B lln dinlenmek — üzere d"'l:'l"h ayda bir değiştir Tni .—h.dhvr er e tekzip I——'::':' Köre harp hareket Müuvazi olarak çok ı.:ı“ İslâhat da yapılmak "“"lheılılınuı inkişafı " evel lâzım yol inşa- Sltda bugün 120,000 kişi ll ktadır. Mussolin ta ân bir kaç ay evel verilen — programa senesi — ortala ceman 2,500 yapılacaktır stanın bütün — diğer _ı'. Arını Adisababaya ve | İtre ile S; ü Ülya , tre ile Somaliye ba KaCak Altı büyük 'yehrah lacaktır. :“'B'L“ yol aur mevsimi başlama y alya Habeşistanı İmar Ediyor.. İtalya habeşistanda en kısa bir zamanda mektepi hastahaneler, yollar, köprüler yapacaktır. Matbuatının temin | dan önce ikmal — edilmesi elzem bulunan 525 millik Adua - Desie ve 180 millik Asab Desie yollarında tem. erküz ettirilmiştir. Aynı ze manda limanlar da inşa ed ilecektir. İtalyan gazeteleri muha birlerinin yazdıklarına göre bütün Habeşistanda büyük biz inşaat faaliyeti vardır. Kışlalar, zabitlerin ikamet edecekleri binalar, mektep- ler, hastahaneler, ilk yardım Istasyonları, hükümet daire- leri oteller, muhacirler için hususi evler yapılmaktadır. Eskiden eseri bile bulun muıyan bütün bunların inşa ve ikmali bugün pek zaruri bir halde bulunmaktadır. Hele hastahanelere büyük | ihtiyaç vardır. Şarki Afri kada yüzbinlerce amelenin bulunması bir çok meseleler | doğurmuştur. Bu ameleden pek çokları henüz çadırlar altında yaşamakta, diğer bir çoklarının da bir meskende sığınabilmeleri için — çalışıl- maktadır. Bundan başka çalışan bu | kadar büyük bir kitleye tı- ] | bbi, sıhhi yardımlar ve isti- rahatler temini için her tür lüâ levazıma ihtiyaç görül. mektedir. Şimdilik istirahat devresini geçirecek amele için çok büyük dört karar gâh yapılmış bulunuyor, Muhacir iskânının ilk te erübesine henöz şimdi Adi sababanın iki köyünde baş lanılmıştır. Buna dair kabul edilen bir proğrama göre, iskân, memlekete — İtalyan tohumu saçılmak - süretiyle | değil, ancak muayyen mın- tıkalara İtalyan muhacirle - ı rinin yerleştirilmesi İle ya pılacaktır. İlk mıntıka olarak Adir: ababa civarı muvalık görü lmüştür. Burası “talyanlarla iskân edildikten sonen hü- kümetin tayin edeceği diğer | mıntakalarda da iskân baş | hıyacaktır. Adisababa civarı hem da- ha mümbit hem de iklimi beyazların — yaşaması için daha müsaittir. Her muha, cir allesine kura i e 100 dâ. | nüm arazi, Hükümetin mas rafile yapılmış — bir ev ve icap eden çifçilik alâtı veril- mektedir. Arazi muayyen | bir müddet sonra muhacir- lerin malı olmaktadır. Bu müddet esnasında hiç bir. ücret ve saire alınma dıktan başka arazi mahsul verinceye kadar muhacire tahsisat olarak yevmiye 25 liret verilmektedir. Bu şart. lar ile 700 aile bu iki köye en çabuk bir zamanda iskân edilmiş olacaktır. İtalyanlar, Habeşistanın beyaz müstemlikecilerin büyük kitlelerinin iskân ed ebilecekleri terakki ve in kişafı kaldırır. bir mahal olduğu kanaatini taşımakta dırlar. Şimdilik müstemle- teşkilâtları devam etmekte ; dir Bu senenin sonuna doğ- Ffaaliyeti, | ru da büyük mikyasta iskân | hareketi başlıyacaktı. * | tüfek | nümayişler Amerikada Sovyetler kılın aç dinek öti Hava Nakli yatı.. hir mahkâm Amerikanın — Pansilvanya eyaletinde Vestcinter de bü yük bir linç bâdisesi vukuna gelmek üzereyken, hapisha ne muhafızlarının makineli teşhiri, linçcileri bir müddet için hücumdan alı koymuştur. Büyük bir galeyan içinde Dolan halk, hapishane önün geleceğiz!. ayrılmış- de “tekrar geri diye haykırışarak lardır. Ahalinin linç etmek iste diği, zengin bir ailenin yir mi yaşındaki oğlu Meyerdir ki on dört yaşında — Helen isimli kızı, dünyada hatıra gelebilecek en zalim bir şe- kilde öldürmüş ve — bunun için hapse konulmuştur. Meyer, Heleni, önce ka myonla çiğnemiş, sonra bir kuyunun içerisine atmıştır. Fakat cinayeti — bununla kalmamıştır. Henüz ölme miş ve iniltileri duyulmakta olan on dört yaşındaki kız | cağızın bulunduğu kuyuyu, dinamitle patlatmış, zavallı- nın Üzerine yıkmıştır. Ahali “halini dışarı çıka- rın, alalım şu alacağı, diye naralar basarak bu adamı takiben gelmişlerdir. Şimdi katil Meyeri, otuz polis beklemektedir. Mahbe - | sin kapısı önünde, muhkem parmaklıklar — kurulmuştur. Ve dışarda sokakta, müte madiyen makineli tüfek ta limi yapılmaktadır. Liaçcilerden bir grup oto- mobillerle korna çalarak ve | çocuk katilinin ele verilme si için çığrışarak uzun bir kervan halinde geliyordu. Fakat iş bununla kalmamiış daha büyük yapılacağından tır. Yeni ve korkuluyor Maktul 14 yaşındaki He len şubatın 11 inde ortadan kaybolmuştlu. Geçen — haf- ta polis, daha — evvelce de kızlara saldırmak zannı al tında bulunduğu için Meyeri sorguya çekmişti. — Meyer şuçünü İtiraf etmiştir. Tehe Peopleden; ——— ——— | Amerika Hariciye ' Nazırı . i , Almanyaya terziye - verdi Nevyork belediye reisinin Nevyork sergisini açarken söylediği nutukta — Alman devlet reisi Hitleri kastekip “Gri gömlekli bir adamın dünya sulhunu tehdit ettiği, yolunda bir cümle kullandı: ğını dün vazmıştık Nevyork belediye reisinin bu nutku Almanyada büyük bir galeyan husule getirmiş- tir. Gazeteler Amerikan be lediye relsine ağır hücumlar yapmaktadırlar Diğer taraftan Alman hü- kümeti de Amerikan hükü-. meti nezdinde protestoda bu Soan haberlere nazırı Huli lunmuştur göre, hariciye Nevyork belediye reisinin sözlerinden dolayı Alman sefirine tarziye vermiştir Tarziyeye hariciye neza- | | — Gece gündüz, Moskovada | Taşkentte, Leningratta, Ode sada ve Kiyelth herhangi | bir hastanın yardımına koş- 1İ mak için sıhhiye tayareleri tam techizatile hazır bulun- | maktadır. İ Sovyetler birliğinde sıhhi- | ye tayare teşkilâtının kurul- | masından beri tam üç yıl geçmiştir. Bu müddet zarfın- da 40 tayare merkezi vücu- da getirilmiştir. Bu merkez lerden her dakika bir taya re istenilebilmektedir. Bu ilk üç yıl içinde bu tayare- ler memleketin uzak miın- takalarından binden - fazla hastayı müstacel — surette hastahanelere — naklederek bunların hayatlarını kurtar mışlardır. Daha çok müsta cel vakalarda bu tayareler; memleketin en uzak ve va- rılması güç köşelerine asgari müddete mütehassıs profesö. rler ve doktorlar yetiştirme- ktedirler. Bu suretle üç yıl içinde 720 mütehassıs, — hastanın ayağına kadar götürülmüş ve başka surette dağ - tepe- lerindeki köylerde, kışlama mahallerinde ve daha buna benzer yerlerde, aksi takdir- de ölmesi mukadder insan- ların muhakkak — sürette hayatları kurtarılmıştır Bu tayyarelerle her türlü müdabale için lüzumlu alet ler ve aynı zamanda kon- serve balinde kan da götü- rülmektedir Tayyarelerin inmesi gayri mümkün olan yer'erde paraşöt kullanılma- kta ve doktor — bu süretle hastanın yanma muhakkak olarak varmaktaılır Arasıra Rigadan veya Var- şovadan bazı şayialar geli- yor: Askerler Kremlin üze- rine yürüyeceklermiş. Bu ha- berler hep ayni şekilde te- kerrür ediyor. Bazan Sibir. yanın uzak şehirlerinde ha rekete geçen Blüherdir, ba zan Staline bir - oltimatum gönderen Mareşal Voroşilof- dur Bazan da memlekete Çarlığı getirmek isteyen er. ' ki dir. Moskova hükümetinin es rarına vakit olmadığımız için hiç bir şeyin teyit etmediği bu haberlerde doğru olan seyin neden ibaret olduğu nu bilmiyoruz. Fakat Insanın biraz aklıselim sahibi olması Aristokrat — Zühaçeveski- bütün bunların doğru olma- | dığını anlamasına kâfidir. Sovyetlerde —Fransadaki reti garbi Avrupa işleri mü dürü tavassut etmiş ve tar- ziye sifahi not halinde veril Mmiştir Garbi Avrupa İşleri mü dürü, Alman hükümetini re ncide eden sözleri takbih ettiğini ve bu sözlerin kati- yen Amerika hükümetinin görüşüne makes olmadığını söylemiş ve fakat Amerika da söz hürriyetinin teşkilâtı esasiye kanuniyle her vatan- daş hakkında garanti altın da bulunduğunu ve bu hür riyetin milli bir miras olarak aziz tutulduğunu ehemmi yetle kaydetmiştir. | yada Birliğinde gibi bir “Brumaire, vakası bekliyenler yanıldıkları no- kta şu: Moskovada “Bruma- ire, devresi çoktan geçmiş tir ve - bütün mukayeseler- den hariç olarak bir. Kızıl Napolyon varsa bu B. Sta- lin dir ve başkası değildir. Le Journalden 30 Sene Ölüm bekliyen bir adam Arçi Herron — isimli bir adam tam 30 sene Nevyork ta Sing sing hapishanesinin idam mahkümlarına mahsus höcrelerinden birinde idam hükmünün infazını bekle- miştir. Herron, 1908 — senesinde bir papas — öldürdüğünden dolayı idama mahküm edil mişti. Hâkim son kararı te- bliğ etmeden evvel Herro- nun bir defa da akıl muay enesinden geçirilmesini iste miştir. Fakat hâkim sıhhat raporunun itmamından evvel ölmüştür. Amerikan — kanunlarına göre ancak idam hükmünü vermiş olan hâkim, bu hük mün infazını emredeceğinden, Herron Sing Sing hapisha nesine gönderilmiştir. Şimdi ise Nevyork hem şerileri bu adamı hayatının sonuna kadar, vergi mükel lefleri hesabına rahat rahat beslemektense, — salıvermek için Nevyork valisine müra caat etmişlerdir. İspanyada hükümet saflarında çalışan ecnebiler hükümet kadro- suna alındı. Paris, 8 (ALA) — İspan- iki taraf dün karşı- lıklı kara ve hava taarruzları yapmışlardır. Hükümetçiler Madrid ön' ünde mevzli bir muvaffakı- yet kazanmışlardır Paris, 8 (A A.) — İspan. ya hudutlarının kontrolunda çıkan zorluklar halledilmiş tir Bu ayın on üçünde İspa nyanın deniz ve kara kont- roluna başlanmasına karar verilmiştir. İspanyadan hükümetçi sa. flarında bulunanlar bütün ecnebi gönüllüler hükümet ordusu kadrosuna alınmış. lardır. Sevil, 8 (Radyo) — Barse lon radyosunun verdiği ha- berler yalandır. Bunlar mi- lislerin maneviyatınıtakviye için uydurulmuştur. Madrid- de milislerin bir zaferi yo: ktur. Milislerin — yaptıkları taarruzlar 4000 maktule mal olmuştur Madridde büyük karışık- lıklar vardır. Hükümet ale yhine nümayişler yapılmak- ta ve sulh ile ekmek isten ilmektedir. Londra, 8 (Radyo) — İn gilterenin en mühim seyri sefain şirketleri bundan böy le Marsilyaya gidecek olan SAYFAI Nü Mithatpaşa Okulu Merasimle Açılcı ( Baştarafı Birincide ) kli şey olduğuna da hassa: siyetle temas ederek Büyük Şefin adını saygı ile andı- lar ve uzatılan makasla ku- rdelâyı kestiler. Talebeler sıralarına geçtik- ten sonra davetliler de sınıf- ları dolaştılar. Valimiz yan- larında mebuslarımızdan Ha. yrettin Karan bulunduğu halde her sınifa uğruyarak talebelerle ayrı ayrı görüştü ler. Sualler sordular. Zeki yavruların tam bir isabetle verdikleri cevaplar dinliyen: ler üzerinde büyük bir me. mnun'yet uyandırdı. Parti başkanı birinci sınıf talebesindeu bir mini mini. ye şöylece bitap etti: Yavrum Cumhuriyet ne demektir. Mini mininin gözleri par: ladı. Hiç bir tereddüt ani geçirmeden şucevabı verdi: -- Atatürk demek... B. Ethem Aykut bu kısa fakat manâlı cevap üzeri ne de: — Ya Atatük nedemek? Diye ikinci bir sual sor- maları üzerine, küçük aynı ateşin sesle: - Cumhuriyet .. Diye haykırdı. Valim'z bu şekilde çocu- klarla uzun uzadiye konuş:- tular. Mithatpaşa okulunun açı- Lması öğretmenlerimizin, Tü rk çocuklarına aşıladıkları vatan memleket ve Cumh uriyet mefhumlarını ne yü- ksek bir şekilde aşıladıkları- ni göstermeğe de bir vesile Ü, Davetlilere kahve, şeker ikram edildi. Böylece mera- sime son verildi, Balıkesirin külşüçtahasın- da mühim bir ekgiği gide- ren Mithatpaşa — okulunun yapılmasında mühim bir âmil olan Meclisi umummilzin, vilâyetin ve okulun bir an bitmesi için yakından ilgile- nen Kültür direktörü Emin * Ergunun - faaliyetlerini tak. dirle karşılarız * Mithatpaşa okulunun dı- varları eski binada olduğu gibi aynen bırakılmış, yalnız içinde mühim deği yapılmıştır. Okul bu suretle hem kullanışlı, hem de sıhhi bir hale getirilmiştir. Hacıllbey okulu binasında bu iki okul talebesinin yap- makta oldukları çifte tedri. sat dünden itibaren sona er miştir. Her iki okul diğer okul- lar gibi derslere başlamış bulunmaktadırlar. mamak için Korsika açıkla- rından Marsilyaya — gitmele: rine karar vermişlerdir. Cebelüttarik, 8 (Radyo)— Lukliya vapuru bir torpile çarpmış ve Roza burnu ya- kınında batmıştır. Vapurun tayfa ve müret- tebatı boğulmuştur. Salamanka, 8 (Radyo) — Resmi tebliğe göre Asturya cebhesinde vaziyet islâh edil- miş, Gskamileroda birçok yerler alınmıştır.