9 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

9 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

9 ILKKANUN 1934 PAZAR Yürekten sesler — Türk Gökmenlerine: Gökmenler! Borasi kanatlı, 'çakım (şimşok) dön: li) Türk Gökmenleri! Fethi İlkdüşen'le Sadık in Salim İlkuçan'danberi i ve öbür gökdeşleri, Gittiler düştüler toprak üstüne; Tarihte bir altın yaprak üstüne Hlkuçan'la siz çok yaşayınız; çok Uçunuz; üstünüzdeki şu gökle, altınız- daki bu toprağı uçmak ediniz! Dikmen yalçınının bağrına yaslan. mış, başkasının evindeki -penceremden hergün uçuşunuzu gözler, uğultunuzu özlerim. Bir taneniz Balkat üstünden bu yar ha piril peril, ilgit ilgit ösip geliyordu . Yangı (aöbet) kertemin 35,6 ve diz lerimin tutuk olduğuna aldırmayarak kalktım, pencereyi açtım. Pırıltısına baktım, döngüsünün sesini dinledim, ve içindekini düşündüm. Bu yiğit gökmenin özadı, soyadı ne ki? İçim gülümsedi, yüreğim sevgi kay- nağı olup köpürdü. (Çamsakızı, çoban. armağanı) dır, şunlara birkaç ad bulup armağan edeyim. İşte yazıyorum: Gökalp — Gökalan — Gökaçan — Gökçen — Göksan — Gökün — Gök - bayrak — Göktekin — — Gökuluğ — Gökoğuz — Gökdilek — Gökyürek — Gökseven — Gököz. — Gökaşan — Gükaşar — Gökvermez — Gökalır — Gökekul — Göketin — Gökegül — Gök. tegül — Göktevar — Göktetürk — Gökören — Gökay — Gökütek — Gö. kütürk — Gökeri — Gökkiz — Göke. ce — Gökütur — Gökbenim — Gökte- bBaş — Göküyer — Gökaka — Adıgök Andıgök — Avıgök — Alagök — Al. nıgök — Atıgök — Akbulut — Altıok — Alkanat — Adıyel — Boranalp — Binkanat — Dalkanat — Dikkanat — Dikuçan — Evigök — Evitan — Gül. kanat — Ulkuçan — İlkesen — Akdo- #an — Akyıldız — Sanıgök — Akka - mat — Andıtan — Döngüyel — Düş . mez — Uçar — Uçarok — Uçara — Ayın — Güneşin — Gökün — Yıldızın Yükselir — Karaboran — Bulut — Ka- tabulut — Göksavaş — Çakımöz — Gökdeniz — Gökteyiz — Gökteyim — Yıldırım — Eşigök — Gönlügük — Ülkügök — Varıgök — Sanıgök — Göktanır — Gökbilir. — Göktapar «« Göklerin — Gökinci — Şahin — Kar. tal — Doğan — Yılmazok — Aydöngü — Aykanat — Yakar — Düşürür — Sokmaz — Paralar ve daha... ve daha. Bunların içinde kadın adları da var. dır. Gerçi bunlar bol değil. Ama dedim Va çamsakızı, çoban armağanı. AKAGÜNDÜZ Ankara Radyosu Dün akşam şen fıkralar - anlatıldı. Dinleyiciler neşeli dakikalar - geçirdi- ler. Terbiye saatinde aile ve okullarda- ki çocuk büyütme terbiyesinden bahse- Üildi, Mekteble ailelenin danışıklı bir Varlık halinde çocuğu yarına anıkla- Mak için nasıl çalışmalarının gerek Ol- — Güğu anlatildı. Müzikte piyanoda Ferhunde Ulvi, kemanda Necdet Remzi zevkle dinledi- Gimiz Albeniz'den tango ve Mendel- SCn'in sözsüz şarkı sını büyük bir ue falıkla çaldılar. Sporcumun konuşmasın- 4 Bay Vildan Âşir beden terbiyesini Anlattı, Spor alanında vücud sağlığının Kecekliğini anlatan bu söylevden sonra Tüzikte Bolm'dan gece gibi, Tasti'den Ölmek isterdim, Bernaz'dan Mavi Gö- — VÜ dinledik. Bay Çekatovaki'in, piya- "oda arkadaşlığında Bayan Çekatovs- Fi seçilen parçaları söyledi. Bu akşamki program şudur : Ziraât Vekâletinin saati Kadın hareketleri Müzik Şuman'dan bir sonat Piyanoda Ferhunde Ulvi — Kemanda Necdet Remzi ,;ı Ercümend Behzadtan birkaç şiir İğin. 'W'dın parçalar — Haberler ve dans müsikisi öR l ULUS IÇ DUYUMLAR M, Maksimos 1. çekiliyor mu? Istanbul, 8 (Telefon) — Atina'dan B tarihinde bildiriliyor: Mösyö Maksi . mos'un iİstifa etmiyeceği hakkında hükü- metin tekzib ettiği haber doğru çıkmadı. Mösyö Maksimos üç gündenberi evin - dedir. Dün kendisini başbakan M. Çal daris iki kez evinde ziyaretietmiş ve u. zun bir uz görüşmüştür. Türkiye elçi- si Bay Ruşen Eşref de M. Maksimos'u evinde ziyaret etmiştir. M, Venizelosun bir yazısı İstanbul, 8 (Telefon) — Atina'dan B tarihinde bildiriliyor: M. Venizelos 7 tarihinde Atina elerinde papasla - rın kaılık işinden bir yazı çıkarmış- tır. M. Venizelos bu yazısında “Ruhani <ibisenin dışarda da giyilmesi için veri. len müsaadenin mutlak ve kayıdsız ol. masını,, istemekte ve vaktile Maraton gölüne yaptıkları bir gezinti sırasında İsmet İnönü İle iki ülkenin iş birliği Yyönünde konuştukları sözleri hatırlat - maktadır. M. Venizelos Türkiye Cüm - hurreisine, Başbakanına, Drşişler Baka . Rına tarihi ve üstün değeri olan türk — yunan dostluğu için harcanan emekleri hatırlatmakta ve bu dostluğun iki ulu. sun faydasına olarak daha ziyade güclü olması geregliğini ileri sürmektedir. Sen sinod meclisinin rum papazlarına sevgisi İstanbul, 8 (Telefon) — Atina'dan 8 tarihinde bildiriliyor. Dün yunan Sen Sinod meclisi fevkalade bir toplantı yap- Mmişi rum papaslarına sevgi ve saygıla - rını bildirmeye; hükümet nezdinde kıbık işi hakkında teşebbüs yapmaya karar vermiştir. Muhacirler kurumunun toplantısı İstanbul, 8 (Telefon) — Atina'dan B tarihinde bildiriliyor: Hükümet dün mu- hacirlerin miting yapmalarına müsaade etmemiştir. Dün muhacirlerin ve diğer kurumların idare heyetleri toplanarak Atina ve Pire kilise mütevelli heyetlerile birlikte bir toplantı yapmaya karar ver. mişlerdir. Bu toplantıda papasların kılı. &ı işi konuşulacaktır. İstanbul'da Atina ga: zetelerinin satışı Istanbul, 8 (Telefon) — İstanbulda Atina gazetelerinin satışı şimdiye kadar Kgörülmemiş bir dereceye gıkmıştır. Bu güzetelerin baş yazıları ve haberleri kı- hık kanunu dolayısile aleyhimizde yazı. lan yazılarla doludur. Fener patrikha. nesi bütün diğer hristiyan kilisclerinin kanun hakkımda —düşüncelerini açıkça söylemelerine rağmen — şimdiye kadar bir tek söz söylememiş ve yaptlan mü . racaatlara karşılık vermemiştir. Yunan gazetelerinin aleyhte yazıları devam ediyor İstanbul, 8 (Telefon) — Atina'dan 8 Profesör Nissen İtalya'ya gidiyor Tstanbul, 8 (Telefon) — Tıb faktil - tesi profesörlerinden Nissen bir ameliyat için İtalya'ya çağırılmıştır. Profesör bir —-—. Tstanbula dönecektir. G S termes Meclis konuşmaları Büyük Millet Meclisi dün Bay Hasan Saka (Trabzon) un baş- kanlığında toplanarak eylül - ikin- ci teşrin 933, birinci kânun 933 şubat 934 aylarına aid Divanı Mu- hasebat raporu üzerinde görüş- menin bir hafta sonraya bırakıl- masına karar vermiş, Kütahya saylavı merhum Rasih'in oğlunun parasız okutulması yolundaki ka- nunu teklif ile askeri hastahane- lerde hastaların yeme, içme ve idarelerine ait kanunun birinci konuşmasmı yapmı: Meclis pazartesi günü toplana- caktır. İstanbul kadınları- nın bugünkü toplantısı Tatanbul, 8 (Telefon) — Cuma günkü toplantının devamı olmak üzere yarın Kadınlar Birliğinde bir toplantı yapıla- caktır. Bu toplantıya İstanbul kadınla- vı çağırılmıştır. Kadınlarımız yarın ak. şam radyoda ingilizce, almanca, fransz. ca konferanslar verecek ve yeni kanunla kendilerine verilen hakkı bütün acuna tanıtacaklardır. İstanbul üniversitesinde Bay Receb dün ikinci dersini verdi (stanbul, 8 (Telefon) — Cümhuriyet Halk Fırkası Genel Kâtibi Bay Receb İstanbul üniversitesi konferans salonun. da dün ikinci inkeılab dersini verdi. Sa - Ton seçilmiş bir toplulukla dolu idi. Bay Receb ba dertinde yukardan ve aşağı - dan gelen inkılabları, bu inkılabların do Buşunu, gidişini, yaşayışını anlattı. Yu - kardan — gelen inkılablara örnek olarak Rusya'da birinci Petro, Avusturyada ilânci Jozef, Afganistan'da Amanullah ile başlayan hareketleri gösterdi. Aşa. ğıdan gelen inkılabların tarihi misalle . rinden, bürriyet inkılablarından, ve bu inkılablardan doğan sıyasal, soysal, öko- nomik kurumlardan; bu kurumlar ara- sındaki sürtüşmelerden bahsetti. Milli kurtuluş davaları; acun inkılabları kar. şısında türk inkılabının üstünlüğünü ve orijinalliğini canlandırdı. Parlamentariz. mi; Kberalizmi ve demokrasinin kuca- gında yetişib ona düşman bir rejim ve sistem halinde doğan sosyalizmin, anar- şizmin kısa fakat tam tahlillerini yaptı. Bay Receh'in bugünkü dersi radyo ile verilmiştir. Muğla'da bir konferans Muğla, 8 (A.A) — Dün gece Halke. vinde türk tarihi hakkında orta okul o- kutucularından Bay Ekmel çok değerli bir konferans vermiştir. Bay Ekmel bu konferansta türklerin ilk akınlarındaki muvaffakiyetlerin ve dünyaya yayılışta- ki kolaylıktarın ulusal kültürün üstünlü. ğünden ileri geldiğini söylemiş ve çok alkışlanmıştır. — Konlerans bir saattan çok sürmüştür. Tekirdağı'nda yeni okullar Tekirdağı, 8 (ALA) — Bu yıl ağus- tostan itibareg vilayet içinde başlıyan 16 yeni okulun yapılması sürmektedir. Bunların çoğu çatıya almmış, bir kasmı da alınmak üzeredir. Saray kazasında yirmi yıl önce yapılmağa başlanan ve yarıda kalan oktlun. yapısı devam et - mektedir. Bunun - çatıları bitmiş, sıva kısmı yarıya kadar yapılmış ve çerçeve. leri takılmıştır. Bu okul 500 talebelik bir yatı okulu olacak ve komşu köy ço- satının açılış resmi dün valinin katiyle büyük belirlerle yapıldı. Nizibliler kasa. balarına medeniyet ışığı getiren cümhu- riyet idaresini takdir ediyorlar. gnn ğği Seçimi yenileme kararı Büyük Ulus Kurultayının seçimi ye nilemo kararı bugürkü resmi gazetede çıkacaktır. Dahiliye Bakan' $: bu kararı bugün valiliklere bildirecektir, İzmir Valisi Ankara'da Izmir valisi General Kâzım Dirik dün İzmir'den şehrimize gelmiştir. Yeni paralarımız Ön ve beş kuruşluk ile 100, 40, 20, 10 paralık ufaklık paraların pulları ha. zırlanmış ve nümuneleri Maliye Bakan. lığına gelmiştir. Bakanlık nümuüneleri esas itibariyle muvafık görmüştür. Yal. mız paraların vezinlerinin kanuna uygun olub olmadığı tedkik edilecektir. Ökonomi Bakanlığı Murakıp Komi: Ealü maliye mületüşi çe Emak Ban. kası omlak şefi Bay Ahmed Emin Öko- nomi Bakanlığı murakıb komiserliğine tayin edilmiştir. Metr Salem - Leon Faraci davası Vletr Salem ve Leon Faraci'nin mu- hakemelerine dün birinci asliye çeza mahkemesinde tekrar başlanmıştır. Mah. kemenin evelki kararını nakzeden Tem. yiz mahkemesinin bu husustaki kararı okunmuş ve iddin makamının mütalcası dinlenmiştir. Temyiz mahkemesi karara usul cebhesinden ve şahid dinlenme . miş olmasından İtiraz etmekte idi. İddin makamı Temyizin itirazlarından bir kıs. mının kabulünü, maznun - vekilleri ise hepsinin kabulünü istemişlerdir. Muha. keme ayın yirmisine bırakılmıştır. Karaya oturan vapur kurtarıldı İstanbul, 8 (AA) — On gün önce Romanyadan Filistin'e giderken Gelibo- ha karşısında Zincirçözen mevkünde sis ve fırtma yüzünden yarı devrilmiş bir durumda karaya oturan 410 vagon ke. reste yüklü yunan bandiralı Aeolof va. Puru dün türk gemi kurtarma anonim şirketinin Alemdar ve Lamia kurtarma vapurları tarafından muvaffakiyetle kur. tarılmıştır. Kurtarılan Acolof vapuru, Gelibol getirilerek demirlenmiş ve evelce gıkarılmış olan yükünü bir iki güne kadar tekrar yükledikten sonra Fikatin'e gidecektir. Denizli'de asma fidanı yetistiriliyor Denizli, 8 (AA) — Hususi idare fi- danlığında bu yıl 500 bin Amerika aşma parasız olarak ulusa dağıtılacaktır. Aydın'da Kırmızı Ay balosu Aydın, B (A.A) — Aydın Kırmızı ay kurumu valimiz Bay Fevzi'nin başkanlı. ğa altında hükümet konağında mevsimin ilk balosunu vermiştir. Balo çok eğlen- eeli olmuş ve karagün dostu kurum bu işden faydalanmıştır. Fırka grupunda Halk Fırkası Grupu Malt Emla- ki Milliye taksitleri tetkik encüme- ni bugün saat 15 te toplanacaktır. Toplantı Belediye kanunu muvakkat encüme . ni 9. 12. 1934 pazar günü saat (10) da toplanacaktır. Bütçe Encümeni de toplanıyor Kurultay Bütçe Encümeni bu- gün saat 10,30 da toplanacaktır. Bu akşamki konserler Bu akşam Riyaseticümhur filarmo - nik orkestrası haftalık konserini sant 20,30 da Halkevinde verecektir. Pro. eserleri ve bu arada Bitmemiş Senfoni. Savaş kadını, Barış kadını. Bir gün önce türk kadınma saylar seçilmek Önenini veren büyük ka. rultaya kutlamak — ve kutlanmak için koşuşan kadın kalabalığı Atatürk kur. çağının yanından geçerken oradaki gül le taşıyan tunç kadın, kim bilir, ne yürele dolusu bir orunç duymuştur. Atatürk, at üstünde dağ dağ. kır kar dolaşarak, yağıların bürüdüğü bir yur. du karış kar?ş, tutam tutam kurtarırken türk kadını, yavrusunu bastırdığı hağrı. na gülleyi bastırıyor; — onun yöneldiği yolda yürüyordu. Başka uludlarda salt erkeğin omszlarına yüklenen Bu çetin savaş ve yurdu koruma yükümünü Tür. kiyede kadın. erkeğile paylaşmaktan ge vi durmamıştır. İşte Atatürk kurçağının alt yanında. ki kadın, o savaşcr türk anasının gerçek bir örneğidir. Onu sonradan tunc oldu sanmayınız; o, gülleyi sırtına vurmadan Önce tunclaşmıştı. İşte yüreklerinde sevine ve gözlerin- de Atatürk sevgisi taşıyarak — büvük kurultaya doğru yürüyen kadın ka. habalığı, onun için bu tunc kadına orunç verebildi. Barış kadınlarının bayram et- tikleri bir günde © savaş kadınının ör. neği, bana öyle geliyot ki, şu duüysularla kıvanıyordu: “Yurd yalazlar, odlar içindeydi; Rü. tün acun türk topraklarının bundan böy- le ne filiz, ne başak yetiştiremiyecek bir yoksulluğa, bir çoraklığa saplanacağını sanıyordu. © gün, her gün olduğu ve olacağı gi. bi, Atatürk önde ve bütün ulus ardında kurtuluş ışıklarının değme göze görün. meyen ölmez ışıdığı doruklara doğru a- kın ettik. Bugün, yurd yağının değil, türküm; dağların ardında kalan ışık bütün yar. du değil, bütün acunu bürümüştür ve ben, savaş kadını, Atatürk'ün kurçağının alt yanımda tunçlaşmış duruyorum. Barış kadımı, sen de yeni aldığın &. menle yeni atıldığın yolda yakın bir ge- lecekte tunclaştcak denli yükeel...., Kutlamak ve kutlanmak için, bâ. yük kurultaya giren barış kadmı bu tunçtan sesi duymuştu. ve unutmıya. caktı. M. N. ARTAMI Önen — Hak Kürçak — Heykel Orunç — Heyecan Yağı — Düşman Yönelmek — İstikamet tutmak Ulus — Millet Yüküm — vazife”' Duysu — tahassls Od — ateş Yalar — alev Acun — Dünya Doruk — dağ zirvesi Denli — kadar. Hilâliahmerde Hilaliahmer yılbaşı balosunu hazır. layan komitc yılbaşı gecesinde bütün Ankaralıları bir arada toplamak onlara yeni senenin en güzel gecesini geçirme- yi temin etmek için çok geniş bir pro. gramla işe başlamıştır. Balo, şehrimizin en büyük salonu « lan Sergievi salonlarında — verilecektir. Bu balo yalnız şehrimizde verilen bala. ların değil, bütün Türkiye'nin en büyük ve güzel balosu olacaktır. Salonun o gece için süslenmesi işimi Ankara Halkevinin güzel sanatlar komüi tesi üzerine almıştır. Şehrimizin bütün Kilis'in uluş bayramı Kilis, 8 (AA) — Dün Kilis'in kur. tuluş bayramı idi. Bayram coşkun bür sevine içinde kutlulandı. Bu mutlu gü- nü kazandıran ulus uluları şükran ve minnet duygularile anıldı. Atletizm kulübü balosu irinci kânun perşembe ak- lalınııeıs_ I Kâ.