26 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

26 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

SALI 26 | İLKTEŞRİN 19397 BAŞMUHARRIRİI: KOCATAŞ MEMBA SUYU ve gazozlarını içiniz Kocataş su ve güzoz şişeleri 70 derecede Memleketimizde başka hiçbir su ve gazoz ii dm i kanmaz. Sihhatinizi tehlikeli tesadüften koruyunuz. Her yerde 7 varla Kocataş suyunu ve gazozlarmı araymız uz. Yeni Kabinede Yalnız Sıhhat Vekili Refik Saydam Hariç Kaldı 20 Lira Yerine 2000 Lira a Are 25 İlikteşrin (Baş muharririmizden) — Bu rada yirmi liralık bir işe ait bir hikâye anlattılar. Bugünkü meli mekanizmanın çarkları arasın da, bazı unsurların ne ruhla işle- diğine canlı bir misal olduğu için bu hikâyeyi olduğu gibi tekrar &- deceğim. Yalnız şunu söyliyeyim ki, maksa- rm, şehsı ve makamları tenkit de Zilâir. Daima söylediğim gibi, biz maziden fena bir miras aldık. İtiyat, usul ve muamele şeklindeki bu mirası birdenbire , tasfiye edemedik. Esaslı bir tasfiye yapıncıya kadar makine- nin eski yavaş, israfı ve ıztıraplı mecralarda kalmasını bir zaruret di- ye: karşılamak lâzımdır, Yani bu fe. na miras, hepimizin bir yüküdür. Bu yükten kurtulacağımız günler öe-her halde gök yakındır. su İNNİ ki milliyesinde yirmi liralık bir alacağı varmış. Bir bankada olsa böyle bir meselede salâhiyettar âmir tetkikini yapar, iş sahibinin hakkı varsa bu hakkı tasdik eder, işin icabı derhal olur, biter. Fâkat eski izler üzerinde yürüyen bir devlet dairesinde halkın hakkını tanımak salâhiyeti yoktur. İş mahke- meye düşmüş, idare kaybetmiş, aylar geçmiş, temyiz edilmiş. Yine kaybet- miş. Nihayet kati şeklini almış: Hak gahibinin eline bir temyiz ilâmı geç miş. Xirmi liralık hakkı devletin en bü. yük adalet makammea tanman va - tandaş emlâki milliye idaresine. bir Istida yazmış. Demiş ki: “Şu yirmi liralik hakkim tanındı, Bunu bana ya para olarak verin, yahut vezi borcum var, Oraya mahsup edin.,, Bu vatandaş, tanıdığı mevki sahibi bir hemşerisine gitmiş. Yalvarmış: “İşler çok yavaş gidiyor. Benden ver- Bi istiyorlar. Hazır param yok. Mali- yeden alacağım yirmi Jira ile borcu- Mu ödiyeceğim. Bana yardım ediniz.,, Bu zat işi tetkik etmiş: “Hiç me- sele yok, demiş. Elinde ilâm var, Pa- Yanı derhal alırsım.,, Bununla beri- ber işin takibini üzerine almış. pi $ söyle bir seyir takip etmiş: I Emlâki Milliye idaresi temyi- Zin ilimma rağmen işi avukatına ha Vale etmiş. Kâğıtlar evrakta ve avu- katta beş, on gün kaldıktan sonra avukat demiş ki: “mesele yok. İlâm var. Parayı ödemek lâzım... Bunun üzerine Ankara Emlâki Mil- İlyesi Vekâlet Emlâki Milliyesine yaz- Mış. Bu daire muhasebeye bildirmiş. uhasebe: “Bir defa da vekâlet hu- kuk mülşaviri görsün. demiş. Hu - kuk müşaviri pek çok işleri arasında kestirme cevap verecek yerde: “Bir defa dosyayı göreyim.,, diyecek bu- Unu, Derkener mua; 4m o mecralardan Etcerek Ankara Emlâki Milliyesini bulmuş, Dosya ayni çapraşık yollar- hukuk müşavirliğine gelmiş. Ni- ayet hukuk miişavirliği şu neticeye iş: “Verilsin, fakat geçen sener) Üahakkuk ettiği için borca kalmış pa- dan karşılık lizım., Muameleler devam etmişç | Remi tebliğ neşredildi Cümhurreisi Yeni Kabineyi Tasdik Etti, Parti Grupu Ankara, 25 (A.A.) — (Resmi teb- liğ): — Malatya mebusu Ismet Inö- mü, bu ayın 25'inci günü Beşvekâ- İletten istifasmı vermiştir. Relsiciimhur Atatürk, Izmir me- busu Celâl Bayarı Başvekâlete tayin ve kabineyi teşkile memur etmiştir. Reisicümhur Atatürk, ayni günde ar- zolunan icra vekilleri heyetini tas - dik buyurmuşlardır. Keytiyet Büyük Millet Meclisi rejsliğine yazılmıştır. Reisicümhur Atatürk, . vekâlet siyasi müsteşarlıklarma intihap eği- len zatların tayinlerini de tasdik bu- yurmuşlardır. Hükümet ve Parti, teşkilâtımızın birleştirilmesi dolayısile Malatya me- kuşu İsmet İnönü Parti umum reis İ vekilliğinden istifa etmiş ve bu. va- say, Büşvenm vesar EĞ, vera lunmuştur, Bugün saat İ7 de içtima eden icra vekilleri heyetine Reisicümhur Ata. türk riyaset buyurmuşlar ve yeni he. yetin mesdisi üzerinde görüşmüşler. dir. Içtima, iki buçuk saat devam et- miştir. Icra vekilleri heyeti, aşağıda isim leri yazılı zevattan teşekkül etmiş. tir: Başvekil Izmir Mebusu Celâl Ba- | , B. TATARESCU MUSİKİ BAHİSLERİ B. Mazhar Müfidin dikkate de- yirmi. İlik evrak pek çok dolaşmts, hüliyk” ğer bir yazısını yarın okuyunuz. (Arkası 10 uncuğa) İğ $ Perşembeye Top B. Refik Saydam Dost Başvekil Geliyor B. Tatarescu Büyük Törenle Karşılanaca Buradan Doğruca Ankaraya Gidecek, Ayın Otuzunda Ayrılacak Romanya Başvekili B. Tatarescu- nun memleketimizde geçireceği gün lere ait program tesbit edilmiştir. Dost memicketin değerli Başvekili Yerm hususi bir vapurla saat 13 — 15 arasında limanımıza gelmiş bulü- nacaktır, Iki mubhribimiz bu hususi vapuru Boğazda karşılayacaktır. Va- Pur Galata rıhtımına yanaşacak, Va- li ve mihmandarlar gemiye çıkarak muhterem misafirimize “Hoş geldi - niz,, diyeceklerdir. Gemide kısa bir görüşmeyi müle- akıp, muhterem misafirimiz rıhuma sıkacak ve buraca bir askeri krtamıZ. başta bando olduğu halde selâm res mühi ifa edecektir, Misafirimiz rıhtımdan otomobiller” le doğruca Perapalas oteline gidecek ve otelde kısa bir istirahati müteakip Istanbul valisini makamında gyaret edecek, saat 1630 dada Taksim Gümhuriyet âbidesine merasimle 6“ lenk koyacaktır, Saat 1715 te vali, B, Tataresci Dun Ziyaretini otelde iade edecektir. (Arkası 10 uncuda) lanıyor yar, Adliye Vekili Izmir Mebusu, Şükrü Saracoğlu, M. M, Vekili Ba- kesir Mebusu General Kâzım Oz- alp, Dahiliye Vekili Muğla Mebusu Şükrü Kaya, Hariciye Vekili İzmir Mebusu Dr. Tevfik Rüştü Aras, Maliye Vekili Fiâziz Mebusu Fuat Ağralı, Maarif Vekili Erzincan Me- busu Saffet Arıkan, Nafia Vekili Afyonkarahisar Mebusu Ali Çetin-! kaya, Iktısat Veklli ve Ziraat Ve-| Kâleti Vekili Tekirdağ Mebusu $ kir Kesebir, Sıhhat ve İçtimai Mu- avenet Vekili Aydın Mebusu Dr. Hulüsi Alataş, Gümrük ve İnhi » sarlar Vekili istanbul Mebusu Râ- na Tarhan, v Siyasi müsti r m ri AYY Bimieri gağıda yazılmıştır: Adliye Vekâleti Siyasi Müsteşarı Kocaeli Mebusu Salâhattin Yargı, M M. Vekâleti Siyasi Müsteşarı Deniz- li Mebusu Necip Ali Küçüka, Dahili- ye Vekâleti Siyasi Müsteşarı Malatya Mebusu Abdi ye Vekâleti tep Mebusu Uye Vekâleti Siyasi Müsteşâri Kay- (Arkası 7 inelde) Üniversitede Ecnebi Hocalar Çok Müteessir Dün Tıp Fakültesinde Bir Hâdise Oldu Üniversitedeki ecnebi profesörler aleyhinde, bir gazetede yapılan neşri yat üzerine, ecnebi profesörler, alâ- kadar makamlara bazı müracaatlar. da bulunmuşlardır. Bu neşriyattan dolayı profesörler çok müteessir bu- lunmaktadırlar, Dün tıp fakültesinde bu mevzü İle alâkadar bir hâdise olmuştur. Tıp fa kültesi profesörlerinden B, Frank der se girmiş, derse başlamadan evvel ta lebe ile hüebihal yapacağını, çok mü. teessir bulunduğunu ifade ettikten sonra, demiştir ki: — Yapılan neşriyat bizim için çok acıdır. Bu doğru değildir. ruyorum: Benden her derste ancak 20 daki. ka mı İstifade ediyorsunuz? Biz ça- nşıyoruz. Meselâ ben, düny hungi bir yerinde ayni kürsüyü iş gal etmekte müşkülât çekmem, AV kadar makamlara, yapılan bu fena neşriyat dolayısile müracast edece ğim.,, am EEE AVRUPA GÜZELİ Cezayir, 25 (TAN) — Finlandiya güzellik kraliçesi, Constantine şehri. nin bugün Yapılan yüzüncü yıldönü. mü töreninde 1037 Ayrupa güzellik “dersi Menemencioğlu, Ma- || "“ Yunus Nadi,, nin İş Dolaplarından Birkaç Misal Daha: Soma Madeni, Petrol ve Buğday İşleri Yuttuğu Lüpü Fil Yutsa Çatlardı!, nkara, 25 (Başmuharririmizden) — Bugünkü tayya- | re postasile gelen “Cumhuriyet, gazetesinde “Na- di,, nin yazılarmı gördüm. Ankara treninde bana memle- ketin yegâne kültür gazetecisi olduğunu söyliyen adamı ha- | tırladım ve güldüm. Gazete sütunları, Ali Kemalin günle- rinde bile herhalde bu kadar yakası açık küfürü birarada İ görmemiştir. Zavallı kültür adamı!.. Ortalığı gürültüye ve sise boğmak, kirli işlerinin izini gözden ksy- bettirmek maksadile bastığı küfürler kâfi gelmeyince “Nadi” kö perdeyi her gün biraz daha yükseltiyor. Kendi kendini teş- ka bir şey yapmadığını, bütün bu küfürlerin kendi üzerine | farkedemiyor. Çünkü tehlikeye düşen kurulu dolapla- gözü dönmüştür. Bunlar öyle dolaplar ki kıymeti ve hassas bir şeirimize; “Yeter, fıkırdama rezalet turşusunun küpü, yuttuğun lüpü fil yatsa çatlardı sözlerini ilham etmiştir. unus Nadi, evvelâ Sait Mollalarn, Pehlivan Kadrilerin yap- tığı gibi hususi menfaatlerine ait ifşaları “dönme” sözile — durdurmaya, çalışmıştır, Memleket kendine sit bir çiftlikmiş ve is- tediğimi avr, ivtediğini hencrilş gibi biz tavırla VU SULU silâhdu kullandıktan sonra kendini Baba 'Tahirin zamanında sanmış ve ilk gazetecilik üstadndan öğrendiği sullerle jurnallar tertip etmiş. tir. Bu jurnallar 12 sene evvelisine sittir. Zavallı adam gurasmı bil- miyor ki Atatürk, velev yanlış ta olsa kanaat meselelerinden ileri gelen, şahsi bir menfaate tasllük etmiyen kanaat hatalarını daima affeder. Fakat benim “Nadi” hakkımda teşhir etmekte olduğum hafif menfaat davaları esasen kemalizmin ahlâk ve fazilet anane. lerile tabanatabana zıttır. Atatürkün, böyle bir hareketi affetmesine İhtimal tasavvur edile- mez, Benim, eski sevdiğim mesleğime avdetimi #nuvafık gördüğü sırada ben dünyanm en yüksek saydığın manevi mahkemesinin hu. zurunda muhakeme oldum. Eski günlere ait görüş hatalarım bulun. (Arkası 10 uncuda) | İ al GETİR Siyasi Hödiseler Japonlar Bir İngiliz Askerini öldürdüler Yine Tecavüz Yüzünden Amerika Japonyaya Bir Protesto Gönderdi Harp Şiddetle Devam Ediyor 2 — b 5 Uzak Şarkta harp cephesinden yeni resimler Nevyork, 25 (TAN) — Uzak Şark | askeri maktul di harbi hakkında en son haberler şöyle| zerine Ingiliz kı üşmüştür. Bunun &- talarını Kerdilerine kraliçesi ilân edilmiştir. (Lâtfen yedinci sayfayı açmız.) dir: Japonların dünkü hava taarruzu | hücum edecek t: esnasında, İngilizler tarafmdan mü- dafaa olunan mmtakada bir İngiliz -ayyarelere, tereddüt. sÜzce teş etmek emri verilmiştir. Hâ (Arkası 7 incide) 4