26 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

26 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

TAN Meçhul "Tâyyareler Korsanlığa Başladı Londra Komitesi Bugün Toplanacak Londra, 25 (TAN) — İspanyadan gelen en| son haberlere göre, korsanlıkla dair Akdeniz devletleri arasında imzalanan muahededenberi ilk defa olarak hâdisesi vuku bulmuştur. Hâdiseye maruz olan Paguet kumpanyasına mensup Puedmek lah vapuru Barselona'nın elli mil şarkında, milliyeti meçhul bir tayyare tarafından bom- bardıman edilmiştir. Bombaların biri vapura isabet ettiğinden mürettebat gemiyi tahliye et-| eilissindeki kargaşalıklardan yeni resimler; miş ve bunlar iki Fransız harp gemisi tarafın. Bütün tayfalar kurtarılmış, fakat batmak üzere bulunan vapur olduğu gibi bırakılmıştır. Anlaşıldığına göre, vapura tsar - ruz eden deniz tayyaresi siyah salip ile Fransız renklerini taşımakta idi. Gijon'dan hareket eden ve Ispanyol mültecilerini taşıyan trenler Mon - taban'dan geçerek Port - Bu yoliyle Ispanyaya gitmişlerdir. Bu trenler - de mücehhez, fakat gayri müselâh || 5000 milis bulunmakta idi, 'Asilerin verdiği bir habere göre Al- mirante Cerves adlı asi kruvazörü, takriben 150 Asturyalıyı Fransız sa- | hillerine götürmekte olan iki vapuru tevkif etmiştir. | *- JFALYA GÖNÜLLÜLERİ Italyanm İngiltere ve Fransa se-| firlerinin bu hükümetlere, İspanyada Miyom Tealyüslern 40,000 den fba- va a arya eray leri mevzuubahseden Sinyor Gayda, Italyanm bu suretle İspanyada yüz bini aşan gönüllüleri & bulunduğuna dair ileri sürülen iddiaları katiyet - le tekzip etmiş olduklarını yazmak. | tadır. Diğer taraftan asiler tarafın. dan San Sebastiyan'da Çıkarılan Dia rio Vasco gazetesi İspanya cümhu - riyetgilerinin nezdinde 140 bin gö - büllü bulunduğunu iddia etmektedir. i ADEMI MUDAHALE Yarın (bugün) ademi O midahale komitesi toplanacaktır. e Toplantıya Almanyanın Londra sefiri Von Rib bentrop'un da İştiraki beklenmekte- dir. Alman sefiri Berline, Berlinden Romaya gitmiş ve İtalyanm ricali ve başvekili ile görüştükten sonra Ber- Mine dönmüştü. , HARP VAZİYETİ Ispanyol asileri, şimaldeki kuvvet- lerini Madrit ve cenup cephelerine nakletmekle meşguldürler. Aragon Yor. ER al and Almanyanın Müstemleke Görüşmeleri Landra, 25 (A.A) — Mançister Guardin gazetesinin Cenevre muhabi Tine göre, Almanyanın Londra büyük “lçisi Von Ribbentrop, Roma ziyare- ti esnasında Mussoliniye Almanya « hin bir müstemleke bakanlığı ihdas| *deceğini, eski Alman müstemlekele- | Pinden bir kısmının iadesini ve Afri- büyük bir kısmının da İngilte- Ye, Almanya ve İtalya memleketlerin. den mürekkep beynelmilel bir teşek- lin idaresine verilmesini istiyece - Bini haber vermiştir. Von Ribentrop, Mussoliniden bun- mtzaheret edilmesini istemiştir. Arnavutluk Kralının Doğum Yılı Şenlikleri Tiran, (Tan muhabirinden) Kraj Birinci Zogonun doğum yıldönü Mü münasebetile burada ve bütün vutlukta büyük şenlikler yapıl- ır. Bütün gazeteler ve mecmua Jar bu hâdise dolayısile husust ve fev ÜNilde nüakaleri çikarmışlardır. mücadeleye bir korsanlık Kudüs | veten | İrakta Bir (| Araplar Kudüs sokaklarında Arapların çıkardıkları hâdiselere kar. şı İngiliz muhafızları kol geziyorlar. : Yeni Mebus Seçimi mi? Paris, 25 (TAN) — Fransa Başvekili M. Chautemps, dün söylediği bir nutukta, radikal - Jerle sosyalistler arasındaki Itti- | fak bozulduğu takdirde umumi / intihabatı yenilemekten başka çare bulunmadığı ileri sür- müştür. M. Blum, eski Dahiliye Na- minde söylediği bir nutukta, | son Kanton İntihabatınım hulk | | cephesine ve ekseriyetle s0syu- Jistlere yeni yerler kazandırmış olduğunu, halk cephesinin him- | rip etmiye imkân bulunmadığını | anlatmıştır. Bulgar Kralı Seyahate Çıkıyor Sofya, 25 (A.A) — Kral ve kra- liçe doğruca Londra ve Parise git-| mek Üzere öğleden sonra Sofyadan hareket edeceklerdir. —— Bir Fransız Müstemlekesinde Kanlı Bir İintihap Kavgası Fransada in HG yili Teme | meti ile meydama gelen eseri tah Hatayda alfabemizi okutanlar » Antakya, 26 (TAN) — Mektep ta- || #ülinde köylülere Türk alfabe oku- tan gençler mahkemeye verilmişler- dir. Hâkim bunları cezaya çarpttır- mıştır. Bu arada henüz 13 yaşında bulunan ve kanunen mestl vaziyette olmıyan Yusuf oğlu Tevfik te var. dır. Bu hâdise büyük bir teessür u- yandırmıştır. Yahudilere Karşı Manzigba Tamnrumlar Danzig, 25 (A.A.) — Nasyonal s08 Yalist partisinin matbust ofisi tara « fından neşredilen bir tebliğde ezelim- le yöyle denilmektedir: Geçen cumartesi günü bilhassa şen rin eski kısmında yirmi kadar Yahu di mahallesinin camekfinları kırılmış tır, Nasyonal sosyalist partisi bu Ifrat hareketlerinlen katiyen haberdar ok madığını bildirir ve bunları tazbih ve Sabit olduğu veçhile parti azasındal olmayan faillerinin ibret olacak 9€- kilde cezalandırılmasını lüzumlu ad- deder, Tahkikat bu hâdiseler esnasmda hiçbir kimsenin ne yaralanmış, ne.de ölmüş olmadığını göstermektedir. —o— Tirede Bir Cinayet İzmir, 25 (Tan muhabirinden) — Tirede bügün kanlı bir hâdise oldu: Oran, 25 (A.A.) — Dün skşam bir | Çiniyeri bekçisi Hasan, ayni köyden cephesinde iki taraf arasmda mühim | intihap bürosu önünde bir takım hâ | Osmanm evinde karısile konuşurken muharebeler vuku bulduğu anlaşılı | diseler olmuştur. 12 kadar yaralı var | Osman ansızın eve girmiş, bekçi Hs-|rasyonu tarafından Adana mıntaka- dır. Ikisinin yarası ağırdır. sanı ağır surette yaralamıştır. Filistin İçin Fırka Kuruluyor Son Kargaşalıklar Üzerine Birçok Köylere Para Cezaları Verildi Londra, 25 (TAN) — Fili inde karışıklıklar devam ediyor. Polis petrol borularından birini tahrip edenlerin izini bulmuş ve bu izin üstünde bulunan iki evi tahrip ve iki köyü de para ce- zasına mahküm etmiştir. Geçen gece Hayfa civarında bazı müsademeler olmuş, vaka yerine tak viye kıtaları gönderilmiştir. Hayfada bir Yahudi vurulmuş ve buna benzer başka hâdiseler de olmuştur. Bağdattan alman haberlere göre, Wak OHarciye Nazmı B. Naci, gazetecileri, memleköt mümessil - lerini ve Bludan yeka ie bulunan delegeleri topliyarak, mün- diri Filistin meselesini mildafaa edecek bir arap fırkasının tesisini ka Kudüs başmüftüsü henüz bir gehir. de ikamet etmekte ve büyük arap şahsiyetlerile konuşmaktadır. Müftü dün suudi Arabistan hükümdarı İb- nissuudun müsteşarı Yusuf Yâsin ile ve alman bir habere göre de, Suriyedeki Fransız makamları Kudüs başmüftüsünün Lübnanda ve ya Suriyede ikametine müsaale et - mekle berâber kendisini dalma kon- trol altında tutacaklardır. Bombaydan gelen bir haberde ise Hindistan Üleması cemiyetinin bu a- yın sonlarmda toplanarak Filistin me selesini mevzuu bahseğeceğini anlatı iyor. Kudüs, 25 (A.A.) — Gece Hayfa elin Vaka mahalline sskeri tak Amerikada Yeni İşler Vaşington, 25 (A A.) — Cümhur- relsi B, Roosevelt, kongrenin ileri ge len azasına gönderdiği mektupta, kon grenin önümüzdeki içtimn devresinin ruznamesine dshil bulunan rekolte kontrolü proğramınm tatbiki için ye ni vergiler ihdası Jüzumundan bahset mektedir, Lehistanda Hâdiseler Varşova, 25 (A.A) — Polis Lodz şehrindeki muhtelif Alman bürola- rmda araştırmalar yapmış ve İki ki- giyi tevkif etmiştir. ——. İzmirli Alâeddin Antrenör Oldu Izmir sporcuların çok sevdikleri eski Altaylı Ç. Aliattin futbol fede- sma antrenör tayin edilmiştir. N B. Van Zeeland | Belçikada Kabine Buhranı Briiksel, 25 (TAN) — Belcika başvekili B. Van Zeeland bugün istifa etmiş ve kral istifanemeyi kabul et- miştir. Buhranm sebebi, Belçika mil- Ni bankasınm idaresinde sulistimal- ler bulunduğuna dair muhaliflerin i- leri sürdükleri iddin'ardır. Hükümet aleyhtarları, ve bilhassa Rexistler, son zamanlarda bu bankanın idare - sinde intizamsızlıklar o gördüklerini söylüyor ve bu yüzden hükümet ley hinde bir mücadele açmış bulunuyor- lardı. Van Zeeland, birkaç hafta ev- vel istifaya karar vermiş olduğu hal» de, istifasını geciktirmiş ve en niha- yet bugün mevkiinden ayrılmıştır. Üni km Bulgar Sporu Sofya, 25 (TAN) — Bulgar maa rif nezareti tarafından buraya getiri- len Alman beden terbiyesi mütehas- sısı Kari Dim, birkaç bilyük köyde de #por tetkikatı yaptıktan sonra Bul garistanda (yapacağı spor islahatı plânmı hazırlamağa bâşlıyacaktır. Brüksel Konferansına Doğru ve istiklâlini tanıyan dokuz devlet ile bu devletlere iltihak eden devletler, bu aym sonunda Beki- kanın hükümet merkezinde topla nacak ve Çin — Japon ihtilâfını konuşacaklardır. Japonyanm bu konferansa iştiruk edip etmiyece- &i henüz belli değildir. Fakat bas- ta diğer alâkadar devletlerin hep si de, tecerriit siyasetini takip © degelen Amerika başta olmak tize- o devletinm — bütünlüğünü re konferansa iştirak edeceklerini | bildirmişlerdir. Bütün bu devlet - lerin Japonyaya karsı tehdit s8- vurarak değil, fakat aradaki ger- ginliğin sebeplerini tetkik ederek ve bunları ortadan ka'dırmıya ça- Uişarak bir neticeye varmak fikrin- de oldukları şimdiden anlaşılmak- tadır, Km toplanması için hazırlıklar yapıldığı bu si rada Japonlar Şimali Çinde mühim muaffakıyyetler kazanmış bulunu- yorlar. Hopel eyaletini istilâ eden ş e ; YAZAN: ÖMER Japonlar, daha sonra, garpte Ho- nan eyaletine girmiş ve şarkta Sa- rı mehre ilerlemiş, hattâ bunlari Keçmişlerdir. Şanzhayda ise şiddetli muhart- beler devam etmekte ve Çin mu * kavemeti bu ana kadar yerinden oynamaz bir kaya metmaetini gös- termektedir, Hattâ Çinliler, bu ©ep hede, Japonlar telâşa düşüren şid- detli mukabil taarrruzlar da yap- mak kudretini gösteriyorlar, Yal mz Japonların silâh faikiyeti yü- zünden sonunda muvaffak olma ları ihtimali mevcuttur. Fakat bu muvaffakıyetin Japonyaya çok 8- Zira mal olacağı ds şüphesiz say7- yor, Japonyanın Çinde kati bir mu - vaffakıyet kazanmasma engel olan en mühim âmil, Çin diyarının ge- nişliği ve Çin milletinin birliğidir. .... Gerci Çinin de ei i 'rebeylerinden Şan- tung'daki General Han-fu-cheu'nun RIZA DOĞRUL Kvangsi eyaleti kumandanı Gene. ral Li Tsung-jen, Çin hükümetine 200 bin askerle yardım edeceğini bildirmiştir. İNE varıyor: Ja- ponya, Çin ülkelerinden bir kaçmı istilâ ve Çin şehirlerinden bir çoğunu işgal ederek ilerliyebi- lir. Nitekim ilerlemektedir. Fakat bu istilâ ve işgalin Japonyaya te- min edeceği İstifade henüz tavaz- ruh etmemiştir. Çünkü istilâ altm- da bulunan eyaletlerin halkı Ja- ponyaya düşmandır ve Japon düş- manlığı bu halkm kafasında ve kalbinde yer etmiştir. Bunların hep si de Japonyaya karşı isyan ederek Japon istilâsile didişeceklerdir. Bu- num en bariz iki misali Japonyanm otuz senedir işçali altımda bulu - san Koranm hâlâ sükünet bulma- 3 arz ELE Abdurrahman Çavuş Lâzım! Küfür, derler ki, iç boşaltmak için bir çaredir ve bütün iç boşültma a meliyeleri gibi de - şüphesiz . ayıptır, Ayıptır amıma böyle kötü huylerm sadece ayıp demekle önüne geçilse i- di, dünyadan syıp mefhumu kalkar. dı. Küfürde bu kadar ısrar edildiği. ne göre, bunun da bir faydası oldu. ğunu kabul etmek icap ediyor, Bu fayda, küfürbazlarm dediklerine ve yaptıklarına, göre, başka türlü yene- mediği hasmını ve öfkesini bastırmak İ ve zehirini dökmekten ibarettir; Er babınm rivayetine göre, gerçi küfür bazan bir zaruret halini alır. Lâkin terbiyesini ve cemiyete karşi hürmet vazifesini düşlinenler bunu dısarı vurmazlar. Bumdan ötürüdür ki; ka- İ lahalık bir müemesede çalışan mi. neyver bir racaat ederek: — Bize nasıl bir yemek odası, bir ayakyolu ayırdınızsa bir de küfür o- dası tahsis buyursanız da gidip içi mizi orada boşaltsak! Burada arka- daşlarm huzurunda bu zarureti gi. dermiye terbiyem müsait değil, çat- Lyacağım, demişti, Demişti amma bu odanm yapılmamış olmasma rağ- men içinin çirkefini dışarı dökmemiş- ti, Herkes saygılı ve kaygılı olmadığı için aldırış etmez ve söver, sayar, Fakat bunun da bir haddi ve mladı vardır. — Çıkar baklayı ağzımdan! diyen seyhin vaziyetine düşmeden küfür etmek edepsizlik olur. Bundan başka küfürün de nihayet kendine göre bir kıymeti vardır, So- istimal edilince dahili dava olmıyan elâlemi izaç etmek muhitin terbiye havasını tefessüh ettirmekten bazlar şeye yaramaz olur. Küfür hakkında duyduklarım ara- smda şu aşağıya yazacağım fıkrayı bugünlerde ihtiyaca karşılik olur ü- midile sunuyorum: Saltanat devrinde. Dersim barut fıçısı, Köylüyü ürkütmemek lâzım; lâkin hilkümeti de hice indirmemek gerek. Elâziz köylerinden birinde küfür. baz Güllü isminde bir kadm var. Ba kadının oğlunun askerliği geliyor, E- lârizden köye bir jandarma gönderi- yorlar. Küfürbaz Güllünün oğlunu n- Lp şubeye getirsin diye. Gülü, jan. darmayı görünce eteğini çemreyip dama çıkıyor. Eki elini beline dayıyor, açıyor ağzımı, yumuyor gözünü, Öğ. le vaktinden akşam ezanma kadar küfrediyor. Jandarma da daha fazla dayama mayıp akşam üstü ell boş, Elâzize dönüyor. Bir başka jandarma gönde- riyorlar. Güllü, onu da ayni tarzda karşılıyor. Bu seferki birincisi ka dar da dayanamıyor. Ikindi olmadan köyden ayrılıyor, Uzutmıyalım sev. gili okuyucularım; o zamanm bütün Elâziz jandarma kadrosu, Güllünün köyünden gelip geçiyor; fakat oğlanı askere alamıyorlar, Işin belâsı şu ki, memleketliyi kışkırtmamak için kuv- vete miiracaat etmek te yasak. Vilâyette kumandanmn reisliği altmda bir komisyon kurulup, küfürbaz Güllünlün oğlunu nasıl as- kere almak mümkün olacağı müza- kere edilirken; alay zabitanmdan bir tabur ağası, Hozatta Abdurrahman Çuvuş isminde son derece küfürbaz bir eski jandarma bulunduğunu ve zaten meslekten ayrılışı da bu yüz- den olduğumu hatırlıyor. Hemen ha- ber salıp Abdurrahman Çavuşu Elİ- aş, müdürüne mik İ zize getirtiyorlar. Ihtiyar çavuşu tek. rar hizmete alıp Güllünün oğlunu celbetmek vazifesini uhdesine veri- göstereceği şüphe götürmez. Çin halkının Japonyaya karşı vaziyeti bu merkezde olduğu hal- de bütün harici âlemin de Japon- yaya karşı vaziyet aldığı göze çarp maktadır. Bir kere para piyasaları. nm Japonyaya yüz çevirdiği, Ja - ponynam harici ticaretinin piyasa- larda iy i karşılanmadığı oapa- gıktar, Bu da dokuzlar konferansının |- İ cabında Japonyaya karşı mihim | bir vaziyet alabileceğini göstermek tedir, yorlar, Abdurrahman Çavuş Vinçis- terini omuzlayıp küfürbaz Güllünün köyüne varıyor. Her gin oğlumu al mıya gelen jandarmaları tersyüzü gönderdiğinden dolayı maneviyatı büsbütün yükselmiş olan Güllü, bu sefer gelenin meşhur bir küfürbaz ol. duğunu duyunca, hiç yakası açılma. mış küfürlerini harcamak suretile bu slamı da ayni şekilde bombardıman etmiye başlıyor. Oğleyin baslıyan macera akşama kadar sürüyor, Pa- kat Abdurrahman Çavuş evin önün- de, yere oturmuş, tüfeğine dayan - mış sırasını beklemektedir. Nihayet bir an geliyor ki, Güllünün sesi kısı yor. Bunu gören Abdurrahman Cn (Lütfen sahifevi ceyirinis)