9 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

9 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

SAYIFA 6 FPalkevinde müzik hak- kında bir konferans Bay Riza tarafından 6 - 12 - 934 ak- şemı Halkevinde musiki hakkında ve - rilen krymetli konferans. — Muhterem dinleyicilerim, Devletimizin Ulu Şefi Ulu Atatür- kün emir ve işaretleri Üzerine mühim ve büyük bir inkılâp karşısında bulu « nuyoruz. Her hangi bir işe benzemez. İnsan- lar muayyen bir işi korumak istedikle- ri vakit evvela o işin maddif cihetini temin ederler sonra azm ile başarmağa çalışır bu nihayet bir Volonte mesele- sidir. Fakat fikir hâreketlerinde, mu - sikide iş değişir. Daha zahmetle gaye- ye vasıl olunur. Kabiliyet istidat mese lesi büyük bir rol oynar. Muhterem dinleyicilerim. Türk mil- Teti çok kabiliyetli bir millettir. her ilimde büylik bir varlık gösterebilir hiç şüphe etmeyelim ki musikide de büyük bir kabiliyet gösterecektir. Vatanım en uzak köşelerinden vatan mlldafaasını öğrenmeğe gelen ve belki de hiç mekteb görmemiş olan türk ne- feri askeri bandosuna ayrıldığı zaman notayı Bğreniyor ve hiç mecudiyetin « den haberi olmadığı yabancı milletle- rin musiki eserlerini çalıyor düşünü - nüz memleketimizin terakkisi yolunda maddi ve manevi hiç bir fedakârlirktan çekinmiyen Türkiye Cümhuriyeti hü - kümetinin kuracağı musiki akademi - sinde okuyacak münevver türk genç- leri ne büyük eserler yaratacaktır. Avrupalılar güzel ganatların — vata- nı yoktur derler musiki güzel sanatla - rın başında gelir ve bütün dünyada ya- şıyan insanların müşterek malıdır. Bü- yük harbta Almanya ve Fransa biribir- lerine karşı her hususta boykotaj ilân etmişlerdi Almanya'da fransızca Fran sa'da da almanca konuşanlar vatan ha- ini addedilirlerdi. — Fakat Fransa'da Büyük Bethoven'in senfonileri, Al- manya'da da Bize, Berliyoz, Mazne'- nin eserleri çalındı musikiye boykotaj yapılmadı. Bakınız Bethoven ne diyor müsiki Allahın lisanıdır. Fransız eski Başvekili Mösyö Heryo musiki Insan - ların en ince ve en hakikt duygularını ifade eder diyor. Muhterem dinliyicilerim. Milletle- rin tarihinde büyük roller oynamış ve yahut insaniyete büyük hizmetler ifa etmiş müstesna büyük adamlardan gay- ri her insan unutuluyor. fakat musiki üstatları ebediyen unutulmaz — asırlar geçer eserleri gene bakidir. Dünyanın bir ucundan öbür ucuna kadar gider ve her dakika milyonlarca insanların kalplerinde ve dillerindedir. bundan büyük varirk olmâz. Amerikada 2 sene evel gazetenin biri bir anket açtı insan Teğa manevi büyük hizmetler ifa eden en büyük adam kimdir diye sordu yüz binlerce cevab aldı neticede en büyük adam olarak Bethoven ilân edildi.Dün- yada her, yenilik insanları cezbeder maddi! her şey demode ölur bugün se- vilen yarın sevilmez fakat yüzlerce se- ne sonra milyonlarca İnsan aynı zevk- le aynı sevgi ile büyük bestekâtların eserlerini dinliyor musiki kadar bir milletin varlığını bütün dünyaya her dakika hatırlatan bir vasıta yoktur. Muhterem - dinleyicilerim, — musiki büyük bir ilimdir prensipleri, tarihi; edebiyatı vardır. Bütün medeni millet. lerin musikileri büyük ilmin tekniğine göre yazılmıştır. Musiki iİlminin tekni- ğine göre yazılmayan eserlerin kıyme- ti yoktur. Senelerce dinlediğimiz alaturka mu- siki türk musikisi midir? Muhterem dinleyicilerim, sizinle beraber bu mev - zuu tetkik edelim. Cevab: Alaturka musiki türk musikisi de - ğildir. Çünkü; 1 - Mühim bir krsmı İs- tanbul ermeni ve rumlarının eseridir. 2 - Anadolu'da bu şarkıları bilen yok - tur. 3 - Türk bu şarkıları terennüm et- medi. Anadolu halk şarkıları tamamen ULUS başkadır. —Alaturka — musiki nedir? Alaturka musiki; musiki ilmile alâkası olmuyan notatı bile başka olan Bizans ve arab musikilerinde alınan bir ta- kım şarkılardan ibarettir. Sizlere bazı misal söyliyeceğim, biraz sesi olan alaturka şarkı okur, nota bile bilmesi- ne lüzüum yoktur. Halbuki garp - musikisinde bir eseri okuyabilmek için enaşağı iki sene ders almak lüzımdir ve derse bi lamak için musiki ilminin grame: yani solfejini bilmek lâzımdır. Alatur- ka musikiyi okuyan içki içmeden oku- yamaz. Sigara içer ne kadar sesi boza- cak şey varsa yapar. Halbuki garp mu- sikisinde aksinedir Şşarkr söyliyecek sankar gün yemek — yemez içki içmez hattâ öksürmez ve hattâ öksürmemek için fenni nefek alma usulü vardır. Muhterem — dinleyicilerim her hangi mllletten olursa olsun avrupalı bir adam her medeni milletlerin musikisi- ni bilir, anlar, sever, çal; halbuki alturka musikiyi bilen bir av - rupalı yoktur, mühim bir noktaya işa- ret edeceğim: Anadolu halk- şarkıla musiki ilminiâ tekniğine göre yazıla - biliyor halbuki alaturka musikiyi monize etmek kabil olmuyor. Bu nokta bizim için çok mühimdir. Afrika'da ve Amerika'da yaşıyan zencilerin şarkıla - rı hiç olmazsa cazbant'a girebildi hal- buki alaturka musiki İstanbul'un hu « dudunu geçmedi hulâsa senelerce di: lediğimiz alaturka musiki türk musik si değildir. Genç medeni Türkiye cüm- hüriyetinin kültüründe artık yeri yok- tur. Musikinin ahlâk ve ruh üzerinde tesiri çok büyüktür. Alaturka musiki- nin bulunduğu yerde kavga veya hâdi- se çıkarmadığı gün pek azdır. Gözü - müzlün önüne büyük bir orkestra kon- serini dinliyen insanları getiriniz der- hal garp musikisinin yaptığı tesiri gi rürsünür herkes büyük alâka ile din - ler konuşmaz hattâ Avrupa'da binler- ce halkın bulunduğu bir könserde ade- ta hiç bir kimse yokmuş gibi en ufak bir ses bile duyulmaz. Bir türk musiki- si var eardır? Şimdi bunu tetkik ede - lim. Her milletin kendine mahsus musi- kisl vardır. Muxiki edebiyatında bir al. veya okur at - man, bir fransız, bir italyan, bir rus ekolü vardır fakat bu ayrılık bir duy - gu bir ruh yani Sentiment meselesidir. İlim ayrılığı yoktur. Söylediğim gibi meden! milletlerin musikileri musiki ilminin tekniğine göre- yazıl - mıştır. Çok ıztırab çeken veya çekmiş milletlerin musikileri melankoliktir; refah içinde yaşıyan şen milletlerin müsikileri de şen ve neşelidir. Muhte - rem dinleyicilerim,söylediklerimden şu neticeye varmak isterim. Bugün için musiki edebiyatında bir türk ekolü mevcut değildir.Yani türk musikisi mev cut değildir. Fakat türkün kalbinde, tuhunda bir yeni musiki yaşamaktadır. Hiç şüphe etmeyelim ki hükümeti- mizin pek yakında kuracağı musiki akademisinde büyük musiki tstatları - nın İidaresinde okuyacak — münevver türk gençleri bütün dünyaya bir türk musikisi hediye edeceklerdir. Musiki akademisi bestekâr, opera ve salıne sa- natkârları yetiştirir. Her ilim de bir yüksek tahsil için bir. yüksek mekteb vardırz. Musiki ilminde de akademi yük sek bir musiki mektebi demektir. Mu- siki muallim mektebi musiki muallimi ve musikideki yüksek eserleri çalabi - lecek kabiliyette sanatkârlar yetiştirir bem akademi ve herm de musiki mual - Tim mektebleri elzemdir. Muhterem dinleyicilerim başladığımız büyük in- kılâpta emelimize daha çabuk varmak için ne yapmak lüzımdır? 1 - Musiki akademisi kurmak 2 - Musiki muallim mektepleri açmak ve mevcut olanı kuv vetlendirmek, 3 - Musiki çok dinlemek le inkişaf ettiğinden filarmonik orkes- tra'nın daha sık konserler vermesi - ve sene içinde memleketin büyük şehirle- rini de istifade ettirmesi, 4 - Memleke- timizde bir filarmonik orkestramız ol- duğundan vilâyetlerde küçük salon or- kestraları teşkil etmek. 5 - Gazeteler, radyolar, kitablar vasrtasiyle gençleri- mizi ve halkımızı garp musikisi ve ede biyatı hakkında — aydınlattırmak. 6 - türk çocuklarının kulaklarını garp mu- sikisi ile doldurmak için parklarda umumi yerlerde askerf bandoların kon- ser vermesi. 7 - Alaturka musikinin öl: duğu yerlere münevver türk gençleri - nin gitmemesi ve artık bu musikiye böykotaj ilân etmesi lâzımdır. Garp mu; yabilmek içif müsiki edebiyatını bilmek lâğemdir. Eski tarihten başlıyarak yaşamakta Ole duğumuz gürne kadar musikinin geçir” diği muhtelif safahatı, terakkide bü- yük sanatkârları. eserlerini, orkestfayI teşkil eden telli ve telsiz sazların tari- hini tetkik etmelerini münevwer — türk gençlerine tavsiye ederim. Müuhterem dinleyicilerim, Konferafi sıma nihayet vermeden evel bir kaç #Öf On bir sen€ etini idare edefi ana gelen fefi daha söylemek İsterim: eveline kadar türk m ler bütün dünyada m: sanat hareketlerine seyirci kalryotİat” di. Türk mi ile yaztik ile musikisi ile bütün ada yaşıyafi | medent milletlerden h: dı. İşte bugün bu yi edenlere yüklettiğimiz ağır yü mesuliyeti omuzlarında taşımış pek az kimselere tesadüf edilir yeniden kurmak kaybolar zamanları yük adımlarla yakalamak — mecburiye” tindeyiz. — Muhterem — dinleyicileritie memleketin kültürüne çok büyük Hit metler ifa eden Halkevinin yüksek İdA resine sizler namma hürmet ve sükrür nımızr söyler ve hepinizi saygı ile 96 Tâmlarım. y HALKEVLERİ MECMUA-İ Birinci kânun sayısı çiııııoufı Denizli Mebusu Bay Necib Ali'nit “Türk dili ve türk müziği,, Kom ya Mebusu Bay Muzaffer'in “Türk soyu ve türk tarihi,, Bay Hııî'q Ali'nin “Dil inkıdabrmızm kar:'”, ım.. yazılariyle Bay Ahmed | * simi, Aydoslu Bay Sait, Bay W i* seyin Namık, Profesör Dr. Bafı Fahreddin Kerim, Bay Zeki M&t sud'un yazıları, Bay Ferid Celaî in hikâyesi vardır. Köycülük bölümünde soy düzer nine ve iskân işlerine geniş 7' verilmiştir. B0 sayıfalık mecmua 26 lnıllf İnhisarlar Umum Müdürlüğünden: 1 — İzmir Çamaltı Tuzlasr için fenni şartname ve pro- jeleri mucibince 120 beygir kuvvetinde iki adet Gazojen kapalı zarf usuliyle münakasaya konulmuştur. 2 — Şartname ve projeler Cibalide Levazım ve müba- yaat şubesinden almmacaktır. 3 — Münakaso — *2-934 tarihine müsadif çarşamba günü saat”15 te Ci le Levazım ve mübayaat şubesinde icra kılmacaktır. 4 — Münakasa ehliyeti fenniyesi mücerrep fabrikalar arasında vapılacağından fiatsız proje ve tekliflerin heyeti fenniyemizce tetkiki için münakasa gününden laakal on bes gün evel tevdii lâzımdır. 5 — Münakasaya iştirak edebilecek olanlar — yukarda tayin olunan gün ve saatte kanuna uygun olmak — üzere fiatlı teklifname ile 95 7,5 muvakkat teminat parasını ko- #.etmel dırlır (709'“ h 4875 kyiyiyIyIyi HAXA(,IIIK VE bPUR K 132 inci sayısı çıktı — İçindekiler — — Ulusal tayyarecilik — Fitre ve zekât — Gökyüzü savaşı Mahmud Beliğ — Hava hukuku Rifat Şerif — Londra - Melburn yarışı ikincisi Ankarada ... | —— İstanbul liki ikincisi Fenerbahçe — Londra mektubları — Gökle yer arasında Abidin Daver — Her kadın tayyareci olmalıdır Helen Buşe — Kuru dallar (Hikâye) Server Ziya Gürevin — Sporcular tayyaresi — Sinema S. Z. Gürevin Adnan Mahir ve . Müsabaka Zengin resimlerle süslü olan bu sayıyı herkes #örmelidir ANKARA İCRA DAİRESİ GAYRİ MENKUL SATIŞ MEMUR- LUĞUNDAN : İpotek olup satılmasına karar verilen tapunun 8-10-932 tarih ve Cilt 8$ numarasında kayıtlr ve Ankaranın Solfasol köyünde kâin bir bağ aşağıdaki şartlar dairesinde artırmaya çıkarılmıştır. Bağ, şarkan ve kısmen İslamcı oğlu Salih ve kısmen Hacı Be- kir EL oğulları Münir, Adil ve saire ve kısmen evelce Çawuş dayı ve elyevm Solfasollu Halil karısı Satı hanım bağları, garben yağcı oğlu İsmail ağa ve şimalen Çubuk caddesi ve cenuben Çubuk çayı mahdut olup (5400) metre murabbar vüsatindedir. Ve içinde irili ufaklı muhtelif cing (150) kadar meyva ağacı vardır. Tamamıma 1080 lira kıymet takdir olunmuştur. SATIŞ ŞARTLARI 1 — Satış peşin para İle olmak Üzere 10-1-935 tarihine müsa- dif perşembe saat 14-16 da icra dairesi gayrimenkul tatış memurlu. ğunda yapılacaktır. 2 — Talipler takdir edilmiş olan yukardaki krymetin ©4 de 7,5 pey akçesi veya millt bir bankanın teminat mektubunu getirecek- lerdir. 3 — Satış günü artırma bedeli takdir edilen kıymetin 94 75 ini bulduktan ve üç defa nidadan sonra mezkür günün 16 ıncı saatinde en gök artırana ihale edilecektir. 4 — İşbu tarihteki artırmada teklif edilen bedel mukadder kryme- tin 96 75 ini bulmadığı takdirde 26-12-934 tarihine müsadif cumar- tesi günü saat 14-16 ya kadar yapılacak ikinci artırmada keza üç de- fa nidadarı sonra saat 16 da muhammen kiymetin ©4 75 ini bul- mak şartiyle en çok artıran talibine ihale olunacaktır. $ — Birinci ve ikinci ihalelerde ihale bedeli ihaleyi mütcakip ve - rilmediği takdirde üzerine ihale ditenin talep eylemesi ile Ihale tari - hinden itibaren yedi gün içinde vezneye teslim edilmediği takdirde ihale bozulacak ve işbu talipten evel en yüksek teklifte bulunan tali - bin teklifi veçhile almağa razı olup olmadığı kendisinden — sorul- duktan sonra teklifi veçhile almağa razı olduğu takdirde fark ihalesi feshedilen birinci talipten tahsil edilmek üzere ikinci talip uhdesine ihale olunacaktır. Teklifi veçhile almağa razı olmadığı takdirde ise mal yeniden 18 gün müddetle artırmaya çıkarılacak ve en çok artı- ran talip Üzerine kati ihalesi yapılacaktör. 6 — Her iki artırmada mal talibe Ihale edildikte tapu harcı ve ©e de iki buçuk dellaliye harci talibine ait olacaktır. 7 — Borçlu ve alacaklılarla diğer alâkadarların gayri menkul üze- rindeki haklarını ve hususiyle faiz ve mastrafa dahil oları iddialrrını ev » rakı müsbiteleriyle 20 gün içinde İcra dairesine Bildirmeleri lâzımdır. Aksi halde hakları tapu sicilliyle sabit olmadıkça satış bedelinin pay - Taştırma muamelesinden hariç tutolacaklardır. 9 — İşbu açık artırma şartnamesi 1-1-935 tarihinden itibaren dos- ya No. gı ile herkese açıktır. 10 — Yüzde iki buçuk dellâliye ve tapu harcı müşteriye alttir. 11 — Taliplerin mezkür tarihlerde İcra dairesi gayri menkul satış memurluğuna müracaat eylemeleri lüzumu ilan olunur. 8—5590 Mesut olmak için zengift mak şarttır.. Zengin olmak için de bif yango bileti almak lâzı' ZAYİ ği ş Jaf — Maltepe — gedikli atış mekte: Mürebbiye arıya binden 933 senesinde aldığım mııld yehadetnamemi kaybettim yeni- uu' sini alacağımdan eskisinin hük. | Pir türk ailesinde 90'."' ,ö' mü yoktur. bakmak ve almanca Kırıkkalede Muhafiz takımın- | mek istiyor. Arzu edenli da Kırklareli askerlik şubesin- | Avusturya Sefaretine MU” ——— den No: 1248 Hüseyin caatleri. g—5573 /, Askeri fabrikalar Sigorta Sandığı Riyasetinden: e. Askeri fabrikalar sigorta sandığı için alınıul' çirdi edilön 345 kalem ccza ve malzemei trbbiye 343 kalem gl rak tadil edilmiş ve tekliflerin iytasr 16- 1. kânuf e tarih ve pazar gününe talik edilmiş olmakla talipleri palı zarf usuliyle yapacakları teklifleri dipozito le beraber saat 15 te sigorta sandığında müteş Viyanalı bir £ ekkil MA misyona vermeleri ilan olunur, (3547) 6—3449£ Tuli