28 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

28 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

aKN O AA SAYIFA 2 — YUNANİSTAN'DA Atinadaki italyan mekte- binin camlarını kırdılar İstanbul, 27 (Telefon) — Atnadan 29 tarihile bildiriliyor: Bur mektebinin levhalarile camları tanınmı yyan bazı adamlar tarafından kırılmıştır. İtalyan elçisi dün Çaldarisi ziyaret e- derek dacis elçiye hâdisenin tey olduğu: cezalandırılaca iki ada hiddetind İtalyan elçisinin 12 adada tam bir intizamm buluaduğunu söylemesi üze- daris (Bu sükünet verici ha - teşekkür ederim) demekle âdiseden şikâyet etmiş ve Çal- hemmiyetsiz bir yapanların tutularak ve ba hallerin on i hâdiselerin tesirile halkın ileri geldiğini söylemiştir. rine Ç berlerinize İktifa etmiştir. Adalı gençler konferansa mani oldular İstanbul, 27 (Telefon) — Atinadan 17 tarihile bildiriliyor: Adalı gençler bu akşam Atina üniversitesinde İtalya kakkında verilecek bir konferansa mâ- 6i olmuşlardır. ——— —— memleketin ihtiyacına göre kanan hazır- lamanın büyük ve mühim bir mescle ol- duğunu, bugünkü medeniyet prensipleri dolayısiyle milletlerin ihtiyaclarının te- ferruattan ibaret kaldığını ve muasır medeniyetin ihtiyacları mevzuu bahsş ol- duğunu anlatan Bay Mahmud Esat bu- günkü kununları mukayese ederek dedi- ki: *— Zamanımızda her millet ayrı ay- ı kanunlara malik olmakla beraber bu kanunlar prensipler bakımından biribi rinin eçi ve aynıdır. Şimdi bu bile kâfi görülmemekte ve muhtelif memleketler- de uluslararası komisyonlar toplanıp bu kanunları tevhide çalışmaktadırlar. Yakm bir gelecekte bütün milletler bir tek kanunla mücrimleri cezalandır - mağa ve bir tek kanunla ticaret - işlerini döndürmeğe imkân bulacaklardır. Me - deniyet siztemleri bir olduğu halde ayrı ayrı kanunlarla idare edilmek lüzumsuz görülürken bizim İmam Şafii, İmam Hambeli fikirlerile kanun hazırlamsa »- Za bittabi imkân yoktur.., Bay Mahmud Esad bundan sonra İs- wiçre kanunu medenisinin niçin diğer ileri devletler kanunu medenilerine ter- cih edilerek tercüme edildiğini, İsviçre- min demokrasinin beşiği olduğunu ve bi- zim ihtilâlimiz tam ve kâmil manasiyle bir demokrasi vücude getirmek savaşın- da olduğundan muasır medeniyete en uygun olan İsviçre kanunu medenisinin tercih edildiğini, fransız kanunu medeni sinin Napolyon'un zamanından — kalma olması dolayısiyle eskilik ve kifayetsiz. Eğini ve bu kanunu medenide ayakta duran kısmın maddeler değil, temyiz mukarreratı olduğunu, alman kanunu medenisinin ise felsefi ve ilmi bakımlar- dan muasır medeniyetin bir şaheseri ol- masına rağmen bunu bizzat alman hâ- kimlerinin bile anlamakta müşkülât çek- tiğini ve bu kanunu medeni yapılırkan rvejimin imparatorluk gibi hayli aristok- ratik bir rejim olduğunu, bizim manasile demokrat ve hattâ bizimkinden demokratik bir memleket olmaması sa Kanunu medenimizin nasıl kabul edil- diğini anlatan Bay Mahmud Esad Boz- kurd, 924 de İçeri İşler Bakanı Bay Şükrü Kaya'nın başkanlığında 26 üyeli bir komisyon tarafından birçok dedi ko- du ve münakaşalar arasında hazırland- ğını ve 926 da Kurultay tarafından itti- fakla kabul edildiğini, hâkimlerimizin kolaylıkla anlaması ve şeriat hukukunun we mecelleci zihniyetin bir ihata hare - ketine mani olmak için Rosel'in şerhinin iki buçuk ay gibi az bir zaman içinde tercüme edilip basdırlıldığını, kanunu medenimizin hâkimlerimiz - tarafından büyük bir kolaylık ve emsalsiz bir kav- rayışla tatbik edildiğini anlatarak der- #ine son verdi. ULUS ALMANYA'DA General Göring dün akşam Lehistana gitti Berlin, 27 (A.A.) — General Göring dün akşam Lehistan'da Bialkovitsa'ya gitmiştir. Orada Lehistan reisicümhurunun tertib ettiği ava iştirak edecektir. Alman - leh andlâaşma- sının yıldönümü Betlin, 27 (A.A.) — Alman — Leh andlaşmasının birinci yıldönümü, Le- histan sefarethanesinde dün akşam kutlanmıştır. Yeni boşanma yasası ve alman kadını Berlin, 27 (A.A.) — Yeni boşanma yasasına göre alman kadını erkek iste- mese de boşanmayı mahkemeden - isti- yebilecektir. Bu takdirde ise boşanma kararı kadının zararına olarak - verile- cektir. Yasa dışı sayılmak Berlin, 27 (A.A.) — Yeni bir ceza Bu ceza herhangi bir kimsenin yasa dışı ilan edilmesidir. Bundan başka hükümleri jüri baş- kanı verecektir. Jüri heyetinin üyeleriyle hâkimlerin reyleri istişari mahiyette olacaktır. diğer ancak Fon Şlayher'in ölümü ve gazeleler Berlin, 27 (A.A) — Havas ajansı bil- diriyor: Fölkişer Beobahter gazctesi, (General fon Şlayherin 29. 1. 1933 ta - zihindeki projeleri) başlığı altında B. Göringle bir mülakat neşretmiştir. B. Göring, generalın 29. 1. 1933 ak- şamı nazi hükümetinin teşekkülüne ma seferberliğini ilan etmeyi ve hattâ halkın isyanını ta ni olmak İçin rayşverin savvuür etmekte olduğunu teyid etmiştir. Gazete bu tasavvur hakkında kendi- sine malümat verilen B. Hitlerin eski başbakanın tasavvurunu nasıl akim bi « raktığını izah etmekte ve fakat iddiala- «tı hiç bir tafsilat vermeksizin neşret- mektedir. Tayşvere karşı bilavasıta bir hücum teş- Kdi eden bu neşriyatın ne maksatla ya- pıldığı meçhuldür. Hatırlardadır ki, fon Şlayher Noyebabelsberg'deki köşkünde öldürülmeden evel kendisine atfedicin bütün darbei hükümet daima kati olarak toekzib etmiştir. Heyecanlı bir vaziyette ve tasavvurlarını Berlin'in eski polis müdürünün malları Berlin, 27 (A.A.) — Berli: sosyalist polis müdürü Vaps'ın malla- 'in ceki Ti müsadere olunmuştur. Yeni rejim ve verği çoğalması Berlin, 27 ÇA.A.) — B. Reynhard bir makalesinde, vergi hasılatının büt- çe tahminlerini, ulusal sosyalist mali sıyasası sayesinde bir milyar geçmiş olduğunu yazmaktadır. Bu hasılat, ver- gilerin kısmen indirilmiş olmasına rağ- men, yeni bir rejimin iktidara geçme- sindenberi durmadan artmakta bulun- muştur. Romalı mareşala heykel Berlin, 27 (A.A.) — Alman matbu- atı cenub Tirol'ünde evelce orta zaman büyük alman şairi Valter Fon der Vo- gelvayde'nin heykeli bulunan Bozen meydanımna B., Müsolini'nin emriyle, romalı mareşal Brüssüs'ün heykeli di- kileceğini kaydediyorlar. Sar mültecileri Liyon, 27 (A.A) — Sardan 305 mül- teci gelmiştir. Bunlar Garon vilayetine eldeceklerdir. BİRLEŞİK DEVLETLER'DE Bayındırlık suiistimali Vaşington, 27 (A.A.) — Bayındırlık le mücadele programı bi bir sulistimal hakkında del, mevcud olduğu bildi lanmağa davet edilen ö i 1929 da eski içerilşler bas kanı Fal'in hapsedilmesile biten mah rezalettenberi toplanmağa çağır biçim llk Jüri heyetidir. 1 büyük Dokuz milyarlık hazine bonosu Nevyork, 27 (A-A.) — Mali'mehafil- de söylenildiğine göre mebusan mecli- si dün dokuz milyar dolarlık hazine bonosu çıkarılması hakkımdaki kanunu onamakla enflasyon taraftarlarına müt hiş bir darbe vurmuştur. Enflasyoncuların iki buçuk milyar dolarlık yeniden kâğıt para çikarılma- sı hakkında yaptıkları teklifin abandı- ğı da ikinci bir darbe olmuştur. Amerika'da 20 bin yıllık bir moğol şehri bulundu Notiales, 27 (A.A) — (Amerika, A- rizona) -- Etnoğrafya müteharsısı Paka tot, Sonora mıntaakasında şimdiye ka- dar meçhul kalmış bir şehir bulmuştur. Bu şehir bundan yirmi bin tene önce oralarda Asyadan veya Mısırdan gel- miş moğol ırkının yaşadığını isbat et- mektedir. Birleşik devletlerin Lahey divanına girmesi Vaşington, 27 (A-A.) — Hükümetin arzusu Üzerine âyan, 37 reye karşı 47 rey ile Lahey divanımna giriş protokolu a karşı, Bay Norris tatafından verilen değişiklik — takririni reddetmiştir. Bu değişiklik, Lahey divanına — verilecek her moselenin, âyanda Üçte iki ekseriyet le tasvib edilmesini istiyordu. B. Ruzvelt, bu tadilin, dışartişlerini idare için kendisine anayasanın vermiş olduğu salahiyete dokunduğuna kanığdı. Ruzyelt programına karşı hücumlar Nevyork, 27 (A.A.) — N. R. A nın yeni icra konseyi başkanı M. Donald Rişberg, dün akşam vermiş olduğu bir göylevde, — Amerika yüksek divanımın bonoların altın — olarak ödenmesi için yakında vereceği kararda, B. Ruzveltin programına karşt yapıları hücumlara bi- raz mantık ile mukabele edeceğine e- min olduğunu bildirmiş ve demiştir ki: * — Hükümet, genel genliği (refa- orumak ve temin etmek in salahiyetlere ve va- hr) artırmak, için gereken bi sıtalara sahibdir.,, Meşhur bir gazeteci öldü Bordo, 27 (A-A) — Meşhur sıyasal gazetecilerden ve Pöti Pariziyen gaze- tesinin ceki sıyasa ve dışartişler müdü- rü Alber Jülyen'in cenaze merasimi bu sabah burada yapılmıştır. İpotekli borçlar faizi yüzde dör buçuk Berlin, 27 (A.A.) — Ökonomi baka- nı ve Alman Bankası Müdürü Bay Şaht, dün akşam radyoda ipotek Üzerine ya » prlan borçlara aid fairi yüzde altıdan dört buçuğa indiren yasanın anaçizgile- rini anlatmış ve bunun ilerde alman öko nomisi inkişafında bir merhale olduğu « nu söylemiştir. Alman propaganda bakanlığı- nın yeni teknik tesisatı Berlin, 27 (ALA.) — Propaganda bakanlığı, muhtelif dafrelerle 33 teles - kiriptörle birteştirilmiştir. Böylece 33 le hep bizden görüsmek kabil olacak- İLTERE'DE Versay andlaşmasın- daki süel hükümler Bunların kaldırılması ve Almanyaya beraberlik verilmesi mi konu şuluyor ? Londra, 27 (A.A.) — İngiltere- nin Paris sefiri fransız Başbakanı Flanden ve Dışarı İşler Bakanı B. Laval ile görüşmüştür. Bu konuşma ingiliz resmi me- hafilinde hararetle mevzuubahs ol- makta ve fransız bakanlarının Londra'ya yapacakları yolculuğun görüşüldüğü söylenmektedir. Ay- nı mehafilde sanıldığına göre Al- manya'nın uluslar kurumuna dön- mesi hakkındaki projede bazı de- gişiklikler yapılmış, bu değ liklerin maksadı kendileri Versay anlaşmasının süel h lerinden vaz geçmeleri istenilen devletlere daha ziyade garanti te- min etmektir. Bundan başka dev- letlere uluslar kurumundan çeki leceği hakkında verdiği ihbarna- meyi geri alacak ve uluslar kuru- mu da silâhsızlanma andlaşması ve elbirliğiyle tanzim olunacak emniyet garantileri gerçekleştik- ten sonra Almanya'ya süel bera- berliği verebilecektir. Bu çeşid teklifler yerine getirilmezse galib memleketlerin bu tavizleri hüküm- süz kalacaktır. Şurasını da kay- detmek gerektir ki, bu proje, Fran- sa kâfi görmezse terkedilebilecek ve Londra'da yapılacak konuşma- lar sonucunda - değiştirilebilecek- tir. B. Loyd Corela B. Makdonald n barışması Londta, 27 (A.A) — İngiliz gaze- teleri ve sıyasal mehafili Loyd Corcun ulusal kabineye girip girmiyeceği me- selesini bir çok defalar münakaşa et- mişlerdir. Bugün Ekselsiyor gazetesi başmaka- lesinde Loyd Corcun kabineye girmes sini bararetle müdafaa etmekte ve li- beral başkanla Bay Makdonaldın ba- çışmasını İleri sürerek buna da Bald - winin pek &lâ tavassut — edebileceğini yazmaktadır. LEHİSTAN'DA General Göring Varşova'da Varşova, 27 (A.AY) — Alman hava bakanı general Göring, dün gece bura- ya gelmiştir. İstasyonda mühim mu- hafaza tertibatı alınmıştı. Bu sabah sa at onda alman sefaretine gitmiş ve öğe leden sonra da reisicümhurun avma da« vetli bulunanları Bialovicsa ormanına olan hususi trenle hareket etmiştir. — General Göringin yanında Lehistanmmı Berlin büyük elçisi Lipski götürecek ile Alman; Varşova ataşemiliteri y yi gi general Şindler bulunmaktadır. Polonya'da Kar fırtınası Varşova, 27 (A.A) — Borislav pet rol mıntaksında kar fırtınaları olmak- tadır. 20 petrol kuyusu hasara uğra- mış ve münakalat durmuştur. Kar ta- bakası beş metreyi bulmaktadır. Polonya polis başkanlığı Vargova, 27 (A.A) — Devlet polis idaresi başkanlığına miralay Naaleze- o$ski'nin yerine general Zamorski tayin edilimştör. Mühen,; öldürenler Prag, 27 (A.Â) — Mühendiş For- mis'i öldürdükleri zannedilen. Şubert, Müller ve Kersbah aleybine müddeiu - mümilik birer uluslararası tevkif mü. zekkeresi kesmistir. 28 SONKANUN 1835 PAZARTESİ ŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR DAĞNIK DUYUKLAR İspanya işi uluslararası iş bürosunda Cenevre, 27 (A.A) — Uluslar aradl iş bürosu idare meelisinin amele grupt salr günkü toplantıda, İspanya amelt murahhası Largo Keballeronun bulune mamas; meselesini ortaya atacaktır. BU murahhas geçen yaz hadiselerindenber ri hapli Amele grupu rında üyenin sıyasal e yatmaktadır. ade ettiklerini iddlâ Rusya'da mater Moskova, 2 ölümü dolayısi da matem miti; yapılmaktadır. Moskova halkı sonu gelmiyen kafilelef halinde Kulbişefin sindikslar önüne getirilen tabutu önünden geçmektedir. Filipinde ingilizce ve ispanyolecs Manil, 27 (A.A) — Filipinde ingis lizce ve i#ponyolca resmi di! olar bul edilmiştir. Sosyalist fırkası kongresi Bern, 27 (A.A) — Lozanda toplanan sosyalist fırkası kongresi, fırkanın ulur sa) müdafan lüzümunu tanıdığına dair fırka programıma bir madde ilavesini 294 Teye karşı 362 reyle kabul etmiştir. Ancak demokratik müdafaaya aykırı amaçlar mevzuu bahsolunca asker! tah« sizat reddedilecektir. Çünkü İsviçre sotl yalist fırkası ordunun amıflar lehinde bir âlet olmasına muhaliftir. Avrupa'yı Afrika'ya bağlıyacak tüne Madrid, 26 (A.A.) — Septe boğus zının altından bir tünel kazılmastı me« selesi yeniden canlanmıştır. 300 metre derinliğinde su altında icab eden tet- kikatı yapabilmek ve bilhassa çöküntü- lerden korkulup korkulmryacağını an- lamak için yeni tip bir duba yapılmak- tadır. Bu dubanın içinde deniz altı işles rinde gereken her türlü techizatı bulu- nacaktır. Tünelin boyu 32 kilometredir. Ve denizin yüzünden 400 metre aşağı- dan geçecektir. FRANSA'DA Binbaşı Forteş'in kitabı Paris, 27 (A-A) — Alman harbiye bakanlığı şube müdürlerinden binbaşı Foteş neşrettiği bir kitabta, istikbalin mecburf İ zarurti kıldığını ve gavaş hizmetinin bütün ulus için bir askerl mecburiyet olduğunu yazmaktadır. Bin başı Forteş, ancak bu yapılırken Ver- saya karşı mücadele işinin hatırlanma» mast lazım geldiğini ilave etmektedir. İTALYA'DA B. Musuliniye göre Avusturya Paris, 27 (A.A) — Jurnal gazetesi, Avusturyanın tarihi ödevi hakkında B. Musolininin bir makalesini neşretmek- tedir. Bay Musolini bu makalesinde; Avusturyanın filhakika bir cermen w- lusu, fakat kendi mukadderatına kati- yen hâkim bir devlet olduğunu yazmak tadır. Ankara Radyosu Bu akşamki program 1 — Çocuk Esirgeme Kurumunu.. saat 2 — Havayengtarla birkaç parça ge tar'da Sadrettin, piyanoda Ulvi Cemal. 3 — Türk dili araştırma kurumu BâRti. 4 — Dans musikisi, 3 — Ses musiki konseri tagannide Çegatoski piyanoda Ulvi Cemal, 6 — Ajans ve ofis haberleri. EĞNDURLANIN AM NCT YeRTTANMEM LNUN GÜVENC SPOR Wğ BALOSU 7. Şubat 935 Perşembe akşamı Ankara Palas'ta 1—190 ELAA NUND KSN YLAN etabidAki LKYKT bin eeet üMÜĞ eallleği AA L l d a