26 Kasım 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

26 Kasım 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

TÜRKDİLİ 26 İKINCI TEŞRİN CUMA 1937 GÜNDELIK SİYASAL GAZETE Hitler-Halifaks Mülâkatından Sonra: Londrada Yeni VeMühim Görüşmeler Yapılacak.. İngiliz Başvekili: Almanya İle Hiç Bir Sarih Anlaşma Yapılmadığını Söyledi.. Londra, 25 (A.A.) — İn- tüiz Başvekili B Ço berlâyn — Avam Tasnda Lord Halifaksın Beı-- n ziyaretinin tamamile hu- tüti mahiyette — olduğunu, manya ile sarih bir an tşma yapılmadığını, biç bir | Hahhüt altına girmediğini Yöylemiştir. Paris, 25 (A.A ) — Fran | Şotan | Üe Hariciye Nazırı B. Del- | Üz — Başvekili B 08 yapılan davet üzerine ayın yirmi dokuz ve otu tunda Londraya gelecekler, "lıılıı başvekili ve hariciye Bazıriyle görüşeceklerdir. Londra, 25 (A.A) — İn tiliz — hariciye — nazırı B en, Alman hariciye na- | B ÇEMBERLAYN zırınıin - Londraya - ziyareti hakkında sorulan bir suale bu hususta hiçbir şeyin ka- rarlaştırılmadığını Brüksel Konferansı dağıldı. “Cesaretimiz Kırılmış söyle- Değildir...;, İtnfarans rai ; konleransın vazifasini yapamamakla bera: Üt sulhukoru makyolundaki cesaretin kırılmadığını söyledi Brüksel, 25 (A.A.) — Brük t konferansı dün - dağıl Tıştır. xğnııfeıını relsi ıüylıdıiı bir nutukta: * Muslihane vakalarla Uzak Şarkta sulhu vücude getirmekten ibaret (Sonu Dnrdüncü Sıyfıdı) Çok Çocuklu Hâkim- lere Yardım.. Mliye Bakanlığı buna ait kanunun tatbikini - gösterir bir talimatnama hazırladı Adliye Bakanlığı. Finans x’*kıı.lığı ile birlikte çok Socuklu hâkimlere yapıla “k yardım hakkındaki ka:- Sünun tatbik şeklini göste- * talimatnamenin — hazırlı- ! bitirmiştir. Talimatna- *Ye göre vazife başında “lunan hâkimlerle bu sınıf- & Şayılan memurlar ve Mi tabiplerden 25 yaşını dllrııuı bulunan bekâr. 'la 28 yaşını bitirenlerden " ve 33 yaşını — bitirenler © iki 37 yaşını bitirmiş ,"nlud.n 3 çocuklu olmi: dlar kanunun birinci mad- ı_“’lelı.ı.mım tâbi olacak- 28 Yaşını doldurmuş bu- 'hlınıı evli — olanlariyle & Yaşını bitirenlerden bir, N, Atını bitirenlerden iki, 37 di bitirmiş bulunanlar- L':d.nç çocuklu olanlar yu- yazılı mükellefiyet. lerden hariç -tutulacaklar- dır. 28 Yaşını bitirip de bir- den ve 30 yaşını bitirmiş olupta ikiden, 37 yaşını bi: tirenlerden üçten ve 42 ya şını bitirmiş olanlardan dör: tten fazla çocuğu olan hâ kim ve bu sınıftan sayılan tabipler, fazla çocuklarının sayısına göre toplanacak paralardan yardım göreceklerdir. 25 Yaşını bitirmiş olupta (Sonu iksnci sayfada) Adı Değişen Vilâyetler.. Ankara, 25 (Husust) — “Diyarbekir, vilâyetinin is. mi “Diyarbakır, — “Elâziz, vilâyetinin ismi de “Elâzık, olarak değiştirilmiş ve alâ- kadarlara bildirilmiştir. memurlar ve adli miştir. Londra, 25 (A.A.) — Ha- vas Ajansının muhabiri bil- diriyor: İyi haber alan mebafillere göre Hitlerin Halifaksa Al- man İngiliz müzakerelerinin deyam edebilmesi için — bil dirdiği şart şudur: Müstem eke sahasında Al- manyanın müsavi hüknka malik olmasının tanıması. Bu muayyen bir müddet sonra müstemlekelerinin ia- desini intâç edecektir Lord Halifaks tarafından tanzim edilen rapor tama. mile gizli tululmaktadır. Bu rapor husust kâtipler hariç olmak Üzere yalnız nazır- lara tevdi edilmiştir. Londra, 25(A A.) — Ha vas Ajansının muhabiri bil- diriyot: Hükümetle sıkı münase- (Sonu dördüncü sayfada) Amerika İngiltere ticaret anlaşması Nevyork, 25(A A ) — Ame- rika hariciye nazırı İngiltere ile Amerika arasında yakın- da bir ticaret anlaşması ya pılacağını, bu itilâfnamenin | dünya yüzünde mevcut olan | karışıklıkların teskini yolunda son derece ehemmiyetli bir hâdise olacağını söylemiştir. —HD0 | Türkiye ile Yunanistan arasındaki Mukavele Dün İmzalandı Ankara, 25 (A.A.) — Trak- ya hattı üzerinde Türk ve Yunan hudutlarından geçen kısmın gümrük inzibat işle rini müştereken İdareyi is- tihdaf eden itilâfname dün İstanbulda imzalanmıştır. Bir Yılda “Hekadar Iıvi olundu, Yapılan bir istatlstiğe göre iki sene zarfında Sıhhat Ba- kanlığına bağlı hastahane- lerde 1,042,296 kişi yatırıla- rak. 4,987,143 kişi ayakta; doğum evlerinde 27.945 ki. #i yatırılarak, 344.444 — kişi ayakta tedavi edilmişlerdir. Dispanserlerle muayene ve bakım evlerinde ise 19,911 kişl yatırılr nış. 3.895 838 ki- H ayakta brdavi edilmiştir. Balkan Antantı bankalar direktör- leri toplantısı bitti. Ankara, 26 (A.A.) — An karada toplanmış olan Bal- kan Antantı merkez banka. ları direktörler içtimaı dün bitmiştir. Memleketı:n Asayişini Tetkik.. Ankara, 25 (Hususl) Memleketin umumi emniyet ve asayiş işlerini tetkik ede- cek olan yüksek emniyet komisyonu yakında Ankara- da toplanacaktır. Dahiliye Vekilinin başkan lığında toplanacak olan ko misyonda büyük erkânıhar- biyeden bir mümessil bulu. nacaktır. Toplantıya emnl yet genel direktörü, jandar ma kumandanı, gümrük ve orman genel kumandanları iştirak edecektir. | Fransa Başvekili Ve Hariciye Nazırı 4 PazartesiGünü Londraya Gidecekler aai Harana ON İKİNCİ YIL SAYI: 3719 Rusyada İki Casus Mahküm Edildi.. Bu casusların Leningrattaki ecnebi konsolosluklardan birinin tesmi memurlarile teşriki mosai ettikleri anlaşıldı Moskova, 25 (A.A.) — Leningrat askeri mahkemesi casuslukla mütteham Silber Horn ve Klesin adındaki iki ecnebinin muhakemesini bitirmiştir. Mahkeme sabit gördüğü üzere, Silberhorn 1936 de ecnebi bir devlet tarafından mütehassız sıfatile Sovyet- ler Birliğine casus olarak gönderilmiş ve bu adam Le ningrattaki konsolosluklar- dan birinin resmi memurla- rile teşriki mesai mahrem malümat toplamı ya başlamış ve bununla meş- gul olmuştur. Bu malümat bilhasıa Le- ningradın muhafazasına ve o civarda bulunan askerl teşki: Iâtı istihdaf eylemiştir. 1936 sonunda Silberhorn Sovyet makamatı tarafından hudut tan dışarı çıkarılmış ve ken ederek disine bir daha — Sovyetler Birliğine girmesi yasak edil- miştir. Bu yasağa rağmen Silberhern diğer Klein adın- da birisile beraber 1937 ha. ziranında aynı encebi devlet tarafından tekrar Sovyetler Birliğime gönderilmiştir. Bun- lar gene casusluk yapacak ve aynı zamanda Leningrad limanındaki petrol haznesi- ni infilâk ettireceklerdir. Bu sefer her ikisi de sahte - viçre pasaportu ile gelmiş- lerdir. Silberhorn, Manshteld ve Klein de Y. Lesu adında birer pasaport almış bulu- nuyorlardı. Bunlar ecnebi seyyah sıfatile girmişlerdir. Fakat bir müddet sonra da- hiliye komiserliği bunların hüviyetini tesbit etmiş ve kendilerini yakalamıştır. Bir Gezinin Notlarından:2 Edremitte Ve KöylerindeTamamla nan,YapılmasınaBaşlananEserler Valimiz; Bu Kazamız Dahilinde Tamamlanan Cumhuriyet İdaresinin Verimli Eserlerini Biz- zat Açtılar Ve Temellerini Attılar. Vali Gürede havuz başındayiz. Mevzu iktisat, ziraat mihve- vi üzerinde iIşliyor. Vali pen- çerelerden bakan kadınlara sesleniyor: — Kardeş ana.. Bayra- miniz kültlü olsün . “Amma ben . sizi bu kafesin altında mı görecektim..Sizin teslim ve tasdik edilmiş iffetiniz buna muhtaç m? İhtiyar nine söz veriyor: — Bir daha görmiyecek. siniz.. Gürelilerin tezahüratı arasında köyü terk ettik. Şimdi ikinci bir üzerindeyiz. Güre - Tahtaköy yolu iki köyü birbirine muntazam bir şosa ile bağlıyor. Bu da 14 ncü eseri.. Bu müstesna köy bütün Edremit körfezine kuş bakışı bakıyor.. Marmara ha- vazunun başında, çınarların gölgesindeyiz. B. Ethem Aykulun Edfemitte karştlânmalarından bir intiba... Edremit körfezini saran müstevlilere boyun eğmiyen Türk oğlu belki bu çınarların altından Kazdağına çekilmiş, tetiği burada düşürmüş.. Yarınki yapıcılık hareke- tinin kararını burada ver mişti Şimdi bu ülke © kadar emniyetli ki.. Bu dallar o kadar gelişmiş ki.. Biz bu- rada bir macera nakletmi- yor, bir derdi açıyoruz. Tefecilik ve bunun banka- cılık tarihinde misli — görül- memiş şekillerini çınarların gölgesinde vali anlatıyor. Birbirimize soruyoruz: — Saat 10,30 danberi durmadan halka hitap eden vali acaba yorulmadı mı?.. Hayır yorulmadı. Öyle inanmış, öyle görmüş ve öy- le tesbit etmiş ki, alâka top- Edremlite yapılacak tik mektebin temel 5 atma töreninde Vali projeyi letkik ediyor v lamasını bilerek dersini ve- ren bir öğretmen gibi he- pimizi kendisine bağlıyor. Banka.. Kooperatif, tefe- cilik, Cumhuriyet.. Kafes.. mektepsizlik.. Hep bu tezat- lar üzerinde izahda . Vakit gecikiyor. Tahta köyünün ikramı seven, mi- safirperver balkını o güzel havuz ve çınarlar altında bı- rakıyoruz. Akçay şosasına — karıştık. Şekviran köyünde şimdi de Karadeniz havuzu başında- yiz, Minyatür Karadeniz göl- gemizle süslendi Köylüler ziyaretcilere, gü- zel incir ve bademlerini bi rer paket içinde hediye edi yorlar. Bir müddet istirahat.. Köy- lülerle konuşma ve dertleş- ( Sonu ikinci sayfada )