27 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

27 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

27 İLKKZÂNIYU 1934 PEZ İz türkçe Kubilay Bütün çirkinl k.eri, bütda kötülükle. ri ortaya ç.karan devrim güneşinin kes. kin aydınlığından gözleri körleşen yara- sa, alıştığı dipsiz karanlıkların böyle bir. denbire yok oluşundan kudurarak son saldırışını sana yaptı, son hıncını senden 1dı, Geriliğin, körlüğün yeşil bayrağını örümcekli kafalarının üzerinde açarak saldıranların kurşunu senin etini delerek türk gencliğinin göğtüne saplandı. Ara- dan dört yıl geçtikten sonra bile, türk ülkesi, kapanmış bu yaranın, her adın anıldıkca, içten içe sızladığını duyuyor. Uyuşturucu ağılarla, ağılayıcı inan. ların dumanları içinde ne - istediklerini ve ne söylediklerini bilmiyen bu yubaz. ların yapmasını bildikleri tek bir şey vardı: Kan akıtmak. Kanını yüzyıllarca bir sülük gibi emdikleri yurdun derisin. den kurtarıcı elin bir vuruşiyle sökülüp atıldıktan sonra, gözleri hep © arı kanın isteğiyle büyümüş, tekrar ona doğru sü. rünüyorlar, sürünürken de baş kaldır. masını ve kan sayıklamasını biliyorlar. dı; tâ utku çizmelerinin ökçeleri altın. ezilip can verene kadar. T Kubilerı GEK SA kaytakiğa karşı yalçın göğsünü örtü yaparak hor yerde ve her kurunda savaşmak andını senin adınla turaladı (mühürledi). Sen ölmekle, bütün ülkeyi bir tek ülkü çev. resinde daha sıkı bağlarla / birleştirdin, sen akıttığın bir avuc kanınla, yüzlerce söylevin, yüzlerce bitiğin yapamıyacağı kadar büyük bir iş başardın, Kubilay! onun içindir ki adım, özünün dar çerçe. vesinden fışkırarak ulusal benlikte unu. tulmıyacak bir yer aldı. Seni kendine örnek yapmıya andiç. miş türk gendliği durdukca kaytaklık bu ülkede artık bir daha baş kaldıramı. yacaktır. Devrimin kanadlarını kopar . dığı yarasa, şimdi, iğrene varlığını yerin altında sürüyen bir köstebektir. Gitgide hızı ve işiğı artan güneş yurdun üstün- de parıldadıkca karanlıkların ” yatağı olan yuvasından yer yüzüne çıkmayı da n jiremez. -nı;:ı'ııı“iîin kanını akıtmakla sen öl- medin, Kubilay! kanınla suladığın top. raklar ve onun üzerinde yaşıyan ulus kadar, acunun sonunadek yaşıyacaksın. Adın, karanlıkla savaşan devrimci gene orduların üzerinde bir bayrak gibi dal . galanacak. senin ülkünle çarpan yürek. ler seni hep sevgiyle ve saygıyla ana . caklar. Böyle büyük bir erişim, ne mut. lu Kubilay! Yaşar Nabi NAYIR ——— Korkunc üç cani asılacak ) — Silâhlı ve mas. Ş î_':'i î__(:: y..i,oıir”ı; ılc...ı. ve köyünden Şerif oğlu ihtiyar Halim'in Gi ev sahipleri uykuda iken basarak Halim'e ve karısı Ayşe'ye i'l'e"eıî y.': küp içerisinde yere gömülü paralarını ....,ı::'. bu mücadelede teşhis edildik- lerini anlıyarak Halim'i ağzından çifte kurşunu ve müteaddid yerlerinden ka. m. Te öldürmüşler, karısı Ayşe'nin de ayoklarına bıçak saplayıp ve başındaki baş örtüsü ile boğarak öldüğüne kani olduktan sonra savuşmuşlardır. Halbu. ki Ayşe ölmeyip bayılmış ve katiller ya kalanmıştır. Bunların muhakemesi Bi- lecik ağır ceza mahkemesinde görülerek bitmiş ve bu tüyler ürpertici cinayeti yapan Yenişehir'in Cihadiye köyünden Hüseyin oğlu Mustafa, Hasan oğlu Har lim ve Mehmed oğlu Hüseyin'in suçları belli olduğundan üçü de ölüm cezasına şarptırılmışlardır . ULUS il DUYUMLAR Kurultay Başkanımız İstanbul'a gitti Kurultay Başkanı General Kâzım Özalp bu akşamki trenle şehrimizden İstanbul'a gitmiştir. Kâzım Özalp, durakta Başbakan İsmet İnönü ile Dışarı İşleri, Adliye, Sü Bakanları ve mebuslar, bakanlıklar ileri gelenleri tarafından uğurlanmıştır. İçeriişler Bakanımız İstanbul, 26 (Telefon) — İçeri İşleri Bakanımız Bay Şükrü Ka- ya Vali ile beraber öğleden önce Halk Fırkası İstanbul merkezine ve öğleden sonra belediyeye gide- rek seçim ve şehir işleriyle alâka- dar .ııldu. Belediye daimi encü- Meninde yeni yıl bütçesini tetkik ettikten sonra bazı direktifler ver- di ve geç vakte kadar belediyede dı. Yarm öğleden sonra Halk- :_vinde temaslarına devam edecek- ür, Eski japon elçisinin bildirimi İstanbul, 26 (Telefon) — Japonya'nın Berlin elçiliğine nakledilmiş olan An. kara Büyük Elçisi Kont Muşakozi bu. gün akşam ekspresle Berlin'e gitli ve hareketinden evel şunları söyledir — Türkiyeye geldikten bir se- ne sonra beklediğim bütün ümid- lerim tamamen tahakkuk etti. Tür- kiye ile Japonya arasında ticaret Muahedesi geçen nisanda imza e- dildi. Üç gün evel Ankaza'da ta- kas esasına müstenit yeni bir ti. caret anlaşması imza ettik. Ja- Ponya ile Türkiye arasmdaki güç- lüklerin ortadan kalkmış olma- sından dolayı çok memnunum, Bu akşamdan itibaren güzel mem- leketinizi terkediyorum. Buraya gelmeden önce cümhuriyet Tür- kiyesi hakkında çok — şeyler o- kumuştum. Fakat Türkiye hakkın- burada gördüğüm ve görerek öğrendiğim şeyler bana bu mem- leketi daha çok sevdirmistir. Bir Yıl kaldıktan sonra buradan pek Müteessir olarak - ayrılıyorum ve çok sevdiğim bu yerden arzum hi- lafına uzaklaştırılmış — gibiyim. alnız memleketinize aid güzel hatıralar teessürümü hafifletiyor. Türkiye'de tanıdığım bütün hü- kümet adamları bende çok büyük hatırala: bırakmıslardır. Büyük der'in, İsmet İnönü'nün ve Ba- n_lırımzın hayranıyım. Türkleri vazifelerine bu kadar bağlı hükü- met adamlarma malik oldukların- dan dolayı kutlarım. Diploma imtihanları İstanbul, 26 (Telefon) — Ecnebi ılıı[lım mekteblerindeki talebenin me. Zuniyet imtihanları kendi mekteblrin: de, diplama imtihanları da resmi mekteb lefdı yapılacaktır. Resmi mekteblerde ll_ıploıııı imtihanlarına girmeyenler tah- sil dereceleri hakkında bir iddiada bulu namıyacaklardır. Türk inkılâbı dersleri Bay Hikmet dün dersini verdi Düt Ankara Hukuk Fakültesinde Manisa saylavı Bay Hikmet, türk inkı- Tâbı derslerine devam etti. Bay Hikmet bu dersinde genel savaş içinde osmanlı imparatorluğunun taksimi - projelerini anlattı Almanların 1915 sonuna doğrü Sır. bistan üzerine hazırlad kları büyük ta. arruzu bahane € Çanakkale'deki as kerlerini çeken ve fransızların 1916 nisan ve mayısında ruslarla yap . tıkları bir taksim anlaşması neticesin. de; Erzurum, Erzincan, Bitlis ve Van havalisi ruslara, Adana ve Mersin'den MEey ';/4 Dün Ankara Hukuk Fekültesinde der- sini veren Bay Hikmet başlıyarak Sivas'ın şimaline kadar çıkan ve rus mıntakasiyle birleşen kısırnla Su riye ve Suriye'nin içindeki mıntaka fran sızlara düştüğünü, ingilizlerin cenubta- ki mınlakayı aldığını anlatan Bay Hik met 1917 bolşevik ihtilâline kadar ge - çen zaman içinde osmanlı imparatorlu- ğunun paylaşılması için yapılan türlü türlü anlaşmaları da izah ettikten sonra Rusya'nın bu ihtilâl üzerine felce uğra. ması dolayısiyle İngiltere ve Fransa'nın Italya'ya ehemmiyet vererek Konya, Is. parta, Antalya ve İzmir'i tamamile Ay. valık ve Balıkesir'e kadar uzanan kısmı da imtiyaz mıntakası olarak ayırdıkları. nı söyledi. Bundan sonra büyük savaşın safhalarını birer birer anlatan profesör, Almanya'nın ricate başlamak zarureti karşısımda Rusya'nın tamamen - ezilmiş ve Brestlitovsk muahedesini yaparak düşmanlariyle anlaşmış ve onların bü- tün dediklerini kabul atmiş olmasına rağmen Avusturya'nın bitik vaziyeti bulgar cephesinin 15 eylülde yarılması ve 29 eylülde mütarekeyi imzalamaları Almanya, Avusturya, Bulgaristan ve os- manlı imparatorluğu cephesinin tam ve kati mağlübiyetlerini intaç ettiğini söy- liyerek, bütün aczine ve zavalliliğine rağmen mağlâp cephe içinde osmanlı imparatorluğunun en geç mütarekeyi kebul edan devlet olduğunu ve savaşta da en kötü şartlar içinde yurdunu koru. masına rağmen kale'de bir adım bile gerilemediğini, bilhnısa Anafarta. lar ve Arıburnunda başında Miralay Mustafa Kemal bulunan ordunun, düş. manları yurda sokmadığını, fakat mille. tin ve genc zabitlerin devlete itimadr n kıracak hadiselerin biribirini kovala. Halkevinde yapılan dünkü toplantıda söyliyenler: (soldan sağa doğru) Aziz, Kâzım Nami Duru, Izzet Ulvi Aykut Enis Behic, Hıfzı Oğuz, Enver Behnan, Bay Karahan Bir ziyafet verdi. izinli olarak memleketine gide- cek olan Sovyet Büyük Elçisi Bay Karahan Elçilik binasında dün ak- şam bir ziyafet vermiştir. Ziyafet. te Başbakan İsmet | ile Cüm- hur reisliği Genel Kâtibi B. Hasan Rıza Soyak'la Başyaver Celal, Ba. kanlar,Dışarı İşleri bakanlığı genel Kâtibi Bay Numan Rifat ile say- lavlardan Bay Necmettin Sadık, Bay Necib Ali ve Muhafız Alayı Kumandanı Bay İsmail Hakkı anık bulunmuşlardır. Edirne'de Çırka ocak kongreleri Edirne, 26 (A.A.) — Fırka ocak kon greleri başlamıştır. Her akşam bir sem. tin kongresi toplanmaktadır. Kadımlar Fırka ocaklarına müracaat ederek üye yazılmaktadırlar. Antebin kurtuluş bayramı Gazianteb, 286 (AA.) — Şehrimizin kurtuluş bayramı candan — coşkunluk . larla kutlandı. Sabahleyin cumurluk Halk Fırkasınada vali, kumandan ve as- keri okullar ve binlerce halk toplanarak söylevler söylendi ve şehitliğe gidilerek çelenkler kondu Gece yapılan toplantıda kurtuluş savaşının tarihçesi tekrarlandı. Ziraat Bankası Samsun'da 8000 ton buğday aldı Samsun, 25 ÇALA.) — Ziraat Banka sının bu çevreden satın aldığı buğdayın tutarı sekiz bin tona erişmiştir. Hollanda'nın teşekkürü Londra — Melburn hava yarışlarına iştirak etmiş olan Uivel adındaki Holan da tayyaresine memleketimizde iken hü. kümetimiz tarafından gösterilen yar . dımdan ve kolaylıklardan dolayı Holan da Sefareti hükümetinin teşekkürlerini bildirmiştir. Erzincan'da okullara yardım Erzincan, 26 (AA.J) — Halkevi mekteblerde okuyan yoksul çocuklardan ellisine ders senesi sonuna kadar yiye - cek verecektir. Isparta vilayet kongresi Isparta, 25 (AA.) — C. H. P. vilâ - yet köngresini akdetmiş ve idare heye. tini seçmiştir. Bu yılki idare heyetine bir de kadın üye seçilmiştir. Fırkaya kadınların yazılmaları günden güne art maktadır. dığını izah etti. Bundan sonra Bay Hik: met, Atatürk'ün yokluk içinde yurdu kurtarmak savaşına başladığı zaman, siz, teşkilâtsız, ordusuz kuvayı milliye. nin nasıl muvaffak olabileceğini ileri sü. ren propagandacıların menfi tekkinleri . ni ve neticelerini anlatarak türk inkılâ- benın ne büyük zorluklar içinde kaza - naldığının ba cephesini de izah ederek dersine nihayet Yerdi. SAYIFA: 3 * Eski çamaşırlarınızı veriniz! Kış geldi. Kışın soğuğundan ve bu soğuğun getirdiği hastalıklardan yok- suz yurddaşlarımızı korumak — hepimi- zin boymumuza böretut, Bu borcu öde- miş olmak için kullanmadığınız eski çamaşırlarınızı, çocuklarmızın - eskile- rini “Çocuk Esirgeme Kurumu,, na ve- riniz. Çocuk Esirgeme Kurumunda parasız muayeneler Çocuk Esirgeme Kurumu sağlık ve soysal yardım müdürlüğüne tayin edil- miş olan çocuk hastalıkları mütehassı- sı Bayan Dr. Fahriye her gün saat 1? ye kadar hasta çocukları; Bayan Dr. Fıtnat pazartesi, perşem- be günleri srat 14 ten sonra iç hasta- Tıklı anneleri, Salı günlü saat 14 ten sonra da hari- ci hastalıklı anneleri; Doğum ve kadın hastalıkları müte- hassısr Bay Dr. İsmall Hikmet çar- şamba günleri saat 14 ten sonra gebe kadınlar ve kadın bastalıkları muaye- nelerini çocuk sarayında yapmaktadır. lar, Gebe kadınlardan muntazaman mu- ayeneye gelenlere doğumunda Kurum ebeleri vasıtasiyle her türlü yardım ya- pılmaktadır. Çocuk bakımı hakkında dersler Çocuk Esirgeme kurumu salonunda her 1$ günde bir çocuk bakımı hakkın- da dereler verilmektedir. — Kurumdan süt alan annelerin devamı şarttır. Ders- lerin sonunda eksiksiz devam edenlere mükâfat verilecektir. İkinci ders 30 bi- rinci kânun 934 pazar günü saat 15 te- dir. Damga resmi alınmıyacak Soyadları dolayısiyle - değiştirilecek tabela ve levhalardan damga vesmi alın maması, Maliye Bakanlığından defter . darlıklara bildirilmiştir. Sıyas - Erzurum istikrazı Sıvas — Erzurum - istikrazının iki milyon Kiralık A tertibi tahvilleri, son- kânunun onunda satış çıkardacaktır. 96 7 faizli olan bu tahvillerin çok kısa bir zamanda satılacağı şimdiden istenil- mesinden anlaşılmaktadır. Kayseri yolcuları ayın 28 inde gitmiyecek Devlet Demiryollarının Kayseri — Ulukışla kısmında bir demir köprü yeri. ne çekileceğinden bu ayın yirmi sekizin. de Kayseri yolu üzerinden yolcu taşın . muyacaktır. D. D. Yollarının yeni tarifesi Yılbaşından itibaren Devlet Demiryan larında yeni mosajeri tarifesinin tatbi - kına başlanacaktır. Yeni tarifede 45 v 35, 30 kiloluk parçalar için de ayrı üc- ret vardır. Ücretlerd» kesirler beş ku - ruşa yuvarlatılmıştır. Çalışma saatları dışında almacak ücretler İk'nci kânun başında başlamak üze- re Devlet Demiryolları amabrlarında rıhtım ve limanlarında çalışma aaatleri dışında yapılması istenilecek doldurma ve boşaltma işleri için fazla çalışma üc- veti olarak bir kişiden almacak parü kuruştan aşağı olmamak üzere ton başı. na ayrıca 50 kuruş alınacaktır. Dün Halkevinde yapılan toplantıda dinleyiciler. B1 ilkkânun akşamı 237 M Şaykası a b daktığili Dalosa bi