6 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

6 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

TÜRKİYE - YUNANİSTAN TİCA-. RET ANLAŞMASINA AİD TALİMATNAME. 10 ikinci teşrin 1034 tarihinde imza edilen ve 15 birinci kânun 1934 taribin de meriyete girecek olan Türkiye - Yu- *anistan ticaret anlaşmasının ne suretle tatbik edileceği aşağıda izah edilmiştir : 1 — Türkiye ihracatımın birinci gru punu teşkil eden canlı hayvan ve teze balıklar bedelinin yüzde ellisi anlaşma - nn 3 üncü maddesinde yazılı olduğ! üzere Yunanistan'dan serbestçe dışarı - ya çıkarılabilecek dövizlerle ve geriye kalan yüzde cilisi anlaşmanın 9 uncu maddesi hükümlerine — tevfikan Yu- nanistan Bankası tarafından — verilecek takas bonolariyle ödenecektir. I — Türkiye ihracatının ikinci gru punu teşkil eden yumurta, hububat, kü- mes hayvanları, peynirler, soğan, sa- rımsak, jambona, pastırma, sucuk ve et - letin bedeli, anlaşmanın dördüncü mad - desinde yazılı olduğu Üzere yunan itha- lâtçısı tarafından Yunanistan Bankası - na yatırılacak ve bu Banka ile Türkiye Cümhuriyet Merkez Bankası arasında tesbit edilip yakında ayrıca ilan oluna- cak esaslar dairesinde Cümhuriyet Mer- kez Bankası tarafından türk ihracatçı - sına türk lirası olarak ödenecektir. TII — Türkiye ihracatının üçüncü grupunu teşkil eden pamuk ve yün ih- racı mukabilinde, anlaşmanın beşinci maddesinde yazılı yunan mallarının İt- hali aşağıda gösterildiği üzere yapıla - caktır: A — İşbu maddede gösterilen yu - man eşyasının İthali için evvelâ bu eşya nın CİF kıymetine muadil pamuk veya yünün Yunanistan'a ihraç edilmiş bu - Tunması lâzımdır. B — İhraç ve ithalin aynı tacir tara» fından yapılması asıldır. Takas hakkı bir defadan fazla olmamak üzere ahare devredilebilir. € — Türkiye'den Yunanistan'a mal ihrac-ederek mukabilinde Yunanistan- dan Türkiyeye mal getirtmek istiyen tacir, ihraç edeceği eşya için ticaret ve sanayi odasından alacağı menşe — şeha- detnamelerini, örneği ilişik 1 N.lı be- yannameyi iki sureti ile beraber, 140975 (*) teşkil edilmiş olan mahalli takas heyetine verecektir. Ç — Takak Tetkik Heyeti anlaşma - mın meriyet tarihi olan 15 birinci kânun 1934 tarihinden itibaren yapılan müra- catları kabul edecektir. Heyete verilen beyannamede ihraca mukabil ithal edi- leceği bildirilen madde anlaşmanın be - Şşinci maddesinde miktarla tahdid edil- miş bulunduğu takdirde Takas Tetkik Heyeti evvelemirde Gümrük ve İnhi- sarlar Vekâleti Tetkik Müdürlüğüne parası tacire nid olmak üzere 100 kuruş cevablir telyazısı ile müracaat — ederek beyanname sahibi tarafımdan ithali iste- nilen eşya icin kontenjan olup olmadığı- nı soracaktır. D — Gümrük v fahisarlar Vekâle. ti Tetkik Müdürlüğü Yunanistan'a ya - pılacak ihracat mukabilinde bu memle- ketten miktarlı olarak ithali kabul edi- len maddeler için Takas tetkik heyet- lerinin yukarda yazılı müracaatlarının bu müdürlüğe geliş sırasına göre mah - sub muamelesi yaparak bu miktarı alâ- k.dar tacirin *mrine ölmak üzere ayır- diğini Hevete telgrafla bildirecektir. E — Takas Tetkik Heyeti, ithal edi- (*) Madde 4 — Mülga ihracat tet- kik heyetlerinin yerine İstanbul, İzmir, Antalya, Mersin, Samsun, Trabzon, Fethiye Milâs. Silifke, Çanakkale, Ban- dırma, İzmit, Kara, Editne, Edremit, Tödır, Ardahan, Artvin, Enez şehirlerin- de mahallin en yüksek mülkiye âmiri- nin veya varsa muavinlerinin riyasetin- de kezalik mahallin en yüksek Maliye memurundan ve merkezden gönderile- cek veya gösterilecek bir aza ile mahal- R ticaret odasından mlüntehab iki mu - rahhastan mürekkeb beşer - kişilik birer heyet ikame ulunmuştur. Bu heyetler yukarıki maddelerde yazılı ihraç ve it- hal işlerine aid müameleleri ve mülga Tetkik Heyetlerince derdesti intac olan bileümle işleri intaç ederler, zi lecek maddeden istenilen kadar konten janın alâkadar tacir namına ayrıldığını öğrenince, veya ithal maddesi anlaş- manın beşinci maddesinde miktarla tah- did edilmemiş bulunduğu takdirde mü- racaatları (**) 14975 sayılı kararname- nin tatbikine dair olan talimatnamenin altıncı maddesine göre intac eder. He- yet bu tetkikatında satış vesikasını da nazarı itibare alacak ve beyanınamede ihrac *dileceği gösterilen mal - fiatının lup olmadığını bilhassa tetkik kas tetkik heyeti, tkiltatını intaç yukarda edince verdiği kararın suretini aynen beyanname — ve suretleri arkasına mühürlü ve imzalı ola rak geçirecek, menşe şehadetnameleri. ni tasdik edecek ve beyannamenin aslı- nı dosyasında alakoyarak suretlerinden birini menşe şehadetnameleri ile birlik » te alâkadar tacire verecek, beyanname- nin diğer suretini de, menşe şehadetna- mesini veren Ticaret ve Sanayi Odası - na posta ile gönderecektir. G — Takas Tetkik Heyeti verilen bu beyannameleri ve verdikleri kararla- tt tarih ve numara sırasiyle hususi bir deftere yazacaklardır. Bundan başka ih- racat ve ithalâtı takip etmek üzere her tacir için açacağı hesabın — matlübuna ihraç olunacak malın: 1 — Nevini 2 — Miktarını 3 — Cif kaymetini 4 — Heyetçe verilen kararın tarih ve numarasını kaydeder. H — Takaş Tetkik Heyeti olmıyan yerlerde tacir (C) fıkrasında yazılı be - yanname ile Üç suretini mahalli Ticaret ve Sanayi Odasına verir. Bu müracaat- lar yukarda yazılı hükümler dahilinde odalarca intac olunarak verilen karar beyanname ve suretleri arkasına geçiri- lir ve aklr dosyasında alakonularak di - ğer üç sureti odaca tanzim edilen men- şe şehadetnameleri ile birlikte en ya- kın Takas Tetkik Heyetine gönderilir. Heyet beyannameleri usulüne tevfikan tescil ve gehadetnameleri de tasdik et - tikten sonra üç suretten birini dosyasın- da saklar ve ikincisini, menşe şebadet - nameleri ile birlikte alâkadar tacire gön derir. Üçüneli beyannameyi de, menşe şehadetnamesini veren ticaret ve Sana- yi Odasına posta İle iade eder. İ — Yukarda yazılr esaslar dahilin- de ihtaç olunan mala mukabil yapıla- cak ithalât için tacir, aşağıdaki vesika- ları, ihraç edilmiş mal hakkında tetki - katını yapmış olan Takas Tetkik Heye- tine tevdi eder: 1 — İhrac maflarımız için Ticaret ve Sanayi odalarınca verilen ve malın Yuna nistan'a bilfiül ithal edildiğini göster - mek Üzere yunan gümrük makamatının tasdikini taşryan türk menşe şehadetna- mesinin “B” nüshas, 2 — İthal olunacak malım Yunanis - tan mevrit ve menşeli olduğunu ve CİF kıymetini gösteren ve Yımanistan'daki takdiri kıymet komisyonu ile Türkiye Konsolosluklarının — tazdikini — taşıyan yuünan menşe şehadetnamesi, I — Takas tetkik heyeti yunan men- şe şahadetnamesinde gösterilen CİF kıymetinin doğruluğunu emsali ianesi- le tahkik ve tetkik eder. K. — Heyet ithali istenilen malın menşe şehadetnamesindeki CİFP kıy- metile takdir ettiği yüzde S ten az bir fark görürse İthale müsaade eder. Bu kıymet farkı yüzde 5 ten fazla olduğu takdirde anlaşmanın onuncu maddesi hükümlerine tevfikan muamele yapar. L. Heyet bu hussutaki tetkikatını (**) Madde 6 — Berveçhi balâ vu- kubulan müracaatlar üzerine dördüncü maddede zikredilen Heyetler tarafından heyet azasından bir zatın mecburi refa- katiyle mütehassıs eksper beraberinde malın bulunduğu mahalde muayenesi ve temhiri icra olunarak bu hususta tan- zim olunan rapor heyete verilir. Ve ma lin gerçekten satılmış olduğu cins ve mikdarını ve mahalli piyasaya göre fob kıymetlerini mübeyyin şehadetna. mesi tanzim ve heyetin tasdikine arzo - Tunarak bir nüshasr Heyet Riyasetine tevdi olunur. Bu muameleyi müteakip heyet rapor hakkında ittihazı karar eder, Karardan sonra diğer iki nüsha - 8t malın ihraç edileceği gümrük idaresi ne terkere ile gönderilir, ULUS intaç ederek malın - ithaline müsaade ettiği takdirde ithalâtın: 1 — Nevini 2 — Miktarımı 3 CİF kıymetini 4 — Heyetçe verilen kararın ta-ih ve numarasını. Nezdinde evelce tacir namrmna açıl- mış olan hesabin zimmetine geçirilir. İthal malımın menşe — şahadetnamesini tasdik eder ve bu şahadetname ile bir- likte verdiği kararın tasdikli bir sure- tini ve türk menşe şahadetnamesinin “B,, nüshasını ve bu ithalat kontenja- nına tâbi kısımdan ise, kontenjan için evelce Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti tetkik müdürlüğünden alınmış olan tel. yazısının bir suretini de tasdik ederek malm ithal edileceği gümrüğe mek Üzere alâkadar tacire verir. M. — Tacir bunu mütcakib muamelesinin yapılabilmesi için güm- rüğe vereceği —ithal — beyannamesine evelce ihracat esnasında takas tetkik heyetinden alınmış olan takas beyanna- mesinin suretini ve gene aynı heyet ta- rafından verilmiş olan “L,, fıkrasında yazılı evrakı iliştirirler. N. Gümrük idaresi kontenjanlı mal- lar için tetkik müdürlüğünün konten- jan veren telyazısının tasdikli sureti- ne dayanarak malın ithaline müsaade ettikten sonra türk menşe şahadetna- mesinin “B,, nüshatını dosyasında sak- lanılmak üzere takas tetkik heyetine iadesi için ithal muamelesi hakkında şerh vererek ithalâtçıya verir, IV — Türkiye ihracatının dördün- cü grupunu teşkil eden Türkiye men- gşeli kömür, tuzlu ve konserve balıkla - rın ancak bilfiil Yunanistan'a ihracını müteakib bu eşyanın CİR kıymetinin yüzde ellisi nisbetinde ve itillfname » nin beşinci maddesinde yazılı eşyanın ithaline bu talimatnamenin ITI, üncü maddesinde izah olunan esaslar daire - sinde Takas Tetkik Heyetlerince mü - saade edilecektir. Ancak bu ihracat için Takas Tetkik Heyetine - verile - cek dört nüsha beyanname bu talimat- nameye bağlı (2) mumaralı örneğe uy- gün olacaktır. Nalın ihraç edil yerde Takas Tetkik Heyeti yoksa Ti » caret Odasına beş nüsha beyanname ve rilecektir. Bu maddede yazılı ihracat için tacirden alınan Üçüncü maddede- kine nazaran bir fazla beyanname Ta- kas tetkik heyeti tarafından muamele- si bitirildikten sonra, ihracat bedelinin yüzde ellisi, üç taraflı kliring hesa- bından ödeyecek olan Türkiye Cümhu- riyet Merkez Bankasına gönderilecek- tir. Cümhuriyet Merkez Bankası, Yu - nanistandaki ithalâtçı tarafından Yu - nanistan bankasına yatırılacak olan, ihracat bedelinin yüzde ellisini bu be- yanname ile karşılaştırarak, talimatna- menin ikinci maddesi esasları dahilin- de ihracatçıya üç taraflı kliring heva- bından türk parasiyle ödeyecektir. V — Türkiye ihracatının beşinci grupunu teşkil eden sair bilcümle türk mahsullerinin bedelleri ise aşağıda gös terilen esaslar dahilinde ödenecektir; A — Bu türlü türk ihracatı bedeli - nin yüzde 35 i anlaşmanın yedinci mad desinde tasrih edildiği veçbile Yuna- tistan'dan serbestçe çıkarılabilecek dö vizle ödenecektir. B — İhracat bedelinin yüzde 40 1 anlaşmanın yedinci ve dokuzuncu mad deleri hükümlerine tevfikan Yunanis. tan bankası tarafından verilecek takaş bonoları ile ödenecektir. € — İhracat bedelinin geri kalan yüzde 25 i de talimatnamenin ikinci maddesindeki esaslar dahilinde Cüm . huriyet Merkez Bankası tarafından ih- racatçıya üç taraflı kliring hesabından türk parasile ödenecektir. VI — Türkiye'den Yunanistan'a ih- rac edilecek mallara aid men$e şehadet namesi ilişik TII numaralı örneğe uy - gun bir şekilde tanzim olunacak ve dördüncü gruba dahil eşya için (A, B, C) olarak 3 nli«ha, difer gruplara dahil eşya için (A, B.) olarak iki nüsha ve- rilecektir. Bu talimatnamenin iki, üç dört ve beşinci maddelerinde sözü ge . çen eşyaya ald menşe — şehadetnamele . tinde yazılı kıymetlerin Takas Tetkik Heyetlerince tasdiki lâzımdır. Birinci maddede yazılı canlı hay - van ve taze balıklar, Takas Tetkik He- yeti bulunan mahallerden ihraç edil- diği takdirde bunlara ald menşe şeha- detnameleri de bu beyetlerce tasdik 0- lunacaktır. “Takas Tetkik Heyeti bu- lunmıyan mahallerden ihraç olunacak canlı hayvan ve taze balıkların menşe verile ithal Gdti şehadetnameleri Takaş Tetkik Heyeti yerine alâkadar Odaların İdare Heyet- leri tarafından tasdik olunur. Bu talimatnamenin ikinci madde - sinde yazılı türk mallarına aid menşe şehadetnamesinin “B” nüşhası, yunan Gümrük makamatına tasdik ettirildik- ten sonra Yunanistan'daki — ithalâtçı tarafından mal bedeli ile beraber Cüm- buriyet Merke> Bankasına — gönderil. mek üzere Yunanistan bankasına tev - di edilecektir. Bu talimatnamenin üçüncü madde - sinde yazılı türk mallarına aid menşe şehadetnamesini: “B” nüshası “Yuna - nistan Gümrük makamatına tasdik et. tirildikten sonra mukabil ithalâtın ic- taşında türk Takas Tetkik Heyetine verilecektir. Talimatnamenin dördüncü madde - sinde yazılı türk mallarına aid menşe şebadetnamesinin “B” ve “C” nüshala- rı Yunanistan Gümrük makamatına tas dik ettirildikten sonra “B” nüshası ih- raç kıymetinin yüzde ellisi nisbetinde yapılacak ithalâtın icrasında türk Ta- kas Tetkik Heyetine verilecek ve “C” nüshası da Yunanistandaki ithalâtçı ta rafından mal bedelinin yüzde ellisi ile birlikte Cümhuriyet Merkez Bankası- na gönderilmek üÜzere Yunainstan ban- kasına tevdi edilecektir. Talimatnamenin beşinci maddesin- de yazılı türk mallarına aid menşe şe- hadetnamesinin “B” nüshası Yunanit- tan'daki ithalâtçı tarafından mal bede- Hinin yüzde yirmi beşi ile birlikte Cüm- huriyet Merkez Bankasına gönderli - mek Üzere Yunanistan Bankasına tev. di edilecektir. VII — İtilâfnamenin 11. inci mad- desinde de tasrih edildiği veçhile yu- karda yazılı hususat — yalnız iki taraf gümrüklerinden filen ithal edilmiş eş- yaya şamil olduğu cihetle transit tica- retine ald dövizlerin serbestçe tediye- sİ meşruttur. İHTAR: 'Talimatnamenin üçüncü maddesinin “E" fıkrasına ilâve, Türkiye'ye muayyen miktarda gir- mesi kabul edilmiş olan bir maddenla ithali istenildiği takdirde, tacir namı- na ayrılan kontenjanın kullanıtabilme- si için beyannamede ihraç edileceği. bildirilen türk emtiasının, İthal kon- tenjanının tahsisini tebliğ tarihinden itibaren, en geç bir ay içinde Yunanis- 6İLKKÂNUN 1934 PERŞEMBE yannamesi tasdikli sureti ile konşimeti — tosunun Takas Tetkik Heyetine getiril — miş olması Jâzımdır. T Bu müddet zarfında bu muameleyi yapmıyanların, — namlarına — ayrılmış Ş olan ithal kontenjanlarına ait haklari sukut eder. Takas Tetkik Heyetleri b süretle kullanılamıyacak olan tahsisati Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti Tetkik — Müdürlüğüne telgrafla bildirir. ğ Tacir iktaç edeceği mal kıymetinin yüzde ön beşi nisbetinde Mülli bir batr — kadan alınmış bir teminat mektubunü Takas Tetkik Heyetine verdiği takdir — de yukarda yazılı müddet üç aya kas —— dar çıkacaktır. Bu teminat mektuhum — da, ihracatın üç ay zarfında yııııhr" yunan gümrük makamatınca tasdikli B menşe şehadetnamesi Takas Tetkik Heyetine verilmediği takdirde hiç bİf $ büküm ve ihtara hacet kalmaksızm tısat Vekâletinin talebi üzerine temi> — nat mektubu tutarmın tazminat olarak — — hazineye tediye edileceği teahhüt edi- lecektir. Üç ay içinde ihracat yaparak yukâf” da yazılı menşe şehadetnamesini 'Takat — Tetkik Heyetine getiren tacire teminat — mektuba geri verili Grip Baş ağrılarına K Diş ağrılarına Romatizmaya A L A Yegâne ilaçtır. >Z-Zİ>omz İ N A 4 6ve 12 kaşelik Kuluları isteyiniz ti gönderilmiş ve gümrük ihraç be- E , N.M. Vekâletinden: — Askeri Liselerin 9, 10, 11 inci sınıflarına talebe alınıyor. 1 — Askeri liselerimizden İstanbul'da bulunan kuleli askeri lisesinin 9. sınıfına 183., Maltepe lisesinin 9. sını- fına 50 ve Bursada bulunan Bursa lisesinin 9. sınıfına 116 kişi daha almacaktır. Bu mekteplerin onuncu ve on birin- ci sınıflarma da bir miktar talebe daha alımacaktır. Onun- cu ve bilhassa on birinci sınıfa çıkacak istekliler tercihan almacaktır. 2 — İsteklilerin mezkür mektep müdürlüklerine müra- caat ederek oradan öğrenecekleri kaydı kabul şartlarına göre evraklarını tamamlamaları lâzımdır. 3 — Bir seneden fazla tahsili terketmiş olan talebe me- zun bulundukları sınıfların bütün derslerinden imtihan edilirler bunda muvaffak olurlarsa o zaman talebeler mek- tebe alınırlar. Hususi mekteplerden mezun olanlar hak-« kında aynı muamele tatbik edilir. 4 — Munhtelif suretlerde sivil ve askeri mekteplerden çıkarılmış talebe mektebe alınmaz. $ — Sivil liselerde ikmali olanlarla sınıfta dönenler alınmaz. 6 —.Dokımmcıı sınıfa girecekler için yaş haddi 15-19 onuncu sınıfa 16:20 onbirinci sınıfa 17:21 dir. 7 — Mektebe girmek için yaşını büyülten veya küçüle ten mektebe alınmaz. 8 — Evrakı mektebe giden talebe mektep, tarafından davet vukubulmadıkça mektebe gitmemelidir. Aksi tak- dirde mektebe kabul edilmemesinden dolayı mektep ida- resi mesul olmadığı gibi avdet masraflarını da kendisi vet mesi lâzımdır. 9 — Bulunduğu yerde tam teşkilli sıhhi heyet bulun- maması hesabiyle muayenesini tamam yaptırmıyan tale- be mektebe çağrıldıktan sonra mektepçe muayeneleri ta- mamlattırılır. Ve sıhhi halleri sebebiyle kabule şayan gö“ rTülmezse mektebe alınmaz bu gibi talebelerin dönüş mas- rafları da kendilerine aittir. 10 — Teahhüt senedi vermek için velisi olmıyan ve 18 yaşını bitirmiyen talebe alınamaz 18 yaşını bitiren talebe- nin kendisi teahhüt senedini verebilir. 11 — Evelce askert liselere girmek için müracaat edefl ve müsabaka imtihanında kazanamadığından dolayı mek- teplere alınmıyan talebe ellerinde bulunan evraklı derhal evelce müracaat ettikleri liselere gönderecekler V€ oradan alacakları emre göre hareket edeceklerdir. (3623