6 Mart 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

6 Mart 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

ASA PT CE TÜRKDİLİ —— $ 6 MART PAZAR 1938 UZ AK $ llllt GUNDELIK SİYAS.AL GAZETE TA yük Hazırlık yapılıyor. Çı'nliler; Şubat içinde Amerikadan 1,918,613,' Japonlar da 1,184,950 Dolarlık Harp Malze- mesi Ve Mühimmat Satın Aldılar. Vaşington, S(ALA.) — Şu- bat ayı içinde Çinliler; Ame rikadan 1,918,613 dolar kıy metinde harp malzemesi ve bilhassa — askeri tayareler, Japon'ar da 1,184,950 dolar kiymetinde bilhasan tayare ve motör satın almış'ardır. Tolıyo. 4(Radyo) — Har bin bidayetinden bugüne' kadar, Japonların, 760 Çin | tayaresi düşürdükleri ve bu na mukabil de 78 tayare kaybettikleri, resmi bir teb- liğle ilân edilmiştir Honkov, 4 (Radyo)— Çin telgraf ajansı 28 - şubatta bildiriyor: Dün Halkevinde Vali Tarafından Yoksullar Birliğinin İş Sergisi İAçıldı.. Sergide Cemıyetın Tezgâhla- rında Dokunan Çok Eşya Teşhir Edilmektedir.) Halılar Ve Bir Yoksulları Gözetme Bir- liğinin İş sergisi dün Halk. evinde Vali B. Ethem Ay- kut tarafından saat on beş- te açılmıştır. B. Ethem Aykut, Yoksul. ları Gözetme Birliğinin ve bilâhare iş atalyesinin açı lişını, muühtaç çocukların or- ta tahsllini ikmal ettirmek yolııııdıkı gayesini, ıılıı | Kurumun iş atalyelerinde imal edilen eşyalar kaynaklarının Hususi Muha- sebe ve Belediye bütcesinden başka, atalye tezgâhlarında dokunarak satılan eşya pa- ratının da buna inzimam et- tiğint, böylece Kurumun da ha verimli olmak için bü- yük mesat sarfettiğini anlat- ti İşte bunun için de yaptığı 1 Somı ikinci ııvııdı ) Çek-Alman İhtilâfı Hal Edilebi lirmi? Çak başvakili: " ihtilâfları hat için bazı - şortlarla — Al- manya ile müzakereye Prağ, 5 (AA ) — Başve- | kil M. Hodza bugün meb usan meclisinde dahili harici politika hakkında mü- him beyanatta bulunmuştur Mebusan meclisinin bu top- | lantısı ciddi bir hava içinde | cereyan etmiş ve Çekoslo- | İ ve vak birliğinin bir tezahürü balini almıştır Diplomatlar locasında bu Wı İngiltere ve Yu- girişebiliriz.,, Diyor. vakyanın Berlin elçisi de bulunmuştur M Hodzanın kürsüye çı- kışı Nasyonal — birlik parti sinden komünistlere kadar bütün gruplar tarafından alkışlanmış ve — muhalefet vaziyetinde bulunan Slovak muhtariyetçileri dahi bu al- kışlara iştirak eylemiştir. M. Hodza ezcümle demiş- tir ki: ı Çin kuvvetleri Nong - Çi- nin şimalinde stratejik ehem miyeti bulanan iki mevkil zaptetmişlerdir. Çin-:Goan cephesinde kan: h harpler devam ediyor, di ğer cephelerde mühim bir vaziyet yoktur, Tokyo, 4 (Radyo) — Ja: | pon kabinesi bugün başvekil Prens Konoyenin riyasetin- de toplanmış ve uzun müd- det müzakerelerde bulun- muştur. Kabinede görüşülen mese leler hakkıoda hiçbir haber szmamıştır.. Maahaza, Jo- bugünlerde umu- mi bir taarruza karar ver: dikleri ve bunun için ha- ( Sonu ikinci sayfada ) Romanya Hariciye nıfmışın, Ankara müzakereleri hakkındabe- yanalta bulundu Belgrad, 5 (Radyo) Romanya hariciye müsteşarı irat —etliği bir. nutukta Balkanların cihan sulhu için bir tehlike teşkil ettiği — za- mnanın geçmiş olduğunu söy lemiştir. Belgrad. 5 (Radyo) Balkan Antantı hakkında beyanatla bulunan Romanya hariciyı nazareti müsteşarı, Ankara müzakerelerinin — hüsnüni yclle hitama erdiği ve Bal Iuıı memlekellerinin mütte fikan menfaatlarının temi nine karar verildiğini söyle miştir Belgradda otumobil sergisi Belgrad, 5 (Radyo) Belgradın enternasyonal fu arında bugün ilk otomobil sergisi açılmıştır. Filistinde Çete M artlı Kudüs, 5 (Radyo) — Bir Arap çetesile yapılan musa demede Araplardan 25 kişi ölmüştür. Çete miktarı 200 kişi tahmin olunmaktadır. Kudüs. 5(Radyo) — Ma balli kuvvetler ile asiler ara- sında yapılan muharebeler- de asilere büyük zayiat ver- dirilmiştir. Maverayi Şerin kuvvetleri ponların, ; Avrupa yangını Balkan- Yeni Savaşlar İçin bü- lardan Çıkmıyacaktır. « Balkan evi, artık herhangi bir kimsenin telefonla vereceği emirlere tâbi bulun- miyan. ve lıaılıanııı bir- bir ııı|ı tııyıklen Iııııkııııyııı müreffeh bir kâşanedir » Dosl Yugoslavyanın merkezi Belgraddan bir görünüş Yarı resmi “Vreme, ga- zetesi ilk sahifede Dr. Sta yadinoviçin Ankaraya hare- keti haberini vermekte ve “Ankara yolunda, serlevhalı bir makale neşretmektedir. İmzasız olarak iatişar etmiş olan bu makale dabi. M. Svetovskinin makalesidir. Bu makalede deniliyor ki: “Balkan Antantı Konseyi nin bu seneki içtimar itmi nan verici bir köntrast ha- linde — vukun - gelmektedir. Garp âlemi baştan başa kay- naşmalar içinde iken, kabi- neler bubranlar geçirirken, nazırlar kendi sistemleriyle birlikte düşerlerken Ankara, ıııınui mesalsine baş'amak üzere sevgili mişafirlerinin gelmelerini Buda dinine mah: sus olan bir huşü içinde bek- lemektedir. * Bize anlaşma, birbirimize bakma ilhamla rında bulunan yeni bir ide oloji sayesinde şarkta her şey, teberruatına kadar de- nilebilecek bir tarzda tan- zim edilmiş bulunmaktadır. Balkan blokumuzun bu politikası ve hattâ - mihver tâbirinin kullamlmasında bir mahzur yoksa — Belgraddan Ankaraya kadar uzanıp Bük- reşi Atinaya bağlıyan mih- ver yalnız hayat verici ola- l rak değil, birinci derecede devletlerin ikinci derecede | devlet diye tavsif ımklerl Alman Hariciye Nazırı “Londraya Gidiyor.. Ribantrop, müstemleke meselesi üzerinde ingiliz başve- kili ve hariciye nazın ile müzakerelerde bulunacak, Londra, S (A A.) — Sekiz |Martta Londraya gelecek olan | | Alman hariciye nazırının, İn giliz ve Alman efkârumu- | miyeleri arasındaki gerginli ği izale etmek üzere İngiliz başvekili ve hariciye nazırı ile mühim müzakereler ya pacağı söylenmektedir. Londra, 5 (A-A.) — Ha vas ÂAjansı muhabirinden: Siyasi müşahidler, M Fon Ribentropun anslus tahak kuk etmeden evvel Londra ya gelmiyeceği mütaleasını serdetmektedirler. Bu müşa hitler Berlindeki İngiliz $e- | firi Sir Nevil Hendersonun Alman makamatile yapmış olduğu son görüşmelerin İn: giliz İlalyan müzakeratile, aynı zamanda İngiltere ile Almanya arasında müzake reler icrasının imkânsızılığı ni göslermiş olduğunu be- yan etmektedirler Fon Ribentrop, vedana mesini takdim etmek üzere Londraya gelmesinden biliz tifade müştemlekeler mese lesini birkere daha ortaya atmak arzusundadır. Fakat | , İagiliz eksperleri henüz böy le bir meseleye mütcallik biçbir proje lııdıı Polonya Hııiı:iye gazın dün Ro- maya gilti Varşova, 5(A A.) — Po lonya Hariciye Nazırı B, Bek | dün Romaya gitmiştir. | AOUN — Yunanistanda ——— Memleketimizle yapılan an- İaşma sevinçle karşılandı Atina, 5 (Radyo) — Yu. | nan Başvekili General Me taksas, Makedonya turne hazırlamamış- sinde coşkun — tezahüratla karşılanmıştır. Türkiye ile akdoluman dor- luk anlaşınasından dolayı her, tarafta memnunlyet gösteril- mektedir. Polonya Hariciye Nazırı B. Bek Dün Romaya Gitti ON txıncı YIL SAYİ: 3796 bügünlerde ilün edilacektir. « bizler için kurtarıcı bir ma hiyeti halz olarak tebarüz etmektedir Bu ikinci derecede millet- ler tarihte, birinci derecede: ki devletler arasında vaki olan tariht hesaplaşmalarda kusurların ödenmesi için uf aklık para rolü oynamışlardır. Bu küçük milletler şerefle, feragatle ve kanlarını döke- rek hizmette bulunmuşlar- dir ve en vihayet tarih bun- lar için bir tecrübe halini almış bulunmaktadır. Bu ka. darı kendileri için kâfidir. Balkan Antantı, şimdiye kadar, başkalarının, yani, büyük devletlerin hesaplaş- ma ve çarpışmalarına, her ne süretle olursa olsuv sürük- lenmekten beri olduğunu ve Balkanlardaki öz evinde ken- di işleriyle meşgul olmak suretiyle dünya sulbüne en uygun bir tarzda hizmette bulunduğu imanını haiz bu- Tundugunu teyit etmiş bu lunmaktadır. Balkan Antan. ti bu süretle fimabaad Av: rupa yangınının Balkan top- raklarından — çıkmıyacağını herkese açık sürette anlat miş bulunmaktadır. Balkan evi, cümlemizin istikbalimize — itminan — ile bakabilmemize ve artık her- hangi bir kimsenin telefonla vereceği emirlere tâbi bul- Yamayışımız ve herhangi bir mali tazyikten korkmayışı- miz şayesinde, sevgi ile inşa ettiğimiz müreffeh bir kâşa> neye benzetmektedir Çünkü kendi evimizin efendileriyiz ve hariçten mubayaa ettiği- miz şeyleri, hattâ topları dahi, istikraz parasiyle de- ( Sonu üçüncü sayfada ) : 'îiEıîİ'Hılulı : Yencanunanananancanuna nn # Sivas — Erzurum de- miryolu inşaatı devam et- mektedir. İnşaat eylül ayına ka- dar bitmiş olacaktır. # Avrupa katarı Zağrep Istasyonuna yaklaşırken, Zağ rep postası ile çarpışmıştır. Bir lokomotifle iki - va: ğon parçalanmıştır. Zaylat tesbit edilmektedir. *& Kübada yeni bir ihti- lâl teşebbüsü üzerine 2000 kişi nezaret ıl_lı— alınmış- tır. 34& Romanya hariciye müs teşarı Komnen, Bulgaristan - : dan geçerken Romanya ile Bulgaristan arasındaki mü. nasebatın çok samimi oldu- İ ğgünu söylemiştir. | 34 Münbal bulunan me- busluklara C. H. Partisi ta- rafından gösterilen namzetler