March 18, 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

March 18, 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

K R Grandi Kont Çijanâıî hariciye nazırı o'masile rüluzunu kayhetti. ( Baştarafı Birincide ) * riciye nazırı Kont Çiyânonun işidir. Fakat Grandiye ibzal edi len şeref ve itibare Çiyano nün nüfuz ve tesirinin sön mekte olduğuna bir işaret tir. Geçen sene, Çiyano, Gr andiyi Rados valiliğine tayin etmek teşebbüsü ile onu şe: refli bir meçhuliyete düşür meğe az daha muvalfak o luyordu. Bu sene Grandi Ro- ma hariciye nezaretine dö- ner ve Çiyano diğer bir me- *kic "terfi ettirilirse, hayret edilmez.. Ayni mesele — etrafında İngilizce Morning Pot gaze- tesi Roma muhabiri — şunu yazmaktadır. İtalyanın Londra büyük elçisi — Grandinin İbgiltere ve İtalyadaki — arkadaşları ona, İtalyan kralının kont- luk unvanını — vermesinden pek memnun olacaklardır. İtalya ve İngiltere arasın da gerginlik — olmuşsa, bu, kont Grandinin, her iki mi- İetin ananevi — dostluğunu ve menfaatlerini muhafaza etmek için yorulmadan sar fettiği gayetlere rağmen ol amuştur. Kendisi, 1932 denberi Londrada sefir bulunmakta idi. Son zamanlarda sıhhi sebepler dolayisiyle teknüde çekileceği şayi — olmuştu... Bugünkü tevcihin, kendisin de İtalyaya dönmesi için bir başlangıç olması muhtemel- dir. Bazı mehafilde inanıldığa göre, Kont Grandi faşist partı sekreteri olacaklır; ağır ve mesuliyetli bir iştir. Ge ne ayrı mehafilde, Grandinin. şimdıki hariciye nazırı kont Çiyano tarafından istihlâf edileceği söylenmektedir Trablusgarpta seyahat etmekte olan İlılyın_ baş vekili Mussolini Trablusgarp umumi valisi Mareşal Bal bo ile birlikte ve tayyareyle dün Derneye muvasalat et- miştir. İtalyan maliye ve müna- kalât nazırlarile Roma va- lisi de, Trablusta, Mussoli- ninin ziyareti münasebetile tertip edilecek tezahürata iş- tirak etmek üzere Trablus- garba gitimişlerdir. Trablusgarp — sahilindeki yolün ilk kısınının — açılışı münasebetile Müssolini, birkaç Mısırlı gazeteciye bu yolun İtalyan Mısır müna- sebatı üzerinde büyük bir tesiri olacağını beyan etmiş ür. Düçe demiştir ki: — “İtalyan milleti, Mısır lıla samimi dostlük müna- sebetleri teslis etmek arzu” sundadır., Mussolini — Trablusgarpta büyük camli ziyaret etmiş ve müslümanların reisi ma- kamında bulunan kadı şu nutku söylemiştir “Ulu Düçe! Mukaddes ma kamı mesut — ziyaretinizin hâtırası, her Trabluslunun kalbinde menkuş kalacaktır Siz Düçe, ilâhı iradenin sa- ee Amerikada Bir pehlivanı tehdit eden haydut Amerikada parlıyan nebi sporculara Ku Kluks- ec- Klan cemiyeti — tarafından derhal tehdit — mektupları gönderi!diği müteaddit defa lar görülmüştü Nitekim bundan — bir ay evvel de meşhur Coe Louls- in Bob Pastor ile yapacağı maçın atifesinde — “sırt üstü uzan! Yoksa asatız hal! Ke lmeleri yazılı bir. mektup almış olduğunu evvelce ha- ber vermiştik. Son gelen haberlere göre yeni dünyada Türk güreşçi $1 Ismi altında müsabakalar yapmakta olan ve her de- fasında biraz daha göze ça- rpmağa başlıyan, — dünya serbest güreş — pehlivanları arasında kendine bir mevki yapmağa muvaffak olan İstanbullu pehlivan — Miço Sarandos da son günlerde tehdit edilmeğe başlanmış tır. Miçonun — meneceri bu mektupları Amerika polisi- ne tevdi etmiş ve İstanbul - lu - pehlivan sıkı bir muha- faza altına alınmıştır. (20) Etekli kadın Avusturyalı bir çiftçinin karısı olan Maria Vebein yo'unu bir. haydut kesmek istemiş, fakat Maria Vebe beygirini kırbaçlıyarak dört nala kaçmıya başlamıştır. Bunun üzerine haydut ateş etmiştir. Çıkan kurşun ka- dinin etekliklerinden on ta- nesini! delmiş, fakat bacağı na isabet etmemiştir Bu kadın kış mevsiminde on iki eteklik giyiyordu. Nevyorkta Kaziler aleyhine - nümayiş yapıldı Nevyork, 17 (A A.) Dün akşam Madison Sguare Gardende Naziler aleyhinde yapılan nümayiş esnasında Nevyork belediye reisi La- guardia Berlinde itirazlarla karşılanmış olan Hitler ale yhindeki beyanatını tekrar etmiştir. General — Jahnson da ge rek Hitler gerekse kendisine pek yakın olanlar aleyhin- de rencide edecek mahiyet- te sözler söylemiştir Berlin, Iİ7 (A A.) — Ame- rika mebafilleri Amerika se firinin.Berlin hükümeti nez dindeki protestosundan son ra Nevyork belediye reisi Lapuardianın nutku dolayı sile ortaya çıkmış olan Al- man Amerikan hâdizesini kapanmış addetmektedirler dık Iııî ;ııııııııınıx Dünya - nın sulh ve müsalemeti, re- faha' kavuşması sizin eliniz man, İslâmiyete karşı gös Bürhaniye Çalışm iLiİMiZDE SERİT DD ES BND : e L Bt 'N HABERLER Halkevinir | Vilâyet Umumi Meclisi Maarif Bütçesini 449,550 Lira olarak tesbit etti. aları.. Cösterit kolu kısa bir zemanda muvatlakiyetli iki tem- sil verdi. Diğer şubelerde de İyi hir çalışma var, Bürhaniye, ( Hususl ) — Çalışmağa başlıyan Bürha. niye Halkevi açıldığı günün gecesi Himmetin oğlu piye sini muvaffakıyetle temsil etmişti. Gösterit kolu yedi şubatta (Kasırga) ile kalabalık bir halk kütlesine ikinci mü samerelerini de sundu. Halkevimizin açılan koll arına sit komiteler seçilmiş ve Halkevi yönetim kurulu da belli olarak ayrılmış bu- lunduğ' ndan — şubeler prog- ramlarını yaparak çalışma ga başlamışlardır. 7 Şubat pazar göünü Bür: hanbiyede Ayşvalık İdmanyu rdü birinci - takımı ile Bür haniye arasında yapılan fu tbol maçı samimi bir hava içinde devam etmişlir Oyunun neticesi daha gü- takımının 0-2 le hindedir. İki bine yakın se yirci baharın bu gününü tam bir spor gönü olarak geçirdiler Ayvalıklı konuk larımızın bandoları da bü günün hâtıralarının kıymet - lenmesine büyük yardımcı | oldu. Geceleyin verilen mü- samerede halkın fazla teha cümü iki yüz kişi alan salo nu ayakta dahi duramıya cak kadar doldurmuş, buna rağn en dakilerin sayısı içerdekileri aşan bir. yekün tutmuştur. Evvelce de hisse- dilen memleketin ibtiyacına | elverecek bir salon ve gösteri söhnesinin bilhassa Halkevi açıldıktan #onra göze batan en büyük - noksanlık oldu gunu hissetmek için verilen temsillerden birinde salonun içini ve dışini görmek kâfi zel bir oyun çıkaran Ayvalık! getir Maliye | Halkevi Memurlarının vergi işlerinde| Kitapsafay ve yayın şube- takip edecekleri esaslar Maliye vekâleti. vergi iş- lerinde bazı Maliye memur- larının gösterdikleri alâkasız- lığa karşı şiddetli tedbirler almaktadır. Bilhassa —halka | teshilât gösterilmesi hususu- | na ehemmiyet verilmekte- dir. Vekâlet bu husula alâka- | darlara gönderdiği bir emir- | de, memurların evrak ve be yannameleri tetkik ve mua meleleri ifa etmekle vazife. lerini yapmış sayılmıyacakla rı, masa başından kımılda mıyan kanuni hak ve salâ hiyetlerini kullanmıyan, ka nuni vazifelerinden haberdar olmıyan şahıs ve mücssese - lerin maliye idarelerine olan vazife ve mecburiyetlerini bilip tetkik etmiyen, ettir- miyen bir memurun Maliye teşkilâtında çalışacak evsafı haiz addolunmıyacağını te barüz ettirmektedir. Vekâlet emrinde, maiye tinde bulunan — memurları sevk, idare ve opların faali yetlerile yakından alâkadar olmağa mecbür — bulunan malmüdürü, defterdar gibi âmirlerin bütün bu vaziyet ve harekellerinden büyük bir mesuliyet ve hisseleri bulunduğu, şimdiden sonra işleri iyi yapmıyan veya alâkasızlık götteren memur ve âmirler hakkında şiddetli cezalar tatbik - olunacağını | bildirmiştir dedir. 4000 milyon müslü- | terdiğiniz teveccühe karşı, | size çevrilmiş bulunuyorlar! Hepsi de size minnetlerini sunacaklardır! Duanızın Al lah tarafından kabülünü ve sizin — vazilenizi yapmanız için ömrünüzün uzamasını dileriz!, Kaza maliye idarelerinde ki münhallere alınacak me murların tayin ile intihabın da alt o'duğu mal müdürle rinib Inhasına İlüzum görül - meden saxdece deftardarların inhası üzerine muamele ya- pilarak emrivalaler — ihidas edildiği ve dışardan memur- , ların imtibana tabi tutulma- | lere de sinin geceki kongresi Halkevi — Kitapsaray ve Yayın şubesi köngresini ak- şam yapmıştır. z Seçim — sonunda komite başkanlığına Matbaa Müdü rü B. Hasan Korur, üyelik- Belediye Başkâtibi Nuri Akas, Tüccar Halil 1b- rahim Madenli, — Kayabey Başöğretmeni Cemil, Kerim Akpınarlı seçilmişlerdir. Okullar arasında maç * Halkevi spor kolu mek tepler, —kuülüpler arasında futbol ve voleybol maçları terlip etmiştir. Yüne spor şu besi ayrıca merkez kulüpleri arasında atletizm, kır bisik let müsabakaları da yapma ğt kararlaştırmıştır. Yapılacak olan bu maç- larda birinci gelenlere ku pa ve madalyalar verilece ktir. İki suç bir arada Cumhuriyet mahallesinden İzzet kızı Zehra, bazı ka dınları topliyarak fuhuşa sev- kettiği anlaşıldığından evi komisyon kararile mühürle tilmiştir Zehra bilahara bürü bozmuştur bu mü Hakkında dığı anlaşılmıştır Maliye Vekâlsti bu bu sutta verdiği bir kararla, kaza maliye âmirinin Inhası ve kaymakamlığın olmadıkça tayinler yapılma masına, yüksek mektep me tasvibi zunu olmıyanlardan maliye memurluğuna girmek istiyen- lerin dühul imtihanlarına tâ bi tutulmalarına son dere ce Iitina edilmesini alâkadar lara bildirmiştir. (Baştarafı birinci sayfada) 6500 lira kabul.. 38 inci fasıl birinci madde zümre yatı mekteplerine yar dım 2,000 lira kabul.. 38 inci faslın ikinci mad desi muallim kütüphaneleri- ne yardım 4,000 lira encü mence tay edilmiştir. Hulüsi Küçükler mektep lerin adedine göre bu para- dan her mektebe ancak bir iki lira düşeceği dolayısile tay edilmiş olduğunu söyle di. Maarif müdürü başlı — mekteplerle merkezlerindeki mekteplere 20-30 lira ile en son çıkan eserlerden alınıp dağıtıldığı- ni aplattı $ Hulüsi Küçükler bu bütçe ise belli kaza | dahilinde tasarruf yapılarak 4,000 liramın encümence ka- bul edilebileceğini, bu tasar- rufun da diyundan yapı'a- cağını ilâve etti Moarif müdürü: — Müsaade buyurulursa söyliyeyim. Ba rçtan tasarruf şeklini ben bilmiyorum. (Gülüşmeler) Hulüsi Küçükler: — Biz bu 20 bin küsür Tiralık borcu | uzun senelere taksim ede- | rek ödemesini bilirdik. Ar kadaşlar bu borcun — veril- mesini takdir ederek bütçe ye epeyce bir. miktar koy muşlardır. Binaenaleyh bun dan alınıp da — diğer bir ih- tiyacı kapamağı — muvafık buluyorum. Gülüşmeğe de mahal yoktur. Fasıl 39 madde bir Orta mektepte vilâyet hesabına okuyan talebelerin tahsisatı 3,000 İlra encümence tay ed ilmiştir Bu tay keyfiyeti üzerinde şiddetli münakaşalar — oldu, Bir çok azalar lehde ve aleyhde mütalealarını serd ettiler. ” Maarif müdürü kazalardan otrta mektep tahsilini yapma sı için getirilen ve meclisce üç senedenberi tahsisatları esirgenmiyen bu talebelerin -OÖrtamektebi bitirdi diye — yarım tahsille köylerine ia- de edilmesi doğru mudur ? Yarım tahsilin hayatta hiç bir kıymeti yoktur. Bunların ikmali tahsili için konacak küçük bir meblâğı meclisi âli-| nizin esirgemiyeceğini tak dir ederim Hulüst Küçükler encümen namına dedi ki: Benim de yüreğim çok sız hyor. Fakat arkadaşlar bu. | radadır 3 Sene evel böyle bir tah sisat kabul ederken vekâlet le de aramızda bir çok mü habere ceryan etimişti. Me busumuz General Kâzım Öz: alpın delâletile 150 lira üc retle burada bir pansiyon açmağa muvaffak olmuşluk Yalnız şunu hatırlatmak !« terim ki arkadaşlarımız da dahi! olduğu halde biz bu talebelerin okutulmasını o mektep olan zaman orla lisede — imtihan'arı da yap! hrken — bunlara ait tahsi 3 sene olararak etmişlik, Arkadaşlarım bu nu hatırlıyacaklardır. Bürhan (Bandırma) 4Şimdiye kadar okuttuğumu! çocukların bu sene orta m€ ktebi bitirme'eri dolaylı bunları bu vaziyette bıral” mak doğru değildir. Hu Küçüklerin dediği gibi bu çocukları yalnız ka: rında belediye veya Umumi azası olmak için y tiştirmiş değiliz. Bu nok! nazarı kabul edemem. Şimdiye kadar nuru irf# la temayüz etmiş — birç münevver yetiştiren Balık€ sir vilâyeti bu vesile ile 0 utageldiği çocukların İiset? de okumalarını temin rek maarif sahasında kazi dığı yüksek mevkii ” hafaza etmesi lâzim gel Yalnız orta tahsil, çoc! ların yetiştiğine delâlet mez. Bu veziyette kalan çocuk hayatta mütereddi ur. Buna meydan ve imk bırakmak caiz değildir. Meclisiâliniz takdir ( Büyük — Türk mill kendi bağrından ve içinden bir Atatürk k Ve bu Atatürk — ölen milleti - dirileti. —O Büy? Önderin zekâsı ılîıi li bir zekânın mevcudiyet! tahmin etmemekle beri bu okuyan yavruların İ€ de böyle büyük bir zi yakın bir kudretin bulun!? dığını bize kim temin ed€! Meclisi âlinizin maarif hasında cömert olmasını * okutacağımız bu yavralaf millete, memlekete nafi a imkân ' rer uzuv olm fırsat — vermesini rica meclis — arkadaşlarımın büyük eserde de geri mıyacaklarını ümit edel Neticede bu hususta gün —okuyan — talebi kaydı 'le dört muhalif (€ karşı mesken bedelleri İf konan diyun faslından lira kabul olundu.. Bu kabul — kararına riyaset makarmı da t de bulundu. 40 ancı fasıl birinci M? de 788 numara'ı kâ nun tatbiki — masrafı Hira; diyun — Faslının yekt 5,350 lira olarak kabul * Fevkalâde bütçe; ilk :* ktep'er inşaâtı 15 bin İi bul.. Kütüphane inşası (67 bin Bira kabul.. j Merkez Müthatpaşa, " nen ve Havran ikinci © larının yanındaki — bine? istimlâki için 2200 lırâ bul.. Köy mekteplerint | rdim 9,50U lira kabu't mekteplerin su — yollöt yardım masrafı BO0 li bul.. Maarif bütçesi — Y' 449,550 lira olarak ndı. - SONU VAR *” taahhât ||