November 26, 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

November 26, 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

<a — 2.10-987 Kurtuluş Savaşında Deniz Kahramanları Kurulduğu Ateşli Günler) (Kurtuluş savaşınm başında İs- tanbulda bulunan deniz subayla” rından bir kısmı Anadoluya kaça” rak orada milli hükümetin ilk de- .miz teşekkülünü vücude getirdiler ki, bu küçük, fakat azimkâr varlık, bu günkü donanmanın ilk çekirdeği, ilk kudretidir, Bugün binbaşı rüt- besini şerefle taşıyan B. Müfit Tan- ca, milli savaşm ilk günlerinde, he- nliz bir zabit vekili iken birkac ar- kadaşı ile birlikte küçük bir kayık- MW Anadoluya nasıl kaçtıklarını dün anlatmıya başlamıştı. Bu he- yecânlı destanın geriye kalan kr- sımlarını da bügün veriyoruz.) 6 Temmuz 920 günü ilk iş 0- 2 larak, Samsunda Bay Mü- nirin kumandası altında bir bahri- ye müfrezesi teşkiline karar veril- di. Ekrem Cafer, Bay Şevketin ya” nında Ankarada kaldı. Bay Münir ile ben ve Tahir yola çıktık. Beş ağustosta Samsuna vardık. Ben Şi- leye kadar olan sahilde, Tahir de şarka, Hopaya kadar deniz askeri toplamıya memur edildik Önce doğ ru Sinoba geldim. Burada Preveze gambotu bulunmakta idi. Süvarisi binbaşı Bay Hayrettine giderek Si noptaki bütlin efrat, silâh ve cep- hanenin Samsuna nakli emrini ken disine tebiiğ ettim, Şayet yolda düş man tarafından çevrilirse, hiç bir suretle teslim olunmıyacağını da İ- Mâve ettim. Vaziyeti tahriratla sor- durdular ve bittabi ayni cevabı al- dılar, Artık ben orada durmadım. Sırasile Bartına, İneboluya, Akçe- şehire, Zonguldağa, gittim. Birçok makamlarla temasa gelerek şube. Jerden Samsun için deniz askeri ve onlara lüzumu olan harp malzeme. $ini temin ettim. Memür olduğum sahilin her tarafından peyderpey Samsuna nakliyat başladı. Ayni za manda lüzumu olan kömür ve mü- himmatı da her İskeleden gönderi- yordum. imandan limana mekik doku- yarak bu işleri başarırken ekseriya ya manifaturacı, yahut ta koyun tüccarı hüviyetlerini taşıyor dum. Yolcu vapurlarile seyahatte bu şekilde hareketten başka çare yoktu. Birçok defalar takalarla da gidip geliyorduk. 12 Eylül 920 de Ereğli iman riyaseti tarafından Sumsam romörkörü ikinci kaptanlı. Ema tayin edildim. O sirada İnebo Tuda bulunuyordum. Hiç bir yere hareket etmemekliğim ve Sumsamı burada beklemekliğim emrediliyor- du. Fakat aradan birçok günler geçtiği halde römorkör İnebolüya gelemedi. Süvarisi Arnavut İsmail kaptanm çok tecrübeli ve iyi bir ge mici olduğunu işitiyorsak ta neden se düşman ablukasını yarıp ta İne- Yoluya varması mümkin olmamıştı. Bundan bir netice çıkmayınca ikma İline mecbur olduğum işler için 24 Eylül 920 de Samsuna hareket et- tim. Ertesi günü ındaydım, Derhal kararsâha giderek Bay MU niri buldum. Ona mesai raporumu Verdim. en yokken bütün sahil şube lerinden Samsuna deniz as keri yollanmıstı. Artık elde kuvvet li bir bahriye müfrezesi vardı.. Yi- he ben yokken Ankaraya firar e- den çarkcı deniz talebelerinden Sup bi, Aldettin, Saim, Muammer ve kâtip mühendis Nedim, Krdemli Yüzbaşı Süleyman ve İsmailin baş kanlığmda Samsıma gelmişler ve bir atölye kurmuşlardı. Büyük ve Kilciik bircok tamir isi vapıyorlar- ©. Artik Samsun bahri teşkilâtı kurulmuş bulunuyor e ve kurtuluş Savaşı için kendisine verilen vazife leri yorulmak bilmiyen bir enerji ile rvordu, 20 Birinciteşrin 920 çarşamba Bünü mülâzimi evvelliğe terflimiz Somut fonla tebliğ edildi. Bundan sonra birçok vazifelerde çalıştım. Ekrem Cafer, 18 Kânunuevvelde rüsumat Dört numaraya Ikinci kaptan tayin edildi. Ondan iki gün sonra da ben (Turgut) motörüne memur kılm- dım. İkimiz de yeniden cepheye si- lâh nakliyatı işinde rol aldık. urgut motörü yetmiş tonluk bir tekne idi. İlk olarak İne boluya 00 sandık yedi buçukluk mermi nakli emrini telâkki ettim, Bir yeni efrattan, bir de Aydın Re- is mürettebatından olmak tzere iki nefer maiyetime alarak 22 Kinunu evvel 920 günü ortalık karardıktan sonra hareket ettim. Liman ve erkâ nıharp rejslerinden İncbolu iskele ko mutanına yazılmış olan iki resmi tahriratı da beraber gölürüyorndum Seyrimi muvaffakıyetle yaptım. 'Ti rebolu, Giresun, Ordu, Vone ve s1- rasile sahil boyunca İneboluya var. dım. Emanetleri yerlerine salimen teslim ettim ve vazifemi yaptım. Turgut motörü ile bunun gibi bir. çok seferlerle muhtelif limanlara si || lâh ve mühimmat naklettim. Bir de fasmda bir İngiliz destroyeri tara - fından çevrildi isem de bu tehlikeyi maharetle atlatıp yine vazifemi ye- rine getirdim.” Binbaşı Müfit Tancanın sözleri bitmişti. Samimiyet, ve zekâ taşan gözleri için için gülüyordu. Her ha- linde “vatan İçin çalıştım, bahti- yarım” diyen bir mâna vardı, Onu takdir ederek teşekkürle ayrıldım. Silifke Ovası ! İhtiyar Bir Âşık Sulanacak Silifke (TAN) — Su işleri Adana Rakibini Öldürdü Urin (TAN) — Özbek köyünde fe- mıntakası müdürü Nadir bir fen he-|“i Pir “DAYE işlenmiştir. Hâdise ve yeti ile beraber buraya gelmiş ve Si- | lifke ovasınm Göksu irmağiyle sulan | ması işini tetkike başlamıştır. Halen yağmur bereketile bire 25 - 30 rad- desinde mahsul veren Silifke toprak- ları bu şekilde sulanacak olursa bire viiz nisbetinde mahsul alınacağı ve senede iki defa istihsal Kabil olacağı tahmin edilmektedir. A Havzada Yardım Gören Çocuklar Havza (TAN) — Çocuk Esirgeme Kurumu şubesi geçen Mayısta otuz kadar fakir çocuğa elhise ve ayakka- bı temin ettiği gibi Kızılay, Çocuk E- sirgeme kurumları ve mekteplerdeki himaye heyeti de elli kadar çocuğu el bise ve ayakkabı vermiştir. LOKM sebebi şudur: Süleyman oğlu Haşim Çavuş ismin de 53 yaşmda biri, bir kadını seviyor muş, Bu kadın son zamanlarda Adil isminde birile konuşmıya başlamış, Bunu duyan ve Adili sevgilisi olan kadına Şevki oğlu Ahmedin tanıştır. dığı öğrenen Hâşim, arkasmıdan vurmak suretile Ahmedi öldürmüş ve yakalanmıştır. : a ei Hendekte Mahrukat ve kömlr yok gibidir. Bastıran 80- Zuklar fakir halkı endişeye düşürmüş tür. Mahrukat ihtiyacmı süratle te- inin edecek tedbirler slmması bekle- niyor, N se HEKİMİN Karaciğerden Mideye Hazım işlerinde karaciğerin va- zifesi olduğu için bu uzvun bozuk luğunda mide tarafmdan da alâ- metler butunması tabiidir. Şu ka- dar ki bu alâmetlerin hepsi yalnız mahsus a da o alâmetleri meydana çıkarabi- lir, Mesel, geri bozuk olanm iştihası kararsız olur. Yemeğe 0- turmak için büyük bir iştiha duy- duğu halde birkaç lokma yiyince kendini doymuş gibi hisseder. Ba hal en ziyade sabah kahvaltısında olur.. Birçoğu inkıbazdan şikâyet eder. Bazıları da aksi olarak, ber yemekten sonra ishale tutulurlar. Fakat bu alâmetlerin hiç biri mut laka karaciğer bozukluğuna delâ- let edemez , Bunlardan başka karaciğer bo- zakluğunun kendine mahsus ve Mİ de tarafından da alâmetleri var- dır. Bu alâmetlerin en başımda, Ye meklerden bazılarma karşi taham- mülsüzlük hatıra gelmelidir. Me- , selâ yumurta yemiye tahammül & demiyen, inat edip te yerse büyük rahatsızlık hisseden kimseleri bilir siniz. Karaciğer bozukluğundan İ- leri gelen ba tahammülsüzlüğü ba uları kuruntu eseri sanırlar, Hal buki hiç te öyle değildir. Yumurta yemiye tahammül ede miyen kimse, zorla, yahut farki- na varmıyarak bir az yumurta Yİ yince birdenbire ishale tutulur. Böylelerinin arasında bayılanlar bile vardır.. bep olurlar, Ispanak, lahana kars ciğere dokunabilirler, patates, evet, ekmekten sonra en çok yeğiğimiz pstatesin bile dokunduğu görül mlştür, Meyveerin bazılarmda Yİ ne öyle rahatsızlık gelebilir: Bü da en çok çilek için görülür. Mey- velerin en kibarlarından biri olan © güzel kokulu çileğe tahammül Siizlük, gerçekten o tahammül edi lemiyecek bir eksiklik olur. Çocukluk zamanlarından biri pey mir yemiye tahammül eğemiyen kimseleri de bilirsiniz. Çocuğa bir az peynir verilince hemen çikar- mazsa bulantı gelir, kay eder. Bü- Yüdüğü vakit peynir yemiye değil, onu görmiye tahammül edemez. Sofrada önüne peynir tabağı tesi- düf ederse canı sıkılır. Bu türlü Bu Hafta 80 Balya Tiftik Satıldı Zu yeni bir firma bu hafta pi- yasamızdan 800 balya tiftik sa- tm almıştır. Almanya ile müs - tesna bir iş sayılan bu muame- dadır, Dün de 139 balya satıl - mıştır, Karahisar malı olan bu cins tiftiklerin kilosu 132.5 ku- ruşa verilmiştir. Son satışin In- | İ giktere için olduğu söyleniyor. Arpa Satışları Gevşek Gidiyor in şehrimize 19 vagon buğday 7 Bize arpa gelmistir. İştahlı olarak açılan piyasada gelen mallar dahi is- tekli olarak satılmıştır. Fiyatlarda buğday cinslerine göre3 — 5 si ik olmuştur. Avrupadan gelen haberlerde, dünya arpa piyasa larında biraz düşüklük olduğu anla- şılmaktadır. Fakat arpa alıcıları & çıklarını kapatmak için alışlarma de- vam etmişlerdir. Yumuşak buğday- lar 5,32 — 6.10 kuruştan, Polatimm ekstra malları 1 — 2 çavdarlı olarek 6,33 kuruştan satılmıştır. Arpaların kilosu 4,06 — 4,07, çavdarlar dahi bi- raz yükselerek 4,15 — 4,25 kuruş â- rasında satılmıştır. e Niksar Panayırı Eğlenceli Geçti Niksar, (TAN) — Panayır bir haf ta sürmüş ve çok eğlenceli geçmiş- tir. Bilhassa pehlivan güreşlerini mü- balâğasız on bin kişi seyretmiş, bi- rineiliği Niksarlı Mehmet pehlivan kazanmıştır. Valimiz Faiz ile iki mebus ta Nik- sara gelmişler, panayırı ziyaret et- mişlerdir. MIŞ LEN Urfada Tuğla Fabrikası Urfa, (TAN) — Burada küçük bir tuğla fabrikası açılmış ve işlemiye başlamıştır. 20—— Florin 65,— Sn Çek Ti Şilin Avusturya 21. Mark N KREDİ BASLADI Tüccarlar Bazı Şartları Biraz Ağır Buldular Almanya ile iş yapacak olan ihracatçılarımıza milli bankalar tarafından kredi açılmasına dünden itibaren başlanmıştır. Bazı tüccarlarımız, bankaların bu hususta gösterdikleri şartları, biraz ağır bulmaktadırlar. İyi iş görmek için zamanla bu kredi şartları- Almanyadan almacak ve ithal edi- lecek mal nisbetinde tediye şartları da kolaylaşacağı için, bir müddet sonra bankalarımızın verecekleri yüz de seksen kredi üzerinden ağır şart- ları kaldıracakları ve ayrera böno istemekten vazgeçileceği tahmin 0- hinmaktadır. Haber aldığımıza göre, bankalarca yüzde dokuz faiz alınması kararlaş- trılmıştır. .Tüccardan ayrıca üç ay vadeli bir bono istenilmektedir, Va-! desi geldiği zaman Almanyada be- delleri ödenmemişse bonoların müd detleri uzatılacaktır. Deri Piyasası Deri piyasasında son günlerde az iş olmuştur. Keçi derilerinin ihraci- na başlanmıştır, Satılan parti mal larından keçi derilerinin çifti 180 — 190 kuruşa verilmiştir. En çok deri çeken Çekoslovakyadır. Sovyetlerin de bugünlerde deri alacakları söyle- niyor, Altın Piyasasında Yükselme Görülüyor Borsa dışmda satılan altınların fiyatları Üzerinde yeniden 1 — 2 ku- ruş- yükselme olmuştur. Türk altmı 1068 — 1069 kuruş arasında alınıp satılmaktadır. İngiliz altını 1167-1168 Fransız altını 938-940, Rus altını 1215 1220, Alman altını 1120 — 1125 ku- iruştan satılmaktadır. ! Mei Hayvan Borsasında Satış Fiyatları Hayvan borsasında Satılan hay- vanların arasmda Kilosu orta fiyatla! 19,11 kuruştan 2258 karaman koyu-! nu, kilosu 19,48 kuruştan 291 dağ- hıç, kilosu 23.58 kuruştan 322 kuzu,| kilosu 12,22 den 235 kara keçi, 12,99 nın biraz hafifletileceği ümit edilmektedir, Zeytinyağı Rekoltesi İyi Olacak Zeytinyağ piyasalarında biraz dü- Şşüklük başlamıştır. Bu sene zeytin rekoltesinin iyi olacağı anlaşılmış. tır, Zeytinyağlarının da fazla ol masmdan İzmir piyasasmda 39 ku- ruştan alivre satılan sabunluk yağ. lar 32 kuruşa kadar düşmüştür. Şehrimiz piyasasında ekstra ekstra zeytinyağları 55 — 60, ekstralar 50 — 55 ve sabunluk yağlar 35 kus ruştan verilmektedir, Zeytinler top- tan 17 — 19 kuruş arasındadır. Toplanan Nohutlar İhracat için nohut toplanmaktas dır. Srra mallar vapur teslimi dök- me olarak 5,15 — 5,20 kuruştur. Mersin teslimi olarak dökme 5,10 — 5,15 kuruştan muâmele yapılmıştır, Turfanda Sebzeler Geliyor Kışlık turfanda sebzelerden bazı- ları sebze haline getirilerek satil. miştir. Turfanda #öbzölerden pira- sanın kilosu 3 — 4, kökkerevizinin kilosu 8 — 10, havucun kilosuda 6 — 8 kuruştan toptan satılmıştır. Borsadaki Muameleler Dün borsamızda hafta başı olmak Ia hareretli işler yapılamamıştır. 13,90 liradan açılan Türk borcu 14 liraya kadar çıkmış ve akşam yine 13,90 lirada kapanmıştır. Londra borsası sabah 14656 ve akşam MT,18 frank olarak bildirmiştir. Bir İngiliz lirası 624 — 627 kuruş. dan 136 öküz, kilosu 12,06 kuruştan iki inek, 9,53 kuruştan altı manda, kilosu 11,08 kuruştan 32 malak sa ulmuştır. — iş Gaziantepte Üzüm Kurutma İşi Gaziantep, (TAN) Burada bir çok köylüler üzüm kurutmanm fenni şeklini bilmedikleri için her yıl binlerce kilo üzüm ziyan olmaktadır. Bu sebeple, bütün köylülere fenni ü- rüm kurutmanm usulleri öğretilecek tir. > Kızılcahamamda Yağmur ve Soğuk Kızılcahamam, (TAN) — Bir haf-| tadanböri mütemadiyen yağmur yağ maktadır. Havalar birdenbire soğu- muş, hararet nakıs sekize kadar düş- milştür, Kazamız dahilinde havaların bu mevsimde böyle soğuması, şimdi- ye kadar görülmüş bir şey değildir. iligili Sargona Köyünde 300 | Tonluk Motör Yapıldı Silrmene, (TAN) — Sargona kö- yünde Ismail usta namında biri, üç yüz tonluk ahşap bir motör İnşa et- miştir, Motör bütün noksanları ta - mamlanârak denize indirilmiş ve se- fere başlamıştır. bein Elâzizde Define Bulundu Elâziz (TAN) — Belediye karsı sındaki yolu açmak Üzere bir ev en- kazını kazan amele, define bulmuşlar İve hemen belediyeye bildirmişlerdir. İ in, al i 25.10,887 i FiyalLak Ginsi Aşığı Yukarı KP KP Buğday yumuşak 61214 620 Buğday sert 428 535 Arpa yemlik 4,18 i Arpa Anadol 4,6 Bakla 4,6 Yulaf çuval; 335 Nohut kalburlu 8,25 İl | Afyon ince 600,— Badem içi 84,— Yapak Anadol 56— 5820 | Peynir beyaz 3425 3485 | GELEN İl Buğday 300 Ton. | Arpa 120 Ton | Nohut 30 Ton Fasulye 50 Ton Kuşyemi 664 Ton Misir 30 Ton Yapak a, P. yağ Kil GIDEN | Razmol 533 Kuşyemi 150 Susam : İç badem | DIŞ FIYATLAR | Buğday Liverpul | Buğday Şikago | Buğday Vinipek Arpa Anvers Mısır Lonlra Keten T. Londra Fmdık G, Hamburg dik L, Hamburg