6 Ağustos 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

6 Ağustos 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

w, En güzel Aşk Mektubu İsveçli Arne Sörensenin fikrince, en güzel aşk mek- tubunu avamdan bir kız yaz mıştır. Arne Sörensen hatıri sa- yılır bir sermayesi olan bir- fabrikatördür. Her parası bol olanların çuğunda oldu- ğu gibi, bu fatrikatörde de acalip bir iptilâ vardır. Sö rensenin iptilâsı, maruf ve meşhur şahsiyetlerin yazmış oldukları aşk mektup'arın dan mürekkep bir kollesi yon yapmaktadır. O, böyle mektuplara rastladı mı bir çok para sarfından hiç çe- kinmiyen bir adamdır Aşk mektuplarını da satı lığa çıkarılacağını işttiği art ırmaların hemen gepsinde o da hazır bulunmakta, aşk mektuplarını satın alarak bir müze haline sokmuş olduğu kolleksiyonlarına katmakta - dir Sörensenin asıl gayesi, en güzel yazılmış aşk mektu- bunu arayıp bulmakmış Ta nıdıklarına anlattığına göre oküdüğü binlerce aşk mek- tubunun, bizzat kendisine yazılmış bir mektup olduğu” Bu bilmiyormuş. Bakın mesele nasıl olmuş. Sörensen geçenlerde Londra da yapılan ve eşya arasında aşk mektupları da — satılığa çıkarılmış oları bir artırma- da bulunduktan sonra, Up sala şehrine avdet ederken, yolda fevkalâde güzel bir kızla tanışmış Adı Karin Peters olan genç kızı fabri katör çok beğenmiş. Bir müddet #onra, Upsa lada sıksık buluşmalar baş lamış, evvelâ arkadaşlık ile başlayan bu tanışma büyük bir aşka çevrilmiş. Birkaç hafta sonra, misa: fir bulunduğu Upsala şehri- ni terkederek mezuniyetle ayrılmış olduğu işinin başı- na dönmek mecburiyetinde kalan Bn. Karin, vedalaşır- ken, Sörensene mektup ya. zacağına dair söz vermiş. Nitekim, gideceği şehre dö: ner dönmez, sözünü tutarak Ilk mektubunu göndermiş. Fabrikatör, işte bu mek- tübun, şimdiye kadar oku- muş olduğu aşk mektupları- nın en gözeli olduğunu id- dia etmektedir ki, bu mek- tuba derhal cevab vererek kıza evlenmek teklifinde bu- lunmuştur. Kız, Fabrikatörün, aşk mektuplarını toplamak he vesinden vazgeçmesi şartiyle muvafakat cevabı vermiştir. —et e— « Yeni İspanyanın Merkezi General Franko hüküme tinin şimdiki halde merkezi Burgosda bulunuyor. Fakat Sarangossanın “ Yeni İspan- ya,, nın merkezi olması tek lif edilmektedir. Çünkü, ge rvek iktisadi, gerek coğrafi vaziyeti dalayısile bu şehir daha muvafık bıılıınuyoı squııonı ayni zamanda uı-ıbl bir şehirdir. — Şehir liler tarafından tesle Alev lıtınılıııı ıııııcıılının ölümü Cihan harbinde ilk defa kullanılan alev makinesinin muücidi. Macar mühendis Skats geçen gün Budapeşte hastahanelerinden — birinde ölmüştür Mübendis — hastahaneye geldiği zaman kolunun al tında tütmakta olduğu ev" rak dolu çantadan bir türlü ayrılmak istememiştir. Yapılan muayenede ha zit cihazının tamamile bo zuk ve midesinin delik ol- duğu an'aşılarak hemename llyat yapılmış ise de ameli - yaltan sonra zubur eden ih tlâfların önüne geçilmedi ginden mübendis ölmüştür | Harp sonrasındanberi ecnebi | memleketlerin casusluk ser vislerince dalma tarassudda buluadurulmuş olduğu iddia olunan mühendisin hastalığı şüpheli görülerek tahkikata başlanmıştır. —- 0ramtn e— Sratosferde -Plânör Uçuşu.. Sovyet pilot-plâneristlerin- den Fedorovun idare ettiği bir plânör, son günlerde, bir tayyare yedeğinde, 12 105 metreye kadar yükseltilmiş ve burada stratosfer minta- kasında Fedorov. plânörünü tayyareden ayırmıştır. Plâ- bör, muvaffakıyetli bir uçuş tan sonra süzü erek ârızasız yere inmiştir Fedorov, 1936 senesinden beri yüksek hava mıntaka larında plânâr uçuşları yap- maâktadir. Şimdiye kadar üçüncü defa olarak - 10.000 metre irtifaı geçmiştir. | « TASS » Yeni Sovyet Pulları Sovyetler Birliği P T. T. | Halk Komiserliği, Çkalov, | Baydukov -ve Beliakov ta rafından yapılan muazzam Sovyetler Birliği - Amerika Birleşik Dev'etleri hava se- feri münasebetiyle bir seri pul çıkarmıştır. 10, 20, 40 ve BU kopek kiymetindeki bu pulların üzerinde Kutup yolu ile yapılan bu muaz zam uçuşun trajesi çizilmiş bulunmakta ve pullar aynı zamanda bu uçuşu muvaffa- | kiyetle başaran üç kahra | manin efijisini de ihtiva ey- lemektedir. “TAS, edilmiş Milâttan 45 evvel — tahrip sene olunduktan sonra Roma imparatoru Av gustos tarafından tekrar ku rulmuştur. 409 — senesinde Vandalların 452 de Süerle rin. 475 de Vizigotların 712 de de Arapların eline ge çen Sarangossa, — 1017 de Saragustanın merkezi olmuş: tur. 1118 de hiristiyanların eline geçmiş ve Aragon hü hümetinin merkezi olmuy tur. Aragon ve Kastilla hâ kümetlerinin birleşmesi üze rine, Saragossa birinci mev- kü kaybetmiş ve onun ye rine Madrid parlamıştır. T | kuruluşunun yedi yüzüncü yıl- | Mmünasebetle 14 ağustosda | Berlin adındaki iki # Köseler | Köyüne iyi bir gu getiriliyor KI | Köseler köyü hududu da- hilinde suyunun iyiliğiyle şöbhret bulmuş olan Çınarlı | çeşme bakımsızlık yüzünden | harap olmuştur. Bu yüzden o civardaki tarla sahip leri ve bilhassa hayvanat susuzluktan çok - sıkıntı çe- kmektedirler. Köseler köyü muhtarı Ra- | mazanın gösterdiği lüzum ihtiyariye bu — çeşme nin; yolunun açılmasına, künklerinin değ'ştirilmesine, üzerine — heyeti toplanmışlar, | İdmanyurdunun çeşmenin — yeniden yapıl masına karar vermişler ve derhal tamirine başlamış lardır Çınarlı çeşme suyu, şehre getirilmiş olan Yenisudan | üstündür. Ancak suyu azdır. | Bu defa yapılacak araş tırmada su çoğaldığı takdir- de bu suyun i'erde Köseler kö- yüne getirilmesi için tertibat alınacaktır. Hakaret ıiııiş Börekçiler mahallesinden kunduracı Âdilin Hükümet caddesinde Ulus oteli teciri Hüsnü oğlu Himmete lisanen hakarette bulundu- Bu iddia ve şikâyet olundu - ğundan hakkında — kanuni muameleye tevessül edilmiş tir —e vanazman — — Berlin TO9 yaşında Bu yıl 22 Ağustosda Al manyanın hükümet merkezi, dönümünü kutlıyacaktır. Bu Berlinde açılacak olan “Ye | di yüz yıllık Berlin, adın- | daki sergi her halde büyük bir alâka uyandıracaktır. Almanyanın bugünkü hü | kümet merkezi, Kölin ve büyük balıkçı köyünün birleşmesiy- le meydana gelmiştir Berlin, 14 üncü asırda Barmim ve Teltow bölgele. rinin merkezi idi; sonradan Hanza - birliğine katılarak 1846 da hükümet merkezi oluncıya kadar bu birliğe tâbi olmuştur. Büyük Kur- | fürst şehri esaslı bir şekilde büyümüş ve büyük Fridrih | zamanında da Berlin Alman- yanın en işlek bir şehri halini almıştır. Berlinin 1707 de 55 000 nüfusu vardı. Aradan takri- | ben yüz yıl peçtikten son- ra, yani 1800 de bu nüfus 172.000 kişiye varmıştı Şehir, ' bundan sonta dev adamla riyle — ilerlemeğe bıgl'ııııç ve nihayet dünyanın en bü- | yük şehirlerinden biri olmuş tur. ticaret | Teri neşredilmiştir | ihracaatımız kıymet itibariy- Idrnanyurdu Cumartesi gecesi bir gar- denparli verecek Cumartesi gecesi, şehrimiz 18 inci yıl dönümü — münasebetile iki aydanberi hazırlıkları yapıl- makta olan — gardenparti verilecektir. Gardenpartinin güzel ve eğlenceli geçmesi için bütün hazırlıklar ikmal edilmiştir. O gece Yurd gen- çleri tarafından nezib ve eğ- lenceli sürperizler de hazır- lanmıştır. — Gardenpartinin güzel geçeceği umulmak tadır. Mülkiya müfettişleri gittiler Epeydenberi — vilâyetimiz iLİMiZDEN HABERLER İnhısarla Sıhhat llıııklnılı'ıı(ınde tayinler Dursunbey hükümet tabi- bi Memdüh Türkay İstanbul Eminönü belediye şube ta bipliğine, Erdek hükümet tabibi Tevfik Ronanın uh- desine — belediye — tabipliği de ilâve olarak verilmiş tir. Sürt vilâyetinin Garzan kazası sıhhat memuru Tev fik Ba Balya sıhhat memurluğuna naklen tayin edilmiştir. Memleket hastahanesi cil- ak 14 lira maaşla |diye mütehassısı Dr B Ekrem Baysana Sıhhat Vekâletince bir ay mezüniyet verilmiş çevresinde teftişlerde bulunan mülkiye müfettişlerinden B. | Hayri Orhon ile B. İhsan Ak- soy dün şebrimizden ayrıl. mışlar ve İstanbula gitmiş- lerdir Baba ıiuî mıiı kira- | çıların döğmüşler Akıncılar — mahallesinden kiremitçi Aliş ve oğlu Ha limin evlerinde, kiracı bu lunan Hüseyin oğlu canbaz Mehmet Aliyi döğdükleri ve lisanen de hakarette bu lundukları iddia ve şikayet olduğundan suçlular yaka. lanmış ve tahkikata başlan- mıştır. lerandper Ğ koyun sayasını yakmışlar Balyanın Orhaniye nahi yesine bağlı Kocapınar kö yünden Salih oğlu Ahmede ald, köye yarım saat mesa- fedeki köyun sayası yakıl- dığı şikâyet olduğundan ta hkikata başlanmıştır. lereİhracat Başvekâleti statistik umum müdürlüğü bu senenin ilk beş ayı zarfındaki — ticaret müvazenemize ait istatistik- Bu istatistiklere göre 1937 yalının ilk beş ayı - içindeki le 50,145 485 liraya, ithalâ: tımızsa 38.019548 liraya varmış bulunmaktadır. 1937 nin ayni ayları için deki ihracatımızsa 36 milyon 14,798 lira ithalâtımız . da 35 723 928 liradan ibaretii. 1937 yılının beş ayı için deki ihracat ve ithalâtımızın başlıca memleketler arasın- da süreti İnkisamına ait ra: kamlara göre de, umumi ihracatımızın — yüzde 46.33 | önü teşkil eden 23 228 478 lira ile Almanya birinci gel mektedir. 4 milyon 869 246 lira ile Birleşik — Amerika ıııııınılııi. 2.630.246 lira ile tir Dükkân Bürhaniyenin — Karaağaç köyünde Koca — Halil oğlu Aliye —ait kahvede gar son Ömer oğlu Ahmet bir gün evvel akşam üzeri pir ne kömürü ile kahve ocağı- nı doldurmuş ve kahvenin kapısını — kilitliyerek — yat. mak üzere gece yarısı kah- veden dışarı çıkmıştır. ” Kömür yavaş yavaş ateş alarak ocağın yanı başında bulunan on kadar arı ko vanı ateş almıştır. Bu su retle yangın kahveye — sira yet etmiş ve ateş büyüye 'rek kahve kâmilen yanmış tır Yangın bu kahvenin ya- nında bulunan ayni köyden Ratip oğlu İbrahime aid kah EnÇokHangiMemleket Yapıyoruz.. de İngiltere üçüncülüğü al- maktadır. İtbalâtta ise gene umum ithalâtımızın — yüzde 42,74 ünü teşkil eden 18 milyon 230.226 ile Almanya birin ciliği almaktadır 5.010879 lira ile Ameri. ka ikinci ve 3 182806 lira ile de İtalya — üçüncü gel mektedir. 14 Yasıhda Bir kızı kaçırdılar Kayapa nahiyesinin Lapa köyünden Mehmet oğlu Ka. zimin |4 yaşlarındaki - kızı Haticeyi Sarıpınar köyün den Ali oğlu İsa ile arka- daşı Emin oğlu İsmall tarafın- dan cebren kaçırıldığı iddia ve, şikâyet olduğundan suçlular yakalanmış — ve tahkikata başlanmıştır. İlaresi, şarap si şarapı sürüm artıracak tedbirler alılı! İahisarlar — idaresi, istihlâkinin — günden tedbirler almağa İa artmağa başlamıştır. İnhisarl İ" yaz sek şa lerle, siyah şarabın mış etlerle ve heyııM sek şurabın da ıı.yvl içileceği — halk — taralı! anlaşılırsa o zaman sarfi tın bu günden daha olacağı kanaatindedir. İnhtsarın şarap' satışı l senesinde 25.000 litre 936 da 700,000 litreye ııl miştir. Yandı.. ve ile bakkal dükkânınt sirayet etmiştir. Bu vaziyeti — göret halkı, hemen yangın haliine gelerek, — ya daha fazla büyümesini! ydan vermeden sönd! lerdir. Yanan kahvenin (400) lira kadardır. Diğer kahve ile dükkânının bu — yi zararları (100) lira tesbit edilmiştir Yangına ren adam evrakile birlikte teslim edilmiştir. Yangin bütün köy Iuyıuııı ılnıhrııüıll!' KazanG Vergisini nlllılı yeri ad Mükelleflerin tahsilât' B | ciktirmek maksadile " lunan — kazanç vergi itiraz — ettikleri — anli vergiye yüzde — 09 yapılacaktır. İunmuşlar ,, Korucu nıhıyeılıı" dibi ve Yenicetkebir "i gif rinde, Havran nahi Hamambaşı mahallt Selim oğlu Selim ile '" halleden Hacı Yusuf ü ket adındaki - üç çe tarafta uygunsuz Hü j bulunduklarından V ınılıvdıı Sopa ile İ!İ'“ Cumuriyet mahal Abdullah oğlu Osma? sı Hasan kızı Fatmâ ile döğdüğü iddin Y? l yel o'unduğundan Ğ başlanmıştır. v gört artması karşısında "nlh.;î yeei verimiştir. Geçen sene, © ki seneye nmazaran bğ bir fazlalık gösteren sarfiyatı bu sene daha (I — | ; Bir Köyde Çıkan Yarr gında İki Kahve, Bır » ııbıb":;, yakalanı yalef , Uygunsuz Eıîını Ü i 1 m. İ ğ SS .ri..r. D g _:ııı F LFES