9 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

9 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 DIŞARDAN GELEN SON DUYUMLAR Uluslar derneği Yugoslav şikâyetini konuştu (Başt 1 Inci sayıfada) ertaya çıkardığı ihtilalci durumun bir sonucudur.., Macar murahbası Avrupanın - bölü- münde barış ve uluslar arasında da iş mesi temin edebileceğini ileri sürmüş . tür. Murahhas, küçük andlaşmanın itham- Tarını red ve bunları sıyasal manevra diye adlandırmıştır. Bundan sonra Romen dış bakanı M. 'Titülesko söz alarak: "Madem ki, M. Ekhardt küçük anlaşma muhtırasını sı - yasal manevra olarak tavsif etmiştir, öy. he ise konuşmanın macar muhtırasında meşredilmiş olan red belgelerinin araştı. rılmasından önce kapanmasını isterim,, demiştir. Başkan alakadar bütün devletlerin macar muhtırasına pazartesi günü ce- wab verebileceklerini temin eylemiştir. "Türkiye Dış Bakamı T. R. Aras, söz . almış ve demiştir ki: “— Bağatır ve oğuz kıral Aleksandr ve aksoy yüzü ile daha dün bu toplan - tıyı aydınlatmakta olan büyük devlet a. damı başkan Bartuyu vurmak suretile Marsilya'da işlenen çirkin cinayet, ev. rensel vicdanda en haklı ve en ürpertici Befret ve hiddet uyandırmıştır. Kıral Aleksandrm yitiği önünde, ken. disinin en yüksek erdemliklerini teces - #üm ettirdiği yugoslav ulusunun duydu. Hu derin acıyı duyuyoruz. Onu tanımış. tık, onun eserini biliyorduk ve onun gahsmda, ulusların barış — havası içinde ahenk ve karşılıklı güven ile yaşayabil- dikleri yeni Balkan acununun kurucula- yından birini hayranlık ve takdirle görü. yorduk. Barış için olan çalışmanın ön sırasında kıral Aleksandr, Balkan anlaş. ması ve öbür uluslar anlaşması ile Av. rupa barışına varacak yeni bir yol çiz- meğe özlü bir surette çalışıyordu. Bu Hnlü yükümde olanca gücünü harcıyor. du. Ülkesinin birleştiricisi olan kıral A. heksandr, aynı zamanda büyük bir Av- rupalı idi. Onu bu çalışmasında yalnız wahşicesine feci olan ölüm durdurabildi. O, büyük önderim K. Atatürk'ü görmek İçin fatanbul'a da gelmişti. Uluslar ara- #smda barış ve anlaşma için olan sıcak we arı isteklerinde her ikisi birbirini ne kadar iyi anlamışlardı. Ve ne kadar ken. diliğinden sağlam bir dostluk düğümlen. Onu tanımış olan bizler, onun derin ve samimi bir dostlukla bağlı bulundu- #umuz ulusunun acılarım bütün şidde- tile anlıyoruz. Daima duyduğumuz bu büyük acıyı burada bildirirken yalnız türk ulus ve hükümetinin duygularını Başkan Bartunun ölümü de bizde ve barışa ve düzene susamış bütün yürek - lerde aynı acılıkla duyulmuştur. Mütte- fikan takbih edilmiş olan bu cinayetler. den sonra, Yugoslavya bize bir muhtıra sundu. Bunu özenle okuduk. Bu muhtı. ra, teşrih ettiği hadiselerden dolayı bi- zi şaşkınlığa ve tasaya düşürmekten ge- ri kalmadı. Bazı makamların muhtırada tebarüz ettirilen mesuliyetleri okuyucu üzerinde derin bir iz yapmaktan geri kal- maz. Macay ulusunun başında bulunan bükümetin, mesulleri haklı ve şiddetli bir surette cezalandırmaktan geri dur. mıyacağında bir dakika bile şübhe ede- mem. Bu, hepimizin güttüğümüz ahenk eserine karşı değerli bir yararlık olacak- tır, İşte bu düşünce iledir ki, Türkiye a. dına ve bunda dahi barışın pekiştirilme. vi eserimize iştirak eden Balkan ulusla- y duygülarına tercüman olduğum kanaatile, aşağıdaki bildiriyi yapmakla şeref bulurum: Barışsever tesanüd esorimizin büyük kurucusu bağatır yugoslav kıralı birinci Aleksandı'ın ölümü ile Avrupa düzeni- min enerjik koruyucusu Fransa cürmhu. riyeti dışişler bakanı M. Bartu'nun ölü. mü, uluslarımızı pek acı bir surette mü- tcessir etmiş — ve bu uluslar Gzerinde mütl takbih duygusu FRANSA - SOVYET RUSYA Fransız Sovyet anlaşması Cenevre, 8 (A.A) — M. Litvinof'un fransız — Bovyet anlaşması hakkındaki bildirişi bu anlaşmayı Sovyet Rusya'nın nasıl anladığını güstermek için yaptığı süretinde tefsir edilmektedir. İki hükü. metin bu anlaşma metnini olduğu gibi neşretmek hususunda pek yakında u « yuşmaları muhtemeldir. Cenevre, 8 (ALA) — 5 ilkkânunda Cenevre'de Fransa ile Sovyet Rusya a- rasında imzalanan anlaşma hakkında M. Litvinof Tas ajansının bildiricisine gu bildirimde bulunmuştur : * — İmzaladığımız ma, sovyet ve farnsız hükümetlerinin birbirine yak. laşmak ve barış için uluslararası çalış - mayı yaratmak yolundaki şaşmaz ve sar- #ılmaz sıyasalarının yeni bir belgesidir. Gene bu anlaşma her iki hükümetin de Doğu andlaşmasını gerçekleştirmeğe bü. tün gayretlerile çalışmaya devam ede - ceklerini gösterir. Biz bu andlaşmayı Avrupada barışın istikrarı için zarurâ ad- dediyoruz. Bugün barış için bir tehlike olan şeyler gu veya bu devlet adamımın sözlerile, bildirişile ortadan kaldırıla . maz, Gözle gözükür ve el ile tutulur teminat lazımdır. Fransa ile yaptığımız — anlaşma iki memleketin aralarında daha bir takım anlaşmalar yapmalarına — mani değildir ve buna dair protokol böyle bir şeyi 6- ran dışında bırakmıyor. Bu anlaşmalar asla başkalarının aleyhinde olmıyacak- tır. Saldırrma uğradığımızda durum de. Bişir. Ben şuna inanıyorum ki, bu anlaşma- lara başka devletlerin de girmesi bu an- laşmaları imzalayanlar arasında aynı münasebetleri kuracaktır. Sovyet Rusya Almanya ile ötedenberi. eyi münasebetlerde bulunmayı istemiş- tir. Doğu andlaşması gerek Fransa, Al- manya ve Rusya gerek bu andlaşmayı imtalıyacak öteki devletler arasında böy. le çok eyi münasebetleri — kurabilir ve Avrupada uluslar arasında o kadar öz- lenen sgüküneti yeniden kurar, Fransız — sovyet anlaşması, Sar me- selesinin hallinde olduğu gibi, tek bir amaç takib etmektedir. O da barışın muhafazasıdır.,, — —- -— ——— ——— durumu yaratan bu çifto suikast karşı. sında uluslar derneğinin şimdiki mües - sif durumu husule getiren hadiseleri ay- dınlatmağa ve zorba hareketlerinin ye. milenmesinc engel olmaya mahsus tedbir. lerin kabulü ve uluslararasında güvenin yeniden kurulması için uluslararası iş birliği kurallarının araştırılmasına gi - rişmesi gerektiği kanaatini gösterirken uluslarımızın duygularına sadık tercü - man olduğumuzu biliyoruz. Bu aydın .. latmanın amacı mestiliyeti sabit olacak makam ve şahışlara karşı gereken zeeri Tiğe daima sadık olduklarını ilaveye ge- reklik görmüyorum.,, Sonra M. Benes, Çekoslovakya'nın istediğini anlatarak: gunu söyledikten sonra, yeni orta Av- vupa ulusları birliğinin tarihi yürüyüş ve genelliğini durdurmak istiyen güc. le-in varlığını doğrulamış ve demiştir ki: *“— Eğer ileride herhangi bir kimse Yugoslavya — Çekoslovakya veya Ro. manya birliğine dokunmak İsterse bir önüne geçilmez felaket doğacaktır.., Uluslar derneğinin barışm yürüme- si yolundaki rolünü gösteren M. Banos “bu mühim noktayı bilhassa kayıd ve işaret ederim,, demiştir. ey buşrüa saat 15 de tekrar topla. D ULUS Kendi l'adyOmuzİa DENİZ GÖRÜŞMELERİ duyduklarımız Uluslar cemiyeti konseyi dünkü top- lantısında Sar'a getirilecek olan ulus. lararsaı polis kurumu meselesini görüş müştür. — Royter ajansının Adisababa'dan aldığı bir duyuma göre son günlerde Habeşistan askerlerile çarpışmakta ©- lan italyan müstemleke askerleri Ha- beşistan topraklarında yüz kilometre ilerlemişlerdir. — Barış mükâfatını alacak olan si- lahları bırakma — konferanisı başkanı Henderson Oslo'ya gitmiştir. — Paris ve Londra'yı dolaşmış olan Prens Pol Belgrada dönmüştür. — Sovyetler Birliğine tayin edilen ilk Romanya elçisi bugün Moskovaya gelmiştir. — Uluslar temiyeti “dün - öğleden sonra toplantısında polis meselesinden başka Yugoslavya — Macar anlaşama- mazlığını da görüşmüştür. Bu görüş- mede söz alan Fransa hariciye bakanı M. Laval, bu güç meselede Pransa'nın" Yugoslavya yönünde olduğunu — söyle- miştir. Konsey pazartesi günü yeniden toplanacaktır. — Londra'yı birdenbire basan s0- guklar yüründen on beş kişi donarak ölmüştür. İNGİLTERE'DE Con Saymen'le Çemberlayn hakkında bir iddia Loadra, 8 (A.A.) — Sir Con Say- men ile Nevil Çemberlaya'ın İmperyal Semical kumpanyası hisse — genetlerin- . den bir krsmını ellerinde bulundurduk- larr hakkında Amerika ayan tahkikat komisyonunda yapılan telmihler üzeri- ne Havas ajatsının yaptığı tahkikat bunun doğru olmadığını göstermiştir. Nevil Cemhberlayn'ın adı şu çilte yanlışlıktan İleri gelmektedir: Birinci- sİ Nevil Çemberlayn adında başka bir kimse bu hitşe senedlerine sahiptir. İkincisi de bakanın kardeşi Austen Çemberlayn'da da bu hisselerden var- dır. Rosmi mahfellerde bakanın mahiyet- leri itibarile kendi dairesile alâkadar olmasr oranlr. hiç bir firma histe se. nedlerini mühafaza veya elde etmesi- nin yasak olduğu bildiriliyor. Siyam Kıralı ille çekilmek istiyor Londra, 8 (A.A,) — Siyam kıralının kendisini çekilmekten vaz geçirmek üzere, oradan gelen heyeti, pazartesin. den önce kabul etmesine imkân yoktur. Denildiğine bakılırsa, kıral çekilmek niyetinden vaz geçmemiştir. Sara gönderilecek ingiliz gücleri Londra, 8 (AA) — İngiltere'nin Sara göndereceği gücün mikdarı Cenev- re'de mütehassıslar arasında yapılacak konuşmalarda kararlaştırılacaktır. Sü bakanlığında söylenildiğine göre bu ko. nuşmalar katf bir yola girmeden bu mik. dar oranlanamaz. BİRLEŞİK DEVLETLER'DE ——— Dokuz buçuk milyon işsiz! Nevyork, 8 (A.A) — Amerikada bi- riNCİ teşrinin sonunda işsizlerin sayısı 9.604.000 idi. Bir önceki aya bakarak *$45.000 azdır, Küba'da karışıklık bitmedi Havana, 8 (A.A) — Alınan giddetli tedbirlere rağımen son günlerde bir çok zorbalık ve öldürme badiseleri olmuştur. Enkanto tiyatrosunda bir bomba patla. mıştır. Hasar çok mühimdir. BU GECE AÇIK ECZAHANE Adliye Sarayı karşısmda ANKARA eczahanesidir. ŞAİ : Deniz konuşmaları Vaşington, 8 (A.A.) — Amerika hü- kümeti, M. Norman Davis'in sonucları Japonya üzerine atan ihtarına rağmen japon hükümetinin iki yeti (hafta) içinde Vaşington andlaşmasından çeki- Jeceğini bilmekle beraber bir yönden Amerika — Japonya münasebetlerini tehlikeye düşürebilecek ve diğer yön« den de acunun bütün ülkelerinde ge- nel silahlanma yarışı doğurabilecek ma hiyette uzsuz bir harekete girişmeği ısıyla ister görünmektedir. Resmi mahfeller, deniz Üstünlüğü gerekliği üzerinde ayak diremekle be- raber Londra ve Vaşington andlaşmala- rınımn kurunu bitmedea önce daha iki yıl geçeceğini hatrılatmaktadırlar. Dış ve deniz-işleri bakanlıkları bu iki yılı yapı için bir mütarcke devresi saymak istiyorlar. Bu kurun içinde deniz güc- lerinin daraltılması prensipini kurta- rabilecek bir esas bulmağa çalışacaklar. dır. Amerika gemi yapma programları hakkında karar vermeden önce japon programlarının belli olmasını bekliye- ceklerdir. Japon büyük elçisi M. Salto'nun, Japonya'nın silah yarışma girişmiyece- ceği hakkındaki bildirişi kıvancla kar- şılanmıştır. Çünkü, böyük - elçi hiç ol- mazsa bu uzda japon yapılarının Ame- rika yapılarını geçmiyeceğini söylemek istemiştir. Bundan başka Amerika hükümeti, konuşmalara daha elverişli şartlar için- de 1935 te yeniden başlanabileceğini ummaktadır. Söylendiğine göre, M. Ruzvelt'in yakınları meclis deniz komlsyonu baş- kanı M. Uinson'un üç japon gemisine karşılık beş gemi yapmak suretile 5/3 nİsbetinin korunmasını istiyen bildiri. şinden çok kıvancir değillerdir. İşten çıkarıdacak gemilerin yerine konulmak üzere 78 geminin yapılmasına şimdi- den başlanması mümkün olmakla bera. ber, kongrenin sonkânun toplantısına mühim biç bir yeni gemi yapma prog- ramı verilmiyecektir. Deniz bakanlığının şimdiki progra. mında yalnız 24 geminin yapılması var- dır. Fakat, reisicümhura, deniz bakan- lığının İsteğini değiştirmek için her halde çok çalışmak gerekecektir. Deniz görüşmeleri için Amiral Yamamoto'nun sözleri Londra, 8 (A-A) — Japon amiralı Yamamoto havas ajansına şu beyanat. ta bulunmuştur: “—— Genel bir anlaşmaya varmak için çalışacağım. — Amerikalıların aldıkları son durüumu bir türlü anlıyamıyorum. Bunlar. Vaşington anlaşması bozulur bozulmaz konuşmalardan çekileceklerini #öylüyorlar. Halbuki japonların bu yol- daki kararı biz daha Tokyo'dan aycı!. madan önce belli idi ve bunu konuşma, lara başladığımız zaman da resmen bil- dirdik. Şimdilik işlerimize devam ediyo- ruz, Daha bir toplantı kararlaştırılma . Tnış ise de teknik konuşmalara yetiden başlanmast ne olsa gecikmiyecektir. Va. şington anlaşmasının - bozulmasının bir faydasını da görüşmelere fransız ve İtal- ya'nın da girebilmesi olacaktır. Sırası gelmişken şunu tasayla söylemeliyim ki bunun için yapılan görüşmelere ne Pa: ris'den ne de Romadan daha karşılık a. Jamadık.,, Londra, 8 (AA.) — Dün M. Nor- man Davis - tarafından, Amerika'nın düşüncelerine dair verilen anlatım üze- rine, deniz güclerinin değer Üzerinden daraltılması hakkında ingiliz büikımı, bür kere daha teyid edilmiştir. İngiltere hükümeti, zırhlılar ilç tay- yare gemilerinin ve kruvazörlerin öl- çüsüme son had tayin edilmesine dai- ma karşı durmuştur. Bununla beraber, bü türlü gemiler ölçüsünün yüzde 30 nisbetinde daraltılmasını kendisi tek- Hf'etmiş ve onaylamağa da anık bulun. muştur. Daraltına keytiyeti, bütün dev. letlerce henüz onaylanmamış. olmakla beraber, başlıca deniz güclerinin çoğu, KBA CORLON FrAL üeü 9 İLKKÂNUN 1934 PAZAR FRANSA'DA Fransız - İtalyan konuşmaları Cenevre, 8 (A.A) — Fransız — ital- yan konuşmaları hayli ilerlemiştir. M - Laval'in yakında Roma'ya gidebileceği anlaşılmaktadır. Cenevre'de — gözüken uzlaşma düşüncesi gerek M. Lavalin ge- rek M. Musolini'nin istediği bu görüş « meyi anıklar mahiyettedir. Bir fransız saylavı Balkanlarda araştırmalar yapacak Paris, 8 ÇA-A.) — Fransa ayan mec« Jisi dış işleri encümeni, üyelerden M. Plezan'ı Balkanlarda bir dolaşma yae parak sonkânunda evrensel zorbalık hakkında encümene bir rapor vermeğe memur etmiştir, M. Sabrus'un teklifi üzerine, en- Feransının son — toplantığı — dolayısile Türkiye'de ve Balkanlar'da yaptığı do« laşmada edindiği fikirleri anlatmıştır. M. Sabrousse'ün tekliif üzerine, ene cümen başkanı M. Berenger, yakın şarktakj fransız diplomatik çalışmaları hakkımdaki düşünceleri M. Laval'e bile dirmeğe memur edilmiştir. Almanya - Fransa - Polonya anlaşması! Paris, 8 (A.A.) — “Jurnal,, gazctes sinin Berlinden aldığı bir telgrafa gö- re eyi mâlümat alan mehafilde şöyle bir rivayet dolaşmaktadır: M. Hitler, Fransa, Almanya ve Lehistan arasında bir üçler anlaşması yapmak fikrindes dir. Önümüzdeki hafta sonlarında M. Von Ribbentrop ile Hitler'in adamı M. Hes Parise gönderileceklerdir, ROMANYA'DA Avukatların grevi Bükreş, 8 (A.A.) — Mahkeme harcs larmım arttırılamsı hakkındaki kanunu protesto için Bükreş barosu genel gret yapmıştır. Birkaç avukat baronun kde rart hilafında mahkemeye girmek istes diklerinden bazı hadiseler olmuş ve zabıta işe karışmıştır. ——— Tekirdağı'nda parke yollar Tekirdağı, 8 (AMA) — Tekirdaği i ve Malkara — Hayrabolu yollart üzerinde yapılmakta olan parke taşı dös şenmesi hitmek üzeredir. Bu yola dö« şenon parke taşları Erdek'ten gelmektes dir. Tekirdağı — Hayrebolu — yolunda betonarme korkuluklu bir menfez yapıİ- mıştır. Bu yol üzerinde üç silindir taras fından silindiraja devam edilmektedir. Aktarılması bitmek üzere olan bir silin> dir daha bu yola sevkedilecek ve dört silindir iş verimlerini artıracaktır. Ayvalık'ta fırka kongreleri Ayvalık, 8 (AA) — Fırka kuramla: yımızdan ocak ve nahiye köngreleri mü- vaffakiyetle bitmiştir. Bugün vilayet idare heyeti başkanı Bay Tevfik Fileret Bel'in başkanlığı altında kaza toplanmış, yeni yıl çalışma tarzı hakkıt” da isili komuşmalardan sonra” direnli genclerden yeni bir idare heyeti seçil - miş ve kongre genel — heyeti büyüklere tazim duygularımızın bildirik mesine alkışlarla karar vererek başlani" mız Bay Fikret tarafından bu yüksel€ duygular telle bildirilmiştir. Anteb'te fırka kongreleri — Anteb, 8 (AA) — Şehrimizde Helk Fırkası ocak kongreleri bitmiştir. Yaltf” da nahiye kongreleri başlayacaktır. Kilis'in kurtuluş bayramı Anteb, 8 (ALA) — Kilis'in bayramı dün Kilis'te merasimle kutlark dı. Gece bir balo verildi. Denizli fırka kongrel Denizli, 8 (uı—cu.r.ı:*" kongreleri vilayetin her tarafında maktadır. R Maarif Cemiyetinin toplantırı | Türk Maarif hcı:ıignti Umurüf, 'Merekz heyeti ünlsü pazar 4 saat onda cemiyetin A—f' caddesindeki merkez — bir B ÇÖOT OA s a