6 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

6 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 — - — LONDRA A NLAŞMALA- RINDAN SONRA B, Flanden ve B, Sa ymenin söyledikleri (Başı 1 inci sayrfada) rine, yani B. Laval'in neticelendirmeğe tuğraştığı şark misakına inzimam etmek- tedir. B. Flanden, İngiltere hükümetinin bu siyasaya karşı gösterdiği tam uysal- hk ve değerli teşvikten dolayı memnun olduğunu söyledikten sonra uluslar der neği misakmın bütün mıntakavi andlaş- maları içine alıp kontrol etmesi lâzım geldiğini söylemiştir . B. Flanden, yarın için hava harbı « mın ve ani saldırımın kâbusunu ortadan kaldıran hava andlaşmasına girmeğe ça- Hırlan öteki ülkelerin bu çağrılışa ica- Fransız Başbakanı, sözlerini şöyle « €0 bitirmiştir: “— Ülkelerdeki kaygılarıı hafifle » Miş olduğuna inanıyorum. Ve bu kaygı- yı hükümetim dalma bertaraf etmeğe Sir Con Saymen genel intibalarını anlatıyor Londra, $ (A.A.) — B. Con Saymen, suma günü, İngiliz ticaret odasının zi » yafetinde bulunmak üzere Paris'e gele- tektir. Fransa — İngiltere beyannamesinin, alâkadar ülkeler üzerindeki tesirlerine dair henüz dışarı işler bakanlı » İpna hiç bir resmi rapor gelme- miş olmakla beraber, intibalar iyidir ve bundan sonraki görüşmeler hakkında nikbinlik uyandırmaktadır. Şarkta karşılıklı muzaheret andlaş « masına ve bunda yapılacak değişiklik » dere gelince, bunların, alâkadar hükü- metlerle anlaşacak olan Fransa'nın te - gebbüsüne bırakılması kararlaşmış gibi- dir. Mintakavi hava andlaşması hususun- da ise, alınan gazete duyuklarına göre, Roma, Berlin, ve Brüksel'de bunun yap tığı tesirler memnuniyetle kaydolun » maktadır. Avam kamarasında Londra, $ (A.A.) -- Avam Kamara- snda B. Lansburi, fransız « ingiliz gö- rüşmeleri hakkında bildirikte bulunma- #mnı Dışarı İşler Bakanı Sir Con Say- men'den İstemesi demiştir: “Size ancak şunu söyliyebilirim. Hava korumu (müdafaası) plinı hak- kında fransız bakanları ile şu suretle Mutabık kalınmıştır : Bu sahada İngiltere'nin teahhüdleri Lokarno andlaşmasının tcahhüdleri çer- Çevesi dışına çıkmıyacaktır.» Üzerine o da şöyle Çemberlaynın, Alman - yaya tavsiyeleri nelerdir ? Londra, $ (A.A.) — Londra'da in. giliz - polonya kulübünde söz söyliyen B. Osten Çemberlayn demiştir ki: “Frandız - ingiliz andlaşmasını iyi bir işaret olarak karşılarım, çünkü bu dostca anlaşma Lokarno fikrine göre yapılmıştır. B. Hitler'in, bu yeni tek- lifi, ciddt bir şekilde tetkik edeceği haberine sevindim, kendi hükümetini, andlaşmaya girmeğe çağırılan öteki hü- kümetlere istirak ettireceğini umuyo- rum. Eğer Almanya isterse, Almanya- yı çember içine almak mümkün olamaz. Almanyaya karşı uluslararası anlaş- ma olmaz, Yalnız, barışsever kuvvetler Aratında genel bir anlaşma olacaktır. Bu, bizim tahakkuk ettirdiğimiz değer- li bir şeydir ve onu korumak için bir- leşeceğiz.,, Anlaşmaları Vaşington . İyi karşıladı : Vaşington, 5 (A.A.) — İngiliz » fran- sız diplomasi mahfillerinde müsaid bir İintiba yapmıştır. Yalnız Avrupa'yı alâkadar eden bü- tün meselelerde olduğu gibi — sıyasal mahfiller düşüncelerini bildirmekten çekinmektedirler, Ancak bazı müşahid- ler, bu anlaşmanın silahları — birakma konferansının yeniden canlanması son- ucunu Fransız « ingiliz görüşmeleri, hakikat- larım tanınması şeklinde telakki edile miştir. Birçok mahfillerde Versay and- tah- vereceğini — söylemektedirler. sının ortadan — kaldırılacı min edilmektedir. Anlaşmanın Avusturya ve Almanya ya teallük eden parçaları, Avrupa'da barışın ilerlemesi için pek mühim sa- yılmaktadır. Almanya henüz son BK İSĞi ee * * e0 « sözünü söylemiyor Berlin, 5 ÇALA.) — Alman gazete- leri, Londra görüşmeleri karşısında bekleme vaziyetinde bulunmaktadırlar. Bu gazeteler, neşretmiş — oldukları düşüncelerde Almanya'nın hakikf laşma yolunu bulmak için işbirliğine bazır olduğunu ehemmiyetle kaydet- mektedirler. *“Korospondas Diplomatik,, gazetesi Londra programının birçok noktaları- nn ehemmiyeti ve şümulü ve bu pro- gramı yapanların maksadları hakkında bir hüküm verebilmek için bu noktala- rın dikkatlice tetkik edilmesi gerek ol- duğunu yazmaktadır. Bununla beraber ehemmiyetli olan nokta, bugün bahis konusu olan uzlaş- manın alâkadarlarca İstenilerek muva- fakat edilmiş olan bir uzlaşma olması- dır. Almanya kendisinin bir taraflı ola- rak silahtan tecrid edilmesini dalma u- muml surette silahları bırakmanın ta- kib edeceği bir teahhüd saymıştır. Versay andlaşmasında - silahları bı- rYakmaya müteallik şartların esasları &- yaâsal şeniyetler karşısında yıkılmıştır. Binsenaleyh, — teslihata aid genel bir mukavelename vücuda getirilmesi di'e- Ki yalnız İngilterece değil Fransaca da belli edilmektedir. Almanya ise kendi- sini müşterek mesul saymakta olup si- tahlanma deliliğinin önüne geçmek a- macıla ha bir anlaşma vücuda ge- tirilmesi için çalışmaya hazırdır. Londra görüşmeleri karşısında Almanya Londra, $ (A.A.) — Berlinden gelen haberlerden anlaşıldığına göre Almanya, mMıntakavi mukavemet misakı projesine kendi ihtiyarı ile muvafakat edecektir. Ancak Londra plânınım diğer noktaları hakkında bir takım İtirazlar ileri süre « cektir. Eğer hava misakı diğer - tekliflerden ayrı olarak nazarı itibara alınacak olur. «a mesele Almanyanın sistemin diğer noktalarını kabul edip etmiyeceği şek- linde mevrzuu bahsolacaktır. Resmf ingiliz mehafili, böyle bir hal suretinin tatbik kabiliyeti olmadığını açıktan açığa söylemektedirler. Zira, Al manya, uluslar kurumuna iltihak ve Versailles andlaşmasının askeri ahkâmı yerine kalm olacak anlaşma projesini imza etmedikçe zikri geçen muahedeye bağlı kalacaktır. Muahedenin bir taraflı olarak feshini gerek Londra ve gerek Roma abamak « tadır. Binaenaleyh Almanyanın askert bir hava filosuna sahib olması gayri meşru olacak ve Almanya misaka kabul edilemiyecektir. Lehistan hayret ediyor. Varşova, 5 (A.A.) — Roma anlaş « malarına karşı inanmamazlık göstermiş olan hükümet mahfilleri, Londra görüş melerine karşı da aynı kanaati taşıyor- du. Bundtn dolayı Londra anlaşmaları- ntn tahakkuku, hükümet mahfilleri için ikinci bir hayret sebebi olmuştur. Hükümet gazeteleri anlaşma hakkın- da düşündüklerini henüz söylememekte- dirler, Ancak, karçı (mehafil) gazete - ler bunu fransız politikasının bir zaferi olarak göstermtekediler, “Kürjer Varşovski" diyor kit * Londra'da ne galib ne mağlâb var- ULUS ROMANYA'DA B, Titüleskonun söyledikleri Bükreş, $ (A.A.) — B. Nikola Tı- tülesko şu beyanatta bulunmuştur: “— Sön ikl ay içindeki genel poli- ndan dolayı num. Roma anlaşmaları, Sar mesele çok memnu- nin dostça halli, Fransız — Alman an- laşmasile bir şark andlaşması yol yapılan görüşmeler ” beklenilmiyen bir durum olmıyacak — olursa, 1935 yılının barış kurumu için büyük bir ehemmiye: ti olacağını zannetmeğe müsaade et- mektedir. Beni en sevindiren şey, bu kadar karışık menfaatlere dokunan görüşme- ler arasında küçük anlaşma ve balkan anlaşmasının tesanüd ve — insicamının tahkik ve teyid edilmiş olmasıdır. Bükreş, 5 ÇA.A.) — Dışarıişler ba- kanı Bay Titülesko, Bükreşe dünmüş- tür. Gazeteciler tarafından kendisine sorulan suallere cevaben Bay Titules- ko şöyle demiştir: “— Dışarda meşgul olduğum — işler ve meseleler hakkında kırala ve bü- kümete etraflı izahat vermeden önce bir şey söyliyemem. Mazmafih sizlere açıkça şunu söy- lemek isterim ki, uluslararası mesele- lerin son iki ay içinde almış olduğu is- tikametten çok memnunum. — Roma andlaşmaları, Sar meselesinin dostça halledilmesi, fransız nazırlarının son ziyaretlerinin sonucu olan Fransız — ingilir anlaşması ve bir şark misakının yapılması için yapılmakta olan konuş- mıya verilmiş bulunan hız, bana 1936 senesinin — bitabi beklenilmiyen hadi- selerin ortaya çıkması müstesna olmak şartile — çok mühim bir barış, ihya ve imar senesi olacağı kanaatini vermek- tedir, Hakikaten biribirlerine çok ve üde- ta arab saçı gibi olan menfaatler bak- kındaki görüşmeler sırasında en çok beni memnun etmiş olan şey, küçük anlaşma jle Ralkan anlaşması Üüyeleri arasındaki tesanüd, bu anlaşmaların biribirinden — katiyen ayrılmaz olan mahiyetidir.,, dır, Şimdi Fransa'nın politikası, İngilte- reninki ile mutabık olacaktır. Barış ve güven istiyen memnun olmak için bütün maliktir.,, Avrupa, sebeblere Macaristan'ın düşündüğü Budapeşte, $ (A.A) — Londrada ya- pılan anlaşma, bütün Avrupa politika- #mr pek çok tesiri altında bulundura- bilecek geniş ölçüde bir teşebbüs sayıl- Mmaktadır. Roma ve buranın anlayışına göre, Londra anlaşmaları mutlaka genel gö- rüşmeleri gereklendirecek olan yeni bir merhaledir. Fakat, barış andlaşmasın - dan askerf maddeler kaldırılmıştır. Bu- nun Macaristana da tatbik edilmesi icab etmektedir. Paris borsasında anlaşmaların tesi Paris, $ (A.A) Borsa müsaid zemin Üzerine açılmış . — Paris borsası: tır. dud oluşu, fiatların heyeti umumiyesin- de ve hele kömür ve banka sehim ve tahvillerinde duyalur bir düşkünlüğe gebeb olmuştur. — Fransız rantları yas baneı sehim ve tahvillerle beraber da. yanıklıdır. Yung istikrazı ile Sırp istikrazı sağ- lamdır. Fakat yapılan muamelelerin mah- Londra borsasında Londra, $ (A.A.) — Borsa, fransız — ingiliz anlaşmasını çok müssid karşı- damıştır. Anlaşma, borsanın temayülüne mücssir olmuştur. Hele alman sehimleri daha sağlam « Taşmıştır. Yung İstilerazı iki puan yük- selmiş 56 olmuştur. Davs istikrazı da iki puan yükselmiş 76 olmuştur. BİRLEŞİK DEVLETLER'DE Amerika Birleşik Devlet- lerinin dış sıyasal düşünceleri (A.A.) — B. Ruzvele rı bırakma konferan- Vaşington, 5$ nel silahla açılması r başlangıc - olarak Almanya'nın Cenevreye dönüşünü is- tediği bildirilmektedir. B. Ruzvelt, B. Hitler'in silah imalatını kontrol proje- sini tetkik etmiş ve kabil olursa bir deniz anlaşması yapılmasını da iste- miştir. Bununla beraber, bükümet, Avrupa vaziyetindeki inkişafa karşı tebliğlerin ifadesinde büyük bir dikkat göstere Çünkü Amerikanın yalnız başına kalmak istekleri, ayanın Lahey divanına girme konuşmalarından sonra daha açık olarak görünmektedir. B. Rüzve programının — temel taşı olan denizlerin bitaraflığı son plâ- na kalmıştır. İç işler ise ruznamede — lan işlerin en başındadır. Bununla be- raber B. Hull, gazetecilere, Londra gö- rTüşmelerinin silahları bırakma konfe- ransına daha müsaid bir hava içinde başlanmasını ümid ettiğini söylemiş- tir, mektedi Havptman davası Fiemington, $ (A-A.) — Hapise girdiği gündenberi ilk defa olarak, ço- cuğu kendisine gösterilince, Havpt- man, görenleri nsözlerine göre, hüngür hüngür ağlamıştır. Kloenpenburg Havptman'ın ifade- sini teyid ederek Lindberg'in çocuğu kaçırıldığı akşam, Havptman ailesini ziyaret ettiğini ve beraber çalgı çal- dıklarını söylemiştir. Klocenpenburg, Almanyaya gitme- den bir gece önce, Havptman'ı ziyaret ettiğini ve evinin mutfağına bir paket bıraktığını İlave etmiştir. Yokersferi civarında Tokantası olan Bayan Bonistel, çocuğun - kaçırıldığı akşam, Lindberg'in hizmetçisi Viyo- let Şarp'ın, İokantada sinirli sinirli beklediğini ve bir otomobil gelince he- men binip gittiğini bildirmiştir. Altın esası ve ticari muahedeler Şikago, 5 (A.A.) — Ticaret işleri bakanı ile bakan muavinlerine yüksek mahkeme tarafından altın esası hak- kındaki hüküm neşredildiği takdirde ticari muameleleri muvakkaten tatil et- mek salahiyeti verilmektedir. 6 ŞUBAT 1938 ÇARşAMg DIŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR DEĞİŞİK DUYUKLA Habeşistanda durum Roma, 5 (A.A.) — Habeşistan müty Jahatgüzarı, yaptığı bir bildirimde die yor ki ! kabilelerinden ikisi arasınâ münhasır kalan hodiseden gayrı, payi* tahtın uzağında ve yakınında hiç bit karışıklık, hiç bir haydutluk, devlet o toritesine karşı hiç bir serkeşlik vaka- sı kaydolunmadığı gibi, bütün Habe- şistan içinde avrupalılara karşı yaban” € düşmanlığı da yoktur. Romanyanın ökonomik durumu Bükreş, $ (A.A.) — Rimanya milli bankası müşaviri Bay Roger Auboin, 8& nelik raporunu vermiştir. Mumaileyh bu raporunda Romanyanın maliyesinin, pa rasının ve iktısadiyatının gayet vahim bir vaziyete olduğunu, binacnaleyh aci- len himaye tedbirleri alınması Jâzım geb mekte bulunduğunu beyan etmektedir. Bu rapor, bu vaziyetin teraküm et - miş olan gayri mütevazin büdçelerden tedavül mevkiündeki ufaklık kâğıd pa - raların artmasından ve keza ticaret mu vazenesinin bozulmasından ileri gel « mekte olduğunu beyan eylemektedir. , Filistinde sular taştı Kudüs, $ (A.A.) — Nablus'ta sular taşmıştır. Birçok kimsenin ölmüş oldu- gundan korkuluyor. Orta Filistinde muhabere kesilmiş, ve yollar tamamen kapanmıştır. Yol- Jarı, demiryollarını su basmıştır. Tele- fon hatları çalışmamaktadır. Maddi za- rarlar mübimdir. Fransız - Sar sınırı Sarbrük, $ (A.A.) — Sar'la Alman- ya arasındaki gümrük hatları 18 ile 20 Şubat arasında kaldırılacaktır. Framsız gümrük noktaları da kaldırılarak, Fran« «a — Sar sınır boyunda tesis olunscak- tır, Almanya'nın özel borcları Berlin, 5$ (ALA.) — Almanyadan özel alacakları olanların mümessilleri ile alman borçluları arasında kısa vfl- deli borçların hareketsiz kalışı hak- kında 11. 3. 1934 te yapılan anlaşmanın uzatılması için bir konferans açılmış- tır. Bu borçlar bu yılın temmuz ayında 6.300 milyon iken 1934 ikinci teşrin so- nunda tahminen 2 milyara inmiştir. İzvestiya ve Londra anlaşmaları (Başı 1 inci sayılfada) İÜkönce şurasını tesbid etmek gerek- Br ki, “alman silâhları hakkıında görüş- melere başlamak için Almanya'nın Mil - letler Cemiyetine dönmesi yeter,, biçi - minde Londrada bir karar verilmiş de- ğildir. kis Londra —kararı — şunu tasrih ediyor: Almanyanın birtaraflı bir hareketle silâhlar hakkındaki Versay teahhütkeini bozmaya —hakkı yoktur. Londra anlaşması bu hükümlerin de » Biştirilebilmesine kapıyı açık bırakmak- tadır. Ancak, bunun için, bir takım şart lar ileri sürüyor, bunlar da Almanya » mın uluslar kurumuna dönmesi Alman- ya ile öteki devletler arasında serbestçe yapılacak konuşmalar sonunda genel bir anlaşmaya varılması ve bu anlaşmada bütün alâkadarlar arasında serbestçe ya pılacak görüşmeler esası içinde misak - lar yapılması yolu ile Avrupada güve » nin kurulmasıdır. Bu misaklar, aynı za. manda, şark Avrupasında karşılıklı gü- veni temin edecek ve orta Avrupa - iç Roma anlaşmasında öne sürülen siste « mi tahakkuk ettirece! Bu formüllerin çok açık olduğu iddia edilemez. Yukarda bahsi geçen görüş « melerin İnsicamı hakkında hiç bir şey denilemediği gibi şark misakının Fran- ga ve Soyyet Rusya tarafından ileri sü t ğü biçiminde yapılması teahhüdü- nülde göstermemektedir. Duyuklarını icaasa murahhas bevetinden alan Fran- sa gazeteleri, bu formülleri şöylece tef- sir etmektedir: eğer Almanya mıntaka- vi şark misakını imzalamazsa Almanya yoktur. Fransız matbuatı bu formülleri buna - bir belğe için silâh beraberliği olarak göstermektedir. Fransız matbu « atı, Londra sureti tesviyesini doğru ola- rak tefsir ediyorsa, bu sureti tesviye Fransa'nın mevzilerini tarsin edecek ve sulh dostlarının mevkilerini de kuvvet- lendirecek mahiyettedir. Gene Londra anlaşması garb için de mıntakavi bir misak yapılmasını tavsiye etmektedir. Bu misak Fransa, İngiltere, Belçika, İtalya ve Almanya hakkındadır. Bu misakı bir hava lokarnosu biçi « minde tefsir teşebbüsü boştur. Çünkü, 'Lokarnoda İtalya, Belçika ve İngiltere bir Almanya saldırımı karşısında Fran- $a'yı ve bir fransız saldırımı karşısında da Almanya'yı tatmak tcahhüdünde bu« dJunmuşlardır. Bu anlaşma herhalde yars dımın her türlü silâhlarla yapılacağını tazammun ediyor. Şu halde, eğer lokar- no bahse konmuş olsaydı, hava galdırımı hakkında özel bir anlaşma yapılması gerekmezdi. Keyfiyet, gudur ki, Londra anlaşmasnın derpiş ettiği misak muci » bince Fransa İngiltere ve Belçika, şayet Avusturya meselesinden dolayı İtalya ile Almanya arasında bir an! çıkar ve Almanya havadan saldırığa: İtalva'va yardım etmek mecburiyetinde