16 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

16 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

16 SONKÂNUN 1935 ÇARŞAMBA Varı - sıyasal Sarlılar konuştu Sar almandır cektir. Yalnız, Sar Almanya'ya döne- v halkının 95 90 indan fazlası katolik, 96 50 sinden fazlası da işçidir. Almanya'da da nasyonal - s0s - yalist rejimi hâkimdir. İşte Sar'ın bel « ki de statuguo için rey vereceğini ha . tırlarına getirenleri bu iki nokta şaşırt- ğer plebisit bundan iki yıl ön. itler iktıdara gelmezden önce yapılmış olsa idi, Almanya'ya verilen veyler, 95 100 den kıl kadar aşağı düş - miyecekti. İki yıl önce değil de 13 son - kânun 1935 de yapılması, bir yandan ulusçuluk dediğimiz soysal gerçeklik bir yandan da alman nasyonalizmi için bir imtihan teşkil etmiştir. İmtihandan ulusçuluk gibi alman nasyonalizmi de açık alınla çıkmıştır. Plebisit, Max Braun Efendi ne der- ve desin, tam bir biytaraflıkla yapıl « muştir. Ve Sar plebisitinde, ulusçuluk yerine sınıfçılığı tutanlar 95 10 un ötesi ne aşamamışlardır. Hiç şüphe yok ki, plebisitte, alman masyonalizminin ezici ekseriyetini al - man propaganda nezareti sistemli bir surette hazırlamıştır. Radyo dinleyici - leri bilirler ki gecenin üçlerine dörtle - rine kadar, alman radyoları, ağızlarını Sar'a doğru çevirmişler Sar'da olup bi- ten üzerinde dakikası dakikasına malü - mat ve t vermişlerdir. Eğer rad- yonun nasıl bir sıyasal vasıta olduğu bakkında şüphe edenler varsa, Sar pro. Pagandası ile bu propagandanın eksik.- siz sonucu bu şüpheleri gidermelidir. Sonuç üzerinde, yalnız radyo ve gaze- te neşriyatı değil, tabü, fırka — teşkilâtı da b yapmışlır. Şimdi Sarlılar konuşmuş bulunuyor. “Katolik yahud işci olmazdan önce, he- Pimiz almanız,, demiş bulunuyor. Ger- çek olan da budür, Sarlılar'ın hepsi al. mandır, hepsi alman kalıyar. Böyle ise, plebisite ne lüzum vardı. Bunu hemen herkes, önce de şimdi de sormaktadır. Şu var ki, herkesin mantıkı, sıyasanın ve sıyasacıların mantığı değildir. Plebisitin yapılması gerekdiğini söy. liyen Versailles barış mukavelesidir. Sonucu belli de olsa, plebisitin yapılma- sı, Sar'ın alman olmasından önce Ver - sailles'ın ayakta durduğunu — gösterir, Fransa'nın israrı, bundandı. Dediği ol - muştur. O kadar ki, genel fransız p: kasının bütün 1934 yılında elde etti; muvaffakiyetler alman devlet adamları. na nihayet şunu söyletmiştir: “Sar Al- manya'ya dönerse, Fransa ile aramızda dava kalmamış olacaktır.,, Bu sözün yerine getirilmesi: mek, fransız dış - sıyasa - rüznamesinin, şimdi artık başında gelecektir. Tıpkı po. ker oyununda olduğu gibi â la hauteur oynuyan Fransa, Almanya'nın Sar res. tini bile bide görmüştür. Oyunun kural- larını ise, tayin eden, dün olduğu gibi bugün de muahedelerdir, muahedelerin dokunulmazlığıdır. iste - Yalnız nasyonalist Türkiye, Kist Almanya'nın Sar sevincini yok ki iyi anlar. BURHAN BELGE pamuk men- #lebilecek Kontenjanı bitmiş olduğundan 4 . 5 aydanberi İspanya menşeli pamuklu mensucat memleketimize girememekte . Bakanlar Heyeti yeni bir kararna- me ile İspanya'ya (150) bin kilo konten- Jan verilmesini kabul etmiş ve gümrük- ler genel müdürlüğü Ispanya - menşeli Pamukla mensucat hakkındaki müraca- atların kabul edilmesini gümrüklere tel Yuzası ile bildirmiştir. İÇ DUYUMLAR İstanbul'da seçim İstanbul, 15 (Telefon) — Cümhuri. yet Halk Fırkası ikinci müntehibleri bu gün gazetşlere verildi. İkinci müntehib- lerin sayısı 1634 dür. Cuma günü seçi- me başlanacaktır. İstanbul fırkasında yeni çalışmalar İstanbul, 15 (Telefon) — C. H. Fırkası yeni İstanbul vilayet mer- kez heyeti arasında vazife taksi- mi yapıldı. Teşkilat şefliğine eski Halkevi başkanı Ali Rıza, muha- sebe şefliğine eczacı Necib, iktı- sad şefliğine kasab şirketi müdü- rü Ahmed Kara, hukuk şefliğine avukat Faruki, Halkevi başkanlı- ğına da Assoran müdürü Refi Ce- lal Bayan seçildiler. Teşekküller- le işçiler neşriyat ve propaganda kısımlarını reis doktor Cemal Tun- ca idare edecektir. İstanbul'da fırka kongresi devam ediyor Istanbul, 15 (Telefon) — C. H. Fırkası kongresi bugün de top- lantısına devam etmiştir. Eski za- bıtlar okunduktan ve kabul edil- dikten sonra büyüklere yazılan telyazılarının karşılıkları dinlen- di. Murahhaslar kazaları namına kongreye dileklerini bildirdiler. İzmir'de seçim yapılıyor İzmir, 15 (A.A.) — İkinci seçi- cilerin seçimi işleri devam etmek- tedir. Birçok yurddaş seçim yerle- rine konan sandıklara reylerini atmak suretiyle sıyasal haklarını kullanmaktadırlar. Kadınlar sürü ile gelerek rey sandıkları önünde söylevler söyliyerek türk yurdun- da kadın, erkek farkını kaldıran ve her ikisini bir tanıtan Atatürk'e besledikleri yüksek saygı ve sev- gilerini anlatmaktadırlar. Seçim işlerinin coşkun ve alâkalı olma- sı muhitimizde büyük bir mem- nuniyet uyandırmıştır. İşçi ve me- mur yurddaşların reylerini kulla- nabilmeleri için rey sandıkları bah saat sekizden akşam saat al- tıya kadar açık tutulmaktadır. Kütahya'da seçim hazırlıkları Kütahya, 15 (A.A.) — Yapılan ikinci seçiciler yoklamasında cüm- huriyet Halk Fıraksınca kırkı ka- dın olmak üzere 212 kişi ikinci seçici namzedi seçilmiştir. Elaziz'de ikinci seçici seçimine başland Elâzir, 16 (AA) —- Bagün vilâye- tin bütün kazalarında ve nahiyelerinde saylav ikinci seçici seçimine - başlandı. Kadın erkek seçiciler veylerini veriyor. lar. İstanbul kasublarının topl. İstanbul, 15 (Telefon) — Bu- gün İstanbul kasablar cemiyetin- de bir toplantı yapılmış ve etlerin kilosundan almacak 9 kuruş mez- baha resminin indirilmesi için te- şebbüslerde bulunulmağa karar verilmiştir. Buğday salışı tahkikatı Istanbul Ziraat Bankası Müdü- rüne işten el çektirildi Istanbul, 15 (Telefon) — Ziraat müs teşarı Bay Atıf Bayındır'ın reisliğinde toplanan ve Ziraat Bankasının İstanbul şubesindeki buğday satışını tetkik eden komisyon işini bitirmiş mesele kanuni safhaya girmiştir. Alınan haberlere gü- re buğdayın alım satım, öğütülme işle. rinde bazı suçlar tesbit edilmiş, vapor Ankara'ya gönderilmiştir. Buğday satış heyeti reisi Ziraat bankasının İstanbul şubesi müdürü Bay Ahsen'e işten el çek tirilmiş ve vekilliğine muavin Hâmid tayin edilmiştir. Bay Atıf Bayındır tef. tişler hakkındaki beyanatında (Araştır- malarımızın teftiş kısımı bitti. Şimdi ka- nuni tahkikatla uğraşıyoruz. Çalışmala- rımız on beş gün daha sürer - sanıvım) demiştir. Yunanislan'da süel fabrikalar İstanbul, 15 (Telefon) — Atina'dan 15 tarihiyle bildiriliyor: Kara ve deniz erkânıharbiyeleri Yunanistanın ihtiya - cına yetecek harb malzemesini memle - kette yapacak fabrikaların tesisi lüzu - munu hükümete bildirmiştir. » Bay Çaldaris'in bildirisi Istanbul, 15 (Telefon) — Atinadan 15 tarihiyle bildiriliyor: Atina'da pazar günü yapılan tezahürat hakkında beya- natta bulunan Bay Çaldaris kendisi ik- tıdarda bulundukça cümhuriyet için bir tehlike varid olamıyacağını söylemiştir. Yeni tahviller Karaköse'de m suatta bitti Karaköse, 18 (A.A.) — Sivas » Er- zurum demiryolları iç istikrazlarına aid tahvillerden vilâyetimize gönderilenler yarım saat içinde satılmıştır. İstanbul'daki tahvil satışları İstanbul, 15 (Telefon) — Sıvas Erzurum demiryolu ödüncüne aid kayıd bugün kapandı ve akşam geç vakit Merkez Bankası kayıd neticesini Ankara'ya bildirdi. Sovyetlerin resim sergisi İstanbul, 15 (Telefon) — Gü- zel sanatlar akademisindeki Sov- yet resim sergisi bugün akademi müdürü Bay Namık İsmail tara- fından ıçı!dı. Zonguldakta ikinci mün- tehib seçimi Zonguldak — İkinci muntehib seçi. mi Zonguldak merkez ve kazalariyle bütün köylerinde çok canlı ve alâkalı yapılmış ve bitirilmiştir. Havanın çok karlı ve tipili olmasına rağmen erkek ve kadınlarımızın — fırka namzetlerine ittifakla rey vermek - için gösterdikleri coşkunluk halkımazın Ata . türk inkılâbına olan sarsılmaz bağlılığı- nn siyasi olğunluğunun çok açık - bir örneğidir. Vilâyetin birinci müntehib — sayısı 157211 kişi olub 123933 kişi reye işti - rak etmiştir. Seçim nisbeti ©4 78 dir. 773 ikinci müntehibden 130 u kadındır. Felaket görenlere yardımlar Ayvalık, 15 ÇA.A.) — Marmara ada lariyle Erdek çevresi yer sarsıntısından felâkete uğrıyan yurddaşlara yardım olarak Ayvalık'tan toplanan yatak yor. gan ve bilhassa çamaşır ve elbiseden 881 parça eşya 9 sandık olarak bugün Ba. likesir yardım komitesi başkanlığına gönderilmiştir. Çalığma devam ediyor. Sarsıntıda felakete uğrıyanlar Balrkesir, 15 (A.A.) — İçeri işler ve sağlık işleri bakanları tarafından gön . derilen heyetler vali ile beraber zelzele mıntakasında tetkiklerini bitirerek bu - raya dönmüşlerdir. Vali felâket gören. ler hakkında şu sözleri söylemiştir: *— Felâkoet gröenlerin yerleştirilmele ri, inşesi, tedavi ve türlü ihtiyaçları için tedbirler alınmıştır. İlk günler yarala « nanlardan başka yeni yaralı da yoktur. Felâkete uğrıyanlar arasında hastalık yoktur. Bununla beraber her — ihtimale karşı geniş sağlık tedbirleri alınmıştır. Halk yerli yerindedir. Yeniden yuva kurmakla meşguldür.,, İzmir'de bir yılda kesilen hayvanlar İzmir, 15 (A.A.) — Aid oldu- ğu dairenin hazırladığı bir istatis- tiğe göre 1934 yılı içinde şehrimiz- de her cinsten karışık olmak üze- re, 78.937 hayvan kesilmiştir. İstanbul rılıtım ve liman aimum müdürlüğünün kadrosu Istanbul liman ve rıhtim umum mü- dürlüğünün hazirana kadar 4 aylık mu- vakkat bütçesinin hazırlığına başlan - mıştır. Bütçenin hazırlanmasında | ikin ci kânundan beri geçen müddet zarfın - di atbikat esnasında elde edilecek neticeler göz önünde tutulacaktır. 4 ay. hık kadroların gelmesi beklenmektedir. HAVALAR ISINMAKTA DEVAM EDİYOR Ziraat Bakanlığı meteoroloji enstitüsünden alınan malümata göre, son 24 saat içinde yurdun yalnız Ege alanında cenub doğu- su ile Akdeniz kıyılarının Antal- ya çevresi yağışlı geçmiştir. Öte- ki yerlerde beş gündenberi de- vam eden yağış kesilmiştir. Fakat gök yüzü doğu Anadolusu ile Ka- radeniz kıyılarının Rize ve Trab- zon çevresi dışarda kalmak üze- re kesif bulutlu ve kapalı geçi tir. En fazla yağış Muğla'da 11 ve Antalya'da 3 milimetre ölçülmüş- tür. Trakya ve Ege alanlarında suhunet derecesi bir gün evele na- zaran 4 derece etrafında yüksel- miştir. Orta Anadolu'da gece su- hunetlerinde bir yükseliş olma- makla beraber gündüz suhunetle- rinde 3 derece etrafında bir yük- seliş kaydedilmiştir. En düşük su- hunet sıfırın altında olmak üzere Karsta 26, Erzurumda 16, Şorum- da 15, Kastamonu'da 12, Diyar- bekir ve Sıvasta 9, Malatya'da 6, Ankara'da beş santigraddır. En yüksek suhunet Adana'da sıfırın üstünde 19, Dörtyolda 18, Silifke'de 17, Antalya'da 16, İz- mir'de 15, İstanbul çevresinde 13 derecedir. Ankara Radyosu Dün akşar sal okundu. Keloğl çocuktara i duymayan y bu, masal tık dö Juk çağının yor. Çocu narak masalları dinlediklerini görenler ve ar iyen genclik ve çoc verdiği yastan ileri ge ın radyo başında — topla- için başka tüelü düşünmeğe imkân yok- tur sanir Bu tatlı dini sonra ÜUlvi Cemal Piyano, Edib Said Lied ohne çaldılar.. en masallardan viyolonselle Çaykovski'nin Worte Muvaffakıyetle çalınatı bu çok yüksek “sözsüz şarkı,, sınt eserden sonra Plazunov'un Melodi a- rab'ıeçalındı ve bunda da aymı kertede üstünlük gösterildi Eyi dinlenen bu parçaların ardın- dan değerli hocamız Küzım Nami Du- ru Hilâliahmer'in zavallılara, felaketze- delere yaptığı yardım etrafında çok güzel bir konferans verdi.. Hilâliahmer- in ulus için ne kadar büyük bir varlık olduğunu görebilmek için bu aydınla» tıct ve öğretici söylevi dinlemiş olmak yeterdi sanırız. Kâzım Nami Durunun konferansları Hilaliahmer'in ulus için- de gelişmesi ve kuvvetini artırması ba- kırnından paha biçilmez bir değerdedir. Hocamızı konuşmasındaki açıklık ve olgunluktan ötürü candan kutlarız. Bu konuşmadan sonra Bethoven'iti triyosunu Ulvi Cemal (piyano), Nec- det Remzi (keman), Edib Sald (viyo- lonsel) ile çaldılar. Triyo Bethoven'i memnun edecek gibi çalramıştır. der- ken aldanmadığımıza inanıyoruz. Bunun ardından Ankara Palas dans havaları çaldı ve arkasından da haber- ler okundu. Bugünkü program Bu akşamki radyo programı şudur: Tayyarecinin saati Musi Şopen'in Soherzo'nu Piyano Ulvi Cemaâl İnhisarlar Vekâleti saatl Dans musikisi Musiki:; Saksafon: Nihad Esengin Piyano Ulvi Cemal Haberler,. Askeri muallimler hakkında bir talimatname Maarif Bakanlığı askeri ders muallim lori hakkında bir talimatname hazırla « maktadır. Talimatnamede askeri dere muallimleri ücretlerinin tediye suretle. ri tesbit olunmaktadır . Sinob vilayeti kongresi Sinob, 15 (AA.) — Bugün C. W Fırkası vilayet köngresi toplanarak vi - lâyet çevirme kurumunu seçmiştir. Bir tayin Posta ve Telgraf Umum Müdürlüğü muamelât Müdürü Bay Fazıl Baş mü - fettişliğe tayin edilerek yerine Dahiliye Bakanlığı mahalli idareler genel mü - şube müdürlerinden Bay Saima tayin edilmiştir. Zonguldak'ta ikinci müntehib seçiminde bayanlar reylerini kullanırlarken Karamusada ikinci müntehib seçiminde seyler ayrılırken Karaman köyü bayanları reylerini atarlarken Zonguldak'ta maden işçileci reylerini atarlarken ,